• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Time on site en Time on page uitgelegd

Time on site en Time on page uitgelegd

Last Updated on 17 februari 2024 by connectyourworld

Time on site – belangrijke ranking factor

Een van de makkelijkst te begrijpen SEO ranking factoren is ‘time on site‘ en ´time on page´. Nadat u het belang heeft bepaald van het stimuleren van paginaweergaven en het aantrekken van sitebezoekers, moet u een andere prestatiestatistiek van de website goed bestuderen, namelijk ‘time on page‘. Volgens onderzoeksgegevens van Brafton was de gemiddelde tijd op pagina van de 181 onderzochte websites 2 minuten en 17 seconden.

Geschatte leestijd: 11 minuten

Bounce rate

De tijd, die een bezoeker op een van uw pagina’s doorbrengt, zoals een bounce rate percentage (het percentage bezoekers dat uw site verlaat nadat ze slechts één pagina hebben gezien), kan een teken zijn van valse leads. Dit houdt in, dat mensen die op uw site terechtkomen, beseffen dat het niet is, waar ze naar op zoek waren en vervolgens snel vertrekken. Een bounce percentage geeft aan, wanneer een bezoeker slechts één pagina op uw website bekijkt. Time on Site daarentegen geeft informatie over hoe goed uw content het echt doet. Laten we eens dieper ingaan op ‘Time on site‘, wat het is, waarom het belangrijk is en of het van invloed is op SEO. Tot slot trekken we conclusies of ‘time on site‘ een goede maatstaf is.

Wat is time on site?

Time on site geeft de tijd in minuten en seconden aan, die wordt besteed op een website. Naast ‘time on website’ meet men ook de ‘time on page’. Door te kijken naar de context van deze tijden, kunt u informatie verzamelen over de website en zijn bezoekers.

Wat is time on page?

De tijd die op een webpagina wordt doorgebracht, wordt bepaald als de tijd, die is verstreken tussen het punt waarop een gebruiker op de pagina terechtkomt en het punt waarop hij doorgaat naar de volgende. Als de gebruiker de website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken, is de time on page 0.

Wat is een bounce rate?

Het bounce rate percentage is het percentage websitebezoekers, dat op uw website landt en zonder interactie en zonder het bekijken van een 2e pagina direct uw website weer verlaat.

Time on site – time on page

De gemiddelde ‘time on page’ is een statistiek voor webanalyse, die de gemiddelde hoeveelheid tijd berekent, die alle websitebezoekers op een bepaalde pagina doorbrengen. Deze statistiek houdt geen rekening met exit-pagina’s of bounces, in plaats van de gemiddelde tijd te meten, die gebruikers op niet-exit-pagina’s doorbrengen. De laatste pagina van een websitesessie staat bekend als een exit-pagina.

Waarom is deze statistiek belangrijk?

Gemiddelde ´time on page´ meet de hoeveelheid, tijd die mensen op een bepaalde pagina doorbrengen. Deze statistiek wordt meestal bijgehouden door Google Analytics, hoewel deze ook door andere providers kan worden bijgehouden. Hoewel het eenvoudig lijkt, zijn er een paar ideeën, waarmee u rekening moet houden voordat u deze statistiek berekent. Deze statistiek wordt niet vastgelegd in Google Analytics omdat het een type paginaweergave uitsluit, dat bekend staat als een exit-pagina . Een pagina-exit vindt plaats, wanneer een gebruiker een pagina verlaat, waardoor de gebruikerssessie op de site wordt beëindigd. Dergelijke pagina’s staan ​​bekend als exit-pagina’s. Bounces laten we ook weg uit de berekening.

Google Analytics

Google Analytics meet ‘Time on Page’ en ‘time on site’ door de tijdstempels van hits te vergelijken. Vanwege deze methode heeft de gemiddelde tijd op pagina, zoals die wordt gemonitord door Google Analytics, het potentieel om groter te zijn dan de waarheid. Dit geldt met name voor websites, die specifiek bedoeld zijn als vertrekpagina’s, zoals een orderbevestigingspagina. Het is daarom van cruciaal belang om dit te onthouden bij het bestuderen van de gemiddelde ´time on page´. Het is namelijk ideaal om deze statistiek alleen te meten voor pagina’s met een laag vertrekpercentage.

Engaging SEO content

Bij correct gebruik kan deze statistiek inzicht geven in hoe boeiende content voor de kijker is. Een lage gemiddelde ´time on page´, wanneer deze hoger zou moeten zijn, geeft aan dat de gebruiker het materiaal niet interessant of boeiend genoeg vindt om er tijd aan te besteden. Tegelijkertijd moeten hoge cijfers worden beschouwd met dien verstande, dat de tijd die op de pagina wordt doorgebracht, wordt geregistreerd, zelfs als de pagina op de achtergrond als een tabblad is geopend.

Kijk naar de context

Context is daarom belangrijk. Dit gaat natuurlijk ook op voor andere website prestatie-indicatoren. Het is om die redenen een goede gewoonte om elke statistiek naast andere statistieken te volgen om een ​​volledig beeld te krijgen van de gebruikersbetrokkenheid. De meeste marketeers en e-commercebedrijven weten, dat slechts 49% van de tijd de best beoordeelde website het meeste zoekverkeer ontvangt .

Time on site, Time on Page, SEO ranking

Veelgestelde vragen over ´time on page´

Heeft Time on Page invloed op SEO?

Uit onderzoek van Larry Kim om de betekenis van verblijftijd in SEO (Search Engine Optimization) aan te tonen, bleek dat na de implementatie van Rankbrain in 2017 SEO rankings van webpagina´s wel degelijk beïnvloed werden door de totale hoeveelheid tijd, dat bezoekers eraan besteedden. Met uitzondering van twee sites, hadden alle pagina’s met de hoogste rangorde een bovengemiddelde tijd op de huidige pagina. Dit houdt in, dat zoekrangschikkingen en de werkelijke, tijd die aan een bezoek aan één pagina wordt besteed, hand in hand gaan (time on site).

Zonder twijfel beloont Google pagina’s met langere verblijftijden met hogere zoekresultaten.

Heeft de verblijftijd invloed op SEO?

Dwell time of ´time on site´ is de tijd, die een persoon op uw website doorbrengt, nadat hij een zoekopdracht in een zoekmachine heeft achtergelaten om terug te keren naar de zoekmachine. Het is daarom belangrijk op te merken, dat Google Analytics gegevens registreert zoals het bounce rate percentage en de sessieduur, maar niet de verblijftijd. (Hoewel de sessieduur vele pagina’s (homepage, eerste pagina, enz.) of artikelen kan beslaan, concentreert de verblijftijd zich op een enkel stuk content).

Verblijfsduur

De verblijfsduur heeft echter een indirecte invloed op uw zoekrangschikkingen. Dit komt, omdat het Google informeert of uw website waarde biedt aan gebruikers. Dwell time geeft verder de kwaliteit en relevantie van uw content aan. Hoe langer bezoekers op een pagina blijven, hoe meer waarde die pagina voor gebruikers biedt. En hoe meer aanwijzingen Google krijgt over de kwaliteit van die webpagina, hoe beter! Dat is hoe de verblijfstijd indirect van invloed is op uw zoekrangschikking.

Is ´time on page´ een goede maatstaf?

´Time on page´ statistieken zijn goed als de pagina niet de laatste pagina van het bezoek is. Het probleem doet zich voor met exit-pagina’s, wanneer de tijd op pagina 0 is. Google Analytics houdt hier rekening mee bij het berekenen van de gemiddelde tijd op pagina (ref). Hierdoor elimineert u de impact van het ontbreken van gegevens over de exit-pagina.

Gemiddelde tijd op pagina = tijd op pagina / (Paginaweergaven – Afsluitingen)

Als een pagina geen hoog uitstappercentage (% uitstappunten) heeft, is de gemiddelde time on page´ een redelijk nauwkeurige weergave van het werkelijke gemiddelde. Met een hoger uitstappercentage zou u minder vertrouwen moeten hebben in de gemiddelde meting. Dit komt, omdat deze alleen is gebaseerd op het percentage van het totale aantal gebruikers, dat is doorgegaan om een ​​andere pagina te bekijken. Een hoger percentage exits komt namelijk overeen met een lager vertrouwensniveau in de gemiddelde ´time on page´.

Gemiddelde sessieduur (twijfelachtig)

De statistiek Sessieduur kan het effect van exit-pagina’s niet uitsluiten. Elke sessie heeft een exit-pagina. Als er niet veel pagina’s in het bezoek zijn, kan het verlies van de laatste interactie hit een aanzienlijke invloed hebben op het totaal. Het aantal sessies is 1, maar de sessieduur is 0 in het extreme geval van een “bounce” bezoek met slechts één pagina gezien! Google gebruikt een eenvoudige methode (ref) om de gemiddelde sessieduur te krijgen:

Sessieduur gemiddeld = Sessieduur / Sessies

Deze eenvoudige berekening wordt sterk beïnvloed door het gebrek aan tijd op exit-pagina’s, met name voor sites met lage Pages / Session-waarden. Als gevolg hiervan is het gebruik van ´Avg Session Duration´ een belangrijke prestatie-indicator. Toch wordt deze niet altijd aanbevolen, aangezien veranderingen in het aantal bekeken pagina’s per sessie, het aantal bounces en de totale duur van alle sessies allemaal een impact kunnen hebben op de statistiek.

Hoog bounce percentage

Als u een hoog bounce percentage heeft, wordt uw gemiddelde sessieduur (time on site) aanzienlijk korter, zelfs lager dan uw gemiddelde ´time on page´. Veel gebruikers staan ​​hierdoor perplex. De berekening van de gemiddelde tijd op pagina elimineert het effect van bounces (exits). De berekening van de gemiddelde sessieduur omvat echter het aantal sessies voor die bounces. Hierdoor wordt het gemiddelde lager.

Laag bounce percentage

Als een pagina een laag percentage heeft, geven de Google Analytics cijfers voor Avg Time on Page (time on site) een goede indicatie van hoeveel tijd mensen er op uw site naar hebben gekeken. De statistiek van de gemiddelde sessieduur mag niet worden gebruikt als een belangrijke prestatie-indicator. Dit kan niet, aangezien deze sterk wordt beïnvloed door het aantal pagina’s per sessie, het bounce percentage en het aantal sessies.

Conclusie

Hopelijk heeft deze blog post u een beter begrip gegeven van ‘Time on Page‘. Onderzoek de content om te zien of uw tijd op pagina voor een bepaalde pagina te kort is. Is het een lang gezaghebbend essay of een grafische vergelijking van producten/diensten, die in seconden kunnen worden verslonden? Converteert deze pagina op uw website goed of leidt het tot conversies?

Bouncepercentage

Het bouncepercentage kan hier enig inzicht in geven. Als u te weinig tijd op de pagina doorbrengt en niet de gewenste resultaten krijgt, overweeg dan om wat UX-verbeteringen aan de pagina toe te voegen, zoals video of opvallende afbeeldingen. 

Heatmaps

Het gebruik van heatmaps in een SEO strategie kan u ook de nodige inzichten bieden over waarom bezoekers afhaken op een webpagina.

Gebruikerservaring verbeteren

Een andere uitstekende methode om de gebruikerservaring te verbeteren, is het verbeteren van de prestaties van de website en de marketing via sociale media.

Time on site

In bepaalde situaties zullen uw websitebezoekers een aanzienlijke hoeveelheid tijd op uw site doorbrengen (time on site) met het lezen van content, het bekijken van video’s en het bekijken van afbeeldingen. Als ze u echter niet bellen of producten of diensten van u kopen, heeft u te maken met enkele ernstige problemen. Als het bounce rate percentage (afsluiten na een bezoek van één pagina) hoog is, maak dan de bedoeling van de webpagina duidelijker.

Conversies verhogen

Als een persoon een aanzienlijke hoeveelheid tijd op uw website doorbrengt zonder te converteren, kan hij verbijsterd zijn over uw producten of diensten. Als gebruikers vragen hebben, overweeg dan om een ​​pagina met veelgestelde vragen of duidelijke contactgegevens op te nemen. De tijd, die op de pagina wordt doorgebracht, is slechts een van de vele essentiële indicatoren voor website-eigenaren om te overwegen. Het geeft u meer informatie over hoe mensen omgaan met uw website.

SEO en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een SEO freelancer en Content marketeer uit Den Haag. Tevens is Herman eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag.

SEO expert inhuren

Bij Connect your World kunt u ook een content marketing expert en een SEO expert inhuren in de volgende regio’s:

SEO optimalisatie zelf doen

Diverse SEO checklists

Op deze website vindt u tal van gratis SEO checklists zoals deze SEO checklist om al vast een start te maken met de zoekmachinemarketing van uw website.

Gratis SEO tools

Op deze website vindt u een webpagina met veelal gratis SEO tools. Hiermee kunt u al vast beginnen met de SEO zoekmachineoptimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, is natuurlijk ook altijd een mogelijkheid om uw time on page te verhogen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.