• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Wat is SEO? – check deze Google SEO tips

Wat is SEO? – check deze Google SEO tips

SEO Den Haag, Wat is SEO
Gratis SEO Scan bij Connect your World

SEO Optimalisatie Tips

SEO bureau Connect your World uit Den Haag zet de beste Google SEO tips voor u op een rij. Met deze SEO tips krijgt u een goede indruk, wat SEO zoekmachineoptimalisatie precies inhoudt en hoe u een positie bovenaan in Google kunt bereiken voor uw website.

Inhoud

  1. Wat is SEO?
  2. De basisbeginselen van SEO
  3. De grondbeginselen van het zoeken
  4. Het proces van het weergeven van zoekresultaten

Geschatte leestijd: 42 minutes

1. Wat is SEO?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie of zoekmachinemarketing. Het optimaliseren voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google is belangrijk omdat een positie bovenaan Google of op de 1e pagina voor veel meer bezoekers zorgt. Websitebezoekers waar u klanten van kunt maken en meer omzet mee kan halen.

2. De basisbeginselen van SEO

Bovenaan in Google

Het doel is om een zo hoog mogelijke plek te scoren in de gratis organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Daarbij merken wij op, dat u alleen op de 1e positie of 1e pagina komt, als Google uw website het meest relevant vindt voor een zoekopdracht. Het is voor u als restauranteigenaar of als loodgieter belangrijk om op die 1e pagina te komen en het liefst bovenaan bij Google. Veel gebruikers van Google komen namelijk niet op de 2e pagina als ze een zoekopdracht hebben ingetikt.

SEO Tips, Wat is SEO? SEO Den Haag
SEO specialist Den Haag

Conversie optimalisatie

Aandacht aan Conversie optimalisatie geven is misschien wel een van de belangrijkste SEO tips, die er zijn. Veel bezoekers op uw website is misschien leuk, maar als ze vervolgens weer over gaan tot de orde van de dag, dan heeft u er weinig aan. Het is belangrijk, dat u van uw websitebezoekers echte klanten maakt. U wilt uiteindelijk wel uw product of dienst aan ze verkopen.

Conversies verhogen

Er moet tenslotte ook geld verdiend worden! Een SEO specialist of webdesign specialist heeft daar verschillende opties voor zoals bijvoorbeeld:

  • Een simpele en duidelijke navigatie
  • Goede duidelijke call to action buttons
  • Een duidelijke en eenvoudige sales tunnel
  • Een website die geoptimaliseerd is voor SEO
Wat zijn zoekmachines?

Zoekmachines vinden en rangschikken internet content om de vraag van een gebruiker te beantwoorden. Elke zoekmachine heeft twee belangrijke onderdelen: namelijk de zoekindex en het algoritme. Zie de index als een digitale bibliotheek vol web content. Het algoritme is een computerprogramma, dat de content in de bibliotheek rangschikt op relevantie voor de zoekopdracht van de gebruiker.  

3. De grondbeginselen van zoeken

Zoekmachines werken door te crawlen, indexeren en rangschikken 

Webcrawlers of spiders crawlen sitemaps, die website eigenaren aan de zoekmachine leveren. Terwijl de spiders de pagina’s doorzoeken, ontdekken ze links, die ze volgen naar nieuwe pagina’s en nieuwe sites. Elke keer, dat ze een nieuwe pagina vinden, voegen ze deze toe aan de index van de zoekmachine. Vervolgens rangschikt het zoekalgoritme de content op basis van signalen zoals relevante zoekwoorden en de actualiteit van de site. We zullen elk onderdeel van het zoekproces hieronder in meer detail bespreken. 

Crawlen

Tijdens het crawlen speuren spiders het internet af op zoek naar informatie. Ze doen dit door van pagina naar pagina te springen met behulp van links. Ze identificeren welke links moeten worden gevolgd op basis van tags zoals HREF en SRC. Terwijl ze bewegen, bepalen ze de relatie tussen verschillende pagina’s van een site. Dit helpt de zoekmachine vervolgens de verschillende pagina’s te indexeren en te rangschikken. Daarom is het cruciaal om op elke pagina een logische sitehiërarchie en interne links te hebben. 

Googlebot

Ten eerste bezoekt Googlebot de pagina’s, die het al heeft ontdekt tijdens eerdere crawls. Hier volgt het ofwel alle links die daar zijn gevonden of de XML-sitemap als er een is ingediend. Alle nieuw gevonden pagina’s worden vervolgens toegevoegd aan de lijst met pagina’s om later te crawlen.

Ten tweede crawlt Googlebot de pagina’s die door site-eigenaren zijn ingediend via Google Search Console. Daar krijgt de crawler een ander deel van de webpagina’s om toe te voegen aan zijn crawlwachtrij.

Wanneer wordt een pagina niet gecrawld

Normaal gesproken crawlt Googlebot alle nieuwe pagina’s die het vindt. Een pagina wordt echter niet gecrawld als :

  • het is niet toegestaan ​​om te crawlen in het robots.txt -bestand van de site
  • het is niet toegankelijk voor een anonieme gebruiker, bijvoorbeeld inlogpagina’s.

Als een pagina een duplicaat is van een andere pagina, zal Googlebot deze minder vaak bezoeken om het crawlen efficiënter te maken. Naast het vinden van nieuwe pagina’s op internet, omvat de crawlfase ook de weergave (visualisatie) van een nieuw ontdekte pagina. Googlebot gebruikt de Chrome-browser om de HTML, code van derden, JavaScript en CSS van de pagina te laden.

Indexeren

Zodra spiders een pagina crawlen, geeft een bot de pagina weer zoals uw browser deze zou weergeven. Je kunt dit zien als de bot die de pagina ‘ziet’. Het sorteert afbeeldingen, tekst en zoekwoorden om te begrijpen waar de pagina over gaat. Zoekmachines slaan de gesorteerde informatie op in een index. Elke index bevat een catalogusvermelding voor elk woord van elke webpagina, die ooit is gecrawld! 

In de regel worden dan alle nieuw ontdekte en gecrawlde pagina’s geïndexeerd. De enige uitzondering is als de pagina de noindex -instructie in een tag of header heeft. In dit geval indexeert Googlebot de pagina niet. Wanneer het indexeren is voltooid, catalogiseert de crawler de pagina in de Google-index – de database van Google Search. Voorlopig telt de Google-index honderden miljarden webpagina’s . 

Rangschikking

Ten slotte sorteren zoekmachines de index met behulp van zoekalgoritmen. Zo bieden ze relevante resultaten voor de zoekopdrachten van gebruikers. Het algoritme is eigenlijk een lijst met regels, die de beste resultaten bepalen op basis van tal van kwaliteitsfactoren, die de zoekmachine aanwijst. Deze omvatten zaken als backlink kwaliteit en mobielvriendelijkheid, die we later in detail zullen bespreken. 

Wat is het doel van zoekmachines?

Voordat we verder ingaan op de fijnere details van de mechanismen van zoekmachines, is het belangrijk om het doel van de zoekmachine te onthouden. Elke zoekmachine wil voldoen aan de behoeften van zijn publiek. Bij Google betekent dat nauwkeurige antwoorden geven, die hun gebruikers helpen bij het oplossen van problemen of het verkrijgen van informatie. Andere zoekmachines, zoals die binnen Amazon bijvoorbeeld, willen gebruikers laten zien wat ze kunnen kopen. Door het doel van de zoekmachine voor ogen te houden, kunt u uw content optimaliseren. U kunt de antwoorden of producten leveren, die de gebruikers van de zoekmachine hopen te vinden. 

Hoe werkt een crawler?

Hierboven gaven we een kort overzicht van wat een crawler doet, maar hoe werkt het precies? Crawlers worden ook wel spiders genoemd omdat ze het wereldwijde web doorzoeken. In tegenstelling tot de fysieke wereld spinnen spinnen op internet echter geen zijden draad. In plaats daarvan reizen ze van link naar link. Hierdoor zien ze de relatie tussen de verschillende pagina’s. Het is belangrijk om te onthouden, dat mensen geen crawlers of spinnen gebruiken. Het zijn autonome programma’s, die bepaalde regels gebruiken om te beslissen wat in de index van een zoekmachine hoort en wat niet. Een site die bijvoorbeeld illegale middelen verkoopt, wordt nooit aan de index toegevoegd. 

Wat is indexeren?

Als een crawler bepaalt dat ze een site aan de index moeten toevoegen, catalogiseert de zoekmachine de webpagina en geeft deze een identificatietag. Dit werkt net als een bibliotheek. Wanneer een bibliothecaris een nieuw exemplaar van een boek ontvangt, bepalen ze waar het thuishoort, of dat nu in fictie, non-fictie of een andere sectie is. Op dezelfde manier labelen zoekmachines web content, zodat ze er gemakkelijk toegang toe hebben. 

Wanneer u een zoekopdracht typt, zoals “Wat is SEO?” de zoekmachine kan binnen enkele seconden de meest relevante content ophalen. Natuurlijk is er waarschijnlijk meer dan één legitieme link voor een dergelijke vraag. Allerlei sites bevatten beginners handleidingen voor SEO. Google en andere zoekmachines moeten dus ook content rangschikken, waarover we hieronder in meer detail zullen praten. 

Hoe bouwen zoekmachines hun index op?

Maar laten we, voordat we het over rangschikking hebben, dieper ingaan op indexeren. Volgens Google begint alles met een lijst met bekende URL’s. Die URL’s ontvangen crawlers, die de webpagina verwerken en weergeven. Vervolgens vindt indexering plaats. 

Dus, waar komen de URL’s in eerste instantie vandaan? 

Welnu, Google gebruikt drie technieken om URL’s te vinden om te crawlen: 

  1. Backlinks
  2. Sitemaps
  3. URL-inzendingen

We zullen elk hieronder wat dieper behandelen. 

Google en andere zoekmachines hebben al een enorme index van websites. Telkens wanneer een van die sites een link naar een nieuwe site toevoegt, zal een crawler deze volgen. Deze links worden backlinks genoemd. 

Sitemaps

Sitemaps zijn precies zoals ze klinken, een kaart van een website. Ze vermelden alle essentiële pagina’s op een site in hiërarchische volgorde. Website-eigenaren kunnen sitemaps indienen bij Google, waardoor hun site sneller crawlers kan aantrekken. 

Van URL-inzendingen

Google staat website-eigenaren toe om ook individuele URL’s in te dienen. Ze sturen een crawler naar de site zodra de website-eigenaar de URL verzendt via Google’s Search Console. 

4. Het proces van het weergeven van zoekresultaten

Elke keer dat een gebruiker een zoekopdracht invoert in het zoekvak, gaat Google naar de index om de meest relevante resultaten te vinden en weer te geven. Het proces wordt “dienen” genoemd en omvat acht stappen.

4.1. Context definiëren en de index verkleinen 

Op het moment, dat u uw zoekopdracht indient, houdt Google al rekening met een paar dingen die het helpen de index te verfijnen en irrelevante resultaten eruit te filteren.

Dit is wat Google controleert nog voordat u op ‘Enter’ drukt:

  • Google controleert uw locatie om content te leveren, die relevant is voor uw regio. Dus wanneer u zoekt naar een veganistisch restaurant in de buurt, ziet u een Local-pakket (een kaart met drie lokale bedrijven vermeld). Zelfs als u de locatie niet opgeeft. 
  • Google analyseert de taal van de zoekopdracht. Als u in het Nederlands zoekt, zijn er zoekresultaten in het Nederlands. Dit is ongeacht uw locatie en de voorkeurstaal, die is opgegeven in Zoekinstellingen . 
  • Google kijkt naar uw apparaat type. Als u een telefoon gebruikt, geeft Google eerst mobielvriendelijke pagina’s weer. Bovendien bepaalt dit ook welke SERP-functies u te zien krijgt. Uitgelichte fragmenten en advertenties worden bijvoorbeeld vaker weergegeven op desktops, terwijl sommige andere functies uniek zijn voor mobiel zoeken. 
  • Google houdt zich aan uw zoekinstellingen. Als u de ‘Safe Search -filtering’ inschakelt, geeft Google u geen expliciete zoekresultaten weer. Evenzo, als u ‘Persoonlijke resultaten weergeven’ instelt, krijgt u persoonlijke antwoorden en aanbevelingen op basis van de informatie in uw Google account.  
Zoekintentie, SEO Den Haag

4.2. Identificatie van de betekenis en bedoeling van de zoekopdracht  

Nadat u uw zoekopdracht bij Google heeft ingediend, moet deze de werkelijke betekenis achter uw zoekopdracht begrijpen. Het is niet altijd zo, dat gebruikers weten, hoe ze iets correct moeten spellen of de zoekopdracht moeten formuleren zoals webmasters dat doen. Het eerste wat Google overigens doet, is nieuwe woorden herkennen en spelfouten corrigeren. Google gebruikt modellen voor het begrijpen van natuurlijke taal om onbekende woorden, vingervlugge en conceptuele fouten te ontcijferen. Dit wordt voornamelijk bereikt door naar de hele zoekopdracht te kijken in plaats van te focussen op één woord.  

Hummingbird algoritme

Vervolgens identificeert Google de betekenis en bedoeling van de zoekopdracht. Eerder koppelde Google woorden in zoekopdrachten aan woorden op pagina’s zonder de betekenis ervan te begrijpen. Alles veranderde met de introductie van het ‘Hummingbird-algoritme’ in 2013. Dat was het moment waarop Google een nieuw tijdperk van semantisch zoeken binnenstapte. Het ontwikkelde zijn mogelijkheden om de betekenis van de zoekopdracht te begrijpen in plaats van individuele zoekwoorden. Deze update is de voorloper van de kunstmatige-intelligentiesystemen, die de grootste doorbraak werden in natuurlijke taalverwerking.

Er zijn 3 semantische verwerkingssystemen waar de nadruk op ligt: RankBrain, Neural Matching en BERT. 

RankBrain, 2015Neurale matching, 2018BERT, 2019
Query’s afstemmen op specifieke concepten uit de echte wereldZoekopdrachten afstemmen op hun synoniemenWoorden in de zoekopdracht afstemmen op specifieke syntactische rollen
Voorbeeld: als u zoekt naar ‘wat is de titel van de consument op het hoogste niveau van een voedselketen’, weten de systemen van Google dat het concept van een voedselketen te maken kan hebben met dieren, en niet met menselijke consumenten. Door deze woorden te begrijpen en te koppelen aan hun gerelateerde concepten, helpt RankBrain Google te begrijpen dat u op zoek bent naar wat gewoonlijk wordt aangeduid als een ‘apex predator’.Voorbeeld: als u zoekt naar ‘inzichten hoe u een groen beheert’, past Google zijn synoniemensysteem toe om bredere betekenissen achter de woorden te identificeren (zoals management, leiderschap, persoonlijkheid en meer) en te ontcijferen dat u op zoek bent naar managementtips op basis van een populaire, op kleuren gebaseerde persoonlijkheidsgids.Voorbeeld: als u zoekt naar ‘kun je medicijnen voor iemand apotheek krijgen’, helpt BERT Google te begrijpen dat je probeert te achterhalen of je medicijnen voor iemand anders kunt ophalen. Vóór BERT nam Google dat korte voorzetsel als vanzelfsprekend aan, meestal opduikende resultaten over het invullen van een recept.

Door deze drie AI-algoritmen toe te passen en het proces te verbeteren met wat duistere kunst, begrijpt Google de betekenis van de zoekopdracht en gaat hij door naar de volgende fase.  

4.3. Controleren of de zoekopdracht nieuwe content vereist  

Zodra Google de betekenis en bedoeling van uw zoekopdracht begrijpt, controleert het of u iets zoekt waarvoor de meest recente en actuele informatie nodig is (nieuws, politiek, evenementen, enz.). Om te detecteren of u op zoek bent naar actuele informatie, past Google het wiskundige model ‘Query Deserves Freshness (QDF)’ toe op uw zoekopdracht. Ten eerste identificeert het model, dat het onderwerp hot is als nieuwssites of blogposts er actief over posten. Of gewoon als het aantal zoekopdrachten over een onderwerp toeneemt. 

Up-to-date content

Wanneer Google concludeert, dat dit het onderwerp is waarover u de nieuwste informatie wilt krijgen, beloont het up-to-date content met een hogere ranking. Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘David en Victoria Beckham‘, verwacht u waarschijnlijk nieuws over hen te zien. Dus Google toont Top Stories met het laatste nieuws over het koppel bovenaan de SERP.

4.4. Controleren of de vraag uw geld of uw leven is 

Samen met de ‘QDF-controle’ onderzoekt Google uw zoekopdracht om te zien of het degene is, waarvoor Google het onaanvaardbaar acht om onbetrouwbare content te retourneren. Dergelijke zoekopdrachten en pagina’s worden ‘Your Money or Your Life (YMYL)’ genoemd. In de regel zijn dit onderwerpen op het gebied van gezondheid, veiligheid, financiën etc.

Medic update

Met de ‘Medic-update’ is het mogelijk geworden om ‘Your Money of Your Life-query’s’ te onderscheiden en aan de juiste content te koppelen. Als Google besluit, dat de zoekopdracht ‘YMYL – content’ vereist, evalueert het de expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid (EAT) van de relevante pagina’s, hun makers en de websites in het algemeen. Pagina’s met een hogere E.A.T.-score zullen uiteindelijk hoger gerangschikt worden. 

SERP, Google

4.5. Bepalen hoe de SERP eruit zal zien  

Afhankelijk van het type zoekopdracht dat u invoert, kan SERP er anders uitzien. Samen met tien blauwe links kan het bijvoorbeeld een heleboel advertenties, Knowledge Graph-resultaten, een kaart, enzovoort weergeven. Dus voordat Google zijn definitieve SERP retourneert, beslist het welk type zoekresultaten het meest geschikt is. Zoals de praktijk laat zien, hangt de SERP-structuur sterk af van de zoekintentie :  

tabel met hoe Google kiest welke SERP-functies worden weergegeven op basis van zoekintentie

Mobiel versus desktop

Er is ook een merkbaar verschil tussen hoe Google kiest welke SERP-functies worden weergegeven voor mobiel en desktop zoeken. Mobiele SERP heeft bijvoorbeeld de volgende unieke eigenschappen: deze zoekopdracht verbreden en deze zoekopdracht verfijnen (voorspellende functies), Knowledge Panel met de View in 3D-functie, korte video’s en web verhalen. Ondertussen zijn er enkele functies die vaker op desktops worden getoond, zoals advertenties en featured snippets. De logica achter zo’n verschil ligt in de manier waarop we deze twee soorten apparaten gebruiken. Terwijl we op de desktop zitten, hebben we meer tijd om tekst content te bestuderen. Als we onze telefoons gebruiken, verwachten we juist de informatie zo snel mogelijk te vinden. Dus Google “rust” de SERP uit met meer voorspellende en visuele functies. 

4.6. De meest relevante pagina’s kiezen voor elk type zoekresultaten  

Nadat Google de concepten in de zoekopdracht en pagina’s heeft begrepen, kijkt het hoe goed de informatie op een website overeenkomt met de zoekopdracht. Om de content relevantie te beoordelen, analyseert Google tekst, afbeeldingen en video’s, evenals alle meta-elementen zoals titel, metabeschrijving en alt-tags. De pagina’s, die relevanter zijn, dat wil zeggen het best voldoen aan de gebruikersvereisten, zullen hoger gerangschikt worden. Dat gezegd hebbende, moet u onthouden dat content relevantie, hoewel essentieel, niet de enige rangschikkingsfactor is. Het is de combinatie van vele factoren, die hoge posities op de SERP kunnen garanderen. 

4.7. De relevantie en het belang van pagina’s in evenwicht brengen  

Google rangschikt pagina’s met prioriteit voor de meest betrouwbare en hoogwaardige content. In feite probeert het in dit stadium de juiste balans te vinden tussen informatie relevantie en gezaghebbendheid. Het eerste dat Google hiervoor doet, is de kwaliteit van de content van de pagina beoordelen. Het identificeert dus de signalen, die blijk geven van expertise, gezag en betrouwbaarheid over een bepaald onderwerp. 

Het proces om de kwaliteit van de content vast te stellen 

  • PageRank schatten. Google controleert of andere prominente websites verwijzen naar of verwijzen naar de content van de betreffende pagina. De telling is ook van belang. Hoe meer backlinks van kwaliteitssites de pagina krijgt, hoe groter de kans om bovenaan te komen.  
  • Spam of ander misleidend of manipulatief gedrag detecteren dankzij het anti-spam-algoritme. Uiteraard wordt niet alles wat in strijd is met de Google-richtlijnen hoog gerangschikt.  
  • Controleren of een site veilig is. Google beschouwt HTTPS als een gouden standaard, omdat het codering, gegevensintegriteit en authenticatie biedt. Als de pagina een veilige gebruikerservaring biedt, wordt deze beloond.  

