• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Wat is conversie?

wat is conversie, conversies

Wat is conversie?

Last Updated on 13 februari 2024 by connectyourworld

wat is conversie, conversies

Wat is een conversie optimalisatie? – Inleiding

Weet u misschien al wat een conversie is? Dat is alles waarom draait in online marketing. Zonder conversie draait u geen omzet en heeft u geen winst? Wat bekent conversie dan precies? Een conversie is kort gezegd een actie op een website. Als het even kan, wilt u dat een websitebezoeker tot actie overgaat. Het meest wenselijke is natuurlijk, dat de website bezoekers uw product of dienst kopen. Echter het downloaden van een whitepaper of bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief wordt ook als een conversie gezien

Geschatte leestijd: 9 minuten

Wat is een conversie?

Een conversie of het conversie-ratio is een concept, dat men gebruikt bij internet marketing. Het conversie ratio is het percentage bezoekers, dat daadwerkelijk overgaat tot de gewilde transactie. Bij een transactie moet u bijvoorbeeld denken aan een aankoop in een webshop. Het kan echter net zo goed een dienst zijn zoals een verzekering afsluiten.

Hoe reken je het conversie ratio percentage uit, wat is een conversie

Voorbeelden van Conversies

  • Aankoop op een website of in de webshop doen
  • Gesprek inplannen
  • Contact formulier invullen en versturen
  • Offerte aanvragen
  • Time on page
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief

Conversies in 4 maten

De schrijvers Visser en Sikkenga van het basisboek online marketing onderscheiden 4 verschillende typen van conversies:

  1. Algemene bezoekers-conversies
    Het conversie percentage over algemeen behaalde doelen zoals bijvoorbeeld de inschrijving voor een nieuwsbrief.
  2. Winkelmand conversies
    De winkelmand conversie draait om het aantal bezoekers, dat een dienst of een product aan de winkelmand heeft toegevoegd, dit gedeeld door de hoeveelheid bezoekers, dat het product of de dienst ook daadwerkelijk heeft aangeschaft.
  3. Bezoekers conversies
    Behaalde conversiedoelen gedeeld door de hoeveelheid unieke bezoekers in een specifieke periode.
  4. Verkeersbron conversies
    De hoeveelheid bezoekers, die via een specifieke verkeersbron zijn gekomen zoals bijvoorbeeld via sociale media, gedeeld door de hoeveelheid behaalde conversie doelen.

Hoe reken je het conversie ratio percentage uit?

De berekening van het conversie percentage gaat als volgt:

Het aantal behaalde doelen/aantal sessies * 100 procent

Een simpel voorbeeld is een webwinkel, die 100 bezoekers heeft gehad, en 8 bezoekers doen een aankoop. Het conversie-ratio is 8/100*100% =8.

Conversie meten

Het is belangrijk om conversies van uw website of campagne door te meten. Dat doet u doorgaans met de gratis tool Google Analytics. Met deze tool van Google achterhaalt u waar de bezoekers van de conversies vandaan komen. Bezoekers komen vaak van:

  • Organische resultaten van Google of andere zoekmachines zoals Bing
  • Sociale media
  • Google Ads
  • Andere website

Onderscheid tussen harde en zachte conversies

Er valt een onderscheid te maken tussen zachte conversies en harde conversies. Een andere benaming hiervoor is ook wel microconversies en macroconversies.

  • Bij de harde of de macro conversie spreken we van een conversie die meestal direct bijdraagt aan de verhoging van de omzet en de verbetering van de winst. Een goed voorbeeld hiervan is een concrete bestelling van uw product of dienst. Ook het aanvragen van een offerte valt hieronder. 
  • Zachte of micro conversies leveren niet meteen omzet op. Het heeft er echter wel vaak invloed op. Soms is het vanuit hier slechts een klein stapje naar een harde conversie toe. Voorbeelden zijn de inschrijving voor een nieuwsletter, het downloaden van een whitepaper of het aanmaken van een prive account.

Zachte conversies

Ook zachte conversies zijn belangrijk om te meten. Door namelijk de zachte conversies te meten, krijgt u als website eigenaar veel meer inzicht in het online gedrag van de website bezoekers. Welke stappen nemen zij bijvoorbeeld richting de harde conversie? Met dat inzicht kan u vervolgens uw website of campagnes verder optimaliseren.

Conversie optimalisatie strategieën

Om een maximale opbrengst te behalen uit uw website bezoekers, kunt u verscheidende strategieën uitvoeren zoals bijvoorbeeld:

  • Duidelijke call to action op de website
  • Snelheid van de website optimaliseren
  • Een goede user experience voor de bezoekers
  • Opmaak van de website optimaliseren
  • Verkoopstrategieën toepassen
conversies verhogen

Conversie optimalisatie – key performance indicatoren

Om te beoordelen of uw conversies goed presteren, kijken wij naar 5 indicatoren. Op basis van deze key performance indicatoren bepalen wij hoe goed de conversies zijn van een specifieke site.  

1. Product view rate 

Hoe veel wordt de product pagina bekeken in vergelijking met het totale aantal views van die website. 

2. Add-to-cart rate

Dat gaat over het percentage websitebezoekers, dat op de site minimaal 1 product of dienst in de winkelmand stopt.

3. Check-out rate

Percentage aangemaakte winkelmandjes, dat doorgesluisd wordt naar de ‘betaalpagina’.

4. Conversion rate

Dit is een belangrijke indicator. Hiermee wordt het geld verdiend. We bekijken naar het totale aantal bestellingen, dat ook daadwerkelijk op de site geplaatst wordt, gedeeld door het aantal sitebezoekers op de website. 

5. Cart abandonment rate

Minstens net zo belangrijk is het percentage aangemaakte winkelmandjes dat is aangemaakt, maar waar geen bestelling uit voortkwam. Vergelijk deze data met die van de concurrenten. Wat zijn de sterke punten en waar liggen de verbeterpunten op het gebied van conversie?

wat is conversie, conversies verhogen

Website optimalisatie door middel van groei 

1. Zoekfunctie op website  

Mensen. die met een zoekbalk naar een specifiek product zoeken, zijn voornemens om dit product sneller te bestellen of aan te schaffen, dan mensen die spontaan bij een bepaald product terechtkomen wanneer ze uw website bezoeken. Mensen, die een zoekbalk gebruiken bestellen bijna 2,5 keer zo snel, dan mensen, die geen zoekbalk gebruiken. Voor de doelgroep, die gericht zoekt naar een product is het daarom van belang om een goed functionerende en zichtbare zoekbalk op de site te hebben. 

2. Strategisch goede plek voor uw producten op de website 

De ‘fold’ is de lijn tot waar de homepage of webpagina in beeld is. Alle content wat daaronder een plek heeft, ziet u pas, wanneer de websitebezoeker begint met scrollen. 35% van de online shoppers scrolt echter helaas niet verder dan de eerste fold. De ruimte boven de fold moet u dus optimaal gebruiken. Dit is de ruimte voor uw best lopende producten of de producten waar u een goede marge op maakt. Daarnaast is het wijs om de aanbiedingen boven de fold te tonen. Zo worden mensen bij het bezoeken van uw webshop meteen getriggerd om diensten of producten aan te schaffen. 

3: Alle stappen van de winkelwagen doorlopen

Het is slim om aandacht te geven aan het zogeheten miniwinkel wagentje. Dit mini winkel wagentje is vaak zichtbaar in de rechter boven balk van een site. In deze miniwinkelwagen kunnen klanten zien, hoeveel producten er in hun winkelmand zitten. Hiermee haken er minder mensen van schrik af, als er veel te veel producten in hun winkelmand zitten.  Winkelwagens worden steeds vaker als online wensenlijstjes gebruikt. Pas in de laatste fase kijkt men welke producten men daadwerkelijk wilt gaan kopen. Zorg dat de klant een onbeperkt aantal producten in de winkelwagen kunnen plaatsen. Dat is de meest prettige en makkelijke manier voor de klant om een bestelling te doen in uw e-commerce webshop.

4. Goed werkende check out funnel realiseren

Een check out funnel is het totale proces, dat volgt na het bevestigen van het winkelmandje. De volgende zaken zijn bijvoorbeeld van belang: 

  • Het is zeer slim om de mogelijkheid te bieden om als gast te bestellen. Als dat mogelijk is, kiest namelijk 85% ervoor. Deze mensen maken dus liever geen account daarvoor aan. Het aanbieden van deze optie is dus zeer belangrijk om een optimale checkout funnel te creëren. 
  • Veel klanten gebruiken hun winkelmandje dus als wensenlijstje. Het is voor de aanbieder dus extreem belangrijk om te vermijden, dat mogelijke klanten hun winkelmaand vullen, maar uiteindelijk niets bestellen.

Wat is conversie? – conclusie

Om uw online marketing activiteiten goed aan te pakken, is het goed om wat te weten van conversie optimalisatie en tenminste antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘Wat is een conversie?’. Met een mooie website alleen redt u het namelijk niet. U moet als bedrijf namelijk uw producten en of diensten gaan verkopen. Door conversie optimalisatie vergroot u de kans op een verkoop aanzienlijk.

Andere relevante blog posts

SEO expert Den Haag

Herman Geertsema is de trotse eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren freelance SEO specialist en content marketeer. Heeft u een vraag over het verhogen van uw conversies? Neem dan contact met ons op.

SEO consultant inhuren

Bij Connect your World kunt u een SEO specialist en content marketeer inhuren in de gehele Randstad. We hebben bijvoorbeeld opdrachten uitgevoerd in Zoetermeer, Rijswijk, Gouda, Dordrecht, Breda en Tilburg.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.