• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Lokale SEO checklist

Lokale SEO checklist
Lokale SEO checklist om uw lokale vindbaarheid te vergroten

Lokale SEO checklist – verbeter uw lokale vindbaarheid

Met deze Lokale SEO checklist vergroot u uw kansen op de lokale markt. U verbetert uw vindbaarheid & zichtbaarheid van uw website met de tips uit deze Lokale SEO checklist. Van de 100 bezoekers, die in Google een zoekopdracht intikken, zijn er op de 2e pagina van Google nog 7 personen over. U mist dus omzet en meer winst als u Lokale SEO niet serieus neemt. Met deze Lokale SEO tips in de hand zet u een grote stap in de goede richting.

Wat is Lokale SEO?

Lokale SEO is het proces van het optimaliseren van uw website, zodat deze op de eerste posities van bijvoorbeeld Google, Yahoo of Bing komt voor zoekopdrachten, die gerelateerd zijn aan uw locatie, gebied, stad of land. Lokale SEO checklist, Lokale SEO tips

Wat zijn lokale citations?

Lokale citations zijn in feite niets meer, dan een online vermelding van uw bedrijfsnaam, inclusief het adres, telefoonnummer & de url van uw website.

Lokale SEO Infographic

Voor een verkorte weergave: Bekijk deze infographic op Pinterest voor een Lokale SEO checklist.

1. Optimaliseer de kop- en voettekst van uw website

Het allereerste punt wat belangrijk is, is het ontwerp van uw website. De koptekst van uw website is misschien het eerste wat bezoekers zien, maar de voettekst van uw website is ook belangrijk. Probeer uw hoofdnavigatie uit te breiden. Met extra voettekstkoppelingen helpt u bezoekers om naar de belangrijkste pagina’s van uw site te navigeren. Navigatievriendelijke websites hebben de voorkeur van zoekmachines. Deze helpen u om de lokale SEO rankings te verbeteren.

2. Uw logo optimaliseren voor lokale SEO

Een van de eerste dingen die zoekmachines tegenkomen bij het crawlen is het logo van uw website. Daarom is dit een goede plek om te starten met lokale SEO. Zorg ervoor, dat de bestandsnaam van de afbeelding beschrijvend is. Gebruik in plaats van logo.png beter een zinvollere bestandsnaam. ALT-tekst is belangrijk voor alle afbeeldingen, maar het is nog belangrijker voor het logo. U kunt namelijk de ALT-tekst gebruiken om meer informatie over de afbeelding te geven en in dit geval de locatie van uw bedrijf.

Logo SEO Bureau Connect your World uit Den Haag
Lokale SEO tips, SEO bureau Connect your World uit Den Haag

3. Voeg een Google kaart toe aan de Contact pagina

Het is namelijk heel gemakkelijk om een ​​Google-kaart van uw bedrijf toe te voegen op de contactpagina Dit is een ander sterk signaal van uw bedrijfslocatie voor zoekmachines. De beste manier om een ​​kaart toe te voegen, is door naar Google Maps te gaan , uw adres in te voeren en vervolgens ‘Map delen of insluiten’ te kiezen in het menu linksboven. Klik in het pop-upvenster op het tabblad Kaart insluiten en kopieer de code naar uw WordPress-website.

4. Optimaliseer uw titel tags voor Lokale SEO

De titel tags moeten geoptimaliseerd worden in lijn met de zoekwoorden waarop u wilt, dat uw website gevonden wordt.

5. Zorg voor een goede sitestructuur

Schone url’s zijn meer SEO vriendelijk. Wissel bijvoorbeeld geen cijfers en letters met elkaar af.

6. Besteed aandacht aan uw afbeeldingen

Dit is een van de belangrijkste Lokale SEO tips in deze Lokale SEO checklist. Afbeeldingen met een zware stevige bestandsgrootte is vaak de oorzaak van een te trage website. Een snelle website ook mobiel is voor Google een belangrijke SEO rankingfactor. Google bezoekers krijgen op deze wijze sneller hun antwoord door een verbeterde gebruikerservaring. Google heeft daardoor minder servers nodig om alles op websites op te slaan.

Lokale SEO, Lokale SEO checklist, Local SEO
Lokale SEO, Lokale SEO checklist, Local SEO

7. Redirect al uw pagina’s naar WWW

Het is belangrijk om al uw website pagina’s te redirecten naar www.

8. Maak een simpele navigatie voor uw website

Een goede navigatie helpt uw bezoeker om uw website te doorzoeken en de website wordt ook nog makkelijker door Google geïndexeerd.

9. Google Mijn Bedrijf/Website: Eenduidige adres- contactgegevens

Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer moeten overal op de website en andere directories eenduidig zijn. Hieruit leidt Google een zekere mate van betrouwbaarheid van af voor uw website.

10. Ontwerp een goede contactpagina op uw website

Heeft u meerdere bedrijfslocaties, vermeldt deze dan op deze pagina.

11. Structured Data levert u bij SEO optimalisatie een concurrentie-voordeel op

Voeg structured data toe aan uw website en verbeter daardoor de Lokale SEO.

Lokale SEO checklist, Lokale SEO, SEO bureau Den Haag, SEO specialist Zoetermeer
Lokale SEO checklist, Lokale SEO, SEO bureau Den Haag, SEO specialist Zoetermeer

12. Besteed aandacht aan een XML sitemap

Een goede sitemap is gemakkelijk voor Google. Op deze wijze indexeert Google uw website & pagina’s gemakkelijker en verbetert uw Lokale SEO.

13. Google Mijn Bedrijf essentieel voor Lokale SEO

Dit is het belangrijkste punt in deze Lokale SEO checklist.

Lees ook deze blog voor meer informatie over Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf: de belangrijkste Lokale SEO factor.

Het is belangrijk om regelmatig Posts te maken in Google Mijn Bedrijf over een bepaalde dienst of een bepaald product van uw bedrijf met in die post een url richting een bepaalde pagina op uw website. Houd ook rekening met beeld en voeg regelmatig interessante afbeeldingen toe.

Plaats ook relevante zoekwoorden in uw Google Mijn Bedrijf profiel.

Lokale SEO checklist, Google Mijn Bedrijf, Google My Business
Lokale SEO checklist, Google Mijn Bedrijf, Google My Business

14. Stel Google Webmasters in

Google Webmasters helpt u met het doorgronden van uw website. U achterhaalt namelijk wat werkt en wat niet werkt.

15. Google Analytics

Google kan u helpen met het nog beter analyseren van de performance van uw website. U kunt bijvoorbeeld conversiedoelen instellen en daarop sturen.

16. Google Mijn Bedrijf: correcte gegevens

Google Mijn Bedrijf is een soort van visitekaartje voor uw onderneming of organisatie. Check daarom regelmatig of de gegevens op uw Google Mijn Bedrijf profiel nog kloppen.

17. Google Mijn Bedrijf bedrijfs – categorieën 

Het kiezen van de juiste categorie is belangrijk voor op welke zoekwoorden u vindbaar bent. Het kan u namelijk extra verkeer opleveren. Vind hier de Google Mijn Bedrijf Handleiding.

18. Ontwerp een mobiel vriendelijke website

Mobiel vriendelijke websites worden hoger gerankt door Google. Maar dat weet toch iedereen al, of niet?

19. Bing is ook een zoekmachine

Google is natuurlijk de marktleider, maar Bing is er bijvoorbeeld ook nog. Bing heeft nog steeds een redelijk marktaandeel. Claim daarom uw plek op Bing.

20. Gebruik Yelp

Yelp is een van de meest populaire websites om bedrijven te vinden en reviews te verkrijgen.

21. Startpagina’s & bedrijvengidsen optimaal gebruiken

Zorg voor een zo’n groot mogelijk bereik. Door u bijvoorbeeld in te schrijven op bedrijvengidsen wordt uw website beter vindbaar en dat heeft altijd positieve gevolgen. Als SEO professional maak ik gebruik van de local citation finder van Whitespark.

22. Wees consistent met uw gegevens

Ook voor bedrijvenpagina’s en startpagina’s moet u consistent dezelfde gegevens invullen.

23. Schrijf u vooral in bij de niches

Het is simpel, maar een startpagina over SEO is relevanter voor mij dan een algemene startpagina.

24. Zichtbaarheid op de social  media platforms

Identificeer van welke Social Media Marketing platformen uw doelgroep gebruik maakt en wees zichtbaar op deze platformen.

Lokale SEO checklist,  Social media, Social media Marketing
Lokale SEO checklist, Social media, Social media Marketing

Probeer backlinks te verkrijgen van websites met een hoge domein autoriteit. Een hoge domein autoriteit zegt namelijk iets over de relevantie van uw website. Google wil relevante websites op de bovenste plekken in de Serp’s.

26. Lokale zoekwoorden gebruiken

Bij lokaal zoeken wordt de locatie toegevoegd aan de zoekopdracht. Om de juiste zoekwoorden in een zoekwoordenonderzoek te vinden, kunt u gebruik maken van de gratis SEO tool Ubersuggest.

Lokale SEO checklist, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, longtail keywords
Lokale SEO checklist, Zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek, longtail keywords

27. Update uw content regelmatig

Relevante SEO content zorgt voor terugkerende bezoekers, ook op lokaal niveau. Lees ook de volgende blog: Waarom oude content updaten onderdeel moet zijn van uw Content Strategie.

28. Duplicated content verwijderen

Belangrijk punt in deze Lokale SEO checklist. Heeft u teveel duplicate content op uw website, dan krijgt u een straf van Google en dat is niet fijn voor uw SEO ranking.

29. Reviews monitoren & beantwoorden 

Het beantwoorden van reviews helpt u een band op te bouwen met uw klanten. U krijgt feedback waarmee u uw dienstverlening kan verbeteren.

30. Verzamel meer Google reviews

Google kijkt naar het aantal Google reviews. Dit gebeurt omdat Google zo voor een deel bepaalt hoe betrouwbaar uw website / uw bedrijf is. Uw website heeft namelijk baat bij een grote domein autoriteit en dat is goed voor de ranking van uw website. Deze tip in deze lokale SEO checklist wordt alleen maar belangrijker.

Klantrecensies zijn cruciaal voor het succes van uw lokale bedrijf, aangezien veel consumenten vertrouwen op beoordelingen om te beslissen met welk bedrijf ze zaken willen doen. Mensen onderzoeken uw bedrijf om te zien of u kwaliteitsproducten of -diensten aanbiedt. Vervolgens proberen ze te achterhalen of u vriendelijk bent en gemakkelijk bent om mee te communiceren. Als gebruikers veel positieve recensies zien, is de kans groter dat ze klant worden. Omgekeerd zullen te veel negatieve recensies ervoor zorgen, dat mensen terughoudend zijn om zaken te doen met uw bedrijf.

Positieve recensies krijgen van uw klanten is een continu proces. U wilt een systeem opzetten om beoordelingen te verzamelen en u er in de loop van de tijd aan houden. Hier zijn enkele effectieve manieren om meer beoordelingen van uw klanten te krijgen:

  • Breng eerdere beoordelingen op uw website onder de aandacht, zodat klanten weten hoe u ze verzamelt.
  • Neem contact op met klanten met vervolgmails waarin u wordt gevraagd een beoordeling achter te laten.
  • Bied incentives zoals een korting of deelname aan een gratis winactie in ruil voor beoordelingen.
  • Maak een pagina op uw website die speciaal is bedoeld om klanten om beoordelingen te vragen. Bied links naar belangrijke beoordelingssites.
Lokale SEO checklist, Google reviews, Google review, Lokale SEO
Lokale SEO checklist, Google reviews, Google review, Lokale SEO

31. Netwerken is goed voor uw Lokale SEO

Of u nu een bedrijfseigenaar bent met een fysieke locatie, of u werkt vanuit een thuiskantoor, als u de bekendheid van uw bedrijf in uw gemeenschap wilt vergroten, moet u tijd plannen om te netwerken. Dit kan door lid te worden van een lokale branche vereniging of netwerk club. Dit zijn vaak partijen, die netwerk ontbijten of netwerk lunches verzorgen. Hier kan u uw lokale collega ondernemers vertellen over uw bedrijf.

32. Google Mijn Bedrijf app op mobiel

Installeer de GMB app voor iOS of Android. Maak het een routine om uw Google Mijn Bedrijf account actueel te houden. Zet wekelijks berichten, foto’s en video’s van uw producten en diensten eenvoudig via de Google Mijn Bedrijf app op uw mobiel. Laat uw doelgroep weten wie u bent, wat u doet, waarom u er voor hen bent en wat uw toegevoegde waarde is voor hen.

33. Werk aan code-optimalisatie

Zware CSS- en JavaScript-bestanden worden niet genegeerd door de zoekmachines. Dit betekent dat u deze moet optimaliseren om de zoekmachines te helpen. Als u deze bestanden in een rommelige toestand achterlaat, vertragen de spiders. Dit is niet goed voor de indexering van uw website. Probeer cacheplug-ins te gebruiken zoals bijvoorbeeld W3totalcache of WP Rocket om de bestandsgrootte verder te verkleinen en uw paginasnelheid te verbeteren.

34. Voeg locatie pagina’s of landingspagina’s toe aan uw website

Als uw bedrijf meer dan één locatie heeft, wilt u een locatiepagina maken met al uw locaties. U wilt ook voor elke locatie een afzonderlijke pagina maken. Deze informatie helpt zoekmachines uw bedrijf te koppelen aan elk specifiek gebied waarin u zich bevindt.

35. Gebruik Facebook Local Marketplace

Met Facebook Local Marketplace kunt u items te koop aanbieden in gratis advertenties, die zichtbaar zijn voor mensen in de omgeving. Het toevoegen van producten aan Facebook Local Marketplace is een eenvoudig proces. Log in op uw Facebook-account en ga naar Marketplace. Klik vanaf daar op de blauwe knop “Iets verkopen” om uw product toe te voegen.

U moet een beschrijving geven van het product dat u vermeldt, de prijs en van wie u de vermelding wilt zien. U moet ook ten minste één foto toevoegen van elk product, dat u aanbiedt. De markt kan naadloos worden geïntegreerd met Facebook Messenger, zodat u over details kunt onderhandelen of een ontmoeting kunt plannen met potentiële klanten.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO checklists Connect your World

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. SEO bureau Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben meerdere SEO projecten afgerond in Delft, Rijswijk, Leiden & Zoetermeer. Heeft u een vraag over Lokale SEO? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist, of beter nog als Lokale SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Samen komen we bovenaan in Google met uw website.

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.