• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Blogs schrijven, hoe doe je dat?

Blogs schrijven, hoe doe je dat?

Blogs schrijven, SEO blogging

Blogs schrijven zijn een ideale manier om groepen mensen een antwoord te geven op de vragen over jouw product, die bij ze leven. Er zijn miljoenen blog in vele soorten en maten. Het is een makkelijk medium waarmee je snel kan inspelen op de actualiteit. Daarnaast is een blog een goed medium om je doelgroep te bereiken. Zorg daarbij er ook voor, dat mensen kunnen reageren op een blog. Interactie met je doelgroep en klanten is namelijk zeer waardevol om bijvoorbeeld je dienstverlening verder te verbeteren. Reageer ook op een kritische noot, want mensen waarderen het als je daar op een goede wijze mee omgaat.

Waarom blogs schrijven?

Blogs schrijven is voor bedrijven een interessant medium om te publiceren over het eigen vakgebied of over een thema. Heb je in jouw niche een expert in huis, die een specialist is in een bepaald thema? Dan staan alle schijven op groen om volop te profiteren van blogs schrijven. In een bepaald vakgebied of thema kan je ‘thought leadership’ claimen.

Blogs verbeteren de vindbaarheid in zoekmachines. Naarmate je vaker publiceert, komt de spider van Google vaker langs. Mensen uit dezelfde branche halen vaak experts aan in hun eigen artikelen of blogs. Daaruit kunnen we ook verwijzingen ofwel links uit voortkomen, die de SEO van uw website een flinke boost geven.

Een blog schrijven is een vorm van branding

SEO blogging is een vorm van branding. Door specialistische kennis te delen en oplossingen aan te bieden voor mogelijke klantvragen profileer je jezelf als deskundige. Blogs kunnen ook voor interne communicatie het ideale middel zijn om issues in de organisatie met elkaar te delen.

Vier soorten blogs

  1. Persoonlijke blogs, die zich op een interesse of hobby concentreren.
  2. Special interest blog zijn blogs die inzoomen op actualiteiten, onthullingen en trends. Daarnaast ook de blogs over trends en gebeurtenissen in diverse markten en vakgebieden zoals Marketingfacts & Foodlog.
  3. Corporate blogs van bedrijven, die in het teken staan van dat specifieke bedrijf of van het vakgebied waarbinnen het bedrijf opereert.
  4. Blogs als communicatie- of kennismanagement tool. Deze blogs zijn bedoeld als instrument voor samenwerking, kennisdeling of teambuilding.

Een variant op het blog is de vlog, een video weblog. Veel mensen kijken liever naar beeld dan dat ze lezen. Met een vlog kan je mensen ook langer op je website houden (time on site). Dit is weer relevant voor je SEO ranking.

Een aantal kenmerken van blogs

Blogs schrijven doet de blogger vaak op een persoonlijke manier. De blogger duidt nieuwsfeiten of gebeurtenissen vaak door zijn eigen gekleurde bril. Vaak zijn het persoonlijke observaties & bevindingen.

De blogger schrijft blogs meestal op een informele wijze en vaak wordt er niet geredigeerd. Corporate blogs worden bijna altijd wel scherp onder de loep genomen. Daarbij kijkt men zowel inhoudelijk als tekstueel. De blog moet overeenkomen komen met de corporate strategie en zonder spelfouten, want dat werkt bij veel mensen irritatie op.

Je kan met een blog inspelen op de actualiteit. De actualiteit verandert echter snel. Zorg daarom voor regelmatige updates van je blogs.

Blogs zijn er op gericht om informatie te delen. Deze informatie kan verpakt zijn in tekst, foto’s, infographics, video’s, tweets en links naar andere blogs.

Blogs schrijf je multimediaal. Door een mix van tekst, beeld, video en audio ontstaat er een rijkere gebruikerservaring.

Moedig het reageren op blogs aan. En reageer vervolgens op die reactie ook als je het niet eens bent met de persoon die gereageerd heeft.

Zoekintentie is de sleutel voor het aantrekken van het juiste lezerspubliek

Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten voor hun vragen bieden. Dat betekent: als u hoog wilt scoren in Google  en passief, organisch verkeer wilt ontvangen, moet u het meest relevante resultaat voor de zoekopdracht zijn.

U moet content maken die overeenkomt met de zoekintentie.

Wat is zoekintentie?

Met zoekintentie bedoelen we het doel wat iemand die aan het Googelen is hoopt te bereiken wanneer deze een zoekopdracht invoert in een zoekmachine zoals Google of Bing. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het antwoord op een vraag, tot het vergelijken van producten en diensten en de aankoop daarvan.

blogs schrijven, SEO blogging

Hoe kom je meer te weten over de zoekintentie?

Gelukkig zet Google de meest relevante resultaten al bovenaan. Dit kunt u bijvoorbeeld in uw voordeel gebruiken. Bekijk de top 10 resultaten voor het door u gekozen onderwerp en kijk welke soorten pagina’s momenteel goed scoren.

Hoe schrijf je een aantrekkelijke blog?

Je bent zelf de baas over je eigen blog. Maar omdat bloggen populair is, moet je toch nadenken over hoe je jezelf onderscheidt van de grote massa.

  • Kies een eigen identiteit. Dat kan je doen door een eigenzinnige lay out of schrijfstijl. Besteed ook aandacht aan een pakkende titel en een metabeschrijving waarmee je opvalt in de SERPS.
  • Ga voor een niche. Schrijf over een hyper specifiek onderwerp.
  • Schrijf over een onderwerp waar mensen naar zoeken. Met tools als Answer The Public en een zoekwoordenonderzoek genereer je ideeën voor een goede nieuwe blog.
  • Biedt relevante content. Ga op zoek naar andere invalshoeken, naar leuke feitjes, weetjes en statistieken. Speel in op actuele onderwerpen en voorkom duplicate content.
  • Integreer het blog in je website.
  • Bewaak het aantal woorden met een lengte tussen 800 en 1000 woorden minimaal. Long reads van meer dan 2000 woorden doen het ook vaak goed en vergroten de tijd op de site, wat weer goed is voor je SEO.
  • Schrijf authentiek
  • Maak het persoonlijk. Schrijf in de ik vorm, spreek de lezer aan en verwerk persoonlijke observaties.
  • Formuleer prikkelend en daag uit om te reageren.
  • Schrijf scanbaar. Online leest bijna niemand het gehele artikel. Het is daarom belangrijk om koppen boven de alinea’s te plaatsen.
  • Neem links op in je tekst naar bijvoorbeeld eerder geschreven artikelen over het zelfde onderwerp. Link naar andere experts.
  • Profileer je als deskundige.
  • Werk met gastbloggers.
  • Overtreed het auteursrecht niet. Dit houdt in dat je bij een citaat een bron moet geven en bij afbeeldingen een rechthebbende moet plaatsen.
  • Blogs schrijven pak je slim aan door voor meerdere kanalen te schrijven.
  • Blogs schrijven is geen sprint maar een marathon. Het kost tijd om een naam op te bouwen.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO expert Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing kunt u ook een kijkje nemen op mijn Facebook of Instagram account. Heeft een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

SEO checklist

Grijp deze SEO checklist, als je zelf graag snel aan de slag gaat.

connectyourworld

Laat je bericht achter