• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Content Marketing Checklist

Content Marketing Checklist

24 Content Marketing tips die je zou moeten toepassen

Wat is Content Marketing?

In deze Content Marketing Checklist beginnen we met de vraag, Wat is Content Marketing? Content marketing is een marketingtechniek die draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk beschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden.

1. Documenteer je Content Marketing Strategie

Als eerste punt in deze Content Marketing Checklist gaan we het hebben over het vastleggen van je Content Marketing Strategie. Het is bewezen, dat als je je doelen opschrijft, het ook waarschijnlijker is, dat je deze doelen gaat halen. Schrijf je Content Marketing Strategie uit met doelen en acties. Analyseer en meet je vorderingen in Content Marketing en schaaf bij waar dat nodig is.

2. Analyseer de taktieken van je concurrentie

Maak een analyse van de taktieken van de concurrentie. Alleen op deze wijze kan je bepalen hoe je jezelf kan onderscheiden en unieke content kan maken. Als de concurrenten vooral bloggen, zou jij bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van video.

3. Analyseer User experience

Content moet op alle apparaten goed te lezen zijn, zowel op de desktop als op mobiel. Zorg ook voor een snelle website. Lezers die gehinderd worden vanwege de traagheid van de website haken massaal af als ze niet vlot kunnen doorlezen.

4. Vind de beste onderwerpen voor content door onderzoek te doen

Zoek naar ‘trending topics’ en kijk naar welke content je doelgroep naar op zoek is. Waar is veel vraag naar en wordt veel gelezen? Vraag het aan mensen uit je doelgroep. Je kan ook onderscheid maken in moeilijkheid en of dat het ‘snackable’ moet zijn.

5. Zorg voor content in elke fase in de customer journey

Je hebt verschillende type content nodig in elke fase van de customer journey. In de bewustwordingsfase kan je publiek bijvoorbeeld video’s bekijken om meer te leren over uw bedrijf of producten. Terwijl ze in de beslissingsfase naar casestudies kunnen zoeken om hen helpen een keuze te maken tussen producten. Als je huidige strategie voor Content Marketing slechts aan één aspect voldoet van de customer journey, herevalueer uw strategie en match uw content met elke fase.Vergeet niet dat de reis van de koper zich uitstrekt voorbij de initiaal aankoop. Behoud loyale klanten door een relatie op te bouwen met hen door uw content. Een hulpmiddel zou kunnen zijn om persona’s te maken van uw potentiële doelgroepen.

6. Werk samen met Sales

Je kan ontzettend veel onderzoek doen, maar je sales team weet pas echt wat de behoeften van de klant zijn. Faciliteer een gesprek tussen uw Content Marketing team en de verkoopmedewerkers om samen te werken aan een nieuwe Content Marketing Strategie. Start bijvoorbeeld met nieuwe soorten content, die worden afgestemd aan de behoefte van de klanten.

7. Spreek met de helpdesk voor klanten om potentiële problemen op te sporen

Klantenteams lossen elke dag problemen op. Ze weten welke problemen uw klanten tegenkomen en welke oplossingen noodzakelijk zijn. Maak hun dag een beetje makkelijker door de klanten blij te maken met educatieve content die hen leidt hen naar de antwoorden die ze nodig hebben.

8.Kijk op relevante forums om aandachtsgebieden van dit moment te achterhalen

Een andere tactiek om toe te voegen aan uw Content Marketing checklist zijn forums voor nieuwe onderwerpsgebieden relevant voor jouw publiek. Zoek naar de industrie of relevante forums van jouw klanten om te zien met welke gesprekken ze bezig zijn. Gebruik vervolgens dit inzicht om uw content te begeleiden in uw marketingstrategie met aandacht voor hun pijnpunten, motivators, en gespreksthema’s.

9. SEO vriendelijke content maken

Contentmarketeers begrijpen het belang van geoptimaliseerde content. Immers, 51% van alle websites verkeer komt van organisch zoeken. Besteed in een Zoekwoordenonderzoek aandacht aan zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en longtail zoekwoorden. Denk aan de aanbevolen inhoudslengte en leesbaarheidsniveau en relevante backlink bronnen.

10 User generated content

Met alles wat te maken heeft met een succesvolle Content Marketing Strategie, zou je het gevoel kunnen hebben, dat er niet genoeg tijd op de dag is om consequent nieuwe content aan te maken. In plaats van content zelf te ontwikkelen, profiteer je van door gebruikers gegenereerde content (user generated content). Je trouwe fans zijn je al aan het taggen op Instagram, schrijven over je merk op hun blogs en posten erover op social media.

Social Media

Waarom zou u deze echte content niet voor uw eigen inspanningen gebruiken? Bestudeer de beste door gebruikers gegenereerde content en voeg deze toe aan uw redactionele en sociale media wachtrijen. Deze tactiek biedt een win-win situatie voor content marketeers. Je genereert niet alleen een bibliotheek met content bronnen. Je verbetert ook je online reputatie door content te gebruiken door echte klanten. 74% van de consumenten vertrouwt op social media om hun aankoopbeslissingen te ondersteunen en te nemen. 84% van consumenten zegt zelfs vooral wederzijdse aanbevelingen meer te vertrouwen dan andere bronnen van reclame.

11. Ontwikkel kleine video’s voor Youtube & Instagram

In een dag bekijken mensen meer dan 100 miljoen uren van video’s op Facebook. Terwijl zelfs 80% van de gebruikers zich kunnen herinneren welke video advertenties, die ze de afgelopen maand hebben bekeken. Er is nooit een betere tijd geweest om gebruik te maken van de kracht van video en deze Instagram & Facebook video’s toe te voegen aan de content kalender. En als je toevallig video’s in lange vorm maakt, zoals webinars of podcasts, aarzel dan niet om deze te gebruiken in kleinere segmenten op sociale media. Door langere video’s te splitsen in korte, deelbare clips, ben je actief bezig met het opbouwen van je sociale netwerk.

12. Organiseer een webcast op Youtube

Maak gebruik van de kracht van video en de mogelijkheid om real time te communiceren met je doelgroep door in een webinar bijvoorbeeld vragen te beantwoorden. In deze tijd is het super makkelijk om een dialoog met je klanten aan te gaan.

13. Ontwikkel infographics & illustraties

In je Content Marketing checklist voor 2019 mogen infographics niet ontbreken. Mensen nemen beeld veel sneller op dan lappen met tekst. 40% van de online marketeers onderstreept dat ze met beeld een veel grotere betrokkenheid bereiken.

14. Creëer meer interactieve content

Buzzfeed quizzen, Instagram stickers & interactief content zijn op dit moment een rage. In een onderzoek door de Content Marketing Instituut vond dat 81% van de content marketeers, dat interactieve content de aandacht effectiever pakt dan statisch content. Interactieve content kan op elk moment een doel dienen en de reis van een klant ondersteunen, van het eerste bewustzijn tot het laatste aankoop. Probeer verschillende vormen van interactieve content te gebruiken, zoals calculators, assessments en wedstrijden, om te zien welk type je publiek reageert het best.

15. Doe een statistische analyse voor het publiceren van artikelen

Terwijl u begint uw content af te stemmen op het aankoopproces van de klant in 2019, overweeg dan ook om artikelen te publiceren met origineel onderzoek of industriegerelateerde statistieken. Klanten onderzoeken uw bedrijf en producten of diensten. Ze willen bevestiging dat ze een wijs besluit nemen. Het tonen van uw kennis van de branche kan dit ondersteunen bevestiging en positioneer uw merk als een marktleider.

16. Publiceer een veelomvattende bruikbare gids/handleiding

Denk hierbij aan gebieden waar klanten vragen over hebben en ondersteuning bij nodig hebben. Kan je de klant ook iets bijbrengen, dan is dat helemaal mooi meegenomen.

17. Werk samen met andere merken voor gecombineerde marketinginspanningen

Doe dit niet met concurrenten, maar kijk bijvoorbeeld naar aangrenzende aandachtsgebieden. Een makelaar zou bijvoorbeeld samen kunnen werken met een woonwinkel.

18. Denk eens aan Micro influencers

Uit onderzoek blijkt dat kleine influencers met 1000 tot en met ongeveer 5000 volgers een grotere engagement bereiken dan de beroemde influencers met een miljoenen publiek.

19. Ondersteun belangrijk nieuws

Is er bijvoorbeeld een belangrijk congres of een nieuwsfeit met een unieke invalshoek, schrijf er dan over en lift mee met de belangstelling die er al voor een onderwerp is.

20. Bepaal je best scorende artikelen

Door middel van een content audit kan je achterhalen welke content het beste scoort. Hier zijn allerlei tools voor zoals Google Analytics. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal backlinks, social signals, user experience data, auteurs, content lengte, en metadata.

21 Plaats meerdere artikelen in een e-book

Heb je verschillende goed presterende artikelen met een vergelijkbare onderwerp? Als dat zo is, combineer deze artikelen dan tot een informatief e-book. Bezoekers van de website, die op zoek zijn naar meer informatie tijdens hun initiële aankooponderzoek, zullen het waarderen dat een gezaghebbende bron content beschikbaar stelt over het onderwerp. Kopieer en plak de artikelen echter niet gewoon samen als een snelkoppeling. Uw e-books moeten een naadloze content bieden met verschillende ervaringen. Zorg bovendien dat uw artikelen up-to-date zijn voordat ze in een e-book worden opgenomen.

22. Update je blogs voor een goede SEO potentie

Naarmate internet verandert en evolueert, geldt dit ook voor onze SEO technieken. Dit betekent dat je oudere content misschien een beetje nodig hebt bij een SEO reboot. Neem dit jaar de tijd om oude content te bekijken met SEO potentie en zo een flinke SEO boost te geven aan je website. Bekijk alles van de media tot de metadata en ontdek hoe je dit kunt verbeteren in content met het doel om hoger te rangschikken.

23. Optimaliseer content voor mobiel en voice search

Gesproken zoekopdrachten ook wel SEO voicesearch zijn de toekomst van zoekmachinemarketing. 50% van alle zoekopdrachten zullen in 2021 namelijk bestaan uit voice search opdrachten.

24. Verbeter het monitoren van je merk

Je bedrijfsnaam of merknaam worden vaker in de media genoemd dan je zelf zult bedenken. Speel in op de dingen die je ontdekt en pas je content daar op aan.

In deze Content Marketing Checklist komen diverse aandachtspunten aan bod. Hoe dan ook de Checklist zal niet volledig zijn. In de loop van de tijd zal ik namelijk de Content Marketing Checklist actualiseren en nieuwe inzichten toevoegen.

SEO checklists van Connect your World

Meer lezen over Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Herman is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag over deze Content Marketing checklist? Of wil u mij inhuren als SEO consultant of Content specialist? Surf dan naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Kijk ook eens op mijn Twitter account en of Facebook account voor meer informatie over Content Marketing of SEO.