Het is haast een magische plek, dat plekje bovenaan in Google. Maar is dat wel zo? Feit is, dat van de 100 mensen, die Google gebruiken, er nog 7 slechts naar de 2e pagina van deze zoekmachine gaan. Of deze 7 vasthoudende gebruikers van Google vervolgens uw klant worden is ook nog maar de vraag. Waar het namelijk vaak mis gaat, is dat veel bedrijven niet precies weten, wat hun doelgroep is en hoe ze die het beste kunnen bereiken en bedienen. Daarom is het belangrijk om in de huid te kruipen van uw doelgroep en uw ‘unique selling points’ in te zetten.
Geschatte leestijd: 18 minuten
Bij het bovenaan in Google staan met uw website, is alleen relevant, dat u de juiste doelgroep bereikt voor uw bedrijf of organisatie. Het gaat namelijk niet alleen om websitebezoekers. Het gaat juist om websitebezoekers, die uw product of dienstverlening afnemen of aanschaffen. In deze bijdrage gaan wij daarom in op het bereiken van deze doelgroep en hoe u daar SEO optimalisatie en Content Marketing voor in kunt zetten. Uw website moet goed vindbaar zijn en het juiste verhaal bevatten. Alleen dan is bovenaan in Google staan relevant voor u. Dat is het enige wat telt!
Een doelgroep is ‘een deel van de consumenten’, dat bedrijven of bedrijven hun marketingacties sturen om de bekendheid van hun producten of diensten te vergroten. De bedoeling is hier om u te richten op een markt waarmee u gaat communiceren. Een groep mensen met bijvoorbeeld het zelfde opleidingsniveau, doelen, interesses, problemen, enz. Deze mensen hebben het product of de dienst, die u verkoopt, nodig. Kortom, u wilt mensen targeten, die uw spullen zullen kopen.
Als u mensen target, die uw spullen niet willen kopen, krijgt u mogelijk meer verkeer naar uw website, maar profiteert u er niet van.
Voordat we nu ingaan op de details over het vinden van uw doelgroep, laten we eerst de ‘persona’s’ bespreken. Veel mensen verwarren ze namelijk met een doelgroep.
De meest gebruikte gegevens om de doelgroep van een bedrijf te definiëren, zijn bijvoorbeeld:
Voorbeeld van een doelgroep: vrouwen, 40-60 jaar oud, woonachtig in Den Haag, met een HBO/universitair diploma, maandelijks inkomen van eur 4.000 – eur 6.000, en gepassioneerd door mode, schoenen en wonen. En hier is nog een voorbeeld. Stel dat u een bedrijf heeft dat speelgoed verkoopt voor kleuters. Uw doelgroep kan dus kinderen, moeders, onderwijsspecialisten of leraressen zijn. Het heeft geen zin om iedereen te bereiken om uw kansen op verkoop en winst te vergroten. Het kost u eigenlijk meer en verlaagt uw winstmarges op de lange termijn.
In de online marketing zijn persona’s profielen van kopers, die uw ideale klanten zouden zijn. Persona’s zijn namelijk fictieve personages met kenmerken van uw echte klanten. Ze zijn ontwikkeld op basis van doelgroeponderzoek en kunnen u helpen uw marketingacties beter te sturen. Een persona is een persoon, die mogelijk geïnteresseerd is in wat u te bieden heeft. Ze zijn erg verbonden met uw merk en u zich moet inspannen om van hen een klant te maken en ze te behouden.
Een persona omvat veel dieper en gedetailleerder onderzoek dan de doelgroep. Het omvat bijvoorbeeld:
Als ik het belangrijkste verschil tussen een persona en een doelgroep zou moeten definiëren, zou ik zeggen, dat de doelgroep het geheel op een meer algemene manier bekijkt, terwijl de persona een meer specifieke vorm heeft.
Als het gaat om zaken als SEO optimalisatie of SEA (betaalde advertenties) en u kent uw doelgroep. Dan kunt u zoekwoordonderzoek correct uitvoeren en kansen vinden, die niet alleen er voor zorgen, dat uw website bovenaan in Google komt te staan, maar nog belangrijker, inkomsten genereren.
Het bepalen van uw doelgroep is geen hogere wiskunde. Het komt namelijk neer op een paar simpele vragen.
Als u nadenkt over wie uw doelgroep is, moet u bedenken, wie de mensen zijn, die zich met uw merk identificeren. Een manier om erachter te komen, is door te controleren, wie uw berichten volgt, leuk vindt, deelt en erop reageert op sociale sites zoals Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram.
Als iemand bereid is met u in gesprek te gaan, is de kans groot, dat zij uw doelwit zijn. Maar in veel gevallen bevindt uw ideale publiek zich misschien niet altijd op het sociale web. Ze zijn mogelijk inactief op sociale media, maar kopen regelmatig bij uw bedrijf of melden zich aan voor uw diensten.
Zelfs degenen die slechts één keer bij u hebben gekocht, moeten worden beschouwd als een deel van uw doelgroep, omdat iemand die één keer heeft gekocht, opnieuw kan kopen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een grote poging te doen om te verkopen, als u niet een vergelijkbare poging doet om de klanten, die u al hebt verworven te behouden. Klanten voelen zich graag speciaal en daarom is het ‘post-sales proces’ zo belangrijk. Uw relatie met de klant moet daarom blijven van aard zijn, ook nadat de aankoop is voltooid.
Wat cool, interessant en goed voor u is, is misschien niet goed voor de klant. U kunt namelijk niet alleen aan uzelf denken als het tijd is om de problemen en verlangens van uw doelgroep te definiëren. U moet zichzelf in hun schoenen plaatsen. Doe geen aanbiedingen op basis van wat u denkt. Maak ze op basis van onderzoek op basis van gegevens, eerdere ervaringen en analyse van het gedrag van uw potentiële klanten. Begrijp de grootste moeilijkheden, waarmee uw publiek wordt geconfronteerd. Probeer daarvoor een oplossing te bieden.
Iedereen heeft informatie nodig. Elke dag word u omringd door grote bergen informatie verspreid over de kanalen die u volgt, maar wanneer u die het meest nodig hebt, waar gaat u dan heen om die informatie te vinden? Identificeer de communicatiekanalen, die het meest geschikt zijn voor uw doelgroep. Probeer met hen te praten. Ik weet bijvoorbeeld, dat mijn doelgroep online marketing blogs zal lezen of veel tijd zal doorbrengen op sociale sites zoals bijvoorbeeld YouTube en LinkedIn, die informatie consumeren.
Iedereen wil oplossingen voor hun problemen om hun leven gemakkelijker te maken. Dit is een collectieve wens en voor uw doelgroep is dat niet anders. Denk een beetje na over uw product en het probleem van uw doelgroep. Welke voordelen biedt uw product of dienst? Wat kan het doen om die problemen op te lossen? Wat is bijvoorbeeld het belangrijkste waarde aanbod? Met zoveel concurrentie moet u proberen uw concurrentievoordeel in uw niche te vinden en altijd proberen uw product te verbeteren door iets extra’s te bieden dat anderen niet doen.
Optimistisch zijn helpt veel, maar nadenken over de minpunten kan ook helpen, vooral als we het over doelgroepen hebben. Beter dan na te denken over wat uw publiek wil, kunt u overwegen wat het absoluut niet wil, wat het als negatief beschouwt en wat het vermijdt. Met deze krachtige informatie bij de hand heeft u wellicht meer kansen om uw potentiële klanten te boeien. Het vermijden van wat zij als negatief beschouwen, is de eerste stap om hun goedkeuring te krijgen. Daarna hoeft u namelijk alleen andere strategieën toe te passen om efficiënte online marketing te doen.
Vertrouwen is alles voor uw doelgroep. Niemand koopt een product of dienst van een bedrijf, dat ze niet kennen of niet vertrouwen. Dit is de reden waarom recensies op bijvoorbeeld Bol of Amazon worden gelezen en zo belangrijk zijn voor verkopers. Ze weten, dat het vertrouwen opbouwt. Hoewel dit de laatste vraag is om doelgroepen te definiëren, is het een van de belangrijkste. Daarom is de reputatie van uw bedrijf zo belangrijk. Het verzorgen van de relatie met uw klanten is essentieel, omdat zij informatie over uw merk op het internet en onder hun vrienden en familie zullen verspreiden. Als u goede recensies krijgt, positieve opmerkingen heeft en een goede reputatie opbouwt, dan is dit de basis voor potentiële klanten om zich gemotiveerd te voelen om bij u te kopen.
Nu u uw publiek kent, gaan we naar de leuke dingen. Laten we waardevolle content voor ze maken. Iedereen maakt content, toch? Kijk maar naar Google als u mij niet gelooft. U hoeft alleen maar een zoekwoord op Google te plaatsen en u ziet duizenden, zo niet miljoenen resultaten voor elk zoekwoord. Er is geen tekort aan content over dit onderwerp of een ander onderwerp waarnaar u kunt zoeken. Iedereen kan zonder belemmering tekst maken en publiceren. De vraag is hoe u deze content persoonlijker en aantrekkelijker kunt maken voor uw consument.
Iedereen produceert content. Elke dag worden er miljoenen publicaties geplaatst. Het geheim is echter om content te maken, die is gericht op uw ideale klant en op niemand anders. Generieke content kan meer verkeer genereren, maar het zal ook minder verkopen opleveren. Om te vinden wat uw doelgroep zoekt, kunt u een keyword planner er bij pakken. Typ gewoon een zoekwoord, dat betrekking heeft op uw doelgroep. Ik raad u aan om voor longtail keywords te gaan, zoals “beste hartslagmeters voor hardlopen” (ervan uitgaande dat uw doelgroep actief is). De algemenere termen zoals ‘beste hartslagmeters’ zorgen voor meer verkeer en een paar verkopen, maar worden niet zo goed omgezet als specifiekere termen.
Zodra u een lijst met SEO zoekwoorden heeft die u wilt targeten, kunt u twijfelen over het type content, dat u moet maken. U wilt content maken op basis van uw marketingtrechter. In wezen wilt u elke stap van de trechter afdekken. De bovenkant van de trechter bevat content, die is gemaakt voor bezoekers en leads. Dit wil zeggen mensen, die mogelijk toevallig toegang hebben tot uw site, blog of sociale netwerken.
Bij het nadenken over de bovenkant van de trechter is het de bedoeling om materialen te creëren met meer algemene onderwerpen, met duidelijke en gemakkelijk toegankelijke taal. Het kan educatieve content zijn, inclusief uitleg of nieuwsgierigheid naar uw product of dienst of iets dat op de een of andere manier verband houdt met uw branche. Het midden van de marketingtrechter is wanneer de conversies plaatsvinden. Met andere woorden, in deze fase overweegt de persoon die een probleem heeft en de intentie om het op te lossen de aankoop van uw product of dienst.
Het is het midden van de weg, maar het is niet de verkoop zelf, omdat het nog steeds alleen om ideeën gaat. In het midden van de trechter komt u dichter bij uw doelgroep en genereert u meer identificatie. Onderaan de trechter richt u zich met uw content meer op uw product of dienst. Hier kunt u details over functies, voordelen en andere directe informatie over uw product of dienst introduceren. Het is veel waarschijnlijker, dat ze hier zullen converteren, omdat dit specifieke publiek praktisch heeft besloten om al te kopen. U hoeft ze alleen een laatste zetje te geven.
Met de volgende zes stappen zet u een SEO strategie neer die toekomstbestendig is en waar uw doelgroep blij van wordt.
Om bovenaan in Google te geraken, definieert u de pijlers voor uw online strategie, die u helpen uw bedrijfsdoelen te bereiken. Maak de pijlers breed en geef per pijler een overzicht van de groeikansen op basis van KPI’s, zoals omzet of bezoekersaantallen. Alle verbeter acties die later worden bedacht, plaats je binnen een pijler. Als een actie niet bijdraagt aan een pijler, dan hoort deze op dit moment niet in uw SEO strategie thuis. Pijlers brengen structuur aan in uw strategie. Het geeft inzicht in wat u gaat doen en wat het gaat opleveren. Voorbeelden van pijlers zijn: het verbeteren van de mobile gebruiksvriendelijkheid, het implementeren van Schema, het toevoegen van nieuwe content aan uw website om vragen van klanten te beantwoorden of het verbeteren van de structuur binnen de site.
Om een doelgroepgerichte SEO strategie toe te kunnen passen, is het van groot belang vragen te stellen vanuit uw doelgroep. Verkeerde vragen worden helaas vaak gesteld en gaan meestal uit van wat iets oplevert. Door per actie af te vragen wat het oplevert en op zoek te gaan naar de impact op KPI’s, loopt u het risico, dat acties die uw doelgroep helpen niet worden uitgevoerd. De impact van acties is al snel onduidelijk en niet te herleiden naar een specifieke actie, doordat u veel tegelijkertijd aanpast.
Stel daarom vragen met uw doelgroep in gedachten. Door de acties te benaderen vanuit uw doelgroep, kunt u de juiste vragen stellen: Help ik mijn doelgroep met… een responsive website? / een snellere laadtijd van deze pagina? / deze 5 nieuwe pagina’s? / mijn e-book, waarmee ik de media haal? Als u de mogelijke acties vanuit de doelgroep bekijkt, leidt dit tot een simpele ja of nee. Heeft de klant er baat bij, dan heeft u een ja en kan de actie binnen een pijler worden geplaatst. Zo is er altijd een verbinding tussen wat goed voor uw doelgroep is en wat uw KPI’s zijn. Een voorbeeld: een snellere laadtijd van uw website is geen investering om hoger te scoren in Google. Het is namelijk een investering in de gebruikerservaring. Een goede gebruikerservaring betaalt zich aan het einde van de customer journey vaak uit in meer conversies of wel aankopen.
Maak een score kaart, waarbij je alle verbeter acties op drie dimensies een cijfer van 1 tot 10 geeft. Dit zijn de drie dimensies die u meeneemt in uw scorecard:
Hoeveel kost me dit, gemeten in tijd en geld?
Wat is mijn relatieve winst ten opzichte van de huidige situatie? Stel ik zit al op 80%, heb ik er dan veel of helemaal niets aan om deze actie nu door te voeren?
Hoe belangrijk is deze actie bekeken vanuit uw kennis en ervaring uit de branche, SEO optimalisatie ervaring en eventuele doorlooptijd van andere acties? Door van alle acties de cijfers in kaart te brengen, krijgt u een ‘Effort – Gain Matrix’. Op deze manier heeft u inzicht in uw gehele SEO strategie, uitgedrukt in quick wins en lange termijn kansen.
Start met de uitwerking van uw acties, maar doe dit altijd met uw doelgroep en haar customer journey voor ogen. Hoe zorgt u voor Content Marketing waar uw doelgroep echt wat aan heeft?
Content marketing heeft pas zin als u kwalitatief goede antwoorden geeft op vragen van uw doelgroep. Deze vragen en achterliggende doelen van uw klant verschillen per fase in de customer journey. De customer journey kan gesplitst worden in Touch, Tell en Sell. Door vragen te plaatsen binnen Touch, Tell of Sell, krijgt u een beter beeld waar uw doelgroep op zit te wachten.
Creëer een mindset waarin u ten alle tijde beseft, dat u bezig bent om mensen te helpen. De uitvoering van uw SEO acties met 180 graden omgooien is dus niet nodig. Als u beter dan uw concurrentie uw doelgroep online weet te helpen, dan volgt het SEO succes vanzelf. De Penguin, Panda, Hummingbird en Rankbrain algoritme van Google hebben één ding gemeen: ze zijn door Google ingezet om de doelgroep van Google een betere gebruikerservaring te bieden.
Bij het maken van content begint u met het maken van een duidelijk plan en stelt u doelen, waar u naartoe wilt werken. Het maken van waardevolle content kost namelijk veel tijd. U wilt zo effectief mogelijk te werk gaan en dus uw doelgroep bereiken. Belangrijk is om uw boodschap persoonlijk te houden.
Veel bedrijven gebruiken dezelfde Unique Selling Points op hun website. Denk bijvoorbeeld aan; betrouwbaarheid, gediplomeerde medewerkers, laagste prijs, 24/7 bereikbaar en ga zo maar even door. Een persoonlijke boodschap overtuigt uw doelgroep beter om mogelijk met uw bedrijf in zee te gaan. Dit doet u door na te denken over waar u met uw bedrijf in uitblinkt. Wat is de reden, dat klanten voor u kiezen? Ga eens nadenken over wie u bent, waar u voor staat en wat u uiteindelijk wilt bereiken met uw content. Om deze content tot een succes te laten maken is het van groot belang een contentstrategie op te stellen en u hieraan ook te houden.
De kans op zoekwoord kannibalisme wordt groter, als u twee of meer blogs, artikelen, berichten of webpagina´s optimaliseert voor SEO zoekwoorden, die heel veel overeenkomen. Google vindt het lastig om dan te bepalen welk artikel het meest belangrijk is. Daardoor kan het zijn, dat al deze artikelen lager gaan scoren. Een goede interne link structuur kan dit probleem voor een deel verhelpen. Bepaal welk artikel of welke blog het meest belangrijk is. Link daar vervolgens naar vanuit de mindere relevante longtail artikelen. Op die manier ziet Google welke het belangrijkste is. Dus herschrijf deze berichten en maakt er een groot artikel van. Dit heeft een positieve impact op uw SEO rankings. Google is namelijk gek op lange en goed geschreven SEO content.
Snelheid is extreem belangrijk voor SEO optimalisatie. Google en gebruikers houden van snelle websites. Er zijn vast meerdere bedrijven zoals die van u, die zich op dezelfde doelgroep richten. Als je website dus te langzaam is, dan gaan uw mogelijke concurrenten als de bliksem naar uw concurrenten. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Herman Geertsema is de eigenaar en freelance SEO specialist van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO freelancer en Content Marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in volgende regio´s:
Heeft u een vraag over SEO optimalisatie of over Bovenaan in Google staan? Of wilt u ons als een Online Marketing expert inhuren? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen bijvoorbeeld een SEO Audit van uw website uitvoeren. Zo weet u precies hoe uw website ervoor staat.
Met de SEO checklists op deze website heeft u een mooi startpunt om te beginnen met de zoekmachinemarketing van uw website.
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools om al vast een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk altijd ook een optie.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML