• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Yoast SEO Plugin – Focus Keyphrase

Yoast SEO Plugin – Focus Keyphrase

Focus keyphrase, SEO Den Haag

Focus keyphrase

Voordat je start met het schrijven van webteksten is het natuurlijk van belang om te weten, waarover je wilt gaan schrijven. Er is echter nog iets anders wat vandaag de dag bijzonder belangrijk is. Je moet namelijk weten welke woorden je doelgroep gebruikt als ze op zoek zijn naar het onderwerp (focus keyphrase) waarover je wilt schrijven. Als je wilt gaan ranken op een specifieke zoekterm, moet je namelijk wel je SEO optimalisatie toepassen op en de zoekterm verwerken in je webteksten. Die zoekterm noemen we de focus keyphrase.

Wat is een focus keyphrase?

Een focus keyphrase is het zoekwoord waarvoor je wilt dat je pagina rankt in de zoekresultaten van de zoekresultaten.

Focus keyphrase voorbeeld

Stel je voor je hebt een website over gevulde koeken en je wilt een lang artikel schrijven over de geschiedenis van gevulde koeken. Dan zou de focus keyphrase ‘gevulde koeken’ kunnen zijn, maar ook een groep woorden zoals ‘de geschiedenis van gevulde koeken’. Je kunt dan je webtekst optimaliseren voor die focus keyphrase. Dit betekent, dat je die focus keyphrase op bepaalde belangrijke plekken in je webtekst verwerkt., zodat zoekmachines zoals Google weten, waar je webtekst over gaat.

Het belang van een goede focus keyphrase

Als je wilt dat je webpagina rankt voor een specifiek zoekwoord, dan is het belangrijk, dat je die webpagina optimaliseert voor die zoekterm. Wat nog belangrijker is, is dat jouw doelgroep die zoekterm ook daadwerkelijk gebruikt. Als ze dat namelijk niet doen, en ze gebruiken bijvoorbeeld een ander zoekwoord, dan zou je een heleboel werk voor niets kunnen doen. Laten we nog een blik werpen op de gevulde koeken website. Stel je voor dat je een pagina hebt waarop je het recept voor een heerlijke ambachtelijke gevulde koek hebt beschreven. Je hebt die pagina geoptimaliseerd voor de focus keyphrase ‘ambachtelijke gevulde koek’. Er komen echter nauwelijks bezoekers op je webpagina? Wat gaat er precies mis? Na wat onderzoek blijkt, dat je doelgroep het woord ambachtelijk vaak niet kent en daar niet gebruikt. Zij blijken de woorden ‘zelfgemaakte gevulde koeken’ te gebruiken.

De beste focus zoekwoorden kiezen

Hoe zorg je ervoor, dat je de juiste focus keyphrase kiest? Daarvoor moet je onderzoek doen. We noemen dit soort onderzoek ook wel een zoekwoordenonderzoek. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is om een lijst met zoekwoorden waarvoor je wilt ranken samen te stellen. Bij een zoekwoord onderzoek moet je met twee zaken rekening houden:

Je publiek

Het is belangrijk om na te gaan welke woorden je publiek gebruikt en naar welke termen zij zoeken. Probeer je te verplaatsen in je publiek alsof jij een van hen was. Welke woorden zou jij dan gebruiken om te zoeken naar Google? Ga bijvoorbeeld eens met je doelgroep in gesprek over het onderwerp van je webtekst of blog. Let daarbij goed op welke woorden zij gebruiken.

Je concurrentie

Vervolgens is het ook belangrijk om er op te letten, dat er niet teveel concurrentie is voor de keyphrases, die je voor jezelf kiest. Het wordt anders namelijk om een positie bovenaan in Google te bereiken. Om dit uit te zoeken kan je bijvoorbeeld zelf eens Googelen naar de focus keyphrase, waar je aan zit te denken voor jouw webpagina of blog post. Kijk dan naar de zoekresultaten. Gaat het stuk wat je wilt gaan schrijven zich voldoende onderscheiden van de andere zoekresultaten? Heeft jouw website genoeg domein autoriteit om een goede posities bovenaan Google te bereiken tussen de websites, die op dit moment voor deze term ranken?

Gebruik een focus keyphrase maar 1X

Als je eenmaal een geschikte focus keyphrase hebt gevonden, is het belangrijk, dat je deze slechts een keer gebruikt. Je wilt namelijk niet concurreren met je eigen content voor een positie in de zoekresultaten. Als je twee blogs voor dezelfde focus keyphrase optimaliseert, dan wil je bereiken, dat beide blogs voor die zoekterm in Google verschijnen. Je vertelt dan Google in feite, dat beide blogs geschikt zijn voor gebruikers, die zoeken naar deze focus keyphrase. Dat kan op zich, maar dat is eigenlijk alleen een goed idee, als je een grote site hebt met veel autoriteit. Over het algemeen is het beter om ervoor te zorgen, dat je een super goede blog schrijft voor een bepaalde focus keyphrase en dat je daarmee probeert te ranken.

Dat wil trouwens niet zeggen, dat je geen meerdere blogs kunt hebben voor het zelfde onderwerp. Je kan bijvoorbeeld naar de geschiedenis kijken van een product, maar ook naar de toekomst van dit zelfde product.

Verschillende focus zoekwoorden

Er zijn 3 verschillende focus zoekwoorden:

1. Head keyphrase

De meeste webstes zijn gefocust op een of enkele hoofdonderwerpen. Die hoofdonderwerpen zijn de head keyphrases. Het hoofdonderwerp van je blog of website is waarschijnlijk je head keyphrase. Je wilt graag, dat mensen jouw website vinden als ze dat woord googelen.

2. Midtail keyphrase

Zoals eerder beschreven kan je niet al jouw webpagina’s of blogs optimaliseren voor dezelfde term. Zelfs niet als je blog posts over hetzelfde onderwerp gaan. Dan concurreer je namelijk met je eigen blog posts en pagina’s in de zoekresultaten van Google en Bing. Daarom bestaat de mogelijkheid om keyphrases wat specifieker te maken. Als je een food blog hebt over Grieks eten, is je focus keyphrase waarschijnlijk Grieks eten. Maar je zou over allerlei verwante onderwerpen kunnen schrijven zoals Griekse salade, Grieks vlees of Griekse taart. Dat zouden dan de midtailkeyphrases van je website of blog kunnen zijn. Midtail keyphrases zijn specifiekere zoekwoorden die zijn afgeleid van de Head keyphrase.

Longtail keyphrases

Keyphrases kunnen nog gedetailleerder zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen schrijven over zelfgemaakte Griekse salade. Dan spreken we over longtail keyphrases. Deze keyphrases zijn nog meer specifiek dan de midtail keyphrases en komen nog minder vaak voor. Ze zijn vaak gericht op een niche (een specifiek onderdeel van je publiek of markt. Voor kleinere websites en ook bij grotere websites met veel concurrentie kunnen longtailkeyphrases wel 6 tot en met 7 woorden bevatten.

Minder specifiek, betekent meer concurrentie

Voor een algemene zoekterm zoals Grieks eten zullen veel websites proberen te ranken. Er is namelijk veel concurrentie voor deze zoekterm. Aan de andere kant, voor een zoekterm als zelfgemaakte Griekse Taramat salade zal de concurrentie een stuk lager zijn.

De vuistregel is hoe langer en specifieker jouw keyphrases zijn, hoe minder de concurrentie zal zijn voor deze zoektermen en hoe gemakkelijker je bovenaan bij Google komt.

Het is heel belangrijk om onderscheid aan te brengen tussen head, midtail en longtail keyphrases in je eigen lijst met zoektermen waar je voor wilt ranken. Zo kun je achterhalen voor welke algemene head keyphrases je wilt proberen te ranken en welke specifiekere mid en longtail keyphrases daar goed bij passen. Over het algemeen kun je als je net begint met je website het beste beginnen met proberen te ranken voor wat langere keyphrases. Als dat gelukt is, kan je content gaan schrijven voor wat minder specifieke keyphrases. Uiteindelijk als je website voldoende autoriteit heeft opgebouwd en je content goed genoeg is, zul je ook ook voor je focus head keyphrases goed gaan ranken.

De focus keyphrase in Yoast

Heb je inmiddels de focus keyphrase voor jouw webpagina bepaald? Dan is het belangrijk, dat je deze bovenaan invult. Als je dat gedaan hebt, zal de Yoast SEO plugin je content analyseren. De plugin kijkt bijvoorbeeld of je de focus keyphrase vaak genoeg hebt gebruikt en of de focus keyphrase op de juiste plaatsen terug te vinden is. De resultaten hiervan vind je onder het kopje SEO analyse

Andere blogs van Connect your World

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO specialist en content marketeer. Neem contact op als u meer wilt weten over focus zoekwoorden. Connect your World heeft inmiddels vele SEO projecten gedaan in:

SEO checklist en SEO tools

Op deze website vindt u tal van SEO checklists en een overzicht van gratis SEO tools. Hiermee kunt u alvast zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website.

SEO uitbesteden

Het blijft natuurlijk ook altijd mogelijk om uw SEO te laten doen.

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.