Last Updated on 8 september 2024 by connectyourworld
Goed scoren in Google start met zoekmachine optimalisatie. Maar wat is zoekmachine optimalisatie? En Google is toch geen mens, maar een machine? In de loop der jaren is Google echter wel een heel slimme machine geworden. Google begrijpt steeds beter, waar een webtekst precies over gaat. Dat is super belangrijk voor Google. Zij willen namelijk de bezoekers van hun zoekmachine het beste antwoord bieden bij het intikken van een zoekopdracht. Bij zoekmachine optimalisatie kan Google bijvoorbeeld zien of een pagina een informatief doel heeft of geschreven is om een product of dienst te verkopen.
Estimated reading time: 5 minuten
Ze kunnen tegenwoordig al heel goed de zoekintentie van een vraag dus bepalen. Het blijft echter een machine! Als SEO specialist kan je Google echter een handje helpen om jouw website of webpagina beter te begrijpen. Daardoor kan Google weer beter bepalen, hoe het jouw website of pagina moet rangschikken in de zoekmachine ten opzichte van de concurrentie. Door zoekmachine optimalisatie in Google kun je dus bovenaan Google komen op de voor jou relevante zoekwoorden.
Hoe begrijpt Google uw website en web pagina’s bij zoekmachine optimalisatie?
Ontwerp een website en vul deze met veel relevante en nuttige informatie. Schrijf webpagina’s en blogs, die duidelijk, nauwkeurig en actueel uw inhoud beschrijven.
Denk na en onderzoek welke woorden mensen gebruiken in Google om een bedrijf zoals dat van u te vinden. Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren door een SEO expert. Deze SEO expert kan goed bepalen op welke zoekwoorden er mogelijkheden liggen om goed te scoren in Google. Deze relevante zoekwoorden moeten ergens op uw website terug te vinden zijn. Op die manier begrijpt Google door goede zoekmachine optimalisatie weer een stukje beter, waar uw website overgaat.
Let op om al uw titel elementen en alt attributen specifiek, beschrijvend en nauwkeurig in te vullen. Dit is een basiselement voor zoekmachine optimalisatie in Google.
Maak een website ontwerp met een heldere conceptuele pagina hiërarchie. Hiermee helpt u Google met het bepalen van wat de belangrijkste pagina’s van de website zijn. En hoe beter Google uw website begrijpt, des te groter de kans is op posities bovenaan Google op voor uw relevante zoekwoorden.
Gebruik video’s, afbeeldingen en gestructureerde gegevens om uw content verder te verrijken en te verbeteren. Lezen is niet iedereens favoriete hobby. Met video verbreed je de doelgroep. Daarmee komt uw kennis nog beter tot zijn recht. Ze staan ook vaak bovenaan de zoekresultaten.
Zowel interne links als backlinks hebben een belangrijke rol binnen zoekmachine optimalisatie in Google. Google gebruikt ze voor het crawlen van websites en de indexatie daarvan. Ze zijn constant bezig om te kijken of er nieuwe pagina’s zijn toegevoegd of dat er oude pagina’s zijn verwijderd. Verwijder of repareer daarom minstens 1X per maand broken links. Door extra links aan te leggen richting een bepaalde pagina, benadruk je de belangrijkheid van die webpagina.
Belangrijke content moet op uw website standaard zichtbaar zijn. Google is in staat om HTML-inhoud te crawlen, die u verbergt in ‘navigatie elementen’ zoals bijvoorbeeld uitvouwbare secties en tabbladen. Deze inhoud beschouwt Google als minder goed toegankelijk. Google raadt daarom aan om content te maken in de standaard pagina weergave in uw site.
Voorkom, dat advertentielinks invloed hebben op de zoekresultaten in de zoekmachines. Dat kan door de tag rel="nofollow"
, of rel= sponsored"
te gebruiken.
Afbeeldingen zijn elementen, die om enige verduidelijking vragen. Google kan aan het plaatje immers niet zien, wat er op staat. Je helpt Google er enorm mee om het veld alt tekst in te vullen. Op die manier kan Google beter beoordelen, wat er op de afbeelding staat. Ook voor de 250.000 personen in Nederland met een visueel handicap is het fijn. Zij begrijpen zo ook beter, wat er op een afbeelding staat.
Zoekmachinemarketing is een discipline die veelvuldig verandert. Google maakt jaarlijks aanpassingen aan hun algoritmes om bezoekers van de Google zoekmachine de beste zoekresultaten te bieden. Feit is, dat de basis nog steeds hetzelfde is en dat is vinden en aanbieden van unieke, actuele content van hoge kwaliteit. Om dat te realiseren, kunt u gebruik maken van de vele SEO tips op deze website.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Connect your World is gespecialiseerd in SEO zoekmachineoptimalisatie, SEO linkbuilding, Webteksten schrijven en Google Ads. Herman is een zeer ervaren SEO freelancer en content marketeer. Hij voert opdrachten uit in heel Nederland, maar met name in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda en Dordrecht. Heeft u een vraag over zoekmachine optimalisatie in Google of wilt u uw SEO uitbesteden? Klik dan op de volgende button.