• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Google Bedrijfsprofiel Beheren [Handleiding]

Google Bedrijfsprofiel Beheren [Handleiding]

Google Mijn Bedrijf, Google My Business
SEO specialist Den Haag

Toegevoegde waarde Google Bedrijfsprofiel

Uw Google Bedrijfsprofiel beheren, is een SEO klus, die u gemakkelijk met de onderstaande Google Bedrijfsprofiel Handleiding kunt oppakken. Google Mijn Bedrijf is recentelijk qua naam veranderd in Google Bedrijfsprofiel. Ondanks de andere naam is Google Bedrijfsprofiel nog steeds ontzettend belangrijk om uw lokale SEO te verbeteren. Besteed daarom voldoende aandacht aan het beheren van uw Google Bedrijfsprofiel. Met Google Bedrijfsprofiel heeft u de mogelijkheid om gratis te adverteren op Google. U kunt bijvoorbeeld bij het maken van Google Posts gratis aanbiedingen, nieuwe berichten, evenementen en producten toevoegen. Door het Google Bedrijfsprofiel goed in te vullen en te beheren, kunt u uw lokale vindbaarheid en zichtbaarheid van uw website sterk verbeteren.

Geschatte leestijd: 50 minuten

Ga direct naar:

Google Bedrijfsprofiel inzetten en de concurrentie voorbij

Uit vrij recente onderzoeken blijkt, dat nog steeds 44% van de lokale bedrijven geen Google Bedrijfsprofiel vermelding heeft ingesteld. 

Dit heeft als gevolg, dat er genoeg kansen zijn, om de beste plekken bovenaan in Google in te nemen. Op die manier verslaat u online de concurrentie.

Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Wat is Google Bedrijfsprofiel voorheen Google mijn Bedrijf?

Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool van Google. Met Google Bedrijfsprofiel kunt u de lokale vindbaarheid van uw website sterk verbeteren door onder andere een verbinding met Google Maps. U kunt bijvoorbeeld ook Posts met aanbiedingen en relevante foto’s van uw bedrijf toevoegen. Het belangrijkste is echter, dat mensen u weten te vinden, als ze een bedrijf zoeken zoals dat van u. Daarom is het eerste, wat u moet doen, als u inlogt op uw Google Bedrijfsprofiel account, uw adresgegevens, contactgegevens, website URL en openingstijden invullen of updaten.

Hoe kan ik met Google Bedrijfsprofiel meer klanten bereiken?

Door middel van Google Bedrijfsprofiel kunt u klanten aantrekken. U kunt contact met hen hebben, wanneer ze op Google naar uw organisatie of bedrijf op bezoek zijn. Uw bedrijfsprofiel staat op ‘Google Zoeken’ en ‘Google Maps’. Hierdoor kunt u reageren op Google reviews, foto’s van uw bedrijf, producten en medewerkers. Daarnaast kunt u ook speciale aanbiedingen posten en bedrijfsgegevens van uw organisatie of bedrijf toevoegen en bewerken. Met een bedrijfswebsite van Google maakt uw bedrijf online een professionele indruk. De reden is, dat foto’s en informatie over uw bedrijf op een mooie manier worden gepresenteerd. Dat is de manier om meer klanten te bereiken.

Google Bedrijfsprofiel – wat is er nieuw?

Met deze Google Bedrijfsprofiel Handleiding kunt in korte tijd een Google Bedrijsprofiel aanvragen, installeren, instellen en beheren. Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe functies? Google Bedrijfsprofiel biedt daarvoor verschillende manieren aan, waarop u updates over product nieuws en aankondigingen kunt ontvangen. Abonneer u bijvoorbeeld via RSS op updates in de Google Bedrijfsprofiel Community. Volg de Twitter feed voor Google My Business. Of maak gebruik van de Facebook pagina van Google Bedrijfsprofiel.

Google Mijn Bedrijf, Local online marketing, Lokale SEO

Lokale SEO

Deze Google Bedrijfsprofiel Handleiding is bedoeld om u te helpen met uw lokale SEO. Lokale SEO wordt namelijk steeds belangrijker. Het biedt u de kans om uw lokale concurrenten voor te blijven. Het Google Bedrijfsprofiel is belangrijk om met lokale SEO de lokale klanten binnen te halen.


Lokale websitebezoekers worden vaak loyale klanten.


Google Bedrijfsprofiel is een gebruiksvriendelijke, gratis tool van Google. Hiermee kunnen bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid beheren op de websites van Google. ‘Google Zoeken’ en ‘Google Maps’ zijn de bekendste voorbeelden.

Google Bedrijfsprofiel belangrijk voor mobiel websiteverkeer

Door uw bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, zorgt u er op deze wijze voor, dat klanten u kunnen vinden. Daarnaast hebben zij snel alle benodigde informatie over uw bedrijf gemakkelijk bij elkaar. Dit is met name belangrijk, omdat bij veel websites meer dan 80% van het websiteverkeer via de mobiel binnen komt. U kunt met nieuwe en bestaande klanten communiceren. Vervolgens kunt u ze relevante informatie aanbieden over uw bedrijf. Is deze Handleiding Google Bedrijfsprofiel niet voldoende? Surf dan onze ‘Contactpagina’ en bel of mail ons.

Google Bedrijfsprofiel en Lokale SEO

Het Google Bedrijfsprofiel is de belangrijkste lokale SEO ranking factor voor lokale zoekopdrachten in Google. Bij een lokale SEO zoekopdracht wordt er een ´locatie gebonden´ zoekwoord zoals bijvoorbeeld een plaats, stad, dorp, provincie of regio achter het relevante zoekwoord gezet. Deze Handleiding Google Bedrijfsprofiel helpt u om optimaal gebruik te maken van de gratis mogelijkheden, die Google u biedt om uw local online marketing verder te verbeteren.

Google Mijn Bedrijf, Lokale SEO

Hoe werkt Google Bedrijfsprofiel?


Wanneer u naar een bedrijf in de buurt zoekt, rangschikt Google Google Bedrijfsprofiel-vermeldingen op basis van relevantie, afstand en bekendheid:


  1. Relevantie is of het bedrijf of organisatie overeenkomt met de zoekopdracht. Dit wordt meestal aangegeven door het gebruik van overeenkomende SEO zoekwoorden en de keuze van de bedrijfscategorie voor de vermelding.
  2. Afstand is hoe dicht het bedrijf bij degene is, die een zoekopdracht intikt in Google. Nabijheid is relatief aan de dichtheid van de bedrijven. Als u op zoek bent naar een café, dan is alles binnen een blok dichtbij. Maar als je een antiekwinkel nodig hebt, dan is de hele stad een spel, aangezien antiekwinkels niet zo dichtbevolkt zijn als cafés. 
  3. Prominentie gaat over hoe bekend uw bedrijf is. Dit wordt bepaald door het aantal gebruikersrecensies, nieuwe foto’s, ingevulde Google Bedrijfsprofiel-info, Google Bedrijfsprofiel berichten en vele andere dingen.

Google Bedrijfsprofiel: de voordelen

1. Uw bedrijfsinformatie beheren

U kunt via het Google Bedrijfsprofiel de informatie beheren, die Google gebruikers zien, wanneer ze zoeken naar uw bedrijf of naar de producten en dienstverlening, die u aanbiedt. Als u uw bedrijfsinformatie met Google Bedrijfsprofiel verifieert, is de kans twee keer zo groot, dat consumenten uw bedrijf als ‘betrouwbaar’ aanmerken. Wanneer mensen uw bedrijf vinden op bijvoorbeeld ‘Google Maps’ en ‘Google Zoeken’, zorg er dan voor, dat ze toegang hebben tot relevante praktische informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw openingstijden, website URL en uw adres- en contactgegevens.

2. Via Google Bedrijfsprofiel met klanten communiceren

Klanten kunnen een Google review achterlaten. Ze kunnen daarmee aangeven, hoe ze uw dienstverlening hebben ervaren. Lees deze reviews en reageer hierop. Plaats bijvoorbeeld foto’s, die een goede indruk geven, van waar uw bedrijf zich mee bezighoudt. Bedrijven, die foto’s aan hun vermelding toevoegen, ontvangen op deze manier 42% meer verzoeken voor een routebeschrijving op Google Maps. Daarnaast krijgen ze 35% meer klikken naar hun website, dan bedrijven die dit niet doen. Omdat het mobiele website verkeer zo sterk is gestegen, is het handig, dat de basisgegevens van een onderneming zoals adres- en contactgegevens snel en gemakkelijk via het Google Bedrijfsprofiel te vinden zijn.

3. Inzicht in uw online aanwezigheid en hoe u deze uitbreidt

Bij ‘Insights’ krijgt u meer overzicht over de manier, waarop klanten naar uw bedrijf hebben gezocht en waar ze vandaan komen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld ook zien hoeveel mensen uw bedrijf rechtstreeks hebben gebeld via het telefoonnummer. Dit wordt namelijk weergegeven in de lokale zoekresultaten in bijvoorbeeld ‘Google Zoeken’ en ‘Google Maps’. Wanneer u er klaar voor bent, kunt u bovendien moeiteloos Google Ads campagnes maken en de prestaties ervan bijhouden. Op deze manier trekt u namelijk nog meer klanten.

4. Google Bedrijfsprofiel: de mobiele versie

Gebruikt u liever uw mobiele apparaat? Download dan de gratis mobiele app voor het Google Bedrijfsprofiel. Op deze wijze heeft u altijd toegang tot uw account. U kunt uw bedrijfsinformatie, waar u ook bent, up-to-date houden.

5. Het beheren van uw gegevens en het presenteren van uw bedrijf

Er zijn verschillende manieren waarop u kunt beheren, hoe uw bedrijf online wordt weergegeven:

SEO Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie, of SEO verwijst naar de manier waarop resultaten worden weergegeven wanneer iemand een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google of Bing gebruikt. We noemen dit organische zoekresultaten. U kunt niet betalen om te wijzigen hoe en waar organische zoekresultaten worden weergegeven. Ze worden namelijk bepaald door een aantal factoren, zoals hoe relevant ze zijn voor de oorspronkelijke zoekopdracht.

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing, of SEM  de afkorting van Search Engine Marketing, verwijst naar advertenties die u koopt om te worden weergegeven bij zoekresultaten. Dit is wat u kunt doen met het online advertentieprogramma Google Ads.

Google My Business, Google Mijn Bedrijf

Google Bedrijfsprofiel

Met het Google Bedrijfsprofiel kunt u namelijk worden opgenomen in lokale resultaten. Deze worden op verschillende manieren in ‘Google Maps’ en ‘Google zoeken’ weergegeven. Deze resultaten zijn afgestemd op specifieke geografische gebieden zodat bijvoorbeeld gebruikers bedrijven in de buurt kunnen vinden..


Online zichtbaarheid en lokale vindbaarheid verbeteren


Kortom: SEO optimalisatie, SEM en beheer van lokale resultaten zijn allemaal manieren waarop u uw online aanwezigheid en lokale vindbaarheid kunt verbeteren.

6. Waarom is het Google Bedrijfsprofiel belangrijk voor Lokale SEO?

Lokale SEO is een belangrijk onderdeel van SEO, omdat veel MKB bedrijven lokaal gebonden zijn aan een bepaalde stad, dorp of regio. Iemand uit Den Haag kiest geen loodgieter uit Tilburg uit. En iemand uit Tilburg gaat normaal gesproken niet naar de kapper in Rotterdam.


Lokale vindbaarheid is super belangrijk, omdat lokale klanten gebruik maken van lokale bedrijven.


De online informatie over uw bedrijf correct en actueel houden

Informeer Google bijvoorbeeld over uw:

  1. Openingstijden
  2. Website URL
  3. Telefoonnummer
  4. Locatie of Service gebieden (een adres, servicegebied of plaats markering, afhankelijk van uw bedrijf). Gebruik de mobiele app zodat u uw online aanwezigheid overal up-to-date kunt houden.

Communiceren met klanten

Plaats bijvoorbeeld foto’s van uw bedrijf en uw producten en services. Verzamel en reageer op reviews van klanten.

Het is belangrijk om uw website en het Google Bedrijfsprofiel sterk met elkaar te verbinden. Gebruik bijvoorbeeld Google Bedrijfsprofiel Posts om aanbiedingen of nieuwtjes over uw bedrijf met uw potentiële klanten te delen. Daarbij is het belangrijk om in de betreffende post de URL van de relevante pagina op uw website toe te voegen.

Het Google Bedrijfsprofiel gebruiken voor het werven van nieuwe klanten

Verbeter de manier waarop uw bedrijf online wordt weergegeven. U wilt toch ook, dat nieuwe klanten u kunnen vinden. Verwijs klanten naar uw website. Als u zover bent, kunt u overwegen locatie gebaseerde advertenties met Google Ads te gebruiken om een nog grotere doelgroep te bereiken.

7. Google Bedrijfsprofiel: aanmelden

Ga als volgt te werk om uw bedrijfsprofiel toe te voegen of te claimen:

Benodigde tijd: 15 minuten.

Google Bedrijfsprofiel aanmeldproces

  1. Starten met het Google Bedrijfsprofiel

    Open Google Bedrijfsprofiel.

  2. Starten

    Klik vervolgens rechtsboven op ‘Nu starten.

  3. Inloggen op Google account

    Login op uw Google account of maak een account als u nog geen services van Google gebruikt.

  4. Naam bedrijf invoeren

    Voer de naam van uw bedrijf in en klik op ‘Volgende’.

  5. Google Maps

    Kies de locatie van uw bedrijf, die u wilt weergeven op Google Maps.

  6. Bedrijfsadres

    Als u services aan klanten verleent op uw bedrijfsadres: Geef uw bedrijfsadres op en klik op Volgende. Opmerking: Indien u ook services aan klanten verleent buiten uw bedrijfsadres, kunt u ook uw servicegebieden vermelden. Kies Ja en klik vervolgens op Volgende. Als u geen services aan klanten verleent op uw bedrijfsadres: Kies Nee en klik op Volgende. Vermeld uw servicegebieden en klik op Volgende.

  7. Bedrijfscategorie

    Gebruik het zoekveld om een bedrijfscategorie te selecteren en klik op ‘Volgende’.

  8. Telefoonnummer en website URL

    Geef een telefoonnummer of website URL voor uw bedrijf op en klik op ‘Volgende’. Opmerking: U heeft ook de mogelijkheid om een gratis website te maken op basis van uw informatie.

  9. Aanmelding voltooien

    Klik vervolgens op ‘Doorgaan’ om de aanmelding te voltooien en uw connectie met dit bedrijf te verifiëren.

  10. Verificatie

    Selecteer een verificatieoptie. Klik onder ‘Later verifiëren’ op ‘Later’ om de verificatieprocedure op een ander moment te voltooien. Als u niet geautoriseerd bent om het bedrijf te beheren, zoekt u de persoon in uw organisatie, die dat wel is. Vervolgens gaat u door met de procedure.

Google Bedrijfsprofiel aandachtspunten

  • Overweeg voor uw bedrijfsnaam uw belangrijkste zoekwoord op te nemen. Bijvoorbeeld SEO bureau Connect your World.
  • Besteed veel tijd aan een ​​goede beschrijving voor uw bedrijfsvermelding. Google heeft ooit gezegd, dat u moet nadenken over de woorden die klanten zouden typen om uw bedrijf te vinden. Vervolgens moet u ervoor zorgen, dat uw vermelding die zoekwoorden ook daadwerkelijk bevat. Gebruik een USP + hoofd zoekwoord + producten of diensten 

8. Bedrijfsinformatie controleren

Ongeacht wat u te zien krijgt, moet u bevestigen dat uw bedrijfsinformatie correct is. Het is namelijk belangrijk, dat wanneer u uw bedrijfsinformatie verifieert, alles klaar is om live te worden weergegeven voor klanten op Google.

Onjuiste informatie bewerken:

  1. Klik op Later.
  • Als u meerdere locaties beheert, opent u het Menu en klikt u op Locaties beheren. Selecteer vervolgens de locatie, die u wilt bewerken.
  • Klik in het menu aan de linkerkant van het scherm op Info.
  • Tip Bewerken aan naast elk gedeelte, dat u wilt wijzigen en geef uw bedrijfsinformatie op.

Nu u uw vermelding heeft geclaimd of gemaakt, is het tijd om uw bedrijf te verifiëren. Nadat u uw bedrijf heeft geverifieerd, kan bijvoorbeeld de bedrijfsinformatie worden weergegeven op Google.

9. Google Bedrijfsprofiel – Verificatie starten

Er zijn verschillende manieren om een ​​Google Bedrijfsprofiel-vermelding te verifiëren:

  • Per post (ansichtkaart)
  • Telefonisch
  • Per email
  • Directe verificatie
  • Bulkverificatie

Met verificatie kunt u ervoor zorgen, dat uw bedrijfsinformatie op Google correct is. Voor geverifieerde bedrijven is de kans, dat gebruikers ze als betrouwbaar beschouwen twee keer zo groot. Verificatie beschermt u ook tegen mensen, die zich kunnen voordoen als een vertegenwoordiger van uw bedrijf. U kunt de bedrijfsinformatie, die in Google producten wordt weergegeven, pas bewerken nadat u de verificatie heeft voltooid. Voor de meeste bedrijven bestaat verificatie uit het aanvragen, ontvangen en lezen van een verificatiebriefkaart van Google.

Google Bedrijfsprofiel – Verificatie Tip

Sommige bedrijfseigenaren kunnen hun bedrijf mogelijk verifiëren via andere methoden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een telefoontje, sms, e-mail of via Google Search Console. Als één van die opties wordt weergegeven, volgt u de instructies op de pagina om uw bedrijf te verifiëren U kunt dan de instructies in deze handleiding overslaan. Indien u meteen na het aanmelden bent doorgegaan naar de verificatie, wordt in de linkerbovenhoek van de pagina de optie Per post sturen weergegeven, op de kaart waar uw bedrijf is vastgezet.

Per post sturen

  1. Als uw bedrijfsinformatie correct is, klikt u op Per post sturen. Klik niet op Later verifiëren.
  2. Geef de naam op van de persoon aan wie de verificatiebriefkaart moet worden gestuurd. (Dit is optioneel. U kunt dit veld desgewenst leeg laten.) We sturen de briefkaart dan naar het adres, dat u heeft opgegeven voor uw bedrijf.
  3. Klik vervolgens op Briefkaart verzenden.

Verificatieproces verder afronden

Mogelijk heeft u zich aangemeld voor het Google Bedrijfsprofiel, maar bent u gestopt voordat het verificatieproces werd gestart. In dat geval doet u namelijk het volgende:

  1. Log in bij google.com/business. Uw Google Bedrijfsprofiel dashboard wordt weergegeven.
  2. Zoek de rode banner boven aan de pagina en klik op de knop Nu verifiëren aan de rechterkant.
  3. Per post sturen wordt in de linkerbovenhoek van de pagina weergegeven, op de kaart waar uw bedrijf is vastgezet. Controleer of uw bedrijfsinformatie correct is en klik vervolgens op Per post sturen. Klik niet op Later verifiëren.
  4. Geef de naam op van de persoon aan wie de verificatiebriefkaart moet worden gestuurd. (Dit is optioneel. U kunt dit veld desgewenst leeg laten.) We sturen de briefkaart dan naar het adres dat u heeft opgegeven voor uw bedrijf.
  5. Klik vervolgens op Briefkaart verzenden.

10. Wachten op uw briefkaart

Binnen enkele weken, afhankelijk van waar uw bedrijf zich bevindt, ontvangt u een briefkaart van Google op uw bedrijfsadres. Op de briefkaart staat een unieke verificatiecode. Deze moet u opgeven in het Google Bedrijfsprofiel om te bevestigen, dat uw bedrijf zich op het vermelde adres bevindt.

Tips:

  • Bezoek uw website alsof u een klant bent, die de website heeft gevonden op Google. Maak van de gelegenheid gebruik om uw site te verbeteren of verouderde informatie te updaten.
  • Maak foto’s van uw bedrijf en de geleverde producten of services. Dergelijke foto’s vormen een goede aanvulling op uw Google Bedrijfsprofiel vermelding. U kunt klanten zelfs een kijkje in uw bedrijf geven met Business View.

11. Google Bedrijfsprofiel verificatie afronden

Als u uw verificatiebriefkaart heeft ontvangen, gaat u terug naar google.com/business. Log in en klik op Locatie verifiëren in het menu of klik op de knop Nu verifiëren. Volg de instructies om de verificatiecode van uw briefkaart in te voeren. U heeft uw bedrijf nu geverifieerd. U kunt bijvoorbeeld uw bedrijfsinformatie bewerken, reageren op reviews en foto’s toevoegen. Het kan enkele weken duren, voordat uw bedrijfsinformatie wordt weergegeven op Google. Zodra uw informatie live wordt weergegeven, kunt u uw vermelding bekijken. Zoek gewoon naar de naam en plaats van uw bedrijf in Google Zoeken of Maps. Bekijk vervolgens wat er wordt weergegeven.

Google Mijn Bedrijf, Google My Business

12. Bedrijfsinformatie updaten voor een betere lokale vindbaarheid

Wanneer informatie over uw bedrijf verandert, past u deze aan met Google Bedrijfsprofiel. Als u uw account up-to-date houdt, weet u namelijk zeker, dat Google beschikt over de meest nauwkeurige informatie om te delen met potentiële klanten. In sommige gevallen is het mogelijk, dat Google wijzigingen niet accepteert, als we denken dat ze onjuist zijn.

De soorten bedrijfsinformatie, die u kunt updaten met Google Bedrijfsprofiel zijn bijvoorbeeld:

  • Openingstijden
  • Fysiek adres (Als u uw adres wijzigt, moet u het verificatieproces opnieuw voltooien om het nieuwe adres te bevestigen.)
  • Telefoonnummer
  • Categorie (Wat voor soort bedrijf heeft u?)
  • Website

U kunt ook nieuwe bedrijven toevoegen aan Google Bedrijfsprofiel. Wilt u tussendoor wijzigingen aanbrengen? Gebruik de mobiele Google Bedrijfsprofiel app voor Android of IOS.

13. Eigenaren en beheerders toevoegen aan Google Bedrijfsprofiel om de verantwoordelijkheid te delen

Het runnen van een bedrijf is hard werken. U heeft wellicht niet voldoende tijd om uw online aanwezigheid zo actueel te houden als u zou willen. Eigenaren en beheerders kunnen u hierbij helpen. Als u eigenaren en beheerders toevoegt aan uw Google Bedrijfsprofiel vermelding, kunt u verantwoordelijkheid delegeren aan andere personeelsleden. U blijft natuurlijk wel eigenaar van de pagina.

Drie soorten gebruikers:

  • Eigenaren: Eigenaren van een Google Bedrijfsprofiel vermelding hebben de meest uitgebreide rechten en toegang. Ze kunnen administratieve beslissingen op hoog niveau nemen. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van andere eigenaren en beheerders of de vermelding uit hun account verwijderen. 

    Beheerder: Een beheerder kan het meeste doen, dat ook een eigenaar kan doen. De beheerder kan bijvoorbeeld bedrijfsinformatie bewerken of ‘Hang outs’ beheren, waarmee u videogesprekken met klanten kunt voeren. Daarnaast heeft een beheerder de mogelijkheid om ‘insights’ te bekijken over hoeveel mensen uw vermelding bekijken en gebruiken. U kunt een personeelslid toevoegen als beheerder van uw vermelding. Hiermee zorgt u ervoor, dat uw bedrijfsinformatie en online aanwezigheid up-to-date blijven.
  • Locatie beheerder: Een locatie beheerder kan namens uw vermelding interactie hebben met klanten door bijvoorbeeld foto’s te plaatsen en te reageren op Google reviews. Vriendelijke personeelsleden met technische kennis kunnen goede locatie beheerders zijn. U kunt beheerders en locatie beheerders op elk gewenst moment verwijderen. 

14. Uw online aanwezigheid en lokale vindbaarheid verbeteren

Of u nu al een website heeft of net begonnen bent met het opbouwen van uw online aanwezigheid, u kunt een bedrijfsvermelding maken die indruk maakt op uw klanten. Het is belangrijk om een bedrijfsvermelding te hebben, waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie. Op die manier verbetert de lokale vindbaarheid van uw website met grote stappen.

Maak gebruik van de optie om uw Google Bedrijfsprofiel te delen via Facebook, Whatsapp of Twitter.

Google Bedrijfsprofiel beheren – Wat kunt u ermee?

Blijf in contact met uw klanten met bijvoorbeeld deze gebruiksvriendelijke functies:

Foto’s delen en beheren in Google Bedrijfsprofiel

Uw vermelding is bij uitstek geschikt om foto’s te laten zien. Foto’s geven vaak een goed beeld van uw bedrijf. Bedrijven met foto’s ontvangen namelijk 42% meer verzoeken voor een routebeschrijving naar hun locatie van gebruikers op Google. Ze krijgen ook 35% meer klikken naar hun website dan bedrijven, die geen foto’s hebben. Naast uw logo en de foto, die u als eerste wilt weergeven in resultaten van Google Maps, kunt u bijvoorbeeld foto’s van producten en evenementen posten. Zo blijven uw klanten op de hoogte en laat u zien, wat u het beste doet. Als u een website heeft, kunt u de foto’s van uw website ook in uw vermelding posten via het Google Bedrijfsprofiel.

Verschillende soorten afbeeldingen

Er zijn verschillende typen foto’s die u aan uw bedrijfsvermelding kunt toevoegen:

  • Logo: Zorg, dat klanten uw bedrijf kunnen herkennen op Google.
  • Omslagfoto: Geef uw pagina een eigen tintje. Als u een omslagfoto toevoegt, wordt deze automatisch ingesteld als de voorkeursfoto van uw vermelding. Deze actie garandeert niet, dat deze omslagfoto wordt gebruikt als de eerste afbeelding voor uw bedrijf. U laat Google hiermee wel weten, dat u een voorkeur heeft voor deze foto.
  • Aanvullende foto’s: Voeg extra foto’s toe om bepaalde kenmerken van uw bedrijf te benadrukken, die een rol spelen in de aankoopbeslissingen van klanten. Meer informatie over bedrijfsfoto’s.

Google Bedrijfsprofiel richtlijnen voor foto’s en video’s:

Foto’s

  • Formaat: JPG of PNG.
  • Grootte: tussen 10 KB en 5 MB.
  • Aanbevolen resolutie: 720 px hoog, 720 px breed.
  • Minimale resolutie: 250 px hoog, 250 px breed.
  • Kwaliteit: de foto moet scherp en goed belicht zijn en mag geen significante wijzigingen of overmatig gebruik van filters bevatten. Met andere woorden, het beeld moet de werkelijkheid weergeven.

Video’s

  • Duur: Tot 30 seconden lang
  • Bestandsgrootte: tot 75 MB
  • Resolutie: 720p of hoger

SEO Tip

Geef de foto’s een titel waarin een zoekwoord verwerkt is.

90% of people read reviews before purchasing

Google reviews

Reageren op reviews van klanten voor een verbetering van uw lokale SEO

Klanten kunnen bij uw bedrijfsvermelding een Google review over uw bedrijf plaatsen. Online Google recensies zijn namelijk een goede manier om waardevolle mond-tot-mond-marketing naar internet te verplaatsen. Aan de hand hiervan kunnen nieuwe klanten u online vinden. Wanneer u reageert op een Google recensie, laat u bestaande en potentiële klanten zien, dat u hen waardeert. Houd er rekening mee, dat uw reactie openbaar als afkomstig van uw bedrijf wordt geplaatst, wanneer u reageert op reviews. Reacties op een Google review worden mogelijk niet direct weergegeven bij uw bedrijfsvermelding op Google.

Een Google Review of Recensie is een signaal voor Google, dat u communiceert met uw klanten. Reviews van huidige klanten zijn voor mogelijke toekomstige klanten een teken, dat u goed werk levert. U kunt meer recensies ontvangen door het review formulier te delen via bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Whatsapp.

Google Bedrijfsprofiel beheren – een aantal functionaliteiten op een rij

Google introduceert nieuwe manieren voor bedrijven om hun Google Bedrijfsprofiel vermeldingen te verkopen, inclusief het geven van kortingen aan nieuwe volgers.


Bedrijven kunnen nu mensen naar hun aanbiedingen trekken met welkomstaanbiedingen, omslagfoto’s, logo’s en fotodisplays.


Wekomst aanbiedingen

Bedrijven kunnen klanten belonen, die hun bedrijf op Google volgen met welkomstaanbiedingen. Hierdoor kunnen tevreden eerste keer klanten worden omgezet in loyale, terugkerende klanten.

Omslagfoto’s en logo’s

Bedrijven kunnen nu hun favoriete omslagfoto instellen. Eerder konden bedrijven, dit niet handmatig instellen. In een andere update van bedrijfsprofielen worden nu bijvoorbeeld logo’s geplaatst in de rechterbovenhoek van de pagina. Profielen krijgen nog een visuele update in de vorm van een nieuwe fotomodule. Foto’s die door een bedrijf zijn geüpload, verschijnen bijvoorbeeld meteen in deze nieuwe dynamische module.

Lokale favorieten

Google gaat de top vijf procent van bedrijven in een bepaalde categorie onder de aandacht brengen met de aanduiding ‘Lokale favoriet’. Daarbij erkent Google deze bedrijven ook met ‘badge of honour’.

Google Bedrijfsprofiel Insights

Wilt u ontdekken hoe effectief uw vermelding is? Met Insights kunt u bijvoorbeeld gemakkelijk bijhouden hoe goed uw vermelding presteert in Google Maps en of Google Zoeken. Ook kunt u zien, hoe vaak mensen een routebeschrijving naar uw locatie opvragen. Daarnaast kunt u ook zien hoe mensen uw bedrijfsvermelding hebben gevonden. Dat kan namelijk op twee manieren: door een rechtstreekse zoekopdracht naar uw bedrijfsnaam of adres of door een verkennende zoekopdracht naar uw product of dienst of categorie.

Berichtenfunctie voor uw klanten

Zorg ervoor, dat u uw telefoonnummer opgeeft en schakel de functie Berichten in via uw Google Bedrijfsprofiel-app . Zodra u dat doet, kunnen uw gebruikers met behulp van deze knop rechtstreeks vanaf de Google – resultatenpagina contact met u opnemen.

Waarom is dit handig? Ten eerste houden mensen niet van bellen en geven ze de voorkeur aan messengers. Ten tweede plaatst het uw contactgegevens rechtstreeks in SERP, wat een groot gemak is voor uw gebruikers. Ze hoeven nu niet uw website te bezoeken en naar een contactpagina zoeken.

Google Posts, Google Mijn Bedrijf

Google Posts (evenementen, aanbiedingen, aankondigingen)

Met Google Posts kunt u uw klanten informeren over speciale aanbiedingen en nieuws. De berichten verlopen zeven dagen nadat ze voor het eerst zijn gepubliceerd. Ze zijn dus bedoeld om de meest actuele ontwikkelingen in uw bedrijf te benadrukken.

Wat betreft technische kenmerken, Google-berichten kunnen een titel, datums en tijden van het evenement, maximaal 300 woorden, call to action -knoppen en een afbeelding bevatten (4:3 beeldverhouding, maximaal 5 MB). Controleer ook of uw bericht voldoet aan de Google-richtlijnen en het content beleid van Google Posts. Spoiler: relevante backlinks zijn toegestaan. Maak nieuwe posts, wanneer u iets aan te kondigen heeft, voeg oogstrelende foto’s toe en schrijf aantrekkelijke, verkopende koppen en beschrijvingen.

Google Bedrijfsprofiel beheren extra

Als u geen nieuwe ideeën voor berichten kunt bedenken, bekijk dan het gedeelte ‘Bedrijven zoals u, die aan het posten zijn . Deze sectie in Google Bedrijfsprofiel toont de berichten van andere vergelijkbare bedrijven in uw regio.

Google Bedrijfsprofiel beheren – Google Posts

Waarschijnlijk is de zoektocht naar een bedrijf al miljarden keer gestart met een zoekopdracht in Google Zoeken. Het is daarom belangrijk, dat wanneer personen in Google naar uw bedrijf zoeken om up-to-date informatie te tonen, waardoor uw bedrijf opvalt. Denk bijvoorbeeld aan welke diensten u aanbiedt en wat uw openingstijden zijn. Vorig jaar heeft Google manieren toegevoegd, waarop u basis bedrijfsinformatie kunt aanpassen en uw klanten berichten kunt sturen. U kunt nu direct vanuit ‘Google Search details zoals bijvoorbeeld contactgegevens en openingstijden. U kunt ook berichten maken en via updates delen met uw doelgroep en mogelijke klanten. Het is nu ook mogelijk om berichten te schrijven en te verspreiden over aankomende evenementen met waar en wanneer deze evenementen gaan plaats vinden.

Laat klanten zien welke diensten u aanbiedt

Veel bedrijven bieden tegenwoordig lokale diensten aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kappers, loodgieters en elektriciens. U kunt nu in Google Search het menu ‘Profiel bewerken’ gebruiken om simpel de diensten, die u aanbiedt een update te geven en de lokale servicegebieden die u bedient, bij te werken. Een restaurant, hotel of service bedrijf kan nu online boekingen inzetten via het bedrijfsprofiel rechtstreeks in ‘Google Search’.

Afhaalbestellingen en bezorg bestellingen

Sinds vorig jaar is het bestellen van eten op Google met meer dan 230 procent omhoog gegaan. Restaurants of andere voedingsbedrijven kunnen aan de toenemende vraag voldoen door te gaan werken met ‘Bestellen met Google bestellingen’. Het is nu mogelijk om afhaalbestellingen direct te accepteren via het bedrijfsprofiel op ‘Google Serch’ en ‘Google Maps’. Dit maakt het voor u gemakkelijker om nieuwe klanten te bereiken en zoekopdrachten op Google om te zetten in bestellingen.

Eten bestellen

De komende tijd kan u ook online opties om te bestellen direct vanuit ‘Google Search’ toevoegen en bewerken. Als deze optie is ingeschakeld, dan kunt u klanten op de hoogte stellen, wat het beste voor u werkt. Om uw eetgelegenheid goed te laten opvallen in Google zijn er simpelere manieren toegevoegd om het menu van uw restaurant onder de aandacht te brengen. Op dit moment kunt u ook al menu items toevoegen aan uw bedrijfsprofiel via ‘Google Search’ en ‘Google Maps.

Help uw klanten de juiste producten te vinden

Google-zoekopdrachten voor “wie heeft” + “op voorraad” groeien jaar op jaar met meer dan 8.000%. Als u online heel veel producten verkoopt, dan is een lastige grote klus om relevante productinformatie toe te voegen aan Google zoeken en Google Maps. In de VS kunnen retailers al in aanmerking komen om hun product voorraad in de winkel automatisch toe te voegen aan hun bedrijfsprofiel. Dit kan vrij gemakkelijk door u aan te melden voor Pointy van Google.

Hotels have the highest number of views on both Search and Maps each month

Google Mijn Bedrijf, Google My Business, Hotels

Google Bedrijfsprofiel beheren voor hotels [Handleiding]

De tool Google Bedrijfsprofiel helpt hoteleigenaars hun bedrijfsinformatie te beheren in Google producten zoals bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps. Vanuit een geverifieerd Google Bedrijfsprofiel account kunnen hoteleigenaren bijvoorbeeld de verkeersgegevens bekijken, inzichten over uw klanten verzamelen, recensies bekijken en reageren op een Google review en ervoor zorgen, dat gebruikers de meest actuele informatie over uw hotel krijgen. Met een Google Bedrijfsprofiel vermelding beheert u en kunt u de informatie, die potentiële klanten over uw bedrijf te zien krijgen aanpassen.

U kunt bijvoorbeeld de onderstaande bedrijfsinformatie beheren:

  • Locatie informatie zoals telefoonnummer, voorzieningen en website 
  • Reageren op reviews van klanten
  • Foto’s van hoge kwaliteit posten
  • Advertenties maken om de online aanwezigheid van uw bedrijf een impuls te geven.
    • Zoekadvertenties van Google worden weergegeven naast de zoekresultaten van Google, wanneer mensen zoeken naar producten en diensten, die u aanbiedt. U kunt deze maken vanuit uw Google Bedrijfsprofiel vermelding.
    • Google Hotel advertenties geven mensen, die op reis gaan een manier om een hotelkamer te boeken. Google toont reizigers via hoteladvertenties bijvoorbeeld informatie op maat over prijzen, beschikbaarheid, boekingsopties en meer.

Hoe gebruikers uw informatie bekijken

Wanneer klanten op Google naar een bedrijf zoeken, wordt de bedrijfsinformatie in het kennisvenster bij de zoekresultaten weergegeven. Via het kennisvenster kunnen klanten namelijk uw hotel ontdekken en er meer informatie over vinden.

Het kennisvenster geeft bijvoorbeeld informatie weer over uw hotel, zoals:

  • Website
  • Routebeschrijving
  • Telefoonnummer
  • Reviews van klanten
  • Foto’s

U moet zich registreren voor een Google Bedrijfsprofiel account om uw hotel op Google Zoeken en Maps te krijgen.

Volg de onderstaande stappen om u te registreren voor een Google Bedrijfsprofiel account:

  1. Open de pagina Google Bedrijfsprofiel
  2. Klik in de rechterbovenhoek op Nu beheren.
  3. Log in op uw Google-account. Maak een Google account aan,  indien u er nog geen heeft.
  4. Voer de naam van uw hotel in en klik op Volgende.
    Opmerking: Als uw hotel wordt weergegeven in Maps, staat het vermeld in een drop-downmenu tijdens de aanmelding. Vervolgens kunt u uw hotel selecteren aan de hand van de suggesties die worden weergegeven terwijl u typt. Selecteer de suggestie alleen als alle gegevens kloppen.
  5. Tik het adres van uw hotel in en klik op Volgende. Als uw adres niet via geo-locatie wordt gevonden, kunt u ook worden gevraagd om een markering op een kaart te plaatsen op de locatie van uw hotel.
  6. Selecteer onder Bedrijfscategorie een bedrijfscategorie. Klik vervolgens op Volgende.
    Opmerking: U kunt ook een meer specifieke categorie maken (bijv. hostel of motel).
  7. Voer een telefoonnummer of website-URL in voor uw hotel. Klik vervolgens op Volgende.
    Opmerking: Als u nog geen website heeft, kunt u er een maken met het Google Bedrijfsprofiel nadat u uw account heeft ingesteld.
  8. Klik vervolgens op Doorgaan om uw connectie met het hotel te verifiëren.
  9. Selecteer een verificatieoptie.

Verifieer en claim uw hotel

U moet de vermelding van uw hotel namelijk verifiëren om de bedrijfsinformatie van uw hotel te kunnen beheren.

Een vermelding claimen, die al op Maps bestaat

Als u een vermelding wilt beheren die al op Maps bestaat, moet u het eigendom aanvragen. 

Het merk van uw hotel wijzigen

Als u het merk van uw hotel wilt wijzigen, moet u in aanmerking komen om het merk van uw bedrijf te wijzigen volgens de richtlijnen van het Google Bedrijfsprofiel. Uw bedrijf komt mogelijk in aanmerking voor merkwijziging als:

  • De bedrijfsnaam is gewijzigd nadat het een ander bedrijf heeft overgenomen of is gefuseerd met een ander bedrijf.
  • U meerdere locaties voor hetzelfde bedrijf heeft en u de namen van al deze bedrijven heeft gewijzigd.

Als er een aanzienlijke wijziging van een bekende, unieke merknaam heeft plaatsgevonden, komt uw bedrijf mogelijk niet in aanmerking voor merkwijziging. Als de identiteit van uw bedrijf ingrijpend is gewijzigd, markeert u de bestaande locaties als gesloten. Vervolgens maakt u nieuwe locaties aan.

In contact komen met klanten

Betrek uw klanten bij uw bedrijf om klantloyaliteit en merkherkenning te genereren. Probeer bijvoorbeeld het volgende om een hechte relatie met uw klanten op te bouwen:

  • Reageer op reviews van klanten.
  • Voeg foto’s en video’s toe om uw services onder de aandacht van uw klanten te brengen.
  • Beantwoord vragen over uw hotel via een Q&A
  • Chat rechtstreeks met uw klanten. Opmerking: Deze functie is alleen beschikbaar in bepaalde landen.

Richtlijnen voor het contact met klanten

Het is namelijk ook belangrijk om een relatie met uw klanten op te bouwen. Houdt daarom de volgende richtlijnen in het achterhoofd om het u en uw klanten zo aangenaam mogelijk te maken.

Google review verwijderen

Bekijk de beleidsrichtlijnen voor verboden en beperkte content. Als de betreffende Google review in strijd is met de beleidsrichtlijnen, volgt u deze stappen om de Google recensie te verwijderen.

Verouderde foto’s verwijderen

Als u oude, ongepaste of irrelevante foto’s van uw hotel ziet, die door andere gebruikers zijn gepost, markeert u ze voor verwijdering.

Een communicatie-beheerder toevoegen

Voeg een communicatiebeheerder toe aan de vermeldingen van uw hotel Deze kan de dagelijkse contact met uw klanten afhandelen. Een communicatiebeheerder kan bijvoorbeeld reageren op reviews, vragen beantwoorden en reageren op berichten. Houd er rekening mee, dat er verschillende beheerdersrollen zijn. Kies daarom de rol, die het beste is voor uw hotel.

De gegevens van uw hotel beheren

Houd de gegevens van uw hotel actueel om ervoor te zorgen dat klanten actuele informatie over uw hotel te zien krijgen.

Hotel voorzieningen

Google biedt een overzicht van de voorzieningen van uw hotel, dat klanten kunnen bekijken via ‘Zoeken’ en ‘Maps’. Op deze wijze kunt u deze informatie namelijk in uw dashboard bewerken als u informatie vindt dat feitelijk onjuist is..

Uw kenmerken bewerken

De bedrijfseigenaar kan feitelijke kenmerken (bijvoorbeeld. zitplaatsen buiten, beschikbaarheid van wifi, etc.) in uw vermelding bewerken.

Hoogtepunten van het hotel

Hoogtepunten van het hotel geven potentiële klanten een beknopt overzicht van enkele voorzieningen van uw hotel. Deze belangrijke kenmerken van het hotel hebben de vorm van heldere en kleurrijke pictogrammen die naast uw voorzieningen op het infoblad worden weergegeven. Deze pictogrammen kunnen informatie verschaffen, zoals bijvoorbeeld ‘Diervriendelijk’, ‘Gratis wifi’ en ‘Gratis parkeren’.

Klasse beoordeling

Hotels die door Google zijn beoordeeld, hebben een klasse beoordeling. Als u denkt dat uw hotel een onjuiste klasse beoordeling heeft of als uw hotel geen beoordeling heeft op Google, volgt u namelijk de stappen in ons Helpcentrum om contact op te nemen met het support team.

Openingstijden

Hotels kunnen hun openingstijden niet wijzigen, omdat ze namelijk 24 uur per dag open zijn voor hun gasten..

Boekingslinks die in de vermelding van uw hotel worden weergegeven, worden gegenereerd door Google Hoteladvertenties. .

Bedrijven in uw hotel

U kunt vermeldingen hebben voor alle bedrijven in uw hotel als deze onafhankelijk van het hoofdgebouw van het hotel kunnen worden betreden. Als er bijvoorbeeld restaurants, lounges, winkels of spa’s zijn die klanten kunnen bezoeken zonder dat ze een gast van het hotel hoeven te zijn, komen deze bedrijven namelijk in aanmerking voor een eigen vermelding.

Relaties instellen met bedrijven die zijn gevestigd in uw hotel

Neem contact op met support als u een relatie wilt opzetten die klanten informeert of een bedrijf zoals bijvoorbeeld een spa of een onafhankelijke winkel zich in uw hotel bevindt.

Google Bedrijfsprofiel beheren – Problemen oplossen

Als u alle voorzieningen rechtstreeks vanuit uw dashboard wilt bewerken, moet uw hotelvermelding zijn geclaimd en geverifieerd.

16. Uw positie in lokale zoekresultaten op Google verbeteren

Lokale resultaten worden weergegeven voor mensen, die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie. Ze worden weergegeven op een aantal plaatsen in bijvoorbeeld Maps en Zoeken. U ziet bijvoorbeeld ook lokale resultaten als u op uw mobiele apparaat naar ‘Italiaans restaurant’ zoekt. Google probeert op deze wijze het soort restaurant in de buurt weer te geven dat u graag bezoekt. In lokale SEO is het Google Bedrijfsprofiel bijzonder belangrijk. Er zijn echter nog tal van andere mogelijkheden om beter in de lokale zoekresultaten naar boven te komen.

Kunt u uw bedrijf niet vinden? Verbeter uw informatie

Het kan gebeuren, dat uw bedrijf niet wordt weergegeven, of te laag wordt weergegeven voor relevante zoekopdrachten in uw gebied. Door uw bedrijfsinformatie in het Google Bedrijfsprofiel op te geven en bij te werken, kunt u namelijk de positie van uw bedrijf in lokale zoekresultaten op Google verbeteren en daardoor uw aanwezigheid in bijvoorbeeld Zoeken en Maps uitbreiden. Wilt u bedrijfsinformatie voor tien of meer locaties in één keer bewerken? Maak dan bijvoorbeeld een spreadsheet voor bulk uploads. .

Google Bedrijfsprofiel beheren – Uw volledige gegevens opgeven

Lokale resultaten zijn bij voorkeur de meest relevante resultaten voor elke zoekopdracht en bedrijven met volledige en accurate informatie zijn gemakkelijk te koppelen aan de juiste zoekopdrachten. Voer al uw bedrijfsgegevens in het Google Bedrijfsprofiel in, zodat klanten bijvoorbeeld weten, wat u doet, waar u zich bevindt en wanneer ze u kunnen bezoeken. Geef informatie op zoals maar niet beperkt tot bijvoorbeeld uw fysieke adres, telefoonnummer en categorie. Let erop dat u deze informatie bijwerkt als uw bedrijfsgegevens veranderen.

Uw locatie(s) verifiëren

Verifieer uw bedrijfslocaties, zodat ze de beste kans krijgen om voor gebruikers te worden weergegeven in producten van Google, zoals bijvoorbeeld Maps en Zoeken. 

Uw openingstijden up-to-date houden

Als u uw openingstijden, inclusief afwijkende openingstijden voor bijvoorbeeld feestdagen en speciale gebeurtenissen, opgeeft en bijwerkt, weten potentiële klanten vervolgens, wanneer u beschikbaar bent en kunnen ze erop vertrouwen, dat u geopend bent, wanneer ze naar uw locatie reizen.

Google Reviews beheren en erop reageren

Maak contact met klanten door te reageren op reviews die ze achterlaten over uw bedrijf. Als u namelijk op een Google review reageert, laat u op deze wijze zien, dat u uw klanten en hun feedback over uw bedrijf waardeert. Positieve, goed geschreven reviews van klanten kunnen bijvoorbeeld de zichtbaarheid van uw bedrijf verbeteren en de kans vergroten, dat een potentiële klant uw locatie bezoekt. Stimuleer klanten om feedback achter te laten door een link te maken, waarop ze kunnen klikken om een Google recensie te schrijven. Raak ook niet in de war of in de stress van een negatieve review. Een negatieve Google review biedt uw klantenservice namelijk de kans om te laten zien, hoe uw bedrijf op een klacht reageert en vervolgens met een oplossing komt.

Foto’s toevoegen

Als u foto’s toevoegt aan uw vermeldingen, kunt u mensen bijvoorbeeld uw goederen en diensten en andere relevante informatie over uw bedrijf laten zien. Met bijvoorbeeld aantrekkelijke, waarheidsgetrouwe foto’s kunt u potentiële klanten laten zien dat uw bedrijf aanbiedt waar ze naar zoeken. 

17. Hoe Google de positie in lokale zoekresultaten bepaalt

Lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Prominentie

Deze factoren worden gecombineerd om de beste overeenkomst voor uw zoekopdracht te vinden.

Lokale SEO, Local online marketing, Google Mijn Bedrijf

Lokale SEO ranking factoren

Relevantie

Relevantie geeft bijvoorbeeld aan hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met datgene waarnaar iemand zoekt. Als u namelijk volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie toevoegt, kan Google uw bedrijf beter begrijpen en relevante zoekresultaten voor uw vermelding bepalen.

Afstand

Hoe ver is elk potentieel zoekresultaat verwijderd van de locatie term, die in een zoekopdracht is gebruikt? Als een gebruiker namelijk geen locatie opgeeft in de zoekopdracht, berekent Google de afstand op basis van wat we over de locatie van de gebruiker weten.

Google Maps, Google Mijn Bedrijf, SEO

Prominentie

Prominentie geeft aan hoe bekend een bedrijf is. Sommige plaatsen zijn bijvoorbeeld prominenter aanwezig in de offline wereld en we proberen dat mee te nemen bij het bepalen van de positie in lokale zoekresultaten. Zo zijn bijvoorbeeld beroemde museums, befaamde hotels of gerenommeerde winkelmerken waarmee veel mensen vertrouwd zijn, waarschijnlijk ook prominenter aanwezig in lokale zoekresultaten.


Citations en Google Reviews

Prominentie wordt ook gebaseerd op informatie die Google via internet zoals bijvoorbeeld links, artikelen en adres- en telefoonboeken over een bedrijf heeft verzameld. Het aantal Google recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter namelijk de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten. Uw positie in de web resultaten is ook een factor. .

18. Onjuiste bedrijfsinformatie op Google corrigeren

De gegevens die u aan Google verstrekt, zijn essentieel om ervoor te zorgen dat uw bijvoorbeeld bedrijfsinformatie (adres, openingstijden, telefoonnummer, enzovoort) op Google correct en actueel is. Bepaalde onderdelen van uw bedrijfsvermelding kunt u mogelijk niet bewerken. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld hotelvoorzieningen, bedrijfsbeschrijvingen en links naar sociale profielen. Neem contact op met support als dit het geval is.. 

Google Bedrijfsprofiel beheren – Een locatie verwijderen

Als u een locatie niet meer wilt beheren, kunt u deze uit uw account verwijderen. Nadat u een locatie heeft verwijderd, beheert u de locatie niet langer maar wordt deze nog wel op Google weergegeven. 

Opmerking: Nadat u een locatie uit uw account heeft verwijderd, kunt u deze actie namelijk niet meer ongedaan maken. Als u de locatie opnieuw wilt beheren, moet u het verificatieproces voor de locatie opnieuw doorlopen.

Een locatie verwijderen uit Maps

Als een locatie nooit heeft bestaan, niet in aanmerking komt voor weergave in Google of een onjuist adres weergeeft, kunt u een verzoek indienen om deze locatie uit Maps te verwijderen. 

U kunt ook een verzoek indienen om een locatie te verwijderen als u deze niet beheert.

  1. Navigeer naar Google Maps. 
  2. Ga naar de locatie.
  3. Klik op Een bewerking voorstellen.
  4. Markeer de locatie als ‘Plaats is permanent gesloten of heeft nooit bestaan’ en kies de juiste reden.
  5. Drukvervolgens op Verzenden.

Nadat u de aanvraag heeft ingediend, beoordelen we uw suggestie. Mogelijk ontvangt u een e-mail over de status van uw verzoek en eventuele vragen van ons beoordelingsteam. Als uw aanvraag namelijk wordt goedgekeurd, wordt de voorgestelde locatie uit Maps verwijderd.

Dubbele locaties verwijderen of melden

Als u een locatie toevoegt die al is geverifieerd in het Google Bedrijfsprofiel, wordt deze niet weergegeven op Google Maps en wordt deze gemarkeerd als ‘Dubbele locatie’ in uw account. Als de status ‘Toestemming voor toegang nodig’ wordt weergegeven voor een locatie, betekent dit dat een andere gebruiker deze locatie al heeft geverifieerd. U kunt deze instructies volgen als u om toegang wilt vragen.

Voordat u een duplicaat verwijdert:

  • Zorg ervoor dat u de locatie die al is geverifieerd, niet verwijdert, anders moet u deze opnieuw verifiëren.
  • Update de locatie die u wilt behouden met alle belangrijke informatie uit de locatie die u wilt verwijderen. Als een locatie is verwijderd, kan deze niet worden hersteld.

Een dubbele locatie verwijderen in uw account:

  1. Log in bij Google Bedrijfsprofiel. 
  2. Klik in uw ‘Accountoverzicht’ op Dubbele locaties
  3. Vink de locatie aan, die u wilt verwijderen.
  4. Klik vervolgens op ‘Deze vermelding verwijderen’.

Meerdere dubbele locaties verwijderen:

  1. Log in bij het Google Bedrijfsprofiel
  2. Klik in uw ‘Accountoverzicht’ op Dubbele locaties
  3. Vink het vakje aan voor elke locatie die u wilt verwijderen.
  4. Klik op het menu met drie stippen en kies Verwijderen.

Dubbele locaties op Google Maps melden

Een dubbele locatie op Google Maps melden:

  1. Open Google Maps.
  2. Zoek de locatie die u wilt melden.
  3. Klik op Een bewerking voorstellen.
  4. Markeer de locatie als ‘Plaats is permanent gesloten of heeft nooit bestaan’.
  5. Selecteer ‘Dubbele vermelding’ als de reden.
  6. Klik op Verzenden.

Google Bedrijfsprofiel Beheren – Bonus Tips

  • Gebruik de Google Bedrijfsprofiel App om gemakkelijk wijzigingen door te voeren aan uw Google Bedrijfprofiel
  • Plaats het belangrijkste zoekwoord in uw bedrijfsnaam
  • Reageer altijd op gestelde vragen binnen uw profiel
  • Geef altijd een reactie op een Google review, ook bij negatieve reviews.
  • Gebruik het juiste formaat voor afbeeldingen en of foto’s. De foto’s voor het Google Bedrijfsprofiel kunt u uploaden in JPG of PNG formaat.

Google Mijn bedrijf, Hoe kom ik bovenaan in Google

Google Bedrijfsprofiel beheren autodealers [Handleiding]

Voor autodealers of autobedrijven is het belangrijk om goed online goed zichtbaar te zijn. Google heeft een gratis tool Google Bedrijfsprofiel genoemd, waarmee u uw autobedrijf op een gemakkelijke manier onder de aandacht kunt brengen. Met Google Posts heeft u bijvoorbeeld de unieke gelegenheid om te verkopen auto’s met foto’s extra onder de aandacht te brengen. Benut deze gratis mogelijkheid van Google tot adverteren en verdiep u in de nu volgende blog over het Google Bedrijfsprofiel voor autodealers.

Wat heeft een autodealer aan Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel voor autodealers heeft diverse functionaliteiten beschikbaar. Met Google Bedrijfsprofiel kan een autodealer lokale dealerinformatie bekijken en beheren in Google services zoals bijvoorbeeld Google Zoeken en Google Maps. Een dealer kan vanuit een geverifieerd Google Bedrijfsprofiel account de volgende hulpmiddelen inzetten:

  • Verkeersstatistieken bekijken
  • Insights over klanten verzamelen
  • Actuele informatie over het bedrijf aanleveren

Google Bedrijfsprofiel is de belangrijkste SEO factor om de lokale vindbaarheid van uw website een boost te geven.

De voordelen van het Google Bedrijfsprofiel voor autodealers

Het is belangrijk, dat klanten uw dealership en services kunnen vinden op Google. Gebruik de aangeboden tools om inzicht te verkrijgen in hoe uw klanten over uw bedrijf denken en welke acties ze ondernemen. Het Google Bedrijfsprofiel vormt ook de basis voor het gebruik van Google Ads voor locatie gebaseerde dealer advertenties.

Voordelen Google Bedrijfsprofiel voor autodealers

Er zijn verschillende manieren waarop Google Bedrijfsprofiel voordelen kan opleveren voor autodealers, waaronder de volgende:

  • Het beheren van uw dealergegevens: Houd informatie up-to-date voor kopers, zoals openingstijden en telefoonnummers.
  • Uw klanten betrokken houden: Door middel van Google reviews is feedback van klanten direct beschikbaar voor directe communicatie.
  • Inzichten van klanten bestuderen: Gebruik de Google Bedrijfprofiel tools om uit te vinden welke interacties kopers met uw vermelding op internet hebben.
  • Het meten van interacties met advertenties: Rapporten over winkelbezoeken bieden statistieken over hoeveel winkelbezoekers uw advertenties opleveren.
  • Deals en promoties/acties/aanbiedingen aankondigen: Elke keer dat kopers naar uw dealership zoeken, bieden uw aankondigingen rechtstreekse communicatie mogelijkheden voor en met uw klanten.

Hoe kopers uw informatie bekijken

Wanneer klanten op Google naar een bedrijf zoeken, kan informatie over het bedrijf worden weergegeven in het kennisvenster in de buurt van de zoekresultaten. Via het kennisvenster kunnen klanten uw bedrijf ontdekken en er meer informatie over vinden. Factoren zoals zoekrelevantie, winkelafstand en de algemene bekendheid van uw dealership bepalen of de informatie van uw dealership in het kennisvenster wordt weergegeven.

Lees hier ook onze blog over hoe u Lokale SEO problemen kunt voorkomen.

Google Bedrijfsprofiel informatie in het kennisvenster

  • Website
  • Routebeschrijving
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Google Reviews van klanten
  • Foto’s

Google Bedrijfsprofiel aanmelden

Als u eigenaar wilt zijn van de vermelding van uw dealerbedrijf op Google Zoeken en Maps, heeft u een Google Bedrijfsprofiel account nodig om de vermelding te claimen. We raden u aan uw verificatieopties te checken voordat u uw vermelding maakt.

Verificatieproces

Google Bedrijfsprofiel Beheren – account aanmaken

Als u geen Google Bedrijfsprofiel account heeft, kunt u er een maken via de volgende stappen:

  1. Open Google Bedrijfsprofiel op uw computer.
  2. Klik op Nu starten.
  3. Log in op uw Google account. Als u geen Google account heeft, kunt u een account aanmaken met het e-maildomein van uw bedrijf.
  4. Kies ‘Ja’ als u wordt gevraagd of u services aan klanten verleent op uw bedrijfsadres. Klik op ‘Volgende’.
  5. Tik de naam van uw bedrijf in en klik ‘Volgende’ aan.
    Opmerking: Er kunnen bedrijven als suggesties worden weergegeven terwijl u typt. U kunt uw bedrijf in de lijst selecteren.
  6. Geef het adres van uw bedrijf op en klik op ‘Volgende’. U kunt ook worden gevraagd om op een kaart een markering te plaatsen bij de locatie van uw bedrijf.
    • Als u ook services aan klanten verleent buiten uw bedrijfsadres, kunt u eveneens uw servicegebieden vermelden.
  7. Kies een bedrijfscategorie en klik op ‘Volgende’. We raden de categorie ‘Autodealer’ aan voor verkoop, ‘Autoservice’ voor onderhoud en ‘Automaterialenwinkel’ als u onderdelen verkoopt.
  8. Geef het primaire telefoonnummer of de website URL voor uw bedrijf op. Als u nog geen website heeft, kunt u een website maken met uw Google Bedrijfsprofiel-account.
  9. Klik op Doorgaan.
  10. Als u niet gemachtigd bent om het bedrijf te beheren, zoekt u de persoon in uw organisatie die gemachtigd is om de verificatie te voltooien. 
    • Selecteer de gewenste verificatieoptie om uw connectie met het bedrijf nu te verifiëren.
    • Klik onder ‘Later verifiëren’ op Later om de verificatieprocedure op een ander moment te voltooien. Als u de vermelding van uw dealerbedrijf wilt beheren, moet u deze eerst verifiëren.
  11. Als de vermelding van uw dealerbedrijf al eigendom is van iemand anders, moet u het eigendom van de vermelding aanvragen.

Extra vermeldingen in Google Bedrijfsprofiel

Dealers in nieuwe auto’s

Dealers die nieuwe auto’s verkopen, komen in aanmerking voor meerdere vermeldingen. U kunt één vermelding voor uw dealerbedrijf hebben en één vermelding voor elk merk waarvan u nieuwe auto’s verkoopt. Als u aanvullende vermeldingen wilt voor de afdelingen binnen uw dealerbedrijf, zoals verkoop, onderdelen of services, herhaalt u het bovenstaande proces met de naam van uw dealerbedrijf met de afdelingsnaam. Als uw vermeldingen zijn geverifieerd, neemt u contact op met support, zodat uw serviceafdeling zo kan worden gelabeld, dat deze deel uitmaakt van uw bedrijf.

Claimen vermeldingen

Er zijn meerdere manieren waarop uw vermeldingen kunnen worden geclaimd:

Verificatie proces

Nadat u uw vermelding heeft gemaakt of geclaimd, controleert u uw verificatie opties. Mogelijk vragen we u uw gegevens te controleren of eventuele laatste wijzigingen aan te brengen. Ga als volgt te werk om uw vermelding vanaf een computer te verifiëren:

  1. Log in op Google Bedrijfsprofiel via een browser.
  2. Selecteer het bedrijf dat u wilt verifiëren en klik vervolgens op ‘Nu verifiëren’. 
  3. Selecteer uw gewenste verificatieoptie en volg de stappen.

Dealers in tweedehands auto’s

Dealers in tweedehands auto’s komen slechts in aanmerking voor één vermelding, omdat de automerken die worden verkocht regelmatig veranderen.

Beheer uw dealerbedrijf op Google Bedrijfsprofiel

Accounttoegang beheren

Wanneer u leden aan uw vermelding toevoegt, helpt dit de aanwezigheid van uw dealerbedrijf op Google te beheren. Elk van deze rollen heeft verschillende mogelijkheden. Als u leden wilt toevoegen aan of verwijderen uit de vermelding van uw dealerbedrijf, moet u hun namen of e-mailadressen kennen. Er zijn drie typen gebruikers voor vermeldingen:

1. eigenaren

2. beheerders

3. locatie beheerders.

Wanneer eigenaren gebruikers toevoegen, delen ze het beheer van een vermelding met meerdere mensen zonder hun wachtwoord te hoeven delen. Google Groepen kunnen niet worden toegevoegd als beheerders of eigenaren van Google Bedrijfsprofiel vermeldingen.

Eigenaren:

Er kan slechts één primaire eigenaar voor elke vermelding zijn. Eigenaren en primaire eigenaren hebben dezelfde mogelijkheden, maar primaire eigenaren kunnen zichzelf niet uit een vermelding verwijderen zonder eerst hun primaire eigendom over te dragen aan een andere gebruiker. Alle eigenaren kunnen wel andere gebruikers toevoegen om het beheer van een vermelding te delen zonder hun wachtwoord te hoeven delen.

Beheerder: 

Beheerders hebben vrijwel dezelfde mogelijkheden als een eigenaar. Ze hebben echter geen toegang tot de meer gevoelige mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het recht om de vermelding te verwijderen of gebruikers te beheren.

Locatiebeheerders: 

Locatie beheerders hebben vrijwel alle mogelijkheden van een beheerder, maar kunnen niet alle bedrijfsinformatie bewerken. Als locatie beheerders zijn ingelogd bij het Google Bedrijfsprofiel, kunnen ze een verzoek indienen om beheerder of eigenaar te worden van een geverifieerde vermelding. De eigenaar van de vermelding kan dit verzoek goedkeuren of afwijzen.

Het eigendom van een vermelding overdragen

Als u niet langer de eigenaar van het dealerbedrijf bent, maar wel de primaire eigenaar op Google bent, moet u het eigendom aan de nieuwe eigenaar van het dealerbedrijf overdragen. 

Nieuwe, nuttige informatie toevoegen aan uw Google Bedrijfsprofiel voor autodealers profiel

Het is belangrijk dat u actuele informatie in uw vermelding verstrekt om uw dealerbedrijf zo goed mogelijk te presenteren aan potentiële klanten. Zo zorgt u ervoor dat klanten alle benodigde informatie hebben om uw dealerbedrijf te bezoeken en een auto bij u te kopen of te huren.

Google Bedrijfsprofiel beheren

Houd contactgegevens up-to-date 

Houd de contactgegevens voor uw dealerbedrijf up-to-date. Als u informatie over afzonderlijke afdelingen heeft, zorgt u ervoor dat deze informatie up-to-date is in de betreffende Google Bedrijfsprofiel vermeldingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan openingstijden of contactnummers voor uw sales- en serviceafdelingen.

Plaats regelmatig nieuwe foto’s

Met foto’s en video’s kunnen klanten uw dealerbedrijf vinden op Google. Foto’s in de vermeldingen van uw dealerbedrijf worden geüpload door u en uw klanten. Voeg regelmatig media toe aan uw vermelding om de betrokkenheid van uw klanten te vergroten en uw positie in de zoekresultaten te verbeteren. Er zijn verschillende typen foto’s die u aan uw bedrijfsvermelding kunt toevoegen:

Logo 

Zorg dat klanten uw bedrijf kunnen herkennen op Google. Voor bedrijven die hun basisgegevens hebben toegevoegd zoals bijvoorbeeld het telefoonnummer, openingstijden, enzovoort), wordt in het bedrijfsprofiel het logo uitgelicht.

Omslagfoto 

Geef bovenaan het profiel een omslagfoto weer, die goed bij uw bedrijf past. In sommige gevallen garandeert deze actie niet dat de omslagfoto wordt weergegeven als de eerste afbeelding voor uw bedrijf.

Aanvullende foto’s

Voeg extra foto’s toe om bepaalde kenmerken of diensten van uw bedrijf te benadrukken, die een rol spelen in de aankoopbeslissingen van klanten. 

Geef uw beschrijving een persoonlijk tintje

Wanneer u een beschrijving van uw dealerbedrijf opstelt, zorg dan dat deze echt, persoonlijk en interessant is. Uw dealerbedrijf is niet alleen een bedrijf. Het is uw verhaal voor potentiële kopers. Bij het opstellen van uw beschrijving moet u onze richtlijnen voor de beschrijving van het bedrijf volgen.

Verbeter de relevantie op Google met kenmerken

Aan de hand van kenmerken komen uw klanten meer te weten over uw dealerbedrijf en wat u aanbiedt. Wanneer u relevante, nauwkeurige kenmerken toevoegt, kunnen klanten u vinden op Google.

Google Bedrijfsprofiel Beheren – kenmerken

Kenmerken zijn bijvoorbeeld ‘Heeft wifi’. Feitelijke kenmerken, zoals geaccepteerde betalingstypen, kunnen rechtstreeks door u worden bewerkt. Subjectieve kenmerken, zoals ‘Vriendelijk personeel’, worden toegevoegd op basis van de mening van uw klanten.

Betrek klanten bij uw bedrijf en bouw loyaliteit op

Actuele relevante content zorgt ervoor, dat uw potentiële klanten betrokken blijven. Daarnaast bevordert het de loyaliteit aan uw bedrijf. Bovendien zorgt engaging content voor een positieve herkenning van uw bedrijf als merkdealer.

Gebruik posts om promoties en aanbiedingen onder de aandacht te brengen

Informeer uw kopers door posts te publiceren over de verkoopevenementen die u als dealer organiseert, over nieuwe of populaire auto’s en over services. Door posts te maken, kunt u uw tekst-, video- of foto content aan kopers laten zien, wanneer ze de vermelding van uw dealerbedrijf vinden op Google. 

Klantbetrokkenheid en merkherkenning

Positieve klantbetrokkenheid vergroot het vertrouwen van uw huidige en toekomstige kopers in uw dealerbedrijf. Dit kan leiden tot waardevolle feedback in Google Reviews van klanten, waarmee u bezoeken aan uw bedrijf kunt stimuleren. Door op Google reviews te reageren, kunt u een voor iedereen zichtbare relatie opbouwen met uw klanten. We raden u aan hoffelijk, kort en vriendelijk te zijn. Als u van mening bent dat een Google review van uw dealerbedrijf de plaatsingsrichtlijnen schendt, kunt u de review aan ons melden.

Google Bedrijfsprofiel beheren – berichten functie

Als u vanuit uw vermelding rechtstreeks met klanten wilt chatten, kunt u de berichtenfunctie inschakelen. De berichtenfunctie werkt met sms-berichten zodat de koper over een responsieve manier beschikt om contact op te nemen met uw dealerbedrijf. We raden u aan tijdens kantooruren tijdig te reageren en in alle gevallen gevoelige inhoud (bijv. creditcardnummer, burgerservicenummer en accountinformatie) te vermijden.

Klantbetrokkenheid

Om u te helpen bij het dagelijks beheer van uw op klantbetrokkenheid gerichte activiteiten, kunt u voor uw vermelding een locatie beheerder aanstellen. Een locatie beheerder communiceert met klanten, publiceert posts en foto’s en reageert namens uw vermelding op reviews. Er zijn drie typen gebruikers voor vermeldingen: eigenaren, beheerders en locatie beheerders. Wanneer eigenaren gebruikers toevoegen, delen ze het beheer van een vermelding met meerdere mensen zonder hun wachtwoord te hoeven delen. (Google Groepen kunnen niet worden toegevoegd als beheerders of eigenaren van vermeldingen.)

Eigenaren:

Er kan slechts één primaire eigenaar voor elke vermelding zijn. Eigenaren en primaire eigenaren hebben dezelfde mogelijkheden, maar primaire eigenaren kunnen zichzelf niet uit een vermelding verwijderen zonder eerst hun primaire eigendom over te dragen aan een andere gebruiker. Alle eigenaren kunnen echter wel andere gebruikers toevoegen om het beheer van een vermelding te delen zonder hun wachtwoord te hoeven delen.

Beheerder: 

Beheerders hebben vrijwel dezelfde mogelijkheden als een eigenaar, maar hebben geen toegang tot de meer gevoelige mogelijkheden (bijvoorbeeld het recht om de vermelding te verwijderen of gebruikers te beheren).

Locatie beheerders: 

Locatie beheerders hebben vrijwel alle mogelijkheden van een beheerder, maar kunnen niet alle bedrijfsinformatie bewerken. Als locatie beheerders zijn ingelogd bij Google Bedrijfsprofiel, kunnen ze een verzoek indienen om beheerder of eigenaar te worden van een geverifieerde vermelding. De eigenaar van de vermelding kan dit verzoek goedkeuren of afwijzen.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.

SEO specialist inhuren

Bij Connect your World kunt u ook een SEO expert inhuren in de volgende regio´s:

SEO advies

Heeft u een vraag over het beheren van het Google Bedrijfsprofiel? Neem dan contact met ons op. Wij hebben ook diverse SEO checklists op onze website staan om de SEO optimalisatie van uw website een vliegende start te geven. Daar staan de nodige tips en tricks in om uw website bovenaan in Google te krijgen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
URL: https://connectyourworld.nl/

SEO checklist

Met deze lokale SEO checklist helpt u uw lokale rankings van uw website te verbeteren.

SEO Tools

Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools, die u nodig kan hebben om uw website bovenaan in Google te krijgen. Er zijn namelijk ook wat activiteiten die u zelfstandig kunt oppakken zonder het inhuren van een SEO freelancer.

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.