• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Website usability belangrijk voor SEO

website usability, SEO

Website usability belangrijk voor SEO

Last Updated on 12 februari 2024 by connectyourworld

website usability, SEO

De usability van het web – inleiding

Website usability of gebruikersvriendelijkheid wordt steeds belangrijker voor SEO. Door een prettige gebruikerservaring blijven bezoekers van uw website namelijk langer hangen en is de kans groter, dat ze hun actie of hun taak volledig afmaken. Dat is weer goed voor de SEO optimalisatie van uw website.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Wat is website usability?

Website usability ook wel de gebruikersvriendelijkheid van uw website verwijst naar het gemak, waarmee bezoekers een website kunnen gebruiken en navigeren om hun doelen effectief en efficiënt te bereiken. Het is een cruciaal aspect van webontwerp en -ontwikkeling, waarbij de nadruk ligt op het creëren van een positieve gebruikerservaring. Bruikbaarheid omvat verschillende elementen, die bijdragen aan de algehele gebruiksvriendelijkheid van een website.

Een klant wil immers gemakkelijk door zijn klantreis heen fietsen. Marketeers zijn niet altijd bekend met de harde link tussen usability en conversie. Deze effectieve klant is onderdeel van het eerder genoemde conversie pad.

De paden naar een conversiedoel zijn bijvoorbeeld:

  • Signaalkleuren van de buttons
  • Lengte van het invulformulier
  • Interactieve onderdelen van een site

Deze onderdelen vormen gezamenlijk de usability van de gehele klantreis. Hierbij is userexperience het ontwerpgebied waarbij de focus ligt op het creëren van een boeiende, betekenisvolle en plezierige gebruikerservaring. Ervaart de bezoeker van uw website veel gemak, dan beleeft hij of zij een prettige klantreis en verbetert dit de ‘customer delight’. Dit verbetert weer de attitude en de intentie tot koop. Bij een echt WOW effect wordt de bezoeker niet alleen klant, maar ook een merkambassadeur.

SEO website usability in drie vragen

Usability is de Engelse term voor gebruikersvriendelijkheid en ook voor bruikbaarheid. Usability staat vrij vertaald voor gemak. Bij website usability of gebruikersvriendelijkheid gaat om de volgende 3 vragen:

  • Is de website of toepassing effectief?
  • Is de website of toepassing efficiënt?
  • Stemt de website of toepassing tot tevredenheid van de bezoeker of gebruiker?

Een effectieve website is een site waar de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Het zoeken gaat dan vrij snel over in vinden. De irritatie is minimaal of geheel niet aanwezig. Met efficiënt doet de bezoeker dit met een minimale inzet van zijn tijd, bijvoorbeeld in drie klikken. De tevredenheid draait om om de persoonlijke beleving van de bezoeker. Een bezoeker houdt een goed gevoel over aan de website of toepassing als de gebruikersvriendelijkheid van de website goed is.

Website usability zit hem in vele dingen

Usability is het gemak waarmee een bezoeker of gebruiker informatie kan vinden, iets kan bestellen of bestellen zoals bijvoorbeeld:

  • Invulformulieren die snel zijn in te vullen, omdat er al gegevens zijn ingevuld.
  • Het snel kunnen scannen van het keuzemenu met producten.
  • Instructievideo’s (how to’s) in de plaats van een pagina vol instructie tekst.
  • Het al kunnen downloaden van een digitale brochure in een koopproces.
  • Het tonen van een selectie van relevante producten in een webshop.
  • Gebruik van veel witruimte waarbij buttons en ‘call to actions’ snel herkenbaar en te scannen zijn.

De WOW experience

De noodzakelijke WOW experience is al geduid. De totale ervaring van een online bezoek wordt aangeduid met user experience, de gebruikerservaring of online klantbeleving. Ook een customer journey kent een mate van user experience of klantbeleving per touchpoint. Het draait immers om de waarde van betekenisvolle gebruikerservaringen. Omdat online consumenten veeleisender is geworden, is user experience van groot belang. Bezoekers haken af als de klantreis niet prettig en snel werkt. De derde generatie van het web en het toenemend gebruik van mobiel internetten, richt zich op gemak (usability). Het gemak van online toepassingen, zoals apps in de smartphone, vormt een aantoonbare succesfactor.

Hoe de website usability te vergroten?

Het is in website land gebruikelijk om functioneel te ontwerpen en de usability van een website te testen met bijvoorbeeld een mock-up. Daarnaast kunt u ook met eye tracking een usability test doen. Hiermee kunt u het ontwerp op basis van gedragsanalyse testen, analyseren en verbeteren. Met een usability test kunnen het klik pad en conversie pad worden getest. Een goede website usability kan het rendement van een online oplossing verbeteren, aangezien de gebruiker sneller het doel bereikt. Kijk eens op de website van usability.gov voor vele voorbeelden van usability testen.

Website usability en SEO – Hoofdpunten

Lay out

De vorm waarin de webpagina getoond wordt. Lay out is een middel om het doel van de boodschap van de webpagina te ondersteunen.

Bedieningsmenu

Alle knoppen of buttons die gegroepeerd de onderdelen van de site weergeven. Er kunnen op 1 pagina meerdere menu’s staan.

Navigatie

Alle elementen die de bezoeker ondersteunen in zijn plaatsbepaling op de site.

Compatibiliteit

Het functioneren van de site in verschillende hard- en software omgevingen.

Informatie ontsluiten

Het zodanig aanbieden van teksten, afbeeldingen en andere multimedia op de website dat deze optimaal aansluiten bij de beperkingen en mogelijkheden van het internet.

Fouten en foutbehandeling

De juiste afhandeling van fouten.

Transacties

De mate waarin transacties effectief, efficiënt, betrouwbaar en veilig kunnen worden uitgevoerd.

Vindbaarheid van de website

Zowel met als zonder het gebruik van zoekmachines, de vindbaarheid van content op de eigen website. Naast vindbaarheid gaat het ook om het terug kunnen vinden, in combinatie met het kunnen bookmarken van dieperliggende webpagina’s.

Toegankelijkheid

De mate waarin de website voldoet aan de W3C richtlijnen voor toegankelijkheid.

Do’s and don’ts SEO website usability

  • Gebruik geen brochure ontwerp voor het web. Wees interactief!
  • Ga niet voor online branding. Die impressie verdwijnt snel bij de gebruiker als de website niet gemakkelijk blijkt te zijn in gebruik.
  • Lange teksten en te complexe websitestructuur, zijn ook voor zoekmachine indexering nadelig.
  • Zorg dat uw website gebouwd met de nieuwste plug-ins en technieken.
  • Dwing de gebruiker niet een vreemd servicekanaal te moeten gebruiken, maar biedt diverse opties aan.
  • Maak geen heel erg mooie website, maar een site die werkt, snel bediend kan worden en toegankelijk is.
  • Vertel niet over uw USP’s, maar laat ze zien.
  • Plaats de zoekoptie rechtsboven op de website.
  • Gebruik sprekende visuele uitingen.
  • Benoem concrete online conversiepunten.
  • Gebruik de alt tekst bij afbeeldingen.
  • Zijn de titels bovenaan elke pagina helder en beschrijvend?
  • Zijn er kleurcontrasten op de buttons aanwezig?
  • Vertel de button of linktekst wat er gaat gebeuren na de klik?
  • Worden er universele signaalkleuren gebruikt zoals rood voor fout en groen voor akkoord?
  • Geef de klant de optie om direct te kunnen beslissen op de landingspagina.
  • Adres- en contactgegevens duidelijk zichtbaar.
  • Maak de contactgegevens klikbaar, zodat mobiele gebruikers direct kunnen doorklikken.

Andere relevante blog posts

In onze SEO checklist voor 2024 vindt u nog talloze tips om de SEO optimalisatie van uw website verder te verbeteren.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert en content marketeer voor bedrijven in Den Haag en daarbuiten. Connect your World heeft al meerdere SEO projecten succesvol afgerond in de regio’s: Den Haag, Tilburg, Dordrecht, Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort. Heeft u nog meer vragen over website usability? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om de gebruikersvriendelijkheid van uw website te verbeteren? Neem dan contact op via onderstaande button.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.