Lead generatie is het strategische proces om mogelijke toekomstige klanten te ontdekken en hun belangstelling op te wekken voor de diensten en producten van een bedrijf of organisatie. Het uitgeven van een gratis whitepaper of e-book is daar een veel gebruikte optie voor.
Benodigde tijd: 2 uren en 11 minuten
Bij leadgeneratie gaan microconversies en SEO hand in hand. Bij SEO wil je namelijk vindbaar worden op zoekvragen in een eerder stadium van de customer journey (klantreis). Door bijvoorbeeld blog posts en artikelen te maken, waarin je ingaat op vragen die op dat moment spelen, zou je hierop vindbaar kunnen worden in zoekmachines zoals Google.
De content hoeft niet altijd direct bij te dragen aan een transactie. Het kan ook zijn, dat iemand op een later moment via een ander kanaal op jouw website terecht komt. In dit geval kan niet gemeten worden welk kanaal de voorzet gaf voor de conversie. Als iemand besluit om direct na het lezen van het blog artikel een whitepaper te downloaden, dan is het natuurlijk wel meetbaar. In dat geval kun je zien, hoeveel microconversies elk kanaal oplevert. Microconversies zijn handige hulpmiddelen om te weten wat het effect is van je SEO inspanningen, maar ze bieden ook aanknopingspunten om een duurzame relatie met mogelijke klanten op te bouwen.
Kijk naar je al beschikbare content en onderzoek welke content gebruikt kan worden in een checklist, whitepaper, e-book etc… Vaak heb je alle componenten al in huis om een goede lead generator op te zetten.
Kennis gratis weg geven is voor sommige mensen eng. Het werkt echter super goed. Veel mensen waarderen dat. Het kan zomaar de reden zijn, dat een mogelijke klant hierdoor contact op neemt.
Dit model kan je helpen met het begeleiden van iemand door de customer journey op weg naar een conversie. In online marketing draait het namelijk om zichtbaarheid. Niet elke klant is hetzelfde en stapt in aan het begin van de klantreis. Echter vaak moet je eerst ‘top of mind’ worden (zichtbaar worden en vertrouwen uitstralen) voordat het besluit valt voor een aankoop van een product of dienst.
Het opzetten van lead generatie bestaat uit veel stappen. Het kan lastig zijn om te implementeren als je er geen ervaring in hebt. Ten eerste heb je een marketing automation systeem nodig. Vervolgens moet je goede e-mailflows instellen, de juiste mails schrijven, de juiste content bedenken en produceren en tot slot aansluiting vinden op de back end systemen.
We hebben het al eerder gehad over kennis gratis weg geven. Het is goed om hier over na te denken om een bepaalde balans te vinden. De aanbieding moet namelijk goed genoeg zijn voor de klant om zijn gegevens voor je achter te willen laten. Probeer daarom goed over te brengen, wat de waarde is van de gratis gegeven kennis en waarom dat voor hen belangrijk is.
De sweet spot is waar de volgende drie zaken samenkomen: iets wat je gratis kunt aanbieden, de waarde daarvan en een passend aanbod voor de klant.
Lead generatie is niet makkelijk, maar mogelijk wel erg effectief. De resultaten die je ermee boekt, zullen afhangen van de wijze waarop je het inzet, wat je te bieden hebt en of je product er uberhaupt geschikt voor is.
Als je met lead generatie aan de slag gaat, kan het je het volgende brengen:
Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren freelance seo expert en content marketeer. Connect your World heeft de afgelopen jaren diverse projecten succesvol afgerond in de volgende regio´s:
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML