Het is met stip de meest gestelde vraag aan een SEO specialist ‘Hoe kom ik hoger in Google?’. In deze ´how to´ geven we kort en bondig weer, hoe u de bovenste posities in Google kunt bereiken op de voor u relevante zoekwoorden.
Benodigde tijd: 10 minuten
Hoe kom ik hoger in Google – SEO checklist
Zoek uit op welke termen gezocht wordt, hoe hoog het zoekvolume en de concurrentie is en met welke intentie er gezocht wordt. Gebruik voor zoekwoordonderzoek Google zelf, Google Search Console, De Google keyword planner of een ander SEO monitoring tool.
Eigenlijk draait SEO om het online beter te doen dan de concurrentie. Die eerste pagina van Google is van groot belang. Immers op de 2e pagina en lager wordt het aantal mogelijke bezoekers voor uw website steeds een stuk kleiner. Daarom is het belangrijk om uw concurrenten te analyseren. Daarbij is het niet de bedoeling, dat u klakkeloos overneemt wat zij doen. U doel moet zijn om het beter te doen dan de concurrent.
Het belang van goede content is in de meest recente Google algoritme update nog belangrijker geworden. Neem daarom geen content over van andere websites. Maak informatieve content waarin u vragen beantwoordt of problemen oplost van uw potentiële doelgroep. Zorg voor tekst hiërarchie, update uw content regelmatig en maak zeker bij e-commerce websites gebruik van categorie pagina’s.
Alles is meetbaar in online marketing, maak daar dan ook gebruik van. Harde data zegt precies of u iets goed heeft aangepakt of niet. Google Analytics is het centrale brein van uw online activiteiten. Hierin ontdekt u, waar website bezoekers vandaan komen, waarin ze wel en niet
geïnteresseerd zijn en welke campagnes tot een verkoop of telefoontje leiden.
Met Google Search Console kunt u onder motorkap van uw website kijken. Als er dingen fout gaan op uw website, dan wordt dat in Search Console gemeld. Daarnaast kunt u de XML sitemap van uw website indienen. Een individuele pagina voor indexering aanbieden, is ook een optie.
Titel tags zijn een belangrijke SEO factor. Daarnaast kunt u met een pakkende titel ook uw publiek verleiden om wat tijd door te brengen op uw website. Gebruik 1 titel tag per pagina. Gebruik ook niet 2 keer dezelfde titel op 1 website. Plaats tot slot belangrijke zoekwoorden in de titel.
De meta beschrijving is een soort van korte samenvatting van je webpagina in 1 tot 2 zinnen. De meta description is zichtbaar onder de titel tag in de zoekmachine en kan slim gebruikt worden om uw bezoekers naar uw site te trekken. Een meta beschrijving is 70 tot en met 160 tekens lang. Elke webpagina heeft een meta beschrijving. Elke meta description moet ook verschillend zijn.
De URL structuur vormt de basis van een goede website. Gebruik keywords in uw URL en leg een broodkruimelspoor aan.
De interne linkstructuur is een krachtig signaal, dat Google vertelt wat uw meest belangrijke webpagina’s zijn. Deze webpagina’s reflecteren corebusiness en zijn belangrijk om aan de buitenwereld te laten zien. Door middel van de interne linkstructuur verdeelt u de
‘autoriteit’ naar de juiste pagina’s. Hierbij is belangrijke content niet meer dan 3 stappen verwijderd van de homepage.
Inmiddels komt 22,6% van het verkeer op uw website door middel van foto’s. Plaats daarom een zoekwoord in de alt tekst van de Google afbeelding. Vergeet ook niet om gebruik te maken van de bestandsnaam en het bijschrift. Next level is om uw SEO afbeeldingen bij te werken met structured data en lazy loading.
Dien u Google Sitemap in via Google Search Console. Door de XML sitemap kan Google in een klap zien welke content er op een bepaalde website staat. Google meldt zelf, dat dit door sitemap sneller gebeurt.
Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google, Bing, Yahoo en Yandex zijn het initiatief ‘schema.org’ gestart. Het doel hiervan is dat iedereen dezelfde ‘structured data taal’ spreekt. In de structured darta bibliotheek vindt u bij elk type content een classificatie methode om uw SEO content te te verbeteren door het te verrijken. Op die wijze begrijpen zoekmachines als Google en Bing uw data een stuk beter.
Uit vele onderzoeken blijkt dat een trage website omzet kost. Daarom is het zowel voor SEO optimalisatie als voor gebruikerservaring slecht. Meet daarom uw website gratis door op https://gtmetrix.com. Vaak ligt een trage website aan de afbeeldingen op een site. Kijk daarom altijd naar de Google afbeeldingen of daar winst te behalen valt qua snelheid. Uw website snelheid verbeteren in Google is belangrijk voor uw SEO optimalisatie.
Autoriteit is een van de belangrijkste bouwstenen, op het moment dat u met zoekmachinemarketing aan de slag gaat. Met het verkrijgen van backlinks, vergroot u uw autoriteit volgens Google. Dit wordt ook wel ‘SEO linkbuilding’ genoemd. Belangrijk om te checken, is of de anchor teksten goed zijn aangebracht. Daarnaast kunt u slechte backlinks ook weren door het gebruik van de disavow tool.
Sinds 2021 zijn de core web vitals toegevoegd aan het Google algoritme. Deze Core Web Vitals zijn ‘key performance indicatoren (KPI’S), die grotendeels de gebruiksvriendelijkheid van uw website duidelijk maakt voor de zoekmachine Google.
E.E.A.T draait om de kwaliteit van de content. Verhoogt u de kwaliteit van de content, dan zullen uw rankings significant verbeteren. Probeer het aantal reviews in Google te verhogen. Reageer zowel op goede als op slechte reviews (kans voor de klantenservice). Zorg voor een biografie van de auteur. Zijn contact en adresgegevens van het bedrijf gemakkelijk te vinden? Staan er algemene voorwaarden op de website? Heeft u kwalitatief sterke SEO backlinks in uw linkbuilding profiel?
Om hoger in Google te komen zijn er tal van knoppen waar de SEO expert aan zou kunnen draaien. Er zijn dan ook nog veel meer tips en adviezen te geven. Als de SEO optimalisatie niet de gewenste resultaten oplevert, dan zit de oplossing er vaak in om bijvoorbeeld het zoekwoordenonderzoek verder te verfijnen. Uit de nodige ervaring weet ik, dat goed ranken op ‘een huis kopen in Rotterdam’ een stuk gemakkelijker gaat dan bijvoorbeeld ‘makelaar Rotterdam’. Grote zoekvolumes zijn niet zaligmakend. Elk bedrijf heeft liever 10 klanten dan 100 website bezoekers. Daarom moet een SEO specialist ook altijd aandacht besteden aan conversie optimalisatie om de wens ‘hoe kom ik hoger in Google’ ook daadwerkelijk uit te laten komen.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML