Last Updated on 14 februari 2024 by connectyourworld
Hoe maak je een persona en wat is de toegevoegde waarde is een vaak gestelde vraag van het management aan de online marketeer. Kan en moet je een persona ook inzetten in een SEO optimalisatie project? Dat kan zeker! Het hoeft niet, maar als je het goed aanpakt, kan het veel waarde toevoegen.
Geschatte leestijd: 5 minuten
Een persona is een ander woord voor ijk persoon. Je maakt een schets van de voor jou beoogde ideale klant. Dit doe je door gegevens te verzamelen over demografische gegevens, sociale achtergrond, gezinssituatie, media gebruik en criteria bij de aanschaf van een dienst of product.
Hoe maak je een persona in 12 stappen
Neem iemand in gedachte, die representatief is voor de klantgroep. Het liefst een echte al bestaande klant. Dit maakt het maken van persona’s vervolgens een stukje gemakkelijker.
Afhankelijk van de dienst of het product zijn er diverse criteria van belang. Identificeer deze criteria. Een simpel voorbeeld. Niet iedereen kan een Porsche kopen. In dit geval is logischerwijs het criteria inkomen van belang.
Welke redenen heeft je persona om jouw product of dienst aan te schaffen? Gaat het om de prijs, een kwaliteitscriteria. Is jouw product bijvoorbeeld origineel en onderscheidend?
Een klant komt bij jou, omdat hij of zij een probleem heeft. Jij bent degene, die het probleem kan oplossen. In je content strategie kan je vervolgens ingaan op de vragen die leven in jouw doelgroep. Hoe kan jij bijvoorbeeld helpen om hun problemen op te lossen?
Waarom is iets een probleem en wat is daar de oorzaak van? Dit is vaak lastig om boven tafel te krijgen. Wanneer mensen een probleem hebben, gaan ze vaak in Google op zoek naar meer informatie en een mogelijke oplossing. Google is in veel gevallen het startpunt van je potentiële klant. Wees daar dus met informatie over de oplossing en achterliggende redenen.
Als je wee wat iemand drijft, heb je een grote kans om verbinding te maken met deze persoon. Hou daar rekening mee in je contentstrategie. Kom daarin met oplossingen voor hun probleem.
Bij een goede klant kun je best vragen, hoe het oriëntatie proces er precies heeft uitgezien. Vraag daarom een aantal mensen hoe ze bij jou zijn uitgekomen. Dit kan vervolgens weer items opleveren voor je content marketing strategie.
Naar de prijs wordt altijd gevraagd. Maar echt scoren doe je met de andere vragen. Als jij het antwoord weet en dit al op je website hebt staan, dan is een belangrijke stap gezet. De klant ziet jou als een autoriteit en voelt erkenning en verbinding. In bijvoorbeeld een FAQ zou je al veel van dit soort vragen kunnen beantwoorden.
Zijn er punten te benoemen, waarom iemand niet met je in zee wilt gaan? Ben je te duur? Duurt iets te lang? Heb je bijvoorbeeld slechte reviews? Heb je een niet maatschappelijk verantwoord product of dienst? Deze bezwaren kunnen ook weer een bron voor het schrijven van goede engaging SEO content.
Als je binnen 60 seconden jouw product of dienst kunt beschrijven, heb je zeer scherp, waar het werkelijk om draait bij jouw product of dienst. Check vervolgens of de belangrijke punten terugkomen in jouw content op je website.
Welke service verwacht de klant van jou? Wil hij korting? Is gratis bezorgen de norm? Wat is gebruikelijk in jouw branche en hoe kan je dat overtreffen? Het zit hem vaak in de kleine dingen, waarom een klant voor jou kiest of voor een concurrent. Is bij een duur product of dienst betalen in termijn bijvoorbeeld een optie of niet? Kan je misschien een eerste onderhoudsbeurt aanbieden voor half geld? Probeer het gewoon uit en je komt er van zelf achter wat werkt of niet werkt.
Aangezien unieke content een belangrijke pijler is in SEO optimalisatie kan het maken van persona’s van toegevoegde waarde zijn. Door goed je mogelijke klanten in beeld te brengen en te achterhalen waar zij naar op zoek zijn, kan jij de content schrijven, die aansluit op de behoeftes van jouw potentiële klanten. Het lukt je ongetwijfeld dan om de zoekintentie van de bezoekers van jouw website helder te krijgen. Dit heeft vervolgens weer een positieve impact op de rankings van jouw website in Google. En bovenaan in Google gebeurt het!
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO freelancer en SEO tekstschrijver. Heeft u een vraag over hoe maak je een persona? Of wilt u een SEO specialist inhuren om ook bovenaan in Google te staan? Vul dan onderstaand contactformulier in.
Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO en Content Marketing Bureau Connect your World, Den Haag (2024)
WordPress in meerdere talen met WPML