• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Ankertekst – het doel daarvan in SEO

Ankertekst – het doel daarvan in SEO

Last Updated on 4 maart 2024 by connectyourworld

Interne links, ankertekst

Alles wat je moet weten over ankertekst

Ankertekst is het deel van een link, dat zichtbaar is voor gebruikers. Dit stukje tekst is om vele redenen belangrijk voor SEO optimalisatie. Wat u schrijft als ankertekst, voor zowel interne als externe links, kan uw SEO rankings namelijk positief of negatief beïnvloeden. In deze blog leert u, wat ankertekst is en hoe u het correct kunt optimaliseren door over optimalisatie te vermijden. Dit kan namelijk leiden tot boetes van Google. We zullen ook de verschillen onderzoeken tussen het maken van ankertekst voor interne en externe links. Tot slot geven we wat ter overweging mee bij het bouwen van inkomende links voor uw website.

Geschatte leestijd: 10 minuten

anker, ankertekst, anchor text

Wat is een ankertekst?

Wat is een Ankertekst?

Een Ankertekst is het deel van de link, waarop kan worden geklikt en dat zichtbaar is voor gebruikers. Het wordt geplaatst tussen de opening <a href> en de afsluitende ankertag </a>. Hier is een voorbeeld van een ankertekst: <a href="https://voorbeeld.com">Dit is een Ankertekst</a>

Wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Wilt u, dat uw website gevonden wordt in Google? Dan is het belangrijk om de website te optimaliseren voor de zoekmachines.

Wat doet de ankertekst precies?

De ankertekst geeft zowel zoekmachines als gebruikers een sterke indicatie over de pagina waarnaar u linkt. Een hyperlink, die u bijvoorbeeld aan uw site toevoegt, kan naar andere pagina’s op uw site verwijzen (interne links). Daarnaast zijn er links, die naar pagina’s op andere websites verwijzen (externe links). In beide gevallen helpt u met een zinvolle ankertekst zowel de zoekmachine als de gebruiker van de website. U zorgt er namelijk voor, dat crawlers van zoekmachines en gebruikers begrijpen, waar de doelpagina over gaat. Door te kijken naar de waarde “on-page SEO“, weet u, dat als u op de link klikt, u meer over dit onderwerp zult lezen.


SEO, internal links

Ankertekst – 7 verschillende mogelijkheden

Er zijn verschillende soorten ankertekst die u kunt gebruiken bij het maken van een hyperlink. Als u begint met SEO optimalisatie, moet u eerst de terminologie begrijpen, zodat u de onderstaande richtlijnen kunt volgen.

  1. Merk – gebruik uw merknaam als ankertekst, bijvoorbeeld: Connect your World
  2. URL – met behulp van de permalink van een pagina zonder tekst, bijvoorbeeld: https://connectyourworld.nl/seo-strategie-den-haag/
  3. Domeinnaam – uw domeinnaam gebruiken als ankerteksten, bijvoorbeeld: Connectyourworld.nl
  4. Algemeen – heel vaak gebruikt, bijvoorbeeld: lees meer of klik hier
  5. Exacte trefwoorden – met behulp van zoekwoorden voor de link, bijvoorbeeld: “U kunt meer leren over SEO-trefwoorden en …”
  6. Gedeeltelijke overeenkomst – gebruik van trefwoorden met extra tekst, bijvoorbeeld: “U kunt onze SEO-checklist downloaden .”
  7. Paginatitel – met behulp van de paginatitel zoals deze bijvoorbeeld is: ” De ultieme doe-het-zelf SEO-zelfstudie (stap voor stap) voor beginners “
  8. Afbeeldingsankertekst: Dit verwijst naar de tekst, die wordt gebruikt als alternatieve tekst voor een afbeeldingslink. Het biedt een beschrijving van de afbeelding voor gebruikers met visuele beperkingen. Bijvoorbeeld: “Foto van een kat” als afbeeldingsankertekst voor een link naar een afbeelding van een kat.
  9. Navigatie ankertekst: Dit wordt gebruikt wanneer de ankertekst een algemene term is, die aangeeft naar welke pagina de link leidt. Bijvoorbeeld: “Startpagina” of “Contact” als ankertekst voor de respectievelijke links op een website.

Ankertekst – best practices

Hoewel ankerteksten al sinds het begin van internet bestaan, volgen veel webmasters nog steeds geen best practices bij het schrijven ervan. Het schrijven van geoptimaliseerde ankertekst voor zowel uw interne als externe links kan uw SEO op een aantal manieren helpen.

  • Zorg er eerst voor, dat uw ankertekst relevant is voor de pagina waarnaar u linkt. Irrelevante ankertekst kan zowel gebruikers als zoekmachines in verwarring brengen. 
  • Ten tweede, varieer uw ankertekst gebruik. Het herhaaldelijk gebruiken van dezelfde ankertekst kan spam zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines.
  • Geoptimaliseerde anchor text in interne links kan helpen zoekmachines inzicht te geven in de structuur van de site.
  • Met ankertekst in inkomende links kunt u hoger scoren voor specifieke zoektermen.
  • Goede ankertekst in externe links helpt gebruikers te begrijpen of dit een link is waarop ze willen klikken.

“Met betrekking tot interne links geeft u ons een signaal van context. Dus eigenlijk zegt u, in dit deel van mijn website vind uw informatie over dit onderwerp.
En dat is wat u zou moeten gebruiken als ankertekst voor die interne links.

Dus dat is iets waar aan de ene kant meestal iets is, dat u die context ook aan gebruikers wilt geven.
Het soort interne links, dat u voor gebruikers zou gebruiken, komt meestal overeen met wat u ook voor SEO zou gebruiken.

John Mueller van Google

Betekenisvolle ankertekst kiezen

Probeer zinvolle ankertekst in uw links te gebruiken. Een betekenisvolle ankertekst in dit geval, geeft een idee van wat u kunt verwachten op het gebied van content, wanneer u op de link klikt.

Bij het kiezen van een ankertekst:

  • Vermijd het gebruik van generieke woorden zoals ‘klik hier’, ‘dit’, ‘lees dit’, ‘lees meer’ enz. Deze woorden geven zoekmachines onvoldoende informatie over waar de gelinkte pagina over gaat.
  • Gebruik geen tekst, die geen verband houdt met de content van de gekoppelde pagina.

Gebruik de URL van een pagina niet als ankertekst

In veel gevallen gebruiken webmasters de URL van een pagina als ankertekst. Hoewel het geen problemen veroorzaakt, is het niet de beste praktijk. Dus gebruik het, wanneer het echt nodig is! Een beter alternatief is om de pagina titel te gebruiken als ankertekst.

Ankertekst – gebruik niet teveel woorden

Schrijf korte ankertekst, die beknopt is en zonder te veel woorden. Als het veel woorden bevat, is het moeilijker voor zoekmachines om het te begrijpen.

Voorbeeld van een goede ankertekst:

<a href="https://voorbeeld.com">Dit is een ankertekst</a>

Voorbeeld van een ‘slechte’ ankertekst:

<a href="https://voorbeeld.com">Deze ankertekst is een klikbare link</a>

Links moeten gemakkelijk te herkennen zijn voor gebruikers. Best practices zijn onder meer de link kleur anders dan de tekstkleur maken en of de link onderstrepen.

Ankertekst en Google Penalties

Een van de redenen dat ankertekst belangrijk is voor SEO optimalisatie heeft te maken met links. Hier is een eenvoudige uitleg over hoe deze twee aan elkaar gerelateerd zijn. Inkomende links zijn nog steeds een van de meest cruciale factoren voor zoekmachine ranking.

SEO Linkbuilding

Links, die van de ene website naar de andere wijzen, worden door zoekmachine-algoritmen beschouwd als ‘stemmen van vertrouwen’. Een website met backlinks van andere websites scoort waarschijnlijk hoger in de SERPS dan een website zonder backlinks. Het proces om uw website te promoten om meer backlinks te krijgen, wordt off-page SEO genoemd.

interne links, internal links

Goede ankertekst is waardevol

Een van de factoren die een rol spelen bij hoe waardevol een link is, is de ankertekst. De reden is dat het anker van een inkomende link zoekmachines een grote aanwijzing geeft over welke zoekwoorden de betreffende pagina moet rangschikken. Wanneer crawlers van zoekmachines deze link vinden, begrijpen ze twee dingen:

  1. Die website A vertrouwt website B, daarom verwijst het ernaar door een link toe te voegen.
  2. Dat de specifieke pagina op website B gaat over webteksten schrijven.

Tot zover gaat het goed. Alles werd gedaan volgens de richtlijnen (zoals hierboven uitgelegd).

