• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Wat is relevante content?

wat is content, excellent content draai knop

Wat is relevante content?

wat is content, excellent content draai knop

Nieuwe nuttige content update van Google

Google rolt binnenkort een wijziging in zijn zoekrangschikkingsalgoritme uit. Dit is mogelijk een van de belangrijkste wijzigingen in meer dan tien jaar. In deze blog post vindt u meer informatie over deze Google update. Ook gaan we in op de vraag, wat goede relevante content nu precies is.

Geschatte leestijd: 12 minuten

Content update

Google staat op het punt een nieuwe en grote update van het zoekalgoritme te lanceren, de nuttige content update. De nuttige update is gericht op websites met relatief veel onbevredigende of nutteloze content. Deze content is met name geschreven voor zoekmachines in plaats van voor mensen.

Wat is content?

Content is het Engelse woord voor inhoud. Het is het geheel van teksten en afbeeldingen op een website op het internet.

Wat is de nuttige content update van Google?

De nieuwe nuttige update van Google is specifiek gericht op “content, die in de eerste plaats lijkt te zijn gemaakt om goed te scoren in zoekmachines in plaats van om mensen te helpen of te informeren.” Het doel van deze algoritme-update is om zoekers te helpen bij het vinden van ‘content van hoge kwaliteit’, aldus Google. Google wil betere en nuttigere inhoud belonen, die is geschreven voor mensen en om gebruikers te helpen.

wat is content, google, zoekmachine

Content voor zoekmachines?

Content, die is geschreven met het doel om in zoekmachines te worden gerangschikt, wat u ‘zoekmachine first content’ of ‘SEO content’ zou kunnen noemen, is de laatste tijd vaak geschreven en besproken op sociale media. Kortom, zoekers raken gefrustreerd, wanneer ze op nutteloze webpagina’s terechtkomen, die goed scoren in de zoekresultaten, omdat ze zijn ontworpen om goed te scoren. Het nieuwe algoritme van Google gaat dit soort websites downgraden. Tegelijkertijd wil Google meer nuttige websites promoten, die voor mensen zijn ontworpen boven zoekmachines. Google zei, dat dit een “voortdurende inspanning is om inhoud van lage kwaliteit te verminderen. Ze willen het gemakkelijker maken om content te vinden, die authentiek en nuttig aanvoelt bij het zoeken.”

Wanneer wordt de nuttige content update van Google gelanceerd?

De update wordt volgende week (2022) uitgerold. Het duurt ongeveer twee weken, voordat de update volledig is uitgerold, aldus Google.

Op welke soorten content heeft de nuttige content update invloed?

Hoewel deze algoritmen zich niet specifiek op een speciale niche richt, zei Google dat de volgende soort content het meest kan worden beïnvloed:

  • Online educatief materiaal.
  • Kunst en Vermaak.
  • Winkelen.
  • Technisch gerelateerd.

Dit komt, omdat dit soort content in het verleden meer voor zoekmachines is geschreven dan voor mensen. Op basis van de analyse van Google kunnen die gebieden meer worden beïnvloed door deze update van Google dan andere gebieden.

Nuttige content update is een algoritme voor de hele site

In tegenstelling tot veel Google algoritmen, die Google pagina voor pagina toepast, geldt deze nieuwe update voor de hele website. Dat betekent, dat als Google vaststelt, dat uw site relatief veel nutteloze content produceert, die voornamelijk is geschreven om te ranken in de zoekresultaten, dit gevolgen heeft voor uw hele website.

Verwijder nutteloze content

Google zal niet precies zeggen, welk percentage van de pagina’s op uw site nuttig of nutteloos moet zijn om deze classificatie te activeren. Ze zeiden echter wel, dat het voor de hele site geldt. Het is zelfs van invloed op de hele site, ook als u veel pagina’s heeft, die nuttig zijn. Google zei, dat “het verwijderen van nutteloze content de SEO rankings van uw andere content kan helpen.

wat is content, excellent

Hoe schrijft u relevante content?

Google heeft, net als bij eerdere updates, zoals de Panda-update , kernupdates en product recensies-update, een lijst met vragen verstrekt. Dit zijn vragen, die u uzelf kunt stellen over uw content, om content te bouwen, die wordt beloond door de nuttige content update. Google deelde deze vragen over het bouwen van content. De mens staat hierin centraal.

  • Heeft u een bestaande of beoogde doelgroep voor uw bedrijf of site, die de content nuttig zou vinden, als ze rechtstreeks naar u toe komen? 
  • Getuigt uw content duidelijk van expertise uit de eerste hand? Betreft het diepgaande kennis (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst of het bezoeken van een plaats)?
  • Heeft uw site een primair doel of focus?
  • Zal iemand na het lezen van uw content het gevoel hebben, dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te helpen bereiken?
  • Zal iemand, die uw content leest het gevoel hebben, dat hij of zij een bevredigende ervaring heeft gehad?
  • Houdt u rekening met onze richtlijnen voor kernupdates en product recensies ?

Het vermijden van zoekmachine-first content

  • Is de content in de eerste plaats om mensen van zoekmachines aan te trekken, in plaats van gemaakt voor mensen? 
  • Produceert u veel content over verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel ervan goed presteert in de zoekresultaten?
  • Gebruikt u verregaande automatisering om content over veel onderwerpen te produceren?
  • Vat u vooral samen wat anderen zeggen zonder veel waarde toe te voegen? 
  • Schrijft u over dingen, omdat ze trending lijken en niet omdat u er anders over zou schrijven voor uw bestaande publiek?
  • Geeft uw content lezers het gevoel, dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
  • Schrijft u naar een bepaald aantal woorden, omdat u heeft gehoord of gelezen, dat Google een voorkeur heeft voor het aantal woorden? 
  • Heeft u besloten om een ​​niche-onderwerpgebied te betreden zonder enige echte expertise, maar in plaats daarvan voornamelijk omdat u dacht dat u zoekverkeer zou krijgen?
  • Belooft uw content een antwoord te geven op een vraag, waarop eigenlijk geen antwoord bestaat? Denk hierbij aan bijvoorbeeld de suggestie, dat er een releasedatum is voor een product, film of tv-programma, terwijl er nog geen is bevestigd.

Het kan maanden duren om te herstellen

Dit algoritme voert Google automatisch uit. De scores of classificaties werkt Google voortdurend bij. Als een site wordt getroffen door deze nuttige content update, duurt het vaak enkele maanden, voordat de site is hersteld. Een site moet zichzelf in de loop van de tijd bewijzen. Het moet bewijzen, dat het niet langer content publiceert met als enige reden om in zoekmachines te scoren. Een ‘content first’ ervaring dar draait het om. Het lijkt er dus op dat er een soort wachtperiode zal zijn. Denk aan een validatieperiode, die sites moeten doorlopen om de algoritmen van Google te laten zien, dat de site eerst nuttige content aan mensen levert. Deze validatieperiode is geautomatiseerd. Hoewel Google de scores voor zijn classificaties op uw site voortdurend bijwerkt, zal het waarschijnlijk pas over een aantal maanden weerspiegelen in de rankings van Google.

Google gebruikt machine learning om nutteloze content te identificeren

Google gebruikt een nieuw machine learning-algoritme, dat nutteloze content evalueert en identificeert. De algoritmen zouden in de loop van de tijd beter moeten worden tussen de geautomatiseerde machine learning – verbeteringen en Google ingenieurs, die de algemene algoritmen regelmatig aanpassen en verbeteren. Google zei, dat de nuttige content update naar verschillende signalen over de pagina en site kijkt om de positie van een pagina te bepalen. Welke signalen dat zijn, is nog niet bekend.

Alleen Engelse zoekopdrachten

Deze update geldt in eerste instantie voor Engelstalige zoekopdrachten wereldwijd. Google is van plan om in de toekomst uit te breiden naar andere talen.

Zal deze update net zo belangrijk zijn als Panda?

Voor veel SEO specialisten, die de Google Panda-update van februari 2012 hebben meegemaakt, heeft dit voor altijd veranderd hoe SEO professionals, je in de toekomst aanraadden om content te schrijven. Nu is Panda ingebouwd in de kernupdate. Deze update lijkt veel op de vorige Panda-update. Ik vermoed dat SEO specialisten, net als bij Panda, zullen terugkijken op deze update van Google en zeggen dat deze een fundamentele verschuiving in de SEO contentstrategie heeft veroorzaakt. De tijd zal het leren! De komende weken zien we, hoe groot deze update is.

Waarom het ons iets kan schelen?

Deze nuttige update van Google zal waarschijnlijk een belangrijke update zijn, waar SEO specialisten op terug zullen kijken als de katalysator van verandering in termen van het advies, dat SEO specialisten klanten geven bij het bouwen van content. Toegegeven, het is nog te vroeg om te zeggen hoe groot de impact van deze update zal zijn op de zoekresultaten van Google, uw site of de sites van uw klanten. Tijdens de uitrol van de update, moet u uw analyses in de gaten houden. Indien nodig evalueert u uw content strategie opnieuw op basis van het advies dat Google hierboven heeft gegeven.

Wat is relevant content?

Om goed vindbaar te zijn heb je hele goede tekstuele content nodig. Vindbaarheid in Google hangt vooralsnog samen met tekstuele content. Dit is namelijk content, die Google goed kan lezen, begrijpen en verwerken. Google kijkt daarbij naar woorden, synoniemen en de semantiek van een pagina.

Zonder tekst geen vindbaarheid in zoekmachines

SEO specialist op laptop

Wat is goede content?

  • Een goede webtekst vervalt niet in herhalingen van zoekwoorden. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van zoekwoord synoniemen en termen die bij het onderwerp horen. Noem bijvoorbeeld een SEO specialist ook SEO expert of SEO consultant of eventueel online marketeer. Dat zorgt voor de nodige afwisseling.
  • Goede content leest lekker vlot weg. Formuleer daarom strak en bondig. Bekijk na het schrijven welke woorden overbodig zijn in een zin.
  • Veel mensen hebben ineens een andere stijl als ze gaan schrijven. Schrijf niet te formeel en gebruik geen bijzondere woorden, die je anders ook niet gebruikt.
  • Maak geen te lange zinnen. Dit komt de begrijpelijkheid van de tekst niet ten goede. Zorg dat de lezer vlot door je tekst heen kan gaan.

Goede content gaat uit van de informatiebehoefte, pijnpunten, vragen, problemen, frustraties, interesses en doelstellingen van je klant. Dat is de basis van jouw content.

  • De lengte van een tekst of content item past goed bij het onderwerp. Heb je echt heel veel te vertellen, verspreid de informatie dan over meerdere inhoudelijke artikelen of biedt ze aan in een whitepaper.
  • Geef heldere en overzichtelijke informatie, zodat geen vraag onbeantwoord blijft. Als je van te voren onderzoek doet naar je klant, heb je een goed overzicht van vragen die kunnen spelen.
  • Je teksten zijn goed leesbaar en voegen waarde toe voor de lezer. Ze zijn interessant, relevant, vernieuwend, amusant en origineel.
  • Gebruik tussenkopjes om de tekst aantrekkelijk te presenteren.
  • Voorzie de content van audiovisuele content.
  • Wees duidelijk over wie de auteur is. Dit kan namelijk iets zeggen over de betrouwbaarheid van de content.

Relevantie is king

Maak niet zoveel mogelijk content, maar maak goede en relevante content. Relevantie gaat in mijn optiek om kwaliteit. Hoe goed zijn jouw webteksten? Heb je een vernieuwend geluid? Leg je dingen wel goed uit? Snap je alle sub vragen die bij een vraag horen en ga je daar goed op in? Snap je wat er allemaal meer speelt bij je bezoeker? Zou je bezoeker blij worden van je content en goed geholpen zijn? Dat is waar het bij relevantie om draait en wat relevante content is.

EAT

Als we het hebben over relevantie, dan is het goed om EAT te bespreken.


EAT staat voor expertise, autoriteit en vertrouwen.


In gezondheid en financiën is het des te belangrijker, dat content op het internet betrouwbaar is. Het kan namelijk verregaande consequenties hebben als dit niet het geval is. Google kijkt bij EAT naar de auteur van de content. Wie is de auteur? Wat is zijn achtergrond? Schrijft deze persoon ook op andere websites? Publiceert hij met anderen die ook een expert zijn? Staan de publicaties op betrouwbare websites? Wordt het verhaal onderschreven door andere experts? Schrijf je over financiële onderwerpen of over gezondheid houdt dan rekening met het volgende:

  • Staat er bij elk artikel een auteur?
  • Is er een aparte auteurspagina?
  • Staat op de auteurspagina goed uitgelegd wie de auteur is en welke ervaring en expertise hij bezit?
  • Kun je de ervaring bewijzen in de vorm van inkomende links vanuit andere websites met autoriteit en expertise?
  • Schrijft iemand ook op andere relevante websites of samen met andere experts?

Wat is content? – Conclusie

De komende update van Google laat een trend zien. Ze willen nog verder de focus leggen op relevantie. Mensen die gebruik maken van hun zoekmachine verwachten niets anders dan een relevant en nuttig antwoord op een vraag die ze hebben. Zeker als het draait om tekst, doet Google dit al vrij goed, maar ze blijven werken aan verdere verbeteringen en updates.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren freelance SEO specialist en Content marketeer. Connect your World heeft inmiddels projecten afgerond in: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda, Leiden, Zoetermeer, Den Haag, Rijswijk, Delft, Gouda en Dordrecht.

SEO specialist inhuren

Heeft u nog vragen over wat is content of over de nieuwe Google content update? Neem dan contact met ons op.

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.