• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO checklist: de beste gratis tips

SEO Checklist
Gebruik deze SEO checklist om systematisch uw SEO te verbeteren

1. Start met research

Deze SEO checklist begint met research. Niets is zo verhelderend als eens een kijkje nemen bij de online concurrent. We beginnen daarom met marktonderzoek en een onderzoek in de niche waarin u zich beweegt. Wees kritisch en neem niet de fouten van de concurrent over. Het geeft u echter wel beter inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Daarnaast is Google Trends een gratis tool die u kunt gebruiken voor uw research. Ik schreef er eerder een blog over ‘Hoe Google Trends van nut kan zijn voor Content Marketing’.

2. Doe een SEO scan

Met een SEO scan ziet u hoe de website erop dit moment voor staat. Daarnaast krijgt u inzicht in wat er moet gebeuren om uw website bovenaan in Google te krijgen. Hoewel niet zo uitgebreid als sommige betaalde tools, kan je op deze gratis website een SEO scan uitvoeren.

3. Stel SEO doelen voor uw website

Met de SEO scan heeft u achterhaald hoe uw website zich op dit moment verhoudt tot uw concurrenten als het gaat om de vindbaarheid van uw website. Staat u al op de eerste pagina op de voor u relevante zoekwoorden (combinaties)? Of staat u pas op pagina 8? Bepaal samen met de SEO specialist wat uw doel is. Dat kan bijvoorbeeld een top 3 notering zijn op de voor u meest relevante zoekwoorden.

4. Maak uzelf vertrouwd met Google webmaster tools

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag

De tools van Google zijn gratis. Maak daarom een Google Analytics account en een Google Search Console account aan en koppel deze aan uw website. Met de tool Screaming Frog kunt u uw website crawlen. Voor kleine tot middelgrote websites kan dit ook gratis. Ook Google Tag Manager is voor de geoefende It-er, webdesigner of marketeer een zeer waardevolle tool.

5. Zorg voor een SEO vriendelijk url adres

Als eerste punt in deze SEO checklist is een SEO vriendelijke url logischerwijs een basis requirement. Door namelijk een goede structuur aanbrengen, maak je het Google makkelijker om jouw website te indexeren.

6. Verbeter de architectuur van je website

Je website moet toegankelijk zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Als dat niet het geval is, kan het aantal bezoekers tegenvallen. Een website die toegankelijk is, is daarom extreem belangrijk

7. Gebruik de robot.txt files

Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google hebben webcrawlers, die het worldwide web doorploegen om websites te vinden en deze te indexeren. Deze webcrawlers zijn namelijk constant aan het werk en je moet ze dus toegang geven tot je website en toegang weigeren voor de plekken waar ze niet mogen komen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld de robot.txt file voor gebruiken.

8. Verbeter de html code van je website

Html code is de basis van elke website en mag daarom niet ontbreken in deze SEO Checklist. Code die bijvoorbeeld netjes is geschreven, maakt het de zoekmachine bijvoorbeeld makkelijker om jouw website te vinden en deze hoog te ranken.

9. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

Google waardeert websites die mobielvriendelijk zijn. Miljarden zoekopdrachten voeren mensen uit op hun mobiele telefoon. Dit is inmiddels al meer dan 60 % van het totaal aantal zoekopdrachten. Een mobielvriendelijke website is een belangrijke SEO factor mag daarom niet ontbreken in deze SEO checklist.

10. Start met een Zoekwoordenonderzoek

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag. Zoekwoordenonderzoek

Mensen tikken zoekwoorden in als ze Google gebruiken. Heel vaak zijn dat logische zoekwoorden, maar dat is niet altijd zo. Wist u bijvoorbeeld dat als mensen lokaal zoeken en een lokale ondernemer willen vinden, ze bijvoorbeeld intikken Loodgieter dichtbij of schoenenwinkel vlakbij? Er zijn talloze betaalde en gratis tools die je kan gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Vervolgens is het een kwestie van logisch nadenken.

Zoekvolume & concurrentie

Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en hoe sterk is de concurrentie? Een gigant als Bol.com ga je niet voorbij in de rankings. Je moet dus slimmer zijn dan de concurrentie. Dat kan je doen door aandacht te besteden aan ‘search intent‘. Dat betekent eigenlijk waarom zoekt iemand op de zoekwoorden die hij gebruikt en wat voor resultaat verwacht hij dan? Het is dus belangrijk om in de huid van de potentiële klant te kruipen. Besteed voldoende aandacht aan dit zoekwoorden, want bij alle SEO stappen komen deze zoekwoorden weer om de hoek kijken.

11. SEO Optimalisatie van boven naar beneden

Hoe hoger een zoekwoord of een ‘keyword’ staat, hoe meer relevantie Google er aan geeft. Optimaliseer een pagina daarom altijd van boven naar beneden.

12. Snap het verschil tussen hoofd zoekwoorden & ‘longtail keywords’

Met een hoofd zoekwoord ga je voor een groot maandelijks zoekvolume. Met dit soort zoekwoorden heb je last van een stevige concurrentie. Tevens is het vaak een vrij brede omschrijving van een bepaald onderwerp. ‘Long tail keywords’ hebben een veel lager zoekvolume en ze zijn veel makkelijker om mee te concurreren. Het is een vrij specifieke benaming van wat er gezocht wordt. Daarnaast komt een tekst veel natuurlijker over als je de zoekwoorden vermengt met andere woorden.

13. Optimaliseer al je metatags in de al bestaande content

Staat het zoekwoord in de titel en in de H1 tag. Zorg voor maximaal 1 H1 tag per pagina. Geef elke pagina een ‘meta title’ met maximaal 60 characters. Voeg ook per pagina een metabeschrijving toe met een maximum van 150 characters. Zorg voor een logische opbouw met max 1 H1 tag en meerdere H2 tags en H3 en verder tags.

14. Content checks in deze SEO checklist

  • Check duplicate content en gebruik eventueel een canonical tag.
  • Maak gebruik van multimedia.
  • Plaats artikelen of blogs in relevante categorieën.
  • Zorg voor goede en logische interne links. Het helpt de bezoeker van je website met navigeren en het helpt Google met snel indexeren.
  • Plaats indien mogelijk kwaliteit outbound links.
  • Update je SEO content regelmatig.
  • Check bounce rates op regelmatige basis.
  • Houd je URL’s kort. Korte URL’s ranken hoger.
  • Voeg synoniemen toe. Niet iedere Google gebruiker zoekt op dezelfde manier.

15. Maak goede SEO landingspagina’s

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, landingspagina

Een van de beste manieren om leads & sales te vergroten, is om een goed ontworpen landingspagina te ontwerpen. De landingspagina is haast nog belangrijker dan de homepage. De landingspagina moet namelijk voor omzet zorgen.

SEO checklist

16. Implementeer schema

  • Test je website voor schema
  • Refine / Add Mark up for possible schema articles, logo etc..
  • Use a schema plugin in WordPress

Een groot voordeel van schema is dat je ‘rich snippets’ kan toevoegen aan de zoekresultaten. Ben je bijvoorbeeld bezig met recepten dan kan je ervoor zorgen, dat de bereidingstijd al vast getoond wordt in de beschrijving in de SERPS.

17. Optimaliseer uw afbeeldingen

Een pagina met relevante & unieke afbeeldingen zorgt er bijvoorbeeld voor, dat de lezer een prettigere gebruikerservaring heeft. De menselijke natuur is namelijk dat bezoekers naar de afbeeldingen of plaatsjes staren en vervolgens pas beslissen of ze de tekst gaan lezen. Ga voor kleinere afbeeldingen met een hoge resolutie.

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, landingspagina

  • Vul het Alt attribuut in.
  • Zorg voor korte informatieve bestandsnamen.
  • Plaats een zoekwoord in de alt attribuut.
  • Geen underscores in bestandsnamen.
  • Gebruik unieke afbeeldingen.
  • Zorg dat afbeeldingen niet meer zijn dan 150 KB.

18. Gebruik de Alt tekst bij afbeeldingen

Denk aan de alt teksten bij afbeeldingen. Deze teksten kunnen namelijk makkelijk door zoekmachines worden doorzocht. Het helpt de zoekmachine te begrijpen waar de afbeelding over gaat en het is goed voor de page relevance. Tevens kunnen 250.000 visueel gehandicapten zo te weten komen, wat er op de afbeelding staat.

19. Maak infographics om verkeer naar jouw website te leiden

Infographics zijn populair. Dit komt doordat ze zeer effectief zijn. Infograhpics stellen je bijvoorbeeld in staat om complexe informatie op een makkelijke en gebruikersvriendelijke manier te presenteren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en begrijpen onderwerpen die visueel gepresenteerd worden een stuk beter. Dit gaat om ruim 65% van de mensen.

20. Ontwikkel nieuwe content

Content is King, maar nieuwe content rocks! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Maak een casestudie van eerdere klanten.
  • Maak een e-book .
  • Bied een webinar of een seminar aan.
  • Geef een printbare gids of SEO checklist uit.
  • Focus op visuele content.

Het verrijken van je content met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, uitgaande links, social media shares en meer. Afbeeldingen geven bijvoorbeeld een grote extra SEO- waarde aan je content. Je kunt op meerdere plekken bij afbeeldingen je zoekwoord of ‘keyword’ kwijt zoals bij je Alt attribuut.

21. Geef een lang artikel een inhoudsopgave

Bij het schrijven van een lang artikel is een inhoudsopgave raadzaam. Het maakt het voor de lezer gemakkelijker om de tekst te lezen en het levert je extra interne links op. Daarnaast krijgt Google de kans om delen van je tekst te indexeren, omdat er een link naar toe verwijst. Het voegt daarom extra SEO waarde toe.

22. Optimaliseer voor het Google algoritme Rankbrain

Rankbrain is een algoritme waarin Google heel erg kijkt naar de context van een bepaald stukje content. Denk bijvoorbeeld in het Engels aan Apple. Is het een appel of is het de tech gigant Apple? In WordPress kan je bijvoorbeeld de plugin Yoast premium gebruiken. Hierin wordt bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen mogelijk gemaakt. Op deze wijze kan je bijvoorbeeld meer context aan een tekst geven.

23. Pas op voor het overvloedig gebruik van  bepaalde  zoekwoorden

Google ziet het als je een bepaalde tekst helemaal vol stopt moet dezelfde zoeken. Dit ziet Google namelijk als keyword spamming en wordt bestraft met een lagere ranking.

24. Voorkom het concurreren van twee pagina’s op dezelfde zoekwoorden

Voor Google wordt het dan lastig om te bepalen welke pagina het verdient om te scoren in de rankings. Dat kan bijvoorbeeld als resultaat hebben, dat geen van beide pagina’s goed gerangschikt wordt. Links worden verdeeld over twee of meer pagina’s en dat vermindert de autoriteit van de pagina’s.

25. Verbeter de ‘time on site’ met video

‘Time on site’ ook wel ‘dwell time’ genoemd, is een SEO ranking factor. Als de bounce rate op een pagina groot is, is de kans aanwezig, dat je website (pagina) lager in de rankings van Google komt. Het embedden van een video op een pagina zorgt ervoor, dat je bounce rate met ruim 10% naar beneden gaat. Daarnaast is Youtube van Google en een van de grootste zoekmachines ter wereld.

26. Bouw interne links

Interne links zijn om twee dingen belangrijk. Het zorgt er ten eerste voor, dat bezoekers van je website op een makkelijke wijze door je website kunnen surfen. Ten tweede wordt het voor Google makkelijker om je website te crawlen. Daarmee bepalen ze hoe ze de desbetreffende website of pagina moeten ranken.

27. SEO checklist: Off Page SEO

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, SEO Linkbuilding

  • Maak een Google alert voor je eigen merknaam.
  • Gebruik onderzoeksdata van concurrenten om links te krijgen.
  • Ga voor kwaliteits links en voeg ze in kleine beetjes toe aan je website.
  • Maak Social Media profielen aan zoals Facebook, Twitter.
  • Heb je een tastbaar visueel product, maak dan profielen aan op Facebook, Instagram, Pinterest & Flickr.
  • Beter goed dan half. Te weinig tijd focus dan op een beperkter aantal social media kanalen.
  • Schrijf een gastblog voor influencer websites.
  • Geef een reactie op een blog van een ander om je netwerk verder uit te bouwen.
  • Probeer eens een podcast te maken.
  • Gebruik Q&A sites zoals Quora
  • Link naar websites met een grote autoriteit in je branche.
  • Links geven waarde door in de vorm van Linkjuice. Hoe meer waarde er naar een bepaalde pagina sijpelt. De pagina’s met de meeste linkjuice zullen daarom de meeste waarde krijgen.

28. Elimineer slecht presterende webpagina’s

Slechte pagina’s wegen door op je website. Hierdoor presteren betere pagina’s minder goed dan mogelijk is in de SERP’s. Webpagina’s met zo goed als geen verkeer, conversies en irrelevante content zijn kandidaat om verwijderd te worden. Dit soort pagina’s wordt vaak een stuk minder gecrawld en dit drukt je SEO rankings naar beneden.

29. Websitebeveiliging = HTTPS

Een van de bekende rangschikkingsfactoren is websitebeveiliging. Websites die SSL hebben ingeschakeld en links als HTTPS aanbieden, hebben een comparatief voordeel ten opzichte van niet-beveiligde websites. Met comparatief voordeel bedoelen we dat als andere dingen gelijk zijn, een website waarop HTTPS is ingeschakeld hoger scoort dan een website die niet is beveiligd. Als uw website nog geen https is, voeg deze taak dan bovenaan uw lijst toe.

30. Pagespeed voor zowel desktop als mobiel is een SEO ranking

Al heel lang is ‘pagespeed’ een andere bekende Google-rangschikkingsfactor. Google is geobsedeerd door het sneller maken van het internet en besloot om snellere websites te belonen met betere SEO rankings. Het hebben van een snelle website is ook goed voor uw gebruikers. Veel onderzoeken hebben aangetoond, dat websites die langzaam laden, klanten verliezen en gebruikers wegjagen.

SEO tips om uw website sneller te maken

  • Upgrade uw websitesoftware naar de nieuwste versie
  • Plaats een caching-plug-in
  • Gebruik de nieuwste versie van PHP (als u WordPress gebruikt)
  • Gebruik een VPS-hosting en niet gedeeld
  • Maak gebruik van een CDN-service (Content Delivery Network)
  • Optimaliseer en comprimeer uw afbeeldingen
  • Optimaliseer en comprimeer uw HTMLS, CSS en JavaScript

3 gratis SEO tools om pagespeed/laadsnelheid te meten

31. Investeer in Lokale SEO

SEO checklist, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag, Lokale SEO

Zeker voor bedrijven in de dienstverlenende sector is Lokale SEO zeer belangrijk. Niemand zoekt namelijk naar een kapper of een loodgieter uit een andere stad of dorp. Zorg daarom dat je vindbaar bent op Google Maps. Dat kan door Google Mijn bedrijf te installeren en in te stellen. Google Mijn Bedrijf heeft nog veel meer mogelijkheden om jouw bedrijf online & lokaal op de kaart te zetten. Plaats ook een Google Maps kaartje van je locatie op de Contactpagina.

32. Besteed aandacht aan een FAQ

Wat voor jezelf gesneden koek is, hoeft dat voor je website bezoeker niet zo te zijn. Websitebezoekers tikken tegenwoordig veel vragen in. Je trekt veel extra publiek naar je website als je dit soort vragen beantwoordt op je website.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel om een website bovenaan in Google te krijgen boven de concurrentie op de voor hem of haar relevante zoekwoorden. Op deze wijze trek je meer bezoekers voor je website en dat betekent in de regel meer omzet.

33. Featured snippets

Door de vragen en antwoorden goed te coderen, geef je Google de mogelijkheid om de vraag en jouw antwoord uit je website te halen en bovenaan te tonen in de zoekmachine.

34. Laatste punt van deze SEO checklist: Broken Links

Links op een website die niet werken, vind ik persoonlijk zeer irritant en met mij velen. Het is een kleine moeite om elke maand een broken link checker te gebruiken. Dit komt de gebruikerservaring namelijk ten goede.

Lees meer over SEO & Content Marketing

SEO checklists Connect your World

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag over deze SEO checklist? Of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.