• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

YouTube SEO In 2024 – Handleiding

YouTube SEO

YouTube SEO In 2024 – Handleiding

Last Updated on 15 mei 2024 by connectyourworld

YouTube SEO

YouTube SEO – Inleiding

YouTube is niet alleen een van de grootste sociale mediaplatforms ter wereld, het is ook de op een na grootste zoekmachine. Dat betekent, dat het investeren van tijd en geld in YouTube SEO essentieel is als u uw online bereik wilt maximaliseren.

Wat is YouTube SEO?

YouTube SEO is het proces van het optimaliseren van uw video’s, zodat ze hoger ranken in zoekresultaten. Dit omvat het optimaliseren van video titels, meta omschrijvingen, tags en videobestanden voor zoekwoorden waar uw doelgroep naar zoekt. Het omvat ook het zichtbaarder maken van uw content voor gebruikers, zoals het toewijzen van video’s aan een categorie, het toevoegen van hashtags en het maken van aangepaste miniaturen. Het is belangrijk op te merken, dat het implementeren van de beste SEO praktijken voor uw video’s niet alleen het voor gebruikers op YouTube gemakkelijker maakt om uw content te vinden, maar ook helpt gebruikers op zoekmachines zoals Google en Bing uw content te ontdekken.

Hoe YouTube SEO werkt?

YouTube werkt op een vergelijkbare manier als Google in die zin dat het een algoritme gebruikt om video’s te rangschikken en gebruikers relevante zoekresultaten te bieden, die het beste overeenkomen met hun zoekintentie. Kort gezegd, het zoekt naar video’s met de beste kans om de gebruiker te betrekken. Om dit te doen, zal YouTube een reeks factoren analyseren. Denk daarbij aan het gebruik van zoekwoorden in de video en de beschrijving, evenals het aantal weergaven, opmerkingen en likes. Het houdt ook rekening met de kijkersretentie, kijktijd en klikfrequentie (CTR), dat wil zeggen het aantal gebruikers dat op uw resultaat klikt in de zoekresultaten. Rangschikken op YouTube gaat niet alleen over het gebruik van de juiste SEO zoekwoorden. Het gaat ook over het bieden van boeiende content aan uw publiek. In de praktijk betekent dit idealiter, dat u wilt dat uw publiek de volledigheid van elke video bekijkt en zo dicht mogelijk bij 100% van uw publiek behoudt.

Als u het SEO-rangschikken van uw kanaal wilt verbeteren, zijn er enkele basisstappen, die u kunt volgen:

  • Gebruik zoekwoorden in de video titel en beschrijving
  • Voeg een doelzoekwoord toe aan uw videobestand
  • Tag uw video met uw zoekwoord en andere relevante zoekwoorden
  • Voeg een categorie toe aan uw video
  • Maak en upload aangepaste miniaturen voor uw video’s
  • Gebruik hashtags om uw video’s deelbaarder te maken op sociale media
  • Gebruik oproepen tot actie (CTA’s) om gebruikers aan te moedigen om leuk te vinden, te delen en zich te abonneren
  • Maak afspeellijsten om video’s per onderwerp te groeperen
  • Voeg vastgezette opmerkingen toe aan uw video (kan worden gecombineerd met CTA’s)
  • Voeg transcripten van video’s toe zodat gebruikers met een auditieve beperking en niet-audio-gebruikers deze kunnen gebruiken
  • Voeg gesloten bijschriften en ondertitels toe aan video’s door een SRT-bestand te uploaden
  • Gebruik kaarten om andere video’s die u heeft gemaakt te promoten
  • Voeg tijdstempels toe aan video’s om gebruikers te helpen navigeren

Veel gestelde vragen

Waarom YouTube SEO belangrijk is?

YouTube SEO is belangrijk omdat YouTube een uitstekend kanaal is voor merken en marketeers om hun doelgroep te bereiken. Contentmarketing gaat niet alleen over het maken van blogs, artikelen en witboeken. Het gaat er namelijk om klanten een omnichannel-ervaring te bieden over meerdere kanalen. Het houdt ook in, dat videocontent wordt aangeboden, zoals geanimeerde video’s, gidsen, handleidingen en podcasts. Met meer dan 2,7 miljard gebruikers vanaf 2024 is YouTube een krachtig instrument, dat u kunt gebruiken om uw doelgroep te bereiken. Aan de ene kant kunt u videomateriaal, dat u heeft gemaakt delen op sociale platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Aan de andere kant kunt u linken naar uw website en sociale accounts in de beschrijvingen van uw video’s om verkeer te genereren. Dus, als u de merkbekendheid en betrokkenheid wilt vergroten, of verkeer naar uw site wilt leiden, dan is investeren in het maken van videocontent een geweldige plek om te beginnen.

Hoe werkt het YouTube algoritme?

Het YouTube algoritme werkt door het analyseren van gebruikersinteracties zoals kijkduur, likes, comments en abonnementen. Op basis hiervan wordt content gerangschikt en aanbevolen aan gebruikers. Video’s, die veel positieve interacties ontvangen, hebben meer kans om hoger in de zoekresultaten en aanbevelingen te verschijnen. Het algoritme houdt ook rekening met gebruikersvoorkeuren, zoals kijkgeschiedenis en zoekopdrachten, om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Daarnaast kan het algoritme trends identificeren en populaire video’s sneller verspreiden. YouTube gebruikt ook machine learning om patronen te herkennen en zijn aanbevelingssysteem voortdurend te verbeteren. Tot slot kan het algoritme content filteren op basis van community richtlijnen en beleid om ongepaste of schadelijke content te beperken.

12 Essentiële YouTube strategieën

1. Voer YouTube-zoekwoordonderzoek uit

Zodra u een onderwerp hebt gekozen, dat u wilt behandelen, wilt uw zoekwoordonderzoek uitvoeren om de beste zoekwoorden te vinden om uw doelgroep te bereiken. Er zijn verschillende tools die u kunt gebruiken om zoekwoordonderzoek uit te voeren, van de autosuggesties van YouTube tot Semrush’s Keyword Analytics voor YouTube en Ahref’s YouTube Keyword Tool. Als algemene vuistregel wilt u zoekwoorden kiezen met lage concurrentie en een hoog zoekvolume. Dit komt omdat uw ranking voor zoekwoorden met veel concurrentie extreem competitief is, vooral voor nieuwe kanalen.

2. Gebruik uw gekozen zoekwoord in de titel en het bestand van de video

De volgende stap is om uw gekozen zoekwoord toe te voegen aan de titel en het videobestand van uw video. Dit helpt YouTube te zien waar uw video over gaat, zodat het deze aan andere gebruikers kan presenteren. De titel moet minder dan 70 tekens zijn en de aandacht van de lezer trekken. Ze moeten ook zoekwoorden zo dicht mogelijk bij het begin gebruiken, en elementen zoals emoji’s en hoofdletters spaarzaam gebruiken. U wilt kliklok-aan-titelstijlen vermijden. Als een gebruiker doorklikt naar uw video in de verwachting iets te vinden en u iets anders levert, dan stoppen ze met kijken, wat uw SEO ranking schaadt.

3. Optimaliseer uw videobeschrijving

Het optimaliseren van uw videobeschrijving met uw zoekwoord naast andere gerelateerde zoekwoorden is ook cruciaal om uw YouTube SEO-ranking te verbeteren (Google raadt aan één tot twee hoofdwoorden te kiezen, die uw video beschrijven). U moet proberen het zoekwoord in de eerste 25 woorden op te nemen, en in totaal twee tot vier keer. De videobeschrijving heeft een limiet van 5.000 tekens en moet niet alleen een samenvatting bevatten van de inhoud die binnen uw video is opgenomen, maar ook boeiend zijn om te lezen en het vermijden van zoekwoordvulling. Gebruik vet en cursief om belangrijke punten en berichten op te laten vallen in uw schrijven, en tijdstempels om gebruikers te helpen navigeren naar specifieke segmenten. Het is ook een goed idee om uw beschrijving af te sluiten met een oproep tot actie (bijv. vraag gebruikers om leuk te vinden/commentaar te geven/abonneren (call to action). Volg uw merk op sociale media of bezoek uw site voor meer informatie). U kunt ook links toevoegen om andere video’s op uw kanaal te promoten, die uw kijkers misschien leuk vinden.

4. Kies een boeiende miniatuurafbeelding

Het selecteren van de juiste miniatuurafbeelding is essentieel om de aandacht te trekken van gebruikers, die YouTube zoeken. Volgens Google heeft 90% van de best presterende video’s aangepaste miniaturen. Daarom is het de moeite waard om tijd en moeite te steken in het maken van een opvallend ontwerp met een tool zoals Canva. Bij het maken van een ontwerp wilt u een miniatuurafbeelding ontwikkelen met een eenvoudige, kleurrijke stijl, die niet alleen de aandacht trekt van uw doelgroep, maar ook nauwkeurig de inhoud van de video weergeeft. Een manier om een gevoel te krijgen voor de soorten miniaturen die resoneren met uw publiek, is te kijken naar welke miniaturen uw concurrenten gebruiken. Als u naar de populairste zoekresultaten kijkt, ziet u welke ontwerpen mensen aantrekken.

5. Gebruik call to actions

Oproepen tot actie (CTA’s) zijn een van de meest nuttige tools, die u tot uw beschikking heeft om uw kanaal te laten groeien en uw publiek aan te moedigen om met uw merk te communiceren. Een goed gemaakte CTA kan uw publiek de zet geven, die ze nodig hebben om zich te abonneren op uw kanaal, uw video leuk te vinden of te delen, of zelfs uw website te bezoeken. U kunt CTA’s niet alleen in de beschrijving van uw video plaatsen, maar ook binnen de video zelf. Bijvoorbeeld, als uw video een verteller heeft, kunnen ze zeggen “Als u onze content van vandaag leuk vond, like, reageer, abonneer u of bezoek onze website voor meer informatie.” U kunt ook CTA’s gebruiken om gerelateerde video’s op uw kanaal aan te bevelen. Bijvoorbeeld, aan het einde van een video kan de verteller zeggen “Als u meer wilt weten over dit onderwerp, bekijk dan onze video’s over x en x,”. (Dit is bijzonder effectief als je deze video’s vervolgens promoot met kaarten).

6. Voeg ondertitels en gesloten bijschriften toe

U wilt ervoor zorgen, dat al uw video’s ondertitels en gesloten bijschriften hebben door een SRT-bestand te uploaden. Dit is niet alleen belangrijk om uw SEO-ranking te verbeteren, maar ook om de toegankelijkheid van uw content te vergroten. Het toevoegen van ondertitels en bijschriften zorgt voor een transcript van uw video zodat gebruikers, die niet kunnen horen nog steeds begrijpen wat er gebeurt. Het betekent ook dat gebruikers, die de in de video gebruikte moedertaal niet spreken, het kunnen vertalen. Zoekmachines kunnen ook deze transcripten gebruiken om uw content te rangschikken op zoekopdrachten.

7. Promoot video’s op sociale media

Een andere geweldige manier om uw SEO-ranking te verbeteren, is door uw video te promoten op sociale media. Het promoten van video’s op kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en TikTok brengt niet alleen uw video’s onder de aandacht van uw sociale volgers, maar opent ook de deur naar andere deelopties. Als u bijvoorbeeld uw video op Twitter plaatst, kunt u hashtags toevoegen om het potentiële bereik van uw video te vergroten. Door te linken naar uw video’s op sociale media kunnen andere gebruikers uw video’s ook op hun sociale profielen delen of opnieuw plaatsen.

8. Reageer op gebruikersreacties

Engagement opbouwen is de sleutel om resultaten te halen uit uw kanaal, en een van de manieren om uw gebruikers te betrekken is door actief te reageren op uw publiek in de opmerkingen. Simpelweg de tijd nemen om te reageren op gebruikersopmerkingen en feedback, met geschreven antwoorden of likes, laat uw publiek zien dat u hun deelname waardeert. Het is vermeldenswaard, dat u ook CTA’s aan opmerkingen kunt toevoegen. Als bijvoorbeeld een gebruiker zegt dat ze een van uw video’s leuk vonden, kunt u een korte reactie schrijven waarin staat “Ik ben blij, dat u het leuk vindt! U kunt meer artikelen over dit onderwerp vinden op onze website.” U kunt ook vastgezette opmerkingen gebruiken om uw publiek als geheel aan te spreken. Daarbij kunt u ze een ander contactpunt te bieden, waar u ze kunt aanmoedigen om leuk te vinden, zich te abonneren en uw content te delen.

9. Selecteer een videocategorie

Bij het zoeken naar video’s kiezen veel gebruikers ervoor om video’s op categorie te zoeken. Daarvoor is het belangrijk om de juiste categorieën te selecteren om deze gebruikers te bereiken. Het is ook noodzakelijk om YouTube te helpen begrijpen waar uw video over gaat. U kunt kiezen uit een van de 15 categorieën wanneer u uw video uploadt. Soorten categorieën, waaruit u kunt kiezen zijn onder andere Animatie en Film, Auto’s en Voertuigen, Muziekvideo’s, Huisdieren en Dieren, Sport, Reizen en Evenementen, Gaming, Mensen en Blogs, Komedie, Amusement, Nieuws en Politiek, Hoe Te en Stijl, Educatie, Wetenschap en Technologie, en Non-profit en Activisme.

10. Gebruik kaarten en eindschermen

Als het gaat om de gebruikerservaring van je publiek, kunnen kaarten en eindschermen toevoegen aan uw video een groot pluspunt zijn. Met kaarten kunt u CTA’s en links naar andere video’s opnemen terwijl uw video wordt afgespeeld. U kunt bijvoorbeeld pop-up thumbnail-links toevoegen naar andere video’s en afspeellijsten, om uw kanaal te abonneren of, als u deel uitmaakt van het YouTube Partner Programma, een directe link naar uw website. Bovendien stellen eindschermen u in staat om een selectie van aanbevolen video’s toe te voegen aan de laatste vijf tot 20 seconden van een video, zodat gebruikers kunnen klikken op andere video’s, die interessant lijken. Door kaarten en eindschermen te gebruiken, kun uw verkeer naar andere video’s op uw kanaal leiden en uw gebruikersbetrokkenheid vergroten.

11. Voeg tijdstempels toe

Als u lange video’s maakt, is het toevoegen van tijdstempels een geweldige manier om uw video’s op te splitsen in hapklare segmenten. Door tijdstempels toe te voegen aan uw video’s kunnen gebruikers naar genoemde secties van uw video’s navigeren in de voortgangsbalk van de video. Tijdstempels zijn ook nuttig voor SEO, omdat ze kunnen worden gelezen door zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat gebruikers van Google kunnen worden doorverwezen naar getimede video’s.

12. Maak afspeellijsten

Het groeperen van content in afspeellijsten biedt gebruikers een veel overtuigender manier om content op uw kanaal te ontdekken. Het maken van een afspeellijst maakt uw content meer zichtbaar in zoekresultaten. Het verbetert ook de gebruikerservaring. Als een gebruiker bijvoorbeeld op een afspeellijst klikt, begint, zodra ze de eerste video hebben bekeken, automatisch de volgende video te spelen. Dit betekent, dat gebruikers niet terug hoeven te navigeren naar uw kanaal om vervolgvideo’s te kiezen, en dit verhoogt de tijd, die ze besteden aan het bekijken van uw content. Bij het maken van een afspeellijst is het het beste om te beginnen met de meest populaire video’s eerst en ze in een logische volgorde te plaatsen. Als u bijvoorbeeld een episodische podcast uploadt, is het logisch om een afspeellijst van deze afleveringen in chronologische volgorde te maken.

Belangrijke YouTube SEO-tools

Als u uw YouTube SEO-ranking wilt verbeteren, zijn er verschillende tools tot uw beschikking. Enkele van de meest bruikbare zijn: Semrush Keyword Analytics for YouTube: Keyword Analytics for YouTube is een zoekwoordonderzoek tool, die u kunt gebruiken om zoekwoorden te zoeken. Het bevat gegevens over het zoekvolume van zoekwoorden en hoe competitief het zoekwoord is. Ahrefs YouTube Keyword Tool: YouTube Keyword Tool ​​is een gratis zoekwoordonderzoek tool, waarmee gebruikers het zoekvolume van een zoekwoord op een bepaalde bestemming kunnen bekijken. Het biedt ook betaalde upgrades met meer functies. vidIQ: De analysetool van vidIQ kan uw video’s analyseren en de beste zoekwoorden aanbevelen om uw doelgroep te bereiken. Het geeft ook details over het zoekvolume en de concurrentie van zoekwoorden. YouTube Analytics: YouTube Analytics is een analytisch platform, waarmee u de prestaties van uw kanaal kunt volgen. Hier kunt uw views, indrukken, abonnees, verkeersbronnen, kijkersretentie en inkomsten volgen.

YouTube SEO – Conclusie

Er zijn geen harde en snelle geheimen om uw rangschikking op YouTube te verbeteren. Het laten groeien van uw kanaal komt neer op het creëren van goede content, die gemakkelijk te vinden is en overeenkomt met de behoeften van uw doelgroep. Hoewel SEO ontmoedigend kan aanvoelen, als u stap voor stap uw video’s optimaliseert, kan het proces veel beheersbaarder worden. Richt u eerst op het maken van goede content en gebruik vervolgens de beste SEO-praktijken om die content voor uw gebruikers te krijgen.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Contentmarketeer.

Werkzaam in de volgende regio’s

Interessante blogs

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.