• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

SEO Webteksten schrijf je met een plan van aanpak

SEO bureau Den Haag, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag, SEO tekstschrijver Den Haag
SEO bureau Den Haag, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

Goede webteksten zijn in balans

Bij het schrijven van SEO webteksten voor uw website dient u rekening te houden met vele factoren. Ten eerste moet de tekst goed leesbaar zijn en natuurlijk aanvoelen. Ten tweede is Google een machine. Door een tekst goed te optimaliseren, kunt u Google helpen met het begrijpen van de webtekst. Dit betekent, dat u teksten SEO vriendelijk moet schrijven. Let op, ten alle tijden mag dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid van deze webteksten. Bij het gebruik van de Yoast Plugin in WordPress is het ultieme doel niet om zo veel mogelijk groene balletjes te krijgen.

Content strategie

Voor dat u gaat schrijven, is het van belang om een goede content strategie op te zetten. In de content strategie achterhaalt u de doelen van uw organisatie of bedrijf en bepaalt u met uw team welke kant u op wilt en hoe u met waardevolle content uw doelen zou kunnen bepalen. Een content strategie opzetten is niet het onderwerp van deze blog. In deze bijdrage geef ik u tips hoe u goede leesbare en SEO vriendelijke teksten kan schrijven.

Wat is SEO Copywriting?

Copywriting in SEO is de kunst en wetenschap van het vinden van een balans tussen content die overtuigt en content die Google kan vinden/begrijpen. SEO copywriting gebeurt om te overtuigen, te converteren en te verkopen. Goede content krijgt klikken, wordt gedeeld via Social Media, geopend en gelezen. Deze content zorgt voor een langere ‘time on site’, dat een belangrijke SEO ranking factor is.  Webteksten, SEO webteksten, SEO copywriting

Hoe schrijft u SEO vriendelijke  webteksten?

1. Controleer uw onderwerp op potentieel

Hoe hoger het ranking potentieel van uw onderwerp, hoe beter uw investeringsrendement. Slechts enkele van die onderwerpen zullen de capaciteit hebben om in de zoekresultaten te worden gerangschikt en organisch verkeer te genereren. Zorg ervoor, dat u uw tijd niet verspilt aan nutteloze onderwerpen door ze te controleren op deze mogelijke potentiële indicatoren:

Zoekvolume

Zoek uit of het door u gekozen onderwerp daadwerkelijk in trek is bij uw potentiële doelgroep. Om dit te doen, neemt u uw hoofd-zoekwoord en voert u dit uit via de Zoekwoordplanner.

Zoekwoordplanner

Laten we voor deze oefening aannemen dat u een artikel wilt schrijven over de ‘beste racefietsen’. Om het zoekvolume van dit onderwerp te controleren, gaat u naar:

Google Ads> Tools en instellingen> PLANNING> Zoekwoordplanner

Daar zou u het onderwerp in de zoekvolume controle invoeren en zoekvolume bereiken voor uw onderwerp en andere vergelijkbare onderwerpen ophalen: Het voordeel van de Zoekwoordplanner is, dat deze een heleboel alternatieve zoekwoord ideeën biedt. Op deze manier kunt u controleren of uw zoekwoordvariant inderdaad het meest wordt gezocht en kunt u overschakelen naar een andere, als dat niet het geval is. 

Stijgende populariteitstrend

Bij SEO teksten schrijven is een van uw doelen om een ​​pagina te maken, die u gedurende een lange periode verkeer zal blijven opleveren. Daartoe is het belangrijk om een ​​onderwerp te kiezen, dat ofwel in populariteit zal toenemen of in ieder geval in de nabije toekomst populair zal blijven. Voor de meeste onderwerpen kan hun levensduur worden bepaald met gezond verstand. Maar als u voorzichtig wilt zijn, kunt u de populariteit van het onderwerp beoordelen door het in Google Trends in te voeren.

Google trends

Wat u niet in Google Trends wilt zien, is een onderwerp met een consistente neerwaartse trend. Zo neemt de interesse in Adobe Photoshop al jaren af ​​en blijkt duidelijk uit de grafiek, dat het nu geen goed moment is om nog een Photoshop gerelateerd stuk content te maken. En wat u absoluut niet wilt zien, is een onderwerp met een bijzondere interesse en een vlakke lijn aan beide kanten. Een goed voorbeeld is elk nieuw onderwerp of een tijdelijk fenomeen, zoals een jo-jo:

Gunstige rankingkansen

De laatste vraag bij het controleren van een onderwerp is of u kans heeft om op de eerste pagina met zoekresultaten te komen. Het antwoord hangt af van de kracht van uw concurrenten, wat kan worden beoordeeld door naar twee dingen te kijken: hun backlink-profielen en de kwaliteit van hun content.

Linkbuilding profiel

Hoe meer kwalitatief goede backlinks uw concurrenten hebben, hoe moeilijker het zal zijn om ze te overtreffen.  In uw SEO software tool kunt u bij een lijst met concurrenten vaak zien, wat hun individuele moeilijkheidsscores, pagina domein autoriteit scores en aantal backlinks is.

In het bovenstaande voorbeeld heb ik de SEO rangschikkings moeilijkheid voor het onderwerp ‘beste racefietsen’ gecontroleerd en het lijkt erop, dat de concurrentie erg sterk is. Op twee na hebben alle concurrerende websites tienduizenden backlinks, wat betekent dat het erg moeilijk zou zijn om ze te overtreffen zonder een vergelijkbaar backlinkprofiel.

Content kwaliteit

Dit is waar u uw eigen oordeel zou moeten gebruiken – google uw onderwerp en controleer of een van uw concurrenten kwetsbaar is in termen van content kwaliteit. Zaken waar u op moet letten, zijn optimalisatie van fragmenten, actualiteit, volledigheid en andere gebieden, waarvan u denkt dat u het beter kunt doen.

2. Gebruik onderzoek van concurrenten om onderscheidende SEO teksten te schrijven

Als u uw concurrenten wilt overtreffen, moet uw content duidelijk minstens zo goed zijn als die van uw concurrenten. Daarom is concurrentieonderzoek de beste plaats om te beginnen bij het schrijven van nieuwe SEO teksten. Hier zijn enkele van de content oplossingen, die u kunt lenen van uw concurrenten:

Zoekintentie

Zoekintentie verwijst naar het type content, dat mensen verwachten te zien wanneer ze specifieke zoekopdrachten gebruiken. Afhankelijk van de manier waarop de zoekopdracht wordt geformuleerd, verwachten gebruikers een gids, een lijst, een cataloguspagina of een productpagina te zien. Het is zeer onwaarschijnlijk, dat u voor elke zoekopdracht zou kunnen rangschikken als uw content niet overeenkomt met de bedoeling. De beste manier om te begrijpen wat voor soort content voor uw onderwerp wordt verwacht, is door te kijken naar de content die al door Google wordt aangeboden, dus naar de SEO content van uw concurrenten. Als de meeste resultaten voor uw onderwerp gidsen zijn, kunt u ook beter een gids schrijven. Als de meeste resultaten lijsten zijn, kunt u beter een lijst schrijven.

Overzicht

Om ervoor te zorgen dat uw content concurrerend is, moet het een van de meest uitgebreide zijn. Het moet het onderwerp vanuit het grootste aantal invalshoeken behandelen. Om dit te bereiken, moet u het onderwerp eerst vanuit alle invalshoeken van uw concurrenten behandelen, en dan een paar eigen invalshoeken bedenken. Dit is wat SEO’s een skyscraping-techniek noemen.

De manier waarop ik het doe, is dat ik alle 10 de hoogste pagina’s over mijn onderwerp open, en ik kopieer al hun segmentkoppen (H2’s) in mijn concept. Vervolgens verwijder ik vergelijkbare koppen, rangschik ik de resterende koppen in een logische volgorde en blijf ik achter met een Content overzicht dat alle gespreksonderwerpen van al mijn concurrenten bevat.

Aantal woorden

Een andere manier om uw SEO content te vergelijken met die van uw concurrenten is door middel van de lengte van de content. U kunt het gemiddelde aantal woorden van concurrerende content stukken gebruiken als een indicator voor hoe grondig hun SEO teksten zijn. Als hun stukken aanzienlijk langer zijn dan die van u, dan hebt u misschien enkele details gemist.

Het laatste dat u van uw concurrenten kunt lenen, zijn de zoekwoorden die ze in hun content hebben gebruikt. En hoewel exact overeenkomende zoekwoorden tegenwoordig niet zo belangrijk zijn als in het verleden, moet u er toch op zijn minst enkele van gebruiken om ervoor te zorgen dat Google weet waar uw content over gaat.

3. Leer simpel schrijven

Met een online artikel wilt u meestal een grote doelgroep bereiken. Daarom is het belangrijk, dat u op zo’n manier schrijft, dat de meeste mensen begrijpen, wat u hebt geschreven. Dit betekent dat u moet schrijven op Leesniveau B1. Op deze manier begrijpt 80% van de lezers de webteksten op uw website.

Hoe bouwt u een webtekst op voor B1 niveau?

  • Kijk goed naar de toegevoegde waarde van uw tekst en biedt alleen de informatie aan, die de lezer nodig heeft.
  • Start met de hoofdboodschap.
  • Schrijf alinea’s van maximaal 10 tot 15 zinnen of ongeveer 100 woorden. Zorg ervoor, dat de alinea’s de hoofdboodschap ondersteunen.
  • Zet boven de alinea’s duidelijke tussenkopjes (H2- H6 koppen), die aangeven waarover de alinea gaat.
  • zorg voor voldoende witruimte en gebruik opsommingen.

Wat zijn de taal voorwaarden voor een webtekst op B1 niveau?

  • Maak zinnen met een gemiddelde zinslengte van liefst 10 en, maximaal 15 woorden.
  • Schrijf in actieve zinnen. Kijk in elke zin of u het woord ‘worden’ kunt laten vervallen. Deze blog wordt geschreven door Herman Geertsema leest veel minder prettig als Herman Geertsema schrijft deze blog. Een goede balans tussen actieve en passieve zinnen komt de leesbaarheid van je webteksten ten goede.
  • Gebruik alleen woorden die veel voorkomen, niet te lang zijn en een letterlijke betekenis hebben.  
  • Voeg alleen vakjargon toe als de doelgroep, dat van u verlangt & verwacht. Kent uw lezer het jargon niet, geef dan uitleg.
  • Vermijd een vage tekst. Schrijf niet dat iemand tijdig moet laten weten of hij of zij bij een bijeenkomst aanwezig is. Tijd is namelijk een rekbaar begrip. ‘Laat voor 30 maart weten of je erbij bent’, is een stuk concreter. 
  • Gebruik veel verwijswoorden, zoals ‘maar’, ‘want’ en ‘dus’. Dit helpt de lezer om de rode draad in de tekst te volgen en conclusie en gevolgtrekkingen te duiden.

4. Zoekwoordenonderzoek is de basis

Een zoekwoordenonderzoek is voor twee dingen van belang. Ten eerste zal u als schrijver van SEO webteksten de terminologie van uw doelgroep moeten achterhalen. U wilt, dat ue artikel gelezen wordt en daar zal u de potentiële lezers een beetje bij moeten helpen. Ten tweede wilt u een artikel schrijven met een unieke invalshoek. Er is best veel content beschikbaar. Schrijf daarom iets nieuws en ga in op nieuwe ontwikkelingen. Of schrijf een opinie artikel waar anderen op kunnen reageren. Een zoekwoorden onderzoek of onderzoek in Google trends kan u op weg helpen met het schrijven van goede unieke SEO teksten.

Longtail keywords gebruiken

Ook online heeft u te maken met grote concurrentie. Daarnaast is er ook nog eens heel veel content. Er zijn inmiddels miljoenen websites en miljarden blogs. Door gebruik te maken van longtail keywords kunt u als kleine of middelgrote ondernemer de concurrentie aan met grote ondernemingen. Longtail keywords bestaan vaak uit meerdere woorden op een rij. Denk bijvoorbeeld aan ‘de beste kapper in Den Haag’ of de ‘goedkoopste loodgieter in Amsterdam’. Google gebruikers, die dit soort combinaties intikken, zijn vaak sneller bereid om tot actie over te gaan en uw product of dienst aan te schaffen.

3. Pak de aandacht en houdt hem vast

Het is bijzonder lastig om de aandacht van iemand die online is, vast te houden. Websitebezoekers hebben vaak weinig geduld en zijn zo weer vertrokken van uw website. Zorg daarom dat uw SEO webteksten goed scanbaar zijn. Op die manier kan een lezer snel zien waar een artikel over gaat en heeft u zijn of haar aandacht te pakken. Maak gebruik van een pakkende en uitdagende titel. Soms moet u de boel een beetje prikkelen om de aandacht te trekken. Daar is niets mis mee, mits u de lezer niet compleet voor de gek houdt.

4. Zet uw belangrijkste content bovenaan

Webteksten starten vaak nog met een inleiding met vervolgens een uitleg. En dan tot slot in de conclusie staan de belangrijkste bevindingen. Draai dit om. Een websitebezoeker neemt daar de tijd niet voor. Door deze opzet verlies u lezers.

5. Maak uw webteksten SEO vriendelijk

Google wordt steeds slimmer in het herkennen van de content in SEO webteksten. U kan Google een handje helpen door de ranking factoren van Google optimaal te gebruiken.

  • Maak een metabeschrijving of metadescription inclusief zoekwoord, waarin u de tekst verkoopt.
  • Plaats in de slug en paginatitel relevante zoekwoorden voor uw webtekst. Houd hierbij rekening met het maximum aantal karakters.

6. Gebruik een pakkende afbeelding

Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden. Tegenwoordig zijn veel mensen het niet meer gewend om veel te lezen. Artikelen met afbeeldingen ervaart men als prettiger leesbaar. Ook kan een goede afbeelding de tekst spectaculair ondersteunen. Beeld wordt de komende jaren steeds belangrijker. Op dit moment kijken miljoenen mensen naar You Tube Video’s en ook Pinterest wordt steeds meer gebruikt. Diverse retailers gebruiken Pinterest al als een soort van online etalage. En mensen boeien is de eerste aanzet tot het binden van klanten en ze te verleiden tot een conversie.

7. SEO Linkbuilding is cruciaal voor uw webtekst

Als een webtekst geen inkomende en uitkomende links heeft, is er sprake van een verweesd artikel. Google stelt het op prijs, als u door linkt naar relevante andere content. Ze willen namelijk het perfecte antwoord geven op een ingetikte zoekvraag. U vergroot daarbij de domein autoriteit van een andere website, maar ook die van uw eigen website. Naast goede webteksten laten schrijven, dient u dus aandacht te besteden aan SEO Linkbuilding.

8. Content is King, distribution Queen

Social media blijft bij uitstek het medium om je SEO webteksten gemakkelijk en goedkoop te verspreiden. Probeer u tekst zo te schrijven, dat u het op meerdere platformen kan plaatsen. Het op meerdere manieren gebruiken van uw content, scheelt u tijd, kosten en energie. Ik gebruik de volgende social media kanalen om de door mij gemaakte content te verspreiden onder mijn doelgroep:

Google Mijn Bedrijf speelt een steeds grotere rol in SEO Optimalisatie. Ook voor de distributie en verspreiding van Content en bedrijfsinformatie kunt u Google Mijn Bedrijf of Google My Business uitstekend inzetten.

Conclusie: SEO webteksten schrijven vergt oefening

Het schrijven van goede SEO webteksten vergt oefening en ervaring. Probeer daarom dingen uit. Alleen op deze wijze kan je jezelf beter maken in het schrijven. Tot slot alles is meetbaar in de online wereld. Raadpleeg daarom geregeld Google Analytics om te zien met welke webteksten u goede resultaten boekt.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO tekstschrijver Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. SEO & Content Marketing bureau Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Ik heb ook meerdere opdrachten gedaan in Leiden, Zoetermeer, Delft en Rijswijk. Wilt u mij als Content Marketing specialist inhuren? Bel of mail mij.

SEO checklist

Met behulp van deze SEO checklist en deze Content Marketing checklist verbetert u uw SEO rankings van uw website sterk.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.