Last Updated on 6 mei 2024 by connectyourworld
Weet u, dat er een manier is om meer gericht organisch verkeer naar uw website te trekken, die veel gemakkelijker is, dan het genereren van een hoop willekeurige paginaweergaven? Om bovenaan in Google te komen wordt vaak de focus gelegd op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Longtail zoekwoorden worden echter nog wel eens over het hoofd gezien. Dat is niet terecht! 70% van alle zoekopdrachten is namelijk met longtail keywords ook wel longtail zoekwoorden. Dit verkeer wilt u toch niet mis lopen?
Geschatte leestijd: 4 minuten
Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten, die meestal uit drie of meer woorden bestaan, die de focus van de zoekresultaten verkleinen en meer specifieke resultaten opleveren.
Longtail zoekwoorden hebben ook vaak een lagere moeilijkheidsgraad en een lager volume.
Hoe kan je longtail zoekwoorden vinden?
Bestudeer gestelde vragen en bekijk veel gebruikte samengestelde woordgroepen.
Draai een lijst uit met semantisch relevante zoektermen uit en kies de longtail zoekwoorden uit met potentie.
Tik een zoekterm in bij Google en onderzoek welke suggesties Google zelf geeft om je zoekopdracht verder te verbeteren.
Een andere handmatige methode is om het onderwerp dat u in gedachten heeft te Googlen en de sectie ‘Mensen vragen ook’ en de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ te bekijken.
Bing en Yahoo hebben de dezelfde zoekwoorden suggesties als Google, maar deze komen niet 1 op 1 overeen.
Het is altijd goed om te kijken wat uw concurrenten doen. Niet om het klakkeloos te kopiëren, maar om u op weg te helpen. Van een idee komt vaak een ander idee waar misschien uw concurrent weer niet aan gedacht heeft. Abonneer u daarom op de nieuwsbrief van uw concurrent of op de RSS feed van zijn website.
Elke SEO tool van naam heeft wel een prima mogelijkheid om long tail keywords te achterhalen. Vaak krijg je met een druk op de knop een uitdraai van de zoekwoorden met een zoekvolume en een moeilijkheidsgraad. Hierbij is het dus niet erg, dat het zoekvolume van de SEO zoekwoorden wat lager is. Dat maakt u weer goed door de lagere moeilijkheidsgraad. Door in te zetten op longtail zoekwoorden is een positie bovenaan bij Google ook voor u goed mogelijk.
Zet het zoekwoord aan het begin van de kop en de titel tag. Gebruik het long tail zoekwoord als slug. Zorg, dat de titel een H1 tag is. Gebruik het zoekwoord ook in uw H2 en H3 tags. Plaats het longtail zoekwoord in de eerste 100 woorden. Als extra voegt u in het artikel wat variaties in van het zoekwoord.