• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

11 tips van uw SEO expert om indexatie te verbeteren

11 tips van uw SEO expert om indexatie te verbeteren

SEO expert, SEO Den Haag

Besteed u als SEO expert ook blijvende aandacht aan het crawlen van uw website? Zodra een site namelijk live is of voorbij een bepaalde leeftijd is, leert de ervaring, dat de meeste webmasters zich niet meer bezig met hun crawlbudget. Zolang u echter op een bepaald punt in uw website blijft linken naar nieuwe blogposts, moeten deze gewoon in de index van Google of Bing worden weergegeven en gerangschikt. Een SEO expert kan bijvoorbeeld de webmaster ondersteunen met de technische kant van SEO als deze SEO kennis niet aanwezig is bij de webmaster.

Waarom daalt mijn website in de rankings?

Alleen na verloop van tijd merkt u, dat uw site begint met dalen in de rankings op specifieke relevante zoekwoordencombinaties. Geen van de nieuwe berichten haalt zelfs de top 100 van het doel zoekwoord. Het kan gewoon een gevolg zijn van de technische structuur, te dunne content of nieuwe algoritme wijzigingen van uw site. Maar het kan ook worden veroorzaakt door een zeer problematische crawlfout. Met  honderden miljarden webpagina’s in de index van Google moet u uw crawlbudget optimaliseren om concurrerend te blijven. Hier volgen 11 tips en trucs van de SEO expert om uw crawlsnelheid te optimaliseren. Op deze wijze gaan uw webpagina’s hoger scoren in de zoekresultaten.

1. Track Crawlstatus met Google Search Console

Fouten in uw crawlstatus kunnen wijzen op een dieper probleem op uw site. Het controleren van uw crawlstatus om de 30-60 dagen is belangrijk om mogelijke fouten te identificeren. Deze fouten kunnen namelijk van invloed zijn op de algehele marketingprestaties van uw site. Het is letterlijk de eerste stap van SEO. Zonder deze stap zijn alle andere pogingen van nul waarde. Als u nu de toegang tot een bepaalde webpagina wilt verwijderen, kunt u Search Console dit direct laten weten. Dit is handig als een pagina tijdelijk wordt omgeleid of een 404 fout bevat. Een 410 parameter verwijdert een pagina permanent uit de index. Dus pas op voor het gebruik van de nucleaire optie.

Veel voorkomende crawlfouten en oplossingen

Als uw website een ​​crawlfout ervaart, kan het een eenvoudige oplossing vereisen of een indicatie zijn van een veel groter technisch probleem op uw site. De meest voorkomende crawlfouten zijn:

  • DNS fouten
  • Server fouten
  • Robots.txt fouten
  • 404 fouten

Om een ​​aantal van deze fouten te diagnosticeren, kunt u gebruikmaken van de tool Fetchen als Google om te zien hoe Google uw site effectief bekijkt. Het niet correct ophalen en weergeven van een pagina kan een aanwijzing zijn voor een diepere DNS fout die door uw DNS provider moet worden opgelost. De meest voorkomende fouten zijn:

  • Time-out
  • Verbinding geweigerd
  • Verbinden mislukt
  • Verbind time-out
  • Geen antwoord

Server fout

Meestal is een serverfout tijdelijk. Hoewel een hardnekkig probleem ertoe kan leiden, dat u rechtstreeks contact moet opnemen met uw hostingprovider.

Robot txt

Robots.txt fouten kunnen echter problematischer zijn voor uw site. Als uw robots.txt-bestand een 200- of 404-fout retourneert, betekent dit dat zoekmachines problemen hebben dit bestand op te halen. U kunt een robots.txt-sitemap verzenden of het protocol helemaal vermijden. Daarbij kiest u ervoor om handmatig no index-pagina’s te gebruiken die een probleem kunnen vormen voor uw crawl. Als u deze fouten snel oplost, zorgt u ervoor, dat al uw doelpagina’s worden gecrawld en geïndexeerd wanneer zoekmachines uw site de volgende keer crawlen.

2. Maak mobielvriendelijke webpagina’s

Met de komst van de mobiel-eerste index, moeten we ook onze pagina’s optimaliseren om mobielvriendelijke kopieën weer te geven op de mobiele index. Het goede nieuws is dat een desktopkopie nog steeds wordt geïndexeerd en wordt weergegeven onder de mobiele index, als er geen mobielvriendelijke kopie bestaat. Het slechte nieuws is dat uw ranglijst hierdoor kan lijden. Er zijn veel technische tweaks die je website meteen mobielvriendelijker kunnen maken, waaronder:

  • Implementeren van responsief webontwerp .
  • De metatag voor gezichtspunt in content invoegen.
  • Verkleinende bronnen op de pagina (CSS en JS).
  • Pagina’s labelen met de AMP-cache.
  • Optimaliseren en comprimeren van afbeeldingen voor snellere laadtijden.
  • Het verkleinen van de grootte van UI-elementen op de pagina.

Laat uw SEO expert regelmatig de Pagespeed checken

Test uw website op een mobiel platform en voer het uit via Google Pagespeed Insights. Paginasnelheid is een belangrijke SEO ranking factor en kan van invloed zijn op de snelheid waarmee zoekmachines uw site kunnen crawlen.

3. Update regelmatig content

Zoekmachines zullen uw site namelijk vaker crawlen als u regelmatig nieuwe content produceert. Dit is vooral handig voor uitgevers die regelmatig nieuwe verhalen moeten publiceren en indexeren. Regelmatig content produceren geeft bijvoorbeeld signalen aan zoekmachines, dat uw site voortdurend wordt verbeterd en regelmatig van nieuwe content wordt voorzien. Op deze wijze geeft u een signaal af, dat uw website daarom vaker moet worden doorzocht om het beoogde publiek te bereiken.

4. Dien een sitemap in bij elke zoekmachine

Een van de beste tips voor indexering tot op heden is het verzenden van een sitemap naar Google Search Console en Bing Webmaster Tools. U kunt een XML-versie maken met behulp van een sitemapgenerator. Of u kunt een handmatige XML-versie maken door de canonieke versie van elke pagina met dubbele content te taggen.

5. Optimaliseer uw interlinkingschema

Het opzetten van een consistente informatiearchitectuur is cruciaal om ervoor te zorgen, dat uw website niet alleen goed wordt geïndexeerd, maar ook goed is georganiseerd. Door hoofddienstcategorieën te maken waar gerelateerde webpagina’s geplaatst worden, kunnen zoekmachines beter indexeren. Op deze wijze wordt de intentie van een pagina duidelijker voor een zoekmachine.

6. Deep Link naar geïsoleerde webpagina’s

Als een webpagina op uw site of een subdomein afzonderlijk wordt gemaakt of als er een fout optreedt waardoor deze niet kan worden gecrawld, kunt u deze indexeren door een koppeling op een extern domein te verkrijgen. Dit is een bijzonder nuttige strategie om nieuwe stukken content op uw website te promoten en sneller te laten indexeren.

7. Verklein bronnen op de pagina en verhoog de laadtijden

Als u zoekmachines dwingt grote en niet geoptimaliseerde afbeeldingen te crawlen, wordt uw crawlbudget opgeslokt en wordt voorkomen dat uw site zo vaak wordt geïndexeerd. Zoekmachines hebben ook moeite met het crawlen van bepaalde backend elementen van uw website. Google heeft bijvoorbeeld in het verleden moeite gehad om JavaScript te crawlen. Zelfs bepaalde bronnen zoals Flash en CSS kunnen slecht presteren op mobiele apparaten en uw crawlbudget opeten. In zekere zin is het een verlies-verlies scenario, waarbij men paginasnelheid en crawlbudget opoffert voor opdringerige elementen op de pagina. Zorg ervoor dat u uw webpagina optimaliseert voor snelheid, vooral via mobiel, door resources op de pagina te verkleinen, zoals CSS. U kunt ook caching en compressie inschakelen om spiders te helpen uw site sneller te crawlen.

8. Herstel pagina’s met No index-tags

In de loop van de ontwikkeling van uw website kan het zinvol zijn om een ​​noindex-tag te implementeren op pagina’s die mogelijk gedupliceerd zijn of alleen bedoeld voor gebruikers die een bepaalde actie ondernemen. Hoe dan ook, u kunt webpagina’s identificeren met noindex-tags en zo voorkomen, dat ze worden gecrawld door een gratis online tool zoals Screaming Frog. Met de Yoast-plug-in voor WordPress schakelt u eenvoudig een pagina om van index in noindex. U kunt dit ook handmatig doen op de backend van pagina’s op uw site.

9. Stel een aangepaste crawlsnelheid in

In de oude versie van Google Search Console kunt u de snelheid van uw crawlsnelheid eigenlijk vertragen of aanpassen als de spiders van Google een negatieve invloed hebben op uw site. Dit geeft uw website ook de tijd om de nodige wijzigingen aan te brengen als deze een belangrijk herontwerp of migratie ondergaat.

10. Dubbele content elimineren

Het hebben van enorme hoeveelheden dubbele content kan uw crawlsnelheid aanzienlijk vertragen en uw crawlbudget opeten. U kunt deze problemen oplossen door te voorkomen dat deze pagina’s worden geïndexeerd of door een canonieke tag op de pagina te plaatsen, die u wilt indexeren. In dezelfde lijn loont het om de metatags van elke afzonderlijke pagina te optimaliseren om te voorkomen, dat zoekmachines vergelijkbare pagina’s als dubbele content in hun crawl verwarren.

11. Blokkeer pagina’s die u niet wilt dat spiders kruipen

Er kunnen gevallen zijn waarin u wilt voorkomen dat zoekmachines een specifieke pagina crawlen. U kunt dit op de volgende manieren doen:

  • Een noindex-tag plaatsen.
  • De URL in een robots.txt-bestand plaatsen.
  • De pagina helemaal verwijderen.

Dit kan ook helpen om uw crawls efficiënter uit te voeren, in plaats van zoekmachines te verplichten dubbele content in te voeren.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO expert Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert & Content Marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Kijk voor extra informatie ook eens op mijn Facebook pagina & Twitter account. Heeft u een vraag voor mij of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

SEO checklist

Met deze SEO checklist gaat de vindbaarheid van uw website met sprongen vooruit.

connectyourworld

Laat je bericht achter