• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Longtail keywords brengen u bovenaan Google

Longtail keywords brengen u bovenaan Google

Last Updated on 4 maart 2024 by connectyourworld

longtail keywords, longtail zoekwoorden

Longtail keywords

Het gebruik van ‘Longtail keywords‘ levert grote voordelen op voor bloggers. Ze kunnen longtail keywords targeten om meer verkeer te genereren. De reden is, dat dit soort verkeer minder concurrentie heeft. Ook kunnen wij vaststellen, dat deze Google zoekwoorden beter converteren. Het is daarom vaak beter om een paar honderd bezoekers te halen uit ‘longtail keywords’ dan duizenden bezoekers uit meer algemene zoekwoorden. 

Geschatte leestijd: 11 minuten

Wat zijn longtail keywords?

Longtail keywords zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden. Op algemene trefwoorden zoals bijvoorbeeld marketing of fietsen is er vaak een hevige concurrentie en zijn de bezoekers niet altijd van een hoge kwaliteit. Bedenk maar eens hoe u zelf zoekt als u een product wilt kopen.

Longtail keywords volgens Ahrefs

Volgens gegevens van Wordstream bestaat de absolute meerderheid van de zoekopdrachten uit meerdere woorden (longtail zoekwoorden) en worden er minder dan 100 zoekopdrachten per maand uitgevoerd. En aangezien, dit één van de belangrijkste kenmerken is van longtail zoekwoorden, kunnen we de conclusie trekken, dat ze ‘longtail keywords‘ zijn.

Longtail keywords in detail

De vier kenmerken van Longtail keywords zijn:

  1. Bestaan uit meerdere woorden (3-5 +)
    Het idee is hier niet alleen om te zeggen, dat als een zoekwoord bestaat uit meerdere woorden, het automatisch longtail wordt genoemd, maar dat longtail keywords zeer specifieke onderwerpen pakken, is de reden, waarom ze bestaan uit meerdere woorden en hun duidelijke intentie.
  2. Laag zoekvolume
    Vanwege hun specifieke kenmerken zoeken minder mensen online naar hen. Longtail zoekwoorden zijn dus niet erg populair.
  3. Lage concurrentie
    Het is algemeen aanvaard, dat hoe lager de populariteit, hoe lager de zoekwoordconcurrentie. Maar dit is niet altijd het geval, omdat sommige ‘longtail keywords‘ een hele reeks bedrijven hebben die strijden om de topposities.
  4. Hoge conversieratio
    Nogmaals, omdat ‘longtail keywords‘ vaak heel specifiek zijn in hun bewoordingen, komen hun zoekresultaten meestal beter overeen met de intentie van de zoeker. Met andere woorden, Google biedt zoekers die ‘longtail keywords‘ invoeren de exacte resultaten, waarnaar ze op zoek zijn. Om deze reden hebben pagina’s, die gerangschikt zijn voor longtail zoekwoorden meestal een hoger conversiepercentage.

Nu we weten hoe we kunnen zien of we in klassieke zin te maken hebben met een longtail keyword, gaan we ons concentreren op het begrijpen van de rol die ze spelen bij SEO zoekmachineoptimalisatie.

longtail keywords, zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek
longtail keywords, zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek

SEO zoekwoorden: waarom longtail keywords?

Door u te richten op longtail zoekwoorden kunt u veel verkeer naar uw website leiden. Deze zoekwoorden vertegenwoordigen 70% van al het zoekverkeer. Dat is echter niet het belangrijkste voordeel. Dit soort SEO zoekwoorden converteren namelijk veel beter, dan de normale Google zoekwoorden. Dit houdt in, dat u meer producten gaat verkopen.

Bounce rate

Het gemiddelde succespercentage voor landingspagina’s met longtail keywords is 36%. Dit is 3 x zo hoog als de top 10% van alle webpagina’s en meer dan 20 x keer zo hoog als al het web verkeer. Slimme bloggers begrijpen dit en schrijven content rond dit type zoekwoorden. In deze blog gaan we wat dieper in op het voordeel van zoekwoorden en dan met name ‘longtail keywords‘.

Zoekwoordenonderzoek

Voordat we ons concentreren op de voordelen van bloggen rond longtail keywords, vinden we het noodzakelijk om uit te leggen wat Google zoekwoorden en een zoekwoordonderzoek zijn. Hieronder vindt u een meer gedetailleerde uitleg. 

Wat zijn SEO zoekwoorden?

SEO zoekwoorden richten zich op zoektermen die op internet worden gebruikt om bepaalde informatie te vinden. Met andere woorden, we zouden kunnen zeggen, dat trefwoorden de zoektermen zijn die door gebruikers in zoekmachines, zoals Google, worden gebruikt.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is een belangrijke activiteit aan het begin van een SEO project. Mensen zoals jij en ik gebruiken zoekwoorden als ze een zoekopdracht intikken in Google. De zoekwoorden die zij gebruiken, moeten op uw website staan. Anders wordt uw website niet of slecht gevonden door de mensen die interesse hebben in uw product of dienst. In een zoekwoordenonderzoek bepaalt u in samenspraak met de opdrachtgever welke zoekwoorden relevant zijn om te gebruiken. U heeft onder andere LSI keywords en longtail keywords.

longtail keywords

Hoe vindt u longtail keywords?

Longtail keywords‘ krijgt u niet te zien via zoekwoorden tools. Dat is enerzijds een nadeel (geen inzicht) maar anderzijds ook een groot voordeel. Uw concurrent focust er namelijk niet op. U kunt perfect op longtail keywords scoren door vragen te gaan beantwoorden die spelen in uw niche. Doe onderzoek in Google en kijk waar de ‘Sweet Spot’ zit. Bijna in elke branche is er wel een onderwerp, wat nog niet uitgebreid is behandeld op het internet. 

Soorten longtail zoekwoorden 

Als u nu naar een longtail keywords kijkt, moet u zich afvragen of de bedoeling algemeen of specifiek is. Vertegenwoordigt het een individueel onderwerp of focust het op een veel breder onderwerp? Hoe ziet de SERP-wedstrijd eruit? Door deze vragen te beantwoorden, krijgt u meer inzicht in het type longtail keyword, waarmee u te maken heeft. Afhankelijk van het doel dat het dient, kunnen longtail zoekwoorden worden onderverdeeld in drie categorieën:

Ondersteunende longtail keywords 

Het eerste type, dat longtail zoekwoorden ondersteunt, vertegenwoordigt geen individueel onderwerp, maar ondersteunt veel bredere onderwerpen samen met hun hoofdtermen, vandaar de naam. Als u bijvoorbeeld een longtail zoekterm als “hoe maak je een broodje hamburger met een grill” googelt waarvan het zoekvolume vrij laag is, kan het moeilijk zijn om de top resultaten te overtreffen omdat de term “hoe maak je een broodje hamburger in een grill” vertegenwoordigt geen individueel onderwerp. Het valt onder het grotere onderwerp”broodje hamburger”. 

Om deze reden, wanneer Google zoekresultaten levert voor het ondersteunen van longtail keywords, kan het ook resultaten bevatten die voor de hoofdterm verschijnen, zelfs als deze pagina’s niet echt rangschikken voor het ingevoerde trefwoord. Als gevolg hiervan heeft het ondersteunen van longtail keywords meer concurrentie en is het moeilijker om op te rangschikken. 

Actuele longtail zoekwoorden

Het tweede type, actuele longtail keywords, zoals de naam al doet vermoeden, richt zich op een individueel onderwerp. Dergelijke SEO zoekwoorden zijn longtail in de klassieke zin van het woord, wat betekent dat ze een laag zoekvolume hebben, zeer specifiek zijn en gemakkelijker te rangschikken. Zoekresultaten voor actuele longtail – zoekwoorden bevatten pagina’s, die op de specifieke term staan, niet op een algemeen onderwerp. Ik wil erop wijzen dat dit de longtail zoekwoorden zijn die u zou moeten targeten.

Helaas vallen niet alle longtail keywords mooi onder een van de twee bovenstaande categorieën. Laten we naar trefwoorden verwijzen als ‘zeldzame’ omdat ze zich kunnen concentreren op individuele onderwerpen, maar tegelijkertijd bredere onderwerpen kunnen behandelen.

Bijvoorbeeld:

  • Longtail zoekwoorden met locatie modificatoren die een stad of een regio aangeven (“SEO diensten in Rotterdam”)
  • Seizoensgebonden vragen (“sportmodetrends 2023”) 
  • Lange beschrijvende namen van specifieke objecten (“Wie staan er allemaal op de nachtwacht?”.

Zeldzame, zeer specifieke longtail keywords

In het laatste geval, hoewel de zoekopdrachten uit meerdere woorden bestaan, zijn ze “te” specifiek, verwijzend naar een enkel object: een organisatie, een boek of een film, een plaats, enz.

Content kanon

Een perfect manier om enorme aantallen gratis bezoekers via de longtail keywords te krijgen is door gebruik te gaan maken van een “Content Kanon” op uw website. Hou bijvoorbeeld uw vakliteratuur bij en ga blogs schrijven over verschillende nieuwe ontwikkelingen in uw branche.

Het nut van SEO zoekwoorden

Google is de laatste jaren een stukje slimmer geworden. Dat wil zeggen ze zijn taal veel beter gaan herkennen. Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker om met synoniemen te gaan werken. In uw SEO blogging activiteiten is het dus veel gemakkelijker om op een natuurlijke wijze te schrijven, zodat SEO webteksten ook prettig leesbaar blijven. Het schrijven van kwalitatief hoogwaardige content wordt veel beter herkend door Google en gewaardeerd. Schrijf daarom in eerste instantie voor de website bezoeker.

longtail keywords, Quora

Hoe bepaalt u welke SEO zoekwoorden voor u relevant zijn?

Het is een open deur, maar doe onderzoek in Google en in tools zoals Quora of Answer The Public. Combineer algemenere zoekwoorden met elkaar en probeer dingen uit. Neem hier de tijd voor. Een SEO project met vruchtbare resultaten begint met een gedegen voorbereiding.

Google autocomplete

Automatisch aanvullen van Google is een van de gemakkelijkste en populairste manieren om nieuwe zoekwoordideeën op te doen. Ga gewoon naar Google en typ uw hoofdterm in. Een geweldig aspect van het automatisch aanvullen van Google is, dat u elk teken aan de zoekopdracht kunt toevoegen en elke keer verschillende resultaten krijgt. Probeer verschillende combinaties van letters en woorden uit tot u genoeg longtail keywords heeft om uw hoofdterm te ondersteunen.

Google ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’

Een andere handige Google functie biedt u meer semantische ideeën op basis van vergelijkbare zoekopdrachten, die mensen op Google uitvoeren in relatie tot de ingevoerde zoekopdracht. Bovendien kunt u op een voorgestelde gerelateerde zoekoptie klikken en naar beneden scrollen om zoekopdrachten te krijgen die betrekking hebben op die zoekopdracht. Houd er rekening mee dat de Chrome-extensie Keywords Everywhere een lange lijst met gerelateerde zoekwoorden en mensen, die ook om suggesties vragen rechtstreeks op de SERP van Google kan weergeven. 

Google “Mensen vragen ook”

Het vak “Mensen vragen ook” van de zoekgigant bevat een lijst met vragen die mensen stellen in verband met de zoekopdracht die u hebt ingevoerd. Als u een naar dezelfde SERP scrolt, krijgt u een lijst met longtail zoekwoorden in de vorm van een vraag.  Net als bij “Zoekopdrachten gerelateerd aan”, kunt u vervolgens een zoekopdracht uitvoeren voor een van de longtail vragen en een nieuwe lijst met gerelateerde vragen krijgen. Kortom, u kunt dit voor altijd blijven doen.

Longtail keywords samenvatting

  • Schrijf uitgebreide gedetailleerde content van hoge kwaliteit. Dan is het gemakkelijk om er longtail zoekwoorden in kwijt te kunnen.
  • Focus je op 1 onderwerp. Door dit onderwerp tot in detail uit te werken scoor u automatisch op short, medium en longtail keywords.
  • Natuurlijk schrijven betekent niet dat u SEO zoekmachineoptimalisatie helemaal moet vergeten. Het is nog steeds verstandig om een tekst in alinea’s op te delen met een goede kop er boven.
  • Hoe specifieker de longtail zoekwoorden, hoe groter de kans op een conversie.
  • Let op in Google als uw meerdere zoekwoorden intikt, komt Google met alternatieven. Dit prikkelt de gebruiker ook extra om deze longtail zoekwoorden te gebruiken.
  • Wilt u een nieuw product in de markt zetten of een bestaand product beter gaan verkopen? Doe dan desnoods een gebruikersonderzoek bij minimaal 10 potentiële klanten om te achterhalen hoe zij naar een product van u zoeken in Google.

SEO search intent

Voor Google betekenen zoekopdrachten met minder woorden, dat degene die de zoekopdracht intikt in Google minder goed weet, wat hij of zij wil. Als een gebruiker zoekt naar SEO zoekwoorden of woordgroepen die zijn afgestemd op uw exacte bericht, dan is dit een waardevollere gebruiker. Dit zijn gebruikers, die meer betrokken zijn bij uw content en sneller overgaan tot een aankoop van uw product of dienst. Het is daardoor overduidelijk, dat u veel aandacht moet besteden aan deze zoekwoorden.

SEO en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar en de freelance SEO specialist van Connect your World: de specialist in SEO en Content Marketing uit Den Haag.

SEO specialist inhuren

Hij is als SEO consultant en als content marketeer ook werkzaam in de volgende regio’s:

Heeft u nog een vraag over longtail keywords? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons. Gebruik onze SEO checklists om zelf een start te maken met het beter vindbaar maken van uw website. Ook onze FAQ kan u meer begrip bijbrengen over SEO optimalisatie.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.