• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

´Nuttige blogs schrijven´ [28 tips]

´Nuttige blogs schrijven´ [28 tips]

Blogs schrijven, tekstschrijver Den Haag, SEO tekstschrijver Den Haag

Geschatte leestijd: 34 minuten

Alles wat u moet weten over het schrijven van Blogs

Wat is een blog?

Een blog is bijna altijd een stuk informatie in geschreven tekst aangevuld met afbeeldingen of een ander audiovisueel materiaal. De auteur van de blog biedt deze informatie aan, aan de bezoekers van zijn of haar blog of website. Vaak gaat het om verschillende webteksten, die een zeker verband met elkaar hebben.

Waarom is SEO blogging van belang?

Bloggen is om meerdere redenen belangrijk voor de SEO van uw website. Ten eerste vergroot het uw kennisniveau. Blogging verhoogt ten tweede uw status als autoriteit op uw vakgebied. Ten derde vindt Google het belangrijk, dat er beweging is op uw website. Update uw blogs dus regelmatig. Hierdoor verlengt u de ‘time on site’ wat een belangrijke SEO ranking factor is. Daarnaast moeten potentiële klanten u gaan vertrouwen, voordat ze uw product of dienst van u afnemen. Door SEO blogging bouwt u naamsbekendheid op. Dat is weer goed voor het opbouwen van vertrouwen. Tot slot kunt u met een goede blog bezoekers naar uw website lokken, wat u backlinks kan opleveren.

SEO blogging – bovenaan in Google

Blogs schrijven zijn een ideale manier om een groep mensen een antwoord te geven op de vragen, die bij ze leven, over uw producten of diensten. Er zijn miljarden blogs in vele soorten en maten. SEO blogging is namelijk een makkelijk medium, waarmee u snel kan inspelen op de actualiteit. Wilt u een grote doelgroep bereiken met uw blogs? Dan is het zaak om op te vallen en een unieke benadering te gebruiken bij het verder uitwerken van uw blog. Alleen op die manier komt u bovenaan in Google op de voor u relevante zoekwoorden.

Blog laten schrijven is een vorm van branding

SEO blogging is een vorm van branding. Door specialistische kennis te delen en oplossingen aan te bieden voor mogelijke klantvragen profileert u zichzelf als deskundige. Blogs kunnen ook voor interne communicatie het ideale middel zijn om issues in de organisatie met elkaar te delen.

Vier soorten blogs

  1. Persoonlijke blogs, die zich op een interesse of hobby concentreren.
  2. Special interest blog zijn blogs, die inzoomen op actualiteiten, onthullingen en trends. Daarnaast ook de blogs over trends en gebeurtenissen in diverse markten en vakgebieden zoals Marketingfacts & Foodlog.
  3. Corporate blogs van bedrijven, die in het teken staan van dat specifieke bedrijf of van het vakgebied waarbinnen het bedrijf opereert.
  4. Blogs als communicatie- of kennismanagement tool. Deze blogs zijn bedoeld als instrument voor samenwerking, kennisdeling of teambuilding.

Een variant op het blog is de vlog, een video weblog. Veel mensen kijken liever naar beeld dan, dat ze lezen. Met een vlog kunt u mensen ook langer op uw website houden (time on site). Dit is weer relevant voor uw SEO ranking.

SEO blogging – kenmerken

Blogs schrijven doet de blogger vaak op een persoonlijke manier. De blogger duidt nieuwsfeiten of gebeurtenissen vaak door zijn eigen gekleurde bril. Vaak zijn het persoonlijke observaties & bevindingen. De blogger schrijft blogs meestal op een informele wijze en vaak wordt er niet geredigeerd. Corporate blogs worden bijna altijd wel scherp onder de loep genomen. Daarbij kijkt men zowel inhoudelijk als tekstueel. De blog moet overeenkomen komen met de corporate strategie en zonder spelfouten zijn, want dat werkt bij veel mensen irritatie op.

Infographics

U kunt met een blog inspelen op de actualiteit. De actualiteit verandert echter snel. Zorg daarom voor regelmatige updates van uw blogs. Blogs zijn er op gericht om informatie te delen. Deze informatie kan verpakt zijn in tekst, foto’s, infographics, video’s, tweets en links naar andere blogs. Blogs schrijft u multimediaal. Door een mix van tekst, beeld, video en audio ontstaat er een rijkere gebruikerservaring. Moedig het reageren op blogs aan. En reageer vervolgens op die reactie, ook als u het niet eens bent met de persoon die gereageerd heeft.

Gastbloggen

Daarnaast is een blog een goed medium om uw doelgroep te bereiken. Dit kan eventueel ook met gastbloggen. Zorg daarbij er ook voor, dat mensen kunnen reageren op een blog. Interactie met uw doelgroep en klanten is namelijk zeer waardevol om bijvoorbeeld uw dienstverlening verder te verbeteren. Reageer ook op een kritische noot, want mensen waarderen het als u daar op een goede wijze mee omgaat.

blog laten schrijven, gastbloggen, SEO blogging

De zin van het blogs schrijven

Blogs schrijven is voor bedrijven een interessant medium om te publiceren over het eigen vakgebied of over een thema. Heeft u in uw niche een expert in huis, die een specialist is in een bepaald thema? Dan staan alle stoplichten op groen om volop te profiteren van het schrijven of laten schrijven van blogs. In een bepaald vakgebied of thema kunt u ‘thought leadership‘ claimen.

Blogs schrijven en SEO optimalisatie

Blogs verbeteren de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines zoals Google, maar ook in Bing en Yahoo. Naarmate u vaker publiceert, komt de ‘spider’ van Google vaker langs om uw website of blog te indexeren en te rangschikken op een plek bovenaan in Google. Mensen uit dezelfde branche halen vaak experts aan in hun eigen artikelen of blogs. Dit betekent, dat u het ‘thought leadership’ in een bepaalde niche kunt claimen. Daaruit kunnen we ook verwijzingen ofwel links uit voortkomen, die de SEO optimalisatie van uw website een flinke boost geven. Aan het einde van deze bijdrage weet u alles wat u nodig heeft om de perfecte blogs te schrijven voor uw website

1. Bepaal uw blog doel

Waarom zou u bloggen of gastbloggen? Wat is het doel van een blog? Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vaak beginnen mensen een blog omwille van het hebben van een blog zonder echt na te denken, wat ze willen bereiken met hun blog inspanningen.

Een paar voorbeelden van goede blog doeleinden:

1.1 Bloggen voor geld

Dit is een populaire. U start een blog, publiceert geweldige content, krijgt verkeer naar uw website en genereert vervolgens geld met behulp van Ad Words, affiliate marketing of anderszins. Het klinkt als een statement uit de jaren 90, maar het werkt nog steeds. Het is nog steeds een van de meest populaire manieren om een ​​blog te gebruiken.

1.2 Bloggen voor leads

Of u nu online (of offline) producten of diensten verkoopt, bloggen is een van de meest effectieve manieren om leads te genereren. Door te bloggen kunt u ‘communiceren’ met uw potentiële klanten, hen overtuigen van de effectiviteit van uw producten of diensten en die verkoop binnen halen. Bent u niet zo’n schrijver, dan is het misschien een idee om een SEO tekstschrijver in te schakelen.

1.3 Bloggen voor verkeer

Wilt u naamsbekendheid vergroten door meer ‘bezoekers verkeer’ naar uw website te genereren? Vraag een willekeurige Content Marketing Expert om deze vraag te beantwoorden en u zult zien, dat ze het er allemaal mee eens zijn, dat SEO blogging de beste keuze is.

1.4 SEO blogging voor e-commerce websites

  • Plaats ‘longtail keywords‘ gerelateerd aan uw producten
  • Informeer gebruikers over het gebruik en de voordelen van uw producten of diensten
  • Toon potentiële klanten, dat u een actieve website heeft (dit is een indirect signaal van vertrouwen)
  • Promoot de blogpost op sociale media en stimuleer verkeer naar uw website.
  • Voeg meer mensen toe aan uw e-maillijst
  • Verbeter uw SEO rankings in Google

Natuurlijk zijn alle redenen, die worden beschreven in het gedeelte ‘bloggen voor geld’ ook relevant voor ‘e-commerce bloggen’.

1.5 Blogs schrijven voor een bedrijfswebsite

Elk type website moet een bloggedeelte hebben en dit geldt ook voor bedrijfswebsites.

Een blog kan u bijvoorbeeld helpen met:

  • Het delen van nieuws over uw bedrijf
  • Introduceren van uw medewerkers voor het publiek
  • Het geven van informatie over het bedrijf en zijn diensten
  • De strategie en visie delen

Het doel van een nieuwe blog laten schrijven zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Krijg meer relevante SEO content geïndexeerd door zoekmachines
  • Promoot uw bestaande blogs door er interne links aan toe te voegen
  • Beoordeel een product of service en maak affiliate sales
  • Neem contact op met uw abonnees en herinner hen aan uw bestaan
  • Target een specifiek zoekwoord, dat u geen actuele ranglijst hebt
  • Gebruik de nieuwe blog in uw sociale media campagnes
  • Gebruik een nieuwe blog als een manier om de aandacht van andere bloggers te krijgen en mogelijk nieuwe backlinks te verwerven
  • Demonstreer uw expertise over een onderwerp

1.6 Hoofddoelen Bloggen

De bovenstaande voorbeelden behandelen bijna alle doeleinden van bloggen, maar wat u belangrijk vindt om te doen voordat u begint met bloggen, is uw hoofddoel bepalen, omdat dit uw aanpak kan veranderen.

Bijvoorbeeld:

  • Als u voor geld blogt, moet u zich meer concentreren op het publiceren van content met betrekking tot zoekwoorden, die u geld kunnen opleveren (‘zoekwoorden kopen’)
  • Als u blogt voor leads, moet u berichten publiceren, die inzichtelijk en gedetailleerd zijn om de lezer te begeleiden bij het nemen van een beslissing
  • Bij bloggen voor verkeer, moet u vaker en over trending topics onderwerpen SEO bloggen.

1.7 Stel meetbare doelen voor SEO blog posts in

Voordat u doorgaat naar de volgende stap, moet u ook duidelijk in gedachten hebben, hoe u het succes van uw blogs kunt beoordelen. Als uw doel bijvoorbeeld was om klanten te informeren over uw nieuwe aanbiedingen, dan moet u beslissen welke statistieken u moet gebruiken (websitebezoeken, sociale shares, verkoop)

2. Begin met nadenken over SEO voordat u een nieuwe blog post schrijft

Eén van de meest voorkomende redenen waarom veel bloggers falen, is omdat ze nadenken over SEO, nadat ze klaar zijn met het schrijven van hun blogs. Dit is een grote fout! Het SEO proces begint al voordat u de blog maakt. Een blog schrijft u om informatie te delen met een mens van vlees en bloed. Als het even kan deelt u informatie of kennis, waarin u antwoord geeft op de vragen, die leven bij uw potentiële doelgroep. Het is echter SEO optimalisatie, die u zal leiden over hoe u moet schrijven en hoe u dit kunt promoten. De eerste les hier is dus, dat u niet alleen begint met het schrijven en publiceren van content. U volgt namelijk een meer formele procedure, zoals de procedure die hieronder wordt beschreven. Een procedure waarin Content Marketing & SEO optimalisatie hand in hand gaan.

3. Blog laten schrijven maar eerst onderzoek

Het meest tijdrovende deel van SEO blogging is natuurlijk het proces van het maken van SEO content (dat wil zeggen het schrijven), daarvoor. Om het schrijven gemakkelijker te maken, moet u uw onderzoek doen.

Denk aan het onderwerp van uw blog en zoek op Google met behulp van verschillende gerelateerde zoekwoorden

Wat u in dit stadium wilt weten, is wat anderen over het onderwerp schrijven. Welke titels gebruiken ze, wat voor soort content en in het algemeen wat Google als goede content voor dat onderwerp beschouwt. Neem een ​​paar minuten en analyseer de resultaten op de 1e pagina van Google, open de websites op nieuwe tabbladen en lees de blogs. Zijn er inhoudelijke overeenkomsten? Merkt u een bepaald patroon op? Vergeet niet dat uw doel is om uw blog te verbeteren en dit is het moment om manieren te bedenken om uw SEO content te onderscheiden van wat al over hetzelfde onderwerp is gepubliceerd. Als u iets vindt dat u bevalt, bijvoorbeeld een bepaalde kop, referentie of punt, opent u een nieuw document en begint u aantekeningen te maken.

4. Google SERP´s analyseren

De beste en meest effectieve manier om erachter te komen welk type content voldoet aan de zoekintentie (SEO search intent) van de gebruiker en hoe lang het duurt om uw blogposts te plaatsen, is door te zoeken naar uw zoekwoorden in Google.

Open Google en zoek naar ‘SEO Handleiding’. Klik op elk van de links op de eerste pagina en bekijk het volgende:

  • Het type content (is het tekst, video, diavoorstellingen, afbeeldingen?)
  • De lengte van de berichten
  • De structuur van de berichten

Wat u zal opvallen, is dat ze de volgende overeenkomsten hebben:

  • Meestal tekst met enkele afbeeldingen en video’s
  • Zeer lange berichten (sommige gaan meer dan 10.000 woorden)
  • Alle berichten hebben een inhoudsopgave om de navigatie te vergemakkelijken
  • Qua context dekken ze alle aspecten van SEO, van domeinregistratie tot websitepromotie.

Dus door deze snelle en gemakkelijke manier om uw concurrenten te analyseren, weet u welk type content u moet aanbieden. Daarnaast weet u hoe lang u uw content moet maken. U heeft daarnaast ook een heel goed idee van welk type content Google wil voor de specifieke zoekwoorden.

5. Analyseer Google SERP’S

De beste en meest effectieve manier om erachter te komen welk type content voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker en hoe lang het duurt om uw blogberichten te plaatsen, is door te zoeken naar uw zoekwoorden in Google.

Open Google en zoek naar ‘SEO Tutorial’. Klik op elk van de links op de eerste pagina en onderzoek het volgende:

  • Het type content (is het tekst, video, diavoorstellingen, afbeeldingen?)
  • De lengte van de berichten
  • De structuur van de berichten

Wat u zal opvallen, is dat ze de volgende overeenkomsten hebben:

  • Meestal tekst inhoud met enkele afbeeldingen en video’s
  • Zeer lange berichten (sommige gaan over 10K woorden)
  • Alle berichten hebben een inhoudsopgave om de navigatie te vergemakkelijken
  • In termen van context omvatten ze alle aspecten van SEO optimalisatie, van domeinregistratie tot website promotie.

Door deze snelle en eenvoudige manier om uw concurrenten te analyseren, weet u dus welk type content u moet bieden, hoe lang u uw content kunt maken en weet u ook heel goed welk type content Google voor de specifieke zoekwoorden wil hebben.

6. Zorg voor een geweldige blog titel

Nu u een goed idee heeft van wat er over het onderwerp is geschreven, is uw volgende taak om een ​​titel te bedenken. Uw titel moet idealiter twee doelen dienen:

  • Pakkend zijn zodat gebruikers willen klikken en lezen
  • SEO vriendelijk zijn zodat u meer kansen heeft om een ​​hogere SEO ranking te bereiken

Dit is hoe wij onze titels kiezen:

Nadat wij de algemene zoekwoorden hebben bepaald, die wij in ons artikel willen targeten, beginnen we in Google te zoeken naar de specifieke zoekwoorden en noteren we de suggesties die Google geeft tijdens het typen in het zoekvak en de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ die ze aan het einde weergeven van elke pagina. We nemen vervolgens de meest gerelateerde en bekijken in een SEO tool als SEMRush naar hun moeilijkheidsgraad en om andere vergelijkbare ‘longtail keywords’ te achterhalen. De volgende stap is om onze selectie te beperken tot een of twee kandidaten en dan beginnen we te bedenken hoe de daadwerkelijke titel eruit zou zien.

Denk hier bijvoorbeeld aan:

Algemeen trefwoord: ‘Content marketing Tips’

Long tail-trefwoord: ‘Content Marketing Tips voor beginners’

Titel van het artikel: “15 Content marketing tips voor beginners voor hogere Google rankings”

Domein autoriteit

De laatste stap voordat u de definitieve beslissing neemt, is een nieuwe zoekopdracht op Google uitvoeren met de volledige titel. Wat we willen weten, is het type websites, dat voor die titel staat en met name hun domein autoriteit. Als de eerste posities bezet zijn door echt grote websites met een hoge domein autoriteit, verkleint dit de mogelijkheden van mijn blogpost om goede SEO rankings te bereiken, ongeacht hoe goed wij onze content kunnen maken. We weten, dat dit verwarrend klinkt, maar het is belangrijk om uw tijd voor SEO blogging te investeren in titels of zoekwoorden, die website verkeer voor u kunnen genereren. Als dit het geval is, passen we de titel verder aan door woorden te wijzigen of toe te voegen, zodat we zullen moeten concurreren met websites met minder domein autoriteit.

7. Maak de berichtomtrek

Als u de titel klaar en geoptimaliseerd heeft, is het nu tijd om het berichtoverzicht te maken. Met overzicht bedoelen we om te beslissen voor de verschillende rubrieken van de blogpost en wat elke blogsectie zal behandelen. Vanaf het begin een goed overzicht maken, bespaart u later veel tijd, omdat u achteraf alleen de content voor elke kop hoeft te maken. Het is gemakkelijker om 500 woorden te schrijven om een ​​subtitel te dekken dan om 3000 woorden zonder einde te schrijven. Afhankelijk van de lengte van de blog, kunt u ideaal kiezen voor elke 500 woorden. Dit maakt het lezen ook gemakkelijker, vooral voor diegenen die graag kort blogs lezen.

8. Schrijf de introductie van uw blog of gastblog

Een Griekse filosoof zei ooit: ” Een goed begin is het halve werk ” en dit is waar als het gaat om het schrijven van de introductie van uw blog. Zodra u de inleiding heeft geschreven en de bal aan het rollen krijgt, gaat de rest sneller en soepeler (op voorwaarde natuurlijk, dat u uw onderwerp kent en een goed idee heeft van wat u in de hoofdtekst van het artikel moet schrijven). Wanneer ik de inleiding voor mijn blogberichten schrijf, probeer ik ze kort te maken (2-3 regels) en uit te leggen waar het bericht over gaat.

9. Zoekwoordenonderzoek

Het kost zeker veel tijd, maar zodra de introductie klaar is, is de hoofdtekst van het bericht gemakkelijker te schrijven. Wat goed is om te doen in uw inleiding is om uw zoekwoorden toe te voegen in de eerste 160 tekens van het bericht, maar zonder zoekwoorden te vullen of zinnen te maken die niet kloppen. Ik gebruik ook delen van de introductie als de metabeschrijving van de pagina, dus de tijd die het kost om de introductieservers ook voor dit doel te schrijven.

9.1 Zoekwoordenonderzoek laten doen

Nu u het doel van uw blog heeft ingesteld en de prestaties ervan wilt evalueren, is het tijd om uw handen vuil te maken en een SEO zoekwoordonderzoek te doen.

Een zoekwoordonderzoek helpt u bijvoorbeeld:

  • met het ontdekken van welke zoekwoorden u wilt targeten
  • een goede post titel te verzinnen
  • met het optimaliseren van uw functie (on-page SEO)
  • de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen
  • uw content SEO vriendelijker te maken

Laten we nu eens kijken hoe Zoekwoordonderzoek u de antwoorden op de 5 bovenstaande punten kan geven.

Een stap voor stap voorbeeld

  • Denk na over de doelen en het algemene onderwerp voor uw nieuwe bericht

Het doel van de nieuwe post is om meer verkeer van Google te krijgen voor zoekwoorden die te maken hebben met SEO optimalisatie en om mijn SEO trainingscursussen te promoten .

  • Zoek in Google naar uw algemene voorwaarden

Wanneer u naar Google gaat en ‘SEO‘ typt naast de normale zoekresultaten en advertenties, ziet u bijvoorbeeld ook een sectie met de naam ‘Mensen vragen’ en ‘Verwante zoekopdrachten’. Wat u in deze fase zoekt, zijn termen in de secties, die overeenkomen met het doel van uw bericht. Aangezien het uw doel is om een ​​blogpost te schrijven en mensen te targeten, die nieuw zijn voor SEO, lijkt de term ‘SEO handleiding’ een goede match. Neem die term en herhaal de zoekopdracht. Nu uw zoekopdracht namelijk specifieker is, moet u kijken naar de daadwerkelijke zoekresultaten en in het bijzonder de gebruikte titels. Mijn doel is om twee of drie frases te bedenken die gerelateerd zijn aan ” SEO handleiding “. Ik heb het volgende geselecteerd:

  • “SEO-handleiding voor beginners”
  • “SEO-tutorial stap voor stap”
  • “Do It Yourself SEO tutorials”

Al deze zinsdeel zinnen zijn zeer relevant voor het doel van mijn bericht. Controleer het zoekvolume voor deze zoekwoorden om ervoor te zorgen, dat er mensen zijn op zoek naar die zoekwoorden in Google. U kunt dit doen met elk hulpmiddel, dat u het gemiddelde maandelijkse zoekvolume voor de specifieke zoekwoorden geeft.

  • Creëer de titel van uw blog

Een goede SEO titel moet de volgende kenmerken hebben:

  • Bevat uw doel – zoekwoorden en variaties
  • Beschrijft nauwkeurig de inhoud van de post
  • Een SEO titel van bijna 60 tekens, zodat dit zonder pauze in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven
  • Het is interessant voor de gebruikers, zodat ze erop klikken
  • Het is uniek voor uw website

9.2 Richt u niet op dezelfde zoekwoorden als op andere pagina’s op uw website

Eén van de grootste fouten, die mensen maken met blogging, is dezelfde zoekwoorden targeten in hun blogs als in hun landingspagina’s. Wanneer u begint met bloggen, moet u uw zoekwoordonderzoek doen en zoekwoorden vinden, die gerelateerd zijn aan uw belangrijkste zoekwoorden. Deze meer gedetailleerde zoekwoorden ‘lsi keywords’ of ‘longtail keywords‘ kunt u dan prima gebruiken in uw blogs. Als u dezelfde zoekwoorden target, zaait u verwarring voor Google over welke pagina’s waardevoller voor u zijn. Dit moet u vermijden.

10. SEO search intent is de sleutel

Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten voor hun vragen bieden. Dat betekent: als u hoog wilt scoren in Google en passief, organisch verkeer wilt ontvangen, moet u het meest relevante resultaat voor de zoekopdracht zijn.

U moet content maken die overeenkomt met de zoekintentie (SEO search intent).

Hoe komt u meer te weten over de SEO search intent?

Gelukkig zet Google de meest relevante resultaten al bovenaan. Dit kunt u bijvoorbeeld in uw voordeel gebruiken. Bekijk de top 10 resultaten voor het door u gekozen onderwerp en kijk welke soorten pagina’s momenteel goed scoren.

Zoekintentie

Zoek 3-5 verwante sleutelzinnen met een vergelijkbare zoekintentie. Er zijn een groot aantal handleidingen voor zoekwoordonderzoeken op internet. De meeste richten zich op de 3 belangrijkste stappen:

  • Schrijf een startlijst met starttermen.
  • Breid deze lijst uit met hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek.
  • Verfijn uw lijst met competitief onderzoek.

Wat zoekt iemand bijvoorbeeld die op zoek is naar ‘SEO Tutorial’?

  • Een uitgebreide gids over hoe SEO te doen?
  • Een functie om ze SEO te leren?
  • Doe-het-zelf manier om SEO te leren?

In ons voorbeeld is dit alles van het bovenstaande. Iemand kan zeggen dat in het bovenstaande voorbeeld de zoekintentie van de gebruiker te duidelijk was, dus laten we een ander voorbeeld bekijken dat lastiger is. Een gebruiker typt de volgende zoekopdracht in Google “Hoe kan ik 10 kilo verliezen in 2 maanden”. Wat is hun bedoeling? Moeten ze de theorie van een dieet en of van een gezond leven lezen? Nee. Hun bedoeling is om precieze instructies te krijgen met cijfers en berekeningen over wat ze moeten doen om in twee maanden 10 kilo te verliezen. Aangezien er een groot aantal gebruikers op zoek is naar deze zoekwoorden, moet u proberen hun vraag in detail te beantwoorden, als u uw artikel op de eerste pagina’s wilt hebben.

11. Semantisch zoeken

Klinkt makkelijk? Nou, het is een beetje ingewikkelder als u er dieper op ingaat. Tegenwoordig neigen zoekmachines steeds meer naar semantisch zoeken. De web gebruikers van vandaag zoeken met een andere set zoekopdrachten. Vijf jaar geleden kon een gebruiker zoeken naar ‘gebruikte computers kopen in Amsterdam’, terwijl de zoeker van vandaag spraak gestuurde zoekassistenten kan gebruiken en kan zeggen ‘vind lokale pc-winkels met de grootste kortingen’.

Er zijn drie hoofdcategorieën van zoekintentie: navigatie, informatief en transactief (of commercieel).

11.1 Navigatie zoekopdrachten

Navigatie zoekopdrachten zijn zoekopdrachten naar een bepaalde website, bijvoorbeeld Ah.nl. Bij dit soort zoekopdrachten weet de zoekmachinegebruiker, welke webpagina hij wil zien. De enige website die deze gebruiker tevreden zal stellen, is dan ook de desbetreffende website.

11.2 Informatieve zoekopdrachten

Om informatieve zoekopdrachten (“het kiezen van een checklist”) te targeten , maakt u handleidingen, video’s, zeer gedetailleerde instructies, infographics, enz. Mensen hebben antwoorden nodig en u verschaft hen de nodige informatie.

11.3 Transactionele zoekopdrachten

Wanneer u transactionele zoekopdrachten (‘koop een woning’) target, moet uw content een bepaald product / bepaalde oplossing verkopen. Het kan bijvoorbeeld een gedetailleerd overzicht zijn van makelaars die mensen helpen bij het kopen en verkopen van een woning.

12. Verfraai uw werk

blogs schrijven, gastbloggen, SEO blogging

U heeft een pakkende titel gemaakt en een leuk bericht geschreven, wat nu? U taak is nog niet klaar. Als u woorden op een pagina gooit (ook al zijn het kwaliteitswoorden), komt u niet ver. Wat u moet doen, is ervoor zorgen dat uw berichten er ook goed uitzien.

13. SEO tekstschrijver Den Haag

Gebruik vet en cursief om belangrijke punten te markeren, ondertitels groter te maken, koppelingen gemakkelijk identificeerbaar te maken, voeg afbeeldingen toe waar van toepassing om statistieken weer te geven of markeer een punt, voeg externe koppelingen toe om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een onderwerp (of een statistiek of studie te verifiëren). Al deze kleine dingen kunnen uw berichten gemakkelijker leesbaar, professioneler, socialer maken en het kan zelfs lezers langer op de pagina houden en het artikel eigenlijk lezen omdat ze het leuk vinden wat ze zien.

14. Laat uw blog opvallen

Laten we eerlijk zijn, u kunt geen succesvolle blogger zijn of een succesvolle website runnen als niemand uw berichten leest, deelt en erop reageert. Het is een slecht gevoel om uren door te brengen om een ​​post voor te bereiden en in de prullenbak op internet te belanden. Wat kunt u hieraan doen? U kunt reclame, sociale media, gastbloggen, contentdistributie, e-mailmarketing en vele andere methoden gebruiken om uw hard geschreven meesterwerk voor veel ogen te krijgen.

SEO blogging

Beschouw blogpromotie niet als optioneel, maar als iets dat u moet ‘doen als onderdeel van uw blogproces. Tenzij u al een groot lezerspubliek en volgers heeft, zal niemand om uw nieuwe bericht geven, totdat u het voor hun schermen plaatst. Zodra u op publiceren klikt, maakt u een lijst met acties om uit te voeren, zoals:

  • Deel het bericht op uw sociale media bedrijfspagina’s
  • Deel het bericht (meerdere keren) op uw persoonlijke sociale media pagina’s
  • Adverteer het op Facebook (gebruik Facebook-advertenties)
  • Adverteer het op Twitter (gebruik Twitter-promotie-advertenties)
  • Stuur het naar influencers
  • Informeer andere collega bloggers per e-mail, dat u een nieuw bericht heeft gepubliceerd
  • Update uw Android- of iPhone-app en breng gebruikers op de hoogte
  • Stuur een nieuwsbrief naar uw e-maillijst
Blogs schrijven, gastbloggen

15. Bouw consistentie op met SEO blogging

Consistentie zal u helpen om sneller resultaten (dat wil zeggen verkeer) naar uw blog te creëren. Er zijn enkele regels die u moet volgen met betrekking tot hoe vaak u nieuwe content moet publiceren, maar als algemene gids presteren websites of blogs die zijn bijgewerkt met nieuwe, unieke en relevante content beter (in veel aspecten) dan andere websites. Zoekmachines en sociale mediaplatforms zijn voortdurend op zoek naar nieuwe content (dit is wat hun lezers willen) en door hen te voorzien van wat ze willen, vergroot u uw kansen om organisch of sociaal opgemerkt te worden.

16. (Verouderde content) Oude blogs updaten of verwijderen

Het is mogelijk, dat de content in uw blogs niet up-to-date is, zodat ze niet meer goed scoren. U kunt deze blogs een facelift geven en weer verkeer van hen krijgen. Dit kunt u doen:

  1. Link naar enkele nieuwe bevindingen en studies
  2. Voeg het huidige jaar toe aan uw kop tag
  3. Plaats antwoorden op vragen ‘Mensen stellen ook’
  4. Voeg schema-opmaak toe aan die berichten
  5. Verbeter de opmaak of lay-out
  6. Target een aantal nieuwe zoekwoorden
  7. Voeg video’s of afbeeldingen toe
  8. Product- en app-foto’s bijwerken
  9. Voeg deskundige offertes toe
  10. Herschrijf uw introductie
  11. Titel en metabeschrijving herschrijven
  12. Promoot uw bijgewerkte blogpost op sociale media

17. Hoe lang moet een blogpost zijn?

De meeste blogposts moeten minimaal 300 woorden lang zijn. Korter dan dat, en u moet zich waarschijnlijk afvragen of u überhaupt iets te zeggen heeft. Vanaf daar zou het raken van een bepaald aantal woorden niet uw doel moeten zijn. Uw doel moet zijn om een ​​gedegen, boeiende en goed onderzochte blog te schrijven, die zo lang is als nodig is.

Waarom denken mensen, dat lange blogposts beter zijn voor SEO?

  • Langere blogs krijgen meer backlinks
  • Grotere blogs ontvangen meer organisch verkeer

Waarom moeten blogs zo beknopt mogelijk zijn?

Naast de co relationele gegevens, die aantonen dat de gemiddelde blogpost na een bepaalde lengte minder backlinks en minder verkeer krijgt, is er nog een andere reden, waarom u de zaken zo beknopt mogelijk moet houden? Het simpele antwoord is ja, omdat niemand meer wil lezen dan nodig is. Uit onderzoek blijkt ook, dat de betrokkenheid afneemt bij 7 min lezen. De meeste mensen lezen ongeveer 250 woorden per minuut. Dat zou betekenen, dat een blog 1750 woorden kan hebben.

Aantrekkelijke blogs schrijven doet u met de volgende tips

U bent zelf de baas over uw eigen blog. Maar omdat SEO blogging populair is, moet u toch nadenken over hoe u zichzelf onderscheidt van de grote massa.

  • Kies een eigen identiteit. Dat kunt u doen door een eigenzinnige lay out of schrijfstijl. Besteed ook aandacht aan een pakkende titel en een metabeschrijving waarmee u opvalt in de SERPS
  • Ga voor een niche. Schrijf over een hyper specifiek onderwerp
  • Schrijf over een onderwerp waar mensen naar zoeken. Met tools als Answer The Public en een zoekwoordenonderzoek genereert uw ideeën voor een goede nieuwe blog
  • Biedt relevante content. Ga op zoek naar andere invalshoeken, naar leuke feitjes, weetjes en statistieken. Speel in op actuele onderwerpen en voorkom duplicated content
  • Integreer het blog in uw website
  • Bewaak het aantal woorden met een lengte tussen 800 en 1000 woorden minimaal. Long reads van meer dan 2000 woorden doen het ook vaak goed en vergroten de tijd op de site, wat weer goed is voor uw SEO optimalisatie.
  • Schrijf authentiek en maak het persoonlijk. Schrijf in de ik vorm, spreek de lezer aan en verwerk persoonlijke observaties
  • Formuleer prikkelend en daag uit om te reageren
  • Schrijf zo, dat een tekst te scannen valt. Online leest bijna niemand het gehele artikel. Het is daarom belangrijk om koppen boven de alinea’s te plaatsen
  • Neem links op in uw tekst naar bijvoorbeeld eerder geschreven artikelen over het zelfde onderwerp. Link naar andere experts
  • Profileer uzelf als deskundige
  • Doe aan gastbloggen en werk met gastbloggers of influencers
  • Overtreed het auteursrecht niet. Dit houdt in, dat u bij een citaat een bron moet geven en bij afbeeldingen een rechthebbende moet plaatsen
  • Blogs schrijven pakt u slim aan door voor meerdere kanalen te schrijven.
  • Blogs schrijven is geen sprint maar een marathon. Het kost tijd om een naam op te bouwen.

Blogs laten schrijven

De eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag schrijft al van jongs af aan. Goed schrijven draait voor een klein deel om talent en schrijfregels. Voor een groot deel draait het echter om ervaring en oefenen. U kunt daarom de Content Marketing expert of de copywriter van Connect your World inhuren om voor u 1 of meerdere blogs te laten schrijven.

SEO blog, Content Den Haag

Een belangrijke statistiek bij een SEO blog:

De gemiddelde lengte van de content van de Top 10 – resultaten in Google is ongeveer 2400 woorden.

Andere SEO blogging tips:

  • Plaats H2 & H3 koppen om uw content te splitsen in subsecties.
  • Gebruik verschillende opmaakstijlen (vet, cursief) om de leesbaarheid te vergroten.
  • Bedenk een structuur voor een blogpost met een introductie, een body en een conclusie.
  • Gebruik signaalwoorden. Ze helpen de lezers om vlot door uw tekst te gaan en te begrijpen wat u geschreven heeft.
  • Gebruik korte alinea’s (maximaal 2-3 regels)
  • Maak een backup van uw schrijven en ideeën met onderzoeksgegevens en statistieken
  • Link naar andere berichten (zowel intern als extern) om gebruikers te helpen meer te weten te komen over het specifieke onderwerp.
  • Controleer de spelling en grammatica en zorg ervoor, dat alles wat u schrijft, logisch is.
  • Laat andere mensen uw bericht lezen. Wat logisch is voor u, hoeft dat niet zo te zijn voor andere lezers.

18. Stel geen vragen in uw titels, maar geef antwoorden

Stel de gebruiker geen vraag bij het schrijven van de titels van uw blogpost, maar geef hem het antwoord. Iedereen, die nu op de titel klikt om de blogpost te lezen, weet wat hij inhoudelijk kan verwachten en zorgt ervoor, dat uw titels zich onderscheiden van de rest. Als u dit doet met de titels van uw blogpost, worden uw titels interessanter en worden gebruikers aangemoedigd om te klikken wanneer ze deze in de SERPS of op sociale media zien.

19. Uw blogpost optimaliseren voor SEO

Zelfs als u een ervaren blogger bent en in het verleden SEO vriendelijke posts hebt geschreven, is het altijd goed om uw werk te herzien voordat u op de publicatieknop klikt.

Sommige dingen om te overwegen zijn bijvoorbeeld:

SEO-vriendelijke URL’s: wanneer u uw bericht publiceert, maakt WordPress automatisch de slug voor de post door rekening te houden met de berichttitel en de verschillende woorden te scheiden met ‘-‘. Hoewel dit een goed begin is, kunt u uw URL verder verbeteren door enkele van de woorden te verwijderen die niet zo nuttig zijn voor Google.

Google-fragmenten: Google gebruikt aanbevolen fragmenten voor een aantal zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk, dat u uw content optimaliseert, zodat deze in aanmerking komt voor weergave in een aanbevolen fragment.

Titel tag: Het hoofd zoekwoord moet idealiter aan het begin van uw titel worden gezet. Heeft u wat extra tijd; doe dan eens in de paar maanden een a/b test met de titel.

Unieke beschrijving (meta description): naast een unieke titel moet u Google ook voorzien van een metabeschrijving voor uw blogpost.

De beschrijving zou moeten zijn:

  • Bijna 155 tekens
  • Uniek (gebruik niet dezelfde beschrijving op meer dan één pagina / bericht)
  • Moet uw doel zoekwoorden en -varianten omvatten, maar vul de zoekwoorden niet in.

Koppen: Plaats een hoofd zoekwoord in 1 of 2 koppen. Gebruik in de rest van de koppen secundaire zoekwoorden. Gebruik tenminste H2 en H3 koppen.

20. SEO blogging promotie

Goed gedaan maar dit is niet het einde van het verhaal. Het is nu tijd om na te denken over het promoten van uw blogpost. U wilt namelijk, dat zo veel mogelijk mensen de blog te zien krijgen.

21. SEO blogging – promotielijst

  • Plan de blog, die meerdere keren moet worden gedeeld in uw zakelijke sociale media accounts.
  • Deel de blog in uw persoonlijke sociale media accounts.
  • Voeg een paar links toe, die verwijzen naar het nieuwe bericht van oudere berichten op uw website.
  • Gebruik Facebook betaalde advertenties en promoot uw bericht op een gedefinieerde Facebook doelgroep. Door deze techniek een aantal keren consequent te gebruiken, kunt u uw organische bereik op Facebook vergroten.
  • Deel het nieuwe bericht met uw e-mailabonnees.
  • Probeer het e-mailbereik te verbeteren.
  • Vind mensen op Twitter, LinkedIn, Facebook groepen, die over uw onderwerpen praten en laat ze weten over u nieuwe bericht.
  • Ga naar Quora en zoek naar vragen met betrekking tot uw blogonderwerpen en vermeld indien relevant uw blog.
  • Gastpost op gerelateerde websites en link naar uw SEO blog.

22. Meet en evalueer de resultaten

Nu is het tijd om naar die statistieken te kijken en de resultaten te bestuderen. Op voorwaarde, dat u uw Google Analytics instellingen correct hebt (met doeltracking), kunt u het volgende zien:

  • Hoeveel mensen hebben uw nieuwe blog bezocht.
  • Hoeveel tijd hebben ze besteed aan de pagina.
  • Van welke kanalen (organisch, e-mail, direct, sociaal) heeft u verkeer.
  • Hoeveel leads (of verkopen) zijn gegenereerd vanwege de post.
  • Hoeveel geld hebt u verdiend met AdSense of adverteren (als u via advertenties adverteert met uw blog).
  • Uw nieuwsbrief aanmeldingen.
  • Hoeveel aandelen (likes, tweets) u heeft ontvangen.

Naast het bovenstaande kunt u na een paar weken ook de positie van uw blogpost voor verschillende zoekwoorden controleren. 

23. Spoelen en herhalen

Consistentie bij het publiceren van content van goede kwaliteit voor een lange periode, is wat u resultaten oplevert. Het is een hoop werk. Maar vergeet niet, dat wanneer u deze techniek onder de knie hebt, het verkeer 24/7 binnenstroomt. Het bereiken van uw blog doelen wordt op deze wijze een stuk eenvoudiger. Vergeet niet, dat bloggen en SEO een continu leerproces is. Er zijn zoveel dingen om op te letten bij het runnen van een succesvolle blog. Dit maakt het onmogelijk om het altijd goed te doen. Het is normaal om fouten te maken of enkele van de beste werkwijzen weg te laten. Erg belangrijk is dat u leert van uw fouten en u volgende blogbericht beter maakt.

24. Contentkalender maken

Een content kalender helpt u bij het plannen en uitvoeren van taken en voorkomt, dat u van de geplande weg afwijkt om content te vinden. Het zal ook een snelle bron voor u zijn om te verwijzen en om te bepalen met welke onderwerpen u kunt bouwen. Het dient tevens als een herinnering aan welke onderwerpen al zijn behandeld. Bekijk de kalender regelmatig, identificeer lacunes in de content en schrijf vervolgens om die lacunes aan te vullen.

25. Gastbloggen voor andere websites

Het schrijven van blogs voor andere websites worden ook wel gastbloggen genoemd. Gastbloggen valt zeker aan te raden, aangezien dit goed is voor de SEO rankings van uw website.

26. Blogs schrijven in WordPress

Zodra u uw eerste concept heeft geschreven, is het tijd om al die typefouten en lastige zinnen te corrigeren. Neem de tijd om uw blogpost aandachtig te lezen en opnieuw te lezen en waar nodig aanpassingen te doen. Uw blogpost moet goed leesbaar zijn. Een geweldig hulpmiddel om u hierbij te helpen, is de leesbaarheidsscore van Yoast SEO. Deze content analyse geeft u feedback over hoe gemakkelijk uw blog te lezen is. Op deze wijze kunt u bijvoorbeeld detecteren of u te veel lange zinnen gebruikt. Ook komt u bijvoorbeeld te weten, hoe veel passieve stem in uw blog gebruikt is. Laten we deze verwijderen en de leesbaarheid van uw blogpost optimaliseren. Als u zich afvraagt ​​waarom uw leesbaarheid of SEO bullet rood of oranje is, klik dan op de knop onder deze bullets ‘Verbeter uw bericht met Yoast SEO‘. Hierdoor krijgt u rechtstreeks feedback in de zij balk van het document. U kunt deze feedback verwerken zonder u uit uw schrijfproces voor blogs te halen.

27. Controleer uw SEO bullets in WordPress

Als u een geweldige leesbare blogpost heeft geschreven, wilt u dat deze in de zoekmachines zoals Google scoort. Dus nu wilt u uw blogpost optimaliseren. Dit is waar de Yoast SEO analyse om de hoek komt kijken. Ervan uitgaande, dat u de eerste stap in deze blogpost checklist niet hebt overgeslagen, zal uw blogpost gericht zijn op een zoekwoord, dat gunstig is voor uw SEO strategie. Vul uw zoekwoord in het veld ‘Focus keyphrase’ in en de WordPress SEO analyse geeft u feedback over hoe SEO vriendelijk uw blog precies is.

28. SEO optimalisatie for WordPress

Net als bij de leesbaarheidsanalyse, kunt u nu uw SEO score controleren in de documentzijbalk in de blokeditor. Dit maakt het mogelijk om tijdens het bewerken aan de SEO van uw content te werken. En als uw bullet rood of oranje is, klik dan gewoon op de knop ‘Verbeter uw bericht met Yoast SEO‘ om feedback te krijgen over hoe u uw blogpost kunt optimaliseren!

Blogs schrijven – Conclusie

Het lijdt geen twijfel, dat bloggen een geweldige SEO tool is. Door regelmatig gerichte blogs van hoge kwaliteit te publiceren, heeft u veel voordelen, die verder gaan dan SEO. Het is een geweldige manier om met uw gebruikers in contact te komen, uw content actueel te houden en zoekmachines meer redenen te geven om uw website vaker te bezoeken.

SEO blogging

In termen van SEO kan bloggen u helpen uw zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. Door uw zoekwoordonderzoek uit te breiden, kan het u helpen met het opbouwen van links en merkvermeldingen, factoren die uw organische ranglijst positief kunnen beïnvloeden. Zorg ervoor, dat u wanneer u begint met bloggen, dit doet op basis van een plan. Een plan de campagne waarin u uw blogs optimaliseert voor SEO, ze op de juiste manier promoot en leert hoe u hun prestaties correct meet. Wat is uw ervaring met SEO bloggen, helpt het SEO of niet?

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist en Content marketing expert uit Den Haag. Tevens is Herman de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing specialist. Marketing bureau Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Ook hebben wij diverse opdrachten in Leiden, Delft, Zoetermeer en Rijswijk uitgevoerd.

SEO checklist

Grijp deze SEO checklist, als je zelf graag snel aan de slag gaat.

SEO tools

Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools. Hiermee kunt u voor een deel zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website.

connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.