• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Google Ads advertenties voor dummies

Google Ads advertenties voor dummies

Google Ads, Google Adwords specialist, Den Haag
Google Ads, Google Adwords specialist, Den Haag

SEO / SEA

Een perfecte Google Ads advertentie voegt waarde toe op meerdere vlakken. U kunt er leads mee binnen halen, maar ook heeft het een flinke invloed op de SEO van uw website. Daarnaast spelen zowel bij SEO als bij Google Ads zoekwoorden een belangrijke rol. En hoewel SEO en SEA aparte disciplines zijn, kan het gebruik van beiden voor een sterk en krachtig resultaat zorgen. In deze blog vertellen wij op eenvoudige wijze hoe een perfecte Google Ads advertentie eruit ziet.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een online – advertentie programma waarmee bedrijven of organisaties reclame kunnen maken via zoekcampagnes, banner campagnes, videocampagnes, shopping – campagnes en app-campagnes. U kunt uw doelgroep selecteren en u betaalt bijvoorbeeld alleen per klik of per telefoontje.

Een Google Ads advertentie moet opvallen

Om een advertentie zoveel mogelijk op te laten vallen, is het belangrijk om gebruik te maken van alle mogelijkheden die Google hiervoor beschikbaar stelt. Een Google Ads advertentie in het zoeknetwerk bestaat uit de volgende elementen:

De uiteindelijke url

De uiteindelijke url is de bestemmingspagina of landingspagina van de website waarop de bezoeker terecht nadat hij op een advertentie heeft geklikt. Dit hoeft niet perse de homepage te zijn. Sterker nog, het is belangrijk om de bezoeker direct naar de juiste plek te leiden en dan is de homepage meestal niet de meest geschikte landingspagina.

Kop 1, 2, 3

Elke advertentie heeft tenminste een kop 1. Dit is de kop ook wel de titel van de advertentie. Recent heeft Google de mogelijkheid ingebouwd om meerdere koppen op te geven. Google heeft geen vaste manier om een advertentie weer te geven. Kop 2 wordt bovenaan de advertentie weergegeven na kop 1 en mag uit maximaal dertig tekens bestaan. Kop 2 wordt van Kop 1 gescheiden door een verticaal streepje. Op mobiele apparaten kan Kop 2 doorlopen naar de tweede regel van de advertentie. Koppen en andere delen van een tekstadvertentie inclusief extensies kunnen in verschillende configuraties worden weergegeven. Dit is afhankelijk van het apparaat dat een potentiele klant gebruikt of wanneer Google Ads voorspelt dat prestaties kunnen worden verbeterd door een andere manier van weergeven.

Weergavepad

Dit is de url die wordt weergegeven in de advertentie. Deze hoeft niet dezelfde te zijn als de bestemmings url, maar moet wel het zelfde domein bevatten als de landingspagina. Het is mogelijk om in de velden Pad 1 en Pad 2 extra woorden toe te voegen om de gebruiker extra informatie te geven over de landingspagina waar men op terechtkomt nadat er op de advertentie is geklikt. Wie bijvoorbeeld wil dat de gebruiker van Google terechtkomt op de pagina voor een bepaald product, kan in de paden extra productinformatie kwijt. Door zoekwoorden te verwerken in de paden maakt u een tekstadvertentie relevanter en dat is ook goed voor de kwaliteitsscore.

Beschrijving 1 en 2

De beschrijving is het tekstgedeelte dat onder de koppen wordt weergegeven. Dit gedeelte bestaat uit maximaal 90 tekens. In de beschrijving kunt u uitgebreidere informatie kwijt op basis van de gebruikte informatie in de kopteksten.

Google Ads, Den Haag, Google Adwords specialist
Google Ads, Den Haag, Google Adwords specialist

Extensies

Om jouw Google advertentie verder te perfectioneren, is er de mogelijkheid om extra informatie op te geven in de vorm van extensies. Deze extensies worden niet altijd weergegeven, maar het is wel belangrijk om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken. Het gebruik van extensies zorgt ervoor dat de Google Ads advertentie meer opvalt. Verder motiveren ze de gebruiker van Google om op de advertentie te klikken. De volgende soorten advertentie extensies zijn beschikbaar om Google Ads advertenties nog relevanter en opvallender te maken.

Sitelinks

Met sitelinks kunt u additionele links naar dieper gelegen landingspagina’s opgeven. Dit kunnen links zijn naar productpagina’s, maar ook een directe link naar de contact of support pagina. U kunt sitelinks een beschrijving meegeven van twee regels van maximaal 35 tekens.

Highlight extensies

Deze extensies zijn bij uitstek inzetbaar om uw unique selling points (usp’s) onder de aandacht te brengen. Dit zijn de redenen waarom een bezoeker juist bij u moet zijn. In tegenstelling tot sitelinks zijn deze extensies niet aanklikbaar.

Oproepextensies

In oproepextensies kunt u een telefoonnummer opgeven. Het telefoonnummer wordt weergegeven in de advertenties. Indien deze verschijnen op een mobiel apparaat is het mogelijk om het gebruikte apparaat direct te laten bellen wanneer het telefoonnummer in de advertentie wordt aangeklikt.

Berichtenextensies

Met berichtenextensies kunnen gebruikers per sms aangeven dat ze meer informatie willen ontvangen. Deze sms berichten kunt u ontvangen op een daarvoor geschikt telefoonnummer of u kunt berichten per e-mail ontvangen. U kunt instellen welk standaard antwoord een bezoeker ontvangt en wat de vervolgstappen zijn nadat het verzoek om meer informatie door de gebruiker is verzonden.

Locatie extensies

U kunt met locatie extensies de adresgegevens van uw bedrijf zichtbaar laten weergeven als onderdeel van uw advertenties. Deze adresgegevens worden opgehaald uit het Google Mijn Bedrijf account. Dit account dient u dus aan uw Google Ads account te koppelen.

Locatie extensies voor partners

Met deze locatie extensies maakt u het gebruikers gemakkelijk om winkelketens te vinden die uw producten verkopen.

Extensies voor website informatie

Met deze extensies is het mogelijk om specifieke aspecten van producten en services in de advertentietekst te laten weergeven en extra te laten opvallen.

Prijs extensies

Om uw advertenties nog beter op te laten vallen is het met prijs extensies mogelijk om producten extra onder de aandacht te brengen. De volgende prijsextensies zijn op basis van de volgende kenmerken beschikbaar:

  • Merken
  • Evenementen
  • Locaties
  • Buurten
  • Productcategorieën
  • Service categorieën
  • Service niveaus

Via de optie prijsextensies is het mogelijk om prijsinformatie weer te geven voor producten of diensten. Dit is vooral handig als u bijvoorbeeld prijsindicaties wilt communiceren. Zo is het mogelijk om prijsranges, vanaf prijzen en gemiddelde prijzen op te nemen in de prijsextensies.

App extensies

Met een app extensie stelt u gebruikers van Google in staat om vanuit uw Google Ads adverentie een app te downloaden. Deze app extensie is geschikt voor het promoten van zowel Android als IOS apps.

Promotie extensies

Tijdelijke aanbiedingen kunt u kwijt in de promotie extensies. Deze vormen een extra call to action die heel geschikt is voor de promotie van acties met een bepaalde looptijd. Het is mogelijk om diverse soorten kortingen te promoten, zoals een geldkorting, een percentagekorting of een korting tot een bepaald bedrag. Standaard is er de keuze uit diverse speciale gelegenheden die uitnodigen tot het voeren van speciale promoties. Super handig is het opgeven van een start en een einddatum, zodat uw actie altijd precies op tijd in de juiste periode zichtbaar is.

Uw Google Ads advertentie kan geplaatst worden

Nadat u wel of geen extensies heeft opgegeven, zit het werk er bijna op. Nog even bevestigen en gefeliciteerd! U campagne is klaar voor gebruik.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO / SEA expert Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar en goedkoopste Google Ads Specialist in de regio Den Haag. Hij is tevens een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Rijswijk, Delft & Zoetermeer. Wilt u mij inhuren als SEO specialist of SEA specialist? Of heeft u gewoon een vraag over Google Ads advertenties? Surf dan naar mijn contactpagina en bel of mail mij.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.