• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Content Marketing & SEO FAQ

Content Marketing & SEO FAQ

SEO & Content Marketing

Waarom een online marketing FAQ?

Naast SEO bestaan er meerdere online marketing disciplines zoals bijvoorbeeld content marketing, social media marketing en Google Ads. Zie dit als een marketing woordenboek en zoek de term op in de lijst, die u verduidelijkt wilt hebben.

Wat is marketing?

Marketing is het proces van het identificeren, anticiperen en bevredigen van de behoeften en wensen van de klant door het creëren, promoten en distribueren van producten of diensten.
Het omvat het onderzoeken en begrijpen van doelgroepen, het ontwikkelen van strategieën om die doelgroepen te bereiken en te betrekken, en het uitvoeren van die strategieën via verschillende kanalen, zoals reclame, public relations en digitale marketing. Het uiteindelijke doel van marketing is het opbouwen van sterke, langdurige relaties tussen bedrijven en hun klanten, wat uiteindelijk leidt tot meer verkopen en merkloyaliteit.

Wat is content?

Content is het geheel van teksten, afbeeldingen, infographics, video en meer op een website.contentmarketing, SEO content

Wat is Content Marketing?

Een van de interessantste marketingtechnieken is Content Marketing. Deze techniek draait namelijk om het maken en verspreiden van inhoudelijke en waardevolle informatie. De inzet van Content Marketing heeft bijvoorbeeld als doel om met goede content een duidelijk omschreven potentiële doelgroep te boeien en te binden.

Wat is engaging content?

Engaging content is content die je raakt en verbinding maakt met jouw potentiële klantengroep. Het roept emotie en reactie doormiddel van shares en likes.

Wat is een Content strategie?

Een Content strategie zet men op om lijn aan te brengen aan de content vanuit een lange termijnvisie. Het dwingt u namelijk om strategisch na te denken over, welke content u waar en wanneer wilt verspreiden. Vervolgens bepaalt u via welk online kanaal u de content wilt versturen. Een voorbeeld kan een infographic via Pinterest zijn. Een goede infographic laten maken, kost wat tijd, maar die tijd levert je wel wat op. Daarnaast geeft een Content Marketing Strategie aan, voor welke doelgroep de content bijvoorbeeld bedoeld is. Met de bedoeling om waarde te scheppen voor de klant en een organisatiedoel te bereiken.

Wat kost Content Marketing?

De meeste grote bedrijven en organisaties hebben wel een Content Manager in dienst. Een website moet namelijk dagelijks goed worden bijgehouden. Een website zonder relevante actuele content zorgt ervoor, dat de website weinig toegevoegde waarde heeft. Als Content Manager in vaste dienst verdien je een gemiddeld salaris. Huurt u een ZZP-er in, dan zal u moeten denken aan tussen de 70 en 100 EUR per uur. Maakt u audiovisuele media zoals bijvoorbeeld filmpjes of foto’s voor uw website, dan komen er nog extra kosten bovenop voor een AVM specialist of een goede camera.

Wat levert Content Marketing op?

Er is heel veel content op het web beschikbaar. Toch kan goede Content Marketing nog veel opleveren. U kan als bedrijf uw online zichtbaarheid vergroten. Dit kan u bijvoorbeeld doen door nieuw geschreven content met een link te verspreiden via sociale media. Ten tweede kan u de vindbaarheid van uw website vergroten door de content op uw website te optimaliseren voor SEO. Als u dit namelijk goed doet op de voor u relevante zoekwoorden, dan verdient uw website een plek bovenaan in Google.

Met goede SEO content waarin u de vragen van uw potentiële doelgroep beantwoordt, kan u websitebezoekers omzetten in echte klanten en meer omzet draaien. Het mooie van Online Marketing is, dat door een SEO tool als Google Analytics en of Google Search Console uw succes van uw Content Marketing inspanningen goed kan doormeten.

Wat doet een copywriter?

Zowel een copywriter als een tekstschrijver doen precies hetzelfde: ze schrijven namelijk teksten. De teksten zijn echter vaak wel verschillend. Copywriters zijn vaak expert in de vaak kortere pakkende teksten. (Lees ook onze blog post over SEO for copywriters) . Daarentegen schrijven tekstschrijvers meestal langere (web) teksten, zoals blog posts, of gehele websites. Voorbeelden van kortere pakkende teksten zijn onder meer teksten voor een reclamecampagne van een bedrijf, een wervingsfolder voor een overheidsinstantie of de website van een MKB bedrijf of een ZZP-er.

Wat is gastbloggen?

Bij gastbloggen schrijf je een webtekst of blog, die je vervolgens plaatst op de website van iemand anders. In deze blog worden vaak 1 of 2 linkjes opgenomen, die vaak terug linken naar de website van de gastblogger. Gastbloggen is daarom ook een activiteit, die gebruikt wordt voor linkbuilding.gastbloggen, guest blogging

Wat is boven de vouw?

Bij boven de vouw hebben we het over inhoud of content, die boven aan de webpagina verschijnt voordat een gebruiker begint met scrollen.

Wat is een Persona?

De persona is een archetype van de gebruiker. Een persona wordt ook wel als een karakterisering van een bepaald type gebruiker gezien. Ze worden namelijk vaak gebruikt voor het gebruikersvriendelijk maken van IT oplossingen.

Hoe maak je een persona?

1. Onderzoek je doelgroep: Verzamel gegevens over jouw doelgroep door middel van enquêtes, interviews, gebruikersfeedback, website-analyse en marktonderzoek. Probeer de belangrijkste kenmerken, behoeften, doelen en uitdagingen van je doelgroep te begrijpen.

2. Identificeer patronen: Analyseer de gegevens en identificeer de belangrijkste patronen en trends. Kijk naar gemeenschappelijke kenmerken zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, beroep, interesses, etc.

3. Maak persona’s: Op basis van de gegevens die je hebt verzameld, maak je verschillende persona’s die elk een verschillende gebruiker vertegenwoordigen. Geef elke persona een naam, leeftijd, beroep, enz. en beschrijf hun gedrag, doelen, behoeften, uitdagingen en voorkeuren. Voeg indien mogelijk ook een foto toe om de persona een gezicht te geven.

4. Verifieer en valideer: Verifieer of de persona’s, die je hebt gemaakt overeenkomen met de gegevens, die je hebt verzameld. Valideer je persona’s door ze te testen en te valideren met echte gebruikers. Pas ze aan waar nodig. Door deze stappen te volgen, kun je een nauwkeurige en bruikbare persona maken, die je helpt om je doelgroep beter te begrijpen en je marketing- en product strategieën te verbeteren.

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie. Het geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie met een combinatie van beeld en tekst. Op Pinterest zie je veel voorbeelden van infographics. Infographics laten maken, kan met Canva.

Wat doet een online marketeer?

Een online marketeer brengt producten of diensten op de markt via het internet door middel van bijvoorbeeld een webshop. We spreken over alle acties die een bedrijf doet om de verkoop van deze dienst of van het product te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, SEA of SEO Optimalisatie.

Waarom is Mobile SEO belangrijk?

De mobiele telefoon is bij zowel jong als oud gemeengoed geworden. Meer dan 90% van de bevolking heeft een smartphone. Hoogstwaarschijnlijk is meer dan 70% van het verkeer op uw website afkomstig van mobiel. Deze 70% gaat de mobiel ook steeds meer inzetten voor de aanschaf van een product of dienst.

Wat is AMP?

AMP betekent in het Engels ‘Accelerated Mobile Pages’. Dit zijn webpagina’s met statische content. Deze webpagina’s zijn geoptimaliseerd voor browsen op mobiele apparaten. AMP documenten zijn ontwikkeld in “AMP HTML”.

Hoe werkt een website migratie?

Bij een website migratie verhuist een website of webpagina van de ene naar de andere plek. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een herstructurering van de website, een redesign, of een wijziging van het content management systeem. Een andere serviceprovider of het verhuizen naar een nieuwe domeinnaam zijn bijvoorbeeld ook aanleiding tot een migratie.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

In de online marketing staat een conversie voor het behalen van een online vastgesteld doel. Een conversie kan meer zijn, dan het behalen van een omzetdoel. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Voor het aantal conversies verhogen moeten Content Marketing en SEO op elkaar afgestemd zijn. 

Wat is een conversieratio?

Een conversieratio is de verhouding tussen het aantal sessies (bezoeken op je website) en het aantal behaalde doelen. (ook wel conversies genoemd)

Wat betekent conversie ratio optimalisatie?

Het proces van het verbeteren van het aantal of de kwaliteit van conversies die plaatsvinden op een website. Enkele populaire CRO-tactieken zijn het testen van wijzigingen in het website ontwerp, kopij, afbeeldingen, prijs, call to action en berichten.

Wat is online marketing?

Online marketing betreft alle bedrijfsactiviteiten, die zijn gericht op het afzetten van producten en diensten en het ontwikkelen van klantrelaties via het internet. Onder online marketing vallen onder meer Sociale media marketing, Contentmarketing, SEO en Google Ads Campagnes.

Wat is WordPress?

WordPress is een ‘open source content management systeem’. Het is een programma, waarmee je een website, blog en of webshop kunt maken en in orde houden. Ruim 30% van de websites op aarde maakt gebruik van WordPress. Zelfs 60% van alle sites, die een content management systeem gebruiken, maakt gebruik van WordPress. WordPress heeft 3 bouwstenen: 1. De editor, Plug-ins en Thema’s.

Wat zijn Breadcrumbs?

Met Breadcrumbs navigatie maak je een bezoeker op je website duidelijk, waar hij zich precies bevindt op een hiërarchisch ingedeelde website. Op deze manier wordt het voor de bezoeker van jouw website bijvoorbeeld gemakkelijker om op jouw website te navigeren.

Wat is Usability?

Het vakgebied Website usability houdt zich bezig met de gebruiksvriendelijkheid van gemaakte dingen. In een ideale wereld wordt tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld producten, machines, processen en websites bijvoorbeeld rekening gehouden met de potentiële gebruikers. Dit gebeurt vaak door middel van gebruikersonderzoek.

Waarom is SEO UX-design belangrijk?

UX-design gaat over een betekenisvolle en aangename gebruikerservaring. Over het algemeen hebben we het dan over websites en software en is de centrale vraag: is de website intuïtief? In een Content Marketing en SEO project zal er namelijk ook aandacht zijn voor UX-design.

Wat is UI-design?

UIdesign kijkt met name naar de interface van een website of een andere digitale omgeving. Met het doel deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten functioneren. De userinterface wordt bijvoorbeeld ook wel gebruikersomgeving genoemd. Het vormt in feite de koppeling tussen gebruiker en systeem.

Wat is Bing?

Bing is de zoekmachine van Microsoft en een kleine concurrent van Google. Voor meer informatie over de zoekmachine, klik op Bing.

Wat is een Google recensie?

Een recensie op Google geeft u en uw klanten nuttige informatie over uw organisatie of bedrijf. Recensies over uw bedrijf worden weergegeven naast uw vermelding op ‘Google Maps’ en ‘Google Zoeken’. Uw bedrijf bedrijf valt hierdoor op Google waarschijnlijk meer op. U kunt uw klanten om recensies verzoeken via een korte URL, die specifiek is voor uw bedrijf. Dit kan u managen met behulp van Google Bedrijfsprofiel.

Wat is Google Ads?

Met Google Ads campagnes kan je online advertenties plaatsen op het ‘world wide web’. Bedrijven kunnen hiermee reclame maken via zoekcampagnes, bannercampagnes, videocampagnes, shopping campagnes en app campagnes.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is een online advertentieplatform, waarmee bedrijven advertenties kunnen maken en weergeven op de zoekresultatenpagina’s van Google en op andere websites, die deelnemen aan het Google Display Network. Het werkt op basis van een biedingssysteem, waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor hun producten of diensten.

Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert die overeenkomt met de zoekwoorden waarop de adverteerder heeft geboden, wordt de advertentie weergegeven op de zoekresultatenpagina’s van Google. Adverteerders kunnen verschillende soorten advertenties maken, waaronder tekst advertenties, afbeeldingsadvertenties en videoadvertenties. Google Ads biedt ook uitgebreide rapportage- en analysemogelijkheden, waarmee adverteerders de prestaties van hun advertenties kunnen meten en optimaliseren om hun ROI te maximaliseren.

Wat is een bounce rate percentage?

Het percentage websitebezoekers, dat vertrekt zonder een andere pagina op die website te bezoeken. Bounce rate percentages variëren sterk, afhankelijk van de branche en niche. Hoewel het bounce rate percentage kan wijzen op mogelijke problemen met content of de website, is het volgens Google geen directe SEO ranking factor.

Wat betekent Click Through Rate?

CTR staat voor Click through rate. Het is de snelheid (uitgedrukt in een percentage), waarmee gebruikers op een organisch zoekresultaat klikken. Dit wordt berekend door het totale aantal organische klikken te delen door het totale aantal vertoningen en vervolgens te vermenigvuldigen met 100.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is de vorm van marketing, waarbij ondernemers of product-eigenaren hun affiliates belonen voor de door hen gerealiseerde verkopen of leads, die zij aanleveren. Affiliates zijn mensen of bedrijven, die producten op commissiebasis promoten.

Waarom is social media belangrijk voor SEO?

Social media is indirect belangrijk voor SEO (Search Engine Optimization), maar het heeft niet direct invloed op de rangschikking van een website in zoekmachines zoals Google. Toch zijn er verschillende redenen waarom social media een rol kan spelen bij het verbeteren van de algemene online zichtbaarheid en het bevorderen van SEO: Door content promotie bouw je merkbekendheid en vertrouwen op, waardoor de bezoekersaantallen voor je website worden vergroot.


SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Als eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag zet ik mij mede in om SEO en Content Marketing begrijpelijk en beschikbaar te maken voor iedereen. SEO is namelijk niet alleen voor de grote bedrijven en organisaties. Ik ben in te huren als SEO expert en of als Content Marketeer om ook uw website bovenaan in Google te krijgen.

Content Marketing & SEOSEO expert inhuren

Wilt u zelf aan de slag met Content marketing en SEO? Maak dan gebruik van onze SEO checklist. Ook kan u aan de slag met behulp van onze lijst met gratis SEO tools.


Linkbuilding en SEO uitbesteden

Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is bij Connect your World in goede handen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Summary
Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.