• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Hoe maak je een persona?

Hoe maak je een persona

Hoe maak je een persona?

Hoe maak je een persona

Persona maken – Inleiding

Hoe maak je een persona en wat is de toegevoegde waarde is een vaak gestelde vraag van het management aan de online marketeer. Kan en moet je een persona ook inzetten in een SEO optimalisatie project? Dat kan zeker! Het hoeft niet, maar als je het goed aanpakt, kan het veel waarde toevoegen.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wat is een persona?

Een persona is een ander woord voor ijk persoon. Je maakt een schets van de voor jou beoogde ideale klant. Dit doe je door gegevens te verzamelen over demografische gegevens, sociale achtergrond, gezinssituatie, media gebruik en criteria bij de aanschaf van een dienst of product.

Hoe maak je een persona in 12 stappen

  1. Geef de persona een naam

    Neem iemand in gedachte, die representatief is voor de klantgroep. Het liefst een echte al bestaande klant. Dit maakt het maken van persona’s vervolgens een stukje gemakkelijker.

  2. Bepaal de criteria

    Afhankelijk van de dienst of het product zijn er diverse criteria van belang. Identificeer deze criteria. Een simpel voorbeeld. Niet iedereen kan een Porsche kopen. In dit geval is logischerwijs het criteria inkomen van belang.

  3. Sterke punten benoemen

    Welke redenen heeft je persona om jouw product of dienst aan te schaffen? Gaat het om de prijs, een kwaliteitscriteria. Is jouw product bijvoorbeeld origineel en onderscheidend?

  4. Wat is het probleem en benoem het

    Een klant komt bij jou, omdat hij of zij een probleem heeft. Jij bent degene, die het probleem kan oplossen. In je content strategie kan je vervolgens ingaan op de vragen die leven in jouw doelgroep. Hoe kan jij bijvoorbeeld helpen om hun problemen op te lossen?

  5. Waarom is het een probleem?

    Waarom is iets een probleem en wat is daar de oorzaak van? Dit is vaak lastig om boven tafel te krijgen. Wanneer mensen een probleem hebben, gaan ze vaak in Google op zoek naar meer informatie en een mogelijke oplossing. Google is in veel gevallen het startpunt van je potentiële klant. Wees daar dus met informatie over de oplossing en achterliggende redenen.

  6. Wat drijft iemand en maak connectie

    Als je wee wat iemand drijft, heb je een grote kans om verbinding te maken met deze persoon. Hou daar rekening mee in je contentstrategie. Kom daarin met oplossingen voor hun probleem.

  7. Naar welke informatie zoekt de persona?

    Bij een goede klant kun je best vragen, hoe het oriëntatie proces er precies heeft uitgezien. Vraag daarom een aantal mensen hoe ze bij jou zijn uitgekomen. Dit kan vervolgens weer items opleveren voor je content marketing strategie.

  8. Welke vragen stelde iemand wel of niet

    Naar de prijs wordt altijd gevraagd. Maar echt scoren doe je met de andere vragen. Als jij het antwoord weet en dit al op je website hebt staan, dan is een belangrijke stap gezet. De klant ziet jou als een autoriteit en voelt erkenning en verbinding. In bijvoorbeeld een FAQ zou je al veel van dit soort vragen kunnen beantwoorden.

  9. Bezwaren

    Zijn er punten te benoemen, waarom iemand niet met je in zee wilt gaan? Ben je te duur? Duurt iets te lang? Heb je bijvoorbeeld slechte reviews? Heb je een niet maatschappelijk verantwoord product of dienst? Deze bezwaren kunnen ook weer een bron voor het schrijven van goede engaging SEO content.

  10. Maak een pitch van 1 minuut

    Als je binnen 60 seconden jouw product of dienst kunt beschrijven, heb je zeer scherp, waar het werkelijk om draait bij jouw product of dienst. Check vervolgens of de belangrijke punten terugkomen in jouw content op je website.

  11. Service

    Welke service verwacht de klant van jou? Wil hij korting? Is gratis bezorgen de norm? Wat is gebruikelijk in jouw branche en hoe kan je dat overtreffen? Het zit hem vaak in de kleine dingen, waarom een klant voor jou kiest of voor een concurrent. Is bij een duur product of dienst betalen in termijn bijvoorbeeld een optie of niet? Kan je misschien een eerste onderhoudsbeurt aanbieden voor half geld? Probeer het gewoon uit en je komt er van zelf achter wat werkt of niet werkt.

Hoe maak je een perona? – Conclusie

Aangezien unieke content een belangrijke pijler is in SEO optimalisatie kan het maken van persona’s van toegevoegde waarde zijn. Door goed je mogelijke klanten in beeld te brengen en te achterhalen waar zij naar op zoek zijn, kan jij de content schrijven, die aansluit op de behoeftes van jouw potentiële klanten. Het lukt je ongetwijfeld dan om de zoekintentie van de bezoekers van jouw website helder te krijgen. Dit heeft vervolgens weer een positieve impact op de rankings van jouw website in Google. En bovenaan in Google gebeurt het!

SEO expert Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO freelancer en SEO tekstschrijver. Heeft u een vraag over hoe maak je een persona? Of wilt u een SEO specialist inhuren? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Blog Posts


    SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

    Dr. J. Presserstraat 313
    Den Haag, Nederland 2552 LW
    Telefoon: +31641226543
    E-mail: info@connectyourworld.nl
    connectyourworld

    Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

    Connect your World
    1
    Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.