• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Negatieve Google review kan positief zijn voor uw SEO

Negatieve Google review kan positief zijn voor uw SEO

Google review, SEO review, SEO specialist Den Haag, SEO Den Haag

Een negatieve Google review is voor uw klantenservice een kans om te schitteren

Krijg jij al geregeld een Google review van je klanten? Het beheren van de SEO van uw merk (zoekmachineoptimalisatie) voelt vaak als proberen katten in het donker te vangen. Je weet hoe succes eruit ziet, maar de weg er naar toe is chaotisch en moeilijk. Iedereen heeft zijn eigen strategieën, maar niemand kan je bijvoorbeeld een SEO strategie geven met een slagingspercentage van 100%.

Google reviews zijn een factor van belang in SEO

Van alle SEO ranking factoren. die betrokken zijn bij SEO, zijn recensies iets waar veel bedrijven niet altijd de nodige tijd aan besteden. Je hebt namelijk geen directe controle over wat mensen over jouw bedrijf zeggen. Ondanks ons gebrek aan controle over beoordelingen, zijn ze namelijk een ranking factor in SEO. Het is de moeite waard om bijvoorbeeld de relatie tussen negatieve recensies en SEO te bekijken.

De rol van reviews in SEO

SEO is gebaseerd op een diverse verzameling informatie uit een grote verscheidenheid aan bronnen. Hoewel geheimhouding van het alogoritme van zoekmachines zoals Google het onmogelijk maakt om precies aan te geven wat hun rangschikking bepaalt, kennen we de basisonderdelen van de vergelijking. We weten namelijk, dat Google reviews SEO beïnvloeden, en we hebben in de loop van de jaren geleerd dat hun impact gestaag toeneemt.

Google Reviews & Lokale SEO

93% van de mensen gebruikt wel eens een online review om een aankoopbeslissing te ondersteunen. Volgens een onderzoek van Darren Shaw uit 2018 maken online beoordelingen ongeveer 15% uit van de factoren die in de lokale ranglijst op Google terechtkomen. Houd er rekening mee dat dit alleen van toepassing is op lokaal zoeken, niet op breed zoeken. Lokaal zoeken kan echter een groot deel uitmaken van jouw SEO strategie. Veel van wat we weten over lokale SEO factoren en -technieken heeft ook een nuttige toepassing bij breed zoeken. Of het nu positief, negatief of ergens in het midden is, beoordelingen kunnen uw SEO een boost geven door toe te voegen aan de mix van jouw betrokkenheid en merkinteresse.

Positieve effecten van negatieve reviews op SEO

Negatieve beoordelingen van jouw bedrijf zijn niet altijd een kwade kracht tegen uw SEO inspanningen. Er zijn een paar verschillende manieren waarop slechte recensies aan het eind van de dag kunnen profiteren. Hier zijn enkele van de dingen, die beoordelingen voor je doen en die jouw SEO positief kunnen beïnvloeden: 

1. Verhoog het aantal Google reviews

Hoe meer reviews je hebt, hoe beter het is voor jouw bedrijf. Negatieve beoordelingen dragen bij aan het totale aantal beoordelingen, dat voor jouw bedrijf wordt vermeld. Google plaatst bedrijven met een groter aantal Google reviews meestal bovenaan de lijst. Ervan uitgaande, dat de gemiddelde beoordeling hoog genoeg is. Als jouw negatieve beoordelingen opwegen tegen je positieve of neutrale beoordelingen, kan dit natuurlijk een probleem gaan worden. Een paar negatieve Google reviews tussen een hoop positieve reviews, betekent namelijk niet het einde.

2. Reviews geven je meer authenticiteit in de ogen van de consument

Mensen vertrouwen bijvoorbeeld bedrijven niet, die alleen Google reviews met vijf sterren hebben. In de ogen van velen is dit te mooi om waar te zijn. Het is beter om een mix van recensies te hebben, omdat je hierdoor authentieker en oprechter voor mensen lijkt. Dit laat namelijk zien, dat je geen duistere praktijken gebruikt, zoals bijvoorbeeld het kopen van goede SEO reviews en het vinden van manieren om slechte recensies te verbergen. Het kan namelijk meer klikken en interesse in jouw bedrijf genereren, wat jouw SEO ranking verder verbetert.

3. Verhogen van jouw engagement

Het is beter, dat mensen op jouw bedrijf reageren met negatieve opmerkingen dan helemaal geen betrokkenheid te hebben. Google reviews of andere reviews geven klanten namelijk een manier om met jouw merk om te gaan. Ze geven klanten een manier om te reageren en om jouw dienstverlening of product te beoordelen. Betrokkenheid speelt een rol bij SEO. Dus hoe meer betrokkenheid, hoe hoger jouw rankings in Google in de toekomst.

4. Een negatieve Google review is een kans voor de klantenservice

Bij een negatieve review, heb je ook een kans om potentiële consumenten te laten zien, hoe je met een slechte ervaring omgaat. Probeer je dingen goed te maken voor de consument? Beloof je, dat je stappen zult ondernemen om de situatie recht te zetten? Mensen die namelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst zullen jouw antwoord zien. Dat kan hen geruststellen, dat je voor jouw klanten zorgt.

5. Verbinden van gerelateerde zoekwoorden aan jouw merk

Google reviews, zelfs negatieve, bevatten bijvoorbeeld meestal zoekwoorden, die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zoekwoorden in recensies zijn bijvoorbeeld geweldig voor je algehele SEO. Ze verwijzen namelijk naar wat jouw bedrijf doet en jouw eigen SEO inspanningen ondersteunen door branche specifieke zoekwoorden op te roepen. Zolang deze recensies op sites en software van Google Verified Review Partner staan, helpen de zoekwoorden in die recensies je goed op weg.

6. Geven van persoonlijke inzichten

Niemand zal je eerlijker vertellen wat zij van jouw merk vinden, dan klanten die online recensies schrijven. Klantonderzoeken en anonieme kritiek leveren niet noodzakelijkerwijs hetzelfde niveau van eerlijke feedback op. Recensies geven u bijvoorbeeld een glimp van enkele van de problemen en eerlijke frustraties, die mensen hebben gehad bij de interactie met jouw bedrijf. Dit is een waardevolle informatiebron om te leren wat mensen wel en niet leuk vinden. Zonder dat een filter hun reacties beïnvloedt.

Moet u negatieve Google reviews verwijderen of erop reageren?

De enige negatieve recensies, die je zo snel mogelijk moet verwijderen, zijn bijvoorbeeld spam recensies of nep negatieve recensies. Je kunt proberen deze te laten verwijderen of betwisten, als je ze kunt identificeren. Echter, het reageren op reviews is nooit een slecht idee. Je kunt namelijk veel profiteren van de betrokkenheid bij uw klanten op beoordelingssites van derden. Het is geen vereiste, maar het kan nuttig zijn om te reageren op alle soorten beoordelingen van uw klanten. 

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een ander verhaal. Deze zoekgigant heeft namelijk bevestigd dat het reageren op beoordelingen die zijn achtergelaten op jouw Google Mijn Bedrijf account jouw website zal helpen. Reageren op beoordelingen, zowel negatief als positief, is bijvoorbeeld een teken van geloofwaardigheid van jouw bedrijf en jouw betrokkenheid bij jouw klanten. Als het je doel is om andere bedrijven te overtreffen in jouw specifieke sectie, moet je reageren op elke beoordeling van jouw bedrijf. Of deze Google reviews nu negatief, positief of neutraal is. Verwijder nooit beoordelingen.

SEO review laten wijzigen

Een ander indirect voordeel van reageren op negatieve beoordelingen is de kans om de persoon ertoe te brengen zijn beoordeling te wijzigen of aan te passen, als reactie op jou. Als je jezelf verontschuldigt en aanbiedt om de situatie recht te zetten, kan die persoon zijn beoordeling wijzigen in iets positievers. Hij of zij kan zijn negatieve review verwijderen of een afzonderlijke positieve opmerking achterlaten.

Google reviews van invloed op SEO

Google reviews hebben ongetwijfeld invloed op SEO. Als je nog geen aandacht besteedt aan reviews en eraan werkt ze te beheren, zie dit dan als uw wake-up call en begin vandaag nog. Negatieve recensies in SEO zijn niet het einde van de wereld. Ze kunnen zelfs nuttig voor je zijn als je jouw kaarten goed speelt. 

Negatieve Google reviews ombuigen naar een voordeel

De aanwezigheid van negatieve Google reviews kan jouw bedrijf of product authentieker en geloofwaardiger maken. Het geeft je bijvoorbeeld ook de kans om de stem van jouw merk te delen door te reageren op kritiek. Dit toont aan, dat je om jouw klanten geeft. Je bent toegewijd aan het verbeteren van jouw producten of diensten. Door toe te staan ​​dat negatieve beoordelingen verbonden blijven met jouw bedrijf en stappen te ondernemen om ze aan te pakken, kan je ze namelijk omzetten in een positief iets voor jouw bedrijf.

SEO & Content Marketing blogs

SEO consultant Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Rijswijk, Zoetermeer & Delft. Heeft u nog een vraag over Google reviews of over andere SEO optimalisatie technieken? of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij dan! Wilt u zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website? Maak dan gebruik van de diverse SEO checklists op deze website.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.