Een Content Marketing Strategie is zeer belangrijk om hoger in Google te komen. Zonder relevante geoptimaliseerde content is er immers geen goede website. U zal dan ook niet bovenaan in Google komen. Een Content Marketing Strategie is zoals gezegd een wezenlijk onderdeel van de SEO strategie. Uit vele onderzoeken blijkt, dat het opschrijven van uw content doelen helpt om deze doelen ook daadwerkelijk te bereiken.
Geschatte leestijd: 9 minuten
Tekst is altijd de basis van zoeken. Dus als u ervoor zorgt, dat de teksten rond de items van uw website beschrijvend zijn, zullen ze goed scoren in de zoekresultaten. (HubSpot , 2020) (Source: https://www.hubspot.com/marketing-statistics)
In een Content marketing strategie beschrijft u op strategische wijze, hoe u de markt benadert met het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content. Het doel is om met deze SEO content een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Waarbij het ultieme doel is om deze doelgroep aan te zetten tot winstgevend klantgedrag door middel van engaging content.
Content Marketing behelst alle soorten marketing, waarbij voor de consument content of informatie wordt gemaakt en verspreid. Deze content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn.
Voorbeelden van ‘content’ zijn:
1. Nieuwsberichten
2. Blogs / Artikelen
3. Casestudies
4. Handleidingen
5. Video’s
6. Infographics
7. Checklists
Het 6 C model heeft als doel overzicht te bieden. Met dit overzicht zorgt u ervoor, dat alle door uw bedrijf geproduceerde content effectief en efficiënt wordt ingezet. De onderdelen voor het 6 C model zijn: 1. Content creatie, 2. Channels, 3. Cross media, 4. Curatie, 5. Community en 6. Comfort.
Het doel van deze content is in eerste instantie niet direct het verkopen van diensten en producten. Deze content voorziet consumenten namelijk van informatie of advies of men probeert vertrouwen of gezag op te bouwen. Een Contentstrategie is in de regel nauw verbonden met SEO optimalisatie. Daarom moeten copywriters bij het schrijven van content rekening houden met SEO technieken. SEO webteksten schrijven is namelijk een kunst op zich. U moet namelijk rekening houden met SEO zoekmachineoptimalisatie, zonder, dat dit een negatieve impact heeft op de leesbaarheid van de tekst door uw mogelijke doelgroep.
Elke organisatie heeft een uniek DNA, dat bepaalde klanten aanspreekt en aantrekt
Elke organisatie heeft uniek DNA, dat bepaalde klanten aanspreekt en aantrekt. Om dat DNA te bepalen, is er onderzoek nodig. Het DNA gaat bijvoorbeeld om:
De directie geeft bijvoorbeeld inzicht in het gewenste imago. Zij bepalen namelijk het beleid en geven daar handen en voeten aan. Desondanks zit het werkelijke imago in de organisatie zelf (bij de medewerkers). Dit wordt ook wel cultuur genoemd. De klant ervaart het werkelijke imago. Daarmee kunnen zij u inzichten geven over hun informatiebehoefte.
Spreek voor uw Content marketing strategie met de directie, medewerkers en klanten
Om het DNA van een organisatie te achterhalen, spreekt u dus met de directie, de medewerkers en de klanten. Alleen zo kunt u een goed plan van aanpak maken voor uw Content marketing strategie. Het geeft u informatie om een ‘buyer- of customer journey‘ te maken en vervolgens de ‘persona’s’ te creëren.
Alles begint met de ´Waarom´ vraag?, volgens de ‘Golden Circle theorie’ van Simon Sinek. Het hele idee achter het beginnen met ‘Waarom’ is, dat de emotionele band, die u opbouwt met uw klanten veel sterker en betekenisvoller is dan een relatie, die gebaseerd is op eigenschappen en voordelen.
Het delen van emotionele waarden zorgt voor een sterkere emotionele verbinding, dan alleen feitelijk delen, wat uw product of dienst inhoudt. Rationele verkooppraatjes leveren in het gunstigste geval een paar herhalingsaankopen op. Een pitch die raakt, biedt namelijk meer kans op loyaliteit en duurzame relaties.
Met alleen het ‘Waarom’ is de cirkel nog niet rond. Met het ‘Hoe’ geeft u bijvoorbeeld uw kracht aan en onderscheidt u zich vervolgens van de concurrentie. Hier maakt u de keuzes en zoekt u bijvoorbeeld de balans tussen ‘tijd en geld’ en ‘relevantie en belang’. Moet u uw content verspreiden op alle sociale media netwerken van belang? Ik denk van niet, omdat namelijk niet elk netwerk past bij de doelstellingen, die geformuleerd zijn. Ook door middel van een goed Zoekwoordenonderzoek kunt u bijvoorbeeld keuzes maken en tot een goed afgebakende Content marketing strategie komen.
Het B-model is het meest interessante Content Marketing Strategie model. Het op een rij zetten van de ‘B’s’ zegt bovendien al voldoende.
We leven namelijk in een wereld van ‘information overload’. Het boeien van de website bezoeker met goede content is dan ook extreem moeilijk, maar niet onmogelijk. Zoals eerder gezegd, is een grondig onderzoek daarvoor bijzonder belangrijk. Het boeien van de bezoekers is één van de voorwaarden om een bezoeker te binden. Dit is ook best lastig. Klanten stappen in vergelijking met vroeger steeds sneller over naar een andere leverancier of aanbieder.
Online marketingbureau Connect your World uit Den Haag zal nieuwe en bestaande klanten veel aandacht geven. Het begint wat ons betreft met net een stapje harder lopen voor een klant. Iets doen wat hij of zij niet verwacht en de verwachtingen managen, is essentieel voor de klantbeleving en betrokkenheid. En als vervolgens alles bij elkaar komt en klopt, gaat de bezoeker tot actie over.
Voor ‘snackable’ SEO content raadpleeg onder andere deze Content Marketing Checklist.
Er is al veel geschreven over Content Marketing en er zijn diverse andere Content marketing strategie modellen zoals bijvoorbeeld de ‘Content Marketing Cycle’. Ook hierbij geldt weer, maak keuzes en maak vervolgens gebruik van de elementen van een strategie, die passen bij uw organisatie en uw werkwijze.
Dat staat niet in mijn taakomschrijving. Daar is geen budget voor. Wie moet die content dan gaan schrijven? Allemaal redenen, die u misschien vaker hoort, als u zich bezig houdt met Content Marketing. Vaak beseffen beleidsbepalers niet hoeveel bezoekers de website van hun bedrijf of hun organisatie maandelijks trekt. Een middelgrote organisatie zit al snel op 10.000 bezoekers per maand. Grote organisaties en ondernemingen gaan bijvoorbeeld geregeld over de 100.000 bezoekers per maand heen.
Dus 100.000 bezoekers maken in een maand tijd kennis met uw organisatie of onderneming. 100.000 mogelijke klanten! Wat voor kansen laat u liggen, als u deze bezoekers niet optimaal bedient via de website? U hebt namelijk alle mogelijkheden tot uw beschikking om een klant te binden en te boeien. Daarmee zorgt u voor een grotere beleving en betrokkenheid voor uw product of dienst. Bij een conversie van 1% hebben we het namelijk al over 1000 klanten.
1. Onderzoek van het DNA van uw organisatie of onderneming
Het opzetten en uitrollen van een goede Content Marketing Strategie is hoe dan ook geen makkelijke klus. Afhankelijk van de bedrijfscultuur en het bewustwordingsproces zijn de stappen om tot een goede strategie te komen namelijk verschillend van aard en van lengte.
Investeren in een Content Marketing Strategie kan zoals gezegd veel waarde toevoegen voor uw organisatie. Daarnaast heeft het veel impact op de SEO optimalisatie van uw website. U zal bijvoorbeeld nog beter gevonden worden en zichtbaar zijn, met als resultaat meer bezoekers en klanten voor uw onderneming of organisatie. U kunt Connect your World uit Den Haag ook inschakelen om een Contentstrategie voor uw bedrijf of organisatie op te stellen.
Connect your World is de specialist in Linkbuilding en SEO. Het uitbesteden van zowel SEO optimalisatie als SEO Linkbuilding is om die reden bij Connect your World in goede handen.
Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is hij de eigenaar van SEO bureau Connect your World. Hij is een ervaren SEO expert uit Den Haag en heeft ook vele jaren ervaring in Content Marketing. Heeft u een vraag over een Content marketing strategie? Of wilt u ons inhuren als Content Marketing expert of als SEO freelancer? Klik dan op de rode button.
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML