SEO content schrijven is vooral veel oefenen. Met de volgende Content marketing tips helpen wij u op weg om goede engaging content te gaan schrijven. In deze Content Marketing Checklist beginnen we met de vragen ´Wat is Content Marketing?’ en ‘Wat zijn SEO teksten?’. Het is namelijk belangrijk om eerst te begrijpen, waar we over gaan praten. Pas daarna gaan we in deze Content Marketing Checklist met voorbeelden strooien. Deze content marketing tips zou u kunnen opnemen in uw Content Marketing Strategie.
Geschatte leestijd: 22 minuten
Content marketing is een marketingtechniek, dat draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie. Het doel is om daarmee een duidelijk beschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden. U wordt hierdoor als een betrouwbare partner gezien en dat verbetert de verkoopmogelijkheden. Daarnaast versterkt het uw merk.
Content Marketing heeft een hogere Return of Investment in vergelijking met andere marketingmethoden
Als eerste punt in deze Content Marketing Checklist gaan we het hebben over het vastleggen van uw Content marketing strategie. Het is bewezen, dat als u uw doelen opschrijft, het waarschijnlijker is, dat u deze doelen gaat halen. Probeer meetbare zakelijke doelen te beschrijven.
Schrijf daarom u Content Marketing Strategie uit met doelen en acties en geef bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:
Uit ´State of content marketing rapport 2023´ blijkt dat 80% van de bedrijven die succesvol zijn in content marketing een content marketing strategie hebben vastgelegd.
Maak een analyse van de tactieken van de concurrentie. Alleen op deze wijze kunt u bepalen hoe u zichzelf kan onderscheiden en unieke content kan maken. Als de concurrenten vooral bloggen, zou u bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van video.
SEO Content moet namelijk op alle apparaten goed te lezen zijn, zowel op de desktop als op mobiel. Zorg ook voor een snelle website. Lezers, die gehinderd worden, vanwege de traagheid van de website haken massaal af, als ze niet vlot kunnen doorlezen.
Zoek naar ‘trending topics’ en kijk vervolgens naar welke content uw doelgroep naar op zoek is. Waar is veel vraag naar en wordt veel gelezen? Vraag het aan mensen uit uw doelgroep. U kan bijvoorbeeld ook onderscheid maken in moeilijkheid en of dat het ‘snackable’ content moet zijn.
Als u content aan het maken bent, is het altijd relevant om te kijken naar externe informatie om de laatste trends en interesses van uw doelgroep te achterhalen. Met de volgende tools komt u een heel eind:
Als u echte content maakt rond onderwerpen, waarnaar mensen constant zoeken in Google, is er gegarandeerd blijvende interesse. Zolang uw artikel in Google staat, ontvangt u consistent, passief zoekverkeer.
Uit diverse onderzoeken blijkt, dat het aanbrengen van regelmaat en structuur voor een hogere engagement zorgt. Door een bepaald terugkerend moment te claimen, zorgt u voor een helder verwachtingspatroon. Door uw content te plaatsen op basis van de customer journey krijgt u een maximaal resultaat.
U heeft verscheidende soorten content nodig in elke fase van de customer journey. In de bewustwordingsfase kan uw publiek bijvoorbeeld video’s bekijken om meer te leren over uw bedrijf of producten. Qua Google zoekwoorden moet u denken aan woorden zoals bijvoorbeeld: gids, guide, instructie, ´how to´ etc… Terwijl ze in de beslissingsfase naar casestudies kunnen zoeken om hen helpen een keuze te maken tussen producten. Als uw huidige strategie voor Content Marketing slechts aan één aspect voldoet van de customer journey, her-evalueer uw strategie en match uw content met elke fase. Vergeet niet dat de reis van de koper zich uitstrekt voorbij de initiale aankoop. Behoud loyale klanten door een relatie op te bouwen met hen door uw content. Met het toepassen van deze Content Marketing Checklist, kunt u dit bewerkstelligen.
Het kost tijd om goede engaging content te maken. Door uw bestaande content te recyclen zorgt u voor maximale efficiëntie.
Weet u wie uw potentiële klanten zijn? Nee? U zou kunnen proberen om buyer persona’s op te zetten. Dat zijn op onderzoek gebaseerde semi fictieve omschrijvingen van uw best mogelijke klant. Deze moeten u een tastbaar inzicht geven in de behoeftes, doelen en uitdagingen van deze klant(groepen). Probeer om die reden antwoord te geven op deze vragen: Waar staan uw potentiële klanten en of kopers nu en wat wil hij of zij bereiken? Welke uitdagingen ervaart hij of zij om het uiteindelijke doel te behalen? Hoe denkt hij of zij daar zelf te komen? Hoe denkt u daar te komen? Wat voor brug kunt u vanuit marketingperspectief slaan en ervoor zorgen, dat de klant de ‘decision stage’ bereikt?
U kunt bijvoorbeeld ontzettend veel onderzoek doen, maar uw sales team weet pas echt, wat de wensen en behoeftes van de klant zijn. Faciliteer een gesprek tussen uw Content marketing team en de verkoopmedewerkers om samen te werken aan een nieuwe Content marketing strategie. Start bijvoorbeeld met nieuwe soorten content, die worden afgestemd aan de behoefte van de klanten. Meer info over nieuwe soorten SEO content en overige contentmarketing tips vindt u in deze Content marketing checklist.
Klantenteams lossen elke dag problemen op. Ze weten welke problemen uw klanten tegenkomen en welke oplossingen noodzakelijk zijn. Maak hun dag een beetje makkelijker door de klanten blij te maken met educatieve content. Dit soort content leidt hen naar de antwoorden, die ze nodig hebben.
Als u content maakt, heeft u twee hoofddoelen: iemand opleiden en iemand helpen een probleem op te lossen. Hoewel het doel is om leads te genereren of lezers naar een aankoop te leiden, wilt u eerst uw merk als een betrouwbare informatiebron neerzetten. Nadat ze u zijn gaan vertrouwen, kunnen lezers converteren en betalende klanten worden. Elk stukje SEO content moet voor de lezer worden opgelost door hun vragen te beantwoorden. U kunt ze daarbij nuttige bronnen en tips aanbieden en ze langzaam bekend maken, met wat u aanbiedt en hoe u kunt helpen.
Als uw merk bijvoorbeeld vakantiewoningen aanbiedt, moet uw content over reizen gaan. U zou belangrijke informatie kunnen verstrekken, die potentiële reizigers nodig hebben. U zou stads specifieke reisgidsen kunnen schrijven, lijstjes met de beste plaatsen en bezienswaardigheden om te bezoeken, enzovoort. Zodra een lezer naar u blijft komen als een gezaghebbende bron van informatie, zullen ze u voldoende vertrouwen. Dat vertrouwen is uitermate belangrijk om geïnteresseerden uiteindelijke in klanten om te zetten.
Een andere strategie om toe te voegen aan uw Content Marketing checklist zijn forums met nieuwe onderwerpsgebieden, die relevant voor uw publiek zijn. Zoek naar de industrie of relevante forums van uw klanten om te zien met welke gesprekken ze bezig zijn. Gebruik vervolgens dit inzicht om uw content te begeleiden in uw marketingstrategie. Heb daarbij aandacht voor hun pijnpunten, motivators, en gespreksthema’s.
Contentmarketeers begrijpen het belang van SEO geoptimaliseerde content. Immers, 51% van alle websites verkeer komt van organisch zoeken. Besteed in een Zoekwoordenonderzoek aandacht aan SEO zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en longtail keywords. Denk ook aan de aanbevolen content lengte en het leesbaarheidsniveau en relevante backlink bronnen.
Er is in elke branche wel een gigantische berg content online te vinden. We leven tenslotte in een informatiemaatschappij. Speel daar op in door u te onderscheiden van de concurrentie. Veel website verkeer komt via de mobiele telefoon op uw website. Op mobiel scannen de mensen de content. Het stuk content moet wel heel goed zijn, als mensen het helemaal lezen. Aan de andere kant als u met uw website bovenaan in Google wilt komen op de voor u relevante zoekwoorden, heeft u ook monster content nodig. Vaak worden de posities bovenaan Google ingenomen door webpagina’s met meer dan 2000 woorden. Misschien moet u dus grotere blog posts gaan schrijven dan uw concurrenten.
Met alles wat te maken heeft met een succesrijke Content marketing strategie, zou u het gevoel kunnen hebben, dat er niet genoeg tijd op de dag is om consequent nieuwe content aan te maken. In plaats van content zelf te ontwikkelen, profiteert u van door gebruikers gegenereerde content (user generated content). Uw trouwe fans zijn u al aan het taggen op Instagram, schrijven over uw merk op hun blogs en posten erover op sociale media En als u mazzel heeft, zijn er misschien wel hele goede tekstschrijvers in uw bedrijf aanwezig. Met een klein beetje begeleiding kunnen deze personen daarmee hele interessante blogs gaan schrijven. De content marketing tips liggen echt voor het oprapen!
Waarom zou u deze echte content niet voor uw eigen inspanningen gebruiken? Bestudeer bijvoorbeeld de beste door gebruikers gegenereerde content en voeg deze toe aan uw redactionele en sociale media wachtrijen. Deze tactiek biedt namelijk een win-win situatie voor content marketeers. U genereert niet alleen een bibliotheek met content bronnen. U verbetert immers ook uw online reputatie door content te gebruiken door echte klanten. 74% van de consumenten vertrouwt op sociale media voor hun aankoopbeslissingen te ondersteunen en te nemen. 84% van consumenten zegt zelfs vooral wederzijdse aanbevelingen meer te vertrouwen dan andere bronnen van reclame. Wees daarom bewust van het sociale aspect op de sociale media. Het gaat niet alleen om uw eigen merk. Volg andere merken om op hun content te reageren en ze te liken.
In een dag bekijken namelijk mensen meer dan 100 miljoen uren van video’s op Facebook. Terwijl zelfs 80% van de gebruikers zich kunnen herinneren welke video advertenties, die ze de afgelopen maand hebben bekeken. Er is daarom nooit een betere tijd geweest om gebruik te maken van de kracht van video en deze Instagram en Facebook video’s toe te voegen aan de content kalender. En als u toevallig video’s in lange vorm maakt, zoals Webinars of podcasts, aarzel dan vervolgens ook niet om deze te gebruiken in kleinere segmenten op sociale media. Door langere video’s te splitsen in korte, deelbare clips, bent u zelfs actief bezig met het opbouwen van uw sociale netwerken.
Begin bijvoorbeeld met een podcast en nodig invloedrijke mensen uit als gast op uw podcast. Dit helpt bij het creëren van wat wij “Thought Leadership” noemen. Hiermee positioneert u zich als een professional in uw branche.
Maak gebruik van de kracht van video. Gebruik de mogelijkheid om real time te communiceren met uw doelgroep door in een webinar bijvoorbeeld vragen te beantwoorden. In deze tijd is het immers super makkelijk om een dialoog met uw klanten aan te gaan.
In uw Content Marketing checklist voor 2023 mogen bijvoorbeeld infographics niet ontbreken. Mensen nemen beeld namelijk veel sneller op dan lappen met tekst. 40% van de online marketeers onderstreept, dat ze met beeld een veel grotere betrokkenheid bereiken. Met een account voor Canva kunt u vrij gemakkelijk zelf infographics maken. Maak infographics een belangrijk onderdeel van uw Content Strategie. Heel veel mensen zijn sterk visueel ingesteld.
Bijvoorbeeld Buzzfeed quizzen, Instagram stickers en interactief content zijn op dit ogenblik een hype. In een onderzoek door het Contentmarketing Instituut vond 81% van de content marketeers, dat interactieve content de aandacht effectiever pakt dan statische content. Interactieve content kan op elk moment een doel dienen en de reis van een klant ondersteunen, van het eerste bewustzijn tot het laatste aankoop. Test verschillende types van interactieve content uit, zoals calculators, assessments en wedstrijden, om te zien op welk type uw publiek het beste reageert.
Terwijl u begint uw content af te stemmen op het aankoopproces van de klant in 2023, overweeg dan ook om artikelen te publiceren met origineel onderzoek of industrie gerelateerde statistieken. Klanten onderzoeken namelijk uw bedrijf en producten of diensten. Ze willen immers bevestiging, dat ze een wijs besluit nemen. Het tonen van uw kennis van de branche kan dit ondersteunen bevestiging en positioneer uw merk als een marktleider.
Denk hierbij aan gebieden waar klanten vragen over hebben en ondersteuning bij nodig hebben. Kunt u de klant ook iets bijbrengen? Dan is dat helemaal mooi meegenomen!
Doe dit niet met concurrenten, maar kijk bijvoorbeeld naar aangrenzende aandachtsgebieden. Een makelaar zou bijvoorbeeld samen kunnen werken met een woonwinkel.
Uit onderzoek blijkt dat kleine influencers met bijvoorbeeld 1000 tot en met ongeveer 5000 volgers een grotere engagement bereiken, dan de beroemde influencers met een miljoenen publiek.
Is er bijvoorbeeld een belangrijk congres of een nieuwsfeit met een unieke invalshoek, schrijf er dan over en lift mee met de belangstelling, die er toch al is voor een specifiek onderwerp.
Op basis van een content audit kunt u achterhalen, wat voor content het beste scoort. Hier zijn namelijk allerlei tools voor zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal SEO backlinks, social signals, user experience data, auteurs, content lengte, en metadata.
Heeft u verschillende goed presterende artikelen met een vergelijkbare onderwerp? Als dat zo is, combineer deze artikelen dan tot een informatief e-book. Bezoekers van de website, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar meer informatie tijdens hun initiële aankooponderzoek, zullen het waarderen, dat een gezaghebbende bron content beschikbaar stelt over het onderwerp. Kopieer en plak de artikelen echter niet gewoon samen als een snelkoppeling. Uw e-books moeten namelijk naadloze content bieden met verschillende ervaringen. Zorg bovendien, dat uw artikelen up-to-date zijn voordat ze in een e-book worden opgenomen.
Door te samenwerken met andere blogs kunt u bijvoorbeeld meer betrokkenheid bij uw website krijgen. Zakelijke partnerschappen worden vaak opgericht binnen dezelfde branche, maar met verschillende producten of diensten. Een webdesign bureau kan dus samenwerken met een hostingbedrijf. We adviseren om samenwerkingen te zoeken met publicaties of industrieën in uw niche. Neem deze stap om te bereiken, dat uw content geplaatst wordt op een website, waar uw doelgroep hun tijd doorbrengt. Als de persoon die uw bericht leest, wordt blootgesteld aan uw blog naam in aanbevolen berichten, zullen ze zich snel op hun gemak voelen bij uw merk. Ga dus gastbloggen.
Mensen vertrouwen daarom vaak op merksuggesties van bedrijven, die ze kennen. De mensen die het partnermerk gebruiken, zullen uw bedrijf dus onmiddellijk vertrouwen, omdat ze de aanbeveling hoog in het vaandel hebben staan. Zodra u een partnerblog heeft gevonden, werkt u samen om hoogwaardige content te maken, die lezers op beide sites aanspreekt. Deel alle berichten op uw sociale media en vraag de partnerblog om hetzelfde te doen. Deze strategie zal daarom leiden tot meer betrokkenheid, omdat mensen die nog nooit van uw merk hebben gehoord, uw blog voor het eerst ontdekken.
Gesproken zoekopdrachten ook wel SEO ‘voice search’ zijn de toekomst van zoekmachinemarketing. 50% van het totaal aantal zoekopdrachten zullen in 2023 namelijk bestaan uit ‘voice search’ opdrachten.
Uw bedrijfsnaam of merknaam worden vaker in de media genoemd dan u zelf zult bedenken. Speel met Google alerts in op de dingen, die u ontdekt, en pas uw content daar op aan.
Als u een betere leeservaring wilt creëren en tegelijkertijd uw SEO wilt verbeteren, organiseer dan uw content met behulp van het pijlerclustermodel. In dit model behandelt een pijlerpagina een overkoepelend onderwerp en vervolgens ondersteunen clusterpagina’s dat onderwerp. Vervolgens gebruikt u interne links om alle onderwerpen aan elkaar te koppelen en aan Google te laten weten dat ze gerelateerd zijn.
Als u bijvoorbeeld een SEO bureau bent, kan uw overkoepelende onderwerp SEO zijn. U zou een pijlerpagina schrijven met de titel ‘De ultieme gids voor SEO’. Vervolgens zou u pagina’s zoals “SEO – 10 linkbuilding Tips” en “Hoe HTML en CSS te gebruiken” schrijven om dat overkoepelende onderwerp te ondersteunen.
Het doel van Google is om zijn gebruikers de meest relevante zoekresultaten te bieden voor elke zoekopdracht. Dus om hoog te scoren in Google, moet u laten zien, dat u het meest relevante zoekresultaat bent.
Dat betekent overeenkomen met de zoekintentie – het waarom achter een zoekopdracht.
We kunnen de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) van Google bekijken om de zoekintentie te achterhalen. Doe dit door in Google te zoeken naar uw doel-zoekwoord en analyseer vervolgens de pagina’s met de hoogste ranking voor de drie C’s van zoekintentie.
Content typen vallen meestal in een van de vijf categorieën: blogpost, product, categorie, landingspagina of video. Als we bijvoorbeeld zoeken naar ‘hoe Chinees te leren’, kunnen we zien, dat de eerste paar resultaten voornamelijk video’s zijn. Als u op dit zoekwoord wilt scoren, moet u waarschijnlijk een video maken.
Content indeling is meestal van toepassing op blog posts, omdat het meestal how-to’s, lijsten, nieuwsartikelen, opiniestukken of recensies zijn. De topresultaten voor ‘beste Fitness thuistrainingen’ zijn bijvoorbeeld meestal lijstjes.
Content hoek verwijst naar het belangrijkste “verkoopargument” van de content. Mensen die bijvoorbeeld zoeken naar ‘hoe maak je zelf wijn’, willen dat het recept eenvoudig is.
´Customer education´ is inmiddels een beproefd concept in B2B marketing. Als u ´ingewikkelde´ software verkoopt, kan u een online handleiding of training beschikbaar stellen voor uw klanten.
‘Blogger outreach’ is het proces waarbij uw product/dienst of content onder de aandacht van relevante bloggers en journalisten wordt gebracht door hen gepersonaliseerde e-mails te sturen. Het doel: mensen met toegang tot een groot publiek overtuigen om over u te praten en naar uw website te linken. Nu, blogger outreach is geen spam. Het is geen toestemming om de e-mails van iedereen in uw branche te schrapen en contact met hen op te nemen om te smeken om een link. In plaats daarvan is het iets voor de lange termijn. Natuurlijk, u wilt iets van hen – daarom neemt u contact op. Maar u wilt ook netwerken, op hun radar blijven en vriendschap met ze sluiten. In plaats van bruggen te verbranden voor slechts een tweet, wilt u de relatie verder uitbouwen zodat deze in de toekomst kan leiden tot iets meer: een samenwerking, partnerschap, enz.
Tot slot vindt u in deze content marketing checklist een over overzicht van de andere SEO checklists van SEO bureau Connect your World. Ook vindt u hier een overzicht met veel free SEO tools. Profiteer daar van!
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en Content marketeer uit Den Haag. Hij is tevens de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Herman is een zeer ervaren SEO consultant en Content Marketing expert met nog veel meer content marketing voorbeelden.
Heeft u een vraag over deze Content marketing tips checklist? Of wil u ons inhuren als freelance SEO specialist of Content marketeer? Surf dan naar onze Contactpagina en bel of mail ons.
Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is bij Connect your World in goede handen.
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML