• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Wat zijn SEO teksten nu precies?

Wat zijn SEO teksten nu precies?

wat zijn SEO teksten, SEO specialist Den Haag
wat zijn SEO teksten, SEO specialist Den Haag

Wat zijn SEO teksten is naast de vraag ‘hoe kom ik bovenaan in Google?’ een van de meest gestelde vragen, die ik moet beantwoorden. Een belangrijk element van on page SEO zijn namelijk content of wel SEO teksten. Kort gezegd, door het creëren en optimaliseren van goede SEO teksten, verhoogt u de kans om goed te scoren in zoekmachines zoals Google. Het aantrekken van extra zoekmachineverkeer is een eerste belangrijk stap om online uw omzet en winst aanzienlijk te vergroten.

In deze blog leert u wat SEO content of SEO teksten zijn en hoe u uw content voor zoekmachines en gebruikers kunt optimaliseren voor SEO.

  • Wat is SEO content
  • Welke soorten SEO-content zijn er?
  • Hoe u uw content kunt optimaliseren voor SEO
  • Wat is uw SEO-contentstrategie?
  • Conclusie

Wat is SEO content?

Om te begrijpen wat we bedoelen met SEO content, moet u eerst helder voor ogen hebben wat het hoofddoel van SEO is, welke soorten content er zijn en wat content optimalisatie is.

Wat is SEO?

Zoekmachineoptimalisatie of SEO optimalisatie is het proces van het optimaliseren van uw website om de grootst mogelijke zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing te bereiken .

Het SEO proces omvat een aantal stappen, die gewoonlijk zijn gegroepeerd in de volgende: technische SEO, on-page SEO en off-page SEO.

SEO content of nieuwe SEO teksten schrijven, maakt deel uit van On-Page SEO. Hier volgt een overzicht van het on-page SEO proces waarin de rol van SEO teksten wordt benadrukt.

Zoals u kunt zien, begint on-page SEO met het optimaliseren van de paginatitel en h1-kop. Daarin draait het allemaal om de content, die op de pagina wordt gevonden. Uw algemene doel met SEO content is om SEO vriendelijke content te schrijven. Op deze manier begrijpen zoekmachines de SEO vriendelijke teksten. Tegelijkertijd is het net zo belangrijk om de intentie van de gebruikers te bevredigen en ze tevreden te houden.

Welke soorten SEO content zijn er?

Voordat we ingaan op hoe u uw teksten kunt optimaliseren voor SEO, kijken we eerst naar wat we bedoelen met content. Content kan verschillende vormen hebben. Het kunnen teksten, afbeeldingen, video’s, audio, infographics of een combinatie hiervan zijn.

Over het algemeen zijn de verschillende soorten content:

  • Blogberichten: het meest gebruikte formaat. Het kan een combinatie zijn van tekst, afbeeldingen en video. Dit kunnen nieuwsartikelen, lijsten, handleidingen, persberichten of algemene informatie zijn.
  • Statische pagina’s: Content of SEO teksten gevonden op statische pagina’s van uw website, zoals ‘Over ons’
  • Productpagina’s: pagina’s waarop specifieke producten of services worden gepromoot.
  • Landingspagina’s: pagina’s die specifiek zijn ontworpen om te worden gebruikt in Google Ads of PPC-campagnes of als de eerste pagina die gebruikers zien wanneer ze uw website bezoeken.

Hoe u uw content kunt optimaliseren voor SEO

Ongeacht het format zijn er enkele richtlijnen die u elke keer dat u content of teksten op uw website publiceert, kunt volgen om ervoor te zorgen dat deze geoptimaliseerd zijn voor SEO.

1. Content optimalisatie begint met zoekwoordonderzoek

wat zijn SEO teksten
wat zijn SEO teksten

Voordat u uw handen vuil maakt en over uw introductie gaat nadenken, moet u eerst uw huiswerk doen en starten met een zoekwoordenonderzoek.

Weten welke zoekwoorden door gebruikers in het zoekvak worden getypt, kan twee hoofddoelen hebben:

  • U weet wat voor soort content u moet maken om gebruikers blij te maken
  • Daarnaast weet u hoe u uw content kunt optimaliseren en uw kansen om opgemerkt te worden door zoekmachines kunt vergroten. Op de lange termijn betekent dit hogere SEO rankings en verkeer.

Het resultaat van uw zoekwoordonderzoek kan uit drie dingen bestaan:

  • Besluit over wat het belangrijkste zoekwoord is, dat u target
  • Een reeks longtail keywords, die betrekking hebben op uw hoofdzoekwoord.
  • Een set LSI-gerelateerde zoekwoorden gerelateerd aan uw hoofdzoekwoord (meer hierover hieronder)

U gebruikt deze als onderdeel van het SEO-proces voor content. Om specifieker te zijn:

Uw doelzoekwoord moet worden opgenomen in uw URL , paginatitel en h1-kop. ‘Longtail zoekwoorden’ kunnen in uw sub-koppen worden opgenomen. Andere gerelateerde trefwoorden (LSI) kunnen worden opgenomen in uw subkoppen en SEO teksten.

2. Gebruik zoekwoorden in de titel, kop en hoofdtekst van uw content

Gebruik uw hoofd zoekwoord boven de vouw

Iedereen weet, dat uw hoofd zoekwoord in uw titel en h1-kop moet voorkomen, maar wat net zo belangrijk is, is om uw trefwoord een of twee keer te vermelden in de eerste paar alinea’s. Er is een vuistregel, dat de belangrijke content van een pagina de content is die bovenaan de pagina staat. Dus zorg ervoor, dat u binnen die content spiders van zoekmachines meer aanwijzingen geeft over wat de rest van uw content precies bevat.

Gebruik longtail keywords voor subkoppen

Als u zich op een specifiek zoekwoord richt, herhaalt u dat niet steeds maar weer, maar gebruikt u varianten van dat zoekwoord in uw SEO teksten. Een goede manier om dit te doen, is door longtail keywords te achterhalen, die gerelateerd zijn aan uw hoofd zoekwoord en deze in uw sub koppen te gebruiken. Begin met het typen van uw hoofd zoekwoord in het zoekvak van Google en let op de verschillende suggesties. Dit zijn geweldige sleutelwoorden om in uw sub koppen en content op te nemen. Een andere manier om gerelateerde zoekwoorden te achterhalen, is door te zoeken naar het hoofd zoekwoord in Google en te zoeken naar het gedeelte ‘Mensen vragen ook’.

Gebruik LSI-trefwoorden in uw SEO teksten

LSI staat voor Latent Semantic Index en in eenvoudige bewoordingen zijn dit woordzinnen die dezelfde betekenis hebben als uw hoofdzoekwoord.

Waarom zijn LSI-zoekwoorden belangrijk? Met de introductie van Rank Brain (de machine learning-technologie van Google, die wordt gebruikt als onderdeel van het rangschikkingsalgoritme), probeert Google de bredere betekenis van zoekwoorden te begrijpen en hiermee wordt rekening gehouden in ranglijsten.

Hoe vind je LSI-trefwoorden?

De eenvoudigere manier is om in Google naar uw hoofdzoekwoord te zoeken en de sectie “gerelateerde zoekopdrachten” te bekijken.

Gebruik altijd tekst om uw niet-tekstuele content te begeleiden

Zoekmachines kunnen SEO teksten beter begrijpen dan elk ander type content. Dus maak hun leven gemakkelijker door teksten op uw pagina te hebben, zelfs als u andere soorten content promoot.

Stel, dat u een leuke infographic over een onderwerp hebt gemaakt en deze op uw blog wilt publiceren. Voeg niet alleen de infographic toe en klik op publiceren. Probeer tekst op de pagina te hebben, waarin wordt uitgelegd waar de infographic over gaat.

U kunt hetzelfde concept volgen bij het publiceren van afbeeldingen, video’s of audio. Als u bijvoorbeeld een podcast uitvoert, kunt u de beschrijving van de podcast en zelfs een teksttranscriptie hebben, zodat zowel gebruikers als zoekmachines een beter begrip krijgen van waar de audio over gaat.

4. Bevredig de intentie van de gebruiker en maak het vanaf het begin duidelijk

Voordat u SEO content op uw website publiceert, moet u de intentie van de gebruiker begrijpen. Met andere woorden, welk type content gebruikers willen zien voor een bepaalde zoekopdracht.

De eenvoudigste manier om dit te doen, is door te profiteren van Google, omdat zij uitstekend werk hebben verricht door te begrijpen wat gebruikers leuk vinden voor verschillende zoekopdrachten.

Hier zijn de te volgen stappen:

Stel dat u een artikel schrijft over ‘wat is off-page SEO’. De eerste stap is om op Google naar deze term te zoeken en te zoeken naar het featured snippet en de metabeschrijvingen van de eerste 10 resultaten.

