• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter, SEO content, SEO copywriting

Hoe schrijft hij of zij pakkende teksten voor jouw website?

Benodigde tijd: 7 minuten.

Het schrijven van pakkende webteksten is kunst. Kunst is vaak moeilijk om te maken en je mag het absoluut niet kopiëren. Je moet wel met een hoop zaken rekening houden. Voor wie zijn de teksten bedoeld? Wat wil je ermee bereiken? Waar zit jouw potentiele doelgroep? Op welk platform wil je publiceren? Hoe en wanneer zet ik SEO in? Het wordt gezien als een cliché, maar de uitdrukking ‘Een goed begin is het halve werk’ is ook bij copywriting van toepassing. Het nu volgende stappenplan geeft je diverse ankers om goed te starten met het schrijven van pakkende teksten voor jouw website.

  1. Zet de gebruiker/lezer op de eerste plaats

    Ondanks dat SEO belangrijk is om ervoor te zorgen, dat de geschreven webteksten ook gevonden worden in de zoekmachines, schrijf je webteksten met een doel. Als bedrijf wil je klanten binnen halen of als non-profit organisatie wil je donateurs binnen halen. Je zal dus moeten nadenken over de behoeften van jouw doelgroep. Zij hebben een probleem. Daarom gaan ze op zoek naar antwoorden. Als jij ze kunt helpen, is de kans groot, dat ze uiteindelijk klant bij jouw worden.

  2. Ga voor leesbare webteksten

    Het is misschien een open deur, maar lezen op een beeldscherm werkt anders dan lezen vanaf papier. De concentratie boog is minder en er is veel afleiding op het internet. En dan kunnen je potentiele klanten de webteksten ook nog op de mobiele telefoon lezen, wat in de regel betekent, dat het beeldscherm weer een stuk kleiner is. Je vergroot de leesbaarheid van een webtekst door bijvoorbeeld in alinea’s te schrijven en elke alinea een kopje te geven. Gebruik daarnaast korte en niet te lastige zinnen.

  3. Houd rekening met de zoekintentie (SEO search intent)

    Hoewel Google een machine is, is het wel een heel slimme machine. Het is een dusdanige intelligente machine, dat het al heel goed kan beoordelen, wat u met uw webteksten wilt bereiken. Dit weten zij steeds beter te koppelen aan de zoekopdrachten, die gebruikers in Google intikken.

  4. Schrijf met emotie waar het kan

    Het ene product is natuurlijk het andere niet. Maar bij veel aankopen speelt emotie een grote rol. Denk hierbij aan grote aankopen zoals de aankoop van een huis of van een auto. Een auto biedt gemak, maar het geeft je bijvoorbeeld ook vrijheid om ergens naar toe te gaan of op vakantie te gaan. De prijs is dus niet het enige belangrijke. Focus daarom waar het kan op emotie en wat jouw product of dienst voor de koper gaat doen en betekenen.

  5. Maak je webteksten zo duidelijk mogelijk

    Te vage teksten zijn een conversie killer. Dat betekent, dat mogelijke klanten weglopen naar de concurrent als ze jouw teksten niet begrijpen. Zeker bij product beschrijvingen zijn duidelijke beschrijvende teksten een must. Webteksten zou je eventueel ook nog met een infographic verder kunnen verduidelijken.

  6. Speel in op herkenbaarheid

    Mensen gaan op zoek naar informatie en starten met Googelen als ze een probleem hebben, wat ze willen oplossen. Benoem dat probleem of beschrijf een bepaalde stelling en laat weten, dat je het ermee eens bent. Hierdoor begin je al direct met mensen overtuigen, dat jij de informatie hebt en de kennis om hun probleem op te lossen.

  7. Schrijf een goede intro en vertel daarin wat mensen kunnen verwachten

    Met een goede intro verbeter je het begrip over de tekst en zorg je er ook voor, dat lezers de webtekst beter zullen onthouden.

  8. Val op, grijp de lezer bij de strot

    Inmiddels zijn er miljarden websites en nog veel webteksten en blogs. Daarnaast vechten ook jouw concurrenten voor een stuk aandacht. Het is dus super belangrijk om op te vallen en onderscheidend te zijn. Breng daarom voldoende waarde over in de intro en in de conclusies. Zorg ook voor een opvallende en iets wat prikkelende titel. Vergeet daarnaast de metabeschrijving niet. Het is een kans om op te vallen in de SERP.

  9. De kracht van herhaling

    Herhaling is de moeder van educatie en de manier om ’top of mind’ te blijven. In de online wereld draait het om zichtbaarheid en vindbaarheid. De bedrijven die dat het beste doen, zijn de winnaars van morgen. Er zijn als je content wilt delen op de diverse sociale media kanalen ideale tijdstippen om de content te delen. Laat je informeren over het delen van kennis en het ideale tijdstip daarvoor.

  10. SEO check

    Niets is zo frustrerend om energie te steken in SEO content en niet beloond te worden met veel lezers. Hoewel je doelgroep het belangrijkste is, heb je hoe dan ook te maken met Google. Google bepaalt welk stuk content zij het meest relevante vindt en toont bovenaan in de zoekresultaten van Google. Hier beneden vind je de quote van John Mueller van Google, die aangeeft, wat Google beschouwt als kwaliteit content. Heb je kwalitatief goede content op je website staan, die niet doet wat je verwacht? Laat dan een SEO check of gratis SEO scan uitvoeren door Connect your World.

“When it comes to the quality of the content, we don’t mean like just the text of your articles.

It’s really the quality of your overall website.

And that includes everything from the layout to the design.

Like, how you have things presented on your pages, how you integrate images, how you work with speed, all of those factors they kind of come into play there.”

wat doet een copywriter, SEO copywriting

SEO specialist en Content Marketeer Den Haag

Herman Geertsema is een ervaren freelance SEO specialist en content marketeer uit Den Haag. Tevens is hij eigenaar van SEO en Content Marketing Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Wij doen opdrachten op het gebied van content marketing en SEO optimalisatie in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. In onder andere Leiden, Zoetermeer, Rijswijk en Delft hebben wij succesvol projecten uitgevoerd. Heeft u een vraag over SEO copywriting en wat een copywriter precies doet? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.

Blogs van Connect your World

  1. Website SEO voor een winstgevende webshop
  2. 8 tips voor het SEO schrijven van een auteursbio
  3. Wat is financiële content marketing
  4. Contentmarketing falen voorkomen
  5. Webteksten laten schrijven

SEO checklists en SEO Tools

Wij hebben tal van handige SEO checklists op deze website staan, waarmee u zelf al een start kan maken met de SEO optimalisatie van jouw website. Ook een blik op onze handige lijst met relevante SEO tools werpen, kan in je voordeel werken.

connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.