• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Contentstrategie – Oude content updaten

Contentstrategie – Oude content updaten

Last Updated on 22 juni 2024 by connectyourworld

Contentstrategie, Content strategie, Den Haag

Contentstrategie

Verouderde content aanpassen en updaten zou in uw Contentstrategie een belangrijk onderdeel moeten zijn. Wij geven u vier belangrijke redenen waarom u in uw content strategie het bijwerken en updaten van oude content moet opnemen. Vervolgens geven wij een stapsgewijze handleiding voor het kiezen van welke content u wilt bijwerken om het grootste rendement te behalen. Met genoeg aandacht gaat uw Content marketing strategie voor u werken in plaats van andersom.

Geschatte leestijd: 15 minuten

Copywriting for SEO

U investeert namelijk veel tijd en middelen in het maken van engaging content. Dus het is logisch, dat u er zo lang mogelijk de beste prestaties uit wilt halen. Helaas kunt u niet zomaar op de publicatieknop drukken en verwachten, dat een deel van de content na verloop van tijd blijft leveren. U moet het in topconditie houden door het voortdurend te optimaliseren. Hier komt de vastgestelde contentstrategie om de hoek kijken. Een belangrijk onderdeel van de contentstrategie is het bijwerken van uw content. Op deze wijze blijft alles fris, relevant en aantrekkelijk. In deze blog post leggen wij uit, waarom dit zo belangrijk is. Wij laten u het meest tijdbesparende proces zien om uw content voortdurend up-to-date te houden.

Wat is een content strategie?

Een contentstrategie is het plannen, ontwikkelen en beheren van content in geschreven of in andere media. De term komt sinds eind jaren negentig vooral veel voor in web ontwikkeling.

Waarom is het bijwerken van oude content belangrijk in uw contentstrategie?

Voordat we ingaan op hoe u oude content kunt bijwerken, kijken we eerst naar de belangrijkste SEO redenen waarom u dit regelmatig wilt doen. Vervolgens bekijken we, waarom u dit in uw Contentstrategie moet opnemen.

1. Gebruikers en zoekmachines willen de nieuwste informatie

Zoals met de meeste dingen in SEO zoekmachineoptimalisatie, moet u nadenken over de impact op de eindgebruiker en de zoekmachines. Wanneer mensen zich tot Google wenden, willen ze zeker weten, dat ze nauwkeurige informatie krijgen. Ook willen ze, dat de content en de informatie die het bevat cruciaal is op basis van de meest recente inzichten.

Pagetrust

Stel u voor dat uw best presterende pagina een diepgaande blogpost is met statistieken, gegevens en nuttige informatie. Laten we nu vaststellen, dat deze blogpost voor het eerst is geschreven in 2016. De statistieken, die u hebt opgenomen (en waaraan u zich hebt gelinkt) zijn zeer waarschijnlijk allemaal van vóór de publicatiedatum. In het beste geval gebruiken deze statistieken waarschijnlijk gegevens uit 2015. Nu klinken deze cijfers opeens niet zo nuttig, inzichtelijk of betrouwbaar meer. Het is begrijpelijk, dat gebruikers de nieuwste informatie willen en dat zoekmachines deze willen leveren. Daarom scoort nieuwe content vaak hoger (zoekmachines) en bereiken ze een betere betrokkenheid (gebruikers).

2. SEO Content wordt snel irrelevant

We hebben al gezien hoe snel statistieken irrelevant kunnen worden. Dit probleem is echter niet exclusief voor gegevens. Industrietrends, gebruikerseisen, publieksverwachtingen, technologie, prestaties van concurrenten, voorschriften en een schijnbaar eindeloze lijst met factoren evolueren in de loop van de tijd. Dit zijn zaken, die moeten worden weerspiegeld in uw content. Er zal bijvoorbeeld niet veel belangstelling zijn in een van onze blogberichten over mobiele optimalisatie, alsof het een nieuwe vereiste is. 

3. Relevantie zaken een stuk belangrijker in 2024

Relevantie is altijd belangrijk geweest in SEO, maar Google heeft de rol die het de afgelopen jaren speelt, vergroot. In juli 2018 heeft Google bijvoorbeeld de richtlijnen voor de evaluatie van zoekkwaliteit bijgewerkt, die sterk het acroniem E.E.A.T. droegen. Dit staat voor ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Het jaar daarop, begon een reeks kernalgoritme-updates de weging van deze factoren in de SERP’s te verhogen. In 2022 kwam er een E bij en werd het E.E.A.T. De toegevoegde E staat voor ervaring.

E. E.A.T. staat voor ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid

4. De prestaties nemen af ​​met de leeftijd

Naarmate content van nature minder relevant of nauwkeurig wordt, neemt de prestatie in de loop van de tijd geleidelijk af. Dit resulteert in minder klikken, minder backlinks, minder tijd besteed aan pagina’s, minder terugkerende bezoeken en zowat elke prestatiestatistiek die ertoe doet. Gelukkig is dit relatief eenvoudig te verhelpen als u de nodige tijd besteedt om uw content bij te werken, relevant te houden en de prestaties te behouden.

Contentstrategie voorbeeld

Het bijwerken van oude content is een belangrijk onderdeel van een Contentstrategie. U hebt echter een proces nodig dat zowel tijd- als kosteneffectief is. Het is namelijk niet altijd te doen om elke pagina doornemen en ze een voor een bijwerken. U wilt bijvoorbeeld beginnen met de pagina’s, die de meeste positieve impact zullen hebben door te worden bijgewerkt en in sommige gevallen, content te verwijderen, die het bijwerken of behouden niet waard is.

1. Voer meermaals een content audit uit in uw Contentstrategie

Het eerste wat u moet doen, is een content audit uitvoeren. Dit moet namelijk gebeuren om de prestaties van elke pagina te evalueren en uw content in drie lijsten categoriseren:

  1. High-impact content: uw best presterende pagina’s die deze prestaties moeten behouden of verbeteren.
  2. Content met weinig impact: pagina’s hebben op de een of andere manier geen significante invloed.
  3. Content met negatieve impact: pagina’s die uw marketingstrategie kunnen schaden, die moeten worden bijgewerkt of helemaal verwijderd.

High-impact en negatieve impact-pagina’s zijn uw prioriteiten bij het bijwerken van content. Begin met het bijwerken of verwijderen van negatieve impact content zo snel mogelijk. Bedenk vervolgens een schema voor het regelmatig bijwerken van uw high-impact content (bijvoorbeeld elk kwartaal of jaar). U kunt in uw Contentstrategie later werken aan het bijwerken van content met weinig impact naar content met veel impact.

2. Voer SEO audits uit op de pagina’s, die er het meest toe doen

Nadat u uw content met een hoge impact en een negatieve impact heeft geïdentificeerd, moet u de kwaliteit van elke pagina beoordelen. Eerst wilt u een technische basis SEO audit uitvoeren om te controleren of alle essentiële zaken aanwezig zijn:

  • Titel: Is het nauwkeurig, beschrijvend en overtuigend?
  • URL: is het beschrijvend en leesbaar?
  • Auteur: wie heeft deze content gepubliceerd en hebben ze de nodige expertise/ervaring om dit onderwerp te behandelen?
  • Publicatiedatum: werd deze pagina in de afgelopen 12 maanden gepubliceerd / bijgewerkt?
  • Paginaweergaven: is het aantal paginaweergaven in de loop van de tijd afgenomen?
  • Aantal woorden: kan de content worden verbeterd door meer diepgaande informatie te verstrekken?.
  • Aantal links: hoeveel inkomende SEO backlinks en interne links heeft u?
  • Paginastructuur: gebruikt u de h2-ad h3-kop correct, korte alinea’s en opsommingstekens, enzovoort?
  • Alt-tekst afbeelding: hebben al uw afbeeldingen een beschrijvende alt tekst?

Gelukkig kunt u rapporten voor al het bovenstaande automatiseren, zodat u bijvoorbeeld de koppen van elk artikel niet handmatig hoeft te evalueren. Het beoordelen van de meer subjectieve aspecten van content kwaliteit kost echter iets meer tijd, omdat ze moeilijker zijn te beoordelen in uw contentstrategie.

contentstrategie, content strategie, tekstschrijver Den Haag

3. Contentstrategie – Beoordeel de content kwaliteit van prioriteitspagina’s

Om de kwaliteit van de content op afzonderlijke pagina’s te beoordelen, helpt het om de criteria in twee delen op te splitsen. Ten eerste heeft u de basisbehoeften. Dit is content, die u geen content prijzen zullen opleveren, maar u prestaties kunnen beschadigen als ze niet correct worden uitgevoerd. Dan heeft u de meer geavanceerde aspecten, die echt het verschil maken tussen goede en geweldige content.

Voor de basisbehoeften kijk je naar:

  • Nauwkeurigheid: is de informatie nauwkeurig en wordt het ondersteund door vertrouwde bronnen?
  • Recentheid: hoe oud zijn de gegevens / informatie in deze content?
  • Leesbaarheid: spelling, grammatica, interpunctie, zinslengte, etc.
  • Originaliteit: dit betekent dat u de content zelf hebt gemaakt in plaats van deze ergens anders vandaan te kopiëren.
  • Toegankelijkheid: is uw content toegankelijk voor alle gebruikers?
  • UX: Is uw content mobielvriendelijk, ononderbroken door pop-ups, enzovoort?
  • Visuele content: bevat elk artikel relevante afbeeldingen, video’s en andere visuele content om de gemaakte punten te versterken?

Na het behandelen van de basisbehoeften, is het tijd om een ​​aantal moeilijke vragen over uw content te stellen. Dit draait vooral voor pagina’s met een lage of negatieve impact.

  • Waarde: welk voordeel halen gebruikers daadwerkelijk uit uw content?
  • Originaliteit: Wat biedt deze content, dat elk ander stuk over hetzelfde onderwerp niet kan?
  • Betrokkenheid: zijn gebruikers daadwerkelijk bezig met uw content?
  • Deelbaarheid: delen gebruikers uw content met anderen?
  • Actie: hoe uitvoerbaar is het advies dat in uw content wordt gegeven?
  • Invloed: welke actie ondernemen gebruikers nadat ze zich bezighouden met uw content (conversies).

Online Content Marketing: Contentstrategie concurrenten

Bekijk de content, die door uw concurrenten is geproduceerd en vergelijk deze met die van uzelf om enig perspectief te krijgen. Misschien vindt u dat de meerderheid van hun content niets nieuws te bieden heeft op het gebied van waarde of originaliteit – niets dat gebruikers van elders niet kunnen krijgen. Dit is eigenlijk veel moeilijker om continu te doen dan de technische aspecten van het maken van “kwaliteitsvolle” content.

4. Contentstrategie – Nieuwe SEO zoekwoorden targeten

Als het een tijdje geleden is, dat u een bepaald stuk content heeft gepost, bestaat de kans dat de SEO zoekwoorden, die u erin heeft gebruikt niet zo belangrijk zijn als ze ooit waren. Afhankelijk van hoe bezorgd u was over SEO optimalisatie toen het stuk voor het eerst werd gepubliceerd, heeft u er misschien niet eens het beste zoekwoordenonderzoek voor gedaan. Hoe het ook zij, ga terug naar uw oude content om deze op te frissen met nieuwe Google zoekwoorden. Voeg vervolgens nieuwe onderwerp secties toe aan uw content op basis van die SEO zoekwoorden. Als de rest van uw content nog steeds relevant is, kan dit gemakkelijk genoeg zijn om te wijzigen. Het targeten van de juiste zoekwoorden is een van de meest voor de hand liggende manieren om nieuw verkeer naar uw website te halen. Terwijl u waarschijnlijk zoekwoordonderzoek doet voor nieuwe content, mag u niet vergeten wat u al heeft.

5. Content updaten belangrijk onderdeel contentstrategie

Het updaten van oude content kan bijvoorbeeld volgens onderstaand stappenplan:

  1. Controleer de prestaties van zoekwoorden en gerelateerde zoektermen.
  2. Werk gegevensbronnen, statistieken, cijfers, enz. bij.
  3. Tijdreferenties bijwerken ( bijvoorbeeld het huidige jaar, vorig jaar, gebeurtenissen die X jaar geleden plaatsvonden, enz.)
  4. Controleer of de belangrijkste punten van uw content nog steeds relevant zijn.
  5. Check of links nog steeds werken.
  6. Werk eventueel oude afbeeldingen bij.
  7. Voeg nieuwe secties toe met bijvoorbeeld recente ontwikkelingen, trends, etc.
  8. Voeg nieuwe secties toe die gericht zijn op waardevolle gerelateerde zoekwoorden (ga terug naar stap 1).
  9. Link naar nieuwere gepubliceerde content die relevant is (zowel intern als extern).
  10. Werk de metabeschrijvingen bij.
  11. Update publicatiedatum.

Zie punt 9 hierboven, wanneer u naar externe content zoals onderzoek linkt, zorg ervoor dat u het oorspronkelijke onderzoek citeert en dat alle feiten een relevante uitgaande link hebben voor bevestiging. Nu kunnen we voor bepaalde stukken content beslissen, of dat er extra dingen nodig zijn. We kunnen bijvoorbeeld een artikel vinden, dat beter kan dienen als een uitgebreide gids en het uitbreiden tot meer dan 3.000 woorden of een ander stuk hergebruiken als een artikel in FAQ-stijl.

6. Optimaliseren voor E.E.A.T.

We hebben E.E.A.T. in een eerder gedeelte genoemd. Dit is namelijk het perfecte moment om te optimaliseren voor de nieuwe kijk op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van Google. Maak dit een belangrijk aspect van uw contentstrategie voor het bijwerken van content – met name voor pagina’s, die in het verleden goed hebben gepresteerd en die moeite hadden met het volgen van recente updates.

  • Ervaring: De E staat voor ervaring. Denk hierbij aan reviews van personen die daadwerkelijk het product of de dienst hebben ervaren.
  • Expertise: zorg ervoor, dat uw content wordt gepubliceerd door iemand met aantoonbare expertise en maak auteursbio’s die linken naar websites, sociale accounts en andere verifieerbare bronnen.
  • Autoriteit: dit is waar publicatie op relevante externe sites, kwalitatief goede backlinks en citaten cruciaal worden, evenals een hele reeks on-site autoriteitsfactoren zoals bedrijfslogo’s en een echt goede ‘over ons’-pagina.
  • Vertrouwen: koppel alleen naar vertrouwde bronnen, zorg ervoor dat uw content correct is, koppelingen naar privacybeleid en algemene voorwaarden, bouw een profiel op van positieve recensies op platforms zoals Google en Yelp en zorg waar mogelijk voor gebruikers.

E. E.A.T. is geen enkele oplossing voor SEO of content kwaliteit (hoewel het gemakkelijk is om deze indruk te krijgen van de manier waarop het is geschreven). Het is echter een belangrijke factor in het zoekalgoritme van Google. Het optimaliseren hiervan zal de kwaliteit van uw content verbeteren, zowel voor zoekmachines als voor gebruikers.

7. Werk uw content regelmatig bij

Hoe vaker u uw content bijwerkt, hoe gemakkelijker het is om te doen. In plaats van pagina’s met content drastisch te herschrijven, wilt u alleen kleine aanpassingen maken die de prestaties behouden en alles toevoegen dat een gezonde boost zou kunnen geven. Voor uw belangrijkste pagina’s kunt u de SEO content minstens om de 12 maanden bijwerken. In sommige gevallen wilt u elk kwartaal bijwerken. Het komt er allemaal op aan, hoe snel de door u verstrekte informatie moet worden vernieuwd.

8. Probeer nieuwe vormen van media

Bent u op zoek geweest naar de mogelijkheid om een ​​aantal nieuwe manieren in uw Content marketing strategie te testen om content te delen? Video’s of podcasts maken kan opwindend zijn, maar het kan ook een enorme stap zijn voor uw bedrijf. Hiervoor voldoende materiaal bedenken kan moeilijk zijn. Als u al oudere geschreven content op uw website heeft, bent u klaar om iets nieuws te proberen. Dit is informatie waar u al goed thuis in bent, maar video’s en podcasts zijn zo verschillend van geschreven content, dat u alle content typen op uw site kunt hebben.

Infographics als onderdeel van Contentstrategie

Video’s, podcasts en infographics laten maken, kunnen gebruikers helpen beter te onderwijzen en te entertainen dan sommige van uw geschreven content. Mensen vinden het geweldig om op deze manier informatie te krijgen en hun interesse kan leiden tot meer verkeer naar uw site. Hierdoor kunt u mogelijk meer halen uit het publiceren van dit soort content naast de geschreven content, die u al heeft. Video’s zijn geweldig voor gebruikers, maar ze sturen ook goede berichten naar zoekmachines. Door een verscheidenheid aan verschillende media op uw site op te nemen, kan uw rangschikking beginnen te verbeteren en uiteindelijk bovenaan in Google komen.

9. Laat uw website vaker indexeren door Google

Het maakt niet uit hoe goed de content op een site is. Zonder dat een pagina wordt geïndexeerd, kan deze niet worden gerangschikt. Er kunnen een aantal redenen zijn, waarom uw pagina’s niet worden geïndexeerd, waarvan sommige behoorlijk wat werk kunnen kosten om te repareren. Hoe vaker u uw website bijwerkt, bijvoorbeeld door oude content te optimaliseren voor SEO, hoe vaker zoekmachines deze zullen crawlen. Dit heeft invloed op zowel de pagina die u heeft geoptimaliseerd als uw site in het algemeen.

Een Contentstrategie blijft hard werken

Het bijwerken van oude content is misschien niet de meest opwindende taak voor SEO specialisten en content marketeers, maar het is cruciaal voor het maximaliseren van de ROI van elke pagina op uw website. Afgezien van het vers houden van uw content, helpt constante controle u om technische problemen (technische SEO) op te lossen. Het is zelfs een optie om problematische pagina’s volledig te verwijderen, indien nodig. U werkt hard om uw pagina’s goed te rangschikken in de zoekresultaten en een goed systeem opnemen in uw contentstrategie voor het bijwerken van content helpt u daar te blijven.

10. Website snelheid verbeteren en Core web vitals verbeteren

De snelheid van uw website blijft een belangrijke SEO ranking factor om te verbeteren. Snelle websites ranken nu eenmaal beter. Daar zijn de core web vitals ook nog bijgekomen. De core web vitals richten zich met name op de gebruikerservaring, waar “website snelheid” natuurlijk een onderdeel voor is.

SEO en content marketing blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een content marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer. Connect your World is sterk in zoekmachineoptimalisatie, maar kijk ook eens naar onze Online Marketingstrategie roadmap. Hij voert ook SEO projecten uit in de volgende regio’s:

Heeft u een vraag over het optimaliseren van bestaande content of het maken van nieuwe content (Contentstrategie)? Laat het ons weten en we gaan vervolgens met uw content strategie aan de slag! Kijk ook eens naar de diverse SEO checklists en gratis SEO tools op deze website. Uw SEO laten doen is ook een optie. Zo houdt u meer tijd om te ondernemen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Openingstijden Connect your World

Online marketingbureau Connect your World is van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot en met 17,30 uur geopend.


connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.