• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Google Adwords – campagnes opzetten

Google Adwords – campagnes opzetten

Google Adwords

Uw Google Adwords zoekcampagnes beheren en optimaliseren is de volgende stap na het aanmaken van een zoekcampagne. Na het aanmaken van de campagne is deze zichtbaar in de Google Ads interface. U heeft inmiddels al veel gedaan om producten of diensten te promoten met Google Ads, maar het kan nog een stuk beter. Wilt u echt een Google Ads professional worden en het maximale uit een zoekcampagne halen? Lees deze blog dan snel verder.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Google Adwords zoekcampagnes – inleiding

Het is handig om te weten waar alle functionaliteiten staan en hoe de interface van Google Ads is opgebouwd, want dat kan vooral in het begin nogal intimiderend overkomen. Door linksboven op Alle campagnes te klikken bent u op het hoogste niveau aangekomen om de campagnes te beheren en te verbeteren. Campagnes die in deze lijst staan, kunnen worden uitgeklapt door er met de muis op te klikken. Als u dat gedaan heeft, worden de advertentiegroepen zichtbaar.

Het weergeven van Google Adwords zoekcampagnes

Er zijn drie manieren om campagnes in de lijst weer te geven:

  1. Alle: Alle campagnes worden weergegeven. Gebruik deze optie als u op zoek bent naar een campagne die niet zichtbaar is in de lijst.
  2. Alle ingeschakelde campagnes: Als u deze weergave kiest, worden alleen alle ingeschakelde campagnes weergegeven.
  3. Verwijderde campagnes: Deze weergave optie laat alle campagnes zien behalve als deze verwijderd zijn.

Zoekcampagnes overzicht

Om aan de slag te gaan, selecteert u de campagne die u wilt aanpassen of optimaliseren door op de naam van de campagne in de lijst te klikken. Naast de lijst met alle zoekcampagnes vindt u alle instellingen voor de geselecteerde campagne uit de lijst. Helemaal bovenaan vindt u het overzicht van de geselecteerde campagne. Dit dashboard bevat belangrijke informatie over de geselecteerde campagne. U kunt hier niets aanpassen aan de campagne, maar u kunt wel diverse opties selecteren om informatie weer te geven die betrekking heeft op de prestaties van de campagnes en die voor u belangrijk zijn.

Aanbevelingen voor uw campagne

Wanneer een campagne net loopt, staat hier nog niet zoveel bruikbare informatie. Google leert echter snel en zal u voorzien van diverse aanbevelingen, die u kunt opvolgen om de prestaties van uw campagnes te verbeteren. Denk hierbij aan suggesties voor nieuwe zoekwoorden, die u nu niet hebt opgenomen in de campagne maar die mogelijk wel interessant zijn. Andersom kan ook: Google laat u zien welke Google zoekwoorden niets bijdragen aan de campagne en die u dus beter kunt weghalen. Dit zijn bijvoorbeeld zoekwoorden die niet worden ingevuld door gebruikers van Google en die dus geen advertentievertoningen opleveren. Als u nog niet volledig gebruik hebt gemaakt van alle mogelijkheden om uw campagne optimaal te laten presteren, vindt u hier ook suggesties voor verbetering. Voorbeelden voor dit soort verbeteringen zijn:

  • Advertentiegroepen zonder actieve zoekwoorden
  • Advertentiegroepen zonder of te weinig advertenties
  • Het ontbreken van extensies

Advertentie groepen

Bij advertentiegroepen vindt u alle reeds aangemaakte advertentiegroepen terug. Het is hier ook mogelijk om nieuwe advertentiegroepen op te geven door op het blauwe plus teken te klikken.

Advertenties en extensies

In adverenties en extensies is het mogelijk om de bestaande advertentie te wijzigen of om nieuwe advertenties toe te voegen. Google adviseert om tenminste drie advertentievarianten op te nemen en daarmee te testen welke het beste aanslaat. Welke advertenties het best presteren is ook op deze plek te zien. Het is mogelijk om diverse kolommen te tonnen met informatie die betrekking heeft op de prestaties op het niveau van de advertentiegroep.

Google Ads en Landingspagina’s

Een belangrijk onderdeel van een Google Ads zoekcampagne zijn de pagina’s waarop de gebruiker terecht komt nadat er op de advertentie is geklikt. Door de advertenties en extensies zo relevant mogelijk te maken en deze te laten verwijzen naar relevante en zo specifiek mogelijke plekken op uw website, presteert uw Google Ads campagne optimaal.

Zoekwoorden

In zoekwoorden vindt u alle SEO zoekwoorden terug die u tijdens het aanmaken van de campagne hebt opgegeven. U kunt hier nieuwe zoekwoorden toevoegen, verwijderen of uitsluiten. Net als in veel van de tabbladen vindt u hier de prestaties van in dit geval de zoekwoorden terug in de kolommen. De juiste informatie is belangrijk om te kunnen beoordelen of uw Google Adwords campagne optimaal presteert. Maar waar moet u precies op letten om de prestaties van de zoekwoorden te kunnen beoordelen? Belangrijke factoren voor een Google Ads campagne zijn:

  • Click Through Rate (CTR)
  • Gemiddelde positie
  • Vertoningen
  • Conversies
  • Kwaliteitsscore
  • Gemiddelde kosten per klik
Google Ads, Click trhough ratio

Natuurlijk is het belangrijk om te bepalen of de opgegeven zoekwoorden die vertoningen van advertenties genereren, daadwerkelijk relevant zijn.

Inzichten in zoekopdrachten verkrijgen

Om inzichten te krijgen in de zoekopdrachten die daadwerkelijk zijn gebruikt om een advertentie te vertonen, is het belangrijk om te weten wat er op de desbetreffende pagina bedoeld wordt met zoekwoorden en zoektermen. Het verschil is dat het tabblad zoekwoorden zoeken de opgegeven zoekopdrachten bevat die u zelf hebt opgegeven. Het tabblad zoektermen geeft echter de zoekopdrachten weer die daadwerkelijk een vertoning hebben opgeleverd.

Relevantie zoekwoorden

Wie ontdekt dat advertenties worden vertoond voor SEO zoekwoorden die niet relevant genoeg zijn, kan deze woorden uitsluiten. Uitgesloten woorden vindt u terug in het tabblad Uitsluitings – zoekwoorden. Er zijn twee manieren om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan de campagne:

  • Via het tabblad zoektermen kunt u 1 of meerdere zoekwoorden aanvinken die u wilt uitsluiten, zodat deze zoekopdrachten voortaan geen vertoningen van uw advertentie meer genereren.
  • Via het tabblad uitsluitingszoekwoorden kunt u van te voren zoekwoorden opgeven waarvoor u niet zichtbaar wilt zijn met advertenties. Het is ook mogelijk om een lijst met zoekwoorden die u wilt uitsluiten aan te maken. Deze lijst kunt u gebruiken in meerdere campagnes of advertentiegroepen, indien gewenst.

Doelgroepen

Naast de zoekwoorden die worden gebruikt als zoekopdracht weet Google nog veel meer over haar gebruikers. Google houdt niet alleen bij waar bezoekers naar zoeken, maar probeert ook doelgroepen te maken op basis van het zoekgedrag van haar gebruikers. Doelgroepen zijn opgedeeld in drie soorten:

  1. Wie de gebruikers zijn
  2. Waar de gebruikers actief naar op zoek zijn
  3. Hoe de gebruikers interactie hebben gehad met uw bedrijf

Deze doelgroepen kunt u aan de Google Adwords campagnes toevoegen als extra dimensie. Naast zoekwoorden voegt u de doelgroepen toe om uw advertenties nog relevanter te maken voor het juiste publiek. Doelgroepen toevoegen kunt u doen op het niveau van de campagne en op het niveau van de advertentiegroep. De twee manieren van toevoegen zijn:

  1. Targeting: Met deze methode voegt u doelgroepen toe die uw bereik beperken, zodat u nog meer controle hebt over wie de advertenties te zien krijgen. U kunt ook biedingen voor doelgroepen aanpassen. Op deze manier kunt u het bod verhogen voor een doelgroep die voor u extra interessant is.
  2. Observatie: Met deze methode voegt u wel doelgroepen toe maar enkel ter observatie. U past dus geen biedingen aan om het bereik van uw campagne te optimaliseren. Het toevoegen van doelgroepen op observatieniveaus stelt u in staat om rapporten te ontvangen die meer inzicht geven in de doelgroep.

Remarketing

Het is mogelijk om gebruikers die eerder uw website bezochten opnieuw te bereiken. Bijvoorbeeld wanneer deze groep opnieuw zoekt in de Google zoekmachine of websites bezoekt die onderdeel zijn van het Google netwerk.

Om gebruik te maken van de mogelijkheden van remarketing is het noodzakelijk om een stukje additionele code toe te voegen aan iedere pagina op de website. Deze code kunt u vinden in Tools>Gedeelde Bibliotheek>Doel groepsbeheer>Details>Google Ads tag> tag instellen.

De rol van demografie in uw Google adwords campagne

Op basis van diverse demografische gegevens kunnen Google Ads campagnes worden geoptimaliseerd. Op basis van leeftijd, geslacht en gezinsinkomen of een combinatie hiervan kan de campagne worden aangeboden aan de gewenste doelgroep. Het is ook mogelijk om een bepaalde doelgroep uit te sluiten.

https://connectyourworld.nl/google-ads-advertentie-den-haag/

Locaties

Om het bereik van uw zoekcampagne te beperken, kunt u aangeven waar op de wereld uw advertenties moeten worden weergegeven. U kunt ook locaties uitsluiten, maar makkelijker is het opgeven van de gewenste locatie voor uw Adwords advertenties. Dit kan een land, plaats, regio of postcode zijn, maar ook een straal rondom een bepaalde locatie. Het is ook mogelijk om rapporten uit te draaien op locatie niveau zodat u precies kunt zien waar de bezoekers via Google Ads vandaan komen.

Advertentieplanning

Standaard worden de advertenties altijd weergegeven op basis van het beschikbare budget. Maar het is ook mogelijk om te kiezen op welke tijdstippen uw advertenties worden weergegeven. Dit is handig als u weet dat de verkopen plaatsvinden op een bepaald tijdstip van de dag of wanneer u alleen wilt adverteren tijdens de uren dat uw bedrijf open is.

Apparaten

Het tabblad apparaten laat op apparaat niveau de prestaties zien van de campagnes. Het is ook mogelijk om biedingen te wijzigen op apparaat niveau. Apparaten zijn onderverdeelde in computers, mobiele telefoons en tablets.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

Google Adwords specialist

Herman Geertsema is Google Ads specialist in de regio Den Haag en de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO, SEA en Content Marketing expert.

Connect your World voert ook opdrachten uit in de volgende regio´s:

Heeft u een vraag over Google Adwords of wilt u ons als Online marketing expert inhuren? Neem dan contact op met ons.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.