• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Blogs schrijven, hoe doe je dat?

Blogs schrijven, hoe doe je dat?

Blogs schrijven, SEO blogging

Blogs schrijven

Blogs schrijven zijn een ideale manier om groepen mensen een antwoord te geven op de vragen over jouw product, die bij ze leven. Er zijn miljoenen blog in vele soorten en maten. Het is een makkelijk medium, waarmee je snel kan inspelen op de actualiteit.

Gastbloggen

Daarnaast is een blog een goed medium om je doelgroep te bereiken. Dit kan eventueel ook met gastbloggen. Zorg daarbij er ook voor, dat mensen kunnen reageren op een blog. Interactie met je doelgroep en klanten is namelijk zeer waardevol om bijvoorbeeld je dienstverlening verder te verbeteren. Reageer ook op een kritische noot, want mensen waarderen het als je daar op een goede wijze mee omgaat.

Waarom blogs schrijven?

Blogs schrijven is voor bedrijven een interessant medium om te publiceren over het eigen vakgebied of over een thema. Heb je in jouw niche een expert in huis, die een specialist is in een bepaald thema? Dan staan alle stoplichten op groen om volop te profiteren van het schrijven of laten schrijven van blogs. In een bepaald vakgebied of thema kan je ‘thought leadership’ claimen.

SEO blogging

Blogs verbeteren de vindbaarheid in zoekmachines. Naarmate je vaker publiceert, komt de ‘spider’ van Google vaker langs. Mensen uit dezelfde branche halen vaak experts aan in hun eigen artikelen of blogs. Dit betekent, dat je het ‘thought leadership’ in een bepaalde niche kunt claimen. Daaruit kunnen we ook verwijzingen ofwel links uit voortkomen, die de SEO van uw website een flinke boost geven.

1. Bepaal uw blogdoel

Waarom zou je bloggen? Wat is het doel van een blog? Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vaak beginnen mensen een blog omwille van het hebben van een blog zonder echt na te denken, wat ze willen bereiken met hun bloginspanningen.

Een paar voorbeelden van goede blogdoeleinden:

Bloggen voor geld

Dit is een populaire. U start een blog, publiceert geweldige content, krijgt verkeer naar uw website en genereert vervolgens geld met behulp van ad words, affiliate marketing of anderszins. Het klinkt als een statement uit de jaren 90, maar het werkt nog steeds en het is een van de meest populaire manieren om een ​​blog te gebruiken.

Bloggen voor leads

Of u nu online (of offline) producten of diensten verkoopt, bloggen is een van de meest effectieve manieren om leads te genereren. Door te bloggen kunt u ‘communiceren’ met uw potentiële klanten, hen overtuigen van de effectiviteit van uw producten of diensten en die verkoop winnen. Bent u niet zo’n schrijver, dan is het misschien een idee om een SEO tekstschrijver in te schakelen.

Bloggen voor verkeer

Wilt u naamsbekendheid vergroten door meer verkeer naar uw website te genereren? Vraag een expert om deze vraag te beantwoorden en je zult zien dat ze het er allemaal mee eens zijn dat bloggen de beste keuze is. De drie bovenstaande voorbeelden behandelen bijna alle doeleinden van bloggen, maar wat u belangrijk vindt om te doen voordat u begint met bloggen, is uw hoofddoel bepalen, omdat dit uw aanpak kan veranderen.

Bijvoorbeeld:

  • Als u voor geld blogt, moet u zich meer concentreren op het publiceren van content met betrekking tot zoekwoorden die u geld kunnen opleveren (‘zoekwoorden kopen’)
  • Als u blogt voor leads, moet u berichten publiceren, die inzichtelijk en gedetailleerd zijn om de lezer te begeleiden bij het nemen van een beslissing
  • Als u voor verkeer blogt, moet u vaker en over trending onderwerpen bloggen.

Een blog schrijven is een vorm van branding

SEO blogging is een vorm van branding. Door specialistische kennis te delen en oplossingen aan te bieden voor mogelijke klantvragen profileer je jezelf als deskundige. Blogs kunnen ook voor interne communicatie het ideale middel zijn om issues in de organisatie met elkaar te delen.

Vier soorten blogs

  1. Persoonlijke blogs, die zich op een interesse of hobby concentreren.
  2. Special interest blog zijn blogs die inzoomen op actualiteiten, onthullingen en trends. Daarnaast ook de blogs over trends en gebeurtenissen in diverse markten en vakgebieden zoals Marketingfacts & Foodlog.
  3. Corporate blogs van bedrijven, die in het teken staan van dat specifieke bedrijf of van het vakgebied waarbinnen het bedrijf opereert.
  4. Blogs als communicatie- of kennismanagement tool. Deze blogs zijn bedoeld als instrument voor samenwerking, kennisdeling of teambuilding.

Een variant op het blog is de vlog, een video weblog. Veel mensen kijken liever naar beeld dan dat ze lezen. Met een vlog kan je mensen ook langer op je website houden (time on site). Dit is weer relevant voor je SEO ranking.

Een aantal kenmerken van blogs

Blogs schrijven doet de blogger vaak op een persoonlijke manier. De blogger duidt nieuwsfeiten of gebeurtenissen vaak door zijn eigen gekleurde bril. Vaak zijn het persoonlijke observaties & bevindingen.

De blogger schrijft blogs meestal op een informele wijze en vaak wordt er niet geredigeerd. Corporate blogs worden bijna altijd wel scherp onder de loep genomen. Daarbij kijkt men zowel inhoudelijk als tekstueel. De blog moet overeenkomen komen met de corporate strategie en zonder spelfouten, want dat werkt bij veel mensen irritatie op.

Je kan met een blog inspelen op de actualiteit. De actualiteit verandert echter snel. Zorg daarom voor regelmatige updates van je blogs. Blogs zijn er op gericht om informatie te delen. Deze informatie kan verpakt zijn in tekst, foto’s, infographics, video’s, tweets en links naar andere blogs.

Blogs schrijf je multimediaal. Door een mix van tekst, beeld, video en audio ontstaat er een rijkere gebruikerservaring. Moedig het reageren op blogs aan. En reageer vervolgens op die reactie ook als je het niet eens bent met de persoon die gereageerd heeft.

2. Doe je onderzoek voordat je begint met schrijven

Het meest tijdrovende deel van bloggen is natuurlijk het proces van het maken van content (dwz het schrijven), daarvoor en om het schrijven gemakkelijker te maken, moet je je onderzoek doen.

Denk aan het onderwerp van uw blog en zoek op Google met behulp van verschillende gerelateerde zoekwoorden

Wat u in dit stadium wilt weten, is wat anderen over het onderwerp schrijven. Welke titels gebruiken ze, wat voor soort content en in het algemeen wat Google als goede content voor dat onderwerp beschouwt. Neem een ​​paar minuten en analyseer de resultaten op de 1e pagina van Google, open de websites op nieuwe tabbladen en lees de blogs.

Zijn er inhoudelijke overeenkomsten? Merk je een bepaald patroon op? Vergeet niet dat uw doel is om uw blog te verbeteren en dit is het moment om manieren te bedenken om uw SEO content te onderscheiden van wat al over hetzelfde onderwerp is gepubliceerd. Als u iets vindt dat u bevalt, bijvoorbeeld een bepaalde kop, referentie of punt, opent u een nieuw document en begint u aantekeningen te maken.

3. Kies uw blog titels verstandig

Nu je een goed idee hebt van wat er over het onderwerp is geschreven, is je volgende taak om een ​​titel te bedenken. Uw titel moet idealiter twee doelen dienen:

  • pakkend zijn zodat gebruikers willen klikken en lezen.
  • SEO vriendelijk zijn zodat u meer kansen heeft om een ​​hogere SEO ranking te bereiken.

Dit is hoe ik mijn titels kies:

Nadat ik de algemene zoekwoorden heb bepaald, die ik in mijn artikel wil targeten, begin ik in Google te zoeken naar de specifieke zoekwoorden en noteer ik de suggesties die Google geeft tijdens het typen in het zoekvak en de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ die ze aan het einde weergeven van elke pagina. Ik neem vervolgens de meest gerelateerde en bekijk in een SEO tool als SEMRush naar hun moeilijkheidsgraad en om andere vergelijkbare longtail keywords te achterhalen. 

De volgende stap is om mijn selectie te beperken tot een of twee kandidaten en dan begin ik te bedenken hoe de daadwerkelijke titel eruit zou zien.

Denk hier bijvoorbeeld aan:

Algemeen trefwoord: ‘Content marketing Tips’

Long tail-trefwoord: ‘Content Marketing Tips voor beginners’

Titel van het artikel: “15 Content marketing tips voor beginners voor hogere Google rankings”

De laatste stap voordat u de definitieve beslissing neemt, is een nieuwe zoekopdracht op Google uitvoeren met de volledige titel. Wat ik wil weten, is het type websites dat voor die titel staat en met name hun domeinautoriteit. Als de eerste posities bezet zijn door echt grote websites met een hoge domeinautoriteit, verkleint dit de mogelijkheden van mijn blogpost om goede SEO rankings te bereiken, ongeacht hoe goed ik mijn content kan maken. Ik weet dat dit verwarrend klinkt, maar het is belangrijk om je tijd voor bloggen te investeren in titels of trefwoorden die website verkeer voor je kunnen genereren. Als dit het geval is, pas ik de titel verder aan door woorden te wijzigen of toe te voegen, zodat ik zal moeten concurreren met websites met minder domeinautoriteit.

4. Maak de berichtomtrek

Als je de titel klaar en geoptimaliseerd hebt, is het nu tijd om het berichtoverzicht te maken. Met overzicht bedoelen we om te beslissen voor de verschillende rubrieken van de blogpost en wat elke blogsectie zal behandelen. Vanaf het begin een goed overzicht maken, bespaart u later veel tijd, omdat u achteraf alleen de content voor elke kop hoeft te maken. Het is gemakkelijker om 500 woorden te schrijven om een ​​subtitel te dekken dan om 3000 woorden zonder einde te schrijven. Afhankelijk van de lengte van de blog, kunt u ideaal kiezen voor elke 500 woorden. Dit maakt het lezen ook gemakkelijker, vooral voor diegenen die graag kort blogs lezen.

5. Schrijf de introductie van uw blog of gastblog

Een Griekse filosoof zei ooit: ” Een goed begin is het halve werk ” en dit is waar als het gaat om het schrijven van de introductie van je blog. Zodra je de inleiding hebt geschreven en de bal aan het rollen krijgt, gaat de rest sneller en soepeler (op voorwaarde natuurlijk dat je je onderwerp kent en een goed idee hebt van wat je in de hoofdtekst van het artikel moet schrijven). Wanneer ik de inleiding voor mijn blogberichten schrijf, probeer ik ze kort te maken (2-3 regels) en uit te leggen waar het bericht over gaat.

Het kost zeker veel tijd, maar zodra de introductie klaar is, is de hoofdtekst van het bericht gemakkelijker te schrijven. Wat goed is om te doen in je inleiding is om je zoekwoorden (of gerelateerde) toe te voegen in de eerste 160 tekens van het bericht, maar zonder zoekwoorden te vullen of zinnen te maken die niet kloppen. Ik gebruik ook delen van de introductie als de metabeschrijving van de pagina, dus de tijd die het kost om de introductieservers ook voor dit doel te schrijven.

6. Zoekintentie is de sleutel voor het aantrekken van het juiste lezerspubliek

Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten voor hun vragen bieden. Dat betekent: als u hoog wilt scoren in Google  en passief, organisch verkeer wilt ontvangen, moet u het meest relevante resultaat voor de zoekopdracht zijn.

U moet content maken die overeenkomt met de zoekintentie.

Wat is zoekintentie?

Met zoekintentie bedoelen we het doel wat iemand die aan het Googelen is hoopt te bereiken wanneer deze een zoekopdracht invoert in een zoekmachine zoals Google of Bing. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het antwoord op een vraag, tot het vergelijken van producten en diensten en de aankoop daarvan.

blogs schrijven, SEO blogging

Hoe kom je meer te weten over de zoekintentie?

Gelukkig zet Google de meest relevante resultaten al bovenaan. Dit kunt u bijvoorbeeld in uw voordeel gebruiken. Bekijk de top 10 resultaten voor het door u gekozen onderwerp en kijk welke soorten pagina’s momenteel goed scoren.

7. Verfraai uw werk

Je hebt een pakkende titel gemaakt en een leuk bericht geschreven, wat nu? Je taak is nog niet klaar. Als u woorden op een pagina gooit (ook al zijn het kwaliteitswoorden), komt u niet ver. Wat je moet doen, is ervoor zorgen dat je berichten er ook goed uitzien.

Schakel indien nodig een tekstschrijver in

Gebruik vet en cursief om belangrijke punten te markeren, ondertitels groter te maken, koppelingen gemakkelijk identificeerbaar te maken, voeg afbeeldingen toe waar van toepassing om statistieken weer te geven of markeer een punt, voeg externe koppelingen toe om gebruikers te helpen meer te weten te komen over een onderwerp (of een statistiek of studie te verifiëren). Al deze kleine dingen kunnen uw berichten gemakkelijker leesbaar, professioneler, socialer maken en het kan zelfs lezers langer op de pagina houden en het artikel eigenlijk lezen omdat ze het leuk vinden wat ze zien.

8. Laat uw blog opvallen

Laten we eerlijk zijn, je kunt geen succesvolle blogger zijn of een succesvolle website runnen als niemand je berichten leest, deelt en erop reageert. Het is een slecht gevoel om uren door te brengen om een ​​post voor te bereiden en in de prullenbak op internet te belanden. Wat kunt u hieraan doen? U kunt reclame, sociale media, gastbloggen, contentdistributie, e-mailmarketing en vele andere methoden gebruiken om uw hard geschreven meesterwerk voor veel ogen te krijgen.

Beschouw blogpromotie niet als optioneel, maar als iets dat u moet ‘doen als onderdeel van uw blogproces. Tenzij je al een groot lezerspubliek en volgers hebt, zal niemand om je nieuwe bericht geven totdat je het voor hun schermen plaatst. Zodra u op publiceren klikt, maakt u een lijst met acties om uit te voeren, zoals:

  • Deel het bericht op uw sociale media-bedrijfspagina’s
  • Deel het bericht (meerdere keren) op uw persoonlijke sociale media-pagina’s
  • Adverteer het op Facebook (gebruik Facebook-advertenties)
  • Adverteer het op Twitter (gebruik Twitter-promotie-advertenties)
  • Stuur het naar influencers
  • Informeer andere collega-bloggers per e-mail, dat je een nieuw bericht hebt gepubliceerd.
  • Update uw Android- of iPhone-app en breng gebruikers op de hoogte
  • Stuur een nieuwsbrief naar uw e-maillijst

9. Bouw consistentie op

Consistentie zal u helpen om sneller resultaten (dat wil zeggen verkeer) naar uw blog te creëren. Er zijn enkele regels die u moet volgen met betrekking tot hoe vaak u nieuwe content moet publiceren, maar als algemene gids presteren websites of blogs die zijn bijgewerkt met nieuwe, unieke en relevante content beter (in veel aspecten) dan andere websites. Zoekmachines en sociale mediaplatforms zijn voortdurend op zoek naar nieuwe content (dit is wat hun lezers willen) en door hen te voorzien van wat ze willen, vergroot u uw kansen om organisch of sociaal opgemerkt te worden.

Hoe schrijf je een aantrekkelijke blog?: de laatste tips

Je bent zelf de baas over je eigen blog. Maar omdat bloggen populair is, moet je toch nadenken over hoe je jezelf onderscheidt van de grote massa.

  • Kies een eigen identiteit. Dat kan je doen door een eigenzinnige lay out of schrijfstijl. Besteed ook aandacht aan een pakkende titel en een metabeschrijving waarmee je opvalt in de SERPS.
  • Ga voor een niche. Schrijf over een hyper specifiek onderwerp.
  • Schrijf over een onderwerp waar mensen naar zoeken. Met tools als Answer The Public en een zoekwoordenonderzoek genereer je ideeën voor een goede nieuwe blog.
  • Biedt relevante content. Ga op zoek naar andere invalshoeken, naar leuke feitjes, weetjes en statistieken. Speel in op actuele onderwerpen en voorkom duplicate content.
  • Integreer het blog in je website.
  • Bewaak het aantal woorden met een lengte tussen 800 en 1000 woorden minimaal. Long reads van meer dan 2000 woorden doen het ook vaak goed en vergroten de tijd op de site, wat weer goed is voor je SEO.
  • Schrijf authentiek
  • Maak het persoonlijk. Schrijf in de ik vorm, spreek de lezer aan en verwerk persoonlijke observaties.
  • Formuleer prikkelend en daag uit om te reageren.
  • Schrijf scanbaar. Online leest bijna niemand het gehele artikel. Het is daarom belangrijk om koppen boven de alinea’s te plaatsen.
  • Neem links op in je tekst naar bijvoorbeeld eerder geschreven artikelen over het zelfde onderwerp. Link naar andere experts.
  • Profileer je als deskundige.
  • Werk met gastbloggers.
  • Overtreed het auteursrecht niet. Dit houdt in dat je bij een citaat een bron moet geven en bij afbeeldingen een rechthebbende moet plaatsen.
  • Blogs schrijven pak je slim aan door voor meerdere kanalen te schrijven.
  • Blogs schrijven is geen sprint maar een marathon. Het kost tijd om een naam op te bouwen.

SEO & Content Marketing blogs

SEO expert Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Ook hebben wij diverse opdrachten in Leiden, Delft, Zoetermeer en Rijswijk uitgevoerd. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing kunt u ook een kijkje nemen op mijn Facebook of Instagram account.

SEO checklist

Grijp deze SEO checklist, als je zelf graag snel aan de slag gaat.

Blogs laten schrijven

De eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag schrijft al van jongs af aan. Goed schrijven draait voor een klein deel om talent en schrijfregels. Voor een groot deel draait het echter om ervaring en oefenen. U kunt daarom de Content Marketing expert van Connect your World inhuren om voor u 1 of meerdere blogs te laten schrijven. Een standaard blog laten schrijven kost in principe 150 eur ex BTW.

connectyourworld

Laat je bericht achter