• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO checklist: de beste gratis tips

SEO checklist gratis tipds
Basis SEO checklist

1. Zorg voor een SEO vriendelijk url adres

Als eerste punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke url logischerwijs een basis requirement. Door een goede structuur aanbrengen, maak je het Google makkelijker om jouw website te indexeren.

2. Verbeter de architectuur van je website

Je website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een website die toegankelijk is, is daarom extreem belangrijk

3. Gebruik de robot.txt files

Zoekmachines zoals Google hebben webcrawlers die het worldwide web doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze webcrawlers zijn namelijk constant aan het werk en je moet ze dus toegang geven tot je website en toegang weigeren voor de plekken waar ze niet mogen komen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.

4. Verbeter de html code van je website

Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist. Code die bijvoorbeeld netjes is geschreven, maakt het de zoekmachine makkelijker om jouw website te vinden en deze hoog te ranken.

5. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

Google waardeert websites die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al meer dan 60 % van het totaal aantal zoekopdrachten. Een mobielvriendelijke website is een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.

6. Maak een goede landingspagina

Een van de beste manieren om leads & sales te vergroten, is om een goed ontworpen landingspagina te ontwerpen. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.

7. verbeter websites door een SEO audit

Met een SEO audit kom je erachter of er problemen zijn op je website die het verkeer op je website belemmeren. Bij een audit kijk je bijvoorbeeld naar het volgende:

  • Zijn alle pagina’s op je website geoptimaliseerd met zoekwoorden?
  • Zijn alle pagina’s goed geformateerd?
  • Hebben alle pagina’s titels en meta beschrijvingen?
  • Bevat de content nuttige links?
  • Zijn de zoekwoorden in de alt teksten van de afbeeldingen geplaatst?

8. Optimaliseer uw afbeeldingen

Een pagina met relevante & unieke afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan lezen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.

9. Gebruik de Alt tekst bij afbeeldingen

Denk aan de alt teksten bij afbeeldingen. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht. het helpt de zoekmachine te begrijpen waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance.

10. Maak infographics om verkeer naar jouw website te  leiden

Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infograhpics stellen je in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.

11. Ontwikkel nieuwe content

Content is King, maar nieuwe content rocks! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Maak een casestudie van eerdere klanten.
  • Maak een e-book .
  • Bied een webinar of een seminar aan.
  • Geef een printbare gids of SEO checklist uit.
  • Focus op visuele content.

12. Optimaliseer voor het Google algoritme Rankbrain

Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kan je bijvoorbeeld de plugin Yoast premium gebruiken. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kan je bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.

13 Pas op voor het overvloedig gebruik van bepaalde  zoekwoorden

Google ziet het als je een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking.

SEO checklist concurrent

Hier leest u een uitgebreidere SEO checkljst van concurrent IMU.

Lees meer over SEO

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.