• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO voor e-commerce websites

SEO voor e-commerce websites

SEO voor e-commerce websites, SEO bureau Den Haag

Het beheren van niet beschikbare producten zonder uw SEO te beschadigen

Bij SEO voor e-commerce websites heeft u vaak te maken met niet beschikbare producten. Wanneer uw e-commerce site uitverkochte producten heeft, zijn er strategieën om uw geïndexeerde pagina’s te beheren en de klantervaring om te zetten in een uitverkoop.

SEO check niet beschikbare producten

Een dagelijks probleem in online winkels is het niet beschikbaar zijn van producten. Uit het volgende rapport blijkt, dat onderzoek in zeven landen heeft aangetoond, dat elk vijfde aangeboden product op een e-commerce website niet beschikbaar is. Wat heeft dit voor gevolg? Niet alleen verloren kansen om te verkopen, maar ook verliezen in verband met marketinginvesteringen, die misschien nooit geld opleveren.

Bij het niet beschikbaar zijn van een product kan het volgende gebeuren:

  1. De klant verlaat de winkel en vind een andere winkel die hetzelfde product aanbiedt. De klant verandert van verkoopkanaal bijvoorbeeld naar het product in een fysieke winkel. Of de klant verandert gewoon van gedachten en koopt niets.
  2. De klant blijft in de shop en wacht tot het product beschikbaar is. Het zoekt naar een ander product van hetzelfde merk, dat aan hun verwachtingen voldoet. Eventueel kiest de klant een product van een ander merk.

Het economische doel van elke e-commerce website is verkopen. In dit artikel zullen we kijken naar de manieren om om te gaan met de onbeschikbaarheid van producten zonder de business te schaden. We geven antwoord op de vraag hoe u de onbeschikbaarheid van het product kunt omzetten in verkoop.

Ontdek met Google Analytics hoeveel u verliest

Elke branche is anders en elke online winkel heeft zijn eigen regels. Om de omvang van het probleem te kennen, moet u de cijfers kennen. Zorg dat Google Analytics goed is ingericht en werkt. U kunt de informatie op de displaypagina over het product (naam en productcode) krijgen om de beschikbaarheid van het product aan te geven. Als u meer informatie wilt, kunt u de informatie één keer per sessie verzenden door een cookie op te slaan met de informatie en of de informatie over de onbeschikbaarheid van het product al naar Google Analytics is verzonden.  Nadat u het bovenstaande mechanisme in het rapport over de producten hebt geïmplementeerd, zult u zien hoeveel kansen om te verkopen u verliest. Als u de prijs van het ontbrekende product toevoegt en dit vermenigvuldigt met de gemiddelde wisselkoers, zult u zien hoeveel u niet gaat verdienen. Met SEO voor e-commerce websites kunt u dit omdraaien.

SEO voor e-commerce websites 80/20 regel

Tegelijkertijd zult u zien hoeveel bezoekers een niet beschikbaar product hebben bezocht. U zult zien of zij een ander product kiezen en wachten tot het gewenste product beschikbaar is. (bijvoorbeeld door de beschikbaarheidswaarschuwing te activeren) Of dat de klant de winkel verlaat zonder iets te kopen. Laten we zeggen, dat u 10.000 producten hebt waarvan statistisch gezien 20 procent permanent of tijdelijk niet beschikbaar is. Laten we enkele extreme gevallen bekijken en de vraag beantwoorden hoe om te gaan met aanbod tekorten in online winkels.

Geen binnenkomend verkeer, geen intern verkeer

U hebt een product, dat geen interesse wekt. Misschien is het het juiste moment om het aanbod te heroverwegen. U denkt, dat het geen zin heeft om in de winkel producten te houden, die niet populair zijn. En zelfs als ze beschikbaar zijn, zullen ze niet worden omgezet. U zult zeggen, dat het niets kost en niets met SEO te maken heeft? Dat doet het wel. Een van de belangrijkste doelen van Google is namelijk om de gebruiker content van goede kwaliteit te bieden in de zoekresultaten. Als u hen kunt helpen deze missie te vervullen, krijgt u een betere zichtbaarheid en meer verkeer.

Een statistiek, die van invloed is op het soort informatie dat is opgeslagen in de index van een zoekmachine, is het crawlbudget. De hoeveelheid content die door de zoekmachine is geïndexeerd en hoe actueel het is, heeft een grote invloed op de zichtbaarheid van de service in de zoekresultaten. Hoewel het crawlbudget niet wordt beschouwd als een volgsignaal, is het moeilijk om verkeer op een website voor te stellen als de subpagina’s niet worden geïndexeerd en de informatie in de zoekresultaten niet actueel is.

Haal producten die niet verkopen weg van uw e-commerce website

Als u in de index van de zoekmachine blijft, zeg dan 2.000 pagina’s, die geen waarde hebben. Dit kan een van de mogelijke conclusies zijn als ze geen verkeer genereren. Deze pagina’s zijn niet nuttig voor een gebruiker (zelfs voor iemand, die al de op een andere manier winkelen). Het is de moeite waard om dergelijke producten te verwijderen, zowel uit de index van de zoekmachine als uit de winkel zelf. Dit vertaalt zich in de snelheid waarmee Google Bot de website crawlt. 

SEO voor e-commerce websites: hoe dan?

  1. Als er productenequivalent is dat verkeer genereert en conversies genereert, maakt u een 301 omleiding naar de vergelijkbare producten
  2. Als er geen gelijkwaardige producten zijn, stuurt u de verwijderde subpagina door naar de categorie waar het product zich bevond.

Geen organisch verkeer, maar product-pagina’s worden nog steeds bezocht

Deze situatie is complex. U heeft niet beschikbare producten, die zich niet op de subpagina’s bevinden waar het bezoek van gebruikers is begonnen. Maar de gebruikers bereiken deze toch. Het is waarschijnlijk, dat toen die producten beschikbaar waren, de gebruikers ze kochten. Voor een e-commercesite met ongeveer 8.000 subpagina’s waarmee ik werk, heb ik niet beschikbare producten van categoriepagina’s uitgesloten en ze de noindex- en nofollow- kenmerken gegeven. Dit heb ik gedaan, omdat er geen equivalenten beschikbaar waren in de winkel. De niet beschikbare producten zijn alleen te vinden in de interne zoekresultaten. Door dit te doen:

SEO voor e-commerce websites doet u zo

  • de site van de service is tijdelijk verlaagd, waardoor de macht is verdeeld over minder subpagina’s.
  • het aantal subpagina’s dat Google Bot moest indexeren, was beperkt.
  • de meeste gebruikers vinden het niet leuk om onbeschikbare producten tegen te komen. Dus dankzij het verwijderen van dergelijke items van categoriepagina’s ervaren ze geen frustratie

De hierboven beschreven maatregel heeft de structuur van de service veranderd en de SEO zichtbaarheid voor categoriepagina’s beïnvloed, waardoor het verkeer gedurende drie maanden licht is toegenomen. Nadat de voorraden zijn aangevuld en alle product sub pagina’s opnieuw zijn geïndexeerd en opnieuw in alle secties van de winkel zijn geïndexeerd, zijn de zichtbaarheid en het verkeer weer teruggekeerd naar het vorige niveau.

Pagina’s die converteren met extern verkeer

In dit geval kunnen verkeerde beslissingen niet alleen leiden tot verlies van conversie, maar ook tot verlies van verkeer. Als u producten heeft, die goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten, kunnen we het ons niet veroorloven ze te verwijderen en door te verwijzen naar een subpagina van een vergelijkbaar product. Hoewel dit vanuit het oogpunt van SEO gunstig zou kunnen zijn, zou de klant bij het omleiden van de gebruiker (met tijdelijke omleidingen 302) naar een vergelijkbare subpagina in de war raken.

SEO advies

Gebrek aan omleiding van het verwijderde product en de reactie van de server met fout 404 (pagina niet gevonden) resulteert in:

  • de gebruiker die de website verlaat.
  • vermogensverlies van externe links, leidend tot pagina’s van de producten (indien aanwezig).

Bovendien, als er geen omleiding is, zal het bericht “product niet beschikbaar” ze meestal terug laten gaan naar zoekresultaten die worden genoteerd in het hogere bouncepercentage.

Voordat u verdere stappen onderneemt, moet u de reden achterhalen waarom het product niet beschikbaar is.

Tijdelijk onbeschikbaar product

Zelfs als de geschatte datum van de beschikbaarheid van het product bekend is en deze binnen een bereik van één tot vier weken ligt, is het de moeite waard om het probleem van de tijdelijke onbeschikbaarheid op een marketing manier op te lossen. Ik bedoel dingen als een “klok” die de tijd aftelt naar de bezorgdag met de optie om het artikel te kopen voordat het weer in de voorraad is. Het lijkt op geavanceerde verkoop. Als u de gebruiker een korting biedt voor een langere wachttijd, zullen veel van degenen die het product niet onmiddellijk nodig hebben, zeker de gelegenheid aangrijpen om het product tegen een lagere prijs te kopen.

Seizoensproducten en -categorieën

Hier moet u niet alleen denken aan individuele producten, maar ook aan hele categorieën. Het verwijderen van een categorie zoals ‘Kerstcadeaus’ of ‘Black Friday-deals’ die één keer per jaar worden omgezet, zou een vergissing zijn. Aan de andere kant is het zinvol om productpagina’s in informatiehubs te veranderen. Het maakt het mogelijk om zichtbaarheid voor deze categorieën voortdurend te vergroten in organische resultaten, om de content van de pagina om te wisselen naar een verkoopversie, wanneer het juiste moment komt. Tegelijkertijd is het niet erg om de pagina los te koppelen van de structuur van het menu.

Hoe zit het met seizoensproducten? 

Als u geen fabrikant van kerstversiering bent, hoeft u het hele jaar door geen glazen bollen of andere versieringen op te slaan. U kunt er niet eens zeker van zijn, dat dezelfde producten een jaar later beschikbaar zullen zijn. Op deze manier kunt u genieten van het verkeer en de conversies van een product dat is beëindigd. Deze strategie kan ook worden gebruikt om verkeer te genereren van producten die nog nooit in uw winkel zijn aangeboden vanwege het agressieve distributiebeleid van de importeur. In dergelijke gevallen is de concurrentie meestal klein in organische zoekresultaten, wat zich vertaalt in een mogelijk groot verkeer met lage SEO kosten. Producten verwijderen of verbergen met 404 bericht door ze door te sturen naar de categoriepagina is de beste oplossing.

Producten niet meer leverbaar en met onbekende leverdatum

Stuur de klant door (maar verzend ze niet rechtstreeks met 301-omleiding) naar vergelijkbare producten om de aankoop af te ronden. Een product dat niet in de winkel verkrijgbaar is, mag geen doodlopende weg zijn op weg naar aankoop. Profiteer van het verkeer, dat al bestaat. U mag onder geen enkele omstandigheid dergelijke product sub pagina’s verwijderen of ze zelfs met de 301 omleiding omleiden. De oplossing die ik aanbeveel, is om een ​​alternatief, vergelijkbaar product op de productkaart van het niet beschikbare product te presenteren op een manier die duidelijk genoeg is voor de klant om verder te gaan of om het product aan het winkelmandje toe te voegen.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & breda. Heeft u een vraag over SEO voor e-commerce websites? Of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

connectyourworld

Laat je bericht achter