• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Lokale vindbaarheid door lokale SEO

Lokale vindbaarheid door lokale SEO

Lokale vindbaarheid, Lokale SEO, Local SEO, Lokale SEO tips

Geschatte leestijd: 12 minuten

Lokale vindbaarheid cruciaal

Wat is Lokale SEO?

Met Lokale SEO stelt u een website zo in, dat mensen die een lokaal bedrijf zoeken, deze website snel kunnen vinden. Een relevant zoekwoord wordt vaak gecombineerd met een locatie gebonden zoekterm zoals vestigingsplaats zoals bijvoorbeeld Den Haag, regio of provincie. Voor veel bedrijven zijn lokale klanten hun belangrijkste doelgroep. Dit betekent automatisch, dat lokale vindbaarheid top prioriteit is.

Lokale SEO tips

Lokale vindbaarheid is de laatste jaren alleen maar belangrijker geworden voor veel bedrijven. Een groot gedeelte van de bedrijven moet het toch echt hebben van lokale klanten. Met het inzetten op Lokale SEO kunt u daar van mee profiteren. Ook Google zelf speelt daar op in met de gratis tool Google Mijn Bedrijf. Dit is onmisbare tool met onder andere de functionaliteiten Google Posts & Google reviews. Met de lokale SEO tips in deze blog bent u in staat om uw lokale vindbaarheid sterk te verbeteren.

lokale seo, lokale vindbaarheid

1. Google Mijn Bedrijf is de belangrijkste SEO ranking factor voor lokale SEO

Google Mijn Bedrijf wordt in het Engels Google My Business genoemd en is het eerste wat u moet regelen als u zich met lokale vindbaarheid gaat bezig houden. In Google Mijn Bedrijf is het belangrijk, dat uw contactgegevens en adresgegevens goed zijn ingevuld. Het invullen van de juiste categorie waar uw bedrijf in valt is een belangrijk punt. Ook als uw bedrijf meerdere vestigingen heeft, kunt u dit kwijt in Google Mijn Bedrijf. De volgende punten zijn voor de lokale vindbaarheid van uw bedrijf zeer belangrijk.

  • Elk SEO project begint met een zoekwoordenonderzoek om de meest relevante zoekwoorden te vinden waarop iemand in Google zoekt om een bedrijf zoals dat van u te kunnen vinden. Plaats de meest relevante zoekwoorden in de labels in Google Mijn Bedrijf.
  • Voeg een foto van uw logo en van uw bedrijfspand toe. Plaats daarnaast regelmatig interessante relevante foto’s in uw Google Mijn Bedrijf Account.
  • U heeft de mogelijkheid om posts te maken met bijvoorbeeld aanbiedingen of de aankondiging van een nieuw product. Als deze posts een link bevatten, die naar uw website verwijst, heeft u een grote kans, dat u in de ‘Local Pack’ terecht komt. De bovenste drie zoekresultaten worden apart uitgelicht en onder de aandacht gebracht. Dit is meer dan goed voor uw lokale vindbaarheid.

2. Wees consistent in het plaatsen van uw bedrijfsgegevens

Zorg dat uw bedrijfsgegevens overal het zelfde zijn. Let daarbij op om uw bedrijfsgegevens ook in allerlei ‘Online bedrijfsgidsen’ te vermelden. Deze hebben immers de rol overgenomen van de Gouden Gids van vroeger. Consistentie is belangrijk, omdat Google consistentie ziet als betrouwbaarheid.

3. Google reviews

De laatste jaren zet Google steeds meer in op interactie tussen bedrijf en klant. Dit kunt u als bedrijf ter hand nemen en Google reviews verzamelen. Er zijn meerdere review systemen beschikbaar op het internet, waaronder ook branche specifieke systemen. De Google reviews zijn echter de meest belangrijke voor lokale SEO, omdat deze invloed hebben op de SEO ranking van uw website. Ook als u slechte reviews krijgt, vergaat de wereld niet. Belangrijk is om een goede review te beantwoorden met een bedankje en een slechte review met de vraag hoe we de slechte ervaring kunnen verbeteren naar een goede review. Maak het uw klanten gemakkelijk en stuur ze een backlink, zodat ze direct een review kunnen schrijven.

Google review, Lokale vindbaarheid, lokale SEO

Beheer uw Google recensies

Zodra uw bedrijf is opgenomen in Google Mijn Bedrijf en misschien in een paar andere relevante directory’s, krijgt u beoordelingen van uw klanten. Het aantal van deze beoordelingen en uw totale beoordeling bepalen uw positie in het lokale pakket, uw zichtbaarheid op Google Maps en zelfs uw organische rangschikking. Om het aantal beoordelingen dat u ontvangt te beïnvloeden, kunt u overwegen uw klanten actief aan te moedigen een beoordeling achter te laten. Het kan zoiets simpels zijn als een banner op uw website.

U kunt ook een vervolg-e-mail sturen, een kaart bij de levering voegen of zelfs uw klanten persoonlijk vragen. Als u een agressievere strategie wilt, kunt u zelfs kleine bonussen aanbieden aan alle klanten, die uw bedrijf hebben beoordeeld.

Om uw totale beoordeling te beïnvloeden, moet u negatieve beoordelingen beheren en uw best doen om ze te veranderen in positieve beoordelingen. Het is meer kunst dan vaardigheid, maar een paar dingen die u kunnen helpen zijn:

  • Erken het probleem. Zelfs als u er nog niet zeker van bent of de klant inderdaad onrecht is aangedaan, erken dan de mogelijkheid dat het had kunnen gebeuren – dit zal u in hetzelfde team brengen.
  • Stem in om een ​​oplossing te vinden. Maak een lijst van de exacte stappen, die u zult nemen om dit tot op de bodem uit te zoeken en ervoor te zorgen, dat dit nooit meer gebeurt.
  • Wees echt. Stel uzelf voor of meld u af met uw naam en uw functie binnen het bedrijf. Dit laat zien dat u betrokken en verantwoordelijk bent, en het bouwt verder vertrouwen op tussen u en de klant.
  • Maak de deal zoet. Bied een compensatie of een bonus aan de benadeelde klant. Het geeft u daadwerkelijk de kans om de service opnieuw uit te voeren en de klant te laten zien, dat u bent verbeterd.

4. NAW-citaties maken

Naam, adres en telefoonnummer (NAW) verwijst naar uw belangrijkste bedrijfsinformatie. Kortom, hoe vaker deze details op internet worden vermeld, hoe meer vertrouwen Google heeft in uw bedrijf. Twee belangrijke bronnen van NAW-informatie zijn gestructureerde gegevens op uw eigen website en uw Google Mijn Bedrijf vermelding. Deze twee zijn enorm. Maar er kunnen andere mappen zijn, die relevant zijn voor uw locatie. Het kunnen enorme platforms zijn, zoals Yelp, Gouden Gids of Tripadvisor. Of het kunnen lokale directory’s zijn, die uw specifieke gebied bedienen, zoals een beoordelingsplatform voor de hele stad of een geaggregeerde marktplaats.

Kies een paar van dergelijke platforms en maak geschikte vermeldingen voor uw bedrijf. Maar probeer u niet te laten meeslepen. Er zijn services die aanbieden om duizenden citaten op internet te bouwen voor slechts een paar dollar. Afgezien van het feit dat dit zinloos is, zult u moeite hebben met het beheren van deze citaten in het geval dat uw informatie verandert. En deze strategie kan door Google zelfs als spam worden beschouwd.

SEO citations

Zorg ervoor, dat u NAW-consistentie behoudt in uw vermeldingen. Op deze manier is er geen verwarring over naar welk bedrijf wordt verwezen. En met consistentie bedoel ik uw bedrijfsnaam, adres en andere contactgegevens in exact hetzelfde formaat. Probeer vast te houden aan hetzelfde telefoonnummer, dezelfde code en extensie-indelingen en dezelfde e-mail, tot op een symbool.

5. Vind lokale zoekwoorden om lokale vindbaarheid te vergroten

Als u landingsspagina’s heeft die specifiek zijn voor een bepaalde locatie, moet u deze invullen met zoekwoorden die uw relevantie voor die locatie markeren. In de meeste gevallen zou het net zo eenvoudig zijn als het toevoegen van de naam van de locatie aan de trefwoorden, die al op de pagina aanwezig zijn. Als de titel van uw pagina Bruiloft fotograferen is, kunt u deze wijzigen in Bruiloft fotograferen in Amsterdam en de locatie over de hele pagina strooien: beste plekken om een ​​bruiloft in Amsterdam te fotograferen, het beste moment van de dag om een ​​bruiloft te fotograferen in Amsterdam, trouwgalerij in Amsterdam, enzovoort. Als u meer lokale zoekwoordideeën nodig heeft, kunt u een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek gebruiken om locatie specifieke zoekopdrachten te ontdekken.

6. Plaats SEO content op lokale websites

Het plaatsen van content op lokale websites is zeer goed voor uw lokale vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld ook aan websites als Foursquare, De Telefoongids etc… en verbeter uw lokale vindbaarheid.

7. Lokale landingspagina’s maken

Als u twee of meer verschillende gebieden bedient, overweeg dan om voor elk gebied een aparte landingspagina te maken. Het kunnen verschillende buurten, steden, staten of zelfs landen zijn. Stel dat u een fotograaf bent in Amsterdam, maar u brengt het trouwseizoen door in Florence en u fotografeert regelmatig bruiloften in Zandvoort of Scheveningen. In dit geval is het logisch om voor elk van uw locaties een andere landingspagina te hebben, ongeveer als volgt:

www.bruiloftfotograferen.nl/ Amsterdam
www.bruiloftfotograferen.nl/ Zandvoort
www.bruiloftfotograferen.nl/Scheveningen
www.weddingphotography.nl/ Florence

Stel dat u een cateraar bent uit een kleine stad, maar u bedient ook een paar nabijgelegen steden. Of u bent een e-commerce website, die op bepaalde locaties bezorgt. Of een loodgieter uit een bepaald deel van de stad, maar bereid om naar andere delen van de stad te reizen. Dit zijn allemaal goede voorbeelden om locatie specifieke landingspagina’s te maken.

Een backlink is een link die van een andere website naar die van u verwijst. Krijgt u het voor elkaar om vele backlinks van lokale bedrijven en of andere lokale instanties te verzamelen, dan is dat goed voor uw lokale SEO.

Linkbuilding Den Haag

Overgiet uw linkbuilding activiteiten met een lokaal sausje. Schakel Linkbuilding bureau Connect your World in via info@connectyourworld.nl

9. Google Maps

Plaats een Google Maps kaartje van uw bedrijfslocatie onderaan uw Contactpagina. Het is gemakkelijk voor de mensen, die naar u op zoek zijn en het heeft een positieve invloed op de lokale SEO van uw bedrijf.

Volgens een onderzoek van Bright Local heeft bijna 60% van de gebruikers de afgelopen 12 maanden met een mobiele telefoon naar een lokaal bedrijf gezocht.

10. Structured data

Structured data is er al een tijdje, maar wordt nog niet op elke website toegepast. Voor lokale websites zijn de volgende structured zeer belangrijk.

  • Bedrijfsgegevens

Uw bedrijfsgegevens moet u toevoegen in de footer, want als u gevestigd bent op een bepaalde locatie dan is het heel belangrijk, dat Google weet, dat u gevestigd bent op een bepaalde locatie. Dat helpt heel erg met uw lokale vindbaarheid.

  • Reviews

U kan Google reviews toevoegen aan de zoekresultaten in de SERP.

  • Prijs

Werkt u met tastbare lokale producten, dan kunt u heel gemakkelijk de prijs of de voorraad toevoegen.

Google Structured Data Markup Helper

De eenvoudigste manier om markeringen voor lokale bedrijven toe te passen, is door Google’s Structured Data Markup Helper te gebruiken. Het is een online tool, waar u uw URL kunt indienen en het type gestructureerde gegevens kunt kiezen, dat u wilt toepassen. Nadat u alle essentiële informatie heeft getagd, kunt u de opmaakcode downloaden en toevoegen aan de code op uw website. Als u een CMS gebruikt, is het mogelijk, dat bepaalde typen gestructureerde gegevens standaard zijn geïmplementeerd of dat het gemakkelijker is om gestructureerde gegevens met een plug-in te implementeren. Hoewel het het beste is om plug-ins te vermijden waar u kunt – elk van hen is een aanslag op uw paginasnelheid.

11. Conversie optimalisatie

Uiteindelijk draait Lokale SEO net als bij normale SEO optimalisatie er om, dat de bezoekers van uw website uw product of dienst gaan kopen. Om er voor te zorgen, dat deze lokale bezoekers ook lokale klanten van uw worden, heeft u een aantal tools in handen om dat voor elkaar te krijgen.

Vereenvoudig de navigatie

Als u wilt, dat mensen uw website bezoeken en een aankoop doen, bellen of een formulier indienen, moet u het hen zo gemakkelijk mogelijk maken om de informatie te vinden, die ze nodig hebben. Als mensen eenmaal op uw site zijn beland, zullen ze waarschijnlijk ergens anders zoeken als ze meer dan drie keer moeten klikken om te zien wat ze willen. Beschouw de navigatie op uw website als de wegenkaart voor uw klanten. U wilt, dat het eenvoudig is, zodat ze niet verdwalen of gefrustreerd raken. Richt u op de volgende factoren om de navigatie te vereenvoudigen:

Menubalk en zoekbalk

U moet altijd een menubalk hebben, die duidelijk en beknopt is, zodat potentiële klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken. De menubalk moet alle pagina’s bevatten, die een klant zou willen zien om hem te helpen een weloverwogen beslissing te nemen. De meeste websites bevatten onder andere “Over ons”, “Contact” en “Producten / Diensten”. Overweeg ook om een zoekbalk aan uw website toe te voegen. Met deze functie, als uw bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze nodig hebben in uw menubalk, kunnen ze het misschien nog steeds vinden zonder al te veel extra moeite te doen. Het ontbreken van een zoekbalk kan ertoe leiden, dat sommige potentiële klanten problemen hebben met het verzamelen van de informatie die ze nodig hebben, waardoor ze weglopen.

Longtail keywords

Wees naast de voor de hand liggende zoekwoorden ook goed vindbaar op ‘longtail keywords’. Dit zijn zoekwoorden combinaties die vaak uit meer dan twee zoekwoorden bestaan. Deze longtail keywords hebben vaak wat minder zoekvolume, maar de conversie ratio is vaak wel een stuk hoger.

Veel gestelde vragen (FAQ)

Overweeg ook om een ​​gedeelte met veelgestelde vragen op te nemen. Zie dit als een informatiecentrum. Veelgestelde vragen helpen klanten hun vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Overweeg een enquête onder uw huidige klanten uit te voeren om te bepalen welke vragen zij in hun koopproces hadden. Een eenvoudige vragenlijst kan u helpen alle kritische vragen te achterhalen en ze allemaal op één plek te beantwoorden.

Duidelijke call to action buttons

Elke pagina van uw website moet een duidelijk gelabelde call to action bevatten. U moet begrijpen, dat mensen niet altijd eerst uw startpagina zullen tegenkomen. Daarom moet u er zeker van zijn, dat mensen snel naar de pagina kunnen gaan, waar ze aankopen of vragen kunnen doen. Maak contact maken geen mysterie. Geef duidelijke call to actions, zodat uw klanten kunnen kopen, ongeacht op welke pagina ze beginnen.

Effectieve call to action tips

Gebruik duidelijke bewoordingen

Zorg ervoor, dat de call to action zelf een directe en nauwkeurige formulering heeft. “Koop nu”, “Ontvang hier een gratis offerte”, “Ontvang een gratis consult” en “Bestel vandaag voor gratis verzending” zijn allemaal haalbare opties. Elke oproep maakt heel duidelijk wat u wilt dat de potentiële klant doet.

Plaats uw CTA’s op knoppen om uw sitebezoeker de opgegeven actie te laten voltooien. Zorg ervoor dat klanten bijna op de inkoop- of contactpagina terechtkomen. Door een directe aankooproute te creëren, moedigt u bezoekers aan om hun bezoek om te zetten in een verkoop.

Lokale vindbaarheid

Voor een beter begrip van Lokale SEO, gebruikt u deze Lokale SEO woordenlijst.

Content Marketing & Lokale SEO Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de directeur/eigenaar van Connect your World. Connect your World is een SEO & Content Marketing Bureau uit Den Haag. Herman is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de Regio Den Haag (Leiden/Delft), Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere opdrachten met succes afgerond in Zoetermeer, Delft, Rijswijk & Leiden. Heeft u een vraag over lokale vindbaarheid of wilt u ons als online marketing expert inhuren? Of wilt u uw Linkbuilding uitbesteden? Bel of mail ons. Gebruik onze SEO checklists om zelf een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website.

SEO bureau Connect your World – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.