Gebruikerservaring

En aangezien Google de gebruikerservaring boven alles stelt, controleert het ook of de pagina gemakkelijk te navigeren en te gebruiken is. Het proces is ook nogal ingewikkeld en omvat het volgende: 

  • De pagina controleren op opdringerige interstitials. Als er pop-ups zijn, die voorkomen dat gebruikers de belangrijkste content consumeren, zal de pagina niet hoog scoren. 
  • Controleren of de site is ontworpen voor alle apparaat typen. Web content moet even gemakkelijk te consumeren zijn, of het nu mobiel, tablet of desktop is. 
  • Rekening houdend met de Core Web Vitals van de site. Laden, interactiviteit en visuele stabiliteit bepalen hoe betrokken uw bezoekers zullen zijn en hoe vriendelijk Google zal zijn voor uw content. 

Het is duidelijk dat pagina’s, die zowel kwaliteit als bruikbaarheid bieden, de neiging hebben om hoger te scoren in de zoekresultaten.

4.8. Het resultaat teruggeven aan gebruikers  

Wanneer uw zoekopdracht vanuit alle hoeken is geanalyseerd en de AI-algoritmen hun werk hebben gedaan, geeft Google eindelijk de meest relevante zoekresultaten weer. 

Waarom worden sommige pagina’s hoger weergegeven dan andere?

Nu we een goed begrip hebben van crawlen en indexeren, is het tijd om over SEO ranking te praten. Ranking bepaalt waarom sommige pagina’s hoger in de zoekresultaten verschijnen dan andere. Zoekmachines gebruiken algoritmen om content te rangschikken. Elk algoritme is anders. Het algoritme van Google is echter verreweg het meest invloedrijk. We zullen ons daarop concentreren. Niemand weet precies hoe het algoritme van Google content rangschikt. Ze staan ​​bekend om hun meer dan 200 SEO ranking factoren. Er is geen enkele expert, die ze allemaal kan noemen. Er zijn echter enkele belangrijke SEO optimalisatie factoren, waarvan we zeker zijn. We zullen ze in detail bespreken. 

Google stopt nooit met het verbeteren van zijn algoritme   

Google kan specifieke zoekresultaten niet handmatig wijzigen om het zoeken te verbeteren. In plaats daarvan verandert en past het zijn algoritmen voortdurend aan. Zo heeft Google in 2020 ongeveer 4 500 verbeteringen aan Search doorgevoerd. Gemiddeld zijn het ongeveer 12 wijzigingen per dag.

Ik heb geprobeerd de inspanningen van Google op dit gebied hieronder uiteen te zetten. 

1. Webspam bestrijden  

Voor Google is het bestrijden van spam een ​​pijn in de nek. Alleen al in 2020 beweerde Google dat ze dagelijks ongeveer 40 miljard pagina’s met spam vonden. Vanuit het perspectief van Google wordt alles wat gebruikers bedriegt en in strijd is met de kwaliteitsrichtlijnen van Google als spam beschouwd. Dit zijn:  

  • automatisch gegenereerde content   
  • stiekeme redirects (omleidingen)  
  • link schema’s  
  • dunne content
  • betaalde links  
  • verhullen  
  • verborgen tekst en links  
  • doorway pagina’s  
  • geschraapte content 
  • pure gelieerde sites 
  • irrelevante zoekwoorden  
  • pagina’s met kwaadaardig gedrag  
  • automatische zoekopdrachten 
  • door gebruikers gegenereerde spam.  

Anti spam algoritmen

Spambestrijding is in feite een proces, dat uit meerdere stappen bestaat, waarbij zowel Google AI-algoritmen als handmatige beoordeling door het spamverwijderingsteam betrokken zijn. Een groot deel van de spam webpagina’s wordt tussen de crawl- en indexeringsfase uitgefilterd. De rest die er doorheen glipt, wordt later tijdens de rangschikkings- en serveerfase opgevangen door de filters.

Handmatige actie

Ondanks de perfectie van de huidige anti-spamalgoritmen, halen sommige webpagina’s nog steeds de SERP’s. Dit is wanneer het spamverwijderingsteam van Google in het spel komt. Ze beoordelen spamrapporten, die door zoekers zijn ingediend en ondernemen handmatige acties tegen de sites die Google schenden. Als gevolg hiervan worden websites met spam naar beneden gerankt of zelfs uitgesloten van zoekresultaten. 

Mocht u onverhoopt een handmatige actie van Google ontvangen, geen paniek. Eerst ziet u een overeenkomstige melding in uw Search Console. Vervolgens is het van cruciaal belang om alle problemen, die hiertoe hebben geleid, te elimineren. Als alles eenmaal is opgelost, krijgt uw site waarschijnlijk een positie terug. 

2. Testalgoritme   

Natuurlijk is het onmogelijk om de zoekopdracht te perfectioneren zonder tests en experimenten. Elk nieuw idee, dat bij Google opkomt, wordt grondig getest voordat het wordt gelanceerd. Om de zoekkwaliteit te verbeteren, werkt Google daarom samen met ‘Search Quality Raters’ – een groep onafhankelijke reviewers van over de hele wereld. De beoordelaars beoordelen hoe efficiënt de zoekopdracht is en of de aangeboden zoekresultaten voldoen aan de zoekintentie van een gebruiker. Bovendien evalueren ze de kwaliteit van zoekresultaten op basis van de expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid van de content. Wat belangrijk is, ze doen dat allemaal strikt volgens de richtlijnen voor kwaliteitsbeoordeling.

Quality raters

Naast zoekkwaliteitstests voert Google ook ‘zij-aan-zij-experimenten’ uit , opnieuw met de hulp van ‘Quality Raters’. Google toont Raters twee verschillende sets zoekresultaten: een met de voorgestelde wijziging en een zonder. Vervolgens vragen ze beoordelaars welke resultaten hun voorkeur hebben en waarom. De beoordelingen die door kwaliteitsbeoordelaars worden verstrekt, hebben geen directe invloed op de positie van een pagina. In plaats daarvan wordt deze informatie samengevoegd om Google te helpen meten hoe goed hun zoekalgoritmen presteren.

Live experimenten

Meer nog, Google voert ‘live verkeersexperimenten’ uit om te zien, hoe echte mensen omgaan met een functie die wordt getest. Het schakelt de functie in voor een kleine groep gebruikers en vergelijkt vervolgens de resultaten met een controlegroep. Als het resultaat niet bevredigend genoeg is, is de functie niet goedgekeurd voor verdere integratie. Laten we, om het plaatje compleet te maken, een duik nemen in de nieuwste Google-updates. 

3. Laatste ontwikkelingen  

Google-updates kunnen in principe in twee groepen worden verdeeld. De eerste groep zijn de kleine updates. In de regel blijven ze onopgemerkt door zoekers en resulteren ze in milde ranking fluctuaties voor SEO’s. Google geeft doorgaans geen details over dergelijke wijzigingen. De tweede groep omvat de belangrijkste (kern)algoritme-updates van Google, die van bijzonder belang zijn omdat ze het spel soms aanzienlijk veranderen voor zowel gebruikers als SEO’s. 

Kwaliteitscontent die wordt weergegeven: 

  • Medic-update (augustus 2018). Dit algoritme is uitgerold om de identificatie van expertise, gezag en betrouwbaarheid van webcontent te verbeteren. Dit wordt gedaan om de YMYL-pagina’s met de hoogste EAT-scores bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.
  • Passage ranking update (februari 2021). Hiermee kan Google de relevantie van een specifieke passage beoordelen, in plaats van de hele pagina, en deze afzonderlijk rangschikken. Nu kunt u zelfs naald-in-een-hooiberg-informatie tussen veel regels vinden. 
  • Zoek spam-updates (2021). De updates waren gericht op content die in strijd is met de webmasterrichtlijnen van Google en is ontworpen om spam op internet en afbeeldingsresultaten effectiever te bestrijden.  
  • Link spam-update (juli 2021). Dankzij deze update kan Google link-spam breder identificeren en vernietigen, in meerdere talen. Op deze manier werd de effectiviteit van misleidende linkbuilding-technieken aanzienlijk verminderd. 
  • Updates van product recensies (2021, 2022). Hiermee kan Google product recensies van hoge kwaliteit identificeren en effectief belonen met betere rankings. Nu biedt Google gebruikers nog meer nuttige en waardevolle informatie.  

Natuurlijke taal en zoekintentie begrijpen: 

  • RankBrain (oktober 2015). Dit is het eerste machine learning-algoritme, dat zelfs nog nooit eerder vertoonde zoekopdrachten kan verwerken en slimmer kan matchen met relevante pagina’s.  
  • BERT (oktober 2019). De introductie van dit NLP-algoritme veranderde de manier waarop Google woorden in zoekopdrachten begrijpt. Dankzij deze update kan Google zelfs de kleinste nuances in de context begrijpen en daarom de zoekopdrachten effectief afstemmen op de juiste resultaten. 
  • MUM – Multitask Unified Model (juni 2021). Dit nieuwe algoritme is vele malen krachtiger dan BERT. MUM kan ingewikkelde vragen en allerlei soorten informatie (foto, video) in meerdere talen begrijpen. Dankzij MUM leert Google de vragen van gebruikers te beantwoorden zoals echte experts dat zouden doen. De update is relatief nieuw, dus het zal even duren voordat we het volledige potentieel ervan kunnen zien.

Uitstekende gebruikerservaring bieden: 

  • Mobielvriendelijke updates (2015, 2016). Ze waren bedoeld om de positie van mobielvriendelijke pagina’s in de mobiele zoekresultaten te verhogen. Nu kunnen gebruikers gemakkelijk relevante resultaten vinden, die leesbaar zijn zonder te zoomen en horizontaal te scrollen. Ook maakten de updates mobielvriendelijkheid tot een rangschikkingssignaal voor mobiel zoeken. 
  • Versneld kader voor mobiele pagina’s (AMP) (2016). Dit open-sourceproject is ontwikkeld om mobiele pagina’s veel sneller te laten laden, maar werd uitgebreid naar desktopsites, e-mails, advertenties, enz. Hiermee wordt de pagina content geladen nog voordat iemand deze bezoekt. 
  • Mobile-first indexering (2019). Dit is de volgende fase van mobielvriendelijke updates: Google beloont niet alleen mobielvriendelijke pagina’s met een hoge ranking, maar gebruikt nu ook voornamelijk de mobiele versie van de site voor crawlen, indexeren en rangschikken.
  • Updates voor pagina-ervaring (2021, 2022). Google heeft Core Web Vitals (Largest Content Input, First Input Delay en Cumulative Layout Shift) toegevoegd als signalen voor pagina-ervaring, zowel voor mobiele als desktop-zoekopdrachten. Om pagina’s te rangschikken controleert Google nu of ze snel laden, mobielvriendelijk zijn, op HTTPS worden uitgevoerd, of er geen opdringerige advertenties zijn en of de content niet beweegt als de pagina’s worden geladen.

Conclusie  

Het Google Search-algoritme zal altijd omgeven zijn door mysterie, hoe hard de wereldwijde SEO-gemeenschap het ook probeert te hacken. De reden is dat Google elke manipulatie van zoekresultaten van derden wil voorkomen en daarom maar een fractie onthult van hoe het echt werkt. 

Volgens Andrey Lipattzev , Search Quality Senior Strategist bij Google, zijn de twee grootste factoren voor een goede SEO ranking content en links, die naar uw site verwijzen. Iedereen weet al dat content koning is. Dat is al sinds dag één een regel in content marketing. Minder mensen letten op de tweede helft van Lipattzevs verklaring. Backlinks zijn ook belangrijk. Het algoritme van Google rangschikt pagina’s op kwaliteit en kwantiteit van de backlinks naar die pagina. Hieronder vind je 30 van de meest relevante SEO ranking tips. 

SEO diensten, SEO services, SEO uitbesteden, SEO laten doen

SEO Tips

  1. Veiligheid en toegankelijkheid
  2. Pagespeed
  3. Mobile SEO
  4. Domein autoriteit
  5. Relevantie van de content
  6. Technische SEO
  7. UX Design
  8. SEO Linkbuilding
  9. Social Media
  10. Lokale SEO/Google Mijn Bedrijf
  11. Breng focus aan in je dienstverlening
  12. SEO & de connectie met Content Marketing
  13. Goede domeinnaam kiezen
  14. Extensie URL
  15. De titel tag
  16. De meta description
  17. URL
  18. Breadcrumbs
  19. H 1 Kop
  20. Tussenkoppen
  21. Zoekwoord vet en cursief
  22. Zoekwoordenonderzoek
  23. Longtail keywords
  24. Een afbeelding per webpagina
  25. Uitgaande links
  26. Lengte van de content
  27. Linkbuilding intern
  28. Bloggen: maak waardevolle content
  29. Linkbuilding
  30. Stel concrete vragen aan Google

1. Veiligheid en Toegankelijkheid

De eerste en een van de belangrijkste SEO ranking factoren is veiligheid. Bezoekers van Google verwachten niet, dat Google ze naar onveilige websites leidt. Dit straalt af op de reputatie van Google en die willen ze natuurlijk zo hoog mogelijk houden. Een SSL certificaat is noodzakelijk en deze kan u meestal aanvragen bij uw hosting provider. Als het SSL certificaat geactiveerd is, begint de URL van uw website met HTTPS. Een niet beveiligde website begint met HTTP. Naast veiligheid is toegankelijkheid van websites een speerpunt van Google. Als gebruikers teveel moeite moeten doen om een website in te zien, dan zijn ze snel vertrokken.

2. Pagespeed

De snelheid van uw website is super belangrijk. Mensen houden niet van wachten en als het te lang duurt, zijn ze weg. De website snelheid opvoeren, kan onder andere door de afbeeldingen op uw website goed te optimaliseren voor SEO. Dit is ook een van de belangrijkste SEO tips.

SEO Tips, Wat is SEO? SEO Den Haag, Mobile SEO

3. Mobiele devices en Toegankelijkheid [Mobile SEO]

Meer dan 70% van alle zoekopdrachten is tegenwoordig via de mobiele telefoon of via een tablet. Check daarom altijd hoe uw website er uit ziet op een mobiele telefoon en of uw website dan ook nog snel laadt. Gebruik ook de tool van Google om de mobielvriendelijkheid van uw website te testen.

4. Domein autoriteit

Google kijkt hoe lang uw website al op het internet toegankelijk is. Het is daarom voor startende ondernemers niet mogelijk om op korte termijn gevestigde partijen voorbij te streven. Domein autoriteit kunt u verder opbouwen door ‘thought leadership’. Zorg voor content waar iedereen naar toe wil linken. Neem bijvoorbeeld citaten op van experts uit uw branche. De kans is groot, dat dit deze experts opvalt en ook op andere wijze naar uw linken. Ook E.A.T. is in SEO een belangrijke factor geworden om uw autoriteit te vergroten. E.A.T. staat voor expertise, authority en trust. Dit geldt vooral voor YMYL websites. Dit zijn gezondheidswebsites en financiële websites. In deze sectoren vindt Google het nog belangrijker, dat de content op een website van zeer hoge kwaliteit is.

5. Relevantie van de content

Google is een machine, maar is steeds beter in staat om in te schatten, hoe relevant de content is voor een bepaalde zoekopdracht. Google stelt alles in het werk om de gebruikers van Google het juiste antwoord te geven op de vragen die ze hebben en intikken in Google. Een FAQ is tegenwoordig een vereiste. Een van de laatste updates van het Google algoritme heet ‘Bert’. Deze verbetering van het algoritme helpt de zoekmachine om de woorden in een zin beter te begrijpen, waardoor de zoekresultaten beter aansluiten op de zoekvraag.

6. Technische SEO

Hoe beter uw website gebouwd is, hoe fijner Google het vindt. Voor Google is het ook relevant, omdat een goede website makkelijker te crawlen is, dan een website die slecht in elkaar zit. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de code van de website op te schonen. Dat kan in WordPress met plugins zoals WP Rocket of W3totalcache. Ook kunt u met deze plug-ins Javascript & CSS code minimalseren. Dit komt de ‘pagespeed’ van uw website ook ten goede.

7. UX Design

Gebruikerservaring ook wel UX design of userexperience genoemd, wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Besteed daarom aandacht aan het verkrijgen van Google recensies van uw klanten. Positieve Google reviews zijn vaak een signaal, dat het met de ‘userexperience’ wel goed zit. Daarbij is ‘time on site’ belangrijk. Een website met een laag ‘bounce rate percentage‘ en gebruikers die bijvoorbeeld meerdere artikelen lezen, is blijkbaar een relevante website.

Linkbuilding in SEO, SEO Tips
Linkbuilding is al jaren een belangrijk onderdeel in SEO. Linkbuilding uitbesteden is daarom een verstandige keuze.

8. SEO Linkbuilding

Backlinks, die naar uw website leiden, zijn extreem belangrijk. Het geeft aan, dat uw website relevant is. En dit beloont Google met een hogere SEO ranking. SEO Linkbuilding kan bijvoorbeeld bestaan uit een linkruil, een ABC linkruil of een gastblog. Wist u trouwens, dat u uw SEO linkbuilding kunt uitbesteden aan Linkbuilding bureau Connect your World voor een relatief laag maandbedrag?

9. Social Media Marketing

Sociale signalen zijn belangrijk voor Google. Hoe groot is het web verkeer? Hoeveel bezoekers en terugkerende bezoekers krijgt uw website? U heeft in ieder geval een bedrijfspagina op LinkedIn en op Facebook nodig. Wees daarnaast, waar uw doelgroep zit. Jongeren zitten tegenwoordig op Instagram. Denk ook eens aan Pinterest. Ruim 80% van de Pinterest gebruikers is trouwens vrouw. Ook wordt Pinterest veel gebruikt als inspiratie kanaal en levert het al een tijdje de meeste conversies op.

Sociale media kanalen Connect your World

10. Lokale SEO – Google Mijn Bedrijf

Veel zoekopdrachten hebben een lokale insteek. U gaat uit eten in uw eigen woonplaats of u zoekt een loodgieter, die in de buurt is. Google Mijn Bedrijf is hierin extreem belangrijk. Claim daarom uw Google Mijn Bedrijf account en maak gebruik van de veelal nuttige opties in Google Mijn Bedrijf.

11. Breng focus aan in uw dienstverlening

Een succesvol ondernemer brengt focus aan in zijn dienstverlening. Aan de SEO specialist of online marketing specialist is het vervolgens om te kijken hoe u dit kan door vertalen naar uw website. In Google zelf of in een tool voor zoekwoordenonderzoek kunt u vervolgens goed kijken naar de zoekvolumes van en de concurrentie op relevante zoekopdrachten. Op deze wijze heeft u de beste kans om de ‘Sweet Spot’ te vinden en u te onderscheiden in de markt.

12. SEO en Content Marketing

Om een website op een hoge plaats in Google te krijgen, moet u SEO zoekmachineoptimalisatie inzetten. U wilt echter ook, dat als de mensen uw website gevonden hebben, ze een tijdje op uw site blijven. Een website heeft u namelijk niet voor niks. U wilt waarschijnlijk iets verkopen of u wilt een bepaalde boodschap uitdragen. De websitebezoeker moet een idee krijgen van wie u bent. Welk probleem kunt u voor hem oplossen? En hoe doet u dat dan? U moet het vertrouwen winnen van een potentiële klant. Alleen dan heeft u de kans, dat hij of zij tot actie overgaat.

Content Marketing inzetten

Door het inzetten van Content Marketing op uw website en te schrijven over, hoe u dat probleem van die klant gaat oplossen, wordt u een digitale winnaar. Schrijf bijvoorbeeld verhalen in allerlei vormen, maak lijstjes, video’s, blog posts en schakel Social Media marketing in. Geef de klant een goed gevoel en laat hem ervaren, dat u zijn problemen herkent en daar een mogelijke oplossing voor heeft. Dat kan vaak met minder inspanning, dan u denkt.

13. Goede domeinnaam kiezen

De volgende SEO tip, is dat u een goede domeinnaam voor uw website kiest. Het meest ideaal is, dat de domeinnaam van uw website precies aangeeft wat uw activiteiten zijn. Als dat mogelijk is, heeft u toch een klein plusje van Google te pakken. Als dat niet lukt, is een ondertitel misschien interessant in uw andere communicatie uitingen. Check wel bij uw webhost of uw verzonnen domeinnaam nog beschikbaar is. Als u net start als ondernemer raden wij u aan om ook bij de Kamer van Koophandel te checken of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is. 

14. De extensie van uw URL

Als u alleen werkzaamheden verricht in Nederland, is de volgende SEO tip om gewoon voor de .nl extensie te gaan. Het wordt ingewikkelder, als u producten of diensten wilt gaan aanbieden in meerdere landen. Meerdere landen betekent bijna altijd ook meerdere talen. U gaat zich dan bezig houden met International SEO. Ons advies is dan om in WordPress van de WPML plug-in gebruik te maken om bijvoorbeeld pagina´s op uw website in het Engels te vertalen.

15. De titel tag

De belangrijkste plek om in Google te scoren met een relevant zoekwoord is in de titel. Het zoekwoord moet het liefst vooraan staan in de titel tag. Ga uit van 1 zoekwoord per pagina. Houdt het simpel en concurreer niet met een andere pagina van uzelf. Gebruik van tevoren een zoekwoorden tool om het juiste zoekwoord te bepalen.

16. De meta-description

De meta description is de beschrijving van uw pagina. Zorg ook hier voor relevante SEO zoekwoorden in uw beschrijving. Het is aan te raden om een pakkende tekst te schrijven om de mensen te verleiden op uw website te klikken. Het klikgedrag is namelijk belangrijk voor Google. Als u bovenaan staat maar iedereen klikt op de nr 2 of de nr 3, dan kan het zomaar gebeuren, dat u een plek zakt in de ranking.

17. De URL

De URL is het unieke adres van uw website en het is belangrijk om er een zoekmachine- en klant- vriendelijke URL van te maken. In uw URL kan u op gepaste wijze Google een idee geven over welk onderwerp uw website of uw pagina gaat. Onze SEO tip is om een cleane, eenvoudige en gestructureerde URL te maken. Daar passen vreemde tekens, cijfers en gekke symbolen niet in.

Met broodkruimels zorgt u voor een goede navigatie op uw website. Dit is super belangrijk voor de usability op uw website. Usability staat voor klantvriendelijkheid, ook wel de gebruikersvriendelijkheid van uw website. De websitebezoeker kan zo makkelijker navigeren en snel weer terug naar de hompage surfen. Het meest belangrijke is echter, dat de broodkruimels ook zorgen voor een structuur op uw website, waarin intern linken gemakkelijker is. En dat is weer goed voor uw SEO. Houdt u navigatie simpel en niet te groot. Op deze wijze voorkomt u keuzestress bij uw websitebezoeker.

19. De H1 kop

Het bericht of artikel op uw website begint altijd met een titel. In WordPress is deze titel automatisch de H1 tag. Het is aan te raden om in deze tag ook weer een belangrijk zoekwoord te verwerken en doe dat het liefst vooraan. Het advies is om de H1 kop maar 1 keer te gebruiken. Een artikel of pagina heeft namelijk maar 1 titel.

20. Tussenkoppen (H2-H6)

De tussenkoppen zijn in feite de kopjes boven de alinea’s in uw artikel of pagina. Ze geven de Google machine een idee van, wat hier wordt geschreven. Tussenkoppen geven structuur voor zowel de schrijver als voor de lezers van het bericht. Tussenkoppen als H2, H3 en H4 geven structuur aan uw tekst. Google vindt ze daarom belangrijk en kent waarde toe aan deze tussenkoppen. Daarnaast zijn tussenkoppen belangrijk voor de lezers, die door het artikel gaan via het scannen van de koppen. 

21. Zoekwoord vet en cursief

Zet het belangrijkste sleutelwoord of zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de eerste alinea. Maak dat zoekwoord ook vet en of gebruik het cursief maken van dat belangrijke zoekwoord. Teveel het zelfde zoekwoord gebruiken is niet goed. Ons advies is dan ook om er een woordenboek bij te pakken en te kijken naar synoniemen. SEO teksten schrijven kan een lastige klus zijn. U moet overal uw sleutelwoord in zetten. Het belangrijkste is, dat uw tekst ondanks de SEO optimalisatie ook nog goed leesbaar is.

22. Zoekwoordenonderzoek

Alle Google SEO tips over zoekwoordonderzoek zijn van belang. SEO Zoekwoorden zijn belangrijk in Google. In SEO optimalisatie voegt u de juiste Google zoekwoorden toe om uw website content vindbaar te maken voor de doelgroep, die u voor ogen hebt. Het is echter wel belangrijk om de balans te vinden. Een artikel volstoppen met zoekwoorden is niet de manier. Het artikel leest dan minder prettig en Google wordt er ook niet blij van.

Longtail Keywords, SEO Tips

23. Een zoekwoord of niet: Longtail keywords

Scoren op 1 zoekwoord kan zeer lastig zijn. Zeker als er veel concurrentie in een bepaalde branche. Daarnaast zijn er ook steeds meer goed geoptimaliseerde websites. Het is daarom belangrijk, dat u zichzelf onderscheidt van uw concurrentie. Misschien kunt u gebruik maken van synoniemen of van afgeleide zoekwoorden. Het algoritme van Google wordt steeds beter en snapt dit dan ook. Een tekst leest ook beter, als u varieert in taalgebruik. Wij raden u ook aan om te kijken naar ‘longtail’ zoekwoorden. Longtail keywords houdt in dat u een combinatie maakt van 4 woorden of meer. Bijvoorbeeld Hoe maak ik een goede Content marketing strategie? Deze combinaties achterhaalt u alleen als u in de huid kruipt van uw doelgroep.

De magie van SEO zoekwoorden

Schrijven is een vak en bij SEO optimalisatie komt er ook nog eens kijken, dat u er voor zorgt, dat Google begrijpt waarover een tekst gaat en hoe deze is opgebouwd. U moet gaan SEO schrijven. Daar zijn diverse hulpmiddelen voor, maar het belangrijkste blijft toch, dat uw tekst prettig weg leest. Als dat niet het geval is, jaagt u de bezoeker van uw website weg. En verliest u misschien een mogelijke klant aan een concurrent. Door het gebruik van ‘longtail keywords‘ speelt u in op het feit, dat veel Google gebruikers steeds vaker vragen intikken in Google of gebruik maken van Voice Search. Het gebruik van Jip en Janneke taal is dan ook niet verboden.

24. Elke webpagina een afbeelding

Voor de variatie op uw website is het van belang, dat u gebruik maakt van beeld. Het liefst gebruikt u natuurlijk beeld, dat iets toevoegt aan de tekst. Wees bewust, dat online lezen anders is dan lezen vanaf papier. Online hebben de mensen veel minder geduld en zijn ze veel meer een tekst aan het scannen. Elk SEO bureau kan u vertellen, dat het gebruik van foto’s wel aan voorwaarden is verbonden. Foto’s zijn namelijk een belangrijk aandachtspunt in uw SEO optimalisatie. Als u foto’s niet goed optimaliseert, krijgt uw website een veel te grote bestandsgrootte. Met als gevolg, dat uw website super traag wordt. En daar wordt niemand blij van!

Website snelheid belangrijke SEO ranking factor

Gebruikers haten trage websites. Deze gebruikers zijn bij een trage website super snel vertrokken. Daarbij komt ook nog dat Google  de ‘pagespeed‘ van een website als een belangrijke ranking factor ziet. Met een trage website komt u niet hoger in Google, maar juist lager. Goed geoptimaliseerde foto’s zijn noodzakelijk om de snelheid van uw website hoog te houden. Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden, die er zijn. En voeg de juiste zoekwoorden toe in de bestandsnaam, de titel, alt tag en ondertitel van de foto. Google maakt het mogelijk om afbeeldingen te zoeken. Dat kan weer voor extra verkeer op uw website zorgen.

25. Uitgaande links

Het plaatsen van links naar andere waardevolle websites (outbound links) wordt door Google gezien en deze beloont u daarvoor ook. Een linkje naar de Wikipediapagina over SEO is daarom voor mij persoonlijk een goede zet. Wikipedia heeft namelijk een hoge autoriteit en dat is belangrijk voor de SEO ranking in Google. De belangrijkste websites over een onderwerp als SEO en of Content Marketing moeten namelijk bovenaan staan. Lees ook deze blog: SEO external linking voegt waarde toe. Het is niet gek om naar andere websites te linken. Het herkennen van autoriteit van een bepaalde website is iets wat Google waardeert. Tevens zorgt het voor een prettigere leeservaring.

26. Lengte van de content

De lengte van uw content is belangrijk, omdat de bovenste posities in Google vaak worden ingenomen door artikelen met meer dan 2400 woorden. Dit noemt men ook wel monsterartikelen. In WordPress kunt u zo’n artikel als ‘cornerstone’ artikel vastleggen.

Bovenaan in Google door monster content

Wij hebben dit artikel geschreven, omdat we het belangrijk vinden, dat mensen die niet weten wat SEO inhoudt, kunnen terugvallen op een artikel waarin ze in eenvoudige taal meer kennis op doen over SEO. Eerlijk gezegd schrijven we dit artikel om nog een andere reden. De top posities in Google worden bij een bepaald onderwerp vaak ingenomen door artikelen met meer dan 2400 woorden. Als jong SEO bedrijf willen wij natuurlijk ook, dat ons SEO en Content Marketing bureau vindbaar is op de eerste pagina van Google. Voor een bureau in SEO komt er dan natuurlijk ook prestige om de hoek kijken.

27. SEO Linkbuilding: intern structuur aanbrengen

Een website bouwen gebeurt vaak stapsgewijs en op een gegeven moment heeft u een website met vele pagina’s. Het is van evident belang, dat u op website zorgt voor een geheel en een logische samenhang. Het zou zowel voor Google als voor de bezoeker van uw website gek zijn, als er op deze website over SEO en Content Marketing opeens een pagina opduikt over surfen. Lees ook deze blog voor meer Linkbuilding tips. of het belang van interne links.

28. Bloggen: maak waardevolle content

Zonder content heeft u geen website. Google vindt content steeds belangrijker. Ze zijn echt in een volgende fase beland als bedrijf. Een zoekvraag moet een relevant antwoord opleveren. De zoeker moet geholpen zijn met een antwoord, wat op uw website te vinden is. SEO en Content Marketing zijn daarom voor mij zeer met elkaar verbonden. Daarom is het een van de belangrijkste Google SEO tips.

Content strategie belangrijk voor SEO strategie

Waardevolle content maken voor uw website begint met evalueren van de al bestaande content. De nog steeds relevante content checkt u op SEO en ververst u op basis van de actualiteit. Voor nieuwe content begint u met opzetten van een content marketing strategie. Hiervoor kunt u het 6 C model gebruiken als basis. Voor het opzetten van een content strategie kunt u helemaal los gaan en uw creativiteit gebruiken.

Engaging content

Om uw creativiteit wat te kietelen, geven wij u hierbij wat tips om engaging content te maken. Ook is het slim om gerelateerde artikelen onderaan een blog te zetten. Dat zorgt weer voor extra kliks en een goede interne structuur. De ‘dwell time’, de tijd hoe lang een websitebezoeker op uw website blijft hangen, is relevant voor Google. Google leidt daar de mate van relevantie van af voor uw website. Relevante ‘snackable’ content is ook wel een soort van levensader voor uw website.

29. SEO Linkbuilding: zorg voor kwalitatief goede backlinks

SEO Linkbuilding is één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Google telt in eerste instantie de hoeveelheid backlinks. De kwaliteit en relevantie van de backlinks is later een belangrijk punt van aandacht.

Linkbuilding uitbesteden

Lees ook deze blog: SEO Linkbuilding: besteed je uit aan een SEO bureau.

Linkbuilding/lokale SEO/Consistentie

De hoeveelheid en de kwaliteit van de backlinks zijn bijzonder belangrijk. U kunt daar aan komen door links te ruilen, te kopen (waar ik geen voorstander van ben), een blog schrijven voor een site met heel veel bezoekers. Ook zijn er bijzonder veel bedrijvengidsen. Voor velen daarvan moet u betalen, maar er zijn er ook genoeg, die gratis zijn. Links van de belangrijkste sociale media kanalen zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram en YouTube hebben ook veel waarde.

30. Stel concrete vragen aan Google

Het algoritme van Google ontwikkelt zich steeds verder. Google weet vaak de vraag en ook het antwoord al. Deze directe antwoorden noemt men ook wel ‘featured snippets’. ‘Featured snippets’, directe antwoorden zijn een interessante optie om u in te verdiepen. Deze komen namelijk helemaal boven aan de pagina inclusief een link naar uw website. Dit is natuurlijk een gigantisch SEO voordeel.

Rich snippets zijn een creatieve toegevoegde waarde

Met ‘rich snippets’ kunt u een extra stukje informatie toe voegen aan uw zoekresultaat. Hiermee kunt u zich bijvoorbeeld onderscheiden van de concurrentie. Dat levert u weer SEO waarde op.

SEO tip voor een restaurant

Een restaurant kan bijvoorbeeld een recept toevoegen inclusief de bereidingstijd. Een kledingwinkel kan een speciale aanbieding toevoegen bijvoorbeeld Nu een G-star spijkerbroek voor 99 EUR.

Afsluitende conclusies

In deze bijdrage hebben wij geprobeerd in begrijpelijke en eenvoudige taal uit te leggen wat SEO is. Daarnaast hebben we ook 30 Google SEO tips gegeven. SEO optimalisatie is namelijk niet alleen weggelegd voor grote bedrijven en organisaties. Voor de lokale ondernemer zoals loodgieters, schilders en bijvoorbeeld restaurants kan lokale SEO van grote toegevoegde waarde zijn om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Voor definities van bepaalde termen zou u ook nog in onze FAQ kunnen kijken.

Linkbuilding uitbesteden en SEO laten doen

Connect your World is de specialist in SEO Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is bij Connect your World in goede handen. Begin al vast zelf met de vele Google SEO tips op deze website.

Connect your World
SEO specialist Den Haag

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag met meer dan 10 jaar ervaring. Verder is hij de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Herman is een ervaren freelance SEO consultant en Content marketing expert. Hij geeft graag SEO tips weg.

SEO specialist inhuren

U kunt bij Online marketing bureau Connect your World ook een SEO specialist inhuren in de volgende regio´s:

hebben we meerdere SEO projecten met een goed resultaat afgerond. Wilt u meer SEO tips over bepaalde onderwerpen? Of wilt u een SEO specialist inhuren of misschien wel een Content marketeer? Bel of e-mail ons of maak gebruik van de diverse SEO checklists op deze site met zeer veel SEO tips en tips over Content marketing.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

0/5 (0 Reviews)
Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.