De problemen beginnen wanneer:

  • Website A ontving een geldelijke vergoeding om de link toe te voegen
  • De inhoud op website A is niet gerelateerd aan SEO cursussen of trainingen
  • Website A linkt constant naar andere websites met geoptimaliseerde ankertekst
  • Website A en Website B zijn overeengekomen links uit te wisselen

Wanneer Google erachter komt, dat de link niet op natuurlijke wijze is geplaatst, zal het een boete opleggen aan beide websites of de backlinks devalueren en negeren.

Hoe ankertekst over optimalisatie te voorkomen

Als u nu in de war bent of u uw ankertekst moet optimaliseren of niet, maak u geen zorgen, u bent niet de enige. Hier is wat je moet doen.

Volg bij het koppelen de volgende drie eenvoudige regels:

  • Link naar websites die u vertrouwt. Als u een website niet vertrouwt, maak dan de links nofollow. Dit instrueert zoekmachines om geen ´link juice´ of pagerank van uw website door te geven aan de gelinkte website. Wanneer een link het kenmerk ´nofollow´ heeft, wordt de ankertekst ook genegeerd.
  • Gebruik geen exacte trefwoorden als ankertekst, maar houd deze toch kort en relevant.
  • U kunt naar de website linken met behulp van hun merknaam. Als u bijvoorbeeld naar dit artikel wilt linken zonder trefwoorden te gebruiken, zou u kunnen zeggen “Volgens IMU …”. (IMU in de ankertekst voor de link). Dit is altijd een veilige praktijk om te volgen.

Volg de onderstaande richtlijnen wanneer u campagnes voor het maken van links uitvoert en u de ankertekst voor de links kunt beheren:

Gebruik verschillende ankertekst typen – Gebruik geen exacte zoekwoorden maar gebruik een verscheidenheid aan ankertekst typen. U kunt gedeeltelijke overeenkomst, paginatitel, merknaam gebruiken en Google toch de juiste signalen geven.

Controleer uw linkprofiel – Een ‘normaal’ linkprofiel moet alle soorten ankertekst bevatten in de inkomende links. Controleer uw linkprofiel en zorg ervoor, dat het er natuurlijk uitziet. Een profiel met alleen exacte zoekwoorden is niet normaal.

Bouw geen links van lage kwaliteitAnkertekst is slechts een van de factoren, die bepalen hoe waardevol een link is. Andere factoren zijn de website die wordt geplaatst, de autoriteit van het domein en de relevantie van de content. Ga niet naar buiten en begin met het bouwen van links, maar concentreer u op de links die ertoe doen, zonder u zorgen te maken over het verkrijgen van exacte links.

Als het gaat om het maken van ankertekst voor interne links, is het een totaal ander verhaal. U moet alle hierboven beschreven richtlijnen volgen zonder u zorgen te maken over te veel optimalisatie. Google heeft herhaaldelijk gezegd, dat er geen over optimalisatie van ankertekst is voor interne links.

Wat u moet vermijden is:

  • Alleen interne links toevoegen voor zoekmachines. De primaire rol van interne links is om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een specifiek onderwerp. Voeg dus links toe wanneer dit zinvol is.
  • U kunt generieke ankertekst gebruiken zoals ‘lees meer’, ‘klik hier’ maar overdrijf het niet. Probeer u aan de richtlijnen te houden om uw links zinvol en beknopt te maken.

De belangrijke lessen over ankertekst

Ankertekst is het klikbare deel van een link, die gebruikers zien. Het is belangrijk voor SEO, omdat het zoekmachines een grote aanwijzing geeft over de content van de gelinkte pagina. Het is waar dat de Google-richtlijnen over het gebruik van ankertekst tegenstrijdig zijn. Ze instrueren ons eerst om korte en beknopte waarden te gebruiken en dan kunnen ze een website daarvoor straffen. U kunt uzelf van problemen besparen door verschillende waarden te gebruiken voor zowel uw externe als inkomende links. Een evenwicht bewaren en overdrijvingen vermijden is altijd een goede SEO praktijk.

SEO en Linkbuilding blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een content marketing en SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.

SEO expert inhuren

U kunt bij Connect your World ook een content marketing expert en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Heeft u een vraag over SEO Linkbuilding of over een perfecte ankertekst? Of wilt u mij als een SEO specialist inhuren? Bel of mail ons.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.