• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Ecommerce SEO checklist – webshop optimalisatie

Ecommerce SEO checklist – webshop optimalisatie

SEO Ecommerce

SEO ecommerce, Bovenaan in Google SEO specialist inhuren
SEO ecommerce, Bovenaan in Google SEO specialist inhuren

Ecommerce SEO checklist

Met deze Ecommerce SEO checklist kunt u uw Ecommerce site voor SEO optimaliseren. De laatste jaren is online winkelen steeds meer toegenomen onder alle leeftijdsgroepen. Om een goede omzet te draaien is SEO voor webshops daarom belangrijker dan ooit. Zet daarom groot in op conversie optimalisatie. Veel plezier en succes met deze Ecommerce SEO checklist.

1. Call to action – nr 1 in Ecommerce SEO

Uw homepage heeft een overtuigende call to action nodig. Het kan in de loop van de tijd veranderen, bijvoorbeeld als u bepaalde producten wilt promoten of voor seizoenspromoties zoals een kerst uitverkoop. U moet ervoor zorgen, dat het altijd goed zichtbaar is en voldoet aan de behoeften en verwachtingen van uw bezoekers.

2. Branding

Ga voor een consistente branding. Zorg ervoor, dat uw merk of logo van uw bedrijf duidelijk zichtbaar is op uw homepage en in uw paginatitel. Dit zal vertrouwen opbouwen. Het zal u helpen om uw bedrijf te promoten en op te bouwen. Herkenning wordt hiermee geactiveerd, zowel offline als op de resultatenpagina’s (Serps) van zoekmachines zoals Google.

3. Uitgelichte producten

U moet ook een prominente plek op uw startpagina reserveren voor aanbevolen producten of iets dergelijks. Meestal zijn het uw kernproducten of de items, die u momenteel in de uitverkoop heeft. Het zou ook kunnen gaan om producten waar u veel marge op haalt. Dit zorgt voor een onmiddellijke trigger voor bezoekers.

4. Zoekoptie

Het ligt voor de hand, maar een zoek mogelijkheid is in Ecommerce SEO erg belangrijk. Elke webwinkel met meer dan 20 producten moet een zoekoptie hebben. Zorg ervoor, dat u de zoekoptie op een zichtbare plek plaatst. Aangezien dit waarschijnlijk de favoriete navigatie is voor uw bezoekers. 

5. Over ons

Ik wil graag dingen weten van het bedrijf, waar ik iets koop. Wie zit er achter? Wat is hun verhaal? Wat motiveert hen? Als we dezelfde waarden en overtuigingen delen, zal ik eerder naar die winkel terugkeren en meer producten kopen. Door een ‘over ons pagina’ toe te voegen, en misschien een teamfoto, kunt u een band opbouwen tussen uw bedrijf en uw klanten. 

6. Winkelwagentje

Ongeacht hoe nobel uw bedoelingen zijn, in de meeste gevallen is uw belangrijkste doel om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat geld wordt verdiend via uw winkelwagentje. Alleen al om deze reden moet uw winkelwagentje te allen tijde beschikbaar en zichtbaar zijn. Laat mensen er niet naar zoeken. Ik raad ook aan om het aantal producten in de winkelwagen toe te voegen aan het winkelwagen pictogram. Het helpt mensen te onthouden of ze al producten aan de winkelwagen hebben toegevoegd. Ecommerce SEO kan u dus zeker helpen om zoveel mogelijk omzet te draaien en winst te behalen

7. Betrokkenheid in Ecommerce SEO

Nieuwsbrieven en sociale media zijn de gemakkelijkste manieren om terugkerende bezoeken van uw klanten te krijgen. Dus zorg ervoor, dat u op uw hele website de aandacht vestigt op uw social media profielen en op de nieuwsbrief registratie. Voeg in ieder geval uw sociale profielen toe aan uw voettekst (gebruik pictogrammen, links, sociale widgets), maar als u ruimte over heeft in uw koptekst, zou dat ook een geweldige plek voor hen zijn. Promoot uw nieuwsbrief in uw zijbalk en gebruik door scrollen geactiveerde vakken om de aandacht erop te vestigen. Een leuke winactie helpt mensen altijd om zich te abonneren.

8. Categorieën

Hoe u uw categorieën instelt en deze toegankelijk maakt voor bezoekers, is erg belangrijk. Categorieën helpen bezoekers om zo snel mogelijk naar verschillende productgroepen te gaan, vooral diegenen die niet zeker weten welke specifieke producten ze moeten kopen. Amazon heeft een grote lijst met categorieën (of afdelingen), maar maakt het soort producten, dat een categorie bevat zo duidelijk mogelijk. Dat heeft veel te maken met het benoemen van deze categorieën en het logisch gebruiken van subcategorieën. Verplaats uzelf in de plaats van uw bezoekers en bekijk de categorieën van uw winkel. Kloppen ze? Zijn dit de termen die een bezoeker zou gebruiken? Als het antwoord ja is, bent u op de goede weg.

9. Inleidende content op categoriepagina’s

Zorg ervoor, dat u niet alleen heel duidelijk bent over de naam van uw categorie, maar ook over een leuke introductie op uw categoriepagina’s. Deze introductie is als de lijm, die de verzameling producten op die pagina bij elkaar houdt. Dit is erg handig bij het bepalen van het onderwerp van de pagina, vooral voor zoekmachines zoals Google. Dit helpt ook de categoriepagina’s op dezelfde manier te functioneren als corner stone content .

10. Productminiaturen

Productafbeeldingen zeggen in de meeste gevallen meer dan duizend woorden. Dit geldt met name voor die pagina’s, die simpelweg geen ruimte hebben voor duizend woorden over één product, zoals uw categorie of pagina’s met interne zoekresultaten. Door een verbluffende miniatuurafbeelding van die jurk of schilderij toe te voegen, worden meer klikken naar die pagina aangemoedigd. Goede miniatuurafbeeldingen maken het voor bezoekers gemakkelijker om te kiezen uit een breed scala aan producten op categorie- of zoekresultatenpagina’s.

11. Oproep tot actie in overzichten

Naast geweldige productminiaturen, hebben uw overzichtspagina’s ook een call to action nodig voor elk product. Dat betekent, dat een bezoeker dat product rechtstreeks vanuit de categorie of de zoekresultatenpagina aan zijn winkelwagentje kan toevoegen. Hoewel het niet altijd voor elk product mogelijk is, moet u dit waar mogelijk doen. 

12. Productafbeeldingen

Zorg ervoor, dat u geweldige productafbeeldingen op uw productpagina’s plaatst. Ze moeten inzoombaar zijn en meerdere weergaven van het product geven. Onthoud, dat de bestandsnaam en ALT tekst van de productafbeelding van belang zijn voor SEO. 

13. Productbeschrijvingen

Het optimaliseren van uw categoriepagina’s is vaak een stuk eenvoudiger dan het optimaliseren van al uw productpagina’s. Als u parfums, lotions en shampoo verkoopt, is het een hoop werk om een ​​geweldige en unieke productbeschrijving aan elke pagina toe te voegen. Als u uw productpagina zelf ook wilt rangschikken, moet u wat tijd en moeite investeren in het optimaliseren van uw productbeschrijvingen voor de productnaam en / of SKU. 

14. Schema.org

Om technische SEO redenen raden we aan om ‘schema.org gegevens’ aan uw productpagina’s toe te voegen. Voeg ten minste schema.org/Product en schema.org/Offer toe, en kijk of u dit kunt uitbreiden naar nog meer gedetailleerde schema’s. Het toevoegen van schema.org markeringen is technischer dan het optimaliseren van uw productbeschrijving. Dus als u niet precies weet wat u doet, vraag dan uw web ontwikkelaar om hulp. Schema.org markeringen helpen zoekmachines en bijvoorbeeld Google Shopping de content van uw pagina beter te begrijpen.

15. OpenGraph en Twitter-kaarten

Zorg ervoor, dat u naast schema.org gegevens ook OpenGraph- en Twitter-kaarten toevoegt. Deze zorgen ervoor, dat wanneer mensen uw content of producten delen, deze zo aantrekkelijk mogelijk worden getoond. 

16. Duidelijk over prijzen

Wees duidelijk over uw prijzen. Als u later in het afrekenproces verrassingskosten zoals verzendkosten of belastingen toevoegt, werkt dit averechts en kunnen kopers hun aankoop staken. Wees vanaf het begin duidelijk over deze extra kosten. U kunt hier zelfs gebruik van maken door gratis verzending aan te bieden voor bestellingen van meer dan een bepaalde waarde. Verrassingskosten zijn een grote afknapper.

17. Product recensies

Vertrouwen creëren is een goede zaak voor alle webwinkels. Echte productrecensies helpen hier veel bij. Een ding, die wij willen aanraden voor websites die gebruikersrecensies van derden bevatten, is om een aantal van die recensies naar de eigen website te kopiëren. Het opnemen van reviews van derden in bijvoorbeeld een widget zou een prima oplossing zijn. Voeg deze toe aan uw oproep tot actie voor de beste resultaten. Google reviews hebben trouwens de meeste impact op uw SEO rankings.

18. Gerelateerde producten

Als u hun interesse heeft, maak er dan gebruik van. Als iemand een iPhone van uw site koopt, is de kans groot, dat ze een hoesje nodig hebben. Misschien willen ze zelfs een paar erg dure draadloze oordopjes.  Het toevoegen van een sectie met gerelateerde producten, of een sectie ‘andere klanten kochten ook’ aan uw productpagina, activeert upsells, maakt bundels mogelijk en nog veel meer. We raden u ten zeerste aan deze toe te voegen in uw Ecommerce SEO.

19. Oproep tot actie op uw productpagina

Uw bezoeker moet op de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ op uw productpagina klikken om de aankoop te starten. Verberg die knop niet! We raden aan om die knop goed te bekijken en ervoor te zorgen, dat deze opvalt. Dit geldt met name wanneer u ook een secundaire call to action heeft, zoals ‘Toevoegen aan verlanglijstje’. Ervoor zorgen, dat de knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ het meest opvalt en de grootste en eerste grote knop op uw productpagina is, is absoluut essentieel.

20. Betalingsmogelijkheden

Voorkom verrassingen, als het gaat om betalen. Het is zo frustrerend om aan het einde van het afrekenproces te komen, alleen om te ontdekken, dat uw gewenste betalingsoptie niet beschikbaar is. 

21. SSL certificaat

Als uw website een SSL certificaat heeft, heeft uw site dat mooie groene hangslot in de adresbalk van de browser van uw bezoekers. U laat hen weten, dat ze in een veilige omgeving winkelen. In Ecommerce SEO is vertrouwen extreem belangrijk. Deze dingen zullen hem of haar helpen om met vertrouwen zijn thuisadres, creditcardgegevens of welke andere persoonlijke informatie dan ook die u de klant vraagt, in te voeren. 

22. Op voorraad – of niet?

Tegenwoordig stimuleert de beschikbaarheid van een product de verkoop. Met overal online webshops wil ik mijn spullen kopen bij een winkel, die morgen de producten zal leveren die ik wil, of zelfs later vandaag. Als u mij vertelt, dat een product op voorraad is, is de kans groter dat ik het koop. Maar het gaat niet alleen om concurrentie, het gaat om het managen van verwachtingen. Als uw website ons vertelt, dat iets niet op voorraad is, kan ik alsnog besluiten om het in uw winkel te kopen en weet ik dat ik even moet wachten. Als ik het bij u in de winkel koop en ik krijg het product drie weken niet omdat het niet op voorraad is, dan had ik het liever ergens anders gekocht. Het niet duidelijk maken van beschikbaarheid heeft overigens ook een negatief effect op uw merk.

Wat kunt u verder nog doen om iets negatiefs om te zetten in iets positiefs?

  • Implementeer een wachtlijst
  • Sta een e-mail melding toe om een bericht te sturen als een product weer op voorraad is.
  • Doe een aanbieding voor bijvoorbeeld het zelfde product in een andere kleur.
  • Breng iets anders van dezelfde merknaam onder de aandacht
  • Sta een pre order toe.

23. Geen account nodig

Wij hebben het al eerder gezegd en we herhalen het graag – laat klanten altijd iets kopen zonder hen te dwingen een account aan te maken. Wij zijn echt van mening, dat het een slechte gewoonte is om klanten een account te laten aanmaken. Het is alleen geldig, als het aanmaken van een account de klant voordelen biedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het gemakkelijk verlengen van licenties
  • Beheer van terugkerende betalingen

    Dit zijn taken, die ik zou willen doen in een beveiligde omgeving, dus ik zou het niet erg vinden om een ​​account aan te maken, maar als ik kleding aan het shoppen ben, denk ik dat het hebben van een account alleen logisch is om redenen van gemak (niet hoeven in te vullen adresgegevens volgende keer enzovoort). Daarom moet het optioneel zijn.

24. Mobile in Ecommerce SEO steeds belangrijker

Vergeet mobiele gebruikers niet. Check altijd of het simpel genoeg is om een product uit uw webshop te verkopen. Een testpanel kan hierin uitkomst bieden.

25. Pagespeed/laadtijd

Als we snelheid zeggen, bedoelen we de snelheid van uw desktop en uw mobiele site. Mensen hebben tegenwoordig een korte aandachtsspanne en we zijn allemaal gewend geraakt aan sneller internet. Bovendien laat Google snellere websites hoger te scoren. Een trage website kost u omzet.

26. Meta beschrijvingen

Bij Ecommerce dienen meta beschrijvingen, meer dan bij alle andere websites, een zeer belangrijk doel. Waar Google waarschijnlijk in staat is om een ​​juiste en trefwoordgerelateerde uitnodiging voor uw website voor informatiepagina’s te bedenken, is de kans groot dat uw productpagina niet voldoende productinformatie bevat of details bevat over uw klantenservice of garantie die Google in plaats daarvan zou kunnen gebruiken. Zorg ervoor, dat u een productgerichte meta beschrijving toevoegt aan uw productpagina’s. Dit kan voorkomen, dat Google de verkeerde tekst in zoekresultaten gebruikt!

27. Google Shopping

Bij Ecommerce SEO kunt u ‘Google Shopping’ gebruiken voor de promotie en verkoop van uw producten. Veel mensen vragen zich af wat Google Shopping precies is. Wanneer u producten op Google zoekt, komt u het steeds vaker tegen. Vaak komt het dan boven de zoek resultaten te staan of aan de zijkant. Wat houdt het precies in?

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een online tool, die u kan helpen met het promoten en verkopen van producten. Het is een onderdeel van zoekmachine adverteren. Het wordt gedraaid door twee platformen, Google Ads en het Google Merchant Center. Google Shopping werkt niet zoals Google Adwords op basis van zoekwoorden, maar met een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een aantal attributen. Google bepaalt aan de hand van uw product feed, uw website en uw biedingen of uw producten getoond worden.

Voordelen van Google Shopping

Google Shopping heeft een hoop voordelen en is voor velen nog onbekend als onderdeel van Ecommerce SEO. Zo kunt u gemakkelijker producten vergelijken en wordt het aankoopproces via internet verkort en vereenvoudigd. Uw product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google. Daarnaast zorgt het voor een hoge kwaliteit leads. Bezoekers hebben al een keuze gemaakt voor uw webshop, wanneer hij of zij deze bezoekt.

SEO, Content Marketing & Ecommerce SEO Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert SEO projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben met succes al meerdere projecten afgerond in Leiden, Voorburg, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Heeft u een vraag over deze Ecommerce SEO checklist? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Neem dan contact op met mij.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.