Bent u op zoek naar de nodige Content Marketing tips? Lees dan snel verder! Een Content Marketing plan is namelijk een belangrijk bestandsdeel van zoekmachinemarketing. Een website zonder uitmuntende content is namelijk geen website. Deze Content Marketing tips helpen u inhoudelijke zeer goede content voort te brengen. Het ontwikkelen van rake content en het boeien en binden van uw mogelijke (klant) doelgroep kan er namelijk zorgen voor meer online verkopen.
Estimated reading time: 17 minuten
Engaging content zorgt ervoor, dat de ‘dwell time’ op uw website hoger wordt. Dit betekent, dat mensen langer op uw website verblijven. Een langere ‘dwell time’ betekent immers, dat de bezoeker zeer waarschijnlijk op uw site vindt, waar hij of zij naar op zoek is. Dat kan bijvoorbeeld zomaar komen door kwalitatief goede content. Veel marketeers vermoeden daarom ook, dat de ‘dwell time‘ een SEO ranking factor is. Wat betekent, dat een hogere ‘dwell time’ voor een hogere SEO ranking zorgt.
Content engagement zijn alle meetbare resultaten zoals bijvoorbeeld likes, comments en reacties van de individuele interactie van een potentiële klant met een (merk) bericht.
Content management is het proces van creëren, beheren en publiceren van content. Content betreft de inhoud van een communicatiekanaal. Dit beperkt zich echter niet tot de content van websites. Maar het betreft ook alle content, waarmee aan klanten waarde wordt geleverd over verschillende kanalen (multi/channel strategie) door middel van informatie en interactiviteit (audiovisuele content).
Content marketing betreft alle typen marketing waarbij ‘content’ of informatie voor de consument wordt gemaakt en verspreid. Dit soort content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Content marketing voorbeelden zijn: nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.
Duplicated content is een begrip, dat gebruikt wordt in SEO. Het wordt gebruikt om content te beschrijven welke op meer dan 1 webpagina staat. Google houdt immers van unieke content. Als u dus content gebruikt van een ander, dan rekent Google u dat zwaar aan. Met duplicated content zal u nooit goed scoren in zoekmachines zoals Google.
In 2023 gaan we meer horen en zien over de impact van AI op Content marketing. Let daarom op voor nieuwe AI-technologie, met name voor SEO en contentontwikkeling. Deze opkomende AI tools zullen marketeers op drie manieren helpen: hun content focussen door de onderwerpen en termen te gebruiken waarnaar potentiële klanten daadwerkelijk zoeken, sneller content ontwikkelen en toon en stijl stroomlijnen in grote organisaties.
Ook zullen we in 2023 meer gaan horen over Web 3.0. Web 3.0 is een geüpgradede versie van Web 2.0 en kenmerkt zich door het creëren van een virtuele wereld op internet via websites zoals online virtuele winkelcentra. Hiermee kunnen gebruikers met elkaar communiceren en producten kopen. Web 3.0 biedt niet alleen personalisatie, maar ook het Semantic Web, dat een raamwerk biedt voor informatie, die gemakkelijker kan worden hergebruikt en gedeeld tussen programma’s, gemeenschappen en bedrijven.
Een Web 3.0-omgeving verbetert de gebruikerservaring door rijke en interactieve advertentiemogelijkheden te bieden. Dit is een zegen voor marketeers omdat ze nu meer gerichte advertenties aan consumenten kunnen leveren. Met Web 3 kunnen marketeers een efficiëntere strategie bieden en reclame maken voor hun producten.
Teveel website eigenaren kopiëren nog webteksten van andere websites. Dit lijkt gemakkelijk, maar het is bijzonder schadelijk voor een website. Met gekopieerde content ook wel duplicated content genoemd, zal u qua SEO nooit goed gaan scoren in Google. Terwijl een positie bovenaan in Google op de voor u relevante SEO zoekwoorden een must is voor meer omzet en winst.
Er is inmiddels zoveel content, blogs etc.. geschreven. Dat unieke content schrijven een hele opgave is. Toch is het belangrijk om een unieke invalshoek voor uw content te bedenken. U wilt tenslotte, dat uw content veel gelezen gaat worden. Content wordt pas veel gelezen als het stuk content namelijk goed te vinden is op Google en Bing. En dat gebeurt weer als u unieke content maakt. Unieke SEO content is dus echt een eerste levensbehoefte voor een website. Vat onderzoek doen niet te licht op. Het vergroot uw kans om unieke content te maken en bovenaan in Google te komen met uw website.
Als u goed onderzoek doet, weet u vaak ook al wat het doel is. De volgende doelen zouden bijvoorbeeld van toepassing kunnen zijn: 1. kennis delen, 2. thought leadership versterken, 3. domein autoriteit vergroten, 4. informeren, 5. potentiële klanten over de streep trekken. Het is belangrijk om voor elk deel van de marketingtrechter een stuk content paraat te hebben.
Veel zoekverkeer is leuk, maar zaligmakend. Als het uw bedrijf niet verbetert, dat wil zeggen meer leads of meer inkomsten, heeft het geen zin om meer zoekverkeer te genereren. Door ‘zakelijk potentieel’ te koppelen aan ‘potentieel voor zoekverkeer’, blijven we gefocust op het creëren van goede content die daadwerkelijk groei stimuleert.
Bepaal aan wie u uw boodschap wilt gaan richten. Want het is belangrijk om uw doelgroep goed te omschrijven. Op die wijze spreekt u uw klant of medewerker op de perfecte manier aan. Een doelgroep kunt u namelijk met een aparte persona beschrijven inclusief een specifieke ‘tone of voice’. Pak er eens wat ‘post its’ bij en beschrijf hoe de perfecte lezer van uw content er uit ziet.
Het juiste medium om uw content te verspreiden, hoeft niet moeilijk te zijn. Het is echter wel zaak om daar enige aandacht aan te besteden. De laatste jaren wordt er steeds vaker een video gemaakt. Een video kan heel handig zijn, als u wat wilt uitleggen. Daarnaast zijn er tegenwoordig meer mensen die liever naar beeld kijken dan een instructie lezen.
Sociale media wordt al snel genoemd en kan zeker van nut zijn. Hoewel het daadwerkelijke bereik vaak tegenvalt. Als u een webpagina maakt met een goede tekst, zorg dan dat deze goed geoptimaliseerd is voor SEO, zodat uw doelgroep de tekst goed kan vinden. Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen door op verschillende plekken gast-blogs te posten voor extra aandacht. Ook infographics zijn ideaal om content overzichtelijk te delen met uw mogelijke doelgroep. De content mix zou verder nog kunnen bestaan uit: Blog posts, E-books, Podcasts, Sociale media content, Foto shoots en Webinars.
Instagram en Pinterest zijn bijvoorbeeld twee sociale media kanalen, die al jaren sterk groeien. De kracht van beeld is immers zoveel sterker dan die van tekst. Combineer tekst daarom altijd met beeld. Vertrouw niet maar slechts op een van beiden. Daardoor krijgt uw stuk content niet de aandacht, die het verdient en dat is zonde.
Content voor u laten werken, lukt niet met 1 blog. Een lezersgroep opbouwen of een doelgroep bereiken kost namelijk veel tijd. Als u serieus met content aan de slag wilt, zit er niets anders op dan het opzetten van een content strategie. Met meer relevante content blijven mensen vervolgens terugkeren en is de kans groter, dat ze content van u blijven lezen.
Maak een ‘Mission Statement‘ voor Content Marketing. Waar staat u voor als bedrijf of organisatie? Uw content moet aansluiten bij deze missie in elke vorm, elk format of elk distributiekanaal. Zie het grotere geheel. Verlies het overzicht niet uit het oog. We kunnen verdwalen in Content Marketing en wat we denken, dat het zou moeten zijn of wat het zou moeten doen. Verlies uw algemene bedrijfsdoelen en doelstellingen nooit uit het oog en zorg ervoor, dat alle marketingtactieken, die u gebruikt op de juiste manier op elkaar zijn afgestemd. Maak daarom een content marketing plan.
Mensen zoeken vaak een antwoord op een vraag of zoeken informatie om een probleem op te lossen. Door daar op in te spelen, wint u hun vertrouwen. U laat zien, dat u veel weet over uw expertise en dat klanten gerust een product of dienst van u kunnen afnemen.
Voldoe aan de verwachtingen en geef uw publiek de content of de webteksten die het verwacht. Op deze manier boeit u namelijk de juiste doelgroep. Mijn eigen visie hierin is trouwens, doe liever 2 a 3 kanalen heel goed, dan dat u half werk levert op 6 kanalen.
Content Marketing gaat niet direct over harde verkoop. In plaats daarvan moet uw content gericht zijn op het oplossen van een probleem, waarmee uw publiek wordt geconfronteerd. Of u verstrekt hen informatie, die anderszins waardevol of vermakelijk is. Denk daarbij ook eens aan een FAQ. De ´wat is….´ vragen zijn waardevast. Dit betekent, dat er altijd wel websiteverkeer naar toe gaat. Dit in tegenstelling tot content geschreven voor een trending topic.
Vertel niet alleen, maar toon oprecht interesse in uw volgers en klanten. Alleen dan kunt u de beoogde doelgroep namelijk boeien en binden. Maak unieke en originele content, waar uw doelgroep door middel van curatie mee aan de slag kan. Laat zien waar u voor staat, zonder mensen te beledigen en schrijf engaging SEO teksten.
Beloon uw audience, dat engaged en u voorziet van ideeën. Geef bijvoorbeeld ook eens wat terug. Op deze website kunt u bijvoorbeeld een gratis SEO WordPress Gids inzien.
Maak een content marketing planning in de vorm van een content kalender.
Heeft u bekend staande experts in huis? Maak dan gebruik van hen expertise. Alles draait vaak om vertrouwen. Een expert aan het woord wekt vaak vertrouwen. Zo simpel is het! Dit wordt ook wel een thought leadership strategie genoemd.
Ontwikkel een berichten structuur waarin u beschrijft, wat de belofte is aan de klant, wat de key message is en wat de kernwaarden zijn.
Update al uw bestaande content, inclusief blog posts en uw SEO webteksten regelmatig en houdt het fris.
Geef het publiek het gevoel, dat ze met een mens in dialoog zijn.
Wees consequent, maar pas waar nodig aan.
Vertel waarom een organisatie of een bedrijf doet, wat het doet. Met storytelling creëer je betrokkenheid bij al je doelgroepen. Het brein onthoudt namelijk veel gemakkelijker een verhaal dan feiten en getallen. Verhalen wekken emoties op en met emoties ontwikkel je verbinding en dat is alles wat je wilt bereiken met je potentiële klanten.
Speel in op nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe onderwerpen zijn meestal nog niet super competitief. Als u als een van de eerste een bericht over iets nieuws publiceert, heeft u een enorm ‘first mover’ voordeel.
Dat wil zeggen, dat het belangrijk is om te laten zien waarom uw product werkt. Wat is er uniek aan u en waarom moet de klant vervolgens uw product kopen of uw dienst afnemen?
Zoekmachines rangschikken gezaghebbende content op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Daarom zoeken ze naar expertise in een blogpost op basis van een content analyse en op items zoals longtail keywords, interne links en zoekwoordzinnen, die aansluiten bij de zoekintentie van een primair zoekwoord.
Laat uw discussies ergens toe leiden en geef een eindoordeel, samenvatting of overall feedback.
Ga proactief op zoek naar mensen, die bijvoorbeeld iets over u, uw product of over uw organisatie zeggen en reageer indien nodig.
Participeer op de juiste momenten. Houd bijvoorbeeld relevante tv programma’s in de gaten.
Vermijd content, dat op spam lijkt, door te vaak commercieel lijkende boodschappen te delen.
Praat ook eens positief over concurrenten of andere ondernemers.
Wees sociaal en geef wat van uw kennis gratis weg. Op deze website vindt u bijvoorbeeld een gratis SEO checklist.
Kom met unieke content en nieuwe Content Marketing tips, bijvoorbeeld een kijkje in de keuken.
Choose your battles. Omdat u namelijk niet goed in alles kunt zijn.
Maak al uw engaging content eenvoudig deelbaar voor Sociale Media. Zorg daarom voor deelbuttons en maak een whitepaper gemakkelijk deelbaar via bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of E-mail.
Er zijn meer social media marketing platformen dan Facebook en Instagram. Denk bijvoorbeeld ook eens aan Pinterest, Reddit, Flickr of Tumblr.
Gebruik bijvoorbeeld social ‘call to actions’ zoals bijvoorbeeld download deze, retweet, like of reageer.
Wees altijd positief op Sociale Media en antwoord daarbij actief.
Val niet uit uw rol. Doe niet een Twitter customer care en sales account tegelijkertijd.
Bedank mensen, die een boodschap van u re tweeten of uw content hebben gedeeld.
Motiveer formele leiders en managers om Sociale Media te gebruiken en hun belevingen te delen. Op deze wijze krijgt uw content nog meer waarde en lading.
Gebruik hashtags om het de gebruiker en of lezers het gemakkelijk te maken. Humor, feiten, tips werken bijvoorbeeld engagement op.
Maak gebruik van Hootsuite of Coosto om uw sociale media inspanningen te coördineren.
Gebruik dezelfde content in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan YouTube, Instagram en Pinterest.
Wees creatief in het uit elkaar halen van uw content en maak het geschikt voor verschillende kanalen door middel van SEO Optimalisatie. Maak uw content vervolgens scan baar en deel uw verhaal eventueel op in stukken.
Wees er van bewust, dat veel engaging content via de mobiele telefoon wordt bekeken en gedeeld. Dit heeft als gevolg, dat u moet zorgen voor structuur, zodat het scannen makkelijker gaat.
Video’s en SEO afbeeldingen engagen bijvoorbeeld beter dan tekst.
Verzamel belevingen ofwel ervaringsverhalen en deel vervolgens zelf belevingen in verschillende content vormen zoals blog posts of een infographic.
Wilt u totaal iets nieuws proberen en echt uniek zijn, laat dan een video door een drone maken. Door middel van dronebeelden pakt u de aandacht van je doelgroep. Met een dronevideo brengt u namelijk uw bedrijf op een unieke manier in kaart. Videobeelden gemaakt met een drone maken veel indruk en zijn daarmee een verrijking voor uw online content.
Geef in uw content marketing planning content een tweede kans. Soms is het een kwestie van een slechte timing. Een andere keer is er gewoon slecht nagedacht. Reclame voor erwtensoep is bijvoorbeeld niet verstandig als de zon nog volop schijnt. Een andere manier om goede SEO content een tweede kans te geven, is door de titel aantrekkelijker te maken of de afbeelding te verwisselen.
Hier komt u meer te weten over hoe u een content strategie inclusief maakt en nog veel meer Content marketing tips. Hier leert u hoe u doelen stelt in een Content strategie.
Wilt u meer Content Marketing tips over bijvoorbeeld het maken van Engaging Content? Of wilt u meer Content marketing voorbeelden en ons inhuren als SEO specialist of Content Marketeer? Surf dan naar onze ´Contact pagina´ en neem contact met ons op. De auteur is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer uit Den Haag. Hij is tevens eigenaar van SEO bureau Connect your World, een specialist in SEO en Content Marketing gevestigd in Den Haag.
Met deze SEO checklist met vele SEO -, Content marketing tips en engaging content verbetert u de SEO rankings van uw website in sterke mate. En we hebben ook nog deze Content marketing checklist voor u om uw Content in SEO naar een hoger plan te tillen.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML