• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO for webshops

SEO for webshops

Last Updated on 1 mei 2024 by connectyourworld

SEO voor ecommerce

Webshop – SEO Ecommerce

SEO for webshops toepassen is noodzakelijk om de verkopen van uw webshop omhoog te stuwen. Voor e-commerce webshops is SEO zoekmachineoptimalisatie belangrijker dan ooit. U verkoopt alleen maar voldoende producten als u slim inzet op SEO optimalisatie. Op het gebied van webshops is er tegenwoordig bij bijna alle producten sprake van een grote concurrentie. Daarnaast heeft u te maken met de grote namen zoals bijvoorbeeld Bol, Amazon en de Wehkamp. Toch is er nog veel mogelijk met zoekmachineoptimalisatie. In de nu volgende blog gaan we in op de belangrijkste punten om ook uw webshop een succes te laten worden. Een belangrijk punt is hoe om te gaan met de niet beschikbaarheid van producten.

Geschatte leestijd: 11 minuten

Wat is e-commerce?

E-commerce, een afkorting van elektronische handel. Het verwijst naar het kopen en verkopen van goederen en diensten via internet. Dit kunnen websites voor online winkelen, online marktplaatsen en online veilingen zijn. Ook vallen hier de verschillende betalings- en leveringssystemen onder, die worden gebruikt om deze transacties te vergemakkelijken. E-commerce is de afgelopen jaren steeds populairder geworden vanwege het gemak, dat het biedt aan zowel consumenten als bedrijven. Daarnaast is de mogelijkheid om een ​​wereldwijd publiek te bereiken zonder de beperkingen van fysieke locatie ook een groot pluspunt.


SEO for webshops – Hoe om te gaan met de niet beschikbaarheid van producten

1. Het beheren van niet beschikbare producten zonder uw SEO te beschadigen

Bij ‘SEO voor e-commerce websites‘ heeft u vaak te maken ‘met niet beschikbare producten. Wanneer uw e-commerce site uitverkochte producten heeft, zijn er strategieën om uw geïndexeerde pagina’s te beheren en de klantervaring om te zetten in een uitverkoop.

SEO for webshops – SEO check niet beschikbare producten

Een dagelijks probleem in online winkels is het niet beschikbaar zijn van producten. In de volgende blog gaat men in op hoe dit met voorraadvermeldingen het hoofd te bieden.

Bij het niet beschikbaar zijn van een product kan het volgende gebeuren:
  1. De klant verlaat de winkel en vind een andere winkel, die hetzelfde product aanbiedt. De klant verandert van verkoopkanaal bijvoorbeeld naar het product in een fysieke winkel. Of de klant verandert gewoon van gedachten en koopt niets.
  2. De klant blijft in de shop en wacht tot het product beschikbaar is. Het zoekt naar een ander product van hetzelfde merk, dat aan hun verwachtingen voldoet. Eventueel kiest de klant een product van een ander merk.

Het economische doel van elke e-commerce website is verkopen. In deze blog zullen we kijken naar de manieren om om te gaan met de niet beschikbaarheid van producten zonder de business te schaden. We geven antwoord op de vraag hoe u de niet beschikbaarheid van het product kunt omzetten in verkoop.

SEO for webshops – Ontdek met Google Analytics hoeveel u verliest

Elke branche is anders en elke online winkel heeft zijn eigen regels. Om de omvang van het probleem te kennen, moet u de cijfers kennen. Zorg dat Google Analytics goed is ingericht en werkt. U kunt de informatie op de displaypagina over het product (naam en product code) krijgen om de beschikbaarheid van het product aan te geven. Als u meer informatie wilt, kunt u de informatie één keer per sessie verzenden. Dit regelt u door een cookie op te slaan met de informatie en of de informatie over de niet beschikbaarheid van het product al naar Google Analytics is verzonden. 

Niet beschikbare producten

Nadat u het bovenstaande mechanisme in het rapport over de producten hebt geïmplementeerd, zult u zien hoeveel kansen om te verkopen u verliest. Als u de prijs van het ontbrekende product toevoegt en dit vermenigvuldigt met de gemiddelde wisselkoers, zult u zien hoeveel u niet gaat verdienen. Met SEO for webshops kunt u dit omdraaien.

SEO for webshops 80/20 regel

Tegelijkertijd zult u zien hoeveel bezoekers een niet beschikbaar product hebben bezocht. U zult zien of zij een ander product kiezen en wachten tot het gewenste product beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld door de beschikbaarheidswaarschuwing te activeren. Of dat de klant de winkel verlaat zonder iets te kopen. Laten we zeggen, dat u 10.000 producten hebt, waarvan statistisch gezien 20 procent permanent of tijdelijk niet beschikbaar is. Laten we enkele extreme gevallen bekijken. We gaan de vraag beantwoorden, hoe om te gaan met aanbod tekorten in online winkels.

2. SEO for webshops – Geen binnenkomend verkeer, geen intern verkeer

U hebt een product, dat geen interesse wekt. Misschien is het het juiste moment om het aanbod te heroverwegen. U denkt, dat het geen zin heeft om in de winkel producten te houden, die niet populair zijn. En zelfs als ze beschikbaar zijn, zullen ze niet worden omgezet. U zult zeggen, dat het niets kost en niets met SEO optimalisatie te maken heeft? Dat doet het wel. Eén van de belangrijkste doelen van Google is namelijk om de gebruiker content van goede kwaliteit te bieden in de zoekresultaten. Als u hen kunt helpen deze missie te vervullen, krijgt u een betere zichtbaarheid en meer verkeer.

SEO for webshops – Crawl budget

Een statistiek, die van invloed is op het soort informatie dat is opgeslagen in de index van een zoekmachine, is het crawlbudget. De hoeveelheid content, die door de zoekmachine is geïndexeerd en hoe actueel het is, heeft een grote invloed op de zichtbaarheid van de service in de zoekresultaten. Het crawlbudget wordt niet beschouwd als een volgsignaal. Daarom is het moeilijk om verkeer op een website voor te stellen als de sub pagina’s niet worden geïndexeerd en de informatie in de zoekresultaten niet actueel is.

Haal producten die niet verkopen weg van uw e-commerce website

Als u in de index van de zoekmachine blijft, zeg dan 2.000 pagina’s, die geen waarde hebben. Dit kan een van de mogelijke conclusies zijn als ze geen verkeer genereren. Deze pagina’s zijn niet nuttig voor een gebruiker (zelfs voor iemand, die al de op een andere manier winkelen). Het is de moeite waard om dergelijke producten te verwijderen, zowel uit de index van de zoekmachine als uit de winkel zelf. Dit vertaalt zich in de snelheid waarmee Google Bot de website crawlt. 

SEO optimalisatie for webshops of websites: hoe dan?
  1. Als er productenequivalent is dat verkeer genereert en conversies genereert, maakt u een 301 omleiding naar de vergelijkbare producten
  2. Als er geen gelijkwaardige producten zijn, stuurt u de verwijderde subpagina door naar de categorie waar het product zich bevond.

3. Geen organisch verkeer, maar product-pagina’s worden nog steeds bezocht

Deze situatie is complex. U heeft niet beschikbare producten, die zich niet op de sub pagina’s bevinden waar het bezoek van gebruikers is begonnen. Maar de gebruikers bereiken deze toch. Het is waarschijnlijk, dat toen die producten beschikbaar waren, de gebruikers ze kochten. Voor een e-commerce site met ongeveer 8.000 sub pagina’s waarmee ik werk, heb ik niet beschikbare producten van categoriepagina’s uitgesloten en ze de noindex- en no follow- kenmerken gegeven. Dit heb ik gedaan, omdat er geen equivalenten beschikbaar waren in de winkel. De niet beschikbare producten zijn alleen te vinden in de interne zoekresultaten. Door dit te doen:

SEO for webshops doet u zo
  • de site van de service is tijdelijk verlaagd, waardoor de macht is verdeeld over minder subpagina’s.
  • aantallen subpagina’s dat Google Bot moest indexeren, zijn beperkt.
  • de meeste gebruikers vinden het niet leuk om niet beschikbare producten tegen te komen. Dus dankzij het verwijderen van dergelijke items van categoriepagina’s ervaren ze geen frustratie
Categorie pagina’s

De hierboven beschreven maatregel heeft de structuur van de service veranderd en de SEO zichtbaarheid voor categoriepagina’s beïnvloed, waardoor het verkeer gedurende drie maanden licht is toegenomen. Nadat de voorraden zijn aangevuld en alle product sub pagina’s opnieuw zijn geïndexeerd en opnieuw in alle secties van de winkel zijn geïndexeerd, zijn de zichtbaarheid en het verkeer weer teruggekeerd naar het vorige niveau.

4. Pagina’s die converteren met extern verkeer

In dit geval kunnen verkeerde beslissingen niet alleen leiden tot verlies van conversies, maar ook tot verlies van verkeer. Als u producten heeft, die goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten, kunnen we het ons niet veroorloven ze te verwijderen en door te verwijzen naar een subpagina van een vergelijkbaar product. Hoewel dit vanuit het oogpunt van SEO gunstig zou kunnen zijn, zou de klant bij het omleiden van de gebruiker (met tijdelijke omleidingen 302) naar een vergelijkbare subpagina in de war raken.

SEO for webshops – SEO optimalisatie advies

Gebrek aan omleiding van het verwijderde product en de reactie van de server met fout 404 (pagina niet gevonden) resulteert in:

  • de gebruiker die de website verlaat.
  • vermogensverlies van externe links, leidend tot pagina’s van de producten (indien aanwezig).

Bovendien, als er geen omleiding is, zal het bericht “product niet beschikbaar” ze meestal terug laten gaan naar zoekresultaten die worden genoteerd in het hogere bounce rate percentage. Voordat u verdere stappen onderneemt, moet u de reden achterhalen waarom het product niet beschikbaar is.

5. SEO for webshops – Tijdelijk niet beschikbaar product

Zelfs als de geschatte datum van de beschikbaarheid van het product bekend is en deze binnen een bereik van één tot vier weken ligt, is het de moeite waard om het probleem van de tijdelijke onbeschikbaarheid op een marketing manier op te lossen. Ik bedoel dingen als een “klok” die de tijd aftelt naar de bezorgdag met de optie om het artikel te kopen voordat het weer in de voorraad is. Het lijkt op geavanceerde verkoop. Als u de gebruiker een korting biedt voor een langere wachttijd, zullen veel van degenen die het product niet onmiddellijk nodig hebben, zeker de gelegenheid aangrijpen om het product tegen een lagere prijs te kopen.

SEO for webshops – Seizoen producten en -categorieën

Hier moet u niet alleen denken aan individuele producten, maar ook aan hele categorieën. Het verwijderen van een categorie zoals ‘Kerstcadeaus’ of ‘Black Friday-deals’ die één keer per jaar worden omgezet, zou een vergissing zijn. Aan de andere kant is het zinvol om productpagina’s in informatiehubs te veranderen. Het maakt het mogelijk om zichtbaarheid voor deze categorieën voortdurend te vergroten in organische resultaten, om de content van de pagina om te wisselen naar een verkoopversie, wanneer het juiste moment komt. Tegelijkertijd is het niet erg om de pagina los te koppelen van de structuur van het menu.

SEO for webshops – Hoe zit het met seizoen producten? 

Als u geen fabrikant van kerstversiering bent, hoeft u het hele jaar door geen glazen bollen of andere versieringen op te slaan. U kunt er niet eens zeker van zijn, dat dezelfde producten een jaar later beschikbaar zullen zijn. Op deze manier kunt u genieten van het verkeer en de conversies van een product dat is beëindigd. Deze strategie kan ook worden gebruikt om verkeer te genereren van producten die nog nooit in uw winkel zijn aangeboden vanwege het agressieve distributiebeleid van de importeur. In dergelijke gevallen is de concurrentie meestal klein in organische zoekresultaten, wat zich vertaalt in een mogelijk groot verkeer met lage SEO kosten. Producten verwijderen of verbergen met 404 bericht door ze door te sturen naar de categoriepagina is de beste oplossing.

SEO for webshops – Producten niet meer leverbaar en met onbekende leverdatum

Stuur de klant door (maar verzend ze niet rechtstreeks met 301-omleiding) naar vergelijkbare producten om de aankoop af te ronden. Een product dat niet in de winkel verkrijgbaar is, mag geen doodlopende weg zijn op weg naar aankoop. Profiteer van het verkeer, dat al bestaat. U mag onder geen enkele omstandigheid dergelijke product sub pagina’s verwijderen of ze zelfs met de 301 omleiding omleiden. De oplossing die ik aanbeveel, is om een ​​alternatief, vergelijkbaar product op de productkaart van het niet beschikbare product te presenteren op een manier die duidelijk genoeg is voor de klant om verder te gaan of om het product aan het winkelmandje toe te voegen.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketeer.

SEO expert inhuren

Bij SEO en Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag kunt u ook een SEO consultant inhuren in de volgende regio’s

Heeft u een vraag over SEO for webshops? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons en kom meer te weten over e-commerce marketing.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Met deze SEO checklist verbeter je de vindbaarheid van je website.

Free SEO Tools

Op deze website vindt u ook een overzicht van veelal gratis SEO tools, waarmee u al vast kunt starten met de zoekmachineoptimalisatie van uw website.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.