• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Backlinks checken: 12 factoren

Backlinks checken: 12 factoren

Geschatte leestijd: 11 minuten

Backlinks checken is belangrijk als u voor uw website zich bezig houdt met linkbuilding. Zoals wellicht bekend is linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Deze blog bevat de 12 factoren om te beoordelen of u te maken heeft met een goede backlink.

Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is eenvoudig gezegd het verzamelen van linkjes, ook wel backlinks genoemd. Als er vanaf een andere website dan de uwe een link staat, die naar uw website door linkt, dan ziet Google dit als een relevantiestem. je plaatst pas een link naar een andere website, als de informatie op die website belangrijk is en wat toevoegt aan de eigen informatie.

Wat zijn backlinks?

Backlinks of links zijn in feite de URL van de website of de webpagina. Dus in ons geval https://connectyourworld.nl/

De backlinks op uw website checken is een belangrijk onderdeel van Linkbuilding. Backlinks zijn namelijk niet allemaal het zelfde. Sommige zijn waardevoller, andere minder, sommige zijn gewoon nutteloos en andere kunnen zelfs schadelijk zijn. Hoe onderscheidt u ze van elkaar?

Bovenaan in Google

Linkbuilding maakt nog steeds meer dan 30% uit van welke positie uw website op Google inneemt ten opzichte van uw concurrenten. Uw website bovenaan in Google levert u meer websitebezoekers, een hogere omzet en meer winst op. Redenen genoeg om de kwaliteit van een link goed te beoordelen.

Wij hebben tenminste 12 factoren geteld, die de waarde van een backlink bepalen en de hoeveelheid equity (ook wel link juice genoemd), die deze naar andere websites kan overbrengen. Hier vindt u alles, waar u rekening mee moet houden bij het bouwen van een gezond backlink profiel:

  1. Volg de PageRank-principes
  2. Gebruik websites van hoge kwaliteit
  3. Zoek naar relevante websites
  4. Diversifieer uw linkbronnen
  5. Plaats links in de kern content
  6. Varieer uw ankerteksten
  7. Omring ankers met context
  8. Kies dofollow in plaats van nofollow
  9. Zorg ervoor, dat er op links wordt geklikt
  10. Blijf linken naar belangrijke pagina’s
  11. Voorkom vulling van links
  12. Geef prioriteit aan redactionele backlinks
Backlinks, Linkbuilding uitbesteden

1. Volg de PageRank principes

PageRank is één van de eerste methoden om de paginawaarde te bepalen en is gebaseerd op twee principes. Ten eerste, hoe meer links naar een pagina verwijzen, hoe waardevoller deze is. Ten tweede, hoe waardevoller een pagina is, hoe meer equity deze doorgeeft aan andere pagina’s. Hoewel er nu veel andere factoren zijn om backlinks te checken, zit PageRank nog steeds erg in de mix.

Wat betekent dit voor de linkbuilder?

Voor linkbuilders betekent het, dat we prioriteit moeten geven aan backlinks van pagina’s en websites, die zelf veel backlinks van andere websites hebben. Hoe meer backlinks het domein heeft, hoe meer link equity het ‘waarschijnlijk’ doorgeeft aan uw eigen website.

2. Gebruik websites van hoge kwaliteit

Eén van de dingen, die PageRank minder belangrijk maakten, was de Penguin update van 2012. Google was er niet blij mee, dat SEO specialisten duizenden spamachtige backlinks kochten om SEO rankings te manipuleren. Als gevolg daarvan begon het te kijken naar de kwaliteit & kwantiteit van de backlink. Sindsdien mogen links, die u bouwt alleen afkomstig zijn van websites van hoge kwaliteit. Dat betekent geen PBN’s. PBN staat voor ‘private blog network’. Dit houdt in geen matige content, geen overdreven geoptimaliseerde ankers en geen slechte gebruikerservaring.

Google Disavow

Afhankelijk van hoe spamachtig uw backlinks zijn, kan Google niets doen, dan uw pagina’s degraderen bij het zoeken of zelfs uw website bestraffen. Het vervelende is, dat u misschien niet eens weet, of u links heeft van bronnen met een lage kwaliteit. Ze kunnen na verloop van tijd natuurlijk verschijnen of zelfs het gevolg zijn van een negatieve SEO-aanval. Daarom raden we aan om uw backlinks regelmatig te controleren en die links te verwijderen die verdacht lijken. Wij kijken bijvoorbeeld in het bijzonder naar de leeftijd van het domein, het unieke karakter van het IP- en C-blok, Google-indexering, aantal links, optimalisatie van ankertekst en linkplaatsingen. Als u verdachte backlinks vindt, kunt u deze toevoegen aan uw disavow bestand. Vervolgens downloadt u het bestand, als u klaar bent en dient u het vervolgens in bij de Google disavow-tool. Nadat ze zijn ingediend, stopt Google met het tellen van die links voor uw backlink-profiel.

3. Op zoek naar relevante websites

Backlinks van thematisch vergelijkbare websites geven meer waarde door dan backlinks van irrelevante websites. Dat is volkomen logisch, want Google beschouwt links als aanbevelingen. Daarbij is een aanbeveling waardevoller, als het van iemand is, die weet waarover ze praten. Als u bijvoorbeeld een elektrische fietsenwinkel heeft, is het logisch, dat u backlinks heeft van fietsrecensenten, lokale fietsclubs en leveranciers van fietsuitrusting of andere vervoersmiddelen. Deze backlinks zouden het meest tellen. Maar een backlink van een thuiszorg organisatie? Niet zo veel.

Hoe vindt u vergelijkbare websites?

Een gemakkelijke manier om thematisch vergelijkbare websites te vinden, is door te zoeken naar die linkbronnen, die uw concurrenten gemeen hebben. Deze websites die naar twee of meer van uw concurrenten linken, zorgen voor perfecte backlink-prospects. Ten eerste opereren ze waarschijnlijk in dezelfde niche als u en uw concurrenten. Ten tweede staan ​​deze websites waarschijnlijk ook open voor het hosten van uw backlinks, omdat het lijkt alsof ze geen exclusieve relatie hebben met uw concurrenten.

4. Diversifieer uw linkbronnen

Hoewel het aantal links in uw profiel belangrijk is, is dat ook het aantal unieke verwijzende domeinen. Er zijn aanwijzingen, dat websites met een grotere diversiteit aan linkbronnen de neiging hebben om hoger in de zoekresultaten te scoren. Ook dit is volkomen logisch. Zou u liever iets door veel verschillende mensen laten aanbevelen of meerdere keren door dezelfde persoon laten aanbevelen? Waarschijnlijk de eerste. Het betekent voor linkbuilding, dat u niet vastloopt met slechts een paar linkpartners. Het kan erg aantrekkelijk zijn om content te blijven bijdragen aan een gevestigde linkbron, maar houdt rekening met de alternatieve kosten. Deze content zou veel meer waarde genereren, wanneer deze aan een nieuwe website wordt toegevoegd.

5. Plaats links in de hoofd content

Iets dat het ‘surfer-model’ wordt genoemd, suggereert dat backlinks worden geëvalueerd op basis van hun plaatsing op de webpagina. Backlinks die prominent voorkomen, dat wil zeggen prominent geplaatst, gemarkeerd, met een goed ankerpunt en een relevante omringende tekst, zijn waarschijnlijk waardevoller. Waarom zouden ze anders zo worden uitgelicht?

Tegelijkertijd zijn backlinks, die in de zijbalken of in de voettekst worden geplaatst, veel minder waardevol. Dit soort links zijn vaak op de hele website aanwezig. Dit betekent, dat ze niet relevant zijn voor een bepaalde pagina. Bovendien is een zijbalk of een footer geen plaats, die de meeste websitebezoekers zouden verkennen.

6. Varieer uw ankerteksten

Vroeger werd aangenomen, dat uw ankertekst exact overeen moest komen met uw hoofd zoekwoord. En het werkte ook. Maar toen de Penguin-update eenmaal was gelanceerd, ging Google op zoek naar mogelijke tekenen van onnatuurlijke linkbuilding. En één van die borden was een te geoptimaliseerde ankertekst. Immers, als honderden of zelfs duizenden van uw ankerteksten precies hetzelfde zijn, hoe groot is dan de kans, dat uw backlinks op natuurlijke wijze zijn verschenen? Tegenwoordig is de beste linkbuildingstrategie om argwaan te voorkomen, het hebben van een gezonde variëteit aan ankerteksten. Sommigen van hen zullen duidelijk van een merk zijn voorzien, andere zullen uw belangrijkste zoekwoorden bevatten. Het overgrote deel van uw ankerteksten moet uniek en natuurlijk klinken.

7. Omring ankers met context

Er is enig bewijs, dat Google links kan evalueren en pagina’s kan rangschikken op basis van de tekst rond de ankers. Volgens het patent zou Google een stukje tekst links en rechts van de link nemen, deze analyseren op mogelijke trefwoorden en de pagina vervolgens rangschikken op deze trefwoorden: Een andere toepassing van deze technologie zou zijn om te controleren of de link natuurlijk is. Google zou de gevonden zoekwoorden kunnen vergelijken met het onderwerp van de gekoppelde pagina en kijken of ze passen. Vermoedelijk zouden spam-achtige pagina’s er niet om geven een zinvolle kopie rond hun links te maken, dus er zou minder overeenkomst moeten zijn. Om uw backlinks te optimaliseren, moet u ervoor zorgen, dat ze worden omgeven door ten minste een paar samenhangende zinnen, met vermelding van andere zoekwoorden, die verband houden met de gelinkte pagina.

8. Kies dofollow in plaats van nofollow

In 2005 werd het nofollow-attribuut geïntroduceerd om linkspam te bestrijden. Wanneer het aan een link wordt toegevoegd, stopt het nofollow-attribuut de stroom van link-equity en ontvangt de landingspagina geen rangschikkingsvoordelen. Het verwijdert in wezen de prikkel voor SEO-spammers om hun links over het web te verspreiden.

Tegenwoordig wordt het nofollow-attribuut automatisch toegevoegd door de meeste web 2.0-platforms – overal waar gebruikers content mogen posten. Dit omvat alle sociale netwerken, blogwebsites Q & A-websites zoals Quora, forumwebsites en commentaardiensten. Kortom, als u een link mag plaatsen zonder iemand te vragen, is deze link gegarandeerd nofollow. Bovendien krijgt u bij het onderhandelen over blogposts vaak alleen nofollow-links aangeboden. Soms is het slechts een algemeen beleid voor alle gastberichten en soms komt het omdat u nog niet als een betrouwbaar bedrijf wordt beschouwd en hun website niet bereid is om linkvermogen met uw website te delen. Bespreek altijd van tevoren of de backlinks in uw gastpost worden gevolgd of niet.

Black Hat SEO, Off page SEO, Linkbuilding uitbesteden

9. Zorg ervoor dat er op links wordt geklikt

Een van de zoekpatenten van Google beschrijft een relatie tussen backlinks en verkeer. De manier waarop het zou kunnen werken, is dat Google een reeks betrouwbare websites analyseert en een verkeersbenchmark maakt. Het zou zeggen, dat uw type website gemiddeld zoveel bezoekers per backlink zou moeten krijgen. En als er een grote mismatch is tussen het aantal backlinks en het aantal bezoekers, worden uw links genegeerd of wordt u bij het zoeken gedegradeerd. Dit is slechts een patent. Dus Google gebruikt deze technologie niet noodzakelijkerwijs. Maar voor het geval, zijn er enkele eenvoudige manieren om uzelf te beschermen. Ten eerste, als u een gastpost schrijft, weersta dan de verleiding om er zoveel mogelijk backlinks in te stoppen. Neem alleen, die backlinks op waarop de meeste kans bestaat, dat er op wordt geklikt. Ten tweede, plaats geen backlinks op neppe of impopulaire websites. U zult het aantal links laten groeien terwijl u geen verkeer krijgt.

10. Blijf linken naar belangrijke pagina’s

Een ander merkwaardig Google-zoekoctrooi suggereert, dat backlinks in de loop van de tijd kunnen verslechteren. Het idee is, dat als de pagina nog steeds nuttig is, deze steeds nieuwe backlinks moet krijgen. En om te controleren of Google wat basisberekeningen zou uitvoeren. Het zou het aantal backlinks nemen, het delen door de ouderdom van de pagina en een linksnelheid krijgen. Hoe hoger het tarief, hoe hoger de ranking. Dit patent lijkt nogal duister, maar de implicaties zijn redelijk. Als u wilt, dat uw belangrijke pagina’s blijven drijven, moet u ze voorzien van nieuwe backlinks. Een manier om dit te bereiken, is door vanuit uw nieuwe content naar deze pagina’s te blijven linken. Een andere manier is om oudere pagina’s bij te werken en opnieuw te publiceren. Op die manier krijgen deze pagina’s weer nieuwe lezers en mogelijk enkele organische backlinks. Daarom is het belang van het checken van backlinks groot.

11. Voorkom vulling van links

Om veel van de hierboven genoemde redenen is te veel backlinks per pagina een slechte gewoonte. Het maakt elke afzonderlijke link minder opvallend & minder prominent aanwezig. Het verhoogt het aantal backlinks, terwijl het verkeer hetzelfde blijft. Ten slotte draagt ​​het bij aan een slechte gebruikerservaring. Webpagina’s met honderden links zijn zelden bedoeld voor echte lezers en kunnen vermoedens van spam veroorzaken.

12. Geef prioriteit aan redactionele backlinks

Google kan veel zeggen over zijn voorkeur voor backlinks, maar het uitgangspunt is dat backlinks redactioneel moeten worden geplaatst. Het betekent, dat de eigenaar van de website doelbewust een link op een bepaalde webpagina plaatst, bij voorkeur uit eigen beweging. Google doet er alles aan om te beschrijven wat voor soort backlinks niet als redactioneel geplaatst worden beschouwd. Dit omvat advertenties, door gebruikers gegenereerde content, directories en bladwijzers websites, automatisch gegenereerde links, backlinks voor de hele site en links, die zijn ingesloten in widgets voor meerdere sites.

Conclusie

Er zijn veel vorderingen gemaakt bij het zoeken, maar slechts enkele daarvan zijn zo belangrijk als de Penguin-update en opeenvolgende wijzigingen in de manier waarop Google omgaat met backlinks. Google is zelfs zo goed geworden in het herkennen van onnatuurlijke links, dat er nauwelijks een manier meer is om ze te ‘bouwen’. Stop daarom geregeld energie in het checken van backlinks. Als u de bovenstaande tips volgt, kan het op de juiste manier gaan werken.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. Herman is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert & content marketing specialist. Online marketing bureau Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben onder andere met succes SEO projecten afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Heeft u misschien een vraag over het backlinks checken in een linkbuilding strategie? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op. Uw SEO uitbesteden is ook een optie. Zo houdt u meer tijd over om te ondernemen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO Linkbuilding Checklist

Wilt u nog veel meer tips om een linkbuilding strategie op te zetten? Maak dan gebruik van deze SEO Linkbuilding checklist. Voor een pure SEO checklist kunt u ook terecht bij Connect your World.

connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.