Een goede Content Strategie bouwen met het 6 C model

Content Strategie noodzakelijk voor een hogere SEO ranking
Het opzetten van een goede Content Strategie is in de eerste plaats hard werken. Er is namelijk zoveel content, dat het tegenwoordig lastig is om uw te onderscheiden. ‘Engaging Content‘ is daarom zeer belangrijk voor uw website. Op deze manier blijven de mensen namelijk langer op uw website en is de kans groter, dat u ze binnenhaalt als klant. Een grotere ‘dwell time’ heeft bijvoorbeeld ook een gunstige invloed op uw SEO rankings in zoekmachines zoals Google.
Het DNA van de organisatie leren kennen
Van essentieel belang is het om de organisatie of het bedrijf in te gaan en te gaan praten met de directie, de medewerkers en de klant. Alleen op deze wijze doorgrondt u namelijk het DNA van de organisatie of het bedrijf. De directie, medewerkers en klanten denken vaak verschillend over een bedrijf of organisatie. De verschillen hierin kunnen waardevolle inzichten opleveren voor uw Contentmarketingstrategie.
Het 3 C & 6 C Content Strategie model
Om een Contentmarketingstrategie beter op te zetten en vorm te geven, zijn er diverse modellen beschikbaar. Zelf ben ik bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van het 3 C en 6 C model als Content Strategie model.
Het 3 C model
De 3 C’s zorgen voor een constante focus op content marketing.
- Consistent
Zorg voor een consistent verhaal met een rode draad. Verbind de verhalen, de kanalen en de losse verhalen. Doe dit aan de hand van de analyse, die u heeft gemaakt van de organisatie of van het bedrijf. Het is een feit, dat klanten steeds meer de conversatie willen aangaan met organisaties en daarom moet alles kloppen.
- Context
Maak, publiceer en deel de content in de juiste context op het juiste kanaal op het juiste moment.
- Conversatie gericht
Zorgt de waardevolle content ervoor, dat er iets gebeurt bij de lezer? Dit kan de aanschaf van een product zijn, maar ook het inschrijven van een nieuwsbrief of het inwinnen van informatie. Conversatie kan ook offline, maar zeker online via een like of een boodschap delen of een retweet.
Het 6 C model vormt de basis van een Content Strategie
Met het 6 C model vergroot u het rendement van uw content in 6 stappen. De zes C’s staan voor Content creatie, Channels, Cross Media, Curatie, Community & Comfort. Met als doel een consistente beleving ongeacht het distributiekanaal met engaging content.
De eerste C staat voor ‘Content creatie’. Dat kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld video’s, blogs, infographics of een ‘cornerstone content’ artikel.
De tweede C staat voor ‘Channels’. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel kanalen waarop u uw boodschap kan verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan: websites, blogs, krant, Facebook, LinkedIn en nog veel meer. Op welk kanaal is uw doelgroep vertegenwoordigd? Wees wijs en maak een keuze op welke kanalen u inzet.
De derde C staat voor ‘Cross media’ en borduurt voort op de tweede C. Het gaat namelijk om de combinatie van kanalen en hoe u die kanalen slim inzet.
De vierde C staat voor ‘Curatie’. Dit gaat over het verwerken van basis content in een eindproduct. Daardoor kunt u iets toevoegen aan bestaande content met meerwaarde.
De vijfde C staat voor ‘Comunity’. Het viraal delen van content in een betrokken omgeving. Denk bijvoorbeeld hierbij aan de groepen op LinkedIn.
De zesde C staat voor ‘comfort’ en gaat bijvoorbeeld over het gebruik van de content op het kanaal naar keuze. Content moet altijd en overal beschikbaar zijn via mobiele apparaten.
De 3 B’s in een Content strategie
Na het goed invullen van dit model stappen we van de C’s over naar de B’s. Er moet uiteindelijk een resultaat komen, die zorgt voor:
- Buzz
- Bereik
- Bekendheid
Met als doel om bezoekers te binden en te boeien. Dit doen we door continu te sturen op het ‘wow effect’ en de conversie van gestelde doelen.
SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs
- Is uw Content Marketing Strategie mobiel vriendelijk?
- Content is King als je het simpel schrijft tenminste.
- Content Marketing Key Performance Indicators, wat zijn het?
- De domeinautoriteit van uw website vergroten.
- Uw SEO rankings verbeteren met e-mail marketing
SEO expert Den Haag inhuren
De auteur is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: de SEO & Content Marketing specialist uit Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. We hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft & Rijswijk. Meer weten over de auteur Herman Geertsema. Wilt u meer weten over het opzetten en uitrollen van een Content strategie? Of wilt u een Content Marketing specialist inhuren? Bel of e-mail ons.
Content Marketing checklist
Goede actuele content is belangrijk voor een website. Gebruik daarom deze Content Marketing checklist voor een verdere verbetering van uw website.