• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Contentmarketing falen voorkomen

Contentmarketing falen voorkomen

Contentmarketing, Content Marketing, Contentmarketingstrategie

Geschatte leestijd: 15 minuten

Online Contentmarketing

Wel eens van Contentmarketing gehoord? Heeft u zich ooit afgevraagd wat de drijvende kracht achter succesvolle online bedrijven is? Het is namelijk geen SEO of sociale netwerken. Het is een combinatie van Contentmarketing, SEO & Sociale Netwerken. Als u dit niet doorheeft, is de kans heel groot, dat u faalt met uw Online Content Marketing inspanningen. Contentmarketing, wanneer goed gedaan, kan een gehele website veranderen en verbeteren. Met als gevolg een eigen website, waarmee u uw omzetdoelen behaalt.

Wat is Content Marketing?

Content marketing is het proces waarbij content wordt gemaakt met als doel uw ‘web traffic’ te vergroten, nieuwe klanten te werven, meer omzet te genereren of eenvoudig merkbekendheid te vergroten.

Wat is content?

In de context van Online Contentmarketing is content alles wat op internet kan worden gepubliceerd. Bijvoorbeeld tekst, video’s, afbeeldingen, infographics, grafieken, audio, pdf, podcasts, diavoorstellingen etc. Het is informatie die in digitaal formaat beschikbaar kan worden gemaakt.

Wat is een Contentstrategie?

Een content strategie is een masterplan waarin u uw strategische keuzes wat betreft content beschrijft. Uw content marketing strategie zou een onderdeel moeten zijn van een marketingplan. Door de content strategie op te schrijven creëert uw inzicht in uw sterke punten en wordt het duidelijk welke punten nog verbetering behoeven.

Contentmarketing faalt om de volgende 5 redenen:

1. De klant negeren in uw Content marketing strategie

Eén van de belangrijkste redenen, dat Contentmarketing faalt, is omdat bedrijven of organisaties geen gegevens verzamelen of negeren over wat klanten willen of nodig hebben. Bijvoorbeeld ‘persona’s‘ of gebruikers feedback zijn allemaal handige hulpmiddelen voor klantinzicht gegevens.

2. Het kopiëren van concurrenten kan voor Duplicated Content zorgen

Onderzoeken hoe anderen in uw branche werken, kan inzicht geven en helpen ontdekken welke momenten voor klanten het belangrijkst zijn. Het weerspiegelen van concurrentie zonder onderzoek, kan een reden zijn dat Content marketing strategie u meer van het zelfde biedt zonder, dat u weet of die concurrent daarmee succesvol is of niet.

3. Een te grote klantgroep willen bereiken met te algemene content

Klanten zijn vaak specifiek op zoek naar op maat gemaakte hulp om kennis van klantbehoeften te combineren met personalisatie om de voor hen gewenste doelen te bereiken. De meerderheid van de klanten zegt deze persoonlijke hulp niet te krijgen. Een aantal redenen waarom Contentmarketing op klantniveau mislukt zijn:

  • Moeilijk leesbare content
  • Oninteressante content
  • Content wat niet geschikt is voor mobiel
  • Te veel of te weinig communicatiekanalen
  • Content wat teveel geschreven is voor de zoekmachines en niet voor de klant

4. Geen Content marketing strategie hebben

Goede content schrijft u bijvoorbeeld op basis van een zoekwoordenonderzoek. U wilt namelijk, dat uw SEO content ook gelezen wordt. Het is zonde van uw tijd, als u veel aandacht besteed om content te maken en er te weinig mensen zijn, die het lezen. Google heeft de laatste jaren veel meer ingezet op het feit, dat ze de gebruiker van hun zoekmachine een antwoord willen geven op de vragen, die ze hebben. Als u niet weet wat uw bezoeker voor vragen heeft en welke problemen ze hebben, wordt het een lastig verhaal om in te spelen op de verwachte vragen. Klantonderzoek is dus nodig. Heeft u een bezoeker of klant eenmaal goed geholpen, dan is de kans dat het een terugkerende bezoeker wordt des te groter.

5. Niet leren van fouten: content strategie voortdurend updaten

Verwacht niet direct, dat u alles direct goed doet en meteen duizenden lezers heeft voor uw content. Om uit te vinden, wat werkt voor uw doelgroep, kost tijd. Testen en evalueren zijn daarom super belangrijk om een goed resultaat te bereiken. Ook uitvinden hoe u uw doelgroep kan bereiken is een belangrijk punt van aandacht.

Een Content Marketing Strategie is serieus

Neem even de tijd en bedenk wat internet daadwerkelijk aan mensen biedt: het zijn verschillende soorten content via verschillende kanalen zoals bijvoorbeeld websites, sociale netwerken, e-mail, apps, forums, enz. Een Contentmarketing strategie maakt dit soort communicatie meer officieel. Met andere woorden, in plaats van alleen maar content op het web te publiceren zonder enig doel, maakt en distribueert u nu content voor het behalen van specifieke marketingdoelen.

Wat zijn de voordelen van Online ContentMarketing?

Contentmarketing heeft veel voordelen te bieden aan een online bedrijf omdat content het start- en eindpunt is van elke online campagne.

In het bijzonder zijn de voordelen van Online Content Marketing:

  1. U krijgt meer gerichte bezoeken van zoekmachines. Goede content kan uw website hoger rangschikken in Google en op deze wijze meer gericht verkeer van zoekmachines krijgen
  2. Meer bezoeken van sociale media. Goede content delen mensen vaker op sociale media, wat op zijn beurt meer websiteverkeer kan genereren.
  3. Het verhoog de betrokkenheid van gebruikers. Gebruikers engageren zich met goede content door opmerkingen en beoordelingen te geven.
  4. Het is goed voor SEO. Content van goede kwaliteit is het hart van SEO optimalisatie. Websites die goede content combineren met bewezen copywriting tips zijn beter af dan websites die geen goede content hebben.
  5. Het vergroot de merkbekendheid. Het publiceren van geweldige content is een van de beste manieren om uw merk en online reputatie te promoten.
  6. Contentmarketing levert meer conversies op. Goede content kan meer leads en verkopen genereren.

16 Contentmarketing tips

1. Contentmarketing strategie maken

Een succesvolle campagne voor Online Content Marketing begint met een goede Content Marketing Strategie. Wanneer we het hebben over Content marketing, denken we als eerste aan bloggen. Dit is niet verkeerd, maar met een Content marketing strategie gaat het niet alleen om het opzetten van een blog en het publiceren van content.

Gastbloggen, video, infographics en nog veel meer

Bloggen is een belangrijk aspect van Online Content Marketing, maar dat is niet het einde van het verhaal. Het is slechts een onderdeel van uw Content Marketing plan. Een goed samengesteld plan moet alle onderstaande tips bevatten. Een Contentmarketingstrategie kan u prima maken met bijvoorbeeld het 6 C model. Dit model heeft uiteindelijk het doel om bezoekers te boeien en te binden.

2. Publiceer evergreen content

Het eerste item is welk type content u wilt publiceren. Voor succes op lange termijn heeft u goed blijvende content nodig. Evergreen content heeft bijvoorbeeld de volgende kenmerken:

  • Uniek en origineel
  • Het is handig
  • Altijd relevant en niet gekoppeld aan een specifieke tijdsperiode. Maar het is relevant, wanneer u het leest
  • Grondig, gedetailleerd en informatief
  • Het is doorzoekbaar en het heeft betrekking op onderwerpen waarnaar gebruikers zoeken in Google

Evergreen content helpt u een solide online aanwezigheid te creëren en helpt u ook bij het verkrijgen van hogere rankings op Google, waardoor u weer meer ‘website traffic’ ontvangt.

3. Schrijf voor gebruikers, optimaliseer voor zoekmachines

Het is een cliché, maar het is de waarheid. Wanneer u over content denkt, moet u schrijven voor gebruikers en optimaliseren voor zoekmachines. Ik weet, dat een aantal mensen het niet eens zijn met deze aanpak, maar laat me uitleggen, waarom beide even belangrijk zijn.

SEO Search Intent

Zoekmachines dienen één doel, om gebruikers blij te maken door hun vragen te beantwoorden.

Als u alleen maar geeft om wat mensen willen lezen zonder rekening te houden met wat zoekmachines kunnen begrijpen, publiceert u uiteindelijk geweldige content die niemand leest.

Aan de andere kant, als u eerst denkt aan uw gebruikers en het type content dat ze nodig hebben en vervolgens optimaliseert voor zoekmachines, hebt u een win-win situatie.

4. Contentmarketing, SEO en Sociale Media zijn beste vrienden

Als het u lukt om deze 3 hulpmiddelen samen te laten werken, heeft u meer kans op online succes. U heeft content nodig om uw SEO te verbeteren en u heeft content nodig om uw sociale media netwerken te voeden. Alles wat u in uw blog of website publiceert, moet deel uitmaken van uw SEO strategie en uw marketingstrategie. Sociale media marketing is de laatste halte en brengt u in contact met de juiste doelgroep. Voordat u een nieuw stuk content maakt, moet u er namelijk voor zorgen, dat dit is afgestemd op uw inspanningen op het gebied van SEO zoekmachinemarketing en Sociale Media.

5. Creëer relevantie voor het onderwerp

Wanneer u begint met het publiceren van SEO content op uw website of blog, zorg er dan voor dat deze gerelateerd is aan uw niche en expertisegebied. Voor velen is dit misschien overduidelijk, maar sommige mensen begrijpen het nog steeds verkeerd. Als u bijvoorbeeld een blog over SEO bijhoudt, zou u geen post moeten publiceren over windsurfen, alleen omdat u het leuk vindt. Niemand zal u hiervoor straffen, maar de kansen om van die post te profiteren zijn geminimaliseerd. De beste aanpak is om gerelateerde content te publiceren, die is afgestemd op de algemene doelen van uw website. Als u bijvoorbeeld telefoons online verkoopt, moet u naast het verstrekken van alle technische informatie over uw producten zoals bijvoorbeeld specificaties, foto’s, recensies en video’s ook een blog aanbieden met artikelen met betrekking tot telefoons (abonnementen, ervaringsverhalen, sociale media & advies enzovoort).

6. Publiceer grondige content met veel woorden

Als het gaat om content zoals blogposts hebben verschillende onderzoeken aangetoond, dat content met meer dan 1500 woorden hoger scoort in zoekmachines en dat deze meer beschikbaar is op sociale media. De les die we uit deze onderzoeken kunnen trekken is, dat het beter is om een ​​lang stuk met veel details te publiceren, die alle aspecten van een onderwerp behandelt. Dit is beter dan daarvoor in de plaats 2 a 3 kleinere artikelen te publiceren. Omdat lange content meer deelbaar is in social media, betekent dit dat u niet alleen voedsel haalt uit zoekmachines, maar ook gebruikers geeft wat ze willen.

7. Content delen via Sociale Media

U kan sociale netwerken doorzoeken en uitvinden welk type content mensen leuk vinden. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar mode willen misschien meer afbeeldingen en video’s dan tekst. Dit betekent, dat u uw marketingstrategie voor content moet aanpassen om aan deze behoefte te voldoen. Enkele ideeën voor deelbare content, die geschikt zijn voor alle niches zijn bijvoorbeeld:

8. Besteed aandacht aan content formattering

Goede content zorgt voor originele, goed onderzochte en onbevooroordeelde informatie over een bepaald onderwerp. Zelfs als uw content aan de bovenstaande criteria voldoet, moet deze er ook nog goed uitzien. Met goed uitziende content bedoel ik tekst, die is verfraaid door het gebruik van paragrafen, vetgedrukte tekst, cursieve letters, koppen, goede tekengrootte, enz. Verzorgen van de opmaak van uw content is ook goed voor SEO en een teken dat u een website van hoge kwaliteit probeert te bouwen. Over het algemeen, als het u lukt om verschillende soorten content te combineren (zoals tekst, afbeeldingen, video’s), dan maakt dit de gebruikerservaring beter, wat een aantal andere voordelen zal genereren.

9. Publiceer SEO content consistent

Naast het bieden van actuele en nauwkeurige content, is een andere tip die u kunt volgen, ervoor te zorgen, dat u een consistent publicatieschema bijhoudt. Met een vooraf gedefinieerde publicatiekalender kunt u uw tijd beter indelen en kunt u ook een lijst met loyale fans maken.

Vergeet niet dat nieuwe content ook bijvoorbeeld een stimulans is voor:

  • Zoekmachines om uw website te bezoeken.
  • Haal meer bezoeken op via uw nieuwsbrief en RSS-feed.
  • Krijg meer bezoeken van sociale media.
  • Houd uw terugkerende bezoekers blij.

10. Creëer pakkende titels

De titel van een pagina of bericht is om vele redenen erg belangrijk. Dit is SEO 101 maar het is de moeite waard te vermelden dat een goede titel:

  • Helpt zoekmachines te begrijpen waar de content over gaat
  • Het helpt sociale media sites te begrijpen wat u deelt
  • Trekt aandacht van gebruikers met als gevolg meer klikken naar uw website.

Dus zorg ervoor, dat u content een geoptimaliseerde en pakkende titel heeft voordat u op de knop ‘Publiceren’ klikt.

11. Maak SEO content, die beter is dan die van uw concurrenten

Contentmarketing is een geweldige manier om meer verkeer en verkopen te genereren, maar dat is alleen maar het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat u niet alleen bent en als u wilt dat uw content goed presteert, moet het beter zijn dan uw concurrenten.

Voordat u uw SEO content zoekactie Google, Facebook, Twitter (of het netwerk dat dichter bij uw doelgroep staat) gaat maken, analyseert u welk type content op de topposities komt. Let op zaken als:  

  • content lengte
  • content type
  • kwaliteit
  • indeling

Probeer uw content in alle opzichten beter te maken. Content die niet beter is dan wat al in Google wordt gerangschikt, heeft geen kansen om hoge rankings te behalen. Besteed dus meer tijd aan de content.

12. SEO content promoten

Verwacht niet, dat uw potentiële klanten zullen zoeken naar uw website, een bezoek brengen en uw producten kopen. Wanneer u een nieuw stuk content publiceert, moet u erop uitgaan om het te promoten, zodat het de aandacht krijgt, die het verdient. Er zijn veel manieren om uw content te promoten zonder overdrijvingen en zonder risico’s te nemen. Dus de volgende directe stap na het indrukken van de publicatieknop is om een ​​goede promotie te maken. De beste gok is ‘social media marketing’ omdat de resultaten extreem snel en onmiddellijk gelezen kunnen worden. Maar onderschat de kracht van e-mail en RSS nooit.

13. SEO content organiseren in categorieën

Wanneer u een aantal maanden (of zelfs jaren) consequent Content Marketing beoefent, krijgt u veel content en als het niet goed is georganiseerd, raakt u de weg kwijt. De beste strategie is om uw content in relevante categorieën in te delen en tags, trefwoorden en beschrijvingen te gebruiken voor zoekdoeleinden.

14. Optimaliseer SEO content voor conversies

Vergeet niet, dat de belangrijkste reden waarom u content maakt, het verhogen van de conversies is.

Afhankelijk van uw geval kunnen conversies verschillende dingen zijn, van het ontvangen van e-mail abonnees tot het klikken op banneradvertenties. Als uw content geen goede resultaten oplevert, moet u uw Content Strategie wijzigen en alternatieve manieren bedenken om content te produceren en promoten.

Contentmarketing expert inhuren

Het inhuren van een professionele Content marketing strategie specialist is altijd een van de beste opties. Niet alleen om betere resultaten te behalen, maar ook om u meer tijd te geven om zich te concentreren op datgene waar u het beste in bent.

15. Contentmarketing benaderen als lange termijn investering

Om geld te verdienen met Content Marketing, moet u eerst geld en tijd uitgeven. Als u een behoorlijke hoeveelheid bezoekers heeft op uw website en uw sociale media pagina’s volgt, kunt u met Content Marketing proberen, die bezoekers om te zetten in klanten. Het is niet zo eenvoudig, maar dit is de theorie. Als dit niet het geval is en u net begint, betekent dit, dat u geld of tijd  moet uitgeven om content van goede kwaliteit te maken.

Investeer in content voor uw website

Uiteindelijk zult u meer bezoeken krijgen. En geleidelijk aan zullen deze genoeg business creëren, zodat u winst kunt maken met Content Marketing. Wat ik probeer te zeggen is dat Content Marketing een bedrijf kan helpen om financieel te groeien. Als u het geduld en geld of de tijd hebt om het goed te doen. Als u snellere resultaten nodig heeft, kunt u beginnen met Google Ads, maar als u consistente resultaten wilt, die een stabiel rendement op lange termijn kunnen genereren, investeer dan in Content Marketing en goede SEO content.

16. Ga voor Thought Leadership

Als u iemand in dienst heeft die tot de specialisten op zijn vakgebied behoort in Nederland, gebruik deze persoon dan optimaal. Uitspraken en uitingen van zo’n persoon worden vaak aangehaald of er wordt aan gerefereerd. Dit levert u veel extra verkeer op naar uw website.

Hoeveel kost Online Contentmarketing?

Laten we aannemen, dat u een klein bedrijf hebt dat voedingssupplementen verkoopt. Uw producten zijn goed, uw website is modern en SEO vriendelijk, maar de niche is zo concurrerend en u krijgt nauwelijks verkeer van Google of sociale media.

Hoe kunt u uw bedrijf laten groeien?

U kunt Google advertenties of Facebook advertenties gebruiken om verkeer naar uw bedrijf te leiden en hopelijk voldoende omzet te genereren om de advertentiekosten te dekken en winst te genereren. Als u blijft adverteren, maakt u verkopen, als u stopt met adverteren, daalt de omzet naar 0. Dat is een model dat werkt, maar laten we eens kijken hoe Content Marketing dingen kan veranderen en waarom u om geld te verdienen met Content Marketing, u geld moet uitgeven.

SEO blogging

U besluit om een ​​blog te starten en advies te geven aan mensen die gezond willen leven. Mensen zullen u artikelen lezen en sommigen van hen zullen uw producten kopen, toch? Fout. Ten eerste, als u een nieuw blog start in een concurrerende niche, krijgt u geen verkeer tenzij u reclame maakt voor uw content. Zelfs als u reclame maakt voor uw content, verkoopt u daarom niet. Tenzij uw content van topkwaliteit is. Alleen op deze wijze is het investeren in Content Marketing op zijn plaats.

Een Contentmarketing strategie is de oplossing

U moet tijd en geld besteden aan het maken van een Content Marketing plan, waarmee u de content kunt identificeren, die u gebruikers blij kunnen maken en die u ook meer kansen geven in de Google rankings. U moet geld uitgeven om de eigenlijke content te maken. In het specifieke voorbeeld moet u een gezondheidsgoeroe inhuren om de artikelen te schrijven, zodat ze accuraat en overtuigend zijn. U moet geld uitgeven om de bovenstaande 2 stappen consequent uit te voeren gedurende een aantal maanden of zelfs jaren, totdat Google u vertrouwt en totdat u genoeg volgers heeft op sociale media, die u content gratis zullen liken en verspreiden.

Wat zijn de kosten van Contentmarketing tot nu toe?

Ervan uitgaande, dat u 2 artikelen per week publiceert gedurende 6 maanden en u besteedt gemiddeld EUR 150 voor elk artikel (dat is een laag bedrag voor content van topkwaliteit), eindigt u met een initiële investering van EUR 7200. Dit is exclusief tijd voor brainstormen, plannen maken en uitwerken en content verspreiden. Het punt, dat ik wil maken met het bovenstaande voorbeeld, is dat terwijl Contentmarketing werkt en het de juiste weg is, het geen goedkope methode is in termen van geld of tijd. En daarom falen de meeste bedrijven met Content Marketing. Een blog maken en content verspreiden zonder doel of waarde is verspilling van tijd en geld.

Conclusie – Het belang van Contentmarketing

Online Content Marketing is belangrijk voor alle soorten bedrijven. De voordelen van Content Marketing zijn groot. Recente studies hebben aangetoond, dat een groot percentage van de mensen, meer dan 70% liever artikelen over een bedrijf leest dan advertorials. Bij het ontwerpen van uw Content Marketing Strategie moet u de juiste balans vinden tussen het maken van content, gebruikerstevredenheid en conversies.

SEO optimalisatie & Contentmarketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Contentmarketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere content marketing projecten succesvol afgerond in Leiden. Rijswijk, Zoetermeer en Delft. Heeft u een vraag voor ons of wilt u ons inhuren als Contentmarketing expert? Bel of mail ons. Kijk ook eens op onze Facebookpagina of op onze Twitter account.

SEO bureau Den Haag, Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Content Marketing checklist

Met deze Contentmarketing checklist word je website aantrekkelijker om te bekijken.

connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.