• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Content Marketing Checklist

Content Marketing Checklist

Content Marketing Checklist, Content Den Haag, Content marketing strategie
Actuele en relevante SEO content op uw website is de sleutel voor goede SEO Optimalisatie

Geschatte leestijd: 15 minuten

27 Content Marketing tips, die u zou moeten toepassen

In deze Content Marketing Checklist beginnen we met de vragen ´Wat is Content Marketing?’ & ‘Wat zijn SEO teksten?’. Het is belangrijk om eerst te begrijpen, waar we over gaan praten, voordat we in deze Content Marketing Checklist met tips gaan strooien.

Wat is Content Marketing?

Content marketing is een marketingtechniek of een gestructureerd proces, dat draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie. Het ultieme doel is om een duidelijk beschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden. U wordt hierdoor als een betrouwbare partner gezien en dat verbetert de verkoopmogelijkheden. Daarnaast versterkt het uw merk.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn geschreven teksten bedoeld voor een website of een webpagina, die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Op deze manier wordt een webpagina of website hoger gerangschikt in Google op essentiële zoekwoorden. Een SEO tekst dient twee doelen. Ten eerste moet het een goed geschreven tekst zijn, die lezers/websitebezoekers boeit en bindt. Ten tweede moet de tekst geschikt gemaakt worden voor het internet. Google moet namelijk ook begrijpen waar de tekst over gaat. Door Google voldoende informatie te geven, bepaalt Google de rankschikking van de tekst en de pagina. Dit doen zij ten opzichte van andere vergelijkbare teksten en pagina’s.

Content Marketing en het belang daarvan

Voor SEO Zoekmachineoptimalisatie is Content marketing belangrijk omdat:

  • Hogere Return of Investment (ROI) in vergelijking met andere marketingmethoden
  • Het kan uw SEO Optimalisatie inspanningen enorm helpen
  • Uw zichtbaarheid & merkbekendheid van uw website gaan sterk omhoog
  • Het is goed voor klantenservice en ondersteuning
  • U kunt communiceren met uw potentiele doelgroep en hun vragen beantwoorden
  • Het is de beste manier om een online bedrijf op te zetten

Content Marketing en wat u niet moet doen

  • Geen focus op de persona’s van uw bedrijf, maar alleen content maken, wat uzelf leuk vindt
  • Geen duidelijke doelen, wat uw bedrijf wilt bereiken met content marketing
  • Kwantiteit boven kwaliteit plaatsen
  • Content produceren zonder onderzoek te doen
  • Geen regelmaat in uw publicaties
  • Te weinig aandacht schenken aan de promotie van uw SEO content
  • SEO Optimalisatie vergeten
  • Teveel over uw eigen bedrijf praten in plaats van informatieve content delen

Content Marketing Checklist

1. Content Marketing Strategie documenteren

Als eerste punt in deze Content Marketing Checklist gaan we het hebben over het vastleggen van uw Content marketing strategie. Het is bewezen, dat als u uw doelen opschrijft, het waarschijnlijker is, dat u deze doelen gaat halen.

Doelen en acties Content Marketing Strategie

Schrijf u Content Marketing Strategie uit met doelen en acties en geef bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:

  • Welke blogs gaat u schrijven?
  • Op welke media gaat u gastbloggen?
  • Hoe gaat u uw SEO content distribueren? en wanneer in welke frequentie?
  • Kan ik bewegend beeld toevoegen aan mijn website?
  • Met het gebruik van welke sociale media bereikt u uw doelgroep en potentiële klant? Analyseer en meet uw vorderingen in Content Marketing en schaaf bij waar dat nodig is.
  • Maak een content kalender en plan uw berichten in voor sociale media met behulp van een sociale media marketing tool als Hootsuite.

2. Content Marketing tactieken van uw concurrentie analyseren

Maak een analyse van de taktieken van de concurrentie. Alleen op deze wijze kunt u bepalen hoe u zichzelf kan onderscheiden en unieke content kan maken. Als de concurrenten vooral bloggen, zou u bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van video.

3. User experience analyseren

SEO Content moet op alle apparaten goed te lezen zijn, zowel op de desktop als op mobiel. Zorg ook voor een snelle website. Lezers die gehinderd worden vanwege de traagheid van de website haken massaal af als ze niet vlot kunnen doorlezen.

4. Vind de beste onderwerpen voor content door onderzoek te doen

Zoek naar ‘trending topics‘ en kijk naar welke content uw doelgroep naar op zoek is. Waar is veel vraag naar en wordt veel gelezen? Vraag het aan mensen uit uw doelgroep. U kan ook onderscheid maken in moeilijkheid en of dat het ‘snackable’ moet zijn.

4.1 gebruik data van zoekmachines en sociale media om content marketing strategie te verbeteren

Als u content aan het maken bent, is het altijd relevant om te kijken naar externe informatie om de laatste trends en interesses van jouw doelgroep te achterhalen. Met de volgende tools komt u een heel eind:

  • Twitter trending topics
  • Bing Ads Intelligence
  • Google Ads keyword tool
  • Topsy trends
  • Google Trends
Content marketing checklist, Content marketing strategie
Houdt in de gehele customer journey rekening met de zoekintentie

5. Zorg voor content in elke fase van de customer journey

U heeft verscheidende soorten content nodig in elke fase van de customer journey. In de bewustwordingsfase kan uw publiek bijvoorbeeld video’s bekijken om meer te leren over uw bedrijf of producten. Qua zoekwoorden moet u denken aan woorden zoals bijvoorbeeld: gids, guide, instructie, how to etc… Terwijl ze in de beslissingsfase naar casestudies kunnen zoeken om hen helpen een keuze te maken tussen producten. Als uw huidige strategie voor Content Marketing slechts aan één aspect voldoet van de customer journey, her-evalueer uw strategie en match uw content met elke fase. Vergeet niet dat de reis van de koper zich uitstrekt voorbij de initiaal aankoop. Behoud loyale klanten door een relatie op te bouwen met hen door uw content. Met deze Content Marketing Checklist toepassen, kunt u dit bewerkstelligen.

6. Buyer’s persona’s

Weet u wie uw potentiele klanten zijn? Nee? U zou kunnen proberen om buyer persona’s op te zetten. Dat zijn op onderzoek gebaseerde semi fictieve omschrijvingen van uw best mogelijke klant. Deze moeten u een tastbaar inzicht geven in de behoeftes, doelen en uitdagingen van deze klant(groepen). Probeer antwoord te geven op deze vragen: Waar staan uw potentiële klanten en of kopers nu en wat wil hij of zij bereiken? Welke uitdagingen ervaart hij of zij om het uiteindelijke doel te behalen? Hoe denkt hij of zij daar zelf te komen? Hoe denkt u daar te komen? Wat voor brug kunt u vanuit marketingperspectief slaan en ervoor zorgen, dat de klant de ‘decision stage’ bereikt?

7. Werk samen met Sales

U kunt ontzettend veel onderzoek doen, maar uw sales team weet pas echt, wat de wensen en behoeftes van de klant zijn. Faciliteer een gesprek tussen uw Content marketing team en de verkoopmedewerkers om samen te werken aan een nieuwe Content marketing strategie. Start bijv. met nieuwe soorten content, die worden afgestemd aan de behoefte van de klanten. Meer info over nieuwe soorten SEO content vindt u in deze Content marketing checklist.

8. Spreek met de helpdesk voor klanten om potentiële problemen op te sporen

Klantenteams lossen elke dag problemen op. Ze weten welke problemen uw klanten tegenkomen en welke oplossingen noodzakelijk zijn. Maak hun dag een beetje makkelijker door de klanten blij te maken met educatieve content, die hen leidt hen naar de antwoorden, die ze nodig hebben.

9. Kijk op relevante forums om aandachtsgebieden van dit moment te ontdekken

Een andere strategie om toe te voegen aan uw Content Marketing checklist zijn forums met nieuwe onderwerpsgebieden, die relevant voor uw publiek zijn. Zoek naar de industrie of relevante forums van uw klanten om te zien met welke gesprekken ze bezig zijn. Gebruik vervolgens dit inzicht om uw content te begeleiden in uw marketingstrategie met aandacht voor hun pijnpunten, motivators, en gespreksthema’s.

10. SEO vriendelijke content maken

Contentmarketeers begrijpen het belang van SEO geoptimaliseerde content. Immers, 51% van alle websites verkeer komt van organisch zoeken. Besteed in een Zoekwoordenonderzoek aandacht aan zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en longtail keywords. Denk aan de aanbevolen content lengte en leesbaarheidsniveau en relevante backlink bronnen.

SEO check

  • Gebruik 1 hoofd zoekwoord per pagina en daarom heen zoveel mogelijk gerelateerde termen.
  • Wordt het hoofd zoekwoord per 75 woorden 1X maal genoemd?
  • Bevat het URL een zoekwoord?
  • een zoekwoord in de H1 kop.
  • 1 hoofd zoekwoord in een H2 kop.
  • Het liefst 1 keyword in de titel.
  • Bevat elke paragraaf een zoekwoord?
  • Heeft de eerste zin van de tekst een zoekwoord.
  • Ten minste 10 gerelateerde zoekwoorden per pagina.
  • Een goede SEO tekst bevat tenminste 500 woorden.
  • Is er geen sprake van duplicated content? Max 20% per pagina.
  • Zitten er interactieve elementen in de tekst?
  • Maak gebruik van data en bronnen ter ondersteuning van de content.
  • Is de leesbaarheid van de tekst ruim voldoende?
  • Gebruik een aantrekkelijke prikkelende schrijfstijl.

11 User generated content

Met alles wat te maken heeft met een succesrijke Content marketing strategie, zou u het gevoel kunnen hebben, dat er niet genoeg tijd op de dag is om consequent nieuwe content aan te maken. In plaats van content zelf te ontwikkelen, profiteert u van door gebruikers gegenereerde content (user generated content). Uw trouwe fans zijn u al aan het taggen op Instagram, schrijven over uw merk op hun blogs en posten erover op sociale media En als u mazzel heeft, zijn er misschien wel hele goede tekstschrijvers in uw bedrijf aanwezig, die met een klein beetje begeleiding hele interessante blogs kunnen schrijven.

Social Media Marketing

Waarom zou u deze echte content niet voor uw eigen inspanningen gebruiken? Bestudeer de beste door gebruikers gegenereerde content en voeg deze toe aan uw redactionele en sociale media wachtrijen. Deze tactiek biedt een win-win situatie voor content marketeers. U genereert niet alleen een bibliotheek met content bronnen. U verbetert ook je online reputatie door content te gebruiken door echte klanten. 74% van de consumenten vertrouwt op sociale media voor hun aankoopbeslissingen te ondersteunen en te nemen. 84% van consumenten zegt zelfs vooral wederzijdse aanbevelingen meer te vertrouwen dan andere bronnen van reclame. Wees bewust van het sociale aspect in social media for marketing. Het gaat niet alleen om uw eigen merk. Volg andere merken om op hun content te reageren en ze te liken. 

YouTube, Social media marketing, Content marketing, Contentmarketing

12. Ontwikkel kleine video’s voor Youtube & Instagram

In een dag bekijken namelijk mensen meer dan 100 miljoen uren van video’s op Facebook. Terwijl zelfs 80% van de gebruikers zich kunnen herinneren welke video advertenties, die ze de afgelopen maand hebben bekeken. Er is daarom nooit een betere tijd geweest om gebruik te maken van de kracht van video en deze Instagram & Facebook video’s toe te voegen aan de content kalender. En als u toevallig video’s in lange vorm maakt, zoals Webinars of podcasts, aarzel dan ook niet om deze te gebruiken in kleinere segmenten op sociale media. Door langere video’s te splitsen in korte, deelbare clips, bent u zelfs actief bezig met het opbouwen van uw sociale netwerken.

Content Marketing Checklist, Podcast

13. Podcast beginnen

Begin bijvoorbeeld met een podcast en nodig invloedrijke mensen uit als gast op uw podcast. Dit helpt bij het creëren van wat wij “Thought Leadership” noemen, waarmee u wordt gepositioneerd als een professional in uw branche. 

14. Organiseer een webcast op Youtube

Maak gebruik van de kracht van video en de mogelijkheid om real time te communiceren met uw doelgroep door in een webinar bijvoorbeeld vragen te beantwoorden. In deze tijd is het immers super makkelijk om een dialoog met uw klanten aan te gaan.

15. Infographics & illustraties ontwikkelen

In uw Content Marketing checklist voor 2021 mogen bijvoorbeeld infographics niet ontbreken. Mensen nemen beeld veel sneller op dan lappen met tekst. 40% van de online marketeers onderstreept dat ze met beeld een veel grotere betrokkenheid bereiken. Met een account voor Canva kunt u vrij gemakkelijk zelf infographics maken. Maak infographics een belangrijk onderdeel van uw Content Strategie. Heel veel mensen zijn sterk visueel ingesteld.

16. Creëer meer interactieve content

Bijvoorbeeld Buzzfeed quizzen, Instagram stickers & interactief content zijn op dit ogenblik een hype. In een onderzoek door het Contentmarketing Instituut vond 81% van de content marketeers, dat interactieve content de aandacht effectiever pakt dan statische content. Interactieve content kan op elk moment een doel dienen en de reis van een klant ondersteunen, van het eerste bewustzijn tot het laatste aankoop. Test verschillende types van interactieve content uit, zoals calculators, assessments en wedstrijden, om te zien op welk type uw publiek het beste reageert.

17. Doe een statistische analyse voor het publiceren van artikelen

Terwijl u begint uw content af te stemmen op het aankoopproces van de klant in 2021, overweeg dan ook om artikelen te publiceren met origineel onderzoek of industrie gerelateerde statistieken. Klanten onderzoeken namelijk uw bedrijf en producten of diensten. Ze willen immers bevestiging, dat ze een wijs besluit nemen. Het tonen van uw kennis van de branche kan dit ondersteunen bevestiging en positioneer uw merk als een marktleider.

18. Publiceer een veelomvattende bruikbare gids/handleiding

Denk hierbij aan gebieden waar klanten vragen over hebben en ondersteuning bij nodig hebben. Kunt u de klant ook iets bijbrengen, dan is dat helemaal mooi meegenomen.

19. Werk samen met andere merken voor gecombineerde marketing inspanningen

Doe dit niet met concurrenten, maar kijk bijvoorbeeld naar aangrenzende aandachtsgebieden. Een makelaar zou bijvoorbeeld samen kunnen werken met een woonwinkel.

20. Denk eens aan Micro influencers

Uit onderzoek blijkt dat kleine influencers met bijvoorbeeld 1000 tot en met ongeveer 5000 volgers een grotere engagement bereiken dan de beroemde influencers met een miljoenen publiek.

21. Ondersteun belangrijk nieuws

Is er bijvoorbeeld een belangrijk congres of een nieuwsfeit met een unieke invalshoek, schrijf er dan over en lift mee met de belangstelling, die er toch al is voor een specifiek onderwerp.

22. Bepaal uw best presterende artikelen

Op basis van een content audit kunt u achterhalen wat voor content het beste scoort. Hier zijn namelijk allerlei tools voor zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal backlinks, social signals, user experience data, auteurs, content lengte, en metadata.

23. Plaats meerdere artikelen in een e-book

Heeft u verschillende goed presterende artikelen met een vergelijkbare onderwerp? Als dat zo is, combineer deze artikelen dan tot een informatief e-book. Bezoekers van de website, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar meer informatie tijdens hun initiële aankooponderzoek, zullen het waarderen, dat een gezaghebbende bron content beschikbaar stelt over het onderwerp. Kopieer en plak de artikelen echter niet gewoon samen als een snelkoppeling. Uw e-books moeten namelijk naadloze content bieden met verschillende ervaringen. Zorg bovendien dat uw artikelen up-to-date zijn voordat ze in een e-book worden opgenomen.

Content marketing checklist, Content marketing expert
Om conversie optimalisatie is het de online marketeer te doen. U wilt namelijk producten of diensten verkopen

24. Gastbloggen

Door te samenwerken met andere blogs kunt u bijvoorbeeld meer betrokkenheid bij uw website krijgen. Zakelijke partnerschappen worden vaak opgericht binnen dezelfde branche, maar met verschillende producten of diensten. Een webdesign bureau kan dus samenwerken met een hostingbedrijf. We adviseren om samenwerkingen te zoeken met publicaties of industrieën in uw niche. Neem deze stap om te bereiken, dat uw content geplaatst wordt op een website, waar uw doelgroep hun tijd doorbrengt. Als de persoon die uw bericht leest, wordt blootgesteld aan uw blog naam in aanbevolen berichten, zullen ze zich snel op hun gemak voelen bij uw merk.

Gastbloggen op website partnermerk

Mensen vertrouwen daarom vaak op merksuggesties van bedrijven, die ze kennen. De mensen die het partnermerk gebruiken, zullen uw bedrijf dus onmiddellijk vertrouwen, omdat ze de aanbeveling hoog in het vaandel hebben staan. Zodra u een partnerblog heeft gevonden, werkt u samen om hoogwaardige content te maken, die lezers op beide sites aanspreekt. Deel alle berichten op uw sociale media en vraag de partnerblog om hetzelfde te doen. Deze strategie zal daarom leiden tot meer betrokkenheid, omdat mensen die nog nooit van uw merk hebben gehoord, uw blog voor het eerst ontdekken.

25. Update uw blogs voor een goede SEO potentie

Naarmate internet verandert en evolueert, geldt dit ook voor onze SEO technieken. Dit betekent dat u verouderde content misschien een beetje nodig hebt bij een SEO reboot. Neem dit jaar de tijd om oude content te bekijken met SEO potentie en zo een flinke SEO boost te geven aan je website. Bekijk alles van de media tot de metadata en ontdek hoe u dit kunt verbeteren in content met het doel om hoger te rangschikken.

SEO voice search, SEO Den Haag
Naast Voice search is technische SEO een belangonderdeel van zoekmachinemarketing.

26. Optimaliseer content voor voice search op een mobiel apparaat

Gesproken zoekopdrachten ook wel SEO ‘voice search’ zijn de toekomst van zoekmachinemarketing. 50% van het totaal aantal zoekopdrachten zullen in 2021 namelijk bestaan uit ‘voice search’ opdrachten.

27. Verbeter het monitoren van uw merk

Uw bedrijfsnaam of merknaam worden vaker in de media genoemd dan u zelf zult bedenken. Speel met Google alerts in op de dingen, die u ontdekt, en pas uw content daar op aan. Tot slot vindt u in deze content marketing checklist een over overzicht van de andere SEO checklists van SEO bureau Connect your World.

Content Marketing blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en Content marketeer. Herman is tevens de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Herman is een zeer ervaren SEO consultant en Content Marketing expert. Online marketing bureau Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Ook hebben we voor meerdere opdrachtgevers in Zoetermeer, Leiden, Delft & Rijswijk SEO projecten met succes afgerond. Heeft u een vraag over deze Content Marketing checklist? Of wil u ons inhuren als SEO expert of Content marketeer? Surf dan naar onze Contactpagina en bel of mail ons.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.