• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO Audit Checklist

SEO Audit Checklist

SEO Audit de basis voor een SEO project

Een SEO Audit Checklist is het belangrijkste document om van start te gaan met een SEO scan van uw website. Om goed van start te gaan beginnen we met een 0 meting. Het voordeel van Online Marketing is, dat heel goed meetbaar is welke vorderingen we maken in ons SEO project. Een verbetering van de rankings in Google of een verhoging van het aantal bezoekers van uw website, het is allemaal meetbaar. De nu volgende punten zijn van belang voor het goed uitvoeren van een SEO Audit. Natuurlijk is er veel software beschikbaar om een SEO Audit uit te voeren. Maar je verzamelt ook een hoop informatie door goed naar een website te kijken. En daarbij is menselijke interpretatie van cruciaal belang. Met deze SEO Audit Checklist zet ik een paar aandachtspunten op een rij.

SEO Checklist

  1. Het evalueren van de domeinnaam
  2. Huidige staat / lay out van de website
  3. Site structuur
  4. Commentaren / Reviews
  5. Aanwezigheid op Social Media
  6. Is de website te vertrouwen?
  7. Bounce Rates and Time on Site
  8. Kwaliteit van de Content
  9. Juridische Pagina’s
  10. Linkbuilding profiel

1. Het evalueren van de domeinnaam

Een goede domeinnaam is het eerste waar je het verschil mee kan maken. Zit er bijvoorbeeld een relevant zoekwoord in je domeinnaam? Heeft je domein al enige autoriteit opgebouwd? Toch is het ook uitkijken, want een ‘exact match domain’ kan ook tegen je werken. Google kan namelijk denken dat als je domeinnaam heel precies omschrijft wat je aan het doen bent, je aan het spammen bent. En dan ben je qua rankings verder van huis. Als je domeinnaam vol zit met zoekwoorden, dan kan je niet veel meer doen, dan op zoek gaan naar een andere domeinnaam.

2. Huidige staat / lay out website

Controleer of de meest relevante content ‘above the fold’ staat en pas op voor sneakly links. Het menselijk brein is zo ingesteld, dat deze de meest belangrijke content / informatie bovenaan de pagina verwacht. Zorg ook dat je geen links neerzet op onverwachte plaatsen. Ga voor voorspelbaarheid, hoewel dat creatief gezien misschien niet altijd uitdagend is. Maar een website die aan de verwachting van zijn bezoekers voldoet scoort in de regel beter.

3. On page SEO basics

  • Staat er een zoekwoord in de titel tag, de url, de metadescriptie en de H1 tag.
  • Is het zoekwoord verspreid over de tekst en komt het voldoende voor.
  • Besteed aandacht aan de opbouw en structuur van een tekst en gebruik daarvoor H1 tm H6 koppen en alinea’s.
  • Variatie in zoekwoorden, maar overdrijf dit niet, want dat kan de leesbaarheid negatief beïnvloeden. Dat is vervolgens weer niet goed voor de SEO rankings.
  • Zoek uit of de afbeeldingen goed zijn geoptimaliseerd voor SEO.
  • Doe een check of je te maken heb met duplicate content.

4. SEO Site structuur

  • Is de navigatie van je website intuïtief?
  • Zijn alle pagina’s op je website een klik of twee klikken weg van je homepage? Zo niet, pas dit dan aan!
  • Heb je ‘site-wide’ links in de sidebar, header of footer? Voorkom teveel overlap.
  • Heb je een zoekbox? Google’s Custom Search is een stuk beter dan de WordPress default searchbox.
  • Heb je een goede interne linkstructuur? Dit is namelijk van groot belang voor Google als deze jouw website gaat crawlen.
  • Is de content op je website logisch georganiseerd in silo’s, categorieën of folders?
  • Gebruik je tags voor je content?

5. Commentaren en Reviews

  • Voorkom fake of spam commentaren en verwijder ze.
  • Heeft je website uberhaupt een plek waar bezoekers commmentaren of vragen kan achterlaten?
  • Staat er op jouw website een contactformulier?
  • Heeft je contactpagina op je website een Google Map aanduiding?
  • Zorg dat je commentaren handmatig goedkeurt of afkeurt.
  • Maak comments no follow.
  • Keur alleen commentaar goed als je duidelijk hebt dat de bezoeker je content gelezen heeft.

6. Social Media aanwezigheid

  • Zorg dat je bedrijf of organisatie op de meest relevante social media platformen zit zoals Facebook, LinkedIn, Twitter.
  • Verkoop je een digitaal product, maak dan gebruik van Instagram, Pinterest & Flickr om een soort van digitale etalage voor je klanten te maken.
  • Heeft je website social sharing buttons?
  • Er wordt veel naar afbeeldingen gezocht en deze kunnen bezoekers naar je website leiden.
  • Beter geen social media account, dan een slecht onderhouden social media account.
  • Focus en zorg voor een grote groep volgers van enige omvang, +- meer dan 1000.

Hoewel Social Media niet direct van invloed is op je SEO, is het indirect wel van invloed. Social Media leidt namelijk publiek naar jouw website en als dat publiek een tijdje op jouw website rondkijkt, wordt Google daar heel blij van. Daarom is Social Media aanwezigheid opgenomen in deze SEO Audit Checklist.

7. Is de website te vertrouwen?

  • Staat er een foto van de auteur van de content op je website?
  • Heeft de website een Over Ons pagina?
  • Is er een optie om een commentaar achter te laten? Wordt er op commentaren gereageerd?
  • Is de auteur van je website een autoriteit in zijn niche of industrie?
  • Wordt jouw website regelmatig geüpdatet?
  • Is de copyright symbool aangepast naar het correcte jaar?

8. Bounce rates & Tijd op website

  • Zijn de gemiddelde bounce rates hoog? Meer dan 50%?
  • Hoeveel tijd besteden bezoekers op jouw website?
  • Zijn je titels, metadescriptions interessant genoeg om de aandacht te trekken?

9. Juridische Pagina’s

  • Heeft de website een privacy pagina?
  • Heeft de website een disclaimer website?
  • Staan er gebruikersvoorwaarden op uw website?
  • Beschikt uw website over een Contact Pagina?
  • Heeft de site een Over Ons Pagina?
  • Staat er een e-mail beleid op uw website?
  • Staat uw KVK nummer op uw homepage?

10. Kwaliteit van de Content

  • Is de content van het niveau, dat mensen deze content willen bookmarken?
  • Ziet u uw content als goed genoeg om opgenomen te worden in een kwaliteits tijdschrift?
  • Delen mensen uw content met hun vrienden of hun eigen volgers?
  • Test uw content op duplicate content. Anderen kunnen uw teksten overnemen voor hun eigen website.
  • Leest al uw content natuurlijk of is de content volgestopt met zoekwoorden?
  • Schrijf geen zinnen om het bepaald aantal woorden voor een artikel te behalen.
  • Hebben twee of meerdere artikelen overlap, voeg ze dan samen tot een artikel.
  • Lees deze Content Marketing Checklist om meer ideeën op te doen over Content Marketing. Of lees dit artikel over hoe je een goede blog SEO vriendelijk schrijft.

11. SEO Linkbuilding profiel

  • Vermijd backlinks van spam websites
  • Gebruik voor de ankertekst je domeinnaam, merknaam of titel van een artikel.
  • Verwijder link van en naar laag kwalitatieve websites.
  • Zorg dat de links richting jouw website van een diversiteit aan IP adressen komt.
  • Doe alleen aan link exchange als daar een goede reden voor is. Overlap in onderwerp, branche etc..

Meer lezen over SEO

SEO checklists van Connect your World

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Op mijn Facebook of Twitter account vind u meer informatie over allerlei onderwerpen met betrekking tot SEO & Content Marketing. Heeft u een vraag over deze SEO checklist of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Een basis SEO Audit bied ik gratis aan. Dus wil je weten hoe jouw website ervoor staat , neem dan contact op.