• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO optimalisatie voor e-books en white papers

SEO optimalisatie voor e-books en white papers

SEO optimalisatie, SEO specialist Den Haag, SEO expert Den Haag, SEO consultant Den Haag

SEO optimalisatie

Bij SEO optimalisatie wordt vaak vergeten om whitepapers & e-books te optimaliseren, Whitepapers en of e-books kunnen namelijk een sterke invloed hebben op de SEO rankings van uw website. Gebruikt u bijvoorbeeld al whitepapers, eBooks of infographics om leads te genereren? Meer dan 50% van alle B2B bedrijven maakt whitepapers, e-books of infographics als onderdeel van hun contentstrategie,

Leads generen

Een E-book of bijvoorbeeld een whitepaper helpt u in het aantrekken van potentiële klanten. Download men bijvoorbeeld uw e-book of whitepaper, dan is men geïnteresseerd in uw kennis. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een mogelijke ‘lead’.

Waarom heb ik een whitepaper of e-book nodig?

Vaak heeft u meer waardevolle kennis en ervaring dan u zelf denkt. Deze kennis en informatie kan voor anderen bijvoorbeeld zeer nuttig zijn, maar misschien wel heel onzichtbaar. Hoe ziet iemand op uw website, hoe kundig u eigenlijk bent? Toon uw kennis en kunde! De digitale consument is namelijk de hele dag op zoek naar expertise. Hoe gaaf is het, wanneer ze die van u vinden!

Whitepapers & E-books toevoegen aan de marketingmix

Whitepaper, SEO specialist Den Haag, SEO Den Haag

Bent u er niet van overtuigd, dat u ze aan uw marketingmix moet toevoegen? Overweeg dan de verschillende voordelen die ze bieden:

  • Ze zijn namelijk perfecte content in de bovenste trechter
  • Whitepapers en e-books hebben bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan andere content
  • Ze bevestigen uw geloofwaardigheid als thought leader of designer. Maar zelfs met dat in gedachten, moet u ervoor zorgen, dat mensen ze kunnen vinden.

Ondanks deze voordelen moet u wel SEO optimalisatie toepassen. Alleen zo kunnen mensen uw pas geschreven whitepaper vinden.

Waar verschillen white papers, e-books & infographics van elkaar

ebook, SEO optimalisatie, SEO specialist Den Haag

Over het algemeen zijn e-books langer (15-200 pagina’s) en richten ze zich op het introduceren van de lezer bij een probleem. Een probleem, dat uw bedrijf normaal gesproken oplost. White papers zijn daarentegen vaak korter, denk hierbij bijvoorbeeld aan zo’n 2-10 pagina’s. Daarnaast zijn white papers meestal meer branche gerelateerd of technisch van aard.

Infographics

Infographics zijn grafische visuele weergaven van bijvoorbeeld informatie, gegevens of kennis, die bedoeld zijn om informatie snel en duidelijk te presenteren. Ze kunnen vaak voor verschillende campagnes gebruikt worden. E-books zijn daarentegen meer opgemaakt en bevatten visuals zoals een infographic. Terwijl whitepapers meer inhoudsgericht zijn. Bij het maken van content zijn er namelijk een paar aspecten waarmee u rekening moet houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Uw doelgroep
  • Het visuele ontwerp en de distributieroutes. 
  • SEO optimalisatie van de content om de SEO prestaties te maximaliseren.

Hoe zet u SEO optimalisatie in om white papers, e-books & infographics te optimaliseren?

Met deze 11 SEO optimalisatie tactieken kunnen slimme marketeers het bereik van uw content met potentiële klanten & vaste klanten vergroten. Hoe groter het bereik, hoe meer kans om bijvoorbeeld gekwalificeerde leads naar uw bedrijf te trekken.

1. Begin met uw koperspersona’s

  • Identificeer op welke persona’s uw whitepaper, e-book of infographic is gericht
  • Bepaal wat en hoeveel informatie die persoon waarde zal vinden. Dit helpt u om de lengte van uw content te bepalen.
  • Selecteer zoekwoorden en woordgroepen, die de interesses van uw kopers weerspiegelen om in de content op te nemen.
  • Schrijf de content in uw whitepaper, e-book of infographic met behulp van zoekwoorden en woordgroepen zonder het te overdrijven. Het vullen van zoekwoorden is contra-effectief.

2. Optimaliseer titels en tekst

  • Gebruik bijvoorbeeld trefwoordrijke titels, tekst en ingesloten links terug naar gerichte landingspagina’s- of conversiepagina’s.
  • Plaats zoekwoorden vroeg in titels – zowel op papier als op internet.
  • Zorg ervoor, dat uw bestand de juiste naam heeft en zoekwoorden gebruikt zodat Google het kan vinden.
  • Gebruik voor ingesloten links, zoekwoorden of woordgroepen als ankertekst niet ‘lees meer’ of ‘klik hier’
  • Vermijd voornaamwoorden in plaats van een beschrijvend trefwoord

4. Verbeter jouw visuals

  • Vergeet niet om zoekwoorden in de bestandsnamen te gebruiken voor afbeeldingen.
  • Label afbeeldingen en afbeeldingen, wanneer u ze aan het document toevoegt.
  • Gebruik trefwoordzinnen in afbeeldingen of titels.
  • Vul bij elke afbeelding een alt tekst in. Zo weet Google wat er op de afbeelding staat en helpt u 250.000 visueel gehandicapten met een beschrijving van de afbeelding.
  • Voeg indien mogelijk een beschrijving of bijschrift bij de afbeelding.

5. Vergeet uw voetteksten niet

  • Gebruik trefwoord-taglines in de voettekst met een link terug naar relevante content of website-pagina
  • Voeg links naar sociale media toe om te helpen met distributie

6. Schrijf een samenvatting

  • Schrijf een zoekwoordrijke samenvatting
  • Ga voor white papers en eBooks uit van 250 tot 400 woorden
  • Schrijf in uw infographics een korte intro paragraaf over de daadwerkelijke afbeelding
  • Publiceer overal en vaak: landingspagina’s, persberichten, posts op sociale media, nieuwsbrieven en meer

7. Maak landingspagina’s

  • Maak landingspagina’s voor verschillende persona’s met zoekwoorden die overeenkomen
  • Plaats zoekwoorden binnen de URL
  • Probeer uw URL zo kort mogelijk te houden
  • Optimaliseer de metadata op uw landingspagina (of blogpost) voor al uw content
  • Vraag naar persona gegevens (functietitel, branche) op inzendingsformulieren om te zien wie het materiaal gebruikt om de zoekwoorden indien nodig aan te passen

8. Kondig uw content aan

  • Kondig publicaties aan met een persbericht, nieuwsbrief of blogpost
  • Gebruik getagde links in de release om het bereik bij te houden
  • Deel het met alle geciteerde bronnen, die u hebt gebruikt
  • Stuur naar niche- en branchejournalisten, influencers of co-marketingpartners en vraag hen hierover te rapporteren

9. Promoot op Social Media

  • Gebruik bijvoorbeeld ingebouwde knoppen voor sociaal delen in het document
  • Tag de URL’s voor sociaal delen om het bereik bij te houden
  • Vraag lezers om het materiaal te delen
  • Gebruik sociale media sites die jouw publiek weerspiegelen zoals bijvoorbeeld Twitter, Facebook, SnapChat, Instagram, Tumblr & LinkedIn.
  • Overweeg om betaalde advertenties te gebruiken

10. Hergebruik het

  • Gebruik delen van uw langere white paper of eBook voor blogposts
  • Verminder uw infographic om te delen op landingspagina’s
  • Creëer bijvoorbeeld uw whitepaper of eBook als een infographic of verleng uw afbeelding tot een eBook
  • Neem een ​​korte video op waarin u het onderwerp introduceert of uitlegt, plaats deze vervolgens op YouTube of een vergelijkbare site en optimaliseer de focus op dezelfde zoekwoorden

11. Indexeer uw content

  • Voeg een inhoudsopgave/samenvatting toe aan langere whitepapers, eBooks of infographics
  • Maak een indexpagina van documenten op uw site
  • Organiseer deze documenten op categorie met trefwoorden in de categorietitels

Slot conclusie: SEO optimalisatie whitepapers of e-books

Soms wordt SEO optimalisatie over het hoofd gezien met alle energie die wordt gestoken in het daadwerkelijk creëren van uw content. Als u echter vooraf rekening houdt met de SEO optimalisatie van uw whitepaper of e-book, dan vergroot u het bereik voor potentiële klanten enorm.

SEO & Content Marketing Blogs

Freelance SEO specialist inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Herman is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Heeft u een vraag over SEO optimalisatie? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of e-mail mij. Wilt u zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website? Gebruik dan de diverse SEO checklists op deze website.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.