• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO checklist: de beste gratis tips

SEO ChecklistSEO optimalisatie door een pro

SEO Checklist, SEO checklists

1. Start met research

Deze SEO checklist begint met research. Niets is zo verhelderend als eens een kijkje nemen bij de online concurrent. We beginnen daarom met marktonderzoek en een onderzoek in de niche waarin u zich beweegt. Wees kritisch en neem niet de fouten van de concurrent over. Het geeft u echter wel beter inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Daarnaast is Google Trends een gratis tool, die u kunt gebruiken voor uw research. Ik schreef er eerder een blog over ‘Hoe Google Trends van nut kan zijn voor Content Marketing‘.

2. SEO scan laten uitvoeren

Met een SEO scan ziet u hoe de website erop dit moment voor staat. Daarnaast krijgt u inzicht in wat er moet gebeuren om uw website bovenaan in Google te krijgen. Hoewel niet zo uitgebreid als sommige betaalde tools, kan je op deze gratis website een SEO scan uitvoeren.

3. SEO doelen stellen voor uw website

Met de SEO scan heeft u achterhaald hoe uw website zich op dit moment verhoudt tot uw concurrenten als het gaat om de vindbaarheid van uw website. Staat u al op de eerste pagina op de voor u relevante zoekwoorden (combinaties)? Of staat u pas op pagina 8? Bepaal samen met de SEO specialist wat uw doel is. Dat kan bijvoorbeeld een top 3 notering zijn op de voor u meest relevante zoekwoorden.

4. Maak uzelf vertrouwd met Google webmaster tools

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag

De tools van Google zijn gratis. Maak daarom een Google Analytics account en een Google Search Console account aan en koppel deze aan uw website. Met de tool Screaming Frog kunt u uw website crawlen. Voor kleine tot middelgrote websites kan dit ook gratis. Ook Google Tag Manager is voor de geoefende It-er, webdesigner of marketeer een zeer waardevolle tool. Tot slot is Google Mijn Bedrijf een zeer waardevolle tool om de lokale vindbaarheid van uw website verder te vergroten.

5. Site architecture

Een website moet een goede structuur hebben. Je website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Daardoor kan Google de website beter crawlen en is de website makkelijker indexeerbaar door Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een website die toegankelijk is, is daarom extreem belangrijk.

Houd je aan de volgende drie basisprincipes:

  • Zorg er voor, dat alle pagina’s op je website gelinked zijn met elkaar (interne linkstructuur) en bereikbaar zijn via een navigatie. Een pagina die niet gevonden kan worden door de interne links te volgen, wordt niet goed geindexeerd.
  • Belangrijke pagina’s mogen niet meer dan 3 klikken verwijderd zijn van de homepage.
  • Een website moet een logisch flow hebben. Dat wil zeggen, dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren. Een navigatie moet daarom niet teveel hoofdcategorieën en sub categorieën hebben.

6. Domein autoriteit & domein adres

Of een website nu een half jaar of een jaar oud is, maakt niet zoveel uit. Google gebruikt de domeinleeftijd wel, maar het gaat pas een rol spelen bij grotere verschillen.

Als jouw domeinnaam het primaire zoekwoord bevat, geeft dat nog steeds een relevantie signaal aan Google. In de resultaten geeft Google zoekwoorden die in de domeinnaam staan vet weer.

Een domeinnaam die begint met het belangrijkste zoekwoord hebben een voordeel ten opzichte van websites die het zoekwoord niet in de domeinnaam hebben staan of in het midden of aan het eind van de domeinnaam. Gebruik voor je domeinnaam maximaal 15 tekens. Kortere domeinnamen zijn gemakkelijker te onthouden.

Exact Match Domain

Een Exact Match Domain is waarbij de domeinnaam exact hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord waar je op wilt ranken. Dit kan nog steeds een voordeel opleveren…..als het een kwaliteitssite is. Maar als de EMD van lage kwaliteit is, is hij kwetsbaar voor Google’s EMD update.

7. Zorg voor een SEO vriendelijk url adres

Als vijfde punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke url logischerwijs een basis requirement. Door namelijk een goede structuur aanbrengen, maak je het Google gemakkelijker om jouw website te indexeren. Een goede url moet aan de volgende punten voldoen:

  • Een goede url is kort en gemakkelijk te lezen
  • Gebruik geen hoofdletters in de url
  • Nummers en speciale symbolen in je url zorgen voor niet informatieve urls.
  • Zet een koppelteken tussen de verschillende woorden
  • Gebruik geen datums in urls. Dat wordt al snel gedateerd en zorgt ervoor, dat je dat steeds moet updaten.

8. De titel

De titel ofwel de titel tag is na de content van de pagina het belangrijkste element van een webpagina. Het geeft een sterk SEO On Page signaal. Volgens Moz doen titels met zoekwoorden aan het begin het beter dan titels met zoekwoorden aan het eind.

9. Gebruik de robot.txt files

Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google hebben webcrawlers, die het worldwide web doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze webcrawlers zijn namelijk constant aan het werk en je moet ze dus toegang geven tot je website en toegang weigeren voor de plekken waar ze niet mogen komen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.

10. Verbeter de HTML code van je website

Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO Checklist. Code die bijvoorbeeld netjes is geschreven, maakt het de zoekmachine bijvoorbeeld makkelijker om jouw website te vinden en deze hoog te ranken.

11. Zorg dat je website mobiel vriendelijk is

Google waardeert websites die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al tussen de 60 % en 85% van het totaal aantal zoekopdrachten. Een mobielvriendelijke website is een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.

SEO Mobile

De volgende twee stappen zijn van belang voor het optimaliseren voor SEO van je mobiele website.

  1. Zorg voor een responsive webdesign waarbij je content automatisch wordt aangepast aan de grootte van je scherm.
  2. Het tweede punt van belang is userexperience. Het scherm van een mobile is een stuk kleiner. De interactie met de klant is vaak anders en de internetverbinding langzamer.
Mobile SEO, SEO checklist, SEO checklists
Mobile SEO, SEO checklist, SEO checklists

4 aandachtspunten voor mobile UX

  • Zorg voor lichte pagina’s qua bestandsgrootte. Let op je afbeeldingen, minimaliseer je code, voorkom redirects en maak browser caching mogelijk.
  • Gebruik geen pop-ups
  • Het scherm is een stuk kleiner. Dus maak buttons die ook op mobiel makkelijk aan te klikken zijn.
  • Maak gebruik van een eenvoudige navigatie, die voor zichzelf spreekt.

12. Zoekwoordenonderzoek

Mensen tikken zoekwoorden in als ze Google gebruiken. Heel vaak zijn dat logische zoekwoorden, maar dat is niet altijd zo. Wist u bijvoorbeeld dat als mensen lokaal zoeken en een lokale ondernemer willen vinden, ze bijvoorbeeld intikken Loodgieter dichtbij of schoenenwinkel vlakbij? Er zijn talloze betaalde en gratis SEO tools, die je kan gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Vervolgens is het een kwestie van logisch nadenken.

12.1 Zoekwoord in de metabeschrijving

Een zoekwoord in de meta descriptie geeft een relevantie signaal. Het is niet meer zo belangrijk als vroeger, maar het zorgt nog steeds voor een klein positief effect.

12.2 Zoekwoord in de H1 tag

H1 tags zijn een “tweede titel-tag” die een extra relevantie signaal aan Google geven.

12.3 Zoekwoord die het meest gebruikt wordt in een tekst

Een zoekwoord, dat vaker voorkomt in de tekst dan andere zoekwoorden, is een belangrijk signaal voor Google.

12.4 Zoekvolume, Concurrentie, Zoekintentie

Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en hoe sterk is de concurrentie? Een gigant als Bol.com ga je niet voorbij in de rankings. Je moet dus slimmer zijn dan de concurrentie. Dat kan je doen door aandacht te besteden aan ‘search intent‘. Dat betekent eigenlijk waarom zoekt iemand op de zoekwoorden die hij gebruikt en wat voor resultaat verwacht hij dan?

Zoekintentie in drie verschillende vormen:

Information intent

Dit zijn zoekopdrachten waarmee je probeert kennis op te doen of iets probeert te onderzoeken. In de zoekopdracht komen dan woorden voor zoals gids, instructie, how to.

Investigation intent

Als je al wat beter weet, wat je wilt, dan krijg je zoekopdrachten waarin zoekwoorden staan zoals bijvoorbeeld reviews, product reviews, de beste etc..

Transaction intent

Denk hierbij aan zoekopdrachten met woorden zoals bijvoorbeeld: kopen, de beste, de goedkoopste, prijs etc… Het is dus belangrijk om in de huid van de potentiële klant te kruipen. Besteed voldoende aandacht aan dit zoekwoorden, want bij alle SEO stappen komen deze zoekwoorden weer om de hoek kijken.

12.5 Longtail keywords

Longtail keywords is een combinatie van meerdere zoekwoorden achterelkaar waarbij je haast kan spreken van een mini zin of vraag. Denk bijvoorbeeld aan zinnetjes zoals: Wat is SEO? of Hoe werkt Linkbuilding? Longtail keywords hebben misschien een lager zoekvolume, maar mensen die gebruik maken van Longtail keywords weten vaak al beter wat ze willen. Ze hebben al de nodige kennis over het product. Daarom is de conversie op Longtail keywords vaak groter. Daarom is dit een van de meest belangrijke SEO tips in deze SEO checklist.

12.6 Zoekwoorden in H2 en H3 tags

Als het zoekwoord voorkomt in de subkopjes H2 en H3, is dit weer een (zwak) relevantie teken.

SEO checklist, SEO checklists, SEO specialist Den Haag

13. SEO Optimalisatie van boven naar beneden

Hoe hoger een zoekwoord of een ‘keyword’ staat, hoe meer relevantie Google er aan geeft. Optimaliseer een pagina daarom altijd van boven naar beneden.

14. Optimaliseer al je metatags in de al bestaande content

Staat het zoekwoord in de titel en in de H1 tag. Zorg voor maximaal 1 H1 tag per pagina. Geef elke pagina een ‘meta title’ met maximaal 60 characters. Voeg ook per pagina een metabeschrijving toe met een maximum van 150 characters. Zorg voor een logische opbouw met max 1 H1 tag en meerdere H2 tags en H3 en verder tags.

15. Waardevolle aanvullende content

Volgens de Google Guidelines is nuttige aanvullende content een indicator van de kwaliteit van een webpagina. Dit zal dus leiden tot betere SEO rankings. Denk bijvoorbeeld valutaconversietools, calculators om rentes te berekenen en interactieve recepten.

16. Content checks in deze SEO checklist

  • Check duplicate content en gebruik eventueel een canonical tag.
  • Maak gebruik van multimedia.
  • Plaats artikelen of blogs in relevante categorieën.
  • Update je SEO content regelmatig.
  • Check bounce rates op regelmatige basis.
  • Houd je URL’s kort. Korte URL’s ranken hoger.
  • Voeg synoniemen toe. Niet iedere Google gebruiker zoekt op dezelfde manier.
  • Lengte van de tekst. Langere artikelen doen het in de regel beter in de zoekresultaten.
  • Bullets en genummerde lijsten helpen om je content overzichtelijk te houden voor lezers, waardoor je content gebruiksvriendelijker is.
  • Zorg dat spelling, grammatica en consistentie op orde is. Het heeft niet direct invloed op uw SEO rankings, maar ze verlagen wel de gebruikers ervaring.

17. Bert

Een van de laatste updates van Google heet Bert. Google legt deze update uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo de zoekresultaten te verbeteren. In het kort draait BERT om het begrijpen van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Dat zit zo: vroeger maakten SEO tekstschrijvers bewust kromme zinnen als “Wij verkopen bankstellen blauw” om zo het zoekwoord ‘bankstellen blauw’ kwijt te kunnen. Met BERT begrijpt Google dat een zin als “Wij verkopen bankstellen in de kleur blauw.” of “Wij verkopen blauwe bankstellen” net zo goed matcht bij dit zoekwoord.

18. SEO landingspagina’s maken

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, landingspagina, SEO checklists

Een van de beste manieren om leads & sales te vergroten, is om een goed ontworpen landingspagina te ontwerpen. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.

19. Implementeer schema

  • Test je website voor schema
  • Refine / Add Mark up for possible schema articles, logo etc..
  • Use a schema plugin in WordPress

Een groot voordeel van schema is dat je ‘rich snippets’ kan toevoegen aan de zoekresultaten. Ben je bijvoorbeeld bezig met recepten dan kan je ervoor zorgen, dat de bereidingstijd al vast getoond wordt in de beschrijving in de SERPS.

20. Optimaliseer uw afbeeldingen

Een pagina met relevante & unieke afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan lezen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, landingspagina, SEO checklists
  • Vul het Alt attribuut in.
  • Zorg voor korte informatieve bestandsnamen.
  • Plaats een zoekwoord in de alt attribuut.
  • Geen underscores in bestandsnamen.
  • Gebruik unieke afbeeldingen.
  • Zorg dat afbeeldingen niet meer zijn dan 150 KB.

21. Gebruik de Alt tekst bij afbeeldingen

Denk aan de alt teksten bij afbeeldingen. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht. Het helpt de zoekmachine te begrijpen waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance. Tevens kunnen 250.000 visueel gehandicapten zo te weten komen, wat er op de afbeelding staat.

Alt tekst, SEO checklist, SEO checklists
Alt tekst, SEO checklist, SEO checklists

22. Maak infographics om verkeer naar jouw website te leiden

Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infographics stellen je bijvoorbeeld in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.

23. Ontwikkel nieuwe content

Content is King, maar nieuwe content rocks! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Maak een casestudie van eerdere klanten.
  • Maak een e-book .
  • Bied een webinar of een seminar aan.
  • Geef een printbare gids of SEO checklist uit.
  • Focus op visuele content.

Het verrijken van je content met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, backlinks, social media shares en meer. Afbeeldingen geven bijvoorbeeld een grote extra SEO waarde aan je content. Je kunt op meerdere plekken bij afbeeldingen je zoekwoord of ‘keyword’ kwijt zoals bij je Alt attribuut.

23.1 Gebruik Video en optimaliseer het

Een grote groep mensen houdt niet van lezen. Voor alles kijken ze eerst of er een video op Youtube staat, waarin wordt uitgelegd wat ze nodig hebben. Er zijn meerdere manieren om video’s te maken, die niet allemaal even duur hoeven te zijn.

24. Focus op de Buyer’s Journey

In een goede SEO strategie richt je jouw content op de verschillende stadia in de buyer’s journey. Dit is het actieve proces, dat een mogelijke koper doorloopt, voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht, als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar potentiële klanten mee rondlopen. De buyer’s journey tijdens het online aankoopproces bestaat uit drie verschillende fases:

  • Awareness Stage (Bewustwording)
  • Consideration Stage (Overwegen)
  • Decision Stage (Besluitvorming)

25. Cornerstone content: wat is het en hoe maak je het?

Cornerstone content vormt de kern van jouw website. Deze kern bestaat uit de beste, belangrijkste artikelen op je website; de pagina’s of berichten die je het hoogst wilt rangschikken in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en of Bing. Cornerstone content zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen, die inzichten uit verschillende blogs combineren. Ze
behandelen alles, dat belangrijk is over een bepaald onderwerp. Vaak zijn dit artikelen van 1.500 tot 4.500 woorden die aanhaken op de eerder besproken information intent zoekwoorden. Als je SEO uitoefent op een WordPress website en gebruik maakt van Yoast, dan is het een kwestie van het Cornerstonestone content vinkje groen te maken.

26. Geef een lang artikel een inhoudsopgave

Bij het schrijven van een lang artikel is een inhoudsopgave raadzaam. Het maakt het voor de lezer gemakkelijker om de tekst te lezen en het levert je extra interne links op. Daarnaast krijgt Google de kans om delen van je tekst te indexeren, omdat er een link naar toe verwijst. Het voegt daarom extra SEO waarde toe.

27. Optimaliseer voor het Google algoritme Rankbrain

Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kan je bijvoorbeeld de Yoast premium plugin gebruiken voor SEO. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kan je bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.

28. Keyword spamming

Google ziet het als je een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking.

29. Voorkom het concurreren van twee pagina’s op dezelfde zoekwoorden

Voor Google wordt het dan lastig om te bepalen welke pagina het verdient om te scoren in de rankings. Dat kan bijvoorbeeld als resultaat hebben, dat geen van beide pagina’s goed gerangschikt wordt. Links worden verdeeld over twee of meer pagina’s en dat vermindert de autoriteit van de pagina’s.

30. Verbeter de ‘time on site’ met video

Nr 30 op deze SEO checklist is ook een belangrijke SEO ranking factor. ‘Time on site’ ook wel ‘dwell time’ genoemd, is een SEO ranking factor van belang. Als de bounce rate op een pagina groot is, is de kans aanwezig, dat je website (pagina) lager in de rankings van Google komt. Het embedden van een video op een pagina zorgt ervoor, dat je bounce rate met ruim 10% naar beneden gaat. Daarnaast is Youtube van Google en een van de grootste zoekmachines ter wereld.

31. Bouw interne links

Interne links zijn om twee dingen belangrijk. Het zorgt er ten eerste voor, dat bezoekers van je website op een makkelijke wijze door je website kunnen surfen. Ten tweede wordt het voor Google makkelijker om je website te crawlen. Daarmee bepalen ze hoe ze de desbetreffende website of pagina moeten ranken.

32. SEO Linkbuilding

Een groot onderdeel van hoe Google websites rangschikt is door te kijken naar het aantal links dat uw websites of webpagina’s krijgt van andere websites. Vroeger was dit fraudegevoelig, maar Google blijft bijleren. Daarom moet u nu gebruik maken van legitieme linkbuilding strategieën zoals bijvoorbeeld:

  • Het maken van kwalitatief goede content met hoogwaardige data.
  • Bouw relaties met industrieleiders uit uw niche.
Linkbuilding uitbesteden, SEO checklists, SEO checklist
Linkbuilding uitbesteden, SEO checklists, SEO checklist

32.1 Spammy backlinks

Niet elke backlink voegt waarde toe. Wijs links zo nodig af.

32.2 Backlinks kopen

Het kopen van backlinks zit in het grijze gebied. Pas daarmee op.

32.3 Vermijd slechte backlinks

Als je voor de lange termijn met SEO bezig bent, moet je oppassen voor riskante linkbuilding tactieken. Als Google massamanipulatie detecteert, kan dit al uw backlinks devalueren en niet alleen de slechte.

32.4 Link directories

Pas op met gigantische link directories. Voeg alleen relevantie toe aan uw website.

32.5 No follow backlinks

Gebruik No follow backlinks voor social media links en of voor links met een te lage kwaliteit.

33. Teveel externe links

Te veel do follow externe links kunnen´PageRank´de SEO rankings van een webpagina negatief kan beinvloeden.

34. SEO checklist: Off Page SEO

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, SEO Linkbuilding, SEO checklists
  • Maak een Google alert voor je eigen merknaam.
  • Gebruik onderzoeksdata van concurrenten om links te krijgen.
  • Ga voor kwaliteits links en voeg ze in kleine beetjes toe aan je website.
  • Maak Social Media profielen aan zoals Facebook, Twitter.
  • Heb je een tastbaar visueel product, maak dan profielen aan op Facebook, Instagram, Pinterest & Flickr.
  • Beter goed dan half. Te weinig tijd focus dan op een beperkter aantal social media kanalen.
  • Schrijf een gastblog voor influencer websites.
  • Geef een reactie op een blog van een ander om je netwerk verder uit te bouwen.
  • Probeer eens een podcast te maken.
  • Gebruik Q&A sites zoals Quora
  • Link naar websites met een grote autoriteit in je branche.
  • Links geven waarde door in de vorm van Linkjuice. Hoe meer waarde er naar een bepaalde pagina sijpelt. De pagina’s met de meeste linkjuice zullen daarom de meeste waarde krijgen.

35. Elimineer slecht presterende webpagina’s

Slechte pagina’s wegen door op je website. Hierdoor presteren betere pagina’s minder goed dan mogelijk is in de SERP’s. Webpagina’s met zo goed als geen verkeer, conversies en irrelevante content zijn kandidaat om verwijderd te worden. Dit soort pagina’s wordt vaak een stuk minder gecrawld en dit drukt je SEO rankings naar beneden.

36. Website beveiliging

Een van de bekendste rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist is websitebeveiliging. Websites die SSL hebben ingeschakeld en links als HTTPS aanbieden, hebben een comparatief voordeel ten opzichte van niet-beveiligde websites. Met comparatief voordeel bedoelen we dat als andere dingen gelijk zijn, een website waarop HTTPS is ingeschakeld hoger scoort dan een website die niet is beveiligd. Als uw website nog geen https is, voeg deze taak dan bovenaan uw lijst toe.

Voor een ecommerce website, waarop betalingen worden verricht, is een SSL certificaat een absolute must.

Wat is een SSL certificaat?

SSL is de afkorting van Secured Socket Layers. Dit digitale certificaat bestaat uit een authenticatielogo en cryptografische sleutels, die essentieel zijn voor het versleutelen en ontsleutelen van de gegevens tijdens verzending, gecommuniceerd tussen internetbrowsers en webservers. Het bevat ook de naam van de certificaathouder, de vervaldatum, het serienummer en de digitale handtekening van een CA (certificeringsinstantie).

Het belang van SSL voor SEO

SSL certificaatbeveiliging is een transformatie van HTTP (HyperText Transfer Protocol) naar HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Ondernemers waren doodsbang voor de gevaren van online zaken, zoals phishing-aanvallen, MIM-aanvallen of afluisteren, terwijl klanten bang waren om online transacties te doen vanwege het lekken van gevoelige informatie. Google kwam met een oplossing om de angsten van beide partijen weg te nemen, door de beveiliging van SSL-certificaten als rankingfactor in SEO (Search Engine Optimization) te verklaren. Vandaar dat de waarde van HTTPS onmiddellijk steeg. Zelfs populaire browsers geven een waarschuwing ‘Niet veilig’ weer wanneer een gebruiker een HTTP-site opent. SSL-certificaat codeert de gevoelige informatie in een niet te ontcijferen formaat, waardoor penetratie onmogelijk is.

Snellere pagina laadsnelheid

HTTPS websites hebben een betere laadsnelheid en sitesnelheid in vergelijking met HTTP websites. Dit is een extra voordeel. Gebruikers geven meestal niet de voorkeur aan langzaam ladende sites en verlaten die websites voor andere concurrenten. De ideale laadsnelheid van de pagina is 3 seconden. Onderzoek volgens Marketing Dive geeft aan, dat 53% van de mobiele gebruikers sites verlaat, waarvan de laadsnelheid van de site meer dan 3 seconden is. Kortom, u loopt 50% van de omzet mis, ook vanwege de snelheid van de site.

37. Pagespeed voor zowel desktop als mobiel is een SEO ranking factor

Al heel lang is ‘pagespeed’ een andere bekende Google-rangschikkingsfactor. Google is geobsedeerd door het sneller maken van het internet en besloot om snellere websites te belonen met betere SEO rankings. Het hebben van een snelle website is ook goed voor uw gebruikers. Veel onderzoeken hebben aangetoond, dat websites die langzaam laden, klanten verliezen en gebruikers wegjagen.

SEO tips om uw website sneller te maken

  • Upgrade uw websitesoftware naar de nieuwste versie
  • Plaats een caching-plug-in
  • Gebruik de nieuwste versie van PHP (als u WordPress gebruikt)
  • Gebruik een VPS-hosting en niet gedeeld
  • Maak gebruik van een CDN-service (Content Delivery Network)
  • Optimaliseer en comprimeer uw afbeeldingen
  • Optimaliseer en comprimeer uw HTMLS, CSS en JavaScript

3 gratis SEO tools om laadsnelheid te meten

38. Lokale SEO inzetten

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, Lokale SEO, SEO checklists

Zeker voor bedrijven in de dienstverlenende sector is Lokale SEO zeer belangrijk. Niemand zoekt namelijk naar een kapper of een loodgieter uit een andere stad of dorp. Zorg daarom dat je vindbaar bent op Google Maps. Dat kan door Google Mijn bedrijf te installeren en in te stellen. Google Mijn Bedrijf heeft nog veel meer mogelijkheden om jouw bedrijf online & lokaal op de kaart te zetten. Plaats ook een Google Maps kaartje van je locatie op de Contactpagina.

De vijf belangrijke pijlers voor Lokale SEO

  1. Google Mijn Bedrijf om je bedrijfsinformatie goed te beheren.
  2. Vermeldingen of citations op websites met autoriteit.
  3. Google Reviews. Zorg voor zoveel mogelijk poitieve beoordelingen.
  4. On page SEO: Maak landingspagina’s voor verschillende regio’s.
  5. Linkprofiel: probeer ook backlinks te verkrijgen van lokale websites.

38.1 Citaten

Stel een plan op om klanten te vragen om productrecensies of opmerkingen over producten te geven. Zoekmachines gebruiken deze om waarde toe te kennen. Dit resulteert in hogere conversies.

39. Besteed aandacht aan een FAQ

Wat voor jezelf gesneden koek is, hoeft dat voor je website bezoeker niet zo te zijn. Websitebezoekers tikken tegenwoordig veel vragen in. Je trekt veel extra publiek naar je website als je dit soort vragen beantwoordt op je website.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel om een website bovenaan in Google te krijgen boven de concurrentie op de voor hem of haar relevante zoekwoorden. Op deze wijze trek je meer bezoekers voor je website en dat betekent in de regel meer omzet.

40. Featured snippets

Door de vragen en antwoorden goed te coderen, geef je Google de mogelijkheid om de vraag en jouw antwoord uit je website te halen en bovenaan te tonen in de zoekmachine.

41. Onderhoud je website

Een website verouderd voordat je het door hebt. Onderhoud daarom jouw website. Deze heeft net zoals een auto of een fiets geregeld onderhoud nodig. Dit is prettig voor je klanten, omdat ze jouw actuele inzichten vernemen. Daarnaast is het belangrijk voor Google. Websites die goed worden bijgehouden scoren beter in de rankings dan slecht bijgehouden websites. Kijk niet alleen naar content, maar ook naar techniek. Update plugins regelmatig. Die verhelpen meestal bugs of security issues. Check ook regelmatig de pagespeed van jouw website.

42. Omvang van een content update

De omvang van een content update is ook een SEO ranking factor in het beoordelen van hoe up-to-date de content is. Als hele stukken zijn toegevoegd of verwijderd is dat een grotere update, dan wanneer slechts de volgorde van enkele woorden is aangepast.

43.  Update Geschiedenis

Hoe vaak is de pagina al geüpdatet? De frequentie van content updates speelt een rol bij de beoordeling hoe up-to-date de content is.

44. Grammatica & spelling

Correcte spelling en goede grammatica zijn zeker een kwaliteitssignaal. Volgens Google heeft het geen directe invloed, maar indirect kan het wel invloed hebben door negatieve gebruikerssignalen. Bij Bing is het wel direct van invloed als de website veel spelfouten bevat.

45. Leesniveau

Google schat absoluut het leesniveau van een website in. Het is echter onduidelijk wat ze er mee doen. Sommigen zeggen, dat een basis leesniveau voor betere SEO rankings zorgt, omdat zoveel mogelijk mensen het op die manier kunnen lezen. Anderen zeggen weer, dat een basic leesniveau iets zegt over de kwaliteit van de pagina.

46. HTML fouten-W3C validatie

Te veel HTML fouten of slordige code kan betekenen, dat de website van lage kwaliteit is. Hoewel dit niet onomstreden is, denken veel SEO specialisten dat WC3 validatie een SEO ranking signaal is.

47. WordPress Tags

Volgens Yoast.com zijn Tags voor WordPress websites een belangrijk SEO ranking signaal.

48. Broken Links

Links op een website die niet werken, vind ik persoonlijk zeer irritant en met mij velen. Het is een kleine moeite om elke maand een broken link checker te gebruiken. Dit komt de gebruikerservaring namelijk ten goede.

49. Maak een branded 404 pagina

Voor alle andere 404 – pagina situaties wilt u een aangepaste, branded 404-pagina maken. U kunt een WordPress-plug-in gebruiken om er een te maken, kijk naar uw WordPress-thema om te zien of deze een aangepaste 404-paginasjabloon heeft of voeg een nieuwe pagina toe aan uw website om te gebruiken als een 404-pagina. Het doel van uw 404-pagina is om bezoekers te heroveren, die een dode of verbroken link hebben gevolgd. 

Voeg een optie toe om de gebruiker terug te leiden naar uw startpagina. Dit voorkomt, dat ze meerdere keren heen en weer springen van de pagina met zoekresultaten naar uw site. Maak het hen gemakkelijk om rechtstreeks op uw site te zoeken. Uit eerder onderzoek naar de effectiviteit van site zoekopdrachten bleek dat winkelsites 50% meer bezoekers konden genereren met site zoekopdrachten Voeg interne links toe aan uw 404-pagina. Deze links verhogen uw ‘internal site structure’ voor SEO. Ze geven bezoekers iets anders om te bekijken en creëren een soepelere gebruikerservaring. Voeg bijvoorbeeld links toe naar uw beste content, uw startpagina of links naar productpagina’s, als u een ecommerce site heeft.

SEO checklist: Samenvatting

Op een goed vindbare website komen SEO, Content Marketing & UX Design prima samen. De basis van een goede website is een goede structuur, eenvoudige navigatie en een lay out die de content ondersteunt qua flow en leesbaarheid. Een bezoeker op uw website is op zoek naar antwoorden, zoals een bezoekersadres of informatie over het product dat u verkoopt. Relevante actuele content is de sleutel tot een website die voor u gaat werken.

SEO & Content Marketing blogs

SEO checklists Connect your World

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag over deze SEO checklist? Of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Kijk tot slot ook eens naar een nieuwe tool op de markt genaamd SEOlium.

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.