
1. Maak u vertrouwd met de SEO optimalisatie basisbegrippen
Met deze SEO checklist kunt u een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. SEO zoekmachineoptimalisatie is een proces met een reeks regels, die u op uw website kunt toepassen, zodat zoekmachines uw content zonder problemen kunnen openen, doorzoeken en indexeren. Met als uiteindelijke doel het bereiken van een positie bovenaan in Google op de voor u relevante zoekwoorden. Uw basis doel is om met SEO optimalisatie betere websites te maken, zowel wat betreft content als bruikbaarheid, die zowel gebruikers als zoekmachines zoals Google tevreden zullen houden. Google maakt gebruik van een algoritme, die vele diverse parameters gebruikt, voordat ze een beslissing nemen over welke websites bovenaan de zoekresultaten moeten worden weergegeven. Om het gehele SEO proces te kunnen beheersen en algoritmen te geven wat ze willen, zijn de verschillende SEO regels gegroepeerd in drie hoofdcategorieën. Dit zijn technische SEO, on-page SEO en off-page SEO.
2. Start met research
Deze SEO checklist begint met research. Niets is zo verhelderend, als eens een kijkje nemen bij de online concurrent. We beginnen daarom met marktonderzoek en een onderzoek in de niche waarin u zich beweegt. Wees kritisch en neem niet de fouten van de concurrent over. Het geeft u echter wel beter inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Daarnaast is bijvoorbeeld Google Trends een gratis tool, die u kunt gebruiken voor uw research. Wij schreven er eerder een blog over ‘Hoe Google Trends van nut kan zijn voor Content Marketing‘.

SEO checklist – Concurrentie onderzoek
- Onderzoek uw concurrentie. Uiteindelijk wilt u het beter gaan doen dan uw concurrentie. Doe dit op website- maar ook op pagina niveau. Kijk op de SERP”s (Google overzichtspagina) voor de meest concurrerende en belangrijke zoekwoorden. Op de SERP’s vindt u nog meer relevante voor SEO goede tools. U wilt bovenaan in Google komen op de voor u relevante zoekwoorden. Aan de rechterkant van de SERP vindt u de functionaliteit ‘Mensen zoeken ook naar’. Hier geeft Google meerdere suggesties van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan uw 1e zoekopdracht. Iets verder vindt u een rubriek met de naam ‘trending keywords’, ‘related keywords’ & ‘longtail keywords’. Hier vindt u allemaal zoekwoorden suggesties die populair & geschikt zijn om beter te gaan scoren met SEO optimalisatie. Als u vervolgens helemaal naar beneden scrolt ziet u een overzicht met gerelateerde zoekopdrachten. Google biedt dus zelf al heel veel hulpmiddelen aan om de zoekmachineoptimalisatie van uw website te verbeteren.
- Heel veel SEO tools zijn gratis zoals bijvoorbeeld Google trends. Ook voor Google Mijn Bedrijf, Google Analytics en Google Search Console betaalt u geen geld. Deze SEO tools bevatten een schat aan data. Gebruik deze in uw voordeel.

3. SEO scan laten uitvoeren
Met een gratis SEO scan ziet u, hoe de website erop dit moment voor staat. Daarnaast krijgt u inzicht in wat er moet gebeuren om uw website bovenaan in Google te krijgen. Hoewel niet zo uitgebreid als sommige betaalde tools, kunt u op deze website een gratis SEO scan aanvragen.
4. SEO doelen stellen voor uw website
Met de SEO scan heeft u achterhaald hoe uw site zich op dit tijdstip verhoudt tot die van de concurrentie, als het gaat om de zichtbaarheid & vindbaarheid van uw site. Staat u al op deze eerste pagina in de zoekmachine op de voor u relevante zoekwoorden (combinaties)? Of staat u pas op pagina 8? Bepaal samen met de SEO specialist, wat uw doel is en wat uw KPI’s zijn. Dat kan bijvoorbeeld een top 3 notering zijn op de voor u meest relevante zoekwoorden.

5. Maak uzelf vertrouwd met Google webmaster tools
De tools van Google zijn gratis. Maak daarom een Google Analytics account en Google Search Console account aan en koppel deze aan uw website. Met de tool Screaming Frog kunt u uw website crawlen. Voor kleine tot middelgrote websites kan dit ook gratis. Ook Google Tag Manager is voor de geoefende It-er, webdesigner of marketeer een zeer waardevolle tool. Tot slot is Google Mijn Bedrijf een zeer waardevolle tool om de lokale vindbaarheid van uw website verder te vergroten.
6. Site architecture
Een website moet een goede structuur hebben. Uw website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Daardoor kan Google de website beter crawlen en is de site gemakkelijker te indexeren door Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een toegankelijke website is daarom extreem relevant.
Houdt u aan de volgende drie basisprincipes:
- Zorg er voor, dat alle pagina’s op uw website verbonden zijn met elkaar (interne linkstructuur) en bereikbaar zijn via een navigatie. Een pagina, die namelijk niet gevonden kan worden door middel van interne links te volgen, wordt niet goed geïndexeerd.
- Belangrijke webpagina’s mogen niet meer dan 3 klikken verwijderd zijn van de homepage.
- De website moet een logisch flow hebben. Dat wil zeggen, dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren. Een navigatie moet daarom niet teveel hoofdcategorieën en sub categorieën hebben.

7. Domein autoriteit
Of een website nu 6 maanden of een jaar oud is, maakt niet zoveel uit. Google gebruikt de domeinleeftijd wel, maar het gaat pas een rol spelen bij grotere verschillen. Als uw domeinnaam bijvoorbeeld het primaire zoekwoord bevat, geeft dat nog steeds als een ‘relevantie signaal’ aan Google. Bij de resultaten geeft Google de zoekwoorden, die in de domeinnaam staan vet weer.
Een domeinnaam heeft maximaal 15 tekens
Een domeinnaam, die begint met een belangrijk zoekwoord, geniet een voordeel ten opzichte van websites, die het desbetreffende zoekwoord niet in de domeinnaam hebben staan of in het midden of aan het eind van de domeinnaam. Gebruik voor uw domeinnaam maximaal 15 tekens. Kortere domeinnamen zijn namelijk gemakkelijker te onthouden.
Exact Match Domain
Een Exact Match Domain is waarbij de domeinnaam exact hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord waar u op wilt ranken. Dit kan nog steeds een voordeel opleveren…..als het een kwaliteitssite is. Maar als de EMD van lage kwaliteit is, is hij kwetsbaar voor Google’s EMD update.
8. SEO check Google penaties
Eén van de fundamentele SEO controles, die u vanaf het begin moet uitvoeren, is ervoor zorgen, dat uw website geen boete van Google krijgt. Google heeft verschillende straffen (handmatig en algoritmisch), die worden opgelegd als een vorm van ‘straf’ aan websites, die hun richtlijnen schenden. Als uw website wordt getroffen door een Google boete, moet u mogelijk een andere route volgen om eerst (indien mogelijk) van de boete te herstellen en vervolgens door te gaan met de SEO checklist.
9. Zorg voor een SEO vriendelijk URL adres
Als 9e punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke URL logischerwijs een basis voorwaarde. Door namelijk een goede structuur aanbrengen, maakt u het Google gemakkelijker om uw website te indexeren. Een goede URL moet bijvoorbeeld aan de volgende punten voldoen:
- Een goede URL is kort en gemakkelijk te lezen
- Gebruik geen hoofdletters in de URL
- Nummers en speciale symbolen in uw URL zorgen voor niet informatieve URL’s
- Zet een koppelteken tussen de verschillende woorden
- Gebruik geen datums in URL’s. Dat wordt al snel gedateerd en zorgt ervoor, dat u dit steeds moet updaten.
10. De titel
De titel ofwel de titel tag is na de content van de pagina het belangrijkste element van een webpagina. Het geeft een sterk SEO ‘on page’ signaal.
Volgens Moz doen titels met zoekwoorden aan het begin het beter dan titels met zoekwoorden geplaatst aan het einde.

11. Robot.txt files
Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google hebben webcrawlers, die het ‘world wide web’ doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze ‘webcrawlers’ zijn namelijk constant aan het werk. U moet ze dus toegang geven tot uw website en toegang weigeren voor de plekken, waar ze niet mogen komen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.
Test dit in Google door in het zoekveld te typen: “Site:www.uwwebsite.nl”. Bij geen resultaat of bij een melding over uw robots.txt is er iets mis!
12. Sitemap fouten in Google Search Console
Het indienen van uw sitemap bij Google is niet het einde van het verhaal. U moet de Google Search Console regelmatig controleren op sitemapfouten.

13. Verbeter de HTML code van uw website
Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO optimalisatie Checklist. Code die netjes is geschreven, maakt het zoekmachines gemakkelijker om uw website te vinden en deze hoog te ranken.
14. Zorg voor een mobiel vriendelijke website
Google waardeert websites, die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al tussen de 60 % en 85% van het totaal aantal zoek opdrachten. Google heeft vanwege het belang van SEO mobile een tweede index ingezet. Dit heet ook wel de ‘Mobile First Index’. Mocht u website niet goed scoren op de mobiel, dan is een hoge positie in Google uitgesloten. Een mobielvriendelijke site of Mobile SEO is om die reden een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.

SEO Mobile
De volgende twee stappen zijn van belang voor het optimaliseren voor SEO van uw mobiele website.
- Zorg voor een responsive webdesign, waarbij uw content automatisch wordt aangepast aan de grootte van uw scherm.
- Het tweede punt van belang voor SEO is UX design of userexperience. Het scherm van een mobile telefoonnummer is een stuk kleiner. De interactie met de klant is vaak anders en de internetverbinding langzamer.
4 aandachtspunten voor mobile UX design
- Zorg voor lichte pagina’s qua bestandsgrootte. Let op uw afbeeldingen, minimaliseer bijvoorbeeld uw code, voorkom redirects en maak browser caching mogelijk.
- Gebruik geen pop-ups
- Het scherm is een stuk kleiner. Dus maak buttons, die ook op mobiel makkelijk aan te klikken zijn.
- Maak gebruik van een eenvoudige navigatie, die voor zichzelf spreekt.
15. Zoekwoordenonderzoek
Mensen tikken zoekwoorden in als ze Google gebruiken. Heel vaak zijn dat logische zoekwoorden, maar dat is niet altijd zo. Wist u bijvoorbeeld, dat als mensen lokaal zoeken en een lokale ondernemer willen vinden, ze bijvoorbeeld intikken ‘Loodgieter dichtbij’ of ‘schoenenwinkel vlakbij’? Er zijn talloze betaalde en gratis SEO tools, die u kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Vervolgens is het een kwestie van logisch nadenken.
15.1 Zoekwoord in de metabeschrijving
Een zoekwoord in de meta descriptie geeft een relevantie signaal. Het is niet meer zo belangrijk als vroeger, maar het zorgt nog steeds voor een klein positief effect.
15.2 Zoekwoord in de H1 tag
H1 tags zijn een “tweede titel-tag”, die een extra relevantie signaal aan Google geven.
15.3 Zoekwoord die het meest gebruikt wordt in een tekst
Een zoekwoord, dat vaker voorkomt in de tekst dan andere zoekwoorden, is een belangrijk signaal voor Google.
15.4 Omzet genererende zoekwoorden
U moet weten, wat uw belangrijkste zoekwoorden zijn, die leads, verkopen en conversies zullen genereren. U vindt deze ook wel aangeduid als hoofdtermen en pijlerpagina zoekwoorden. Over het algemeen zijn dit de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie, die volledig samenvatten welke diensten en producten u aanbiedt.
15.5 Zoekvolume, Concurrentie, Zoekintentie
Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en hoe sterk is de concurrentie? Een gigant als Bol.com gaat u niet voorbij in de rankings. U moet dus slimmer zijn, dan de concurrentie. Dit kunt u doen door aandacht te besteden aan ‘SEO search intent‘. Dat betekent eigenlijk, waarom zoekt iemand op de zoekwoorden die hij gebruikt en wat voor resultaat verwacht hij dan?
15.6 SEO search intent (Zoekintentie) in drie verschillende vormen:
Information intent
Dit zijn zoekopdrachten, waarmee men probeert kennis op te doen of iets probeert te onderzoeken. In de zoekopdracht komen dan woorden voor zoals gids, instructie, how to.
Investigation intent
Als u al wat beter weet, wat u wilt, dan krijgt u zoekopdrachten, waarin zoekwoorden staan zoals bijvoorbeeld reviews, product reviews, de beste etc..
Transaction intent
Denk hierbij aan zoekopdrachten met woorden zoals bijvoorbeeld: kopen, de beste, de goedkoopste, prijs etc… Het is dus belangrijk om in de huid van de potentiële klant te kruipen. Besteed voldoende aandacht aan deze zoekwoorden, want bij alle SEO stappen komen deze zoekwoorden weer om de hoek kijken.

15.7 Longtail keywords
Longtail keywords is een combinatie van meerdere zoekwoorden achterelkaar waarbij u haast kunt spreken van een mini zin of vraag. Denk bijvoorbeeld aan zinnetjes zoals: Wat is SEO? of Hoe werkt Linkbuilding? Longtail keywords hebben misschien een lager zoekvolume, maar mensen die gebruik maken van Longtail keywords weten vaak al beter, wat ze willen. Ze hebben al de nodige kennis over het product.
Daarom is de conversie op Longtail keywords vaak groter. Daarom is dit één van de meest belangrijke SEO tips in deze SEO checklist.
15.8 Zoekwoorden in H2 en H3 tags
Als het zoekwoord voorkomt in de subkopjes H2 en H3, is dit weer een (klein) relevantie teken.
16. SEO content
16.1 Publiceer content van hoge kwaliteit
Wanneer u met SEO te maken heeft, moet u het volgende bedenken:
Een website met kwalitatief hoogstaande content kan het geweldig doen met of zonder SEO. Terwijl een website met slechte content niet zal overleven met of zonder SEO zoekmachineoptimalisatie. Een website met excellente content kan nog beter worden met SEO optimalisatie!
Content van hoge kwaliteit heeft de volgende kenmerken:
- Originele content (artikelen, tekst, afbeeldingen, video’s, presentaties, infographics, opmerkingen, enz.) Gebruik geen kopieën of herschrijvingen van bestaande artikelen.
- Content exclusief voor uw website – Zelfs als het uw eigen content is, als u deze al op een andere website heeft gepubliceerd, is deze niet goed voor uw site (tenzij u de canonieke tag correct opgeeft ).
- Content die tekstelementen bevat – Schrijf tekst, die bij uw niet-tekstuele content past. Als u bijvoorbeeld video’s op uw website plaatst, probeer dan ook een tekstbeschrijving toe te voegen. Als u afbeeldingen toevoegt, probeer dan in woorden te beschrijven waar de afbeelding over gaat.
- Content die nuttig is – Publiceer geen content om het publiceren. Voordat u op de publicatieknop drukt, moet u ervoor zorgen, dat wat live gaat, waarde toevoegt aan uw website en lezers.
- Content die goed is onderzocht – Gebruikers willen geen snel voorbereide berichten lezen en dat geldt ook voor zoekmachines.
- Onbevooroordeelde content – Als u over een bepaald onderwerp schrijft of een vraag beantwoordt, zorg er dan voor dat wat u schrijft gerechtvaardigd is en beide zijdes van een verhaal beslaat.
- Content die voldoet aan de zoekintentie – Naast de bovenstaande kenmerken moet u ervoor zorgen, dat uw content voldoet aan de zoekintentie. Voordat u enig type content op uw website publiceert, moet u weten welk type content gebruikers willen zien voor een bepaalde zoekopdracht.
16.2 SEO Optimalisatie van boven naar beneden
Hoe hoger een zoekwoord of een ‘keyword’ staat, hoe meer relevantie Google er aan geeft. Optimaliseer een pagina daarom altijd van boven naar beneden. Hierbij kan ook de omgekeerde piramide worden gebruikt. Begin met de uitkomsten of de belangrijkste conclusies en leg vervolgens daarna pas uit, hoe u deze uitkomsten bereikt heeft.
17. Optimaliseer al uw metatags in de al bestaande content
- Staat het zoekwoord in de titel en in de H1 tag?
- Zorg voor maximaal 1 H1 tag per pagina
- Geef elke pagina een ‘meta titel’ met maximaal 60 karakters
- Voeg ook per pagina een metabeschrijving toe met een maximum van 150 karakters.
- Zorg voor een logische opbouw met max 1 H1 tag en meerdere H2 tags en H3 en verder tags.
18. Waardevolle aanvullende content
Volgens de Google Guidelines is nuttige aanvullende content een indicator van de kwaliteit van een webpagina. Dit zal dus leiden tot betere SEO rankings. Denk bijvoorbeeld valutaconversietools, calculators om rentes te berekenen en interactieve recepten.
19. Content checks in deze SEO checklist
- Check duplicated content en gebruik eventueel een ‘canonical tag’.
- Maak gebruik van multimedia
- Plaats artikelen of blogs in relevante categorieën
- Update uw SEO content regelmatig
- Check bounce rates op regelmatige basis
- Houd uw URL’s kort. Korte URL’s ranken hoger
- Voeg synoniemen toe. Niet iedere Google gebruiker zoekt op dezelfde manier.
- Lengte van de tekst. Langere artikelen doen het in de regel beter in de zoekresultaten.
- Genummerde lijsten helpen om uw content overzichtelijk te houden voor lezers, waardoor uw content gebruiksvriendelijker is.
- Zorg dat spelling, grammatica en consistentie op orde is. Het heeft niet direct impact op uw SEO rankings. Ze verlagen echter wel de gebruikers ervaring.
20. Bert
Een van de laatste updates van Google heet Bert. Google legt deze update uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo verbeterde zoekresultaten te bereiken. Kortom draait BERT om het begrijpen van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Dat zit zo: vroeger maakten SEO tekstschrijvers bewust kromme zinnen als “Wij verkopen bankstellen blauw” om zo het zoekwoord ‘bankstellen blauw’ kwijt te kunnen. Met BERT begrijpt de zoekmachine zoals Google, dat een zin als “Wij verkopen bankstellen in de kleur blauw.” of “Wij verkopen blauwe bankstellen” net zo goed matcht bij dit zoekwoord.
21. SEO landingspagina maken
Eén van de beste manieren om leads & sales te vergroten, is om een goede SEO landingspagina te ontwerpen. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.

22. Implementeer schema
- Test uw website voor schema
- Refine / Add Mark up for possible schema articles, logo etc..
- Use a schema plugin in WordPress
Een groot voordeel van schema is, dat u ‘rich snippets’ kan toevoegen aan de zoekresultaten. Bent u bijvoorbeeld bezig met recepten dan kunt u ervoor zorgen, dat de bereidingstijd al vast getoond wordt in de beschrijving in de SERPS.
23. Optimaliseer uw afbeeldingen
Een webpagina met relevante & unieke foto’s of afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk, dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan doornemen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.
- Vul de alt tekst in
- Zorg voor korte informatieve bestandsnamen
- Plaats een zoekwoord in de alt tekst
- Geen underscores in bestandsnamen
- Gebruik unieke afbeeldingen
- Zorg dat afbeeldingen niet meer zijn dan 150 KB
24. Gebruik de Alt tekst bij foto’s & afbeeldingen
Sta bij afbeeldingen stil bij de alt tekst. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht.
Alt teksten helpen de zoekmachine te begrijpen, waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance.
Tevens kunnen 250.000 visueel gehandicapten zo te weten komen, wat er op de afbeelding staat.
25. Gebruik ‘Lazy Loading’ voor afbeeldingen & video’s
Een praktische manier om de laadsnelheid van uw site te verbeteren, vooral op mobiele apparaten, is door ‘Lazy loading’ te gebruiken voor afbeeldingen en video’s. ‘Lazy loading’ is een mechanisme, dat afbeeldingen of video’s alleen laadt, als ze in de viewport van de gebruiker staan. ‘Lazy loading’ kan heel eenvoudig worden geïmplementeerd. Als u WordPress gebruikt, kunt u ‘WP Rocket’ (dit is de plug-in die ik op deze website gebruik) of de ‘Native Lazy Load-plug-in (door Google)’ gebruiken om deze functie op uw website te activeren.
26. Optimaliseer het logo en de favicon van uw website
Een laatste ding, dat u moet bekijken, voordat u verder gaat met de rest van de items in deze SEO checklist, is het optimaliseren van het logo en favicon van uw website. Optimaliseren betekent: Zorg ervoor, dat uw logo een afbeelding is en geen tekst. Google kan besluiten om uw logo weer te geven in de zoekresultaten en om dit te doen moet het een afbeelding zijn. Geef uw logo de juiste naam – Gebruik niet alleen het woordlogo, maar ook uw websitenaam + logo. Houd de alt tekst eenvoudig. Als het gaat om het gebruik van favicon, zorg er dan voor, dat u een aangepaste favicon opgeeft voor uw website die vierkant is. Google test het weergeven van de favicons in de zoekresultaten, dus u moet ervoor zorgen, dat uw website correct wordt weergegeven.