U zult merken, dat Google een direct antwoord probeert te geven op de vraag “Wat is off-page SEO” in zowel het featured snippet als in de beschrijving van elk fragment. Dit patroon vertelt ons, dat als u hoog wilt scoren voor deze term, u een direct antwoord op die vraag moet geven. Met andere woorden, de bedoeling van de gebruiker voor de specifieke zoekopdracht is om een ​​definitie te lezen van wat we bedoelen met ‘off-page SEO’.

Wat moet je hiervan leren?

Voor zoekopdrachten die betrekking hebben op vragen, how-to’s of lijsten, probeer het antwoord bovenaan uw pagina te geven. U kunt meer details in het bericht geven en niet andersom. Geef eerst het antwoord, voldoe aan de oorspronkelijke bedoeling van de gebruiker en vouw vervolgens uw artikel uit om meer informatie te geven.

5. Schrijf lange SEO teksten

Er zijn een aantal onderzoeken, die aantonen dat lange content of berichten beter presteert in zoekmachines en sociale medianetwerken. Hoewel dit waar is, betekent dit niet, dat u duizenden woorden moet schrijven om een ​​woordlimiet te bereiken. De kwaliteit van de content is altijd belangrijker dan kwantiteit. Als wat u schrijft goed is en shares en links aantrekt, kan het hoog scoren in Google, zelfs als er andere berichten zijn die langer zijn. Connect your World geeft er de voorkeur aan om lange SEO te publiceren, omdat dit zinvol is voor SEO-artikelen. 

6. Optimaliseer lange content

Een leuke tip voor het optimaliseren van lange artikelen is om een ​​inhoudsopgave bovenaan het bericht te gebruiken om gebruikers te helpen door de teksten te navigeren. Naast het vergemakkelijken van de navigatie, vergroot u ook de kans dat sitelinks bij uw fragment in de zoekresultaten van Google verschijnen.

7. Voeg interne links toe naar andere gerelateerde teksten op uw website

Een ander element van content-SEO is interne links. Link binnen uw content naar andere pagina’s van uw website om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een bepaald onderwerp en zoekcrawlers nog een reden geven om meer pagina’s van uw website te indexeren. Interne links creëren wat ‘content relevantie’ wordt genoemd, iets dat Google helpt de betekenis van de content beter te begrijpen. Gebruik bij het toevoegen van interne links zinvolle ankertekst, zodat crawlers een goed idee kunnen krijgen van waar de gelinkte pagina over gaat.

8. Voeg externe links toe naar andere hoogwaardige websites

Naast het linken naar uw eigen artikelen, is het een goede gewoonte om te linken naar andere hoogwaardige websites of bronnen, op voorwaarde dat:

  • Ze gebruikers helpen meer over een onderwerp te lezen
  • U vertrouwt de website waarnaar u linkt
  • Je geen vergoeding vraagt of krijgt (dat is het verkopen van links en het is niet toegestaan)

Overdrijf het niet met externe links, maar wees niet bang om te linken wanneer het zinvol is.

9. Maak SEO teksten gemakkelijk te lezen

Maak uw content gemakkelijk leesbaar. Gooi niet zomaar tekst op een pagina, maar pas opmaakstijlen toe om het lezen gemakkelijker te maken, vooral voor gebruikers die graag lezen. Pas de volgende punten toe:

  • Korte alinea’s
  • Vet en cursief om delen van de content te markeren die ertoe doen
  • Lijsten om stappen te schetsen
  • Korte zinnen
  • Gebruik een lettertype, dat gemakkelijk leesbaar (en groot genoeg) is op alle apparaten
  • Voeg voldoende witte ruimte toe tussen uw alinea’s

10. Optimaliseer niet tekst elementen

Zoals hierboven vermeld, kan content vele vormen hebben en is het niet noodzakelijk tekst. Zorg ervoor, dat deze is geoptimaliseerd wanneer u andere niet-tekstelementen aan uw content toevoegt. De meest voorkomende zijn afbeeldingen en bij alle afbeeldingen in uw content geldt:

  • Zorg voor een vriendelijke bestandsnaam (bijv. seospecialist.jpg en niet 345seosPecialist.jpg)
  • Zorg voor een geschikte ALT-tekst
  • Voeg een regel tekst toe onder de afbeelding om te beschrijven waar de afbeelding over gaat.

11. Gebruik schema opmaak om uw SEO teksten voor zoekmachines te beschrijven

Naast het bovenstaande kunt u gebruik maken van gestructureerde gegevens om uw content op een begrijpelijke manier voor zoekmachines te beschrijven.

Er zijn een aantal schema’s die u kunt implementeren, afhankelijk van het type content dat u publiceert. Er zijn schema’s voor artikelen, video’s, podcasts, producten, recepten, recensies en meer. Gestructureerde data worden de afgelopen maanden steeds belangrijker en volgens Google is het blijvend.

12. Groepeer gerelateerde pagina’s samen in categorieën

Hoewel dit niet direct gerelateerd is aan content – SEO, is het goed voor uw algehele SEO. Google is bij het crawlen van een pagina vooral geïnteresseerd in de content die op die pagina wordt gevonden, maar houdt ook rekening met waar de pagina thuishoort. Met andere woorden, u moet categorieën maken en uw pagina’s groeperen en ervoor zorgen dat uw sitestructuur wordt weerspiegeld in uw menu en broodkruimels.

Volg deze eenvoudige regels:

  • Maak een aantal categorieën
  • Voeg artikelen toe aan categorieën
  • Optimaliseer uw categorieën
  • Voeg categorieën toe aan het hoofdmenu (U kunt ze onderwerpen noemen of wat u maar wilt)
  • Zorg ervoor dat gebruikers in uw broodkruimelmenu’s naar de bovenliggende categorie kunnen navigeren.

13. Geef gebruikers altijd een CTA of exitpunt

Elk stukje content, dat op uw website wordt gepubliceerd, moet een doel hebben. Met een doel bedoelen we “wat wilt u dat gebruikers doen nadat ze uw teksten hebben gelezen?” Wilt u meer e-mailabonnees krijgen? Zorg er dan voor dat u onder uw berichten een aanmeldingsvak hebt. Wilt u dat mensen uw producten en diensten kopen? Zorg er vervolgens voor, dat u in uw inhoud CTA (call-to-action) toevoegt om verkeer naar uw verkooppagina’s te leiden. Wilt u klikken op uw advertenties ontvangen? Zorg er vervolgens voor dat advertenties zichtbaar zijn terwijl gebruikers de content lezen. Wilt u dat gebruikers zich engageren en langer op uw website blijven? Voeg een sectie met gerelateerde artikelen toe onder het bericht. Wat uw doel ook is, het moet voor gebruikers duidelijk zijn wat de volgende stap is om hun reis voort te zetten.

Wat is uw SEO content strategie?

U moet de bovenstaande best practices volgen elke keer dat u nieuwe content of teksten publiceert. Tegelijkertijd moet u een inhoudsstrategie hebben.

Wat bedoelen we met contentstrategie? Om een ​​plan te hebben dat het volgende omvat:

  • Welk type content moet worden gepubliceerd
  • Welke zoekwoorden u wilt targeten
  • Wanneer moet je het publiceren?
  • Hoe het te promoten
  • Aan wie het te promoten (de doelgroep voor elk stuk content)

Bij het bespreken van SEO content is het belangrijk om te begrijpen dat het niet voldoende is om uw bestaande content te optimaliseren, maar dat u een manier moet hebben om regelmatig nieuwe content te produceren. De concurrentie is zwaar en als u uw concurrenten wilt bereiken of omzeilen, moet u een contentmarketing plan maken en dit zonder excuses volgen. Het consequent publiceren van SEO teksten van hoge kwaliteit is de beste manier om uw positie op Google te verbeteren. Het is ook bewezen dat bedrijven die regelmatig bloggen, meer leads krijgen dan bedrijven die dat niet doen.

Conclusie – wat zijn SEO teksten

Content & SEO teksten zijn een zeer belangrijk onderdeel van het SEO proces op de pagina. Uw algemene doel is om zowel gebruikers als zoekmachines de content te geven waarnaar ze op zoek zijn. Zoals Google zegt, weet wat uw lezers willen en geef het aan hen.

Het proces begint door erachter te komen waar gebruikers naar op zoek zijn en door content te maken die aan hun bedoeling voldoet. Voordat u op de publicatieknop drukt, moet u ervoor zorgen, dat uw belangrijkste zoekwoorden in het bovenste gedeelte van de pagina staan ​​en gerelateerde trefwoorden (inclusief LSI) in uw subkoppen en hoofdtekst.

Verfraai uw content of SEO teksten. Zorg ervoor, dat deze gemakkelijk te lezen en te navigeren zijn. Promoot deze vervolgens om voor de ogen van zoveel mogelijk mensen te komen. Maakt u zich geen zorgen als sommige van de bovenstaande concepten nu moeilijk te begrijpen zijn, naarmate u meer ervaring opdoet met SEO, wordt alles logischer.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u naast de vraag ‘Wat zijn SEO teksten’ nog andere vragen voor mij? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Neem dan contact met ons op.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.