• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Content marketing tips [55 ideeën]

Content marketing tips [55 ideeën]

Content Strategie, engaging content
Content marketing expert inhuren

Geschatte leestijd: 11 minuten

Engaging content in SEO: wat is het?

Bent u op zoek naar veel Content Marketing tips? Lees dan snel verder! Content Marketing is een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Een website zonder goede content is namelijk geen website. De Content Marketing tips in deze blog helpen u relevante content te ontwikkelen. Het creëren van ‘engaging content’ en het boeien en binden van uw potentiele doelgroep kan namelijk zorgen voor meer online verkoop. Engaging content zorgt ervoor, dat de ‘dwell time’ op uw website hoger wordt. Dit betekent, dat mensen langer op uw website verblijven. Een langere ‘dwell time’ betekent immers, dat de bezoeker zeer waarschijnlijk op uw site vindt, waar hij of zij naar op zoek is. Dit kan bijvoorbeeld zomaar komen als gevolg van een goed stuk ‘engaging content’. Veel marketeers vermoeden daarom ook, dat de ‘dwell time’ een SEO ranking factor is. Wat betekent, dat een hogere ‘dwell time’ voor een hogere SEO ranking zorgt.

Wat is content engagement?

Content engagement zijn alle meetbare resultaten zoals likes, comments & reacties van de individuele interactie van een potentiële klant met een (merk) bericht.

Wat is Content Management?

Content management is het proces van creëren, beheren & publiceren van content. Content betreft de inhoud van een communicatiekanaal. Dit beperkt zich niet tot de inhoud van websites. Maar het betreft ook alle inhoud waarmee aan klanten waarde wordt geleverd over verschillende kanalen (multi/channel strategie) door middel van informatie en interactiviteit (audiovisuele content). Het heeft daarom een relatie met veel verschillende vakgebieden, zoals marketing, communicatie en ICT.

Wat is Content Marketing?

Content marketing betreft alle soorten marketing waarbij ‘content’ of informatie voor de consument wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics. 

Wat is duplicated content?

Duplicated content is een begrip, die gebruikt wordt in SEO. Het wordt gebruikt om content te beschrijven welke op meer dan 1 webpagina staat. Google houdt van unieke content. Als u dus content gebruikt van een ander, dan rekent Google u dat zwaar aan. Met duplicated content zal u nooit goed scoren in zoekmachines zoals Google.Content Marketing Tips

Unieke content creëren

  1. Onderscheidende content = waardevolle content: Teveel website eigenaren kopiëren nog webteksten van andere websites. Dit lijkt gemakkelijk, maar het is bijzonder schadelijk voor een website. Met duplicated content zal u qua SEO nooit goed gaan scoren in Google. Terwijl een positie bovenaan in Google op de voor u relevante zoekwoorden een must is voor meer omzet en winst.
  2. Doe onderzoek: Er is inmiddels zoveel content, blogs etc.. geschreven. Dat unieke content schrijven een hele opgave is. Toch is het belangrijk om een unieke invalshoek voor uw content te bedenken. U wilt tenslotte, dat uw content veel gelezen gaat worden. Content wordt pas veel gelezen als het stuk content goed te vinden is op Google. En dat gebeurt weer als u unieke content maakt. Unieke SEO content is dus echt een eerste levensbehoefte voor een website. Vat onderzoek doen niet te licht op. Het vergroot uw kans om unieke content te maken en bovenaan in Google te komen met uw website.
  3. Doel: Als u goed onderzoek doet, weet u vaak ook al wat het doel is. De volgende doelen zouden van toepassing kunnen zijn: 1. kennis delen, 2. thought leadership versterken, 3. domein autoriteit vergroten, 4. informeren, 5. potentiele klanten over de streep trekken. Het is belangrijk om voor elk deel van de marketingtrechter een stuk content paraat te hebben.
  4. Doelgroep: Bepaal aan wie u uw boodschap wilt gaan richten. Het is belangrijk om uw doelgroep goed te omschrijven. Op die wijze spreekt u uw klant of medewerker op de perfecte manier aan. Een doelgroep kunt u met een aparte persona beschrijven inclusief een specifieke ‘tone of voice’. Pak er eens wat ‘post its’ bij en beschrijf hoe de perfecte lezer van uw content er uit ziet.
  5. Medium: Het juiste medium om uw content te verspreiden, hoeft niet moeilijk te zijn. Het is echter wel zaak om daar enige aandacht aan te besteden. De laatste jaren wordt er steeds vaker een video gemaakt. Een video kan heel handig zijn, als u wat wilt uitleggen. Daarnaast zijn er tegenwoordig meer mensen die liever naar beeld kijken dan een instructie lezen. Sociale media wordt al snel genoemd en kan zeker van nut zijn. Hoewel het daadwerkelijke bereik vaak tegenvalt. Als u een webpagina maakt met een goede tekst, zorg dan dat deze goed geoptimaliseerd is voor SEO, zodat uw doelgroep de tekst goed kan vinden. Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen door op verschillende plekken gast-blogs te posten voor extra aandacht. Ook infographics zijn ideaal om content overzichtelijk te delen met uw mogelijke doelgroep.
  6. Maak content visueel: Instagram en Pinterest zijn bijvoorbeeld twee sociale media kanalen die al jaren sterk groeien. De kracht van beeld is zoveel sterker dan die van tekst. Combineer tekst daarom altijd met beeld. Vertrouw niet maar slechts op een van beiden. Daardoor krijgt uw stuk content niet de aandacht die het verdient en dat is zonde.
  7. Maak altijd een follow up: Content voor u laten werken, lukt niet met 1 blog. Een lezersgroep opbouwen of een doelgroep bereiken kost tijd. Als u serieus met content aan de slag wilt, zit er niets anders op dan het opzetten van een content strategie. Met meer relevante content blijven mensen terugkeren en is de kans groter, dat ze content van u blijven lezen.
Content marketing tips, SEO content

Content Marketing Strategie vorm geven

  • Maak een ‘Mission Statement‘ voor Content Marketing. Waar staat u voor als bedrijf of organisatie? Uw content moet aansluiten bij deze missie in elke vorm, elk format of elk distributiekanaal.
  • Zie het grotere geheel. Verlies het overzicht niet uit het oog. We kunnen verdwalen in Content Marketing en wat we denken, dat het zou moeten zijn of wat het zou moeten doen. Verlies uw algemene bedrijfsdoelen en doelstellingen nooit uit het oog en zorg ervoor, dat alle marketingtactieken, die u gebruikt op de juiste manier op elkaar zijn afgestemd.
  • Weet welke content uw potentiele doelgroep regelmatig wil terugzien.
  • Wees doelgericht in elk kanaal en in elke methode, die u gebruikt.
  • Voldoe aan de verwachtingen en geef uw publiek de content of de webteksten die het verwacht. Op deze manier boeit u de juiste doelgroep.
  • Content Marketing gaat niet direct over harde verkoop. In plaats daarvan moet uw content gericht zijn op het oplossen van een probleem, waarmee uw publiek wordt geconfronteerd of hen informatie verstrekken, die anderszins waardevol of vermakelijk is. Denk daarbij ook eens aan een FAQ.
  • Vertel niet alleen, maar toon oprecht interesse in uw volgers en klanten. Alleen dan kunt u de beoogde doelgroep namelijk boeien en binden.
  • Maak unieke en originele content, waar uw doelgroep door middel van curatie mee aan de slag kan.
  • Laat zien waar u voor staat, zonder mensen te beledigen en schrijf engaging SEO teksten.
  • Beloon uw audience, dat engaged en u voorziet van ideeën. Geef bijvoorbeeld ook eens wat terug. Op deze website kunt u bijvoorbeeld een gratis SEO WordPress Gids inzien.
  • Maak een planning in de vorm van een content kalender.
  • Betrek uw organisatie bij het maken van SEO content.
  • Ontwikkel een message structuur waarin u beschrijft, wat de belofte is aan de klant, wat de key message is en wat de kernwaarden zijn.
  • Update al uw bestaande content, inclusief blogs en uw SEO webteksten regelmatig en houdt het fris.
  • Geef het publiek het gevoel, dat ze met een mens in dialoog zijn.
  • Let op uw toon en ‘brand’s voice’.
  • Toon empathie en wees niet impulsief.
  • Spreek anderen persoonlijk aan.
  • Maak gebruik van Storytelling en vertel waarom een organisatie of een bedrijf doet, wat het doet.
  • Houdt uw vakliteratuur bij en speel in op nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe onderwerpen zijn meestal nog niet super competitief. Als u als een van de eerste een bericht over iets nieuws publiceert, heeft u een enorm ‘first mover’ voordeel.
  • Markeer uw resultaten. Dat wil zeggen, dat het belangrijk is om te laten zien waarom uw product werkt. Wat is er uniek aan u en waarom moet de klant uw product kopen of uw dienst afnemen?
  • Maak gebruik van experts om goede content schrijven.

Zoekmachines rangschikken gezaghebbende content op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Daarom zoeken ze naar expertise in een blogpost op basis van een content analyse en op items zoals longtail keywords, interne links en zoekwoordzinnen, die aansluiten bij de zoekintentie van een primair zoekwoord.  

Content marketing tips, SEO content

Content for Marketing – praktische tips

  • Laat uw discussies ergens toe leiden en geef een eindoordeel, samenvatting of overall feedback.
  • Ga proactief op zoek naar mensen die bijvoorbeeld iets over u, uw product of uw organisatie zeggen en reageer indien nodig.
  • Participeer op de juiste momenten. Houd bijvoorbeeld relevante tv programma’s in de gaten.
  • Vermijd content, dat op spam lijkt, door te vaak commercieel lijkende boodschappen te delen.
  • Praat ook eens positief over concurrenten of andere ondernemers.
  • Wees sociaal en geef wat van uw kennis gratis weg. Op deze website vindt u bijvoorbeeld een gratis SEO checklist.
  • Kom met unieke content & nieuwe tips, bijvoorbeeld een kijkje in de keuken.
  • Choose your battles. Omdat u namelijk niet goed in alles kunt zijn.
  • Kom met thema’s en of terugkeer acties zoals bijvoorbeeld een stelling van de dag.
  • Geef het publiek het gevoel, dat ze met een mens in dialoog zijn.
  • Let op uw toon en ‘brand’s voice’.
  • Toon empathie en wees niet impulsief.
  • Spreek anderen persoonlijk aan.
  • Kijk wanneer uw publiek daadwerkelijk actief is en in dialoog wil gaan.
  • Haak bijvoorbeeld aan bij populaire topics, trends en lopende discussies.
  • Heeft u wat te vieren? Doe het!
social media marketing, Content marketing tips, SEO content

Social Media Marketing Tips

  • Maak al uw engaging content eenvoudig deelbaar voor Sociale Media. Zorg daarom voor deelbuttons en maak een whitepaper gemakkelijk deelbaar via bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of E-mail.
  • Er zijn meer social media marketing platformen dan Facebook & Instagram. Denk ook eens aan Pinterest, Reddit, Flickr of Tumblr.
  • Gebruik bijvoorbeeld social ‘call to actions’ zoals bijvoorbeeld download deze, retweet, like of reageer.
  • Wees altijd positief op Sociale Media en antwoord actief.
  • Val niet uit uw rol. Doe niet een Twitter customer care en sales account tegelijkertijd.
  • Bedank mensen, die een boodschap van u re tweeten of uw content hebben gedeeld.
  • Motiveer formele leiders en managers om Sociale Media te gebruiken en hun belevingen te delen. Op deze wijze krijgt uw content nog meer waarde en lading.
  • Gebruik hashtags om het de gebruiker en of lezers het gemakkelijk te maken. Humor, feiten, tips werken bijvoorbeeld engagement op.
  • Maak gebruik van Hootsuite of Coosto om uw sociale media inspanningen te coördineren.

Content Marketing – formats & distributie

  • Gebruik dezelfde content in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan YouTube, Instagram & Pinterest. Wees creatief in het uit elkaar halen van uw content en maak het geschikt voor verschillende kanalen door middel van SEO Optimalisatie. Maak uw content scan baar en deel uw verhaal eventueel op in stukken.
  • Wees er van bewust, dat veel engaging content via de mobiele telefoon wordt bekeken en gedeeld. Dit heeft als gevolg, dat u moet zorgen voor structuur, zodat het scannen makkelijker gaat.
  • Video’s en afbeeldingen engagen bijvoorbeeld beter dan tekst.
  • Verzamel belevingen ofwel ervaringsverhalen en deel zelf belevingen in verschillende content vormen zoals een blog of een infographic.
  • Wilt u totaal iets nieuws proberen en echt uniek zijn, laat dan een video door een drone maken. Door middel van dronebeelden pakt u de aandacht van je doelgroep. Met een dronevideo brengt u uw bedrijf op een unieke manier in kaart. Videobeelden gemaakt met een drone maken veel indruk en zijn daarmee een verrijking voor uw online content.
  • Geef content een tweede kans. Soms is het een kwestie van een slechte timing. Een andere keer is er gewoon slecht nagedacht. Reclame voor erwtensoep is niet verstandig als de zon nog volop schijnt.
  • Een andere manier om goede SEO content een tweede kans te geven, is door de titel aantrekkelijker te maken of de afbeelding te verwisselen.
Content marketing tips, SEO content

Content strategie

Hier komt u meer te weten over hoe u een content strategie maakt. Hier leert u hoe u doelen stelt in een Content strategie.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

Content Marketing Expert Den Haag

Wilt u meer informatie over Content Marketing & Engaging Content maken? Of wilt u meer Content marketing tips en ons inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Surf dan naar onze ´Contact pagina´ en neem contact met ons op. De auteur is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World, een specialist in SEO & Content Marketing. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben verschillende projecten gedaan in steden zoals Leiden, Delft, Zoetermeer en Rijswijk.

SEO checklists

Met deze SEO checklist & engaging content verbetert u de SEO rankings van uw website in sterke mate. En we hebben ook nog deze Content Marketing checklist voor u om de Content in SEO naar een hoger plan te tillen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.