• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Waarom ‘user engagement’ belangrijk is voor SEO

Waarom ‘user engagement’ belangrijk is voor SEO

User engagement, SEO user enagement

User engagement belangrijke SEO ranking factor

Dat User engagement van gebruikers belangrijk is voor hun succes is bekend bij de meeste SEO professionals. Zonder dat gebruikers naar onze sites komen en op een of andere manier actie ondernemen, is de kans groot dat onze plaats in de SERP’s zal afnemen.

Het belangrijkste doel van een zoekmachine is het geven van de beste antwoorden op wat gebruikers zoeken. Wanneer Google vaststelt, dat uw site niet relevant is voor meerdere bezoekers heeft u een probleem. Ze vervangen uw website in SERP’s door één, die gebruikers wel geeft wat ze willen en nodig hebben.

Wat is user engagement?

Op het meest elementaire niveau is User engagement een manier waarop een bezoeker van één van uw websites actie onderneemt op dat platform. Dit in tegenstelling tot passief browsen of het onmiddellijk verlaten van een website om een ​​betere bron van informatie te vinden.

User engagement typen

Click-Through Rate (CTR)

CTR biedt de instapbetrokkenheid, die vereist is voor verdere betrokkenheid. CTR vereist optimale SEO best practices om op de eerste pagina van SERP’s te verschijnen. Het geeft zoekers de content en antwoorden die ze zoeken. Samen met verantwoorde content, moet u zich richten op de soorten content, titels en metabeschrijvingen die gebruikers aanmoedigen om door te klikken naar uw site. U kunt dit controleren door in uw Google Search Console account naar pagina’s en zoekwoorden te kijken die hoge vertoningen maar lage klikken hebben.

Acties van externe bronnen

Niet alle engagement gebeurt op locatie. In feite komt het meest waardevolle engagement van externe bronnen:

  • Linken naar uw content.
  • Meer verkeer naar uw site genereren door bijvoorbeeld Social Media.
  • Uw stukken delen op platforms, die uw bereik vergroten.
  • Gebruikers stimuleren om op verschillende manieren deel te nemen.

Inkomende links blijven jaar na jaar staan op een toppositie in de SEO ranking. Het betekent, dat iemand je content heeft gelezen en het gezaghebbend genoeg vond om het te gebruiken als bron voor het stuk dat ze over een vergelijkbaar of verwant onderwerp schrijven.

Delen op social media is geen SEO ranking factor

Hoewel delen op sociale media geen SEO rankingfactor is die direct van invloed is op SEO, helpt het wel meer verkeer naar uw site te leiden. Het helpt om meer bezoekers, meer links en meer conversies te verkrijgen. Delen, liken, reageren en abonneren zijn vormen van user engagement, die plaatsvinden op sites van derden die niet noodzakelijkerwijs aan u zijn gelieerd. Dit komt op deze wijze wel uw algehele digitale aanwezigheid ten goede.

Dwell Time = Tijd op website

Volgens Forrester:

“Dwell time is de tijd, die iemand besteedt aan het kijken naar een webpagina nadat deze op een koppeling op een SERP-pagina heeft geklikt, maar voordat hij op de SERP-resultaten klikt.”

De tijd op website is een belangrijke meting, die zoekmachines helpt te bepalen of de behoeften van een zoeker zijn bereikt met de resultaten die de zoekmachine heeft opgeleverd. Zoekers voeren hun zoekopdracht in, klikken door naar een top resultaat en blijven op een site die aan hun behoeften voldoet.

Voor zoekmachines is het een maat voor hun effectiviteit. Forrester wijst erop dat er geen enkele manier is om dwell time te volgen. Dat kunnen alleen de zoekmachines doen. Het is echter belangrijk voor webmasters en SEO professionals om zich ervan bewust te zijn, dat dit van invloed kan zijn op uw site.

User engagement statistieken om te volgen

Hoewel deze maatregelen geen direct effect hebben op SEO rankings, zijn het belangrijke meetstatistieken op locatie, die cruciaal zijn voor websitebeheerders om bij te houden en in de gaten te houden. Deze cijfers geven u een idee van hoe goed uw gebruikers omgaan met uw site en content. Het is belangrijk om trends te volgen en rekening te houden met afwijkingen voor uw site.

Pageviews

Als u in Google Analytics naar Publiek> Overzicht gaat, krijgt u een idee van het totale aantal pagina weergaven, dat uw site in de opgegeven periode heeft ontvangen. Deze statistiek bevat meerdere weergaven van één pagina. Let op eventuele grote schommelingen in pagina weergaven. Of deze nu omhoog of omlaag zijn gegaan. Om te bepalen of gebruikers hun betrokkenheid bij uw site drastisch vergroten of verkleinen.

Top content

Onder Gedrag> Site-inhoud> Alle pagina’s kunt u zien welke pagina’s / content items op uw site gebruikers het meest interesseren voor de geselecteerde periode. Controleer elke week op wijzigingen op deze pagina’s. Kijk hoe nieuwe pagina’s in de rankings klimmen om goed te presteren. Zorg ervoor dat hoofdpagina’s die altijd het grootste deel van uw bezoekers hebben getrokken en gebruikers langdurig op de site hebben gehouden, deze content om wat voor reden dan ook niet laten vallen.

Nieuwe versus terugkerende bezoekers

In Analytics onder Doelgroep> Overzicht ziet u een taartgrafiek van nieuwe versus terugkerende bezoekers. Nieuwe bezoekers zijn altijd geweldig. We houden van nieuwe ogen op onze sites. Ze ontdekken onze producten of diensten en zijn mogelijk in staat om terugkerende bezoekers te worden.

Terugkerende bezoekers hebben een grotere engagement

Het is cruciaal om uw saldo van nieuwe versus terugkerende bezoekers te bekijken. Als u na een paar weken observeren een soort basislijn hebt vastgesteld, kunt u zien wanneer en hoe het saldo verandert. Terugkerende gebruikers zijn geëngageerde gebruikers, vooral afhankelijk van uw product- of servicemodel.

Bouncepercentage

Wat is een goed bouncepercentage? Het antwoord, zoals bij alles in SEO, is dat dit afhankelijk is van uw bedrijfsmodel, uw websitedoelen, uw content typen en meer.

Als het je doelen zijn om echt tegemoet te komen aan de behoeften van de zoekers, dan klikt iemand op je site, leest een artikel dat hen precies geeft wat ze nodig hebben en klikt weg. Zoals met al deze statistieken, is het bijhouden van bouncepercentage trends vaak het meest effectief.

Grote dalingen of sprongen kunnen u niet alleen vertellen, dat er iets mis is met uw Analytics-implementatie. Maar ze kunnen ook vertellen of gebruikers zich bezighouden met wat u online zet. Je kunt deze ook vinden onder Doelgroep> Overzicht .

Tijd op site

Tijd op site of gemiddelde sessieduur geeft u een statistiek voor hoe lang gebruikers op uw site zijn. Net als bij het bouncepercentage is er geen goed of slecht, maar meer een trend om door de tijd heen te volgen. Houd rekening met hoe uw sessieduur verandert als u hieronder een deel van de interactie met user engagement aangaat. Als u content voor uw website gaat maken met een langere vorm:

  • Verhoogt dit omdat gebruikers een reden hebben om langer te blijven?
  • Of neemt het af omdat ze worden geïntimideerd door lange content die hen te lang zou laten lezen?

Pas uw strategie dienovereenkomstig aan.

Conversies

Dit is een van de belangrijkste metingen om te volgen. Als u de trends voor een van de andere user engagement statistieken in dit bericht niet bekijkt, bekijkt u ten minste de conversies. Conversies via Analytics zijn doelen die u instelt om waarden bij te houden en toe te wijzen.

Te veel mensen raken echter verstrikt in het bijhouden van alleen einddoelen zoals aanmeldingen of telefoontjes. Het is van cruciaal belang voor user engagement cijfers om ook micro-conversies bij te houden die gebruikers door de trechter helpen verplaatsen.

Of het nu gaat om het aanmelden van een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper, het praten met een chatbot of het invullen van een online enquête, deze kleinere conversies kunnen u een idee geven van de trechter naar grotere conversies.

Waarom is het belangrijk voor SEO?

De bovenstaande statistieken zijn geen rangorde-factoren, dus ik begrijp het als u zich afvraagt ​​waarom user engagement van belang is voor SEO. 

De rusttijd is beslist een SEO ranking factor, volgens Forrester.

Interpretatie van de Google-algoritme update van maart 2019 geeft ook aan dat zoekmachines nauwlettend letten op user engagement door middel van statistieken zoals dwell time om te bepalen of ze nuttige resultaten voor zoekers weergeven:

“Als we kijken naar de Core Algorithm Update van maart 2019, zien we nog een voorbeeld van Google waarin user engagement en nuttige content worden beloond. Dit betekent dat, naarmate de hoeveelheid beschikbare online content groeit, Google meer aandacht besteedt aan signalen die aangeven of gebruikers tevreden zijn of niet. “

Dit betekent dat in plaats van zich te concentreren op wat zoekmachines, SEO professionals en websitebeheerders, ze zich ook moeten concentreren op wat gebruikers willen.

Tactische manieren om betrokkenheid te vergroten

1. Versnel uw site + maak het responsief

“Als uw landingspagina te langzaam is, geeft bijna de helft van uw potentiële bezoekers toe dat ze minder geneigd zijn om een ​​aankoop te doen”, aldus een studie van Unbounce. Ongeveer 25% zal daardoor een concurrent vinden met een snellere site. Mensen blijven langer op uw site en zijn meer bereid om te zoeken naar wat ze nodig hebben wanneer ze niet het gevoel hebben dat ze tijd verspillen aan het wachten op het laden van pagina’s.

2. Ruim elementaire technische SEO fouten op

Niets is meer storend voor de gebruikerservaring van een website dan rare technische problemen. Ik deed deze week wat onderzoek voor een klant en vond een zoekresultaat waarvan ik dacht dat het het antwoord op mijn vraag zou zijn. Maar toen ik op de blauwe link klikte, leidde dit tot een 404 . Ik moest teruggaan naar SERP’s en een ander, minder bevredigend resultaat vinden. 

3. Geef mensen verschillende manieren om gebruik te maken van uw content (tekst, video, audio)

Sommige mensen leren beter door visuele, auditieve of tactiele stijlen. Denk hieraan wanneer u content maakt. We concentreren ons meestal op geschreven woorden online (want dat is wat indexeerbaar is), maar we nemen allemaal informatie op verschillende manieren op. Probeer video met tekst transcriptie te gebruiken om nieuwe mensen te bereiken of schrijf uw geschreven blogs op zodat mensen kunnen luisteren in plaats van lezen. Ga met een betrouwbare infographic of een andere visuele weergave van gegevens.

4. Maak nuttige content en geef kennis weg

Maak gedegen, nuttige content die tegemoetkomt aan de behoeften van gebruikers. Richt je blog op productiviteit. Focus je op how-tos, tooltips, hoe werkt iets wat moet je wel en wat moet je niet doen enzovoort. Wanneer u nuttige content maakt die uw doelgroep helpt zijn werk beter te doen, zal dat positief van invloed zijn op het gebruik van uw website..

5. Ruim uw navigatie- en site ontwerp op

Veel bedrijven beginnen klein en schalen snel. Hoewel dat goed is voor de bottom line, betekent dit vaak, dat uw website uiteindelijk een verzamelpunt wordt voor nieuwe informatie. Voer elk kwartaal een controle uit om ervoor te zorgen dat uw website ontwerp en navigatie zinvol zijn voor gebruikers. Geef je moeder of vriend of vriendin een basistaak om op je site uit te voeren. Als ze moeite hebben om te bedenken waar ze het moeten doen, is het tijd om het eenvoudiger te maken. Zoek uit wat in de categorieën op het hoogste niveau past, en organiseer het van daaruit.

6. Verbeter interne sitestructuur & categoriseer berichten

Help mensen de content te vinden die het meest relevant is voor wat ze op dit moment bekijken op uw site. De beste manieren om dat te doen zijn door middel van interne koppelingen in stukjes content op uw site en voorgestelde berichten. Elke keer dat je iets vermeldt waarover je eerder hebt geschreven, link ernaar! Categoriseer en tag uw berichten zodat u bezoekers van de website naar iets soortgelijks kunt verwijzen zodra ze klaar zijn met lezen.

7. Heb een optie voor zoeken op locatie

Als mensen niet kunnen vinden wat ze nodig hebben wanneer ze op uw site zijn, zullen ze vertrekken en het ergens anders vinden. Met een goede on-site zoekoptie kunnen gebruikers zoeken naar alle beschikbare content op uw website. Op deze wijze kunnen ze zelf bepalen wat in hun eigen behoefte voorziet. En dan kunt u de zoekgegevens van uw site gebruiken om meer content op maat te schrijven.

8. Introduceer een Chatbot

Als u de mogelijkheid heeft om live te chatten, geeft u gebruikers de mogelijkheid om vragen te stellen aan een echte persoon die een expert is. Als dat niet het geval is, kunt u geautomatiseerde chatbot-scripts maken die kunnen helpen bij het beantwoorden van de belangrijkste vragen op uw site. Daardoor krijgen gebruikers het gevoel, dat ze een persoonlijkere behandeling krijgen. Als ze geen antwoorden op hun vragen elders op uw site kunnen vinden, kan de chatbot ze op uw site houden en zich bezighouden met voorgestelde content.

9. Verzamel e-mailadressen + interactie met e-mail

Houd terugkerende bezoekers die terugkomen door uw content rechtstreeks in hun postvak IN te bezorgen. U kunt een abonnement vakje hebben of op uw site verschijnen, of u kunt e-mailadressen verzamelen door content van de middelste naar de onderste trechter te beheren en vervolgens met nuttige content op te volgen op basis van de behoeften van uw doelgroep.

10. Maak enquêtes en publiceer de gegevens

Iedereen houdt van originele gegevens. Door experimenten uit te voeren, enquêtes te maken en gegevens op andere manieren te verzamelen, wordt u de bron wanneer iemand informatie over dat onderwerp nodig heeft:

” Mensen beheren gegevens. Of het nu gaat om het bewijzen van een punt waar ze sterk in geloven of om hun baas te laten zien dat ze moeten investeren in een strategie of oplossing. We zijn een gegevens gestuurde samenleving. “

Houd betrokkenheid trending omhoog op uw site door regelmatig de gegevens die u produceert te publiceren. Het zorgt niet alleen voor meer user engagement, maar het verhoogt ook uw inkomende links.

Samenvatting

SEO is een puzzel met meer dan 200 SEO ranking factoren. Geen enkele factor of een kleine groep factoren geeft een volledig beeld van de SEO gezondheid van uw website. In plaats daarvan moeten alle onderdelen op hun plaats staan en op de juiste manier worden aangepast om de behoeften van gebruikers optimaal te kunnen vervullen. Alleen op deze wijze vergoot u de betrokkenheid bij uw website. En dit zorgt er weer voor dat bezoekers een product of dienst via uw website afnemen. Daarom is user engagement super belangrijk.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als een SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Op mijn Facebook, Instagram of Twitter account vindt u meer informatie over SEO & Content Marketing.

connectyourworld

Laat je bericht achter