• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO optimalisatie en Content Strategie

SEO optimalisatie en Content Strategie

SEO optimalisatie, SEO Den Haag, SEO specialist inhuren

Geschatte leestijd: 7 minuten

Whitepapers & e-books interessant voor zoekmachineoptimalisatie

In SEO optimalisatie wordt de laatste jaren veel gebruik gemaakt van white-papers & e-books. Dit kan ten eerste van toegevoegde waarde zijn voor leadgeneratie. Nog wel eens vergeten wordt om vervolgens het e-book of white paper ook te optimaliseren voor SEO. Het maken van een e-book of white paper kost in ieder geval veel tijd. Zorg er daarom voor, dat u uw tijd niet verspilt. Ofwel maak een perfecte white paper of e-book.

SEO optimalisatie

Bij SEO optimalisatie wordt bijvoorbeeld vaak vergeten om whitepapers & e-books te optimaliseren, Whitepapers en of e-books kunnen namelijk sterk van invloed zijn op de SEO rankings van uw website. Gebruikt u al White papers, e-books of infographics om leads te genereren? Meer dan 50% van alle B2B bedrijven maakt White papers, e-books of infographics als onderdeel van hun content strategie,

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie is bedoeld om websites hoger te laten scoren dan de websites van de concurrentie in de zoekresultaten van Google.SEO optimalisatie, SEO zoekmachineoptimalisatie

Wat is lead generatie?

Lead generatie is het proces om mogelijke klanten te identificeren en hun interesse te wekken voor de producten of diensten van een organisatie. Dit proces kan offline plaatsvinden, maar tegenwoordig wordt de term leadgeneratie vooral gebruikt in de online context.

Leads generen

Een E-book of bijvoorbeeld een whitepaper helpt u in het aantrekken van potentiële klanten. Download men bijvoorbeeld uw e-book of whitepaper, dan is men geïnteresseerd in uw kennis. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een mogelijke ‘lead’.

Waarom heb ik een whitepaper of e-book nodig?

Vaak heeft u meer waardevolle kennis en ervaring, dan u zelf denkt. Deze kennis en informatie kan voor anderen bijvoorbeeld zeer nuttig zijn, maar misschien wel heel onzichtbaar. Hoe ziet iemand op uw website, hoe kundig u eigenlijk bent? Toon uw kennis en kunde! De digitale consument is namelijk de hele dag op zoek naar expertise. Hoe gaaf is het, wanneer ze bijvoorbeeld uw White paper! ontdekken en downloaden.

Whitepapers & E-books toevoegen aan de marketingmix

Bent u er niet van overtuigd, dat u ze aan uw marketingmix moet toevoegen? Overweeg dan de verschillende voordelen die ze bieden:

  • Ze zijn namelijk perfecte content in de bovenste trechter
  • Whitepapers en e-books hebben bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan andere content
  • Ze bevestigen uw geloofwaardigheid als thought leader of designer. Maar zelfs met dat in gedachten, moet u ervoor zorgen, dat mensen ze kunnen vinden.

Ondanks deze voordelen moet u wel SEO optimalisatie toepassen. Alleen zo kunnen mensen uw pas geschreven whitepaper vinden.

Waar verschillen white papers, e-books & infographics van elkaar

Over het algemeen zijn e-books langer (15-200 pagina’s) en richten ze zich op het introduceren van een probleem bij de lezer. Een probleem, dat uw bedrijf normaal gesproken oplost. White papers zijn daarentegen vaak korter, denk hierbij bijvoorbeeld aan zo’n 2-10 pagina’s. Daarnaast zijn white papers meestal meer branche gerelateerd of technisch van aard.

Infographics

Infographics zijn grafische visuele weergaven van bijvoorbeeld informatie, gegevens of kennis, die bedoeld zijn om informatie snel en duidelijk te presenteren. Ze kunnen namelijk vaak voor verschillende campagnes gebruikt worden. E-books zijn daarentegen meer opgemaakt en bevatten visuals zoals een infographic. Terwijl whitepapers meer inhoudsgericht zijn. Bij het maken van content zijn er namelijk een paar aspecten waarmee u rekening moet houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Uw doelgroep
  • Het visuele ontwerp en de distributieroutes. 
  • SEO optimalisatie van de content om de SEO prestaties te maximaliseren.

Hoe zet u SEO optimalisatie in om white papers, e-books & infographics te optimaliseren?

Met deze 11 SEO optimalisatie tactieken kunnen slimme marketeers het bereik van uw content met potentiële klanten & vaste klanten vergroten. Hoe groter het bereik, hoe meer kans om bijvoorbeeld gekwalificeerde leads naar uw bedrijf te trekken.

1. Begin met uw koperspersona’s

  • Identificeer op welke persona’s uw White paper, e-book of infographic is gericht
  • Bepaal wat en hoeveel informatie die persoon waarde zal vinden. Dit helpt u om de lengte van uw content te bepalen
  • Selecteer zoekwoorden en woordgroepen, die de interesses van uw kopers weerspiegelen om in de content op te nemen
  • Schrijf de content in uw White paper, e-book of infographic met behulp van zoekwoorden en woordgroepen zonder het te overdrijven. Het vullen van zoekwoorden is contra-effectief.

2. Optimaliseer titels en tekst

  • Gebruik bijvoorbeeld trefwoordrijke titels, tekst en ingesloten links terug naar gerichte landingspagina’s- of conversiepagina’s.
  • Plaats zoekwoorden vroeg in titels – zowel op papier als op internet.
  • Zorg ervoor, dat uw bestand de juiste naam heeft en zoekwoorden gebruikt zodat Google het kan vinden.
  • Gebruik voor ingesloten links, zoekwoorden of woordgroepen als ankertekst niet ‘lees meer’ of ‘klik hier’
  • Vermijd voornaamwoorden in plaats van een beschrijvend trefwoord

4. Verbeter uw visuals

  • Vergeet niet om zoekwoorden in de bestandsnamen te gebruiken voor afbeeldingen.
  • Label afbeeldingen, wanneer u ze aan het document toevoegt.
  • Gebruik trefwoordzinnen in afbeeldingen of titels.
  • Vul bij elke afbeelding een alt tekst in. Zo weet Google namelijk wat er op de afbeelding staat. Daarnaast helpt u 250.000 visueel gehandicapten met een beschrijving van de afbeelding.
  • Voeg indien mogelijk een beschrijving of bijschrift bij de afbeelding.

5. Vergeet uw voetteksten niet

  • Gebruik trefwoord-taglines in de voettekst met een link terug naar relevante content of website-pagina
  • Voeg links naar sociale media platformen zoals bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook toe om te helpen met distributie

6. Schrijf een samenvatting

  • Schrijf een zoekwoordrijke samenvatting
  • Ga voor white papers en eBooks uit van 250 tot 400 woorden
  • Schrijf in uw infographics een korte intro paragraaf over de daadwerkelijke afbeelding
  • Publiceer overal en vaak: landingspagina’s, persberichten, posts op sociale media, nieuwsbrieven en meer

7. Maak landingspagina’s

  • Maak landingspagina’s voor verschillende persona’s met zoekwoorden die overeenkomen
  • Plaats zoekwoorden binnen de URL
  • Probeer uw URL zo kort mogelijk te houden
  • Optimaliseer de metadata op uw landingspagina (of blogpost) voor al uw content
  • Vraag naar persona( gegevens functietitel, branche) op inzendingsformulieren om te zien wie het materiaal gebruikt om de zoekwoorden indien nodig aan te passen

8. Kondig uw content aan

  • Kondig publicaties aan met een persbericht, nieuwsbrief of blogpost
  • Gebruik getagde links in de release om het bereik bij te houden
  • Deel het met alle geciteerde bronnen, die u hebt gebruikt
  • Stuur naar niche- en branchejournalisten, influencers of co-marketingpartners en vraag hen hierover te rapporteren

9. Promoot op Sociale Media

  • Gebruik bijvoorbeeld ingebouwde knoppen voor sociaal delen in het document
  • Tag de URL’s voor sociaal delen om het bereik bij te houden
  • Vraag lezers om het materiaal te delen
  • Gebruik sociale media sites die jouw publiek weerspiegelen zoals bijvoorbeeld Twitter, Facebook, SnapChat, Instagram, Tumblr & LinkedIn.
  • Overweeg om betaalde advertenties te gebruiken

10. Hergebruik het

  • Gebruik delen van uw langere white paper of eBook voor blogposts
  • Verminder uw infographic om te delen op landingspagina’s
  • Creëer bijvoorbeeld uw whitepaper of eBook als een infographic of verleng uw afbeelding tot een eBook
  • Neem een ​​korte video op waarin u het onderwerp introduceert of uitlegt, plaats deze vervolgens op YouTube of een vergelijkbare site en optimaliseer de focus op dezelfde zoekwoorden

11. Indexeer uw content

  • Voeg een inhoudsopgave/samenvatting toe aan langere White papers, e-books of infographics
  • Maak een indexpagina van documenten op uw site
  • Organiseer deze documenten op categorie met trefwoorden in de categorietitels

Slot conclusie: SEO optimalisatie White papers of e-books

Soms wordt SEO optimalisatie over het hoofd gezien met alle energie die wordt gestoken in het daadwerkelijk creëren van uw content. Door vooraf rekening te houden met de SEO optimalisatie van uw White paper of e-book, vergroot u het bereik voor potentiële klanten enorm.

SEO & Content Marketing Blogs

Freelance SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Herman is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Heeft u een vraag over SEO optimalisatie? Of wilt u mij als SEO specialist inhuren? Bel of e-mail mij. Wilt u zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website om bovenaan in Google te komen op de voor u relevante zoekwoorden? Gebruik dan de diverse SEO checklists op deze website.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.