• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Website usability belangrijk voor SEO

website usability, SEO

Website usability belangrijk voor SEO

website usability, SEO

De usability van het web – inleiding

Website usability wordt steeds belangrijker voor SEO. Door een prettige gebruikerservaring blijven bezoekers van je website namelijk langer hangen en is de kans groter, dat ze hun actie of hun taak volledig afmaken.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Wat is usability?

Usability voor het web is de mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficient en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien.

Een klant wil immers gemakkelijk door zijn klantreis heen fietsen. Marketeers zijn niet altijd bekend met de harde link tussen usability en conversie. Deze effectieve klant is onderdeel van het eerder genoemde conversiepad. De paden naar een conversiedoel zijn bijvoorbeeld de signaalkleuren van buttons, de lengte van een invulformulier en de interactieve onderdelen van een site. Deze onderdelen vormen gezamenlijk de usability van de gehele klantreis. Hierbij is userexperience het ontwerpgebied waarbij de focus ligt op het creeren van een boeiende, betekenisvolle en plezierige gebruikerservaring. Ervaart de bezoeker van je website veel gemak, dan beleeft hij of zij een prettige klantreis en verbetert dit de customer delight. Dit verbetert weer de attitude en de intentie tot koop. Bij een echt WOW effect wordt de bezoeker niet alleen klant, maar ook een merkambassadeur.

SEO website usability in drie vragen

Usability is de Engelse term voor gebruikersvriendelijkheid en ook voor bruikbaarheid. Usability staat vrij vertaald voor gemak. Bij website usability gaat om de volgende 3 vragen:

  • Is de website of toepassing effectief?
  • Is de website of toepassing efficiënt?
  • Stemt de website of toepassing tot tevredenheid van de bezoeker of gebruiker?

Een effectieve website is een site waar de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Het zoeken gaat dan vrij snel over in vinden. De irritatie is minimaal of geheel niet aanwezig. Met efficiënt doet de bezoeker dit met een minimale inzet van zijn tijd, bijvoorbeeld in drie klikken. De tevredenheid draait om om de persoonlijke beleving van de bezoeker. Een bezoeker houdt een goed gevoel over aan de website of toepassing als deze usable is.

Website usability zit hem in vele dingen

Usability is het gemak waarmee een bezoeker of gebruiker informatie kan vinden, iets kan bestellen of bestellen zoals bijvoorbeeld:

  • Invulformulieren die snel zijn in te vullen, omdat er al gegevens zijn ingevuld.
  • Het snel kunnen scannen van het keuzemenu met producten.
  • Instructievideo’s (how to’s) in de plaats van een pagina vol instructietekst.
  • Het al kunnen downloaden van een digitale brochure in een koopproces.
  • Het tonen van een selectie van relevante producten in een webshop.
  • Gebruik van veel witruimte waarbij buttons en call to actions snel herkenbaar en scanbaar zijn.

De WOW experience

De noodzakelijke WOW experience is al geduid. De totale ervaring van een online bezoek wordt aangeduid met user experience, de gebruikerservaring of online klantbeleving. Ook een customer journey kent een mate van user experience of klantbeleving per touchpoint. Het draait immers om de waarde van betekenisvolle gebruikerservaringen. Omdat online consumenten veeleisender is geworden, is user experience van groot belang. Bezoekers haken af als de klantreis niet prettig en snel werkt. De derde generatie van het web en het toenemend gebruik van mobiel internetten, richt zich op gemak (usability). Het gemak van online toepassingen, zoals apps in de smartphone, vormt een aantoonbare succesfactor.

Hoe de website usability te vergroten?

Het is in website land gebruikelijk om functioneel te ontwerpen en de usability van een website te testen met bijvoorbeeld een mock-up. Daarnaast kunt u ook met eye tracking een usability test doen. Hiermee kunt u het ontwerp op basis van gedragsanalyse testen, analyseren en verbeteren. Met een usabilitytest kunnen het klikpad en conversiepad worden getest. Een goede website usability kan het rendement van een online oplossing verbeteren, aangezien de gebruiker sneller het doel bereikt. Kijk eens op de website van usability.gov voor vele voorbeelden van usability testen.

Hoofdaspecten van website usability en SEO

Lay out

De vorm waarin de webpagina getoond wordt. Lay out is een middel om het doel cq de boodschap van de webpagina te ondersteunen.

Bedieningsmenu

Alle knoppen of buttons die gegroepeerd de onderdelen van de site weergeven. Er kunnen op 1 pagina meerdere menu’s staan.

Navigatie

Alle elementen die de bezoeker ondersteunen in zijn plaatsbepaling op de site.

Compatibiliteit

Het functioneren van de site in verschillende hard- en software omgevingen.

Informatie ontsluiten

Het zodanig aanbieden van teksten, afbeeldingen en andere multimedia op de website dat deze optimaal aansluiten bij de beperkingen en mogelijkheden van het internet.

Fouten en foutbehandeling

De juiste afhandeling van fouten.

Transacties

De mate waarin transacties effectief, efficiënt, betrouwbaar en veilig kunnen worden uitgevoerd.

Vindbaarheid van de website

Zowel met als zonder het gebruik van zoekmachines, de vindbaarheid van content op de eigen website. Naast vindbaarheid gaat het ook om het terug kunnen vinden, in combinatie met het kunnen bookmarken van dieperliggende webpagina’s.

Toegankelijkheid

De mate waarin de website voldoet aan de W3C richtlijnen voor toegankelijkheid.

Do’s and don’ts SEO website usability

  • Gebruik geen brochure ontwerp voor het web. Wees interactief!
  • Ga niet voor online branding. Die impressie verdwijnt snel bij de gebruiker als de website niet gemakkelijk blijkt te zijn in gebruik.
  • Lange teksten en te complexe websitestructuur, zijn ook voor zoekmachine indexering nadelig.
  • Zorg dat uw website gebouwd met de nieuwste plug-ins en technieken.
  • Dwing de gebruiker niet een vreemd servicekanaal te moeten gebruiken, maar biedt diverse opties aan.
  • Maak geen heel erg mooie website, maar een site die werkt, snel bediend kan worden en toegankelijk is.
  • Vertel niet over uw USP’s, maar laat ze zien.
  • Plaats de zoekoptie rechtsboven op de website.
  • Gebruik sprekende visuele uitingen.
  • Benoem concrete online conversiepunten.
  • Gebruik de alt tekst bij afbeeldingen.
  • Zijn de titels bovenaan elke pagina helder en beschrijvend?
  • Zijn er kleurcontrasten op de buttons aanwezig?
  • Vertel de button of linktekst wat er gaat gebeuren na de klik?
  • Worden er universele signaalkleuren gebruikt zoals rood voor fout en groen voor akkoord?
  • Geef de klant de optie om direct te kunnen beslissen op de landingspagina.
  • Adres- en contactgegevens duidelijk zichtbaar.
  • Maak de contactgegevens klikbaar, zodat mobiele gebruikers direct kunnen doorklikken.

Andere relevante blog posts

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert en content marketeer. Connect your World heeft al meerdere SEO projecten succesvol afgerond in de regio’s: Den Haag, Tilburg, Dordrecht, Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort. Heeft u nog meer vragen over website usability? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact op via onderstaande button.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.