• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Linkbuilding in SEO – simpel uitgelegd

Linkbuilding in SEO – simpel uitgelegd

Geschatte leestijd: 10 minuten

Het belang van Linkbuilding in SEO

Linkbuilding is in SEO een van de moeilijkere SEO factoren om goed te scoren en een plaats bovenaan Google te bemachtigen. Daarbij is Linkbuilding ook een van de activiteiten waar klanten de meeste vragen over stellen. Linkbuilding is namelijk redelijk abstract te noemen. Dit begon allemaal bij de oprichting van Google in 1996. Google heeft als uitgangspunt, dat een website pas relevant is, als veel andere websites naar de desbetreffende website verwijzen (linken). Bij elke SEO regel van Google kijken SEO specialisten en of webmasters hoe ver ze kunnen gaan. Vaak is het een kat en muis spel. Dit heeft wel als gevolg gehad, dat de regels over Linkbuilding in de loop der jaren verder zijn aangescherpt. We starten met aangeven wat Linkbuilding nu precies is. Vervolgens gaan we in op wat wel en niet door de beugel kan.

Wat is Linkbuilding in SEO?

Linkbuilding bevat alles dat u kunt doen om meer backlinks te bemachtigen naar uw website. Google haar visie is, dat goede, relevante & engaging content automatisch beloond wordt met backlinks. Dit worden ook wel ‘organische’ of ‘natuurlijke backlinks’ genoemd.

Wat is een backlink?

Een backlink is een klein stukje tekst in een artikel of blog of een afbeelding, die u kunt aanklikken en waarmee u vervolgens wordt doorverwezen naar een andere pagina of website. Hieruit volgt dat, als er meer & kwalitatief goede backlinks naar uw website linken, uw website een flink hogere domein autoriteit kan opbouwen. Dit bezorgt u een betere of hogere ranking in Bing & Google.

Is linkbuilding toegestaan of niet?

Als u probeert om links uit te wisselen of een poging doet andere links te verkrijgen om de zoekresultaten positief te beïnvloeden, dan is dat volgens de webmaster guidelines van Google een overtreding. U loopt de kans op een Google Penalty. Het grijze gebied begint hier. Google geeft veel voorwaarden en restricties voor linkbuilding, maar het heeft wel een positieve invloed, zo blijkt. Backlinks zijn cruciaal voor een positie bovenaan in Google. Vanwege de tegenstrijdigheden raad ik u altijd aan om een Linkbuilder met de nodige ervaring in te schakelen.

Wat zeggen de Google Guidelines nu precies over SEO linkbuilding?

Hieronder leest u voorbeelden, die een negatieve invloed kunnen hebben op de positie of ranking van uw website in de zoekresultaten:

  • Backlinks kopen of verkopen met een hoge page rank. Dit omvat:
    • Betalen voor het uitwisselen van backlinks of berichten, die links als inhoud hebben
    • Het omwisselen van goederen en of diensten in ruil voor backlinks
    • Een “gratis” product sturen naar iemand in ruil voor iets schrijven over dit product en het opnemen van een link
  • Grootschalige uitwisselingen van backlinks of partnerpagina’s uitsluitend met het oog op kruislinks linken
  • Artikelmarketing of gastbloggen met teveel zoekwoorden in ankertekst links.
  • Door middel van geautomatiseerde programma’s zorgen voor backlinks naar uw website
  • Een link verplichting als onderdeel van de Algemene of Service voorwaarden zonder, dat een externe content manager de optie heeft om de uitgaande backlink kan beoordelen.

Voor meer richtlijnen over Linkbuilding raad ik u aan om de Google Guidelines over Linkbuilding goed door te lezen.

Een Google penalty door linkbuilding?

Dit is een vraag die veel mensen en SEO optimalisatie specialisten bezig houdt. Het zou bijzonder jammer zijn, als u door een paar verkeerde backlinks uw mooie posities in de SERP’s kwijtraakt door een penalty van Google. Daarom heeft Google een aparte tool ontwikkeld. Met de disavow tool kunt u verkeerde backlinks uploaden. Hiermee bent u in staat om de penalty ongedaan te maken. Vandaag de dag is de kans op een penalty wel lager geworden. Backlinks hebben zeker nog veel toegevoegde waarde. Dit is echter wel een stukje minder dan enkele jaren geleden. Google is zich meer gaan toeleggen op andere manieren om de beste zoek resultaten te tonen aan hun gebruikers.

De toegevoegde waarde van backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar….

Google maakt gebruik van een zeer ingewikkeld algoritme met bijna 200 factoren. Van al deze factoren zijn de volgende 3 het belangrijkste:

  1. Relevante, actuele & engaging SEO content
  2. Techniek
  3. Domein autoriteit (links)

SEO content & Website snelheid

Contentmoet echt op nummer 1 staan. Maak daarom goede, begrijpelijke SEO teksten, waarin uw antwoord geeft op de vragen die leven bij uw doelgroep. Doe een zoekwoordenonderzoek en laat zoekwoorden, waarop u graag gevonden wilt worden, regelmatig terugkomen in uw teksten. Als tweede moet u investeren in techniek. Website snelheid is enorm belangrijk. Een snelle mobiele site, die goed is geoptimaliseerd voor SEO zoekmachineoptimalisatie, rankt gewoon beter.

Websites met geen relevante backlinks gaan ondanks de goede content en techniek niet snel bovenaan in Google komen. Backlinks zijn daarom dus nog steeds bijzonder belangrijk. Niet al deze backlinks zijn precies even relevant. Hieruit volgt, dat het niet alleen gaat om aantallen. Het gaat met name om relevante backlinks van sites met een goede hoge domein autoriteit. Relevantie, domein autoriteit & backlinks, zijn zaken om rekening mee te houden.

Relevante backlinks

De relevantie van een backlink wordt vastgesteld door de ankertekst en de website waar de backlink op staat. Bij veel backlinks met als inhoud “Kapper Den Haag”, is het zeer waarschijnlijk, dat u een kapper in Den Haag bent. Dit noemt men een keyword match. De inhoud van de backlink belichaamt de zoekopdracht, waarop u zeer graag op gevonden wilt worden. Google heeft dit helaas aangepast met de Penguin Update. Wanneer u nu teveel backlinks verzamelt, waarin het zoekwoord staat waarmee u gevonden wilt worden, gebeurt het tegendeel. Uw website gaat daardoor namelijk zakken in de rankings.

Relevantie & domein autoriteit

Het is belangrijk om backlinks te krijgen van sites die een verband hebben met uw branche. Als u een rijschool heeft in Den Haag, dan is een backlink op een schoonheidssalon website niet belangrijk. Daarentegen is een link op een verzamelgids van schoonheidssalons wel belangrijk. Naast relevantie is de autoriteit van een link belangrijk. Er zijn vele gidsen, startpagina’s & websites, waar u een link op kan zetten. Bij een grote autoriteit van de website telt een backlink zwaarder mee.

Wat is de domein autoriteit van een backlink?

Websites van de overheid, onderwijsinstellingen instellingen zoals universiteiten, regionale & landelijke media, relevante blogs en of Wikipedia hebben een zeer hoge autoriteit. Één link op dit soort websites geeft uw website meestal een flinke boost omhoog.

Domein autoriteit scores

Voor de autoriteit score gebruikte Google vroeger Pagerank. Deze domein autoriteit score geeft Google nu niet meer vrij. Dat is de reden, dat de diverse Linkbuilding tools zelf scores hebben ontworpen. Moz spreekt over DA (domeinautoriteit), Hrefs doet het met DR (Domain rank) & bij Majestic gaat het om TF (Trust Flow). Hoe hoger de score van 0-100, hoe beter de domein autoriteit & hoe waardevoller een backlink is. In deze blog staan de nodige tips om de domein autoriteit van een website te verbeteren. Net zoals relevantie & autoriteit is de hoeveelheid backlinks belangrijk. Hoeveel en wat voor links u nodig heeft, valt te beantwoorden door middel van een concurrentie check.

Doe bij Linkbuilding in SEO altijd een concurrentie analyse

Het verschilt per geval hoeveel backlinks u nodig heeft. Afhankelijk van de concurrentie & kwaliteit van uw website, weet u hoeveel dat er moeten zijn. De beste move is daarom een onderzoek te doen naar de praktijk & een concurrentie check te doen. Bij een deskundige concurrentie analyse, typt u eerst de zoekterm waarop u gevonden wilt worden. Als volgende stap onderzoekt u de backlinks van de eerste tien websites. U kunt daar voor verschillende Linkbuilding tools inzetten.

Welke websites zijn geschikt voor links?

U heeft diverse opties om backlinks te plaatsen:

  1. Linkpartner websites
  2. Start-pagina’s, start-pagina klonen
  3. Linkdirectories
  4. Blog sites
  5. Websites van bijvoorbeeld branche-verenigingen, leveranciers, klanten, media & bedrijfsgidsen

1. Links via Linkpartners

“Beste ondernemer,

Ik zou graag een link willen laten zetten op uw website naar mijn site. Ik plaats dan natuurlijk een link op mijn website richting uw site. Op die manier helpen wij elkaar en verbeteren wij beiden onze vindbaarheid in Google”.

Op deze wijze Linkbuilden noemt men linkruil. U kan zelf op zoek gaan naar mogelijke link partners. U kunt ook linkruil voorstellen accepteren van andere partijen. Pas echter op! Geregeld is de kwaliteit van de aangeboden backlinks matig tot slecht.

Startpagina Links

Veel SEO specialisten & linkbuilding experts zeggen, dat links op startpagina’s geen impact meer hebben. Backlinks op startpagina’s werken echter nog steeds. Geregeld is het mogelijk voor u een link zonder kosten aan te melden in ruil voor een link terug. Slimmer is het linkje terug te geven van een andere website. Dit noemt men A-B-C-linkruil.

Soms moet u betalen voor een link. Betalen om een link te verkrijgen is tegen alle regels van Google in. Het wordt nog steeds veel gedaan, maar niet snel bestraft door Google. Dit noemt men ook wel ‘grey hat SEO optimalisatie’.

Linkbuilding in SEO, Gastbloggen, SEO specialist Den Haag

Gastbloggen

Linkbuilding websites of gast blogs zijn tegenwoordig een veel voorkomend verschijnsel. Gastbloggen gebruikt men veel voor linkbuilding. Het is een hele opgave om een goede blog te schrijven voor websites met een goede reputatie en autoriteit. U heeft daarvoor geld, tijd & extreem goede content nodig. Er zijn daarom bedrijven die eigen mogelijkheden voor gastbloggen ontwikkelen, waarbij blogs eenvoudiger geplaatst kunnen worden. Dit noemt men ook wel een Private Blog Network.

Meerdere link opties

De slimste manier om hoog kwalitatieve backlinks te verkrijgen, zijn bijvoorbeeld links op websites van uw klanten, uw leveranciers, (lokale) media & brancheverenigingen of ondernemingsverenigingen. Vraag u klanten en/of leveranciers of ze een pagina voor partners hebben, waarop uw site een vermelding kan krijgen. Overweeg in te stappen bij branche- of ondernemingsverenigingen of stuur een persbericht naar de media.

Stappen die een Linkbuilder kan zetten voor linkbuilding

Linkbuilding is een kwestie van doen en uitproberen. Vergis u echter niet in de tijd, die het u gaat kosten. Reserveer daarnaast ook voldoende budget. Volg het volgende stappenplan om zelfstandig aan SEO linkbuilding te doen.

  1. Neem een (proef) abonnement op een linkbuilding tool
  2. Doe een zoekwoordenonderzoek om de belangrijkste zoekwoorden vast te stellen
  3. Onderzoek de backlinks van uw allerbelangrijkste concurrenten
  4. Constateer op welke websites het meest backlinks worden gezet en maak een lijstje van sites waarop uw link ook moet staan
  5. Stel een optimale verdeling vast van ankerteksten met behulp van een concurrentie check
  6. Ontwerp één of meerdere extra sites, die u voor A-B-C linkruil kunt inzetten
  7. Plan dagelijks de nodige tijd om links aan te melden & linkruil verzoeken te verwerken
  8. Maak gebruik van Google Search Console om de links te zien, die door Google worden gesignaleerd
  9. Check uw rankings wekelijks om te zien, hoe uw posities er voor staan.

10 belangrijke Linkbuilding in SEO tips

  1. Het is belangrijk om gelijkmatig over de tijd uw links te verkrijgen & uw linkbuilding profiel op te bouwen
  2. Start met een stevig aantal backlinks met uw bedrijfsnaam als ankertekst
  3. Hou het percentage exact match links aan van maximaal 25%
  4. Draag er zorg voor, dat links naar verschillende pagina’s op uw website verwijzen. Gebruik daarvoor niet alleen uw belangrijkste pagina(‘s)
  5. Plaats niet allemaal do follow links, maak ook enkele no follow links backlinks
  6. Zet geen links op sites die van matige kwaliteit zijn. Ook links van buiten uw branche doen weinig voor u
  7. Koop geen links
  8. Plaats geen backlinks in footers & sidebars van websites
  9. Plaats geen links op websites met een domein autoriteit lager dan 20
  10. Breng voldoende variatie aan in de diverse soorten links

Linkbuilding uitbesteden

Heeft u na het lezen van deze blog besloten uw Linkbuilding activiteiten uit te besteden, neem dan contact met ons op.

Meer linkbuilding blogs van Connect your World uit Den Haag

Freelance SEO specialist inhuren

Herman Geertsema is een linkbuilder en een SEO specialist uit Den Haag. Verder is Herman de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant & content marketing expert. Online marketing bureau Connect your World voert opdrachten uit in de gehele Randstad. Dat wil zeggen in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten succesvol afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk en Delft. Heeft u een vraag over Linkbuilding? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact met ons op.

Linkbuilding bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.