• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Content marketing strategie opstellen

Content marketing strategie opstellen

Content Marketing Strategie, Contentmarketing, Content Marketing, SEO & Content Marketing

Content marketing strategie cruciaal voor SEO succes

Een Content Marketing Strategie is zeer belangrijk om hoger in Google te komen. Zonder relevante geoptimaliseerde content is er immers geen goede website. U zal dan ook niet bovenaan in Google komen. In 2023 heeft Google de helpful content update uitgerold, waardoor de focus nog meer kwam te liggen op behulpzame en relevante content. Een Contentmarketingstrategie is zoals gezegd een wezenlijk onderdeel van de SEO strategie. Uit vele onderzoeken blijkt, dat het opschrijven van uw content doelen helpt om deze doelen ook daadwerkelijk te bereiken. Reden genoeg om te kijken, hoe u een content marketing strategie kunt opstellen.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Tekst is altijd de basis van zoeken. Dus als u ervoor zorgt, dat de teksten rond de items van uw website beschrijvend zijn, zullen ze goed scoren in de zoekresultaten. (HubSpot , 2024) (Source: https://www.hubspot.com/marketing-statistics)

Wat is een Content marketing strategie?

In een Content marketing strategie beschrijft u op strategische wijze, hoe u de markt benadert met het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content. Het doel is om met deze SEO content een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Waarbij het ultieme doel is om deze doelgroep aan te zetten tot winstgevend klantgedrag door middel van engaging content.

Wat is content marketing?

Content Marketing behelst alle soorten marketing, waarbij voor de consument content of informatie wordt gemaakt en verspreid. Deze content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn.

Voorbeelden van ‘content’ zijn:

1. Nieuwsberichten
2. Blogs posts / SEO content
3. Casestudies
4. Handleidingen
5. Video’s
6. Infographics
7. Checklists

Wat is het 6 C model?

Het 6 C model heeft als doel overzicht te bieden. Met dit overzicht zorgt u ervoor, dat alle door uw bedrijf geproduceerde content effectief en efficiënt wordt ingezet. De onderdelen voor het 6 C model zijn: 1. Content creatie, 2. Channels, 3. Cross media, 4. Curatie, 5. Community en 6. Comfort.

content marketing strategie
In een contentmarketingstrategie zijn research, analyse en feedback onmisbare stappen. Huur een SEO specialist en Content marketing expert in.

SEO content – doelen

Het doel van deze content is in eerste instantie niet direct het verkopen van diensten en producten. Deze content voorziet consumenten van informatie of advies of men probeert vertrouwen of gezag op te bouwen. Een Contentstrategie is in de regel nauw verbonden met SEO optimalisatie. Daarom moeten copywriters bij het schrijven van content rekening houden met SEO technieken. SEO content schrijven is namelijk een kunst op zich. U moet namelijk rekening houden met SEO zoekmachineoptimalisatie, zonder, dat dit een negatieve impact heeft op de leesbaarheid van de tekst door uw mogelijke doelgroep.

Elke organisatie heeft een uniek DNA, dat bepaalde klanten aanspreekt en aantrekt

Content marketing strategie – voorbereiden

Elke organisatie heeft uniek DNA, dat bepaalde klanten aanspreekt en aantrekt. Om dat DNA te bepalen, is er onderzoek nodig. Het DNA gaat bijvoorbeeld om:

  • Beleving
  • Identiteit
  • Imago

De directie geeft bijvoorbeeld inzicht in het gewenste imago. Zij bepalen immers het beleid en geven daar handen en voeten aan. Desondanks zit het werkelijke imago in de organisatie zelf (bij de medewerkers). Dit wordt ook wel cultuur genoemd. De klant ervaart het werkelijke imago. Daarmee kunnen zij u inzichten geven over hun informatiebehoefte.


Spreek voor uw Content marketing strategie met de directie, medewerkers en klanten


Content marketing – Achterhaal het DNA van de onderneming

Om het DNA van een organisatie te achterhalen, spreekt u dus met de directie, de medewerkers en de klanten. Alleen zo kunt u een goed plan van aanpak maken voor uw Content marketing strategie. Het geeft u informatie om een ‘buyer- of customer journey‘ te maken en vervolgens de ‘persona’s’ te creëren.   


1. Content marketing strategie – Golden circle theorie

Alles begint met de ´Waarom´ vraag?, volgens de ‘Golden Circle theorie’ van Simon Sinek. Het hele idee achter het beginnen met ‘Waarom’ is, dat de emotionele band, die u opbouwt met uw klanten veel sterker en betekenisvoller is dan een relatie, die gebaseerd is op eigenschappen en voordelen. 

Golden Circle Simon Sinek

Het delen van emotionele waarden zorgt voor een sterkere emotionele verbinding, dan alleen feitelijk delen, wat uw product of dienst inhoudt. Rationele verkooppraatjes leveren in het gunstigste geval een paar herhalingsaankopen op. Een pitch die raakt, biedt namelijk meer kans op loyaliteit en duurzame relaties.

Content marketing strategie, Den Haag
The Golden Circle and brain illustration of Simon Sinek has 3 elements starting with Why question. Diagram vector presentation inform the origin of human performance or behavior of user target goal

Content strategie – maak keuzes

Met alleen het ‘Waarom’ is de cirkel nog niet rond. Met het ‘Hoe’ geeft u bijvoorbeeld uw kracht aan en onderscheidt u zich vervolgens van de concurrentie. Hier maakt u de keuzes en zoekt u bijvoorbeeld de balans tussen ‘tijd en geld’ en ‘relevantie en belang’. Moet u uw content verspreiden op alle sociale media netwerken van belang? Ik denk van niet, omdat namelijk niet elk netwerk past bij de doelstellingen, die geformuleerd zijn.

Ook door middel van een goed Zoekwoordenonderzoek kunt u bijvoorbeeld keuzes maken en tot een goed afgebakende Content marketing strategie komen.


2. Content marketing strategie B-Model: boeien en binden

Het B-model is het meest interessante Content Marketing Strategie model. Het op een rij zetten van de ‘B’s’ zegt bovendien al voldoende. 

  • Boeien
  • Binden
  • Beleving
  • Betrokkenheid
  • Bepalen en Beslissen
  • Bestellen

3. Content matrix

Een content matrix is een hulpmiddel, dat wordt gebruikt om de content van een bepaald project, zoals een website, marketingcampagne of trainingsprogramma, te organiseren en te structureren. Het helpt bij het plannen, creëren en beheren van content door de verschillende elementen te categoriseren en te visualiseren op een gestructureerde manier.

Typisch omvat een content matrix verschillende dimensies, zoals:

  1. Contenttypes: Dit kunnen bijvoorbeeld blogposts, video’s, afbeeldingen, infographics, whitepapers, enzovoort zijn.
  2. Onderwerpen: De onderwerpen of thema’s waarover de content gaat, bijvoorbeeld technologie, gezondheid, reizen, enzovoort.
  3. Doelgroep: De doelgroep die wordt bereikt met de content, zoals klanten, prospects, specifieke demografische groepen, enzovoort.
  4. Kanaal: De distributiekanalen waarop de content wordt verspreid, zoals sociale media, e-mailnieuwsbrieven, blogs, enzovoort.
  5. Status: De status van de content, zoals concept, in productie, gepubliceerd, enzovoort.

Door een content matrix te gebruiken, kunnen teams een holistisch overzicht krijgen van alle content, die wordt gecreëerd en ervoor zorgen dat deze consistent is, effectief is afgestemd op de doelgroep en optimaal wordt verspreid via relevante kanalen. Dit kan de efficiëntie verbeteren en de consistentie en kwaliteit van de content verhogen.


SEO content draait om balans

We leven namelijk in een wereld van ‘information overload’. Het boeien van de website bezoeker met goede content is dan ook extreem moeilijk, maar niet onmogelijk. Zoals eerder gezegd, is een grondig onderzoek daarvoor bijzonder belangrijk. Het boeien van de bezoekers is één van de voorwaarden om een bezoeker te binden. Dit is ook best lastig. Klanten stappen in vergelijking met vroeger steeds sneller over naar een andere leverancier of aanbieder.

Content Den Haag

Online marketingbureau Connect your World uit Den Haag zal nieuwe en bestaande klanten veel aandacht geven. Het begint wat ons betreft met net een stapje harder lopen voor een klant. Iets doen wat hij of zij niet verwacht en de verwachtingen managen, is essentieel voor de klantbeleving en betrokkenheid. En als vervolgens alles bij elkaar komt en klopt, gaat de bezoeker tot actie over. 

Content for marketing

Voor ‘snackable’ SEO content raadpleeg onder andere deze Content Marketing Checklist. Er is al veel geschreven over content marketing en er zijn diverse andere Content marketing strategie modellen zoals bijvoorbeeld de ‘Content Marketing Cycle’. Ook hierbij geldt weer, maak keuzes en maak vervolgens gebruik van de elementen van een strategie, die passen bij uw organisatie en uw werkwijze.

Bedrijfscultuur en bewustwording

Dat staat niet in mijn taakomschrijving. Daar is geen budget voor. Wie moet die content dan gaan schrijven? Allemaal redenen, die u misschien vaker hoort, als u zich bezig houdt met Content Marketing. Vaak beseffen beleidsbepalers niet hoeveel bezoekers de website van hun bedrijf of hun organisatie maandelijks trekt. Een middelgrote organisatie zit al snel op 10.000 bezoekers per maand. Grote organisaties en ondernemingen gaan bijvoorbeeld geregeld over de 100.000 bezoekers per maand heen. 

SEO content cruciaal bij online content marketing

Dus 100.000 bezoekers maken in een maand tijd kennis met uw organisatie of onderneming.100.000 mogelijke klanten! Wat voor kansen laat u liggen, als u deze bezoekers niet optimaal bedient via de website? U hebt namelijk alle mogelijkheden tot uw beschikking om een klant te binden en te boeien. Daarmee zorgt u voor een grotere beleving en betrokkenheid voor uw product of dienst. Bij een conversie van 1% hebben we het namelijk al over 1000 klanten.

Content marketing strategie, Den Haag

Content marketing strategie – stappenplan

Onderzoek van het DNA van uw organisatie of onderneming

Bedrijfscultuur en bewustwordingsproces van invloed

Het opzetten en uitrollen van een goede Content Marketing Strategie is hoe dan ook geen makkelijke klus. Afhankelijk van de bedrijfscultuur en het bewustwordingsproces zijn de stappen om tot een goede strategie te komen namelijk verschillend van aard en van lengte.

Content marketing strategie kan veel waarde toevoegen

Investeren in een Content Marketing Strategie kan zoals gezegd veel waarde toevoegen voor uw organisatie. Daarnaast heeft het veel impact op de SEO optimalisatie van uw website. U zal bijvoorbeeld nog beter gevonden worden en zichtbaar zijn, met als resultaat meer bezoekers en klanten voor uw onderneming of organisatie. U kunt Connect your World uit Den Haag ook inschakelen om een Contentstrategie voor uw bedrijf of organisatie op te stellen.

Content marketing blogs


Free SEO tools

  1. Er zijn veel gratis SEO tools. Profiteer daarvan!
  2. SEO site checkup met de beste SEO tools

Linkbuilding en SEO laten doen

Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is om die reden bij Connect your World in goede handen.


SEO specialist in Den Haag

Herman Geertsema is een SEO specialist freelancer en content marketeer uit Den Haag. Tevens is hij de eigenaar van Connect your World, een Content Marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert in Den Haag en heeft ook vele jaren ervaring in Content Marketing. Heeft u een vraag over een Contentmarketingstrategie? Of wilt u ons inhuren als Content Marketing expert of als SEO freelancer? Klik dan op de rode button.


Summary
Content Marketing Strategie onmisbaar
Article Name
Content Marketing Strategie onmisbaar
Description
De Content Marketing Strategie van SEO bureau Connect your World wordt in deze bijdrage uitgelegd.
Author
Publisher Name
SEO bureau Connect your World uit Den Haag
Publisher Logo
Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.