• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Is een slechte Google review ernstig?

Is een slechte Google review ernstig?

Google review, SEO Den Haag

Geschatte leestijd: 8 minuten

SEO review

Wat vindt u van een review op Google? Bent u actief op zoek naar een Google review voor uw website? Of is een review voor u belangrijk bij een besluit om iets te kopen of niet? Feit is, dat Google reviews al een tijdje bij ons zijn en u een manier moet vinden om ze ook te verkrijgen. Met name bij jongeren is een goede review goud waard. Om die reden heeft de review in SEO een stevige plek veroverd. Dit geldt vooral bij lokale SEO.

Een negatieve Google review is een kans voor uw klantenservice

Krijgt u al geregeld een Google review of Google recensie van uw klanten? Het beheren van de SEO van uw merk (zoekmachineoptimalisatie) voelt vaak als proberen katten in het donker te vangen. U weet hoe succes eruit ziet, maar de weg er naar toe is chaotisch en moeilijk. Iedereen heeft zijn eigen strategieën, maar niemand kan u een SEO strategie geven met een slagingspercentage van 100%.

Google reviews zijn een factor van belang in SEO

Van alle SEO ranking factoren. die betrokken zijn bij SEO, zijn Google recensies iets waar veel bedrijven niet altijd de nodige tijd aan besteden. U heeft namelijk geen directe controle over wat mensen over uw bedrijf zeggen. Ondanks ons gebrek aan controle over Google reviews, zijn ze namelijk een belangrijke ranking factor in SEO Zoekmachineoptimalisatie. Het is de moeite waard om bijvoorbeeld de relatie tussen negatieve Google recensies en SEO te bekijken.

De rol van Google recensies in SEO optimalisatie

SEO is gebaseerd op een diverse verzameling informatie uit een grote verscheidenheid aan bronnen. Hoewel geheimhouding van het alogoritme van zoekmachines zoals Google het onmogelijk maakt om precies aan te geven wat hun rangschikking bepaalt, kennen we de basisonderdelen van de vergelijking. We weten namelijk, dat Google reviews of Google recensies SEO beïnvloeden. We hebben in de loop van de jaren geleerd, dat hun impact gestaag toeneemt.

Google Reviews & Lokale SEO

93% van de mensen gebruikt wel eens een online review of een Google recensie om een aankoopbeslissing te ondersteunen. Volgens een onderzoek van Darren Shaw uit 2018 maken online beoordelingen ongeveer 15% uit van de factoren, die in de lokale ranglijst op Google terechtkomen. Houd er rekening mee, dat dit alleen van toepassing is op lokaal zoeken, niet op breed zoeken. Lokaal zoeken kan echter een groot deel uitmaken van uw SEO strategie. Veel van wat we weten over lokale SEO factoren en SEO technieken heeft ook een nuttige toepassing bij breed zoeken. Of het nu positief, negatief of ergens in het midden is, Google recensies kunnen uw SEO een boost geven door toe te voegen aan de mix van uw betrokkenheid en merkinteresse.

Positieve effecten van negatieve reviews op SEO

Negatieve beoordelingen van uw bedrijf zijn niet altijd een kwade kracht tegen uw SEO inspanningen. Er zijn een paar verschillende manieren waarop slechte Google recensies aan het eind van de dag kunnen profiteren. Hier zijn enkele van de dingen, die reviews voor u doen en die uw SEO positief kunnen beïnvloeden: 

1. Verhoog het aantal Google reviews

Hoe meer reviews of Google recensies u heeft, hoe beter het is voor uw bedrijf. Negatieve beoordelingen dragen bij aan het totale aantal beoordelingen, dat voor uw bedrijf wordt vermeld. Google plaatst bedrijven met een groter aantal Google reviews meestal bovenaan de lijst. Ervan uitgaande, dat de gemiddelde beoordeling hoog genoeg is. Als uw negatieve beoordelingen opwegen tegen u positieve of neutrale beoordelingen, kan dit natuurlijk een probleem gaan worden. Een paar negatieve Google reviews tussen een hoop positieve reviews, betekent namelijk niet het einde.

2. Een Google Review geeft u meer authenticiteit in de ogen van de consument

Mensen vertrouwen bijvoorbeeld bedrijven niet, die alleen Google reviews met vijf sterren hebben. In de ogen van velen is dit te mooi om waar te zijn. Het is beter om een mix van Google recensies te hebben, omdat u hierdoor authentieker en oprechter voor mensen lijkt. Dit laat namelijk zien, dat u geen duistere praktijken gebruikt, zoals bijvoorbeeld het kopen van goede SEO reviews en het vinden van manieren om slechte Google recensies te verbergen. Het kan namelijk meer klikken en interesse in uw bedrijf genereren, wat uw SEO ranking verder verbetert.

3. Verhogen van uw engagement

Het is beter, dat mensen op uw bedrijf reageren met negatieve opmerkingen dan helemaal geen betrokkenheid te hebben. Google reviews of andere reviews geven klanten namelijk een manier om met uw merk om te gaan. Ze geven klanten een manier om te reageren en om uw dienstverlening of product te beoordelen. Betrokkenheid speelt een rol bij SEO. Dus hoe meer betrokkenheid, hoe hoger uw rankings in Google in de toekomst.

4. Een negatieve Google recensie is een kans voor de klantenservice

Bij een negatieve review of Google recensie, heeft u ook een kans om potentiële consumenten te laten zien, hoe u met een slechte ervaring omgaat. Probeert u dingen goed te maken voor de consument? Belooft u, dat u stappen zult ondernemen om de situatie recht te zetten? Mensen die namelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst zullen uw antwoord zien. Dat kan hen geruststellen, dat u voor uw klanten zorgt.

5. Verbinden van gerelateerde zoekwoorden aan jouw merk

Google reviews of recensies, zelfs negatieve, bevatten bijvoorbeeld meestal zoekwoorden, die relevant zijn voor uw bedrijf. Zoekwoorden in recensies zijn bijvoorbeeld geweldig voor uw algehele SEO. Ze verwijzen namelijk naar wat uw bedrijf doet en uw eigen SEO inspanningen ondersteunen door branche specifieke zoekwoorden op te roepen. Zolang deze Google recensies op sites en software van ‘Google Verified Review Partner’ staan, helpen de zoekwoorden in die Google reviews u goed op weg.

6. Geven van persoonlijke inzichten

Niemand zal u eerlijker vertellen, wat zij van uw merk vinden, dan klanten die online Google recensies schrijven. Klantonderzoeken en anonieme kritiek leveren niet noodzakelijkerwijs hetzelfde niveau van eerlijke feedback op. Een Google recensie geeft u bijvoorbeeld een glimp van enkele van de problemen en eerlijke frustraties, die mensen hebben gehad bij de interactie met uw bedrijf. Dit is een waardevolle informatiebron om te leren wat mensen wel en niet leuk vinden. Zonder, dat een filter hun reacties beïnvloedt.

Negatieve Google review verwijderen of erop reageren

De enige negatieve recensies, die u zo snel mogelijk moet verwijderen, zijn bijvoorbeeld spam recensies of nep negatieve recensies. U kunt proberen deze te laten verwijderen of betwisten, als u ze kunt identificeren. Echter, het reageren op een Google recensie is nooit een slecht idee. U kunt namelijk veel profiteren van de betrokkenheid bij uw klanten op beoordelingssites van derden. Het is geen vereiste, maar het kan nuttig zijn om te reageren op alle soorten beoordelingen van uw klanten. Lees hier meer over hoe u een ongepaste Google review zou kunnen verwijderen.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een ander verhaal. Deze zoekgigant heeft namelijk bevestigd, dat het reageren op beoordelingen, die zijn achtergelaten op uw Google Mijn Bedrijf account uw website zullen helpen. Reageren op Google recensies, zowel negatief als positief, is bijvoorbeeld een teken van geloofwaardigheid van uw bedrijf en uw betrokkenheid bij uw klanten. Als het u doel is om andere bedrijven te overtreffen in uw specifieke sectie, moet u reageren op elke recensie over uw bedrijf. Of deze Google reviews nu negatief, positief of neutraal is. Verwijder nooit beoordelingen.

SEO review laten wijzigen

Een ander indirect voordeel van reageren op negatieve beoordelingen is de kans om de persoon ertoe te brengen zijn beoordeling te wijzigen of aan te passen, als reactie op u. Als u uzelf verontschuldigt en aanbiedt om de situatie recht te zetten, kan die persoon zijn beoordeling wijzigen in iets positievers. Hij of zij kan zijn negatieve Google recensie verwijderen of een afzonderlijke positieve opmerking achterlaten.

Google reviews of recensies van invloed op SEO optimalisatie

Google reviews hebben ongetwijfeld invloed op SEO en zijn belangrijk om uw bovenaan in Google te krijgen. Als u nog geen aandacht besteedt aan reviews en eraan werkt ze te beheren, zie dit dan als uw wake-up call en begin vandaag nog. Negatieve recensies in SEO zijn niet het einde van de wereld. Ze kunnen zelfs nuttig voor u zijn als u uw kaarten goed speelt. 

Negatieve Google reviews ombuigen naar een voordeel

De aanwezigheid van negatieve Google reviews kan uw bedrijf of product authentieker en geloofwaardiger maken. Het geeft u bijvoorbeeld ook de kans om de stem van uw merk te delen door te reageren op kritiek. Dit toont aan, dat u om uw klanten geeft. U bent toegewijd aan het verbeteren van uw producten of diensten. Door toe te staan, ​​dat negatieve Google reviews verbonden blijven met uw bedrijf en stappen te ondernemen om ze aan te pakken, kunt u ze namelijk omzetten in een positief iets voor uw bedrijf.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Rijswijk, Zoetermeer & Delft. Heeft u nog een vraag over Google reviews of over andere SEO optimalisatie technieken? of wilt u ons inhuren als SEO specialist? Bel of mail ons dan! Wilt u zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website? Maak dan gebruik van de diverse SEO checklists op deze website.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.