• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO Audit Checklist

SEO Audit Checklist

SEO Audit, SEO bureau Den Haag, SEO specialist Den Haag
SEO check laten uitvoeren door Connect your World, Online marketeer inhuren

Checklist SEO Audit

Geschatte leestijd: 9 minuten

SEO Audit de basis voor een SEO project

Een SEO Audit Checklist is het belangrijkste document om van start te gaan met een SEO scan van uw website. Om goed van start te gaan beginnen we met een 0 meting. Het voordeel van Online Marketing is, dat heel goed meetbaar is welke vorderingen we maken in ons SEO project. Een verbetering van de rankings in Google of een verhoging van het aantal bezoekers van uw website, het is allemaal meetbaar. Natuurlijk is er veel software beschikbaar om een SEO Audit uit te voeren. Maar u verzamelt ook veel informatie door goed naar een website te kijken. En daarbij is menselijke interpretatie van cruciaal belang.

Wat is een SEO Audit?

Met een SEO Audit onderzoek je een website of webshop om te kijken of er verbeterpunten zijn, die een hogere ranking in de zoekmachines in de weg staan. Een veel gemaakte fout is bijvoorbeeld, dat afbeeldingen niet goed geoptimaliseerd worden. Dit is 1 van de redenen van een trage website.

Met deze SEO Audit Checklist zetten wij een paar aandachtspunten voor u op een rij.

SEO Audit, SEO checklist, SEO specialist Den Haag
SEO check, mail Connect your World via info@connectyourworld.nl

SEO Audit Checklist

  1. Check op Google penalty’s
  2. Het evalueren van de domeinnaam
  3. Huidige staat / lay out van de website
  4. On page SEO basis
  5. Site structuur
  6. Commentaren / Google Reviews
  7. Social Media aanwezigheid
  8. Is de website te vertrouwen?
  9. Bounce Rate and Time on Site
  10. Juridische pagina’s
  11. Kwaliteit van de Content
  12. SEO Linkbuilding profiel

1. Google penalty check

Het is van alle tijden, dat men probeert het Google algoritme te manipuleren. Google wordt echter steeds slimmer (machine learning) en kan uw website met een straf opzadelen. Een Google penalty kan uw SEO rankings negatief beïnvloeden. Als dit het geval is, dan is het belangrijk om een plan te maken en de probleem issues zo snel mogelijk op te lossen. In Google Search Console kunt u een manual actions report bekijken of uw website daadwerkelijk een straf heeft.

2. Domeinnaam evalueren

Een goede domeinnaam is het eerste waar u het verschil mee kunt maken. Zit er bijvoorbeeld een relevant zoekwoord in uw domeinnaam? Heeft uw domein al enige autoriteit opgebouwd? Toch is het ook uitkijken, want een ‘exact match domain’ kan ook tegen u werken. Google kan namelijk denken, dat als uw domeinnaam heel precies omschrijft wat u aan het doen bent, u aan het spammen bent. En dan bent u qua rankings verder van huis. Als uw domeinnaam vol zit met zoekwoorden, dan kunt u niet veel meer doen, dan op zoek gaan naar een andere domeinnaam.

2.1 Controleer het uiterlijk van het domein in de SERP

De volgende stap is om in Google naar uw merknaam te zoeken en de resultaten te bekijken. Zo ziet het eruit als ik op Google naar ‘Connect your World’ zoek:

SEO Audit, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag

Zaken om te checken:

  • Komt uw homepage als eerste naar voren in de resultaten?
  • Geeft Google sitelinks weer bij uw vermelding?
  • Zijn de beschrijvingen onder uw startpagina en andere pagina’s correct?
  • Geeft Google een vermelding in de kennisgrafiek (Google Mijn Bedrijf vermelding) weer in het rechterpaneel voor uw merk?
  • Kloppen de naam en andere informatie op uw Google Mijn Bedrijf pagina?
  • Zijn de overige pagina’s op de eerste pagina met Google resultaten relevant voor uw merk?

3. Huidige staat – UX-design website

Controleer of de meest relevante content ‘above the fold’ staat en pas op voor sneakly links. Het menselijk brein is zo ingesteld, dat deze de meest belangrijke content / informatie bovenaan de pagina verwacht. Zorg ook, dat u geen links neerzet op onverwachte plaatsen. Ga voor voorspelbaarheid, hoewel dat creatief gezien wellicht niet altijd uitdagend is. Maar een website die aan de verwachting van zijn bezoekers voldoet scoort in de regel beter.

4. On Page SEO

  • Staat er een zoekwoord in de titel tag, de url, de metadescriptie en de H1 tag.
  • Is het zoekwoord verspreid over de tekst en komt het voldoende voor.
  • Besteed aandacht aan de opbouw en structuur van een tekst en gebruik daarvoor H1 tm H6 koppen en alinea’s.
  • Variatie in zoekwoorden, maar overdrijf dit niet, want dat kan de leesbaarheid negatief beïnvloeden. Dat is vervolgens weer niet goed voor de SEO rankings.
  • Zoek uit of de afbeeldingen goed zijn geoptimaliseerd voor SEO.
  • Doe een check of u te maken heb met duplicated content.

5. SEO sitestructuur

  • Is de navigatie van uw website intuïtief?
  • Zijn alle pagina’s op uw website een klik of twee klikken weg van uw homepage? Zo niet, pas dit dan aan!
  • Heeft u ‘site-wide’ links in de sidebar, header of footer? Voorkom teveel overlap.
  • Heeft uw website een zoekbox? Google’s Custom Search is een stuk beter dan de WordPress default searchbox.
  • Heeft u een goede interne linkstructuur? Dit is namelijk van groot belang voor Google als deze uw website gaat crawlen.
  • Is de content op uw website logisch georganiseerd in silo’s, categorieën of folders?
  • Gebruikt u tags voor uw content?

6. Commentaren & Google Reviews

  • Voorkom fake of spam commentaren en verwijder ze.
  • Heeft uw website überhaupt een plek waar bezoekers commentaren of vragen kunnen achterlaten?
  • Staat er op uw website een contactformulier?
  • Heeft uw contactpagina op uw website een Google Map aanduiding?
  • Zorg dat uw commentaren handmatig goedkeurt of afkeurt.
  • Maak comments no follow.
  • Keur alleen commentaar goed als u duidelijk heeft, dat de bezoeker uw content gelezen heeft.
SEO Audit, social media Den Haag

7. Sociale media aanwezigheid

  • Zorg dat uw bedrijf of organisatie op de meest relevante sociale media platformen zit zoals Facebook, LinkedIn, Twitter.
  • Verkoopt u een digitaal product, maak dan gebruik van Instagram, Pinterest & Flickr om een soort van digitale etalage voor uw klanten te maken.
  • Heeft uw website social sharing buttons?
  • Er wordt veel naar afbeeldingen gezocht en deze kunnen bezoekers naar uw website leiden.
  • Beter geen sociale media account, dan een slecht onderhouden sociale media account.
  • Focus en zorg voor een grote groep volgers van enige omvang, +- meer dan 1000.

Hoewel Sociale Media niet direct van invloed is op uw SEO, is het indirect wel van invloed. Social Media Marketing leidt namelijk publiek naar uw website en als dat publiek een tijdje op uw website rondkijkt, wordt Google daar heel blij van. Daarom is Sociale Media aanwezigheid opgenomen in deze SEO Audit Checklist.

8. Is de website te vertrouwen?

  • Staat er een foto van de auteur van de content op uw website?
  • Heeft de website een Over Ons pagina?
  • Is er een optie om een commentaar achter te laten? Wordt er op commentaren gereageerd?
  • Is de auteur van uw website een autoriteit in zijn niche of industrie?
  • Wordt uw website regelmatig geüpdatet?
  • Is de copyright symbool aangepast naar het correcte jaar?

9. Bounce rate & Time on site

  • Zijn de gemiddelde bounce rates hoog? Meer dan 50%?
  • Hoeveel tijd besteden bezoekers op uw website?
  • Zijn uw titels, meta descriptions interessant genoeg om de aandacht te trekken?

10. Juridische pagina’s

  • Heeft de website een privacy pagina?
  • Heeft de website een disclaimer website?
  • Staan er gebruikersvoorwaarden op uw website?
  • Beschikt uw website over een Contact Pagina?
  • Heeft de site een Over Ons Pagina?
  • Staat er een e-mail beleid op uw website?
  • Staat uw KVK nummer op uw homepage?

11. Content kwaliteit

  • Is de SEO content van het niveau, dat mensen deze content willen bookmarken?
  • Ziet u uw content als goed genoeg om opgenomen te worden in een kwaliteits tijdschrift?
  • Delen mensen uw content met hun vrienden of hun eigen volgers?
  • Test uw content op duplicated content. Anderen kunnen uw teksten overnemen voor hun eigen website.
  • Leest al uw content natuurlijk of is de content volgestopt met zoekwoorden?
  • Schrijf geen zinnen om het bepaald aantal woorden voor een artikel te behalen.
  • Hebben twee of meerdere artikelen overlap, voeg ze dan samen tot een artikel.
  • Lees deze Content Marketing Checklist om meer ideeën op te doen over Content Marketing. Of lees dit artikel over hoe u een goede blog SEO vriendelijk schrijft.
Linkbuilding Den Haag, Linkbuilding uitbesteden, SEO AUdit
Linkbuilding in SEO is super belangrijk. Mail info@connectyourworld.nl

12. SEO Linkbuilding profiel

  • Vermijd backlinks van spam websites
  • Gebruik voor de ankertekst de domeinnaam, merknaam of titel van een artikel.
  • Verwijder link van en naar laag kwalitatieve websites.
  • Zorg, dat de links richting uw website van een diversiteit aan IP adressen komt.
  • Doe alleen aan link exchange als daar een goede reden voor is. Overlap in onderwerp, branche etc..
  • Hier leest u meer als u uw linkbuilding activiteiten wilt uitbesteden.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO checklists Connect your World

Op deze website vindt u meerdere checklists voor SEO en aanverwante disciplines om zelf al een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. Kijk ook even welke SEO en Content Marketing diensten wij aanbieden! Ook onze lijst met de beste gratis SEO tools is de moeite van het bezoeken van waard.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau uit Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten succesvol afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk en Delft. Op mijn Facebook of Twitter account vind u meer informatie over allerlei onderwerpen met betrekking tot SEO & Content Marketing. Heeft u een vraag over deze SEO checklist of wilt u ons inhuren als (lokale) SEO specialist? Surf naar Onze Contactpagina en bel of mail ons. Een basis SEO Audit bieden wij gratis aan. Dus wilt u weten hoe uw website ervoor staat, neem dan contact op.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.