De volgende Google Bedrijfsprofiel onderwerpen worden behandeld:
Geschatte leestijd: 19 minuten
Google Bedrijfsprofiel vroeger Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke, gratis tool, waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren in Google services, waaronder bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps.
Recent in 2022 heeft Google de naam van Google Mijn Bedrijf veranderd in Google Bedrijfsprofiel.
Jazeker. Er is een positieve correlatie tussen de informatie in uw Google Bedrijfsprofiel en de positie van uw website in Google.
Zeker sinds de laatste update van Google, de Google medic update uit 2018 is de bedrijfsvermelding in belang toegenomen. In deze update staat E(expertise), A(autoriteit) en T(rust) centraal. Zaken die u met uw Google Bedrijfsprofiel uitstekend kunt onderschrijven door gebruik te maken van Google Reviews en Google Posts.
Wist u dat, het Google Bedrijfsprofiel een belangrijke gratis tool van Google is, die veel impact heeft op lokale SEO? Maak daarom gebruik van uw Google Bedrijfprofiel om uw SEO content en SEO optimalisatie een boost te geven. In deze bijdrage leest u diverse tips, tools en informatie over het verifiëren en promoten van uw bedrijf met uw Google Bedrijfsprofiel. We helpen u ook te begrijpen, hoe het plaatsen van content op uw Google Bedrijfsprofiel vermelding uw bedrijf op een aantal manieren kan ondersteunen.
Als content marketeers erkennen we vaak niet, dat een belangrijk deel van onze verantwoordelijkheid ervoor zorgt, dat ons beoogde publiek/potentiële klanten onze content onder ogen komt. Een manier om dit te doen, is door uw Google Bedrijfsprofiel vermelding wekelijks bij te werken als kanaal om uw huidige content te delen. Content, die bijzonder relevant is voor uw Google Bedrijfsprofiel is lokaal gerichte content bijvoorbeeld over evenementen, specials en andere lokale gebeurtenissen.
Als bewijs kunt u ‘Google Bedrijfsprofiel Insights’ bekijken om gegevens te verzamelen over hoeveel mensen uw Google Bedrijfsprofiel vermelding hebben bekeken. Het wordt beter inzichtelijk, wie uw post hebben gezien, erop hebben geklikt en betrokken zijn. ‘Google Bedrijfsprofiel Insights’ is echter mogelijk niet altijd nauwkeurig. Overweeg om door Google bijgehouden links in uw berichten te gebruiken om nauwkeurigere klikken en engagement rechtstreeks in Google Analytics te melden.
Gebruikt u uw website voor de promotie van acties, evenementen of aanbiedingen? Gebruik dan Google Posts om deze extra onder de aandacht te brengen. In Google Posts kunt u namelijk een bericht maken, dat bij het kennisvenster van uw bedrijf verschijnt. Als bezoekers dit kennisvenster zien, dan zien ze via een Google Post ook uw actie, evenement of aanbieding.
Google Posts worden zichtbaar als iemand op uw bedrijf zoekt in Google of Google Maps. Vooral voor restaurants of winkels is dit een uitgekiende mogelijkheid om potentiële klanten te stimuleren uw bedrijf of website te bezoeken. Google Posts zijn geen sociale media posts. Hashtags hebben dus ook geen zin. Bedenk heel goed welke informatie u kwijt wilt in de 300 tekens, die u heeft voor een Google Post. Immers, hoe eerder een boodschap of belangrijke informatie duidelijk is, hoe beter! Draai dus nergens omheen, maar wees kort en bondig. U kunt verschillende posts plaatsen in Google Bedrijfsprofiel met elk hun eigen formaat. Denk aan:
Google Posts staan 7 dagen live. U kunt berichten ook automatisch laten ‘verlopen’ op een bepaalde datum, bijvoorbeeld aan het eind van een actie of evenement. Kies tot slot voor een pakkende afbeelding.
Google Bedrijfsprofiel helpt digitale marketeers om hun content te bekijken. Dit kan al zonder, dat Google hoeft te wachten tot Google het in de top tien van zoekresultaten van zoekmachines plaatst. De voordelen van posten op Google Bedrijfsprofiel gaan verder, dan het verwerven van weergaven en klikken op uw nieuwste content. Regelmatig posten kan u een begeerde plek opleveren in het lokale 3-pack, dat de top 3 bedrijfsvermeldingen is voor relevante zoektermen. Deze plaatsing alleen al is een geldige reden om ten minste elke 7 dagen een nieuw bericht toe te voegen.
Bovendien volgens hetzelfde BrightLocal onderzoek. ontvangt een gemiddeld bedrijf tot 59 acties per maand. Deze acties kunnen doorklikken naar uw website, verzoeken om een routebeschrijving of telefoontjes zijn. De meeste acties hebben de vorm van klikken, maar tenzij uw Google Bedrijfsprofiel vermelding is geoptimaliseerd, loopt u mogelijk daadwerkelijke telefoontjes of winkelbezoeken mis.
Uw berichten op Google Bedrijfsprofiel geven aan Google door, dat uw bedrijf de juiste is om lokaal voor gerelateerde zoekopdrachten weer te geven. Een Google recensie of Google reviews op Google Bedrijfsprofiel zijn van cruciaal belang. Ze vertegenwoordigen in feite de bevestiging van uw klanten, dat uw bedrijf een goede naam heeft. Vooral wanneer u de tijd neemt om op elke review te reageren; positief of negatief. Een snelle, empathische en behulpzame reactie op een negatieve Google recensie kan zelfs waardevoller zijn dan een positieve recensie. We maken allemaal fouten. Consumenten waarderen bedrijven, die bereid zijn deze tijdig te accepteren en te verhelpen.
Een belangrijk punt, en misschien wel het allerbelangrijkste, uw berichten laten potentiële klanten zien, wat er nieuw is in uw bedrijf op precies het juiste moment – wanneer ze ernaar op zoek zijn. Een onderzoek uit 2019 over Google posts meldde, dat slechts 17% van de beoordeelde bedrijven de afgelopen 7 dagen een post had. Meer dan 80% van de bedrijven had dus niets nieuws te delen met het publiek of hun potentiële klanten, die actief op zoek zijn naar hun bedrijf.
Als het gaat om de waarde van Google Bedrijfsprofiel Posts, hebben we het over gebruikersbetrokkenheid en niet over een ranking boost. Google Posts zijn waardevol voor bedrijven. Wanneer ze effectief worden gebruikt, zijn het goedkope leadgeneratoren in uw lead generatie. Daarnaast kan u de Google Bedrijfsprofiel posts ook gebruiken op uw sociale media kanalen.
Bedrijven moeten stoppen met denken aan Google Posts als posts op sociale media. Het is in principe gratis advertentieruimte op Google! Met Google Posts kunt u uw producten of dienst onder de aandacht brengen, meerdere afbeeldingen toevoegen, inclusief afbeeldingen met tekstinhoud en zelfs korte video’s om reclame voor uw bedrijf te maken.
Wat is een lead waard voor uw bedrijf? Met dat cijfer in gedachten, kunt u overwegen om wekelijkse Google Posts te testen, die uw beste service of product promoten met UTM-tracking, zodat u eventuele leads aan Posts kunt toeschrijven. U kunt zelfs via Google Posts een speciale aanbieding aanbieden om offline conversies bij te houden. Met een paar weken aan Posts onder uw riem, kunt u de kosten van het publiceren van de Posts afzetten tegen de waarde van één lead om te bepalen of Google Posts zaken voor u stimuleert en deals voor u sluit.
Onthoud, dat slechts 4% van alle onderzochte bedrijven actief posten, dus de mogelijkheid is niet alleen voor deze bedrijven, Google Posts biedt echt een concurrentieverschil voor elk bedrijf.
Google Bedrijfsprofiel is erg handig voor mensen, die uw bedrijfsgegevens zoeken. Ook voor een klant, die graag langs wilt komen, of iemand die u wilt bellen is Google Bedrijfsprofiel van toegevoegde waarde. Wilt u uw bedrijf goed in Google tonen voor mensen die u al kennen, maar ook voor potentiële nieuwe klanten? Lees dan snel verder.
Voor verschillende soorten bedrijven, zoals restaurants, kunt u op uw bedrijfspagina een link toevoegen om een afspraak te maken of een reservering te plaatsen. Ook kunt u een link op uw Google Bedrijfsprofiel pagina plaatsen, waarmee klanten direct een bestelling kunnen plaatsen. Ook kunnen restaurants een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten direct het menu kunnen bekijken.
Voordat u content maakt, moet u ervoor zorgen, dat uw Google bedrijfsprofiel compleet is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan adres, telefoonnummer, openingstijden, bedrijfsoverzicht en producten / diensten, enz. Extra nauwkeurig is om ook links naar uw website, sociale media accounts en andere relevante informatiebronnen toe te voegen. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar veel te veel kleine bedrijven negeren de details en bij Google draait alles om details.
Een belangrijke optie bij het beheren van uw Google Bedrijfsprofiel account is het maken van een korte bedrijfsomschrijving van 750 tekens. Gebruik deze omschrijving goed om in het kort te zeggen, wat uw bedrijf doet. Omschrijf hierin bijvoorbeeld, wat uw organisatie uniek maakt.
U kunt experimenteren met het maken van content speciaal voor uw Google Bedrijfsprofiel vermelding. Het is belangrijk om te onthouden, dat de intentie van de persoon, die uw vermelding bekijkt, waarschijnlijk transactief is. Dit betekent, dat u een meer directe verkoopbenadering kunt kiezen. Gebruik en plaats bijvoorbeeld aanbiedingen, specials of wat uw bedrijf onderscheidt van uw concurrenten.
Als uw bedrijf klanten op zijn locatie ziet, kunt u de ervaring beschrijven, die uw klanten bij binnenkomst hebben. Video’s, foto’s en zelfs introducties van de teamleden die ze zullen ontmoeten, zijn allemaal geweldige manieren om klanten aan te moedigen u te bezoeken. Maak uw Google Bedrijfsprofiel pagina aantrekkelijk voor uw klanten. Denk aan ‘dagelijkse specials’, ‘seizoens-aanbiedingen’ of zelfs aan het weer: ‘Onze patio of terras is open!’
Investeer in het werken met een door Google gecertificeerde 360 virtuele tourprofessional om video’s toe te voegen aan uw geverifieerde vermelding of maak uw eigen video om uzelf en uw bedrijf voor te stellen. Zorg ervoor, dat je dit ook uploadt naar YouTube en je kanaal optimaliseert voor de beste resultaten.
Gebruik uw winkel-, kantoor- of bedrijfsfoto’s als omslagafbeelding. Probeer foto’s van uw werk of uw producten toe te voegen. Deel projecten, waar u trots op bent of die een speciale recensie hebben gekregen. Veel van uw bijdragen aan uw Google Bedrijfsprofiel zouden zelfs in de vorm van foto’s moeten komen. Er is overtuigend bewijs, dat bedrijven met meer dan 100 foto’s in hun Google Bedrijfsprofiel vermelding meer klikken krijgen.
Controleer welke vragen potentiële klanten over uw bedrijf stellen en beantwoord ze in een blog post, dat op uw vermelding wordt gedeeld.
Voeg daarnaast een aantal extra categorieën toe. Hierdoor wordt u breder vindbaar. Zorg ervoor, dat het adres klopt. Google Bedrijfsprofiel gebruikt dit adres namelijk ook in Google Maps. Het telefoonnummer wordt gebruikt om direct te kunnen bellen naar het bedrijf. Vergeet niet om de juiste landcode in te voeren. Klik daarvoor op de vlag.
Eerder was het mogelijk om slechts één URL toe te voegen aan uw Google Bedrijfsprofiel vermelding. Sinds kort is het ook mogelijk om een tweede URL in te vullen voor het maken van een afspraak. Zo kunnen zoekers direct klikken op de URL om op de pagina binnen uw website te komen voor het maken van een afspraak. Of op de URL van een reserveringsformulier om een reservering vast te leggen.
Labels maken uw bedrijf beter vindbaar. Het toevoegen van labels aan uw Google Bedrijfsprofiel account is dan ook erg belangrijk om nieuwe klanten te werven. Wanneer er namelijk regionale zoekopdrachten worden uitgevoerd, zijn het vaak de Google My Business vermeldingen, die bovenaan in Google staan. Ook wanneer men in Google Maps zoekt, zijn deze labels van belang. Ga dus na waar een potentiële klant op zoekt, wanneer ze uw bedrijf nodig hebben en voeg deze zoekwoorden toe als label.
Naast Google Posts zijn Google Reviews of Google recensies super belangrijk. Bij deze een aantal tips om zoveel mogelijk waardevolle Google Reviews te verkrijgen.
Als het gaat om winnen bij beoordelingen, kunt u het simpel houden en succesvol zijn. We raden u aan om, nadat u klanten persoonlijk heeft gevraagd om een recensie voor u achter te laten, een kaart met een beoordelingsverzoek met een link en QR-code voor uw Google-beoordelingspagina te delen. Stel vast hoe uw klant alleen maar zijn smartphonecamera op de QR-code hoeft te richten om de pagina te openen om uw bedrijf te beoordelen. Maak het klanten zo gemakkelijk mogelijk – met minder belemmeringen is de kans groter, dat ze doorgaan met een review. Voor onze review-links gebruiken we graag de korte GMB-naam (uit de GMB-info-sectie van het dashboard), voeg gewoon / review toe aan uw g.page/shortname-link.
Restaurants kunnen niet alleen een link naar het menu op hun Google Bedrijfsprofiel pagina plaatsen, ze kunnen ook individuele gerechten toevoegen. Als restauranteigenaar kunt u bezoekers informeren en verleiden door mooie gerechten op uw Google Bedrijfsprofiel pagina te plaatsen. De nieuwe functie is te vinden onder de tab ‘Services’ of ‘Menu’, afhankelijk van het typebedrijf.
Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan uw Google Bedrijfsprofiel vermelding toe te voegen:
Ja, dat doet het zeker en dan met name op lokaal niveau. Het kan op een paar manieren helpen. Niet alleen heeft een geverifieerd en geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel profiel een betere kans om in het lokale 3-pack te staan, waardoor uw aanwezigheid bovenaan de zoekresultaten komt te staan, het kan ook indirect uw website helpen rangschikken. Het doet dit door sociale signalen aan Google te geven, door verkeer naar uw website te leiden en door sociaal bewijs te leveren in de vorm van recensies of Google reviews.
Google zegt dat lokale zoekresultaten zijn gebaseerd op ‘relevantie, afstand en bekendheid’.
Relevantie bepaalt hoe goed uw bedrijf past bij de zoekintentie van de klant. Is jouw focus identiek aan wat de klant nodig heeft, of ben je een beetje ondoorzichtig over wat jouw bedrijf doet? Vaagheid rangschikt of verkoopt niet. Wees zo duidelijk als je kunt zijn en houd je focus. Zo weet Google wat mensen van je kunnen verwachten en zal je bedrijf eerder in de zoekresultaten verschijnen.
Nabijheid is een relevante factor voor het rangschikken van lokale bedrijven in Google. U kunt niet rangschikken in een lokale zoekopdracht voor (tandarts Rotterdam) wanneer u uw bedrijf in Amsterdam heeft gevestigd. De precieze manier, waarop Google bepaalt, welke bedrijven moeten worden weergegeven in een lokale zoekopdracht, is helaas niet bekend. Het kan behoorlijk lastig zijn om in een bepaald gebied te rangschikken en hoog in Google te komen. Ook andere SEO factoren spelen een belangrijke rol. Het helpt om te zeggen, dat u zich in een bepaald gebied bevindt en dit laat zien door lokaal gerichte content rond uw bedrijf op uw website te zetten. Google gebruikt, wat bekend is over de locatie van de zoeker om de meest relevante lokale bedrijven te presenteren.
Prominentie heeft alles te maken met de activiteit rond uw vermelding; dit kan het aantal beoordelingen, evenementen, lokale content, enzovoort zijn. Het helpt ook om veel kwalitatief goede links naar uw site te hebben. Het is wat moeilijk om te bepalen, wat prominentie precies betekent. Eén ding is echter zeker: niemand houdt van een niet actief profiel. Je moet het up-to-date houden met nieuwe afbeeldingen en je beoordelingen beheren. Dit gaat dus hand in hand met uw website, zorg ervoor dat beide vermeldingen op elkaar aansluiten. Publiceer content met een focus op uw lokale gebied(en).
Een content marketing platform kan u helpen al uw content beter te beheren. Het brengt planning en duidelijkheid in uw content kalender. Daarnaast zorgt het ervoor, dat u op de hoogte blijft van het maken van regelmatige berichten binnen uw Google Bedrijfsprofiel, wat een gemakkelijk te vergeten taak is.
Het hebben van een content marketing platform brengt structuur en focus in uw content marketing plan en helpt u om gebruik te maken van de expertise van meerdere teamleden met functies om samenwerking eenvoudig te maken. Een content marketing platform geeft u een werkproces en analyses om u te helpen beter te begrijpen hoe uw activiteiten werken. Als u activiteiten kunt identificeren die een positieve impact hebben, kunt u deze ideeën gebruiken voor toekomstige content items.
Google Bedrijfsprofiel is een gratis SEO tool, die een directe impact heeft op lokale bedrijven. Zoals met alles, moet je het voeren om het te laten groeien. De bedoeling van het Google Bedrijfsprofiel is om zoekers onmiddellijke en nauwkeurige informatie te geven. Het bereiken van goede SEO rankings kost tijd en dit is niet handig voor het doorgeven van informatie, die snel verouderd zal zijn. En voor zover het een tool is, die door Google wordt aangeboden, moet men geloven, dat Google veel waarde hecht aan de content die daar wordt onderhouden.
Google biedt digitale marketingmanagers en eigenaren van kleine bedrijven een gratis en zeer nuttige tool om te gebruiken in hun marketingactiviteiten. Met uw Google Bedrijfsprofiel vergroot en verbetert u uw online aanwezigheid. Zodra uw vermelding met succes is geverifieerd, is uw tijdinvestering waarschijnlijk slechts een uur of twee per maand. Wij vermoeden, dat er nog veel meer mogelijkheden zijn en gaan komen om met deze zakelijke tool goed voor de dag te komen.
Google is steeds meer afhankelijk van gestructureerde gegevens om te bepalen, waar uw website over gaat en welke elementen wat vertegenwoordigen. Dit geldt zeker voor uw bedrijfsinformatie, inclusief de informatie die Google Bedrijfsprofiel gebruikt. Zorg ervoor, dat u de juiste gestructureerde gegevens aan uw site toevoegt. Verbeter uw NAP-gegevens , openingstijden, beoordelingen, productinformatie , et cetera, met Schema.org-gegevens. Dit maakt het voor Google veel gemakkelijker om de geldigheid van uw vermelding te bepalen.
Gaat het u allemaal niet snel genoeg, dan kunt u ook gebruik maken van Google Ads Campagnes door een advertentie te maken. U start met een gratis tegoed van 80 EUR.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over het Google Bedrijfsprofiel? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of e-mail ons dan. Wilt u zelf al een begin maken met de SEO optimalisatie van uw website? Gebruik dan de diverse SEO checklists op deze website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook altijd een optie. Connect your World heeft ook een zakelijk profiel op LinkedIn. Wij stellen het zeer op prijs, als u ons daar wilt volgen.
Wist u trouwens, dat Connect your World de SEO specialist voor het MKB is?
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools, die u kunt gebruiken voor de zoekmachinemarketing van uw website.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML