• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

SEO Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

SEO bureau Den Haag, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag, SEO tekstschrijver Den Haag
SEO bureau Den Haag, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

Goede webteksten zijn in balans

Bij het schrijven van SEO webteksten voor jouw website dien je rekening te houden met vele factoren. Ten eerste moet de tekst goed leesbaar zijn en natuurlijk aanvoelen. Ten tweede is Google een machine. Door een tekst goed te optimaliseren, kun je Google helpen met het begrijpen van de webtekst. Dit betekent, dat je teksten SEO vriendelijk moet schrijven. Let op, ten alle tijden mag dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid van deze webteksten. Bij het gebruik van de Yoast Plugin in WordPress is het ultieme doel niet om zo veel mogelijk groene balletjes te krijgen.

Content strategie

Voor dat je gaat schrijven, is het van belang om een goede content strategie op te zetten. In de content strategie achterhaal je de doelen van jouw organisatie of bedrijf en bepaal je met je team welke kant je op wilt en hoe je met waardevolle content je doelen zou kunnen bepalen. Een content strategie opzetten is niet het onderwerp van deze blog. In deze bijdrage geef ik je tips hoe je goede leesbare en SEO vriendelijke webteksten kan schrijven.

Wat is SEO Copywriting?

Copywriting in SEO is de kunst en wetenschap van het vinden van een balans tussen content die overtuigt en content die Google kan vinden/begrijpen. SEO copywriting gebeurt om te overtuigen, te converteren en te verkopen. Goede content krijgt klikken, wordt gedeeld via Social Media, geopend en gelezen. Deze content zorgt voor een langere ‘time on site’, dat een belangrijke SEO ranking factor is.  Webteksten, SEO webteksten, SEO copywriting

Hoe schrijf je SEO vriendelijke  webteksten?

1. Leer simpel schrijven

Met een online artikel wil je meestal een grote doelgroep bereiken. Daarom is het belangrijk, dat je op zo’n manier schrijft, dat de meeste mensen begrijpen, wat je hebt geschreven. Dit betekent dat je moet schrijven op Leesniveau B1. Op deze manier begrijpt 80% van de lezers de webteksten op jouw website.

Hoe bouw je een webtekst op voor B1 niveau?

  • Kijk goed naar de toegevoegde waarde van uw tekst en biedt alleen de informatie aan, die de lezer nodig heeft.
  • Start met de hoofdboodschap.
  • Schrijf alinea’s van maximaal 10 tot 15 zinnen of ongeveer 100 woorden. Zorg ervoor, dat de alinea’s de hoofdboodschap ondersteunen.
  • Zet boven de alinea’s duidelijke tussenkopjes (H2- H6 koppen), die aangeven waarover de alinea gaat.
  • zorg voor voldoende witruimte en gebruik opsommingen.

Wat zijn de taal voorwaarden voor een webtekst op B1 niveau?

  • Maak zinnen met een gemiddelde zinslengte van liefst 10 en, maximaal 15 woorden.
  • Schrijf in actieve zinnen. Kijk in elke zin of je het woord ‘worden’ kunt laten vervallen. Deze blog wordt geschreven door Herman Geertsema leest veel minder prettig als Herman Geertsema schrijft deze blog. Een goede balans tussen actieve en passieve zinnen komt de leesbaarheid van je webteksten ten goede.
  • Gebruik alleen woorden die veel voorkomen, niet te lang zijn en een letterlijke betekenis hebben.  
  • Voeg alleen vakjargon toe als de doelgroep, dat van je verlangt & verwacht. Kent jouw lezer het jargon niet, geef dan uitleg.
  • Vermijd een vage tekst. Schrijf niet dat iemand tijdig moet laten weten of hij of zij bij een bijeenkomst aanwezig is. Tijd is namelijk een rekbaar begrip. Laat voor 30 maart weten of je erbij bent, is een stuk concreter. 
  • Gebruik veel verwijswoorden, zoals ‘maar’, ‘want’ en ‘dus’. Dit helpt de lezer om de rode draad in de tekst te volgen en conclusie en gevolgtrekkingen te duiden.

2. Zoekwoordenonderzoek is de basis

Een zoekwoordenonderzoek is voor twee dingen van belang. Ten eerste zal je als schrijver van webteksten de terminologie van je doelgroep moeten achterhalen. je wilt, dat je artikel gelezen wordt en daar zal je de potentiële lezers een beetje bij moeten helpen. Ten tweede wil je een artikel schrijven met een unieke invalshoek. Er is best veel content beschikbaar. Schrijf daarom iets nieuws en ga in op nieuwe ontwikkelingen. Of schrijf een opinie artikel waar anderen op kunnen reageren. Een zoekwoorden onderzoek of onderzoek in Google trends kan je op weg helpen met het schrijven van een goede unieke webtekst.

Longtail keywords gebruiken

Ook online heeft u te maken met grote concurrentie. Daarnaast is er ook nog eens heel veel content. Er zijn inmiddels miljoenen websites en miljarden blogs. Door gebruik te maken van longtail keywords kunt u als kleine of middelgrote ondernemer de concurrentie aan met grote ondernemingen. Longtail keywords bestaan vaak uit meerdere woorden op een rij. Denk bijvoorbeeld aan ‘de beste kapper in Den Haag’ of de ‘goedkoopste loodgieter in Amsterdam’. Google gebruikers die dit soort combinaties intikken, zijn vaak sneller bereid om tot actie over te gaan en uw product of dienst aan te schaffen.

3. Pak de aandacht en houdt hem vast

Het is bijzonder lastig om de aandacht van iemand die online is, vast te houden. Websitebezoekers hebben vaak weinig geduld en zijn zo weer vertrokken van je website. Zorg daarom dat je SEO webteksten goed scanbaar zijn. Op die manier kan een lezer snel zien waar een artikel over gaat en heb je zijn of haar aandacht te pakken. Maak gebruik van een pakkende en uitdagende titel. Soms moet je de boel een beetje prikkelen om de aandacht te trekken. Daar is niets mis mee, mits je de lezer niet compleet voor de gek houdt.

4. Zet je belangrijkste content bovenaan

Webteksten starten vaak nog met een inleiding met vervolgens een uitleg. En dan tot slot in de conclusie staan de belangrijkste bevindingen. Draai dit om. Een websitebezoeker neemt daar de tijd niet voor. Door deze opzet verlies je lezers.

5. Maak je webteksten SEO vriendelijk

Google wordt steeds slimmer in het herkennen van de content in SEO webteksten. Je kan Google een handje helpen door de ranking factoren van Google optimaal te gebruiken.

  • Maak een metabeschrijving of metadescription inclusief zoekwoord, waarin je de tekst verkoopt.
  • Plaats in de slug en paginatitel relevante zoekwoorden voor jouw webtekst. Houd hierbij rekening met het maximum aantal karakters.

6. Gebruik een pakkende afbeelding

Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Tegenwoordig zijn veel mensen het niet meer gewend om veel te lezen. Artikelen met afbeeldingen ervaart men als prettiger leesbaar. Ook kan een goede afbeelding de tekst spectaculair ondersteunen. Beeld wordt de komende jaren steeds belangrijker. Op dit moment kijken miljoenen mensen naar You Tube Video’s en ook Pinterest wordt steeds meer gebruikt. Diverse retailers gebruiken Pinterest al als een soort van online etalage. En mensen boeien is de eerste aanzet tot het binden van klanten en ze te verleiden tot een conversie.

7. SEO Linkbuilding is cruciaal voor je webtekst

Als een webtekst geen inkomende en uitkomende links heeft, is er sprake van een verweesd artikel. Google stelt het op prijs, als je door linkt naar relevante andere content. Ze willen namelijk het perfecte antwoord geven op een ingetikte zoekvraag. Je vergroot daarbij de autoriteit van een andere website, maar ook die van je eigen website. Naast goede webteksten laten schrijven, dient u dus aandacht te besteden aan SEO Linkbuilding.

8. Content is King, distribution Queen

Social media blijft bij uitstek het medium om je SEO webteksten gemakkelijk en goedkoop te verspreiden. Probeer je tekst zo te schrijven, dat je het op meerdere platformen kan plaatsen. Het op meerdere manieren gebruiken van je content, scheelt je tijd, kosten en energie. Ik gebruik de volgende social media kanalen om de door mij gemaakte content te verspreiden onder mijn doelgroep:

Google Mijn Bedrijf speelt een steeds grotere rol in SEO Optimalisatie. Ook voor de distributie en verspreiding van Content en bedrijfsinformatie kunt u Google Mijn Bedrijf of Google My Business uitstekend inzetten.

Conclusie: SEO webteksten schrijven vergt oefening

Het schrijven van goede SEO webteksten vergt oefening en ervaring. Probeer daarom dingen uit. Alleen op deze wijze kan je jezelf beter maken in het schrijven. Tot slot alles is meetbaar in de online wereld. Raadpleeg daarom geregeld Google Analytics om te zien met welke webteksten je goede resultaten boekt.

SEO & Content Marketing blogs

SEO tekstschrijver Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. SEO & Content Marketing bureau Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Ik heb ook meerdere opdrachten gedaan in Leiden, Zoetermeer, Delft en Rijswijk. Wilt u mij als Content Marketing specialist inhuren? Bel of mail mij.

SEO checklist

Met behulp van deze SEO checklist en deze Content Marketing checklist verbetert u uw SEO rankings van uw website sterk.

connectyourworld

Laat je bericht achter