Last Updated on 19 juni 2024 by connectyourworld
Dat ‘User engagement‘ belangrijk is voor hun succes, is bekend bij de meeste SEO professionals. Zonder dat gebruikers naar onze sites komen en op één of andere manier actie ondernemen, is de kans groot, dat onze plaatsen in de SERP’s zullen afnemen. Het belangrijkste doel van een zoekmachine is het geven van de beste antwoorden op wat gebruikers zoeken. Wanneer Google vaststelt, dat uw site niet relevant is voor meerdere bezoekers heeft u een probleem. Ze vervangen uw website in de SERP’s door één, die gebruikers wel geeft wat ze willen en nodig hebben. Dit kan allemaal voorkomen worden door aandacht te besteden aan user engagement. In deze blog post staan de nodige tips om de user engagement te verhogen.
Geschatte leestijd: 14 minuten
User engagement of gebruikersbetrokkenheid verwijst naar het niveau van interactie en betrokkenheid dat gebruikers hebben met een product, dienst of content. Het is een meting van hoeveel tijd, moeite en aandacht gebruikers investeren in een ervaring. User engagement kan vele vormen aannemen, zoals vind-ik-leuks, opmerkingen, deelacties, klikken, weergaven. Een hoge user engagement geeft aan, dat gebruikers geïnteresseerd zijn in en geïnvesteerd zijn in de ervaring, wat kan leiden tot positieve resultaten zoals verhoogde merkloyaliteit, klantbehoud en omzet.
Click Through Rate biedt de instapbetrokkenheid, die vereist is voor verdere betrokkenheid. De Click Through Rate vereist optimale SEO best practices om op de eerste pagina van de SERP’s te verschijnen. Dit is weer noodzakelijk voor het verhogen van uw conversies. Het geeft zoekers de content en antwoorden, die ze zoeken. Samen met verantwoorde content, moet u zich richten op de soorten content, titels en de meta omschrijving, die gebruikers aanmoedigen om door te klikken naar uw site. U kunt dit controleren door in uw Google Search Console account naar pagina’s en SEO zoekwoorden te kijken, die hoge vertoningen maar lage klikken hebben.
Niet alle engagement gebeurt op locatie. In feite komt het meest waardevolle engagement van externe bronnen zoals bijvoorbeeld:
Inkomende links blijven jaar na jaar staan op een toppositie in de SEO ranking. Het betekent, dat iemand uw content heeft gelezen en het gezaghebbend genoeg vond om het te gebruiken. Dat kan zijn als bron voor het stuk, dat ze over een vergelijkbaar of verwant onderwerp schrijven.
Hoewel delen op sociale media geen SEO ranking factor is, is die direct van invloed op SEO optimalisatie. Het helpt namelijk wel om meer verkeer naar uw website te leiden. Dit is een manier om meer bezoekers, meer links en meer conversies te verkrijgen. Delen, liken, reageren en abonneren zijn vormen van ‘user engagement’, die plaatsvinden op sites van derden, die niet noodzakelijkerwijs aan u zijn gelieerd. Dit komt op deze wijze wel uw algehele digitale aanwezigheid ten goede.
Volgens Forrester:
De tijd op website is een belangrijke meting, die zoekmachines helpt te bepalen of de behoeften van een zoeker zijn bereikt met de resultaten, die de zoekmachine heeft opgeleverd. Zoekers voeren hun zoekopdracht in, klikken door naar een top resultaat en blijven op een site, die aan hun behoeften voldoet. Voor zoekmachines is het daarom een maat voor hun effectiviteit. Forrester wijst erop, dat er geen enkele manier is om ‘dwell time’ te volgen. Dat kunnen alleen de zoekmachines doen. Het is echter belangrijk voor webmasters en SEO optimalisatie professionals om zich ervan bewust te zijn, dat dit van invloed kan zijn op uw site.
Hoewel deze maatregelen geen direct effect hebben op SEO rankings, zijn het belangrijke meetstatistieken op locatie, die cruciaal zijn voor websitebeheerders om bij te houden en in de gaten te houden. Deze cijfers geven u een idee van hoe goed uw gebruikers omgaan met uw site en content. Het is belangrijk om trends te volgen en rekening te houden met afwijkingen voor uw site.
Als u in Google Analytics naar Publiek> Overzicht gaat, krijgt u een idee van het totale aantal pagina weergaven, dat uw site in de opgegeven periode heeft ontvangen. Deze statistiek bevat meerdere weergaven van één pagina. Let op eventuele grote schommelingen in pagina weergaven. Of deze nu omhoog of omlaag zijn gegaan. Om te bepalen of gebruikers hun betrokkenheid bij uw site drastisch vergroten of verkleinen.
Onder Gedrag> Site-inhoud> Alle pagina’s kunt u zien welke pagina’s / content items op uw site gebruikers het meest interesseren voor de geselecteerde periode. Controleer daarom elke week op wijzigingen op deze pagina’s. Kijk hoe nieuwe pagina’s in de rankings klimmen om goed te presteren. Zorg ervoor, dat hoofdpagina’s die altijd het grootste deel van uw bezoekers hebben getrokken en gebruikers langdurig op de site hebben gehouden, deze content om wat voor reden dan ook niet laten vallen.
In Analytics onder Doelgroep> Overzicht ziet u bijvoorbeeld een taartgrafiek van nieuwe versus terugkerende bezoekers. Nieuwe bezoekers zijn altijd geweldig. We houden van nieuwe ogen op onze sites. Ze ontdekken namelijk onze producten of diensten en zijn mogelijk in staat om terugkerende bezoekers te worden.
Het is cruciaal om uw saldo van nieuwe versus terugkerende bezoekers te bekijken. Als u na een paar weken observeren een soort basislijn hebt vastgesteld, kunt u bijvoorbeeld zien wanneer en hoe het saldo verandert. Terugkerende gebruikers zijn geëngageerde gebruikers, vooral afhankelijk van uw product- of servicemodel.
Wat is een goed bounce rate percentage? Het antwoord, zoals bij alles in SEO, is dat dit afhankelijk is van uw bedrijfsmodel, uw websitedoelen, uw content typen en meer. Als het uw doelen zijn om echt tegemoet te komen aan de behoeften van de zoekers. Dan klikt iemand op uw site, leest een artikel, dat hen precies geeft wat ze nodig hebben en klikt weg. Zoals met al deze statistieken, is het bijhouden van bounce rate percentage trends vaak het meest effectief. Grote dalingen of sprongen kunnen u niet alleen vertellen, dat er iets mis is met uw Analytics-implementatie. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook vertellen of gebruikers zich bezighouden met wat u online zet. U kunt deze ook vinden onder Doelgroep> Overzicht .
Time on site of gemiddelde sessieduur geeft u een statistiek voor bijvoorbeeld, hoe lang gebruikers op uw site zijn. Net als bij het bounce rate percentage is er geen goed of slecht, maar meer een trend om door de tijd heen te volgen. Houd rekening met hoe uw sessieduur verandert als u hieronder een deel van de interactie met user engagement aangaat. Als u content voor uw website gaat maken met een langere vorm:
Pas uw strategie dienovereenkomstig aan.
Conversies verwijzen naar de acties, die je wilt dat bezoekers van je website, app, of marketingcampagne uitvoeren. Dit zijn doorgaans specifieke doelen die belangrijk zijn voor het succes van je bedrijf of website. Conversies kunnen variëren afhankelijk van het doel van je online aanwezigheid.
Dit is een van de belangrijkste metingen om te volgen. Als u de trends voor een van de andere user engagement statistieken in dit bericht niet bekijkt, bekijkt u ten minste de conversies. Conversies via Analytics zijn doelen, die u instelt om waarden bij te houden en toe te wijzen. Elke website eigenaar doet er natuurlijk alles aan om het aantal conversies te verhogen.
Te veel mensen raken echter verstrikt in het bijhouden van alleen einddoelen zoals aanmeldingen of telefoontjes. Het is van cruciaal belang voor user engagement cijfers om ook micro-conversies bij te houden, die gebruikers door de trechter helpen verplaatsen. Of het nu gaat om het aanmelden van een nieuwsbrief, het downloaden van whitepapers, het praten met een chatbot of het invullen van een online enquête, deze kleinere conversies kunnen u een idee geven van de trechter naar grotere conversies.
De bovenstaande statistieken zijn geen SEO rankingfactoren, dus ik begrijp het, als u zich afvraagt waarom ‘user engagement’ van belang is voor SEO optimalisatie.
De rusttijd is beslist een SEO ranking factor, volgens Forrester.
Interpretatie van de Google-algoritme update van maart 2019 geeft ook aan, dat zoekmachines nauwlettend letten op ‘user engagement’ door middel van statistieken zoals dwell time om te bepalen of ze nuttige resultaten voor zoekers weergeven:
Dit betekent, dat in plaats van zich te concentreren op wat zoekmachines, SEO optimalisatie professionals en websitebeheerders, ze zich ook moeten concentreren op wat gebruikers willen.
“Als uw landingspagina te langzaam is, geeft bijna de helft van uw potentiële bezoekers toe dat ze minder geneigd zijn om een aankoop te doen”, aldus een studie van Unbounce. Ongeveer 25% zal daardoor een concurrent vinden met een snellere site. Mensen blijven langer op uw site en zijn meer bereid om te zoeken naar wat ze nodig hebben, wanneer ze niet het gevoel hebben, dat ze tijd verspillen aan het wachten op het laden van landingspagina’s.
Niets is meer storend voor de gebruikerservaring van een website dan rare technische problemen. Ik deed deze week bijvoorbeeld wat onderzoek voor een klant en vond een zoekresultaat, waarvan ik dacht dat het het antwoord op mijn vraag zou zijn. Maar toen ik op de blauwe link klikte, leidde dit tot een 404. Ik moest teruggaan naar SERP’s en een ander, minder bevredigend resultaat vinden.
Sommige mensen leren beter door visuele, auditieve of tactiele stijlen. Denk hieraan wanneer u SEO content maakt. We concentreren ons meestal op geschreven woorden online. Deze zijn namelijk indexeerbaar. We nemen echter allemaal informatie op verschillende manieren op. Probeer video met tekst transcriptie te gebruiken om nieuwe mensen te bereiken. Schrijf uw geschreven blogs op, zodat mensen kunnen luisteren in plaats van lezen. Ga met een betrouwbare infographic of een andere visuele weergave van gegevens.
Maak gedegen, nuttige content, die tegemoetkomt aan de behoeften van gebruikers. Richt uw blog op productiviteit. Focus u op how-to’s, tool tips, hoe werkt iets wat moet u wel en wat moet u niet doen enzovoort. Wanneer u nuttige content maakt, die uw doelgroep helpt zijn werk beter te doen, zal dat positief van invloed zijn op het gebruik van uw website..
Veel bedrijven beginnen klein en schalen snel. Hoewel dat goed is voor de bottom line, betekent dit vaak, dat uw website uiteindelijk een verzamelpunt wordt voor nieuwe informatie. Voer elk kwartaal een controle uit om ervoor te zorgen, dat uw website ontwerp en navigatie zinvol zijn voor gebruikers. Geef uw moeder of vriend of vriendin een basistaak om op uw site uit te voeren. Als ze moeite hebben om te bedenken waar ze het moeten doen, is het tijd om het eenvoudiger te maken. Zoek uit wat in de categorieën op het hoogste niveau past, en organiseer het van daaruit.
Help mensen de content te vinden, die het meest relevant is voor wat ze op dit moment bekijken op uw site. De beste manieren om dat te doen zijn door middel van interne links in stukjes content op uw site en voorgestelde berichten. Elke keer, dat u iets vermeldt waarover u eerder heeft geschreven, link ernaar! Categoriseer en tag uw berichten. Op die manier kunt u bezoekers van de website naar iets soortgelijks verwijzen, zodra ze klaar zijn met lezen.
Als mensen niet kunnen vinden, wat ze nodig hebben wanneer ze op uw site zijn, zullen ze vertrekken en het ergens anders vinden. Met een goede on-site zoekoptie kunnen gebruikers zoeken naar alle beschikbare content op uw website. Op deze wijze kunnen ze zelf bepalen wat in hun eigen behoefte voorziet. En dan kunt u de zoekgegevens van uw site gebruiken om meer content op maat te schrijven. Zo verbetert u de user engagement bij uw potentiële doelgroep.
Als u de mogelijkheid heeft om live te chatten, geeft u gebruikers de mogelijkheid om vragen te stellen aan een echte persoon, die een expert is. Als dat niet het geval is, kunt u geautomatiseerde chatbot-scripts maken die kunnen helpen bij het beantwoorden van de belangrijkste vragen op uw site. Daardoor krijgen gebruikers het gevoel, dat ze een persoonlijkere behandeling krijgen. Als ze geen antwoorden op hun vragen elders op uw site kunnen vinden, kan de chatbot ze op uw site houden en zich bezighouden met voorgestelde content.
E-mailmarketing speelt nog steeds een grote rol bij user engagement. Behoud daarom terugkerende bezoekers, die terugkomen door uw content rechtstreeks in hun postvak IN te bezorgen. U kunt een abonnement vakje hebben of op uw site verschijnen, of u kunt e-mailadressen verzamelen door content van de middelste naar de onderste marketingtrechter te beheren. Dit kan u vervolgens met nuttige content op volgen op basis van de behoeften van uw doelgroep.
Iedereen houdt van originele gegevens. Door experimenten uit te voeren, enquêtes te maken en gegevens op andere manieren te verzamelen, wordt u de bron, wanneer iemand informatie over dat onderwerp nodig heeft:
” Mensen beheren gegevens. Of het nu gaat om het bewijzen van een punt waar ze sterk in geloven of om hun baas te laten zien dat ze moeten investeren in een strategie of oplossing. We zijn een gegevens gestuurde samenleving. “
Houd betrokkenheid trending omhoog op uw site door regelmatig de gegevens, die u produceert te publiceren. Het zorgt niet alleen voor meer user engagement, maar het verhoogt ook uw inkomende links.
SEO optimalisatie is een puzzel met meer dan 200 SEO ranking factoren. Geen enkele factor of een kleine groep SEO zoekmachineoptimalisatie factoren geeft een volledig beeld van de SEO gezondheid van uw website. In plaats daarvan moeten alle onderdelen op hun plaats staan en op de juiste manier worden aangepast om de behoeften van gebruikers optimaal te kunnen vervullen. Alleen op deze wijze vergoot u de betrokkenheid bij uw website. En dit zorgt er weer voor dat bezoekers een product of dienst via uw website afnemen. Daarom is user engagement super belangrijk.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketeer. Tevens weet hij veel over user engagement en webdesign.
Laat uw SEO doen door Connect your World in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over user engagement of wilt u ons als een SEO specialist inhuren? Surf naar ‘Onze Contactpagina’ en bel of mail ons. Wij hebben veel diverse diensten voor SEO en Contentmarketing.
Deze SEO checklist helpt je om de vindbaarheid van je website spectaculair te verbeteren.
Op deze website kunt u gebruik maken van een overzicht met veelal gratis SEO tools. U kunt daarmee de SEO optimalisatie van uw website al vast starten. U kunt natuurlijk ook altijd uw SEO laten doen.