• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Hoe voer je een content audit uit?

Content audit, SEO tekstschrijver Den Haag

Hoe voer je een content audit uit?

Last Updated on 21 januari 2024 by connectyourworld

Content audit, SEO tekstschrijver Den Haag

Content audit – Inleiding

Wanneer je een website wilt optimaliseren voor SEO begin je het best bij een inventaris van wat je al hebt. Een inventaris helpt je namelijk om overzicht te krijgen van alle content op je website. Je ziet zo snel welke onderdelen je website al heeft, welke topics die bevatten en hoe je website in totaliteit eruit ziet. Dit helpt je om meer inzicht te krijgen. Ook kom je erachter welke topics en pagina’s tot nu toe het beste scoorden in samenhang met je doelstellingen. Dit kan je weer ter ondersteuning gebruiken om je prioriteiten te bepalen. Met een data driven content audit krijg je zicht op de kwaliteit en omvang van je content. Daar begrijp je vervolgens je content en je publiek een stuk beter mee.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Voor een data driven content audit kan je het beste aan de slag gaan met de SEO tool Screaming Frog en Google Analytics.

1. Crawl je website met Screaming Frog

Scan je hele website of het gedeelte dat je wilt inventariseren met de SEO tool Screaming Frog. Exporteer de lijst uit Screaming Frog en gebruik die werkmap als basis voor je inventaris. Om overzicht te bewaren, exporteer je ook minstens de kolommen: Indexability, Metadata, Paginatitel en Subheaders. Zo begin je met een heldere lijst van bestaande content, inclusief de belangrijkste SEO on page elementen.

2. Verzamel de data en analyseer de content

Als tweede stap combineren we bij elke pagina de data die het beste bij je KPI’s past. In veel gevallen is dat traffic in combinatie met andere factoren zoals click through rate en engagement rate. Afhankelijk van welke cijfers je wilt zien, exporteer je aanvullende data uit de juiste tools. Hoe daarbij altijd je bedrijfs- en marketingdoelen in het achterhoofd. Wat willen we bereiken met de content? Wat is ons publiek? Welke antwoorden en oplossingen hebben zij nodig? Op basis daarvan evalueer je je bestaande content.

3. Voeg metrics toe

Exporteer je prestaties over bijvoorbeeld het laatste jaar uit Search Console, Analytics en eventueel uit Sem Rush of Ahrefs. Gebruik een voldoende lange periode, waarbij je rekening houdt met seizoentrends:

  • Voeg evenveel lege kolommen toe aan je Screaming Frog lijst rechts van je URL’s als je metrics wilt toevoegen. Als je bijvoorbeeld click through rate, unieke bezoekers en engagement rate wil toevoegen, voeg je 3 lege kolommen in rechts van je URL kolom.
  • Knip de URL’s en metrics uit je geexporteerde werkmap en plak die onder de Screaming Frog lijst. In je werkmap zie je nu in kolom 1: URL’s uit Screaming Frog met daaronder URL’s uit je gewenste tracking tools. Kolom 2: Leeg naast de Screaming Frog URL’s metrics naast de URL’s uit je tracking tools. Geef vervolgens de kolom waarin je metrics staan de naam van je metric.

4. Voeg je data samen

Sorteer URL kolom van A-Z zodat elke URL uit Screaming Frog boven dezelfde URL uit je andere tool staat. Verzamel daarna alle informatie die je hebt over elke URL op dezelfde rij. Je sleept je metrics naar de lege cellen in de juiste kolom op dezelfde lijn van je Screaming Frog informatie. Als je klaar bent staat elke URL 1 keer in je lijst met alle relevante data op dezelfde lijn.

5. Categoriseer je content

Categoriseer je content in een aparte kolom aan de hand van je doelstellingen en data. Zo krijg je een overzicht van welke ingrepen je op welke pagina wil uitvoeren. Maak onderscheid in welke pagina’s je verder wilt optimaliseren, welke pagina’s je wilt samenvoegen en welke pagina’s je wilt redirecten. Geef elke pagina ook een hoog, medium of laag prioriteit mee.

6. Stel een workflow op

Je inventaris is tot slot ook een bijzondere efficiënte manier om het overzicht van je traject te bewaren. Updates zoals nieuwe URL’s, gebruikte keywords en meer voeg je gemakkelijk in aparte kolommen toe, zodat je tijdens en na de optimalisatie van je website je ingrepen gemakkelijk kan checken. In de overzichts file staat:

  • Status: in voorbereiding, wachtend op feedback, gepubliceerd
  • Datum van de publicatie
  • URL zowel de oude als de nieuwe waar naar toe geredirect is
  • Primair keyword
  • Secundaire keywords

Zo hou je gemakkelijk bij hoe je content er nu uitziet, welke pagina’s je achteraf kunt verrijken op basis van nieuwe zoektrends en welke nieuwe content je nodig hebt. Je blijft je content versterken en verkleint de kans dat je content dubbel schrijft. Zo bespaar je heel wat tijd, werk, budget en krijg je betere prestaties.

Veel gestelde vragen over de content audit

Waarom is een content audit belangrijk?

Een content audit geeft je een overzicht van al je bestaande content. Dit omvat blogposts, artikelen, afbeeldingen, video’s en andere vormen van content. Hierdoor kun je beter begrijpen wat je al hebt en welke boodschappen je hebt gecommuniceerd. Daarnaast helpt een content audit je bij het evalueren van de kwaliteit van je content. Een content audit helpt ook om de prestaties van je content in zoekmachines te analyseren. Tot slot helpt een content audit bij het waarborgen van consistentie in merkstemming en boodschappen. Het kan ook efficiëntie bevorderen door dubbele of overlappende content te verminderen en workflows te optimaliseren.

Uit welke stappen bestaat een content audit?

Een content audit bestaat uit de volgende 12 stappen: 1. Doelstellingen en Scope bepalen, 2. Inventarisatie van Content, 3. Contentattributen verzamelen zoals metadata, 4. Content Kwaliteitsbeoordeling, 5. Prestatieanalyse, 6. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) Audit, 7. Content Gap Analyse, 8. Concurrentieanalyse (optioneel), 9. Gebruikersfeedback verzamelen (optioneel), 10. Rapportage en Aanbevelingen, 11. Implementatie van Aanbevelingen, 12. Monitoring en Onderhoud:

Interessante blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een ervaren content marketeer met meer dan 20 jaar ervaring en een SEO specialist in Den Haag. Tevens is hij eigenaar van Connect your World een SEO bureau in Den Haag. Connect your World voert SEO projecten uit door heel Nederland. Wij werken bijvoorbeeld als SEO specialist in Amsterdam, Rotterdam, maar ook als SEO specialist in Almere, Amersfoort en Zoetermeer.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.