• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Conversies verhogen met marketingtrechter

Conversies verhogen met marketingtrechter

Last Updated on 4 maart 2024 by connectyourworld

Conversion, Conversie, Leads

Conversie optimalisatie

Om conversies draait het allemaal bij online marketeers. Al is de website nog zo mooi, zonder klanten heeft u niets aan uw website. In deze blog vindt u meer informatie over de marketing funnel of marketingtrechter en geven wij u 8 tips voor conversie optimalisatie ofwel conversies verhogen. Meer conversies staat synoniem aan meer klanten en dus meer omzet.

Geschatte leestijd: 16 minuten

Bovenaan in Google of toch niet

Conversies verhogen of Bovenaan in Google, wat kiest u? Hoe kom ik bovenaan in Google is veelal de meest gestelde vraag in SEO land. En hoewel een positie bovenaan Google aantrekkelijk klinkt, heb ik persoonlijk liever 100 klanten dan 10.000 bezoekers op mijn website. De laatste stap is daarom het belangrijkste.

Alles draait namelijk om het verhogen van conversies en om van websitebezoekers echte klanten te maken. Connect your World legt uit, wat een marketing trechter precies is. Daarna komt aan bod, hoe u die kunt inzetten om conversies te verhogen en meer klanten te werven.

Hoe een marketing trechter werkt om meer klanten aan te trekken en te converteren

Voor zoveel mogelijk Conversies of leads moeten de ‘marketing trechter’ en de ‘verkoop trechter’ met elkaar samenwerken. Is het trouwens een marketingtrechter of is het een verkooptrechter? Het zijn twee trechters, die u alle twee nodig heeft, om zoveel mogelijk leads vast te leggen en om te zetten in klanten. Maar zelfs dan is het nog niet voorbij. We moeten onze relatie onderhouden en versterken, zodat klanten blijven terugkomen en enthousiaste fans worden. Fans bevelen u namelijk aan en dat is bijna altijd de beste reclame. (Net Promotor Score)

De marketing trechter is een krachtig hulpmiddel om conversies te verhogen

In het tijdperk van digitale marketing, waar we onze marketing en interacties met klanten kunnen volgen, is de ‘marketing- en verkooptrechter’ een krachtig hulpmiddel geworden voor bedrijven. In deze bijdrage gaan we onderzoeken wat een trechter is en hoe deze werkt. Wij bespreken vervolgens marketingactiviteiten, die bedrijven kunnen gebruiken in hun marketingtrechters. Alles met het doel om meer van hun conversies of leads om te zetten in betalende klanten.

Wat is een marketing funnel en verkooptrechter?

Een marketing- en verkooptrechter is het vereenvoudigen en kwantificeren van elke stap van het klanttraject. Het is het proces van het omzetten van een lead in een klant, vanuit een marketing (en verkoop) perspectief.

Wat is conversie?

Conversies zijn acties waarvan u wilt, dat bezoekers die gaan uitvoeren. Het is in feite een succesvol afgerond proces of activiteit. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een zachte conversie bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief en een harde conversie ofwel een verkoop.

Conversies verhogen, marketingtrechter

Uiteindelijk draait het om het verkrijgen van klanten

Van de bewustmakingsfase, wanneer iemand leert over het bedrijf, tot de aankoopfase, tot na de aankoop – tevredenheid, mond-tot-mondreclame en klantenbinding. Een trechter is een fundamentele manier voor elk bedrijf om hun marketing- en verkoopsystemen te stroomlijnen en samen te werken om eerst verbinding te maken met een lead en die prospect vervolgens om te zetten in een klant. Door uw conversies te verhogen, gaat u meer omzet draaien en een hogere winst behalen. De trechter werkt holistisch samen, dus elke fase moet worden afgestemd en samenwerken om de reis van de koper naar de bodem succesvol te maken. Het gaat erom om de time on page spectaculair te verhogen.

Het doel van het gebruik van de marketingtrechter

“Het doel van de marketeers is om potentiële klanten naar kopers te leiden (conversies verhogen) en ze van de bovenkant naar de onderkant van de trechter te verplaatsen. ” (Sapian & Vyshnevska, 2019)

Een groot voordeel van het gebruik van een trechter is, dat u uw proces in kaart kunt brengen en eventuele weekpunten in uw marketing- en verkoopsystemen kunt meten. Als ze niet van de ene fase naar de volgende gaan, kunt u uw e-mail kopie aanpassen of uw content marketing vergroten, of waar u niet de impact hebt om klanten naar de volgende fase te verplaatsen. Door analyse van gegevens kan een bedrijf namelijk leren, hoe ze in elke fase een consument beter kunnen ‘beïnvloeden’ of overtuigen.

Wist u dat slechts 9% van de marketingprofessionals wereldwijd de prestaties van hun bestaande content strategie als “uitstekend” beoordeelt?

Conversie optimalisatie

De grootste uitdaging voor meer dan de helft van de mensen, die we vorig jaar hebben ondervraagd, is het creëren van content, die veel verkeer naar hun websites brengt en hoogwaardige leads genereert.

Mik in het begin op zoveel mogelijk de conversies te verhogen

Als een marketing trechter probeert u bovenaan zoveel mogelijk conversies vast te leggen. Bijvoorbeeld zoals vissers, die een net wijd uitwerpen om zoveel mogelijk vissen te vangen. Naarmate potentiële klanten de aankoopbeslissing doorlopen, neemt het aantal op elk niveau af. Zoals de vorm suggereerde, zal niet elke afzonderlijke lead worden geconverteerd. Maar u kunt continu aanpassingen doen om uw resultaat te verbeteren naarmate u het proces beter leert begrijpen.

Voorbeeld van een trechter

Een voorbeeld van een basistrechter is als volgt. 

Conversies verhogen, marketingtrechter

De marketing trechter door de tijd heen

De trechter bestaat al meer dan 100 jaar geleden. John Dewey introduceerde het besluitvormingsproces voor kopers, dat vandaag de dag nog steeds relevant is om het gedrag van kopers te begrijpen. Er zijn vijf fasen: 

  • Probleemherkenning
  • Informatie zoeken
  • Alternatieve evalueren
  • Koopbesluit
  • Gedrag na aanschaf

AIDA model

Elias St. Elmo Lewis kwam vervolgens met het AIDA-model. Het AIDA model heeft de volgende stappen:

  1. Aandacht
  2. Interesse
  3. Verlangen
  4. Actie

Dit zijn alle stadia die de relatie van een klant met een bedrijf illustreren. 

Het aankoopproces

Het model wordt nog steeds veel gebruikt en verdeelt het aankoopproces in vier fasen.

  1. Bewustzijn: De prospect is zich bewust van hun problemen en zoekt praktische oplossingen voor hen. Marketing trekt de aandacht van de klant voor het product. De klant wordt zich ervan bewust, dat deze beschikbaar is.
  2. Interesse: De prospect toont interesse in een groep van diensten of producten. Marketing ontwikkelt interesse in een product of dienst.
  3. Verlangen: De prospect begint een bepaald merk te evalueren. Marketing ontwikkelt de wens om een ​​product te bezitten. De klant wil het.
  4. Actie: De prospect beslist of hij wil kopen. Marketing vraagt ​​om actie om het product te kopen.

Klantenbinding belangrijk bij conversies verhogen

Oorspronkelijk bevatten veel trechters alleen aspecten tot een verkoop, maar nu we het belang van klantenbinding zijn gaan begrijpen, bevatten modellen aspecten van klantenservice en factoren na de aankoop, zoals “loyaliteit” en “belangenbehartiging” om de marketing te helpen en de strategie te verbeteren. Het ontwerp van marketing trechters is namelijk afhankelijk van de context. Bijvoorbeeld tussen ‘business to business’ en ‘business to consumer’. Hoewel de stappen vergelijkbaar kunnen zijn, zal de uitvoering verschillen.

Een marketing- en verkooptrechter ontwikkelen

Het proces om een marketing ​​trechter te ontwikkelen die werkt, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn bedrijven opgezet, die zich uitsluitend richten op online trechters. Bedrijven moeten een marketingplan ontwikkelen voor het uitvoeren van elke fase van de trechter om de gewenste resultaten te behalen. We moeten rekening houden met de rol van elke stap bij het genereren van een positieve kopersreis door de trechter. Maak gebruik van wat we leren door middel van analyse om de marketing bij elke stap aan te passen.

Belangrijke hulpmiddelen voor verkoop-kanalen voor digitale marketing

Verkoopteams en marketeers zijn het nooit helemaal eens geworden over wiens trechter het is en hoeveel controle elk van hen zou moeten hebben. In het tijdperk van digitale marketing hebben marketeers het grootste deel van de controle overgenomen. Hierdoor blijft de verkoop aan de onderkant van de trechter. Maar om efficiënt samen te werken, moeten ze elkaar ergens in het midden ontmoeten. Het doel ‘Cross-sell’ of ‘upsell’ is populair bij digitale marketing. Tevens is het belangrijk om voor elke stap van het traject van de koper een product of dienst te hebben.

Online marketing

Digitale marketing is een krachtig hulpmiddel in een hele marketing-trechter. Tactieken, die via sociale media worden gebruikt, zijn nuttig voor merkbekendheid wat bovenaan in de trechter plaatsvindt. Met Content Marketing bedient u het midden en met relatiemanagement speelt u in op de onderkant van de trechter Dit zijn digitale marketingtools die nuttig zijn in ‘marketing- en verkooptrechter’.

Social media marketing 

Social Media Marketing is een cruciaal hulpmiddel om aan het begin van de trechter te gebruiken voor het opbouwen van merkbekendheid. Daarnaast is het ook geweldig voor klantenbinding en om mensen betrokken te houden bij uw merk.

E-mail 

E-mail is een krachtig hulpmiddel in een trechter en kan in elke fase effectief zijn. Met nieuwsbrieven kunt u meestal sterk uw conversies verhogen.

Google Recensie / Google Review

Google Reviews zijn vaak de doorslaggevende factor of de aankoop wordt gedaan. Ongeveer de helft van de mensen vindt de informatie in een review belangrijker dan enig ander marketingmateriaal.

Website en SEO optimalisatie

SEO is belangrijk in de bewustwordingsfase. U wilt namelijk veel bezoekers naar uw website halen. Het maken van SEO vriendelijke content zoals bloggen en het verkrijgen van backlinks zal helpen.

Aantrekkelijke conversie magneten 

Dit is waardevolle informatie, die wordt gegeven in ruil voor contactgegevens (meestal een e-mailadres). Dit kan bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper zijn.

Marketing- en verkooptrechter fases

Dit zijn de zes fasen van een verkoop- en marketing funnel. Er zijn verschillende variaties op de marketing- en verkooptrechter, maar ze volgen allemaal dezelfde methodologie. De zes niveaus zijn:

  1. Awareness en Problem Recognition
  2. Interest en Information Search
  3. Consideration en Evaluation
  4. Intent en Commitment
  5. Conversion en Purchase
  6. Loyalty en Advocacy

1. Bewustzijn en probleemherkenning

De eerste stap in de ‘marketing- en verkooptrechter’ is ‘Bewustzijn en probleemherkenning’. Wanneer een persoon een bepaalde behoefte herkent, is dit de trigger voor de eerste fase van een ‘marketing- en verkooptrechter’. Dit is namelijk de fase van lead generatie. Een merk moet bijvoorbeeld de aandacht van potentiële klanten trekken, zodat ze weten dat het beschikbaar is. 

Problemen en oplossingen

Een prospect moet zich bewust worden van twee dingen: Problemen van klanten en oplossingen van het bedrijf. Dit is waar een bedrijf zijn marketing inspanningen breed moet uitzetten en aanwezig moet zijn op plaatsen waar zijn doelmarkt tijd doorbrengt om te proberen zijn aandacht te trekken. Probeer contact te leggen met potentiële klanten. Positioneer uzelf / uw merk als ‘thought leader’ in uw branche door middel van marketing activiteiten zoals SEO optimalisatie, sociale media, reclame, evenementen, content marketing. Dit schept namelijk vertrouwen. Deze herkenning van een probleem of behoefte leidt tot een zoektocht naar meer informatie.

2. Interesse en informatie zoeken

Zodra Marketing ‘bewustzijn en interesse’ in een product, merk of dienst heeft gecreëerd, gaan we naar de interesse- en informatie zoekfase. Consumenten leren bijvoorbeeld meer over een bedrijf of merk en het aanbod. Uw content marketing gaat door in deze fase met meer informatie en waarde gebaseerd dan basisbekendheid. Hier positioneert u uw merk in de hoofden van potentiële klanten. U begint een relatie te ontwikkelen en te koesteren. U begint ook klanten kennis te laten maken met uw diensten. Het gebruik van bijvoorbeeld op maat gemaakte landingspagina’s, webinars, nieuwsbrieven, getuigenissen, klantengidsen, online video’s, media-interviews, blogs en zelfs klantenservice training is een perfecte manier om de interesse van de consument te wekken.

E-mail Marketing

Nurture leidt door meer gerichte marketing zoals e-mailmarketing, casestudy’s, e-nieuwsbrief, whitepapers, “how-to video”, webinar en gerichte advertenties. Het doel is om te versterken, dat de prospect op de juiste plaats zit en klanten te begeleiden naar wat ze moeten weten over het aanbod. Hier positioneert u uwzelf als een expert in uw branche met uw content marketing strategie, die nuttige informatie biedt die mensen vrijblijvend helpt. Wie uw doelgroep ook is, centreer deze content om hen te helpen met hun probleem. Zorg ervoor dat uw publiek begrijpt dat u hun problemen kunt oplossen.

Conversies verhogen – Zoekwoordenonderzoek

U kunt zoekwoordonderzoek doen via Google Trends en met diverse andere tools. Ze geven u een indicatie van het soort zoekopdrachten, dat mensen doen in uw branche. Vervolgens kunt u content maken die overeenkomt met die vragen. U wilt de redenen begrijpen, die een klant zou hebben om voor het product of de dienst van uw bedrijf te kiezen. Elke zoekfase is contextueel. Kopers gaan op zoek naar een oplossing op Google of een andere zoekmachine of via sociale media. De hoeveelheid tijd en energie die in deze fase wordt gestoken, is afhankelijk van het product of de dienst. Het kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht op Google Maps zijn voor cafés in de buurt. Ze kunnen ook bijvoorbeeld tal van winkels bezoeken voor een grotere aankoop, zoals een auto.

3. Overweging en evaluatie

Na het zoeken naar informatie is de volgende fase van de trechter ‘overweging en evaluatie’. Deze fase wordt ook wel het “verlangen” genoemd, en sommige modellen noemen dit het “Midden van de trechter”. Een consument begint op dit punt zijn beslissing te vormen Dus bedrijven moeten hun leads koesteren naarmate ze bekwamer zijn geworden. In deze fase moet Marketing een ‘verlangen’ ontwikkelen om het product te bezitten of te hebben.

Conversies verhogen – E-mail marketing

E-mailen is in deze fase regelmatiger. Casestudy’s zijn een handig hulpmiddel om uw eerdere succes te benadrukken en uw geloofwaardigheid te vergroten. Marketing content bevat bijvoorbeeld meer productinformatie en misschien geeft u exclusieve aanbiedingen aan deze leads. Een goedkoop of zelfs gratis e-book is een ander hulpmiddel in deze fase. Bronnen zoals prijsgidsen en “how-to” gidsen zijn nuttig voor marketeers om in deze fase de aandacht van leads te houden. Het hebben van een kopie op uw website met zaken als FAQ en verzending helpt ook voor de gemoedsrust van de potentiële klant. Hiermee kunt u een krachtig sociaal bewijs leveren.

Type product of dienst bepaalt hoe lang men in een bepaalde fase zit

Afhankelijk van het type product of dienst, varieert de tijd die in elke fase wordt doorgebracht. Het kan een snelle beslissing zijn voor zoiets als nieuwe schoenen. Het kan ook iets groots zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een auto. Een grote investering vergt een zorgvuldig en grondig evaluatieproces. Dit is vaak de langste fase in een trechter, die weken of zelfs maanden duurt. Marketeers moeten hun relatie met de klant consequent versterken en hen de nodige informatie geven, die ze gebruiken om deze beslissing te evalueren.

4. Conversies verhogen – Intentie / inzet

Na de overwegingsfase gaan leads over op ‘intentie en commitment’. Ze zijn bijna klant. Deze mensen hebben interesse getoond in het kopen van een product of dienst. Marketeers bieden gratis proefversies, demonstraties, consultaties en organiseren verkoopvergaderingen met mensen in deze fase wanneer ze klaar zijn om te gaan. Mogelijk hebben ze een product in een winkelwagentje op de website achtergelaten. Ze hebben een sterke intentie getoond om te consumeren. Online marketeers moeten in deze fase een ​​overtuigend argument te geven, waarom hun product de beste keuze is voor een koper. Dit is ook waar het verkoopteam het overneemt. Marketing kan namelijk in deze fase namelijk directer zijn om mensen te helpen bij het nemen van hun uiteindelijke beslissing. Idealiter werken ‘marketing- en verkooptactieken’ samen om het besluitvormingsproces te voeden en de koper te overtuigen.

5. Conversies / aankopen

Als consumenten de bodem van de trechter bereiken, hebben ze besloten om te kopen en klant te worden. Gefeliciteerd! De klant heeft alle fasen doorlopen. Ze hebben vastgesteld, dat ze een probleem hebben en beslissen dat u de oplossing biedt. In de ‘conversie- en aankoopfase’ hebben verkoopprocessen de controle over de klant. Het doel is om het aankoopproces online zo eenvoudig, veilig en efficiënt mogelijk te maken. Verminder elk risico voor de klant. 

6. Loyaliteit en belangenbehartiging

Wat er na de verkoop gebeurt, is essentieel, maar veel bedrijven schieten in deze fase tekort. Ze laten veel potentiële toekomstige klanten gewoon weglopen. We willen onze beste klanten behouden. De goedkoopste weg naar conversie optimalisatie is via bestaande klanten. Loyaliteit en belangenbehartiging is namelijk de laatste fase van een marketingtrechter. En een laatste ding om te onthouden: kopers kunnen de actie of aankoop altijd afmaken, maar blijven gefrustreerd, verward of overstuur. Een echt positieve ervaring in dit stadium van de trechter betekent, dat de marketeers de klant dichter bij de belangenbehartigings- en loyaliteitsfase hebben gebracht.

E-mail- en Social media marketing

E-mailen en social media marketing zijn geweldige tools om op dit moment in contact te blijven met klanten en die relatie te blijven onderhouden. U kunt bijvoorbeeld een oneven aanbieding sturen en de klant op de hoogte houden van wat u verkoopt. Maar meestal wilt u waarde creëren om te proberen een band met die gebruiker te creëren. Mond-tot-mondreclame is een krachtig marketinginstrument. Het is namelijk, gratis! Probeer ‘enthousiaste fans’ te creëren die loyale pleitbezorgers voor uw merk worden. Maar verwacht niet, dat de tijd en moeite die u in deze fase zou moeten steken, vrij zal zijn. Maak een merkpromotor.

Conversies verhogen – 8 tips

  1. Pak 69% van alle kijktijd. Diverse onderzoeken hebben aangetoond, dat 69% van alle aandacht van uw bezoekers naar de linkerkant van het scherm gaat.
  2. Gebruik het F patroon. Mensen die uw website bezoeken scannen uw website op zoek naar voor hen nuttige informatie. Ze lezen dus niet alles op de pagina.
  3. Stuur bezoekers met afbeeldingen naar de koopknop
  4. Hoe het kleurgebruik op de site simpel met voldoende contrast
  5. Maak gebruik van simpele toegankelijke formulieren
  6. Neem afscheid van sliding carrousels.
  7. Voeg een live chat toe
  8. Verbeter en versimpel uw check-out proces.

SEO en content marketing blogs

Freelance SEO specialist

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content marketeer.

Online marketeer inhuren

Bij Connect your World kunt u ook een online marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Conversies verhogen

Wilt u ook uw conversies verhogen met customer journey maps of zoekt u om een andere reden naar een SEO specialist? Neem dan contact op met ons. Wilt u zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website? Maak dan gebruik van de diverse SEO checklists op deze website.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.