27. Voeg tekst toe om uw niet tekstuele content te begeleiden
Zoekmachines kunnen tekst beter begrijpen dan elk ander element. Zorg er daarom voor, dat er altijd tekst op een pagina staat om hun werk gemakkelijker te maken. Het hebben van een pagina vol afbeeldingen of video’s is voor goede SEO optimalisatie niet verstandig.
28. Maak infographics om verkeer naar uw website te leiden
Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infographics stellen u bijvoorbeeld in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.
29. Ontwikkel nieuwe content
Content is King, maar nieuwe content rocks! Denk bijvoorbeeld aan:
- Een casestudie op basis van eerdere klantenervaringen
- Het uitgeven van een e-book voor een hogere conversie optimalisatie
- Een webinar of een seminar aanbieden
- Geef een printbare gids of SEO checklist uit
- Focus op visuele content
Het verrijken van uw content met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, backlinks, sociale media shares en meer. Afbeeldingen geven bijvoorbeeld een grote extra SEO waarde aan uw content. U kunt op meerdere plekken bij afbeeldingen uw zoekwoord kwijt zoals bij de alt tekst.
29.1 Gebruik video en optimaliseer het
Een grote groep mensen houdt niet van lezen. Voor alles kijken ze eerst of er een video op YouTube staat, waarin wordt uitgelegd wat ze nodig hebben. Er zijn meerdere manieren om video’s te maken, die niet allemaal even duur hoeven te zijn.
30. Focus op de Buyer’s Journey
In een goede SEO strategie richt u uw content op de verschillende stadia in de ´buyer’s journey´. Dit is het actieve proces, dat een mogelijke koper doorloopt, voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht, als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar potentiële klanten mee rondlopen. De ´buyer’s journey´ tijdens het online aankoopproces bestaat uit drie verschillende fases:
- Awareness Stage (Bewustwording)
- Consideration Stage (Overwegen)
- Decision Stage (Besluitvorming)
31. Cornerstone content: wat is het en hoe maakt u het?
Cornerstone content vormt de kern van uw website. Deze kern bestaat uit de beste, belangrijkste artikelen op uw website; de pagina’s of berichten die u het hoogst wilt rangschikken in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en of Bing. Cornerstone content zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen, die inzichten uit verschillende blogs combineren. Ze behandelen alles, dat belangrijk is over een bepaald onderwerp. Vaak zijn dit artikelen van 1.500 tot 4.500 woorden die aanhaken op de eerder besproken information intent zoekwoorden.
32. WordPress SEO checklist
Als u SEO uitoefent op een WordPress website en bijvoorbeeld gebruik maakt van Yoast, dan is het een kwestie van het Cornerstone content vinkje groen te maken.
33. Geef een lang artikel een inhoudsopgave
Bij het schrijven van een lang artikel is een inhoudsopgave raadzaam. Het maakt het voor de lezer gemakkelijker om de tekst te lezen en het levert u extra interne links op. Daarnaast krijgt Google de kans om delen van uw tekst te indexeren, omdat er een link naar toe verwijst. Het voegt daarom extra SEO waarde toe.
34. Optimaliseer voor het Google algoritme Rankbrain
Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kunt u bijvoorbeeld de Yoast premium plug-in gebruiken voor SEO. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kunt u bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.
35. Keyword spamming
Google ziet het als u een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking. Een veel gebruikte term in deze context is zoekwoord dichtheid of keyword density. Dit is de verhouding van hoeveel keer het keyword voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden. De juiste route is om de zoekwoorden dichtheid te vergelijken met concurrerende webpagina’s.
36. Voorkom het concurreren van twee pagina’s op dezelfde zoekwoorden
Voor Google wordt het dan lastig om te bepalen welke pagina het verdient om te scoren in de rankings. Dat kan bijvoorbeeld als resultaat hebben, dat geen van beide webpagina’s goed gerangschikt wordt. Links worden verdeeld over twee of meer pagina’s en dat vermindert de autoriteit van de pagina’s.
37. Verbeter de ‘time on site’ met video
Nr 30 op deze SEO checklist is ook een belangrijke SEO ranking factor. ‘Time on site’ ook wel ‘dwell time’ genoemd, is een SEO ranking factor van belang. Als de bounce rate op een pagina groot is, is de kans aanwezig, dat uw website (pagina) lager in de rankings van Google komt. Het ‘embedden’ van een video op een webpagina zorgt er namelijk voor, dat uw bounce rate met ruim 10% naar beneden gaat. Daarnaast is YouTube van Google en een van de grootste zoekmachines ter wereld.
38. Bouw interne links
Interne links zijn om twee dingen belangrijk. Het zorgt er ten eerste voor, dat bezoekers van uw website op een makkelijke wijze door uw website kunnen surfen. Ten tweede wordt het voor Google makkelijker om uw website te crawlen. Daarmee bepalen ze hoe ze de desbetreffende website of pagina moeten ranken.

39. SEO Linkbuilding
Een groot onderdeel van hoe Google websites rangschikt is door te kijken naar het aantal links, dat uw websites of webpagina’s krijgt van andere websites. Vroeger was dit fraudegevoelig, maar Google blijft bijleren. Daarom moet u nu gebruik maken van legitieme linkbuilding strategieën zoals bijvoorbeeld:
- Het maken van kwalitatief goede content met hoogwaardige data
- Bouw relaties met industrieleiders uit uw niche
39.1 Spammy backlinks
Niet elke backlink voegt waarde toe. Wijs backlinks zo nodig af.
39.2 Backlinks kopen
Het kopen van backlinks zit in het grijze gebied. Pas daarmee op.
39.3 Vermijd slechte backlinks
Als u voor de lange termijn met SEO bezig bent, moet u oppassen voor riskante linkbuilding tactieken. Als Google massamanipulatie detecteert, kan dit al uw backlinks devalueren en niet alleen de slechte.
39.4 Link directories
Pas op met gigantische link directories. Voeg alleen relevantie toe aan uw website.
39.5 No follow backlinks
Gebruik No follow backlinks voor sociale media links en of voor links met bijvoorbeeld een te lage kwaliteit.
40. Teveel externe links
Te veel do follow externe links kunnen een negatieve impact hebben op de SEO rankings van een webpagina.
41. SEO checklist: Off Page SEO
- Maak een Google alert voor uw eigen merknaam.
- Gebruik onderzoekdata van concurrenten om backlinks te krijgen.
- Ga voor kwalitatief goede backlinks en voeg ze in kleine beetjes toe aan uw website.
- Maak Sociale Media profielen aan zoals Facebook en Twitter.
- Heeft u een tastbaar visueel product, maak dan profielen aan op Facebook, Instagram, Pinterest & Flickr.
- Beter goed dan half. Te weinig tijd focus, dan minder sociale media kanalen gebruiken.
- Schrijf een gastblog voor influencer websites.
- Geef een reactie op een blog van een ander om uw netwerk verder uit te bouwen.
- Probeer eens een podcast te maken.
- Gebruik Q&A sites zoals Quora
- Link naar websites met een grote domein autoriteit in uw branche.
- Backlinks geven waarde door in de vorm van ‘Link juice’. Hoe meer waarde er naar een bepaalde pagina sijpelt, hoe beter De pagina’s met de meeste ‘link juice’ zullen daarom de meeste waarde krijgen.
42. Elimineer slecht presterende webpagina’s
Slechte pagina’s wegen door op uw website. Hierdoor presteren betere pagina’s minder goed dan mogelijk is in de SERP’s. Webpagina’s met bijvoorbeeld zo goed als geen verkeer, conversies en irrelevante content zijn kandidaat om verwijderd te worden. Dit soort pagina’s wordt vaak een stuk minder gecrawld en dit drukt uw SEO rankings naar beneden.
43. Website beveiliging
Eén van de bekendste rangschikkingsfactoren in deze SEO checklist is websitebeveiliging. Websites, die namelijk SSL hebben ingeschakeld en links als HTTPS aanbieden, hebben een comparatief voordeel ten opzichte van niet-beveiligde websites. Met comparatief voordeel bedoelen we dat als andere dingen gelijk zijn, een website waarop HTTPS is ingeschakeld hoger scoort dan een website die niet is beveiligd. Als uw website nog geen HTTPS is, voeg deze taak dan bovenaan uw lijst toe.
Voor een e-commerce website, waarop betalingen worden verricht, is een SSL certificaat een absolute must.
Wat is een SSL certificaat?
SSL is de afkorting van Secured Socket Layers. Dit digitale certificaat bestaat uit een authenticatielogo en crypto grafische sleutels, die essentieel zijn voor het versleutelen en ontsleutelen van de gegevens tijdens verzending, gecommuniceerd tussen internetbrowsers en webservers. Het bevat bijvoorbeeld ook de naam van de certificaathouder, de vervaldatum, het serienummer en de digitale handtekening van een CA (certificeringsinstantie).
Het belang van SSL voor SEO
SSL certificaatbeveiliging is een transformatie van HTTP (HyperText Transfer Protocol) naar HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Ondernemers waren doodsbang voor de gevaren van online zaken, zoals bijvoorbeeld phishing-aanvallen, MIM-aanvallen of afluisteren, terwijl klanten bang waren om online transacties te doen vanwege het lekken van gevoelige informatie. Google kwam met een oplossing om de angsten van beide partijen weg te nemen, door de beveiliging van SSL-certificaten als rankingfactor in SEO (Search Engine Optimization) te verklaren. Vandaar dat de waarde van HTTPS onmiddellijk steeg. Zelfs populaire browsers geven een waarschuwing ‘Niet veilig’ weer wanneer een gebruiker een HTTP-site opent. SSL-certificaat codeert de gevoelige informatie in een niet te ontcijferen formaat, waardoor penetratie onmogelijk is.
Snellere pagina laadsnelheid
HTTPS websites hebben een betere laadsnelheid en sitesnelheid in vergelijking met HTTP websites. Dit is een extra voordeel. Gebruikers geven meestal niet de voorkeur aan langzaam ladende sites en verlaten die websites voor andere concurrenten. De ideale laadsnelheid van de pagina is 3 seconden. Onderzoek volgens Marketing Dive geeft aan, dat 53% van de mobiele gebruikers sites verlaat, waarvan de laadsnelheid van de site meer dan 3 seconden is. Kortom, u loopt 50% van de omzet mis, ook vanwege de snelheid van de site.
44. Pagespeed voor zowel desktop als mobiel is een SEO ranking factor
Al heel lang is ‘pagespeed’ een andere bekende Google-rangschikkingsfactor. Google is namelijk geobsedeerd door het sneller maken van het internet en besloot om snellere websites te belonen met betere SEO rankings. Het hebben van een snelle website is ook goed voor uw gebruikers. Veel onderzoeken hebben aangetoond, dat websites die langzaam laden, klanten verliezen en gebruikers wegjagen.
SEO tips om uw website sneller te maken
- Upgrade uw websitesoftware naar de nieuwste versie
- Plaats een caching-plug-in
- Gebruik de nieuwste versie van PHP (als u WordPress gebruikt)
- Gebruik een VPS-hosting en niet gedeeld
- Maak gebruik van een CDN-service (Content Delivery Network)
- Optimaliseer en comprimeer uw afbeeldingen
- Optimaliseer en comprimeer uw HTMLS, CSS en JavaScript
3 gratis SEO tools om laadsnelheid te meten
45. Lokale SEO inzetten
Zeker voor bedrijven in de dienstverlenende sector is Lokale SEO zeer belangrijk. Niemand zoekt namelijk naar een kapper of een loodgieter uit een andere stad of dorp. Zorg daarom, dat u vindbaar bent op Google Maps. Dat kan door Google Mijn bedrijf te installeren en in te stellen. Google Mijn Bedrijf heeft namelijk nog veel meer mogelijkheden om uw bedrijf online & lokaal op de kaart te zetten. Plaats ook een Google Maps kaartje van uw locatie op de Contactpagina.
De vijf belangrijke pijlers voor Lokale SEO
- Google Mijn Bedrijf om uw bedrijfsinformatie goed te beheren
- Vermeldingen of citations op websites met autoriteit
- Google Reviews. Zorg voor zoveel mogelijk positieve beoordelingen
- On page SEO: Maak landingspagina’s voor verschillende regio’s
- Linkprofiel: probeer ook backlinks te verkrijgen van lokale websites

45.1 Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een belangrijke gratis tool van Google, die veel van uw aandacht verdiend. Zeker als lokale SEO belangrijk voor u is, is Google Miijn Bedrijf kunt u ook uw Google recensies managen. Deze Google reviews hebben vaak een doorslaggevende stem bij de aankoop van uw product of dienst.
45.2 SEO Citations
Stel een plan op om klanten te vragen om product recensies of opmerkingen over producten te geven. Zoekmachines gebruiken deze om waarde toe te kennen. Dit resulteert in een hogere conversie optimalisatie.
46. Besteed aandacht aan een FAQ
Wat voor uzelf gesneden koek is, hoeft dat voor uw website bezoeker niet zo te zijn. Websitebezoekers tikken tegenwoordig veel vragen in. U trekt veel extra publiek naar uw website als u dit soort vragen beantwoordt op uw website.
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel om een website bovenaan in Google te krijgen boven de concurrentie op de voor hem of haar relevante zoekwoorden. Op deze wijze trekt u meer bezoekers naar uw website en dat betekent in de regel meer omzet.
FAQ staat voor Frequently Asked Questions ofwel ‘veel gestelde vragen’. Veel mensen gebruiken Google om een antwoord te vinden op een vraag. Daarom is het verstandig om de meest voor de hand liggende vragen over uw product of dienst op uw website te beantwoorden.
47. Featured snippets
Door de vragen en antwoorden goed te coderen, geeft u Google de mogelijkheid om de vraag en uw antwoord uit uw website te halen en bovenaan te tonen in de zoekmachine.
48. Onderhoud uw website
Een website veroudert, voordat u het door hebt. Onderhoud daarom uw website. Deze heeft net zoals een auto of een fiets geregeld onderhoud nodig. Dit is prettig voor uw klanten, omdat ze uw actuele inzichten vernemen. Daarnaast is het belangrijk voor Google. Websites, die goed worden bijgehouden, scoren beter in de rankings dan slecht bijgehouden websites. Kijk niet alleen naar content, maar bijvoorbeeld ook naar techniek. Update plug-ins regelmatig. Die verhelpen meestal bugs of security issues. Check ook regelmatig de pagespeed van uw website.
49. Omvang van een content update
De omvang van een content update is ook een SEO ranking factor in het beoordelen van hoe up-to-date de content is. Als hele stukken zijn toegevoegd of verwijderd is dat een grotere update, dan wanneer slechts de volgorde van enkele woorden is aangepast.
50. Update geschiedenis
Hoe vaak is de pagina al geüpdatet? De frequentie van content updates speelt een rol bij de beoordeling hoe up-to-date de content is.
51. Grammatica & spelling
Correcte spelling en goede grammatica zijn zeker een kwaliteitssignaal. Volgens Google heeft het geen directe invloed, maar indirect kan het wel invloed hebben door negatieve gebruikerssignalen. Bij Bing is het wel direct van invloed als de website veel spelfouten bevat.
52. Leesniveau
Google schat absoluut het leesniveau van een website in. Het is echter onduidelijk, wat ze er mee doen. Sommigen zeggen, dat een basis leesniveau voor betere SEO rankings zorgt, omdat zoveel mogelijk mensen het op die manier kunnen lezen. Anderen zeggen weer, dat een basic leesniveau iets zegt over de kwaliteit van de pagina.
53. HTML fouten-W3C validatie
Te veel HTML fouten of slordige code kan betekenen, dat de website van lage kwaliteit is. Hoewel dit niet onomstreden is, denken veel SEO specialisten dat WC3 validatie een SEO ranking signaal is.
54. WordPress Tags
Volgens Yoast.com zijn Tags op WordPress websites een belangrijk SEO ranking signaal.
55. Broken Links
BackLinks op een website, die niet werken, vinden veel mensen zeer irritant. Het is een kleine moeite om elke maand een broken link checker te gebruiken. Dit komt de gebruikerservaring namelijk ten goede.
56. Maak een branded 404 pagina
Voor alle andere 404 – pagina situaties wilt u een aangepaste, branded 404-pagina maken. U kunt een WordPress-plug-in gebruiken om er een te maken, kijk naar uw WordPress-thema om te zien of deze een aangepaste 404-paginasjabloon heeft of voeg een nieuwe pagina toe aan uw website om te gebruiken als een 404-pagina. Het doel van uw 404-pagina is om bezoekers te heroveren, die een dode of verbroken link hebben gevolgd.
Voeg een optie toe om de gebruiker terug te leiden naar uw startpagina. Dit voorkomt, dat ze meerdere keren heen en weer springen van de pagina met zoekresultaten naar uw site. Maak het hen gemakkelijk om rechtstreeks op uw site te zoeken. Uit eerder onderzoek naar de effectiviteit van site zoekopdrachten bleek bijvoorbeeld, dat winkelsites 50% meer bezoekers konden genereren met site zoekopdrachten Voeg interne links toe aan uw 404-pagina. Deze links verhogen uw ‘internal site structure’ voor SEO optimalisatie. Ze geven bezoekers iets anders om te bekijken en creëren een soepelere gebruikerservaring. Voeg bijvoorbeeld links toe naar uw beste content, uw startpagina of links naar product pagina’s, als u een e-commerce site heeft.
57. Met een Google alert weet u precies wanneer u online genoemd wordt
Weet u wanneer uw bedrijfsnaam online genoemd wordt? Nee? Jammer, want wie weet loopt u wel kansen mis. Een Google Alert voor uw bedrijfsnaam instellen is namelijk in een paar seconden gepiept en u weet altijd wanneer iemand bijvoorbeeld iets over uw bedrijf zegt.

58. Core Web Vitals
Core web vitals zijn de belangrijkste factoren, die iets zeggen over de gebruikerservaring op uw website. Google vindt namelijk de gebruikerservaring van de websitebezoekers steeds belangrijker. De drie factoren zijn:
- Laadtijd
- Interactiviteit
- Visuele stabiliteit
Als u in ongeveer 75% van de pagina bezoeken de richtlijnen behaalt, dan scoort u goed op de test. Zorg daarom, dat binnen 2,5 seconden het belangrijkste zichtbare element is geladen. In Google Search Console kunt u het Core Web Vitals rapport van uw website bekijken.
59. Controleer uw ‘comment settings’ en zorg ervoor, dat alle ‘comments’ met een link ‘nofollow’ zijn
Een andere SEO check, die u moet uitvoeren, is ervoor te zorgen, dat alle links in uw ‘comments’ het ‘nofollow-attribuut’ hebben. ‘Comments’ zijn goed voor SEO en moeten op uw blog worden ingeschakeld. Echter om te voorkomen, dat Google een boete uitdeelt voor ‘onnatuurlijke links’, moeten alle uitgaande links ‘nofollow’ zijn. Een ‘no follow link’ instrueert zoekmachines om geen ‘PageRank’ (of link juice) door te geven aan de doelwebsite. De eenvoudigste manier om dit te controleren, is door de optie ‘Inspecteren’ van het Google hulpprogramma voor ontwikkelaars te gebruiken.
SEO checklist: Samenvatting
Op een goed vindbare website komen SEO, Content Marketing & UX Design prima samen. De basis van een goede website is een goede structuur, eenvoudige navigatie en een lay out, die de content ondersteunt qua flow en leesbaarheid. Een bezoeker op uw website is op zoek naar antwoorden, zoals een bezoekersadres of bijvoorbeeld informatie over het product, dat u verkoopt. Relevante actuele content is de sleutel tot een website, die voor u gaat werken.
SEO & Content Marketing Blogs
- The search for SEO reviews explained
- SEO external linking voegt waarde toe
- Het bepalen van doelen in een contentstrategie
- De beste gratis SEO tools
SEO checklists Connect your World
- Lokale SEO checklist
- Landingspagina checklist
- SEO Audit Checklist
- WordPress SEO checklist
- Content Marketing checklist
- SEO checklist: linkbuilding
- SEO checklist: Google Guidelines
SEO specialist Den Haag inhuren
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Delft, Rijswijk, Zoetermeer en Voorburg. Heeft u een vraag over deze SEO checklist? Of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Kijk tot slot ook eens naar een nieuwe tool op de markt genaamd SEOlium.