In deze blog post gaan we het hebben over structured data. Wat is structured data precies? Waarom is structured data belangrijk voor SEO? Hoe kan de Yoast SEO Premium plugin helpen bij het toepassen van structured data in SEO? Extra aandacht besteden we hierbij aan het kruimelpad.
Geschatte leestijd: 7 minuten
Door structured data code aan je webpagina’s toe te voegen, help je de zoekmachines om jouw content beter te begrijpen. Mensen hebben die aanwijzingen niet nodig. We hebben al op jonge leeftijd geleerd om bepaalde elementen in een tekst te herkennen. Als je ons een recept voor Macroni laat zien, kunnen we vrijwel direct de ingrediënten aanwijzen. Voor een zoekmachine zoals Google of Bing is dat veel moeilijker. Met structured data maken we onze content begrijpelijk voor zoekmachines.
Rich snippets zorgen voor visueel meer aantrekkelijke zoekresultaten. Je voegt toe en licht speciale onderdelen uit om meer op te vallen. Een bekend voorbeeld zijn de review sterretjes.
Rich cards zijn eigenlijk een nieuwe soort rich snippets. Met behulp van rich cards maak je de zoek resultaten nog een stukje groter. Zo vallen jouw zoekresultaten nog meer op.
Door structured data code aan je web pagina toe te voegen, geef je zoekmachines namelijk niet alleen de kans om jouw content beter te begrijpen, maar ook om deze beter te laten presenteren.
Voor elk type content heb je een andere set code nodig. Die sets of schema’s worden verzameld op de website www.schema.org. Dit is een soort van bibliotheek of catalogus met heel veel voorbeeldschema’s. Het mooie is echter, dat als je Yoast SEO gebruikt, er automatisch structured data code aan je webpagina’s wordt toegevoegd.
De volgende schema’s worden veel gebruikt:
Recepten, afbeeldingen, video, evenementen, video, persoon, plaats, restaurant, product, aanbieding, beoordeling, review, lokaal bedrijf, carrousels en FAQ.
Wil je precies weten hoe het zit met structured data? Dan moet je de Google Guidelines over structured data doornemen. De volgende punten kwamen naar voren:
De Yoast SEO plugin implementeert structureddatacode op een unieke manier. Er wordt namelijk niet alleen code aan verschillende elementen toegevoegd, maar die elementen worden ook in een gestructureerde grafiek verbonden. Op die manier hoeft de zoekmachine niet alle losse eindjes info zelf aan elkaar te koppelen. Eerst identificeert Yoast SEO om wat voor soort type pagina het gaat. Het is bijvoorbeeld een artikel. Dit artikel staat weer op een specifieke webpagina. De webpagina is weer onderdeel van een website en geschreven door een bepaalde auteur. Kortom de grafiek identificeert de verschillende elementen van je content en maakt vervolgens duidelijk hoe die elementen met elkaar samenhangen. Dit is super handig voor de zoekmachines.
Het fijne van de structured data implementatie is, dat de Yoast plugin bijna alles automatisch voor je regelt. Het enige waar je even naar moet kijken, zijn je instellingen.
Yoast SEO omschrijft jouw pagina’s standaard met het schematype Webpagina en jouw berichten met het schema type Artikel. Je kunt deze instellingen wijzigen, maar meestal is dat niet nodig.
Wil je het schematype aanpassen voor een specifieke blog post of pagina? Bijvoorbeeld voor een contactpagina of een betaalpagina? Dan kun je dat doen in de Yoast SEO zij balk.
Gebruik je de block editor in WordPress? Dan kun je ook de structured data blokken aan je berichten en pagina’s toe voegen. Deze blokken voegen automatisch de juiste structureddatacode toe.
Online heb je maar heel kort de tijd om een goede eerste indruk te maken. In een paar seconden bepalen mensen of jouw pagina de moeite van het verder lezen waard is. Veel mensen vinden het fijn om te weten hoe lang het gemiddeld duurt om een pagina te lezen. Met het geschatte leestijdsblok kun je die informatie eenvoudig aan je bericht of pagina toe voegen. Yoast SEO premium berekent dit op basis van de tekst lengte.
Hoe bouw ik een hut? Hoe knip ik de nagels van mijn kat? Online content met stapsgewijze instructies noemen we ook wel ‘how to content’. Als je deze artikelen voorziet van de juiste structured data code kunnen daar opvallende (mobiele) zoekresultaten uit voortkomen. Het ‘how to blok’ van Yoast SEO helpt je bij het opbouwen van een ‘how to artikel’ en het voegt automatisch de juiste code toe. Gebruik How to niet voor recepten, want deze hebben hun eigen structured data code.
FAQ staat voor frequently asked questions. Veel websites hebben een pagina met veel gestelde vragen. Op zo’n pagina kun je alle vragen zetten die klanten regelmatig stellen over je producten, je diensten of je bedrijf. Met behulp van de juiste structured data code kunnen deze vragen en antwoorden direct zichtbaar worden in de zoekresultaten.
Het kruimelpad laat aan bezoekers van je website zien, waar zij zich bevinden op de website. Die broodkruimels zijn niet alleen handig voor gebruiker, maar ook voor Google. Het kruimelpad geeft de zoekmachine inzicht in de structuur van je website. Maar daarvoor moet Google de broodkruimels wel kunnen herkennen. Yoast SEO helpt mee door automatisch structured data code aan je kruimelpad toe te voegen. Deze code zorgt er uiteindelijk voor, dat je URL in je snippet verrijkt wordt met een kruimelpad.
Herman Geertsema is de eigenaar van Online marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een zeer ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
U kunt Herman als content marketeer of SEO specialist inhuren in de volgende regio’s: Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Zoetermeer, Rijswijk, Delft, Schiedam, Vlaardingen, Zwijndrecht, Dordrecht en Breda.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML