• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Wat is SEO: de basisbeginselen

Check uw SEO kennis

SEO Den Haag, Wat is SEO
De basisbeginselen van SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Hierbij gaat het om met uw website een zo’n hoog mogelijke plek te bereiken in Google. Maar vergeet ook de andere zoekmachines zoals Yahoo & Bing niet, want deze hebben nog steeds een aardig marktaandeel. Het doel is om een zo hoog mogelijke plek te scoren in de gratis organische zoekresultaten. Daarbij merk ik op, dat u alleen op de 1e positie of 1e pagina komt, als Google uw website het meest relevant vindt voor een zoekopdracht. Het is voor u als restauranteigenaar of als loodgieter belangrijk om op die 1e pagina te komen en het liefst op de eerste plek. Veel gebruikers van Google komen niet op de 2e pagina als ze een zoekopdracht hebben ingetikt.

SEO ranking factoren

1. Veiligheid en toegankelijkheid

De eerste en belangrijkste SEO ranking factor is veiligheid. Bezoekers van Google verwachten niet, dat Google ze naar onveilige websites leidt. Dit straalt af op de reputatie van Google en die willen ze natuurlijk zo hoog mogelijk houden. Een SSL certificaat is noodzakelijk en deze kan u meestal aanvragen bij uw hosting provider. Naast veiligheid is toegankelijkheid van websites een speerpunt van Google. Als gebruikers teveel moeite moeten doen om een website in te zien, dan zijn ze snel vertrokken. Tevens is het niet goed voor de reputatie van Google.

2. Pagespeed

De snelheid van je website is super belangrijk. Mensen houden niet van wachten en als het te lang duurt, zijn ze weg.

3. Mobiele devices

Meer dan 50% van alle zoekopdrachten is tegenwoordig via de mobiele telefoon of via een tablet. Check daarom altijd hoe je website er uit ziet op een mobiele telefoon en of je website dan ook nog snel laadt.

4. Domein autoriteit

Google kijkt hoe lang je website al op het internet toegankelijk is. Het is daarom voor startende ondernemers niet mogelijk om op korte termijn gevestigde partijen voorbij te streven.

5. Relevantie van de Content

Google is een machine, maar is steeds beter in staat om in te schatten hoe relevant de content is voor een bepaalde zoekopdracht. Google stelt alles in het werk om de gebruikers van Google het juiste antwoord te geven op de vragen die ze hebben en intikken in Google.

6. Technische SEO

Hoe beter je website gebouwd is, hoe fijner Google het vindt. Voor Google is het ook relevant, omdat een goede website makkelijker te crawlen is, dan een website die slecht in elkaar zit.

7. Gebruikerservaring

Gebruikerservaring wordt de laatste jaren steeds belangrijker. besteed daarom aandacht aan het verkrijgen van reviews van je klanten. Daarbij is ‘time on site’ belangrijk. Een website met een laag bouncepercentage en gebruikers die bijvoorbeeld meerdere artikelen lezen, is blijkbaar een relevante website.

8. Linkbuilding

Links die naar jouw website leiden zijn extreem belangrijk. Het geeft weer aan, dat jouw website relevant is. En dit beloont Google met een hogere ranking.

9. Social Media

Sociale signalen zijn belangrijk voor Google. Hoe groot is het webverkeer, hoeveel bezoekers en terugkerende bezoekers krijgt je website.

10. Lokale SEO

Veel zoekopdrachten hebben een lokale insteek. Je gaat uit eten in je eigen woonplaats of je zoekt een loodgieter die in de buurt is. Google Mijn Bedrijf is hierin extreem belangrijk. Claim daarom je GMB account en maak gebruik van de veelal nuttige opties in Google Mijn Bedrijf;.

Waarom heb ik een SEO specialist  nodig?

Search Engine Optimization SEO is een arbeidsintensief proces. Google heeft meer dan 200 ranking factoren, die van invloed zijn op de ranking van uw website. Bovenaan in Google komen op de voor u relevante zoekwoorden kost dus tijd. Dit komt ook door dat de concurrentie ook niet stil zit en ook bezig is om bovenaan in Google te komen. Hoewel de basis van SEO al langere tijd het zelfde is, komen er door nieuwe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld Voicesearch nieuwe aandachtspunten bij. Als klein bedrijf of als MKB-er heeft u niet altijd de tijd en de kennis om hierin stappen te zetten. Op dat moment kunt u een SEO specialist inhuren.

SEO specialist inhuren

Een SEO specialist kiezen is niet gemakkelijk. Er zijn er namelijk meer dan genoeg en hoe kies je dan de juiste uit. Bij deze een lijstje om u te helpen bij het kiezen van een SEO specialist.

  • Als je extern een SEO specialist inhuurt, is het belangrijk om een klik te hebben met deze SEO specialist. Een SEO specialist is afhankelijk van de input, die hij uit de organisatie krijgt. Alleen in samenwerking met het bedrijf of de organisatie komt een SEO specialist tot goede resultaten.
  • Bij het inhuren van een SEO specialist is het fijn, dat deze SEO specialist affiniteit heeft met de bedrijfstak.
  • Een SEO specialist maakt duidelijke afspraken met een bedrijf of organisatie. SEO houdt namelijk nooit op, want de concurrentie zit ook niet stil en is in vele bedrijfstakken erg groot.
  • Behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Natuurlijk zijn behaalde resultaten interessant. Maar veel belanger is, dat de SEO specialist voldoende kennis heeft en deze ook bijhoudt. Het vakgebied verandert namelijk razend snel.

Connect your World

Een goede website maken, is al langere tijd niet meer voldoende. Een goed vindbare website is noodzakelijk voor de online wereld van vandaag de dag. Anders laat u omzet liggen en gaat u uiteindelijk ten onder als ondernemer. Er zijn echter miljoenen websites en er vinden miljarden zoekopdrachten plaats in Google. Het is daarom super belangrijk, dat u uw doelgroep vindt op het web, de verbinding zoekt en de klant online met zijn of haar probleem helpt. En daar kunnen SEO technieken u bij helpen, SEO technieken die de SEO specialist paraat heeft.

Bovenaan in Google

Als u aan SEO doet, moet u het goed doen. Van de 100 mensen die een zoekopdracht intikken in Google gaan er maar 7 naar de tweede pagina. Mensen hebben op internet namelijk erg weinig geduld. Om optimaal te profiteren van SEO moet u minimaal op de eerste pagina staan of in de local pack. En het liefst natuurlijk op de 1e positie op specifieke zoekwoorden voor uw organisatie, want op die plek krijgt u gewoon het hoogste klik percentage. Dit is veel werk, maar noodzakelijk om goed te scoren. De investering in een SEO specialist zal zich ruimschoots uitbetalen.

Lees ook:

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist wil u op de eerste plek krijgen in de zoekmachine bij de organische zoekresultaten. Dat zijn de gratis zoekresultaten. Daarnaast kan de SEO specialist voor extra exposure ook inzetten op SEA / Adwords. Voor een bepaald bedrag voor een bepaalde tijd staat uw website dan boven de organische zoekresultaten. De SEO specialist heeft diverse SEO technieken in huis om uw website SEO vriendelijk te maken. SEO tips

De toegevoegde waarde van de SEO  specialist

Hij kijkt naar relevante zoekwoorden en onderzoekt of de tagging op de website volgens de regels van Google gebeurt. Hij besteed aandacht aan Link Building, een belangrijke SEO ranking factor om de autoriteit van uw website te verhogen. Daarnaast onderzoekt en verbetert hij uw social media profiel. Relevante content is de motor voor uw website. De SEO specialist zal kijken naar uw bestaande content en deze indien nodig optimaliseren. Vervolgens wordt onderzocht of er nieuwe content nodig is en hoe dat optimaal op de website in te zetten. Dit alles op basis van data.

Kies met SEO voor een digitaal gat in de markt

Stel je hebt een kledingwinkel en je verkoop t-shirts. Uit onderzoek blijkt, dat er in Google veel meer gezocht wordt op t-shirts dan op t-shirt. Terwijl er weer veel meer gezocht wordt op mens t-shirt dan op t-shirt for mens. Hier kan u rekening mee houden op uw website. Vrouwen kopen ook t-shirts en kinderen dragen ook heel veel t-shirts. U zou ook een t-shirt van een bepaald merk kunnen uitlichten. Dat kan een t-shirt zijn van een exclusief merk of een ecologisch verantwoord t-shirt. Of een t-shirt waar u de meeste marge op haalt.

SEO tips 1 en 2

Een succesvol ondernemer brengt focus aan in zijn dienstverlening en kijkt op Google goed naar de zoekvolumes van relevante zoekopdrachten. Op deze wijze heeft hij de beste kans om zijn ‘Sweet Spot’ te vinden en zich te onderscheiden in de markt.

SEO & Content Marketing

Om een website op een hoge plaats in Google te krijgen, moet je SEO inzetten. U wilt echter ook, dat als de mensen uw website gevonden hebben, ze een tijdje op uw site blijven. Een website heeft u namelijk niet voor niks. U wilt waarschijnlijk iets verkopen of u wilt een bepaalde boodschap uitdragen. De websitebezoeker moet een idee krijgen van wie u bent. Welk probleem kan u voor hem oplossen? En hoe doet u dat dan? U moet het vertrouwen winnen van een potentiële klant. Alleen dan heeft u de kans, dat hij of zij tot actie overgaat. Door het inzetten van Content Marketing op uw website en te schrijven over, hoe u dat probleem van die klant gaat oplossen, wordt u een digitale winnaar.

Lees ook de Blog: Content Marketing voor Restaurants.

SEO tips 3

Zet naast SEO ook Content Marketing in om met uw website hoger te scoren in Google. Schrijf verhalen in allerlei vormen, maak lijstjes, video’s, blogs en schakel Social Media in. Los het probleem van de klant op en geef hem een goed gevoel. Dat kan vaak met minder inspanning dan u denkt.

SEO strategie.

Content Marketing strategie.

Kies een goede domeinnaam

Het meest ideaal is, dat de domeinnaam van jouw website precies aangeeft wat jouw activiteiten zijn. Als dat mogelijk is, heeft u toch een klein plusje van Google te pakken. Als dat niet lukt, is een ondertitel misschien interessant in je andere communicatie uitingen. Check wel bij uw webhost of uw verzonnen domeinnaam nog beschikbaar is. Als u net start als ondernemer raad ik u aan om ook bij de Kamer van Koophandel te checken of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is. 

SEO tips 4

Zorg voor een duidelijke domeinnaam! Het liefst een domeinnaam, die ook iets zegt ook de activiteiten, die u aan het doen bent. Probeer als het even kan je domeinnaam en bedrijfsnaam tegelijkertijd te checken op beschikbaarheid.

De extensie van je url

Als u alleen werkzaamheden verricht in Nederland, adviseer ik u om gewoon voor de .nl extensie te gaan. Het wordt ingewikkelder, als u producten of diensten wilt gaan aanbieden in meerdere landen. Meerdere landen betekent bijna altijd ook meerdere talen. U gaat zich dan bezig houden met International SEO. Mijn advies is om in WordPress gewoon van de WPML plug-in gebruik te maken.

SEO tips 5

Mijn advies is om het niet moeilijker te maken dan het is en gewoon gebruik te maken van de .nl extensie. Heb je uitbreidingsplannen in het buitenland? Schakel dan een SEO specialist in, die u helpt met International SEO.

De titel tag

De belangrijkste plek om in Google te scoren met een relevant zoekwoord is in de titel. Het zoekwoord moet het liefst vooraan staan in de titel tag. Ga uit van 1 keyword per pagina.

SEO tips 6

De titel tag is belangrijk voor uw vindbaarheid in Google. Houdt het simpel en concurreer niet met een andere pagina van uwzelf. Gebruik van tevoren een zoekwoorden tool om het juiste zoekwoord te bepalen.

De meta description

De meta description is de beschrijving van uw pagina. Zorg ook hier voor relevante zoekwoorden in uw beschrijving. Het is aan te raden om een pakkende tekst te schrijven om de mensen te verleiden op uw website te klikken. Het klikgedrag is namelijk belangrijk voor Google. Als u bovenaan staat maar iedereen klikt op de nr 2 of de nr 3, dan kan het zomaar gebeuren, dat u een plek zakt in de ranking.

SEO tips 7

Een meta description moet verleiden en het helpt u in uw SEO optimalisatie. Denk dus goed na, welke zoekwoorden u in je meta description plaatst.

De URL

De URL is het unieke adres van uw website en het is belangrijk om er een zoekmachine- en klant- vriendelijke URL van te maken. In uw URL kan u op gepaste wijze Google een idee geven over welk onderwerp uw website of uw pagina gaat. 

SEO tips 8

Mijn SEO tip is om een cleane, eenvoudige en gestructureerde URL te maken. Daar passen vreemde tekens, cijfers en gekke symbolen niet in.

Breadcrumbs

Met broodkruimels zorgt u voor een goede navigatie op uw website. Dit is super belangrijk voor uw usability op uw website. Usability staat voor klantvriendelijkheid, ook wel de gebruikersvriendelijkheid van uw website. De websitebezoeker kan zo makkelijker navigeren en snel weer terug naar de hompage surfen.

SEO tips 9

Een goede navigatie is super belangrijk voor een website. Eén van de mogelijkheden is een broodkruimelspoor. Het meest belangrijke is echter, dat de broodkruimels ook zorgen voor een structuur op uw website, waarin intern linken gemakkelijker is. En dat is weer goed voor uw SEO. Houdt u navigatie simpel en niet te groot. Op deze wijze voorkomt u keuzestress bij uw websitebezoeker.

De H 1 kop

Het bericht of artikel op uw website begint altijd met een titel. In WordPress is deze titel automatisch de H 1 tag. Het is aan te raden om in deze tag ook weer een belangrijk zoekwoord te verwerken en doe dat het liefst vooraan. Het advies is om de H 1 kop maar 1 keer te gebruiken. Een artikel of pagina heeft namelijk maar 1 titel. Voor de tussenkoppen zijn H 1, H 2 en H 3 beschikbaar.

SEO tips 10

De titel is vanzelfsprekend een belangrijke factor om de vindbaarheid van uw website te verhogen en bovenaan in Google te komen. Maak hier slim gebruik van en zet een belangrijk zoekwoord in de titel.

De tussenkoppen

De tussenkoppen zijn in feite paragrafen in uw artikel of pagina en geven de Google machine een idee van, wat hier wordt geschreven. Tussenkoppen geven structuur voor zowel de schrijver als voor de lezers van het bericht.

SEO tips 11

Tussenkoppen als H 2, H 3 en H 4 geven structuur aan je tekst. Google vindt ze daarom belangrijk en kent waarde toe aan deze tussenkoppen. Daarnaast zijn tussenkoppen belangrijk voor de lezers, die door het artikel gaan met het behulp van het scannen van de koppen. 

De eerste alinea en dik gedrukte & cursief gedrukte zoekwoorden

Zet het belangrijkste sleutelwoord of zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de eerste alinea. Maak dat zoekwoord ook vet en of gebruik het cursief maken van dat belangrijke zoekwoord. Teveel het zelfde zoekwoord gebruiken is niet goed. Mijn advies is dan ook om er een woordenboek bij te pakken en te kijken naar synoniemen.

SEO tips 12

SEO teksten schrijven kan een lastige klus zijn. U moet overal uw sleutelwoord in zetten. Maar pas op, overdaad schaadt. Het belangrijkste is, dat uw tekst ondanks de SEO optimalisatie ook nog goed leesbaar is.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn belangrijk in Google. In een SEO optimalisatie voegt u de juiste zoekwoorden toe om uw website content vindbaar te maken voor de doelgroep, die u voor ogen hebt. Het is echter wel belangrijk om de balans te vinden. Een artikel volstoppen met zoekwoorden is niet de manier. Het artikel leest dan minder prettig en Google wordt er ook niet blij van.

De magie van SEO zoekwoorden.

SEO tips 13

Voeg natuurlijk lezende teksten toe aan uw website. Daar bedoel ik mee, dat u een artikel niet vol stopt met zoekwoorden. Dat is namelijk spammen en dat wordt keihard afgestraft door Google.

Eén zoekwoord of niet

Scoren op 1 zoekwoord kan zeer lastig zijn. Zeker als er veel concurrentie in een bepaalde branche. Daarnaast zijn er ook steeds meer goed geoptimaliseerde websites. Het is daarom belangrijk, dat u uwzelf onderscheidt van uw concurrentie. Misschien kunt u gebruik maken van synoniemen of van afgeleide zoekwoorden. Het algoritme van Google wordt steeds beter en snapt dit dan ook. Een tekst leest ook beter, als je varieert in taalgebruik. Ik raad u ook aan om te kijken naar ‘longtail’ zoekwoorden. Longtail keywords houdt in dat je een combinatie maakt van 4 woorden of meer. Bijvoorbeeld ‘Hoe maak ik een goede contentstrategie?’ Deze combinaties achterhaalt u alleen als u in de huid kruipt van je doelgroep.

SEO tips 14

Schrijven is een vak en bij SEO optimalisatie komt er ook nog eens kijken, dat u er voor zorgt, dat Google begrijpt waarover een tekst gaat en hoe deze is opgebouwd. Daar zijn diverse hulpmiddelen voor, maar het belangrijkste blijft toch, dat uw tekst prettig weg leest. Als dat niet het geval is, jaagt u de bezoeker van je website weg. En verliest u misschien een mogelijke klant aan een concurrent. Door het gebruik van ‘longtail keywords’ speelt u in op het feit, dat veel Google gebruikers steeds vaker vragen intikken in Google of gebruik maken van Voice Search. Het gebruik van Jip & Janneke taal is dan ook niet verboden.

Lees ook de blog: De magie van SEO Zoekwoorden.

Elke webpagina een afbeelding

Voor de variatie op uw website is het van belang, dat u gebruik maakt van beeld. Het liefst gebruikt u natuurlijk beeld, dat iets toevoegt aan de tekst. Wees bewust, dat online lezen anders is dan lezen vanaf papier. Online hebben de mensen veel minder geduld en zijn ze veel meer een tekst aan het scannen.  Elk SEO bureau kan u vertellen, dat het gebruik van foto’s wel aan voorwaarden is verbonden. Foto’s zijn namelijk een belangrijk aandachtspunt in u SEO optimalisatie. Als u foto’s niet goed optimaliseert, krijgt uw website een veel te grote bestandsgrootte. Met als gevolg, dat uw website super traag wordt. En daar wordt niemand blij van.

SEO tips 15

Gebruikers haten trage websites. Deze gebruikers zijn bij een trage website super snel vertrokken. Daarbij komt ook nog dat Google  de ‘pagespeed’ van een website als een belangrijke ranking factor ziet. Met een trage website komt u niet hoger in Google, maar juist lager. Goed geoptimaliseerde foto’s zijn noodzakelijk om de snelheid van uw website hoog te houden. Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden die er zijn. En voeg de juiste zoekwoorden toe in de bestandsnaam, de titel, alt tag en ondertitel van de foto. Google maakt het mogelijk om afbeeldingen te zoeken. Dat kan weer voor extra verkeer op uw website zorgen.

Uitgaande links

Het plaatsen van links naar andere waardevolle websites wordt door Google gezien en deze beloont u daarvoor ook. Een linkje naar de Wikipediapagina over SEO is daarom voor mij persoonlijk een goede zet. Wikipedia heeft namelijk een hoge autoriteit en dat is belangrijk voor de ranking in Google. De belangrijkste websites over een onderwerp als SEO en of Content Marketing moeten namelijk bovenaan staan. 

Lees ook deze blog: SEO external linking voegt waarde toe.

Gratis SEO Linkbuilding Checklist.

SEO tips & trucs 16

Uitgaande links worden ook wel outbound links genoemd. Dat zijn links van jouw website naar een andere website. Het is niet gek om naar andere websites te linken. Het herkennen van autoriteit van een bepaalde website is iets wat Google waardeert. Tevens zorgt het voor een prettigere leeservaring.

Lengte van de content

De lengte van uw content is belangrijk, omdat de bovenste posities in Google vaak worden ingenomen door artikelen met meer dan 2400 woorden. Dit noemt men ook wel monsterartikelen. In WordPress kan je zo’n artikel als ‘cornerstone’ artikel vastleggen.

SEO tips & trucs 17

Ik heb dit artikel geschreven, omdat ik het belangrijk vind, dat mensen die niet weten wat SEO inhoudt, kunnen terugvallen op een artikel waarin ze in eenvoudige taal meer kennis op doen over SEO. Eerlijk gezegd schrijf ik dit artikel om nog een andere reden. De top posities in Google worden bij een bepaald onderwerp vaak ingenomen door artikelen met meer dan 2400 woorden. Als jong SEO bedrijf wil ik natuurlijk ook, dat mijn SEO bureau vindbaar is op de eerste pagina van Google. Voor een bureau in SEO komt er dan natuurlijk ook prestige om de hoek kijken.

Linkbuilding: intern structuur aanbrengen

Een website bouwen gebeurt vaak stapsgewijs en op een gegeven moment heb je website met vele pagina’s.  Het is van evident belang, dat u op website zorgt voor een geheel en een logische samenhang. Het zou zowel voor Google als voor de bezoeker van je website gek zijn, als er op deze website over SEO & Content Marketing opeens een pagina opduikt over surfen. 

Lees ook deze blog voor meer link building tips.

Deze blog gaat over het belang van interne links.

SEO tips 18

Een website moet een logisch geheel zijn en niet bestaan uit losse pagina’s. Besteed daarom veel aandacht aan een goede navigatie en aan het intern linken om zo websites goed met elkaar te verbinden. Een goed organogram of sitemap kan u hierbij helpen om het visueel te maken.

Bloggen: maak waardevolle content

Zonder content heeft u geen website. Google vindt content steeds belangrijker. Ze zijn echt in een volgende fase beland als bedrijf. Een zoekvraag moet een relevant antwoord opleveren. De zoeker moet geholpen zijn met een antwoord, wat op uw website te vinden is. SEO & Content Marketing zijn daarom voor mij zeer met elkaar verbonden. 

SEO tips 19

Waardevolle content maken voor uw website begint met evalueren van de al bestaande content. De nog steeds relevante content checkt u op SEO en ververs je op basis van de actualiteit. Voor nieuwe content begint u met opzetten van een contentstrategie. Hiervoor kan je het 6 C model gebruiken als basis. Voor het opzetten van een contentstrategie kunt u helemaal los gaan en uw creativiteit gebruiken. Om uw creativiteit wat te kietelen, geef ik u hierbij wat tips om engaging content te maken. Ook is het slim om gerelateerde artikelen onderaan een blog te zetten. Dat zorgt weer voor extra kliks en een goede interne structuur. De dwell time, de tijd hoe lang een websitebezoeker op uw website blijft hangen, is relevant voor Google. Google leidt daar de mate van relevantie van af voor uw website. Relevante ‘snackable’ content is ook wel een soort van levensader voor uw website.

Linkbuilding: zorg voor kwalitatief goede backlinks

Linkbuilding is één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Google telt in eerste instantie de hoeveelheid backlinks. De kwaliteit & relevantie van de backlinks is later een belangrijk punt van aandacht.

Lees ook deze blog: Linkbuilding besteed je uit aan een SEO Bureau.

SEO tips 20

De hoeveelheid en de kwaliteit van de backlinks zijn bijzonder belangrijk. U kunt daar aan komen door links te ruilen, te kopen (waar ik geen voorstander van ben), een blog schrijven voor een site met heel veel bezoekers. Ook zijn er bijzonder veel bedrijvengidsen. Voor velen daarvan moet u betalen, maar er zijn er ook genoeg, die gratis zijn. Links van de belangrijkste social media kanalen zoals Linkedin, Twitter, Facebook, Instagram en Youtube hebben ook veel waarde.

Snelheid van je website (pagespeed)

De snelheid van uw website is cruciaal om hoger te komen in Google. De snelheid van de website kan door tal van redenen ernstig verlaagd worden. Dit heeft grote invloed op de ranking van uw website.

Ik heb recent een blog geschreven over de rankings factor Snelheid.

SEO tips 21

Meet de snelheid van uw website met de volgende tool van Pingdom. Schakel voor het verbeteren van uw snelheid van uw website altijd een SEO specialist in van een SEO bureau met voldoende kennis van zaken.

Stel concrete vragen aan Google

Het algoritme van Google ontwikkelt zich steeds verder. Google weet vaak de vraag en ook het antwoord al. Deze directe antwoorden noemt men ook wel featured snippets.

SEO tips 22

Featured snippets, directe antwoorden is een interessante optie om u in te verdiepen. Deze komen namelijk helemaal boven aan de pagina inclusief een link naar uw website. Dit is natuurlijk een gigantisch SEO voordeel.

Rich snippets zijn een creatieve toegevoegde waarde

Met rich snippets kunt u een extra stukje informatie toe voegen aan uw zoekresultaat. Hiermee kunt u zich bijvoorbeeld onderscheiden van de concurrentie en dat levert u weer SEO waarde op.

SEO tips 23

Een restaurant kan bijvoorbeeld een recept toevoegen inclusief de bereidingstijd. Een kledingwinkel kan een speciale aanbieding toevoegen bijvoorbeeld Nu een G-star spijkerbroek voor 99 EUR.

Afsluitende conclusies

In deze bijdrage heb ik geprobeerd in begrijpelijke en eenvoudige taal uit te leggen wat SEO is. Zoekmachine optimalisatie is namelijk niet alleen weggelegd voor grote bedrijven en organisaties. Voor de lokale ondernemer zoals loodgieters, schilders en bijvoorbeeld restaurants kan lokale SEO van grote toegevoegde waarde zijn.   

Voor definities van bepaalde termen zou u ook nog in mijn woordenboek kunnen kijken. Voor een korte SEO checklist.

Connect your World
De eigenaar uit Den Haag van Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Wilt u meer vragen over bepaalde onderwerpen? Surf dan naar Mijn Contactpagina en ik help u graag verder. Meer informatie over de eigenaar.