Interne links zijn gunstig voor SEO optimalisatie. Weet u echter, hoe u ze moet gebruiken? Begrijpt u hun waarde voor SEO? Dit is namelijk voor niet iedereen altijd even duidelijk. Nu volgen 10 veel gestelde vragen over SEO interne links en hun nut voor zoekmachineoptimalisatie.
Geschatte leestijd: 6 minuten
Een interne link beheert u zelf. U linkt van een van uw eigen webpagina’s naar een andere pagina van uw site. Externe links ook wel SEO backlinks genoemd worden op een andere website gemaakt en verwijzen naar die van u.
Interne links zijn belangrijk voor drie dingen:
Signaalwaarde: Zoekmachines gaan ervan uit, dat uw interne links uw prioriteiten aangeven. U brengt immers interne links aan naar wat u belangrijk vindt.
Signaalrelevantie: De woorden, die in de ankertekst van een link worden gebruikt, helpen vervolgens zoekmachines de betekenis te begrijpen van de pagina, waarnaar wordt gelinkt.
Creëer relaties tussen pagina’s: Het is onwaarschijnlijk, dat twee niet gerelateerde pagina’s naar elkaar zullen linken. Interne links verbinden om die reden twee pagina’s contextueel met elkaar, waardoor aan beide een extra betekenis wordt gegeven.
Externe links brengen dus de meeste waarde over, maar internal links helpen de waarde gelijkmatiger te verdelen, zodat andere pagina’s een betere kans hebben om in organische zoekresultaten te worden gerangschikt. Deze linkwaarde wordt daarom ook wel ‘link juice’ genoemd.
Link naar pagina’s, die u echt wilt rangschikken. Hoe meer u een pagina nodig hebt om te rangschikken, hoe meer links, die pagina nodig heeft.
Link vanaf pagina’s met een hogere waarde, zoals bijvoorbeeld een startpagina of categoriepagina’s op een hoger niveau. Maar alle relevante pagina’s zijn kandidaat voor interne links. Elke pagina op uw website linkt naar andere pagina’s via de kop- en voet tekst navigatie. Gebruik die navigatiestructuur om daarmee naar uw belangrijkste pagina’s te linken.
U kunt ook contextuele links maken in het hoofdgedeelte van de pagina. U kunt bijvoorbeeld vanuit een alinea op uw startpagina een interne link aanmaken naar uw belangrijkste categoriepagina. Zorg er echter voor, dat de interne links deel uitmaken van het ontwerp van de pagina en enige waarde hebben voor uw klanten. Het slaan van een lijst met links onder aan een pagina, uitsluitend voor SEO, is spam en daarom zullen zoekmachines het dienovereenkomstig behandelen.
Er is daarvoor geen definitief antwoord, behalve dat de internal links relevant moeten zijn voor de content en daarnaast nuttig moeten zijn voor het winkelend publiek. Het plaatsen van meer dan drie links in een zin zal er om die reden onaangenaam uitzien voor het winkelend publiek. Als een zin echter een lijst met opsommingstekens met nuttige bronnen is, kunnen zes links voor zes opsommingstekens zo maar geschikt zijn.
Het zichtbare deel van de link – “ankertekst” of “linktekst” genoemd – moet relevante SEO zoekwoorden bevatten. Vermijd het gebruik van “meer informatie” en “klik hier”, tenzij u daarvoor probeert te rangschikken.
Ja. Een blog of ander content gedeelte moet verwijzen naar uw e-commerce pagina’s en omgekeerd. Links van pagina’s met een hoge autoriteit hebben hoe dan ook de meeste waarde.
Eenvoudige HTML links zijn gestructureerd, zoals hier weergegeven, met een ankertag, een URL en ankertekst. Als u onderwater kijkt op de pagina, dan ziet u bijvoorbeeld onderaan:
<a href = “https://connectyourworld.nl/interne-links-seo-den-haag/”target = “_blank” rel = “no referrer no opener”> intere links zeer belangrijk voor uw SEO</a>
In WordPress is linken net zo eenvoudig als het kopiëren van de URL waarnaar u wilt linken. Klik op het link pictogram en plak vervolgens de URL in het veld dat verschijnt.
U zult vroeg of laat te maken krijgen met verbroken links als u content toevoegt en verwijdert en URL’s wijzigt. U kunt gebroken links gratis volgen in het dekkingsrapport van Google Search Console, dat URL’s weergeeft, die een 404-fout retourneren. Gebruik voor elk van deze URL’s de URL inspectietool van Google Search Console om te bepalen waarvandaan ze worden doorgelinkt. Als alternatief kunt u een crawler gebruiken zoals Screaming Frog’s SEO Spider of DeepCrawl. Het zal u namelijk vertellen welke van uw URL’s 404-foutcodes retourneren en de pagina’s die ernaar linken.
Herman Geertsema is een SEO specialist uit Den Haag. Daarnaast is Herman de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing expert.
Bij SEO bureau Connect your World kunt u ook een SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over interne links? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren en linkbuilding uitbesteden? Neem dan contact op